REKLAMA

Siksa- laureaci Paszportu "Polityki" w kategorii muzyka popularna

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-02-24 11:40
Audycja:
Czas trwania:
16:24 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Alex Freiheit i Piotrek Buratyński czyli duet Siksa, laureaci paszportu "Polityki" za rok 2020 w kategorii muzyka popularna. Rozwiń »


Alex Freiheit: "Prawa kobiet zawsze były spychane, traktowane jako temat zastępczy. My opowiadamy historię z punktu widzenia jednostki, ja czerpię także ze swojej indywidualnej historii. Dopiero w tym roku te tematy bardziej wybrzmiały. Aborcja jest w porządku, a przemoc wobec kobiet nie jest. " Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska duet Siksa to świeżo co upieczony laureat paszportu polityki w kategorii muzyka popularna Alex Freiheit Piotr Bury Boratyński są dzisiaj gośćmi kultury osobistej Witajcie serdecznie część gratulujemy oczywiście nagrody bardzo bardzo bardzo dziękujemy bardzo w ogóle gratulacji było takie miłe, bo nagle się okazało, że to jest jednak taka nagroda której, więc wie, więc być może wie co robimy, że więcej osób, bo Rozwiń » przerwał na chwilę nie usłyszałam atak z rzeczy taka nagroda, że nawet więcej ludzi, więc to jest znak co to jest paszport polityki niż tej wersji RS x dokładnie myślę, że coraz więcej ludzi dowiaduje co to jest Siksa, a ja jestem ciekawa czy w okresie czujecie jakości są częścią kategorii popularnej i czy w niej mieści się wasz bardzo ważnej bardzo nie oglądając się na innych muzyczna społeczną aktywisty czy głos, ale jak synchronizację to jest poważne pytanie jest my jesteśmy w zakresie i jakieś takiego dziedzictwa, jakkolwiek można odbierać jeśli sed to jest jakaś Awangarda czy jakiś bank czy też ogranicza teatru to właśnie sobie wczoraj zacząłem czytać reklama nie Reynoldsa i Reynolds nie nie ma żadnych oporów, żeby nazywać Pank pos Anka muzyką popularną dla niego to jest dziedzina popu im też, jakby tego dziedzictwa czerpiemy jesteśmy częścią tej największej w całości, mimo że mamy jakieś odwołania do sztuki współczesnej jakich tradycji też miesięczniki modernistycznej być może, ale mimo wszystko tak to jest muzyka popularna nie jest ani muzyka salonowa ani jakoś szczególnie wysoka może nawet wręcz przeciwnie nie jest to po takim znaczeniu muzyki łatwej przyjemnej popularnej muzyki tła, ale no jednak jest to muzyka nie jest też taki pop zaangażowany, którego jest coraz więcej ta tradycja do nas przychodzi, jakby z z innych krajów to jest Super High Energy jak artyści, którzy są w mainstreamie też zaczynają mówić o kwestiach, które są ważne społecznie, które porusza się na ulicach jak ten Super natomiast nasza forma nigdy nie będzie no tak łatwo przyswajalna nie będzie też pewnie można z łatwością musi tej muzyki w radiu, niemniej no tak jak Bury powiedział jest to w jakim sensie muzyka popularna tylko, że to etap to popularności jej czy ta po powodzi wynika bardziej z tego, że po prostu korzystamy z jakiej się że, że mówimy o aktualnie mówi się też głośno no i to chyba dobrze w tym sensie ta muzyka popularna, choć i tak uważam na gali paszportów, że to jest całkiem śmieszny i udany performance, że w kategorii muzyka popularna jednak my zdobywamy jakąś nagrodę, ale myślę, że wszyscy też wiedzą, o co chodzi, że tak naprawdę tematy, które poruszamy przemocy wobec kobiet głównie czy jakaś przemoc opresja wobec jednostki są tematy, które były poruszane w tym roku też na ulicach, więc w tym sensie jest to temat popularny wciąż za mało, niemniej staje się coraz bardziej popularny no właśnie w uzasadnieniu nagrody usłyszeliśmy, że to wyróżnienie zostaliście za muzyczne działania, które prowokowały drażniły, ale wyprzedziły swój czas za bankowy krzyk, który stał się artystycznym paliwem dla ulicznych wydarzeń i manifestacji zasadne jest rzeczywiście to stwierdzenie, że wyprzedzi liście swój czas bo, bo nas uczula liście na sprawy, które zwiększą mocą zadziało się długo po tym, jak oni nam mówiliście ze sceny mam takie poczucie, że tak to uzasadnienie jest bardzo piękne właściciele natomiast my też mamy coś takiego że, gdy czytaliśmy właśnie te uzasadnienia już wcześniej, które pojawiały przy nominacji mieliśmy coś takiego, żeby w ogóle i to nie wynika, jakiej takiej, którą stronę gości absolutnie tylko takiego uczucia bycia częścią czegoś większego, że my tak naprawdę nie czujemy się osobami, które coś co wyprzedziły, bo w tej zapowiedziały będącej zapowiedziały, bo my uważamy, że przemoc właściwie ona jest ona była, jakby nie pojawiła się w związku z tym, że PiS doszedł do władzy, że prawa kobiet zawsze były spychane były tematem tzw. traktowany jako temat zastępczy przy okazji też w poprzedniej władzy więc, jakby nie czujemy, że jakby coś wyprzedziliśmy po prostu mówiliśmy z perspektywy jednostki, ponieważ ta historia, którą opowiadamy sicie ona jest oczywiście przefiltrowana przez, jakby charakter fikcji, którą ona na scenie, bo nas ceniona jest bardzo odważna bezkompromisowa, ale są tak naprawdę historie w jakim sensie życia wzięte i jak cierpi też swoje indywidualne, jakby historii w tym, więc jeżeli ja mówiłam np. o gwałcie w materiale zemsta na wroga o i by to nie jest temat który, jakby jacyś wyprzedziłem gwałt był przecież zawsze poruszane w kulturze i poruszany ten temat był na wielu wielu, jakby polach również wcześniej i no i tyle mam też wrażenie, że po prostu dopiero w tym roku te tematy jakoś tak bardziej wy brzmiały też tematy związane z aborcją poprzez przypomnijmy sobie, że 5 lat temu jeszcze gdy pojawiła się okładka, gdzie dziewczyny aborcyjnego Dream teamu wystąpiły w koszulkach aborcja jest okej to jeszcze wtedy była wielka wielka burza związana z właśnie w tym, że w ogóle co to jest hasło ono oburzało i analiz i Olga Frycz no a teraz właściwie coraz więcej ludzi, jakby dzięki właśnie pracy takim takich osób, które pracowały w podziemiu gdzieś ty i nadal gdzieś tam pracują to temat wypływają do wyższego ministry mu, jakby to hasło przestaje już oburzać, bo po prostu aborcja jest porządku, a przemoc wobec kobiet nie jest porządków o opór i Solidarność czy apelujecie ze sceną od dawna Alex, odbierając nagrodę powiedziała, że jeśli chodzi o ruchu oporu to trzeba być zawsze odważnym i radykalną może objawiać się na różne sposoby zamiast na myśli to prawda to nie miałem myśli głównie to, że właśnie często też miał takie poczucie tej płycie zemsta na wroga i po tych naszych występach, gdzie byłam bardzo taka odważna na scenie, bo scenami daje pewnego rodzaju odwagę i taką zbroje ja jestem odważniejsza dużo bardziej niż w życiu miałam takie wrażenie, że osoby, które oglądały koncerty mogły poczuć się i często też słyszałem właśnie takie takie po koncertach i opowieści słowa uznania wobec mnie, że bardzo dziękują za moją odwagę albo, że osoby na świat mówił że, ale my jesteśmy tak odważne jak itd. ja zawsze proszę próbowałam też rozmawiać na ten temat i bo ja osobiście uważam Rze, że ta właśnie ta odwaga i radykalną nasze objawia w takim bardzo różnym języku czasami np. nie wiem ogląda jakiś spektakl Lupy w ogóle nie radykalny jest w jakim sensie no nie wiem powiedzmy delikatny tak w swej formie czy nawet płyta, której słucham, a ona może dać nam, jakby dużo takiej odwagi czy można jeszcze jest także my tylko łącznie takich rzeczy, jakie gramy wieś słuchamy bardzo różnej muzyki nie nie będę teraz wymieniać, ale bardzo bardzo różnej muzyki czasami też muzyka świata także handel czy jakiś gest czy cokolwiek innego może dać też takiej dużej nam przynajmniej da daje też takiej dużej parę do do działania to, że ludzie robią po prostu sztuka, która dzięki, której uciekamy w różne światy, ale też chodziło mi o to, że wiele osób, jakby pracuje w instytucjach kultury w instytucjach publicznych w mediach, które właściwie nie robią takiej roboty w sensie, że wychodzą tak jak my na scenę i krzyczą tylko mają, jakby też trudniejsze pole do tego, żeby mówić o ważnych tematach, żeby gdzieś tam przemycać i o to też chodziło, że jakby i czasami, jakby długoletnie działanie jakich ośrodkach kultury muzeach teatrach czy mediach jest równie ważne co co wyjście na scenie i powiedzenie czegoś radykalnego i o to głównie chodziło się do kontraktów z dzienną ludzi, a bywa, że jesteście tym co robić wypaleni pamiętam taki wywiad z wami na jesieni zeszłego roku tuż przed październikową rewolucją, w którym przyznaliście, że to ostatnie wasze sety były bardziej zwrócone właśnie do wnętrza do wsłuchiwania się w siebie także mówiąc o waszej relacji jak rozumiem rzeczywistość dała o sobie znać wróciliście na wcześniejsze, który szybciej niż można się było tego spodziewać stwierdziliśmy, że czas na kolejną detonację jak to nazywacie się po tym, jak skończyliśmy grać na żywo materiał zemsta na projekt okazał się we wrześniu zeszłego roku czy poczuliśmy się po tych licznych koncertach graliśmy bardzo duża w Polsce Europie po prostu fizycznie psychicznie zmęczeni przygotowaliśmy, więc program koncertowy, na którego wersję studyjną teraz pracujemy z nazywało ostrymi niezwłocznie, które oczywiście odnosiła się do Szekspira, ale podejmowało jakąś taką wewnętrzną walkę tego co stworzyliśmy jako Siksa Alex jako człowiekiem, gdy poddajemy pod wątpliwość pewne wybory i artystyczne i społeczne i polityczne zastanawiamy się czy droga jest słuszna czy nie, bo wydaje nam się uczciwym zadać tego typu pytania później pracowaliśmy nad różnymi formami koncertowymi, które dla nas były pewną formą SK pismu, aczkolwiek niekoniecznie dla publiczności, bo możemy też nie posiadamy aż tak kompletnego wglądu to co jak artyści robimy po mam się nawet nie wydaje, że Siksa i kiedyś teraz była szczególnie prowokacyjne czy obrazoburcze to ludzie nam to powiedzieli dla nas takie nie było, więc to co my projektujemy jest naszej strony uczciwe ale jaki ma swoje artystyczne oddźwięk jest też prawo odbiorcy czy w ogóle pewną taką esencją tego jak kultura działa funkcjonuje, zwłaszcza w Polsce teraz, tak więc no tak zadawaliśmy sobie wielokrotnie takie pytania, bo warto zawsze obecną panią na temat tego, jakim miejscu się znajdujesz co robisz właściwie kim jesteś co robisz kim jest właściwie co jak co robisz ma wpływ na ciebie tak w ogóle jako jako jednostki, bo oczywiście ważne jest żeby, żeby walczyć, ale że, jakby my jesteśmy też trochę za tym, że ta walka może mieć tak jak przed chwilą powiedział różne oblicza i taka takie być co chwilę na takiej mocnej emocji powoduje niestety przynajmniej w naszym przypadku spowodowało właśnie z jakiegoś rodzaju wypalenie i wydaje się, że też ważny jest to, żeby o tym mówić głośno, bo to z tym mogą się spotykać różne osoby, które też uczestniczą w protestach itd. i ale energia odnawialna to nie jest tak, że nie jest odnawialna Rzym no właśnie wspomniał o protestach na koniec jeszcze muszę zadać pytania Alex, bo jesteś mocno zaangażowana w organizowanie w Gnieźnie i w powiecie całym strajku kobiet jak tam wygląda jednoczenie się kobiet w sprzeciwie wobec orzeczenia Trybunału tylko dodam, że w internecie można np. zobaczyć jak z kobietami z Gniezna wspólnie tańczyć śpiewać jako feministyczna grupa cheerleaderek też byłam ciekawa czy miał się po tym, nagraniu, czyli po partyzantce więcej gestów wsparcia jednak więcej hejtu wydaje mi się, że ten gest wsparcia on był po po tym, nagraniu partyzantki to partyzantka oczywiście ta została zmiana trochę zostałyśmy nazwane Julka jest litera, ponieważ partyzantka trochę wybrzmiała na TikToku takich nowych mediach, ale dobrze w sensie, że i dla mnie to było ważne, że proces spotkałyśmy się z dziewczynami miałyśmy właśnie poczucie tego, że nie musimy stać twarzą twarz tak jak na proteście co się dzieje czasami w Gnieźnie, że my musimy stać twarzą twarz i to przy okazji tych protestów przy okazji marszu równości twarzą twarz z osobami, które po prostu wyrażają jakąś nienawiść do nas to są nic, jakie się ugrupowania post w stylu post młodzież Wszechpolska czy coś takiego, jakby to jest coś takiego bardzo bardzo trudnego zwykle takie tak jest stanięcie twarzą twarz takimi osobami choćby tak mocno nienawidzą i dla mnie było ważne to myślę, że dla dziewczyn także, że po prostu możemy zrobić coś co daje nam radość, czyli wyrazić coś za pomocą śpiewu ruchu właśnie co ma jakiś wydźwięk, ale też na jakimś takim zasadzie w jakim sensie, że zwykle po prostu bezpieczne, że to może dać PRA nam innym, ale nie musimy, jakby wspinać na wyżyny swojej odwagi żeby, żeby po prostu no właśnie żeby, żeby protestować, bo protesty opierają się na tym, że właśnie wyraża swoją jakimś sensie odwagę i to za dużo powiedziane, że my czy ja jesteśmy organizator, że jest organizatorką protestów tutaj powiedzie wokół Gniezna itd. ale rzeczywiście jestem włączona tutaj w organizację protestu są wspaniałe, bo po prostu na nich poznało się dużo gnieźnian gnieźnian którzy, z którymi myślę, że nasza znajomość będzie się ukazywać też na różnych polach, gdzie później to ważne, że w tym w Gnieźnie takie protesty wydarzyły w jaki w ogóle innych miastach jak już mielibyśmy sobie i wspierać Pobiedziska małe miasto koło Poznania właściwie Pobiedziska wspierały nas później przyjeżdżając do nas, więc to było Super taka Solidarność myślę, że to się też pojawi jak trochę odbudujemy swoje siły myślę, że protesty będą jeszcze nadal widoczne w Gnieźnie i jakiś mniejszych miastach, choć one rzeczywiście były trudne, bo w mniejszych miastach dziewczyny po prostu wały tego robić no i też nie dziwie bardzo bardzo wam dziękuję za za rozmowę duet Siksa, czyli Alex Freiheit Piotr Bury bura chińskim byli gośćmi kultury osobistej jeszcze raz wielkie gratulacje, a bardzo wdzięczni za rozmowę wywiad Mirosława Pęczaka duet Siksa także dziś w najnowszym numerze tygodnika polityka bardzo państwu dziękuję do usłyszenia czesne informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA