REKLAMA

Czym jest malarstwo duszy?

Andymateria
Data emisji:
2021-02-21 15:00
Audycja:
Czas trwania:
13:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria bardzo jestem ciekawa i tę ciekawość kieruje do Andy Rottenberg historyczki krytyki sztuki dzień dobry pani docent dobry Phenian, licząc na to, że zaspokoi moją ciekawość bardzo jestem ciekawa pani do co takiego zawiera Polska dłuższa, jeżeli on Żyd uważał, że twórczość tego artysty to kwintesencja duszy polskiej tego nie wiem panie no co zawiera Polska dusza, a przy przypuszczam, że również on reżim nie wiedział tylko tak sobie wyobrazić patrząc na obrazy Rozwiń » no i tutaj musimy powiedzieć czyje czy Witolda Wojtkiewicza tak sobie wyobrazić, że on jest malarzem duszy, bo słyszało Przybyszewskim, który też był malarzem duszy właśnie piewcą duszy i opowiadał o tym, że Edward Munch maluje stany duszy no i tak musi to zdało w 1 całość i to naszą wiedzę narody itd. na zdrowie wielki pisarz dzisiaj już pewnie zapomniany, ale szczerze mówiąc, gdyby Wojtkiewicz parzył dłużej to mógłby zrobić karierę w Europie, bo wszystko na to wskazywało, że wyrósł ponad to co było w Polsce w tamtym czasie przyjęte może ja bym zaryzykował stwierdzenie, że pewnego punktu widzenia był kontynuatorem Wyspiańskiego jeśli chodzi o sposób malowania, a uczniem Wyczółkowskiego no tak, ale nie poszedł na szczęście za Wyczółkowski tylko poszedł w sposobie myślenia w sztuce i kreskę miał też taką bardzo zbliżoną do Wyspiańskiego, ale napięcie w obrazie pewnego rodzaju sposób budowania postaci kompozycji znacznie bardziej zbliżał oczywiście do Edwarda Munka, którego w rzeczywistości pewnie nie widział, bo w Polsce była tylko wystawy grafik kiedyś podróżował po świecie wyjątkiem tej 1 okazji, kiedy właśnie kilka miesięcy przed śmiercią był w Paryżu otwierał wystawę, którą właśnie ten Odry Żyd zorganizował ażeby umiejscowić w czasie tę historię powiemy, że jesteśmy ponad 100 lat temu w dziewiętnastym wieku jeszcze zdążył się urodzić artysta i rozkwitnąć młodopolskich czasach jak dodaje ci mają swój kabaret Wolter to oni mieli swoją jama Michalika ową, więc mieszkańcy Krakowa, którzy bywali jeszcze za czasów, gdy była otwarta nowa restauracja mieli szansę zobaczyć tam jego pracy nie tylko zresztą to prawda, ale Wojtkiewicz mieszkał w Krakowie staram się urodził w Warszawie zmarł w Warszawie on do Krakowa pojechał studiować, ponieważ opinie amatora to znaczy nie miał ukończonych regularne cudów to bolało, bo był samoukiem zresztą może dobrze, ponieważ rzeczywiście znajdą kreska plama i sposoby w jaki budował obrazy kolorem wszystko to świadczyło spory wolności jak tamte czasy natomiast rzeczywiście w każdym kraju na pobyt w Krakowie przypadł jego najbardziej płodne lata właściwie to były 3 lata na czy tak, żeby powiedzieć, że te 3 lata pokazały, że Wojtkiewicz był wybitnym malarzem to był od między 20052008, bo na początku 2009 już nieżywą co nas przywiodło dowód kie WICZ Krakowa od razu powiem, że muzeum Narodowym w Krakowie jest obraz, który jest inspiracją do dzisiejszej Andymaterii zatytułowany Popielec medytację Popielec niewielkich rozmiarów praca pierwszy pomyślałam patrząc na ten obraz rząd kolorystyce jest takim jak popił NATO zależy nam ten obraz tak akurat ten, gdy o którym, który był pretekstem do dzisiaj ja się w audycji, bo wszedł właśnie w środę mieliśmy Popielec wchodzimy w okres wielkiego postu no i akurat tak się dobrze złożyło, że Vital kiedyś malował 1 obraz na ten temat jest obraz rzeczywiście bardzo prawie monochromatyczne rozgrywa się między bielą i nie ma też czernią różnych łamach szczerości zgaszonych zieleni oraz uczelniach lekkich tam przez prześladujących, bo ekipach, ale to, jakie malowane ten obraz połowę tego za co cenimy Wojtkiewicza lub druga połowa tej to jest to jak nie tylko jak malował, ale co malował to jest twórca, którzy stworzył swój świat absolutnie odległe od tego co co malowano w tamtym czasie świat groteski smutnej, która zresztą bardzo to jest interesujące została zaludniona w sposób bardzo teatralny to zauważy na wiele lat temu chęć 20 lat temu, że właściwie Wojtkiewicz stworzył na płytach teatr to jest taki teatr w teatrze to znaczy to jest także dzieci odgrywają rolę dorosłych są marionetkami, ale trzymają w rękach swoje marionetki w związku z tym to jest niekończący się teatr w teatrze, który odgrywa dramaty być może, które dla artysty w wojnie do udźwignięcia dlatego można je było opowiedzieć poprzez postaci dziecięce, ale naprawdę ta inkorporacji, aby dziecko poważnych ludzkich dramatów była formą teatru, który podjął dopiero Witkacy w niektórych swoich zdjęciach przede wszystkim nie nie malował nie malował tego swojego teatru tylko go tworzył on odgrywał teatr 1 aktora do aparatów fotograficznych, ale odgrywanie, który się odbywa na obrazach Wojtkiewicza jest tak jawne, ale no to jest to co głęboko różni od artystów jego czas, ale do epoki pasuje nie na analizę kryska sposób oczywiście panie na system nie jest w stanie wydobyć się ze sztuki czy, a paradygmatu sztuki swojego czasu z kolektywu myślowego niech pani tak to nazywa to mniej albo filozof i inspiracja, jaką stanowiły obraz Wojtkiewicza nie tylko dla pisarzy takich jak LEED, który się dopatrywał tej kobiecej duszy przepraszam polskiej duszy, ale i wspaniały wiersz napisany przez Tadeusza Różewicza, który opowiada właściwie to co jest na tych obrazek zrobi to lepiej niż będzie ten jest przeczytam konie na biegunach kwiaty śnięte marionetki klauni umarły lalki śmiertelnych koszulach białych czepkach w kapturach posypane Popiel całym popiołem cukrem pudrem jak torty cukiernicza trujących powleczone wesołym różowym lukrem aktorzy larwy emeryci jak czarne splątane nici z osnowy Prutem splątane niepotrzebne czekają na śmietniku kwietnik ku na sąd ostateczny cyrk Wojtkiewicza w szkiełku błyska bard wstaje anemiczny słońce rozpływa się komu w chmurę egzemy chłopczyk gapowaty Gacek z dużymi uszami trzyma brudny łapkach papierową trąbkę i Anioł wielki jak sen czerwonych sandałach dymie złotą trąbę maski aktorzy dziewczyny embriony sąd Hammond Lucy donosiciele dręczyciele pianki potworki białe robaki na sąd na sąd pieski kołderka hipoteki wspaniali schizofrenik białe Rygi, gdy na sąd na śmietnik na kwietnik za mur zakląć wzywa was ciepły głos papierowych trąb tylko Bóg uchodzi ociera się srebrnym bokiem komuś brak czy zaciera mogło cerkwi Witkiewicza i jak bardzo cieszy, bo ja tego pierwsze przesilenie mam, że intuicja naszego wielkiego poety była podobna do mojej, że to jest teatr, w którym odgrywają się dramatyczne sceny śmiertelny dramatycznych scen ale, ponieważ aktorami są dzieci namalowane dziś zresztą upiory nie ma ładnych dzieci prawda są są upiorne dzieci, które grają w różne gry i czasami są to takie gry jak krucjata dziecięca właściwie ta ten obraz mógł być ilustracją dobra dobrem kraju Andrzejewskiego i może nawet, w jakich chce by w jakimś wydaniu kapelusiki z papieru koniki na biegun, a jak nie są one biegu, na które tak wygląda koniki Paula uczelni dla Asbisu bossem za Romano Rzymu nie chodziło żaden realizm rozdmuchane te postaci bez tworem czysto prawie, że kompletny bez formy w takich obrazach jak podmuch wiosny notuje od gry rozgrywa bardzo wiele rzecz bardzo piątek wrzuciłam wcześniej ten kolektyw myślowy, bo m.in. jakby abstrahując już okres od Wyspiańskiego, ale przyjaźnił się Wojtkiewicz z Romanem Jaworskim, który był pisarzem, który rzeczywiście w zaludniają wyobraźni prawdopodobnie Wojtkiewicza groteską właśnie i takimi przekształceniami dość charakterystycznej natury to prawda prawda do właśnie w Polskiej sztuce nie ma skłonności do groteski niewiele niewielu artystów poszło w tym kierunku i dlatego ten Wojtkiewicz był też osobny na na tle polskiej sztuki również z tego powodu, bo jakaś była inna inny teren z tego powodu został tym absolutnie osobnym twórcą, który nie dożył trzydziestki podobnież jak jak to pani Anno niestety jak wielu ludzi pani Janda Andrzej Wróblewski, ale to po wojnie to mnie pani zmyliła, bo ja zaczynam się zaśpiewać ja mam w życiu ja mam na myśli taki pytani akurat Wojtkiewicz słabe serce tutaj mamy różne scenariusze żył z wyrokiem z wyrokiem i on to poczucie tej tymczasowości tego, że nie zdąży tego, że szkoda Pedra to jest to bardzo poważnie definiuje sposób myślenia również w sztuce u takich artystów podobnymi Wróblewski Wróblewski w jaki sposób cały czas tworzył na temat śmierci też mieć towarzyszyła przez całą drogę twórczą letnią inną, że tak powiem perspektywy wieku dojrzewania zostawmy to natomiast Wojtkiewicz, zachowując proporcje też był wplątany nie jako uczestnika jako mówić rewolucję 1905 roku no dobrze pani do jednakowoż rewolucję musimy porzucić chwilowo dowolnego roku, ponieważ antymaterii czas się kończy, więc na koniec nie mam wyboru muszę zapytać o pani zdaniem składowe polskiej duszy na pani powiedział ja nie wiem co się dzieje w Polskiej duszy do, gdy patrzy się historia sztuki polskiej to każdemu artyście co innego mniej gra w związku z tym, jakby zsumować i powiedzieć, że Polska sztuka oddaje stan polskiej duszy tobyśmy dalej nie powiedzieli nic zostawiamy państwo z tą refleksją w niedzielne popołudnie, które już należy do wielkiego postu proszę państwa i usłyszymy się za tydzień, kiedy to nadal będziemy w okresie wielkiego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA