REKLAMA

Pieniądze to nie wszystko. O rakietowym niespełnieniu twórcy Amazona

Usługi Kosmiczne dla Ludności
Data emisji:
2021-03-07 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
19:30 min.
Udostępnij:

Majątek Jeffa Bezosa to prawie 200 miliardów dolarów. Za te pieniądze można kupić wszystko - niemal. W podcaście o tym, że twórca Amazona nie ma na razie własnej rakiety orbitalnej, choć bardzo by chciał.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jeff Bezos do niedawna najbogatszy, a wkrótce pewnie znów najbogatszy człowiek na ziemi jego Amazon podczas pandemii jeszcze bardziej zdominował handel w sieci jego usług V0D karmi serialami miliony ludzi na całym świecie, kiedy Bezos ma ochotę kupić sobie wpływową gazetę dajmy na to The Washington Post to wykładać ćwierć miliarda dolarów i tytułu zmienia właściciela, kiedy pracownicy jego gigantycznych sortowni skarżą się na złe warunki pracy może po prostu zbyć to Rozwiń » wyniosłym milczeniem, ocierając łzy banknotami, ale 1 nie udało mu się wciąż osiągnąć dotąd Jeff Bezos niema rakiety, która byłaby w stanie osiągnąć orbitę ziemi kursu o ukończeniu i cały czas staramy się zbudować nasz własny pojazd orbitalny i własną kapsułę kosmiczną termin to gdzieś pod koniec tej dekady naszemu to brzmi Grada Ferro iter, czyli zaciekle krok po kroku WST proszę sobie tak mówił na konferencji prasowej w 2014 roku jego kosmiczna firma Blue Origin powstała w roku 2000 końcówka dekady nadeszła potem minęła nastał rok 2020 pierwsze rakiety orbitalnej jak nie było tak nie ma inż. Jaśkowiak porozmawiajmy o tym czy można już mówić o porażce Jeffa Bezosa, a jeśli tak to, jakie są szanse na to, że uda mu się ją przekuć sukces no i o tym dlaczego łatwiej jest zbudować olbrzymią Platformę do handlu w internecie niż postawić rakietę kosmiczną Platformie startowej dla porównania firma rok dla należąca do nowozelandzkiego biznesmena Pitera Bk powstała w roku 2006 orbitę udało mi się osiągnąć 12 lat później od tamtej pory regularnie dostarcza tam satelity nie wspominając w ogóle, o ile nie ma ku, który jakiś czas temu wyprzedził Bezosa w rankingu największych bogaczy na ziemi jego SpaceX posłał rakiety na orbitę po zaledwie 6 latach od powstania dokonaniom maska należy się osobny odcinek albo 2 rywalizacja między nim Base SM to temat szeroko znane, więc nie ma pośpiechu do Space eks jeszcze wrócimy tymczasem Ciechowi Jezusowi należy się to by przynajmniej raz jego nazwisko padło w kontekście kosmicznym bez porównywania do odnoszącego większe sukcesy konkurenta, bo nie jest także kosmiczne przedsiębiorstwo Bezosa nie ma na koncie żadnych osiągnięć Blue Origin skonstruował rakietę New Shepard co to za ptaszek tłumaczy Rafał Grabiński czasopisma Urania postępy astronomii pierwsza rakieta firmy, czyli New Shepard, która została zbudowana w założeniu by rozwijać technologię rakietową pionowego lądowania, a w przyszłości przeprowadzać turystykę kosmiczną jest to dużo prostsza konstrukcja wiadomo jest zasilana pojedynczym silnikiem prace nad nią rozpoczęły się w 2006 roku, a dopiero 2015 wykonała pierwszy sobór witany lot tym, że rakieta już partii lądowania to jest znacznie prostsza rzecz, bo ona wraca z traktora z obu szpitali, więc prędkości poziomy osiągane przez rakietę są znacznie mniejsza mniejsza od rakiety orbitalnej, którą Jeff Bezos chce mieć, ale jeszcze niema rakieta New Shepard powtórzyła wyczyn, ale nasze bardzo, który był pierwszym Amerykaninem w kosmosie jego kapsuła wzbiła się w górę osiągnęła pułap 187 km prawie połowę niżej niż miesiąc wcześniej kapsuła Jurija Gagarina i po kwadransie nie okrążając ziemię ani razu wylądowała w oceanie rakieta Jeffa Bezosa nikogo jeszcze nie zabrała w kosmos, ale osiągnęła coś co nie udało się nigdy wcześniej, powracając na ziemie włączyła ponownie silniki wyhamowała i o własnych siłach wylądowała taką zdolność będzie miała też nowa konstrukcja rakieta New Glenn, ale ona podobnie jak astronauta John Glen w 1962 roku ma już osiągnąć orbitę, czyli rozpędzić się dużo dużo bardziej prześcignąć grawitację i umieścić kapsuły w kosmosie na dłużej krążącą wokół naszej planety cofnijmy się jednak do podstawowej kwestii po co w ogóle Jeff Bezos pcha się w kosmos zapytałem o to redaktora naczelnego portalu Space 24 PL Marcinek masy, który powiedział, że multimiliarder tłumaczy to tak należy przywrócić Ameryce to dominacja pierwszeństwo, jeżeli chodzi o misji pionierski wkład Smocza międzyplanetarne głęboką przestrzeń kosmiczną, bo tutaj Księżycu, ale przede wszystkim marsze, dla którego księży ma być takim punktem przesiadkowym potwierdzeniem, że stany Zjednoczone, że ludzkość potrafi nadal chce jest zainteresowana podbój kosmosu również tych właśnie pobudek można powiedzieć eksport unijnych niekoniecznie tylko z celów zarobkowych, ale też właśnie dla idei samego odkrywania jednak ten czynnik Narodowy jest nadal eksponowany, ponieważ szczególnie agencje narodowe, ale też siły zbrojne Stanów zjednoczonych udzielają największej ilości kontraktów w tym prywatnym dostawcą czy wierzyć takie motywacje to osobna sprawa, a jeszcze osobna czy wierzyć w istnienie rakiety New Glenn, czyli tej nowej większej szybszej i orbitalnej mówi się oni od lat pani wie nie widział analizy to często mają problem z oceną postępów firmy Blue Origin, bo jest ono znacznie spokojniejsza firma ma bezpieczną przyszłość z powodu tego, że Jeff Bezos inwestuje swoje własne prywatne pieniądze regularnie do inwestowania to firma, jeżeli mam już rakiecie nie Blanc no to za dużo informacji na temat nadal nie mamy Rafał Grupiński mówi delikatnie o spokojniejszym tempie rozwoju, ale trzeba pamiętać chodzi o firmy, która powstała ponad 20 lat temu i właścicielem jest człowiek o majątku, który pozwoliłby pokryć wszystkie wydatki polskiego rządu w tym roku jeszcze sporo zostało, ale zaufajmy szefowi by Jezusowi, kiedy mówi, że prace trwają i przyjrzyjmy się dokładniej temu czym New Glenn ma się stać do tej pory powstały tylko 2 rakiety większe niż niemal stumetrowe konstrukcja firmy Blue Origin to nieudany radziecki projekt ten 1 i amerykańskiej Saturn 5 używanych problemu pory nieźle ma to być ciężka rakieta nośna, która ma umożliwiać wnoszenie nawet do 45 tony ładunku na niską orbitę okołoziemską i około 13 ton na orbitę transferową orbity geostacjonarnej chciałby go symfoniczne, czyli Orbis, które są wykorzystywane w lotach z satelitami telekomunikacyjnymi, więc tutaj bronić chce wejść w ten segment komercyjny by było was też utknąć troszeczkę tego rynku też liczy na to godzić liczy na to, że za pomocą rakiety New plan będzie mógł zagrać w kontrakty od wojska amerykańskiego czy innych instytucji publicznych stany Zjednoczone na razie Blue Origin musiało obejść smakiem w ubiegłym roku amerykański Departament obrony nie wziął ich rakiety pod uwagę przy rozdzielaniu kontraktów dla amerykańskiej armii dolny stopień Glen to znaczy ta część rakiety, którą odpala się jako pierwszą, a potem po osiągnięciu pewnej prędkości od czepia ma latać wiele razy jeszcze kilka lat temu rakieta kosmiczna była urządzeniem jednokrotnego użytku po wypełnieniu misji palą się w atmosferze albo rozbijała ziemie albo tonęła w oceanie razem z nią miliony dolarów potrzebne, żeby wyprodukować taki cud techniki od czasu New Sheparda pierwszej rakiety Jeffa Bezosa wiemy jednak, że jest alternatywa rakieta może bezpiecznie wylądować co pozwala wykorzystać ponownie nie jest to jednak proste, jeżeli sobie spojrzymy na ten na ten aspekt lądowania tego ciężkiego o busy to niezła w wykonaniu tutaj musimy wziąć pod uwagę wiele czynników takich właśnie jak konieczność wykonania powrotu atmosferycznego, czyli przedstawienia jej ostatecznym zakresie tak, aby mogła podać do lądowania dopiero potem spowolnić swój los, więc nie są tutaj też dochodzi ten element zachowania odpowiednio dużej ilości paliwa, które pozwoli na odpalenie podejściu przyjemnie New co jest samo w sobie duże duże utrudnienia no i ile New Shepard wraca kilkuminutowej wycieczki tuż ponad umowę granicę kosmosu o tyle ciągle ma wracać pełnoprawnej kosmicznej podróży to jest właśnie ten cel, którego szefowi Davisowi pomimo upływu lat i pieniędzy nie udało się osiągnąć mieliśmy jednak ufać Jezusowi, więc przyglądajmy się dalej planom, tym bardziej że akurat te już się zmaterializowały rakiety niema, ale jest silnik bić i Ford, któremu za paliwo posłuży ciekły metan na czym polega innowacja tłumaczą Rafał Grabiński i Marcin Kamaz wykorzystanie silników ma szczególne tam ciekły tlen ciekły metan jest bardzo fajnym paliwa, jeżeli chodzi o silniki rakietowe jest wydanie, iż na pewno Liszka Rozyna, czyli Nafta lotnicza przystosowana do dolotu w pakiecie, ale nie była ona rozwijana z takiego prostego powodu duża jest to paliwo kriogenicznych, czyli musi być utrzymywane w bardzo niskich temperaturach, gdy ten raczkował rynek rakietowy bardziej chciano stosować konstrukcje, w których używa się paliwa, które łatwo przechować takim metan jest paliwem, które można można by w przyszłości np. pozyskiwać sama nie gra opiera się na silniku Blue and Wine 4 wskazywany jako coś co ma zastępować technologie rosyjskie, które było używane w amerykańskich rakietach jeszcze do niedawna jako główne silniki napędowe tutaj mówię o silnikach Rd 180 to właśnie nie jest tylko rakieta ciągle, ale to są również dostawy dla innych odbiorców loty na Marsa zostawmy na boku, bo zgodnie z maksymą Blue Origin nad rakietą pracuje się zaciekle, ale krok po kroku faktem jest drzew innych amerykańskich rakietach Atlas, z których regularnie korzysta zarówno NASA jak wojsko silniki pochodzą z importu produkują Rosjanie co gorsza mówimy o rakietach jednorazowego użytku więc, żeby umieszczać na orbicie kolejne drogocenne satelity trzeba zamawiać kolejne kosztowne silniki od Rosji, z którą stany Zjednoczone mają relacje oddajmy po prostu głos świętej pamięci senatorowi Johnowi Marcinowi Kanary go kończy się nie możemy z czystym sumieniem nagradzać przemysłowego zaplecza rosyjskiej armii, płacąc im ponad 300 000 000USD za silniki rakietowe, kiedy oni okupują Krym destabilizuje Ukrainę wysyłają broń do Iranu naruszają traktatu o pociskach nuklearnych średniego zasięgu są tacy, którzy chcieliby, żeby nasz kraj dalej uzależnia od rosyjskich silników rakietowych możemy zaspokoić potrzeby naszego bezpieczeństwa bez Rosji musimy świecić przykładem, eliminując niezależność i wzmacniając konkurencję z rynkami cieszy to słowa akcyjna z 2015 roku skoro mowa o konkurencji to nabywcom Base Ossowskich silników i Four jest bezpośredni rywal Blue Origin walce o rządowe kontrakty spółka ją na IT ląd, udzielając to oznacza, że produkt 1 firmy będzie napędzał rakiety od 2 wytwórców, a obaj będą się ubiegać o te same kontrakty robi się jeszcze dziwniej jeśli sprawdzić do kogo należy ją na IT dla, udzielając udziały w spółce mają koncerny Boeing i Lockheed Martin, który co prawda rakiety produkują razem, ale na innych polach rywalizują tak to konkurencja na amerykańskim rynku kosmicznym w przeciwieństwie jednak do rakiety New Glenn, która cały czas jest bytem potencjalnym prototypowe testowe egzemplarze silników trafiły już do odbiorcy, ale po co w ogóle polegać na silnikach od innego producenta, zwłaszcza takiego, który gra w innej lidze już nawet, udzielając do niedawna był w praktyce monopolistą jeśli chodzi o transport orbitalny USA Blue Origin Jeffa Bezosa pomimo 2 dekad na rynku stawia dopiero pierwszy krok podejrzewam, że powodem tego jest to, że jednak koszty Development tu silników rakietowych w ogóle technologii kosmicznych są tak wysokie, że takie rozwiązania zarówno w przemyśle lotniczym jak i rakietowym są bardzo często, że stosuje się właśnie rozwiązania konkurencji, że niektóre nawet takie bardzo strategiczna elementy wykorzystuje się o innych firm to jest jakby praktyka, która jest znana właśnie w przemyśle lotniczym także w przemyśle rakietowym o oszczędnościach mówił też tory Bruno, czyli sympatyczny szef IT dla udzielając, kiedy kilka lat temu ogłaszał, że jego firma złożyła zamówienie, z którym dla nas jest jasne, że oszczędności są znaczące skorzystają na tym nasi klienci też o to chodzi skonstruowania silnika na paliwo ciekłe zajmuje bite 7 lat czasem dłużej Blue Origin już od kilku lat tkwi w tym procesie, więc współpracują z nim mamy szansę by skrócić o połowę za mniej więcej 4 lata zaczną latać rakiety napędzane tym 80 biegiem offline rakiet USA sędzia techno jeszcze raz przypomnę, że był to rok 2014 kilka dni temu dowiedzieliśmy się o nowym terminie dziewiczego lotu nie Glen nie jest to ten rok, ale przyszły silniki pierwszy raz zaprezentują się akcji, wprawiając w ruch nie rakiety, dla której były pomyślane nie te, o którą chodzi szefowi Jezusowi, ale rakietę wulkan od IT dla, udzielając bądź co bądź silnik Beach for to 1 część New Glenn, której możemy powiedzieć całą pewnością, że istnieje nie dla rzeczywiście jest rakietą, która jest widziana wizualizacjach, a jak jedyny sposób w jaki możemy, jakby wnioskować na temat rozwoju tej rakiety no to są jakieś wewnętrzne artefakty typu np. rozbudowa stanowiska startowego, która Blue Origin wydzierżawił Kanady Space są targi fabryka, która powstała kilkanaście kilometrów od tego kosmodrom, gdzie ma być na czym polega problem Blue Origin, dlaczego silniki są rakiety niema, skąd tak długie oczekiwanie by od osób szpitalnego New Sheparda przejść do orbitalnego Julena budowa rakiety to ogromne przedsięwzięcie techniczne i ekonomiczne opóźnienia są regułą, a nie wyjątkiem firma nie dba o to czy i co świat wie o jej działalności i skupia się na tym by zaciekle robić kolejne kroki okej 20 lat działalności to jednak szmat czasu nawet jak na te branże jeszcze raz odwołam się do wiedzy Marcina Kamińskiego, który sugeruje, że problemem może być tu nadmiar pieniędzy zasoby gotówkowe Jeffa Bezosa i ta prywatna inwestycja co z 1 strony Lori mówi, że to jest taka taka bezpieczna inwestycja dla firm komercyjny, który chciał wynosić ładunki, bo ma bezpieczne finansowanie, ale z drugiej strony właśnie to Sieczka ogranicza to tempo, w którym budowanej rakiety mogłoby postępować NASA widzi jednak sprawę inaczej i wydaje się, że szykuje dla New Glenn istotne miejsce w programie Artemis, którego celem jest lądowanie na Księżycu kolejnego mężczyzny i pierwszej kobiety inaczej niż w latach sześćdziesiątych do przeprowadzenia misji załogowej Artemis wykorzysta niejedną, a 2 rakiety jedno miejsce jest już zarezerwowane wiadomo, że będzie to inna konstrukcja Space Launch system zbudowana w znacznej mierze przez Boeinga drugie to cały czas zagadka, a agencja umieściła New Glenn na liście rakiet, które spełniają mogą spełniać wymogi by w przyszłości starać się kontrakt porozumienia, które ma iść w kierunku tego by za kilka lat rakieta New Glenn mogła wynosić na dalsze orbity, a w konsekwencji również przygotowywana w ramach misji w Wysowej Artemis ona ma być tutaj takim punktem zaczepienia, więc wszystko tutaj w tym temacie i że dobrą stronę dla Jeffa Bezosa to żadna gwarancja, ale NASA bierze też pod uwagę księżycowy lądownik na potrzeby programu Artemis powstał na podstawie projektu konsorcjum na czele, którego stoi Blue Origin to konsorcjum miałoby też wyprodukować program Artemis obejmuje też budowę stacji kosmicznej, która okrąża Księżyc i założeniu ułatwiała dostęp do jego powierzchni nie Glen przynajmniej teoretycznie mógłby umożliwić transport elementów tej stacji ostatnio jednak kontrakt na wystrzelenie jej pierwszych modułów dostała firma SpaceX należąca do Ilona maska, o którym mieliśmy nie wspominać ona jest taką konstrukcją troszeczkę ciężki ma ten dolny stopień on przez bardzo długi czas pracuje często tam nośność na niską orbitę wysoka, ale patrzymy na to orbitę GTO taką typową Orbita, na którą wnosi się satelity telekomunikacyjne notą tutaj już nośność rakiety New już nie jest taka imponująca, bo wynosi 13 ton, ale oczywiście nie była taka potrzeba to ta rakieta mogłaby też oszczędnościach to około Księżyc ową uporządkujmy GTO do geostacjonarnej Orbita transferowa do kontraktu ta dostarcza np. satelity telekomunikacyjne nie jest to ich ostateczne miejsce, ale do celu, czyli na orbitę geostacjonarną, która pozwala unosić się cały czas nad 1 punktem na powierzchni planety docierają, używając już własnych silników dolny stopień rakiety to jak wspominałem ta część, która zaczyna działać jako pierwsza to ona nadaje jej początkowe przyspieszenie, żeby po wyczerpaniu paliwa odłączyć się i spaść na ziemię tak się dzieje zazwyczaj, ale w przypadku New Glenn ów dolny stopień ma nie bezwładnie spadać, a z gracją lądować spekulacji księżycowym przeznaczeniu tej rakiety opierają się na 1 kluczowym założeniu, że firma Jeffa Bezosa stanie na wysokości zadania i rakieta orbitalna stanie na Platformie startowej jeszcze kilka dni temu oficjalnym terminem był koniec tego roku teraz to koniec przyszłego roku co łatwo może się stać początkiem albo połową roku 2023 pewnie nawet wśród najwyżej postawionych pracowników Blue Origin nie ma wielu ludzi, którzy mogą stwierdzić z całą pewnością, kiedy nie Glen poleci zaryzykowałbym, że nawet właściciel całego przedsięwzięcia patrząc ze swojej góry pieniędzy nie widzi jeszcze na horyzoncie szczęśliwego finału ostatnie zresztą, ogłaszając odejście z Amazona Jeff Bezos rozbudził oczekiwania, że poświęci więcej uwagi kosmicznej odnodze swoich interesów i szarpanie cuglami Blue Origin niezależnie od tego kiedy w ogóle poleci niezależnie od tego czy kiedykolwiek poleci na Księżyc, gdy już uda się te rakiety skonstruować będziemy mieli do czynienia z jednym z najbardziej zaawansowanych wytworów techniki rakietowej, a jeśli brzmień, jakbym był trochę rozczarowany to tylko, dlatego że takim majątkiem i po takim czasie Bezos mógłby już mieć po prostu wytwór najbardziej zaawansowane to były usługi kosmiczne dla ludności uwagi wnioski reklamacji przyjmuje się pod adresem Piotr Jaśkowiak ma pan radio Agora usługi kosmiczne dla ludności kolejna premiera w najbliższą niedzielę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁUGI KOSMICZNE DLA LUDNOŚCI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA