REKLAMA

Seriale na Netflixie czy reklama TVP Kobieta – co bardziej wpływa na poglądy i emancypację

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-02-21 19:20
Czas trwania:
18:00 min.
Udostępnij:

Ani Netflix, ani TVP kobieta nie ma mocy do społecznej zmiany. Ona zachodzi w wyniku protestów. O tym jak media kształtują poglądy, dlaczego reklama TVP Kobieta wywołała tyle negatywnych emocji i czemu poseł Bortniczuk twierdzi, że Netflix demoralizuje młodzież.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne przy mikrofonie Anna Piekutowska dobry wieczór w minionym tygodniu telewizja Polska ogłosiła start swojego nowego kanału TVP kobieta no i wypuściła spot reklamowy, który został bardzo krytycznie przyjęty w tej reklamie dziennikarki stacji ubrane w takie cukierkowe stroje z uśmiechem na twarzy wykonują takie czynności jak sprzątanie gotowanie zajmowanie się dziećmi reklamie zarzucany jest seksizm stereotypowe przedstawianie kobiet no i brak jakiejkolwiek Rozwiń » finezji w promowaniu patriarchalnej wizji świata ten spot stał się obiektem żartów jego parodie nakręcił klub komediowy wypowiadały się nim publicystki oczywiście w krytycznym tonie, a na YouTubie, który został umieszczony zarobił bardzo wiele negatywnych ocen mi osobiście trochę przypomina reklamy z lat dziewięćdziesiątych mojego dzieciństwa, które bardzo często po prostu wprost ocieka seksizmem i opierały się na takiej na takich na grupie samych stereotypach dlatego też teraz moim gościem jest prof. Beata Łaciak socjolożka z Akademii sztuki wojennej dzień dobry dobry wieczór dobry wieczór pani profesor przez wiele lat zajmowała się wizerunkiem różnych grup społecznych w mediach przedstawianiem różnych zjawisk przez telewizję oraz tym co właściwie za tymi danymi wizjami prezentowanego świata stoi i czy to, że spot TVP został zauważony rozpoznany jako niewłaściwe jako szkodzący autem skrytykowany jest dowodem na to, że w społeczeństwie zaszła zmiana i pewne rzeczy już płazem nie uchodzą dziś mimo wszystko nie sądziłam abym, żeby to aż tak optymistycznie było wydaje się, że oczywiście rośnie świadomość tego co jest niestosowne niewłaściwe, ale w przypadku tego spotu hit TVP ja myślę, że nałożyły się 2 rzeczy 1 no w ogóle nie najlepsze publicity jej w TVP tak zresztą w pełni zasłużone powiedziałabym, a z drugiej strony no właśnie panią pani redaktor powiedział, że to przypominało pani spoty z lat dziewięćdziesiątych, ale ja nie ocenia Michaś tak surowo tego sportu, że to taki wyjątkowo patriarchalny czy wyjątkowo seksistowskich pierwsze moje skojarzenia to jest właśnie Takam takie anachronizm, czyli właśnie taka trochę stylistyka lat dziewięćdziesiątych i niemieckich proszków doprania czy reklam także środków czyszczących piorących Bole w podobnym stylu były reklamowane, a z drugiej strony no lejący się z kranu pić w połączeniu jeszcze w tym projekcie Women no to wszystko robi to piosenka, która leci VAR sędzia nam, a która leci w tle to wszystko robi wrażenie dosyć dziwne ja ne kilka razy go obejrzałam w internecie, bo nie chciałem go w telewizji obejrzały kilka razy w internecie trochę może za późno, bo po przeczytaniu tej lodówce z łańcuchem i bardziej rzuciło się poczuł, że wszystko jest różowe cukierkowe i trochę jak z reklam nie wiem koników polnych albo Radek, ale Warmii, więc taki naprawdę nie wpadłaby wiedząc, że na ten pomysł, że to jest reklama nowego kanału kierowanego do kobiet i z 1 strony wracając do pani pytania myślę, że trochę nałożyły się te 2 rzeczy, że to takie cukierkowe i jakie no, a do tego oczywiście tam się pojawiają kobiety w określonych rolach, ale myślę, że naprawdę nie jest aż tak bardzo eksponowane jak wiele razy się zdarza w różnych reklamach, choć i tutaj odrobinę się sytuacja zmienia to jakiś ewidentnych takich seksistowskich grający kobiecym ciałem takich elementów tak nie ma, więc to jest no no nie najlepsza reklama powiedziałabym, chociaż zaskoczyło mnie, że aż tak krytycznie została odebrana, bo absolutnie jeśli chodzi o warstwę estetyki to jest zadziwiająca natomiast wydaje mi się, że różne inne kwestie, zwłaszcza kwestie prezentowania kobiet redukowanie kobiet do różnych grup społecznych nie są tutaj nie wyglądają gorzej niż, gdzie indziej, więc myślę, że to się trochę też nałożyło na morzu negatywny stosunek do telewizji publicznej w ogóle jako tej promującej też tną i najlepszą estetykę i nie najlepszych nie najwyższych lotów rozrywkę, więc myślę, że to wszystko razem się nałożyło na taki odbiór, bo jak aż tak nie sądziła, że społeczeństwo nagle zaczęło tak bardzo dostrzegać seksizm patriarcha szliśmy w naszej kulturze może chodzi o momentu może chodzi o to, że mamy za sobą fale pro kobiecych feministycznych protestów w Polsce, gdzie bardzo wyraźnie również osoby publiczne media opowiedziały się w tym konflikcie, więc być może ta reklama po prostu trafiła w takie momenty, że została skrytykowana aktu pewnie też trochę tak to jest, że wtedy, kiedy kobiety skupiają się na rzeczywiście ważnych problemach to nowy kanał kobieta będzie prezentował słodko różowy pastelowe takie wyobrażenie kobiety radosnej między kuchnią łazienką, a wielkim bałem no bo to mniej więcej tak, ale też i no ja naprawdę jestem ostatnią, która chciałaby bronić telewizji publicznej ale jakbym naprawdę zwróciła uwagę na to, że generalnie media myśląc o kobietach także kanały kierowane do kobiet no rozumiem, że TVP kobieta to jest trochę odpowiedź na Polsat Cafe na TVN style czy to będzie kanał tego typu jak się spojrzy na te kanały to on i na to co prezentują no nie ma tej my tego kiczowatego obrazka, ale programy, które tam się pojawiają generalnie postrzegają w takich kategoriach czy, analizując w takich kategoriach postrzeganie kobiety, a właśnie kuchnia zdrowe odżywianie troska rodzinę w tym względzie uroda w różnych wymiarach od tamtej fryzurą makijażu shopping kuźni tak dalej odchudzanie troska o sylwetkę na wszystkie możliwe sposoby no i niewiele więcej zostaje no plus celebry ci ja częściej celebrytki no w tym sensie spot w nie naj przyjemniejszy, a nawet powiedziałbym dosyć odpychające i kiczowatej formie sugeruje, że ten kanał niewiele się będzie różnił, przygotowując się do tego do tego naszego dzisiejszego spotkania przejrzałam to co proponują też stację, bo dosyć dawno też zaglądałam zarządu programów przeczytałam sobie albo przypomniałam, bo niektóre z nich znałam i mam takie wrażenie, że to na pewno za dużo więcej niż jakakolwiek jakiekolwiek zainteresowanie kobiece poza modą urodą ożywianie kuchnią dziećmi no praktycznie nie istnieją powrócę do tego pytania, od którego zaczęłyśmy to znaczy czy widać jakąkolwiek ewolucję świadomości, która w, którą przechodzą w ogóle media już nawet nie mówię o samych kanałach kobiecych czy w ogóle mediach skierowanych do kobiet tutaj przecież mamy czasopisma itd. jedno czasopism skierowanych do kobiet w czasie strajku kobiet w czasie największych protestów puściło okładkę, która bardzo wszystkich poruszyła zdenerwowała, dlatego że była na niej 1 celebrytek, która tego strajku kobiet nie popiera, które się wymigiwał od tego, żeby w ogóle zabrać głos w tej sprawie, więc mam wrażenie, że oczekiwania społeczne są nawet bardzo proszę ministra liczne pisma przecież miało mówiąc językiem potocznym taką w Operze zaprezentowała się też tę modę na bardzo drogie stroje, któremu na protesty nocą naprawdę, a nie wiem, kto jak długo myślał, żeby coś na coś takiego spać, więc ja zacząłem trochę o tym mówić, że oczywiście świadomość społeczna wydaje mi się, że powoli się zmienia, choć trzeba też pamiętać, że jesteśmy pierwszy ładnych parę lat po pierwszym kongresie kobiet to nie jest tak różnymi rzeczami jesteśmy 30 lat w ogóle ruchu feministycznym mam wrażenie, że jest, że z tym jest trochę tak jak director w pisał o konfliktach społecznych, że nawet te, które te wystąpienia społeczne te ruchy, które te protesty, które się pojawiają nawet jeśli odniosą sukcesu nie osiągną tego co chciały to nie jest także nie zostawiają śladu ja mam wrażenie, że ruch feministyczny w Polsce, że Kongres kobiet przez tyle lat zostawił ogromny ślad świadomości społecznej i że w dodatku wzrastają też młode kobiety wychowywane przez coraz bardziej świadome kobiety zresztą biorąc pod uwagę wystąpienia ostatnie to można by optymistycznie powiedzieć, że nie tylko dorastają młode kobiety, ale także młodzi mężczyźni wychowywani być może mniej patriarchalny przez swoje matki może też przez coraz bardziej świadomych ojców, ale nie sądzę, żeby to była jakaś rewolucyjna zmiana, bo jak widać trwa to trochę natomiast jeśli chodzi o telewizję no to wydaje mi się, że jednak pewne zmiany się dokonują tyle tylko żonę tak jak zmiany społeczne dokonują się raczej ewolucyjne niż rewolucyjnie nie zaś szybko jak spojrzymy na współczesne przekazy reklamy na te sprzed 30 lat to pewne różnice są dostrzegalne no na korzyść, ale myślę, że mamy jeszcze bardzo daleką drogę do jakichkolwiek działań równościowych w pełni do odrzucenia pewnych stereotypów w myśleniu i pewnych stereotypów przekaże no właśnie tutaj podrzucę pomysł, który właściwie padł ze strony posła Prawa i Sprawiedliwości i Kamila Bortniczuka, który mówi tak mamy do czynienia z pewną rewolucją także jeśli chodzi o media popkulturę lewica nas w tym najzwyczajniej w świecie wyprzedziła może to nie jest kwestia tego, że my w ciągu 4 lat byliśmy zajęci rządzeniem nie wpływamy na poglądy młodych ludzi przez takie kanały jak YouTube takie kanały telewizyjne jak Netflix i dodaje dopytywany czy to wina Netflixa, że młodzi Stali się lewicowi to nie wina to narzędzie faktycznie para gejów w serialu na Netflixie ma taką rewolucyjną siłę jak nie Polska telewizja to może serwisy streamingowe cechę to pierwszy tak bardzo mnie ta wypowiedź rozbawiła, ale też niestety w tym względzie poseł Bortniczuk nie był szczególnie oryginalne, bo chyba miesiąc wcześniej któryś z biskupów powiedział coś podobnego, że postawy młodych ludzi rewolucja obyczajowa jest wynikiem Netfliksa, że to wszystko przez, ale pani profesor, bo to chodzi o to, że to były ostatnie badania CBOS, które pokazywały, że przynajmniej w warstwie deklaratywnej 30% młodych ludzi to jest więcej niż z prawicą identyfikuje się właśnie z lewicą, więc łatwo jest tutaj prostą ścieżkę do Netfliksa do ich lewicowych konserwatywnych treści wykopać przynajmniej postępuje to jest to nie jest łatwe wykopywanie ścieżki to jest szukanie trochę na oślep, bo właściwie należałoby się wcześniej zastanawiać, kto jakież to kanały miały tak fantastyczny wpływ na popularność prawicowości i to, że jeszcze 57 lat temu młodzi i co m.in. badania Instytutu spraw publicznych pokazywały deklarowali, że najchętniej głosowaliby na Korwina Mikke i w ogóle na Konfederację i bliżej było do prawicy niż lewica albo przynajmniej do takich ugrupowaniach Konfederacja czy czy partia znaczy Korwina Mikę wtedy to chyba była nazwa Unia polityki realnej w no, więc i są te i szukamy tutaj jakiś kanałów, które miały na to wpływ nie mówiąc o tym, że w kategoriach humorystycznych mogę postu mogę tylko analizować wypowiedź posła tutaj sugestią, że może powinni docierać do młodych przez YouTube jeśli będą z taką finezją docierać do młodych przez YouTube jak docierają do starszych przez telewizję publiczną to właściwie należy trzymać za nich kciuki, ale wracając do do tego wątku wydaje się, że bardzo wiele różnych czynników może mieć na to wpływ na większą, lecz lewica gość, pomijając takie naturalne wychylenie wahadła jak na okrągło słyszy się prawicowości o obronie kościoła pojawiają się decyzje, które mają wpływ tak bardzo wkraczają w prywatność młodych ludzi to trudno się dziwić czy będą oglądać hit Netfliksa czy nie trudno się dziwić, że ich postawa będzie się coraz bardziej od prawicy są dać, tym bardziej, że to są młodzi ludzie, którzy też bardzo często mają jednak trochę szersze spojrzenie trochę szersze kontakty i oczywiście można jak to chętnie prawica sobie tłumaczy można wszystko tłumaczyć brakiem moralności wulgarności i wulgarnością młodych głupota prymitywizm, bo jak słyszę takie są analizy, a poza tym mną ja od lat pracuje z młodymi ludźmi uczestnik agentów ponad 30 lat, ale nigdy nie przyszłoby do głowy oceniać w takich kategoriach, że jest to właśnie, że są tak wpływowi, że oglądanie filmów na Netflixie tak bezmyślni, że obejrzenie filmów na Netflixie zmienisz postawę życiową, tym bardziej że mam skalę porównawczą przez lata pracowała na Uniwersytecie teraz pracuje na uczelni wojskowej, gdzie rzeczywiście widzę, że tam młodzi się różni i także różni się poglądami, ale to nie znaczy, że przyjmuje bezkrytycznie wszystko to co jakiekolwiek media prezentują, więc myślę, że trochę to jest taka uproszczona wizja świata, że możemy za pomocą jakich przekazu tutaj wpływać na ludzi no to z perspektywy medioznawca to jest absolutnie anachronizm, bo już w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych zwłaszcza, a im dalej bliżej współczesności, tym bardziej zwracano uwagę na aktywny odbiór różnych mediów i takie przekonanie o tym, że możemy każdy pogląd każdą postawę wpoić ludziom za pomocą mediów jest absolutnie błędnym myśleniem i w dodatku niemającym żadnego potwierdzenia w rzeczywistości ja sama, badając odbiór seriali bardzo dobrze bardzo wyraźnie przekonałam się o tym jak niewielki odsetek tych, którzy odbierają to co jest na ekranie dokładnie tak jak pewnie chcieliby tego nadawcy większości jest to kwestia takiego Dyskusyjnego odbioru od wrzucania czegoś krytycyzmu wobec czegoś i że naprawdę Netflix YouTube nie będzie tutaj grywał najistotniejszej roli ja myślę, że doświadczenia własne także te mało przyjazne współczesny aktualny z ostatnich miesięcy odegrają dużo ważniejszą rolę niż obejrzenie filmu Hasa Netflixie bardzo pani dziękuję prof. Beata Łaciak socjolożka z Akademii sztuki wojennej była moim państwa gościem dziękuję bardzo, ciasno skrót informacji po klucze informacji Małgorzata Łuczyńska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA