REKLAMA

Co z Funduszem Odbudowy? A także: czym jest suwerenność europejska?

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2021-02-22 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:12 min.
Udostępnij:

Solidarna Polska nie zgadza się na ratyfikację w polskim Sejmie dokumentu, który umożliwi Komisji Europejskiej pożyczanie pieniędzy na Fundusz Odbudowy. Lider Solidarnej Polski Zbigniew Ziobro tłumaczy, że jego partia sprzeciwia się "przenoszeniu części suwerenności do Brukseli" i dodaje: "ten budżet oznacza stworzenie wspólnego długu całej UE i nowych podatków, to z kolei sprawia, że wchodzimy w sferę federalizacji UE, z czym się nie zgadzamy". Czy rzeczywiście tak jest? Czy nigdy wcześniej nie miało miejsce w Unii wspólne zadłużanie się? Czy taki krok prowadzi do ograniczenia suwerenności kraju? Rozwiń »
Z kolei ambasador Marek Prawda, dyrektor Przedstawicielstwa KE w Polsce przedstawi nam echa toczącej się debaty o suwerenności europejskiej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór w poniedziałek 22lutego w poniedziałki rozmawiam z ciekawymi gośćmi o Unii Europejskiej i tak będzie też dzisiaj, choć kontekst jest absolutnie krajowy jak wiadomo koalicjant w obozie zjednoczonej prawicy dokładnie Solidarna Polska nie zgadza się na ratyfikację w Polskim Sejmie dokumentu, który umożliwi komisji europejskiej pożyczanie pieniędzy na fundusz odbudowy na marginesie takie ratyfikację muszą zostać przegłosowane we Rozwiń » wszystkich parlamentach państw unijnych lider solidarnej Polski Zbigniew Ziobro tłumaczy, że jego partia sprzeciwia się przenoszeniu części suwerenności do Brukseli i dodaje ten budżet oznacza stworzenie wspólnego długu całej Unii i nowych podatków to z kolei sprawia, że wchodzimy w sferę federalizacji Unii, z czym się nie zgadzamy czy rzeczywiście tak jest czy nigdy wcześniej nie miało miejsce w unii wspólne zadłużanie się czy taki krok prowadzi do ograniczenia suwerenności kraju czy samo członkostwo we wspólnocie z definicji suwerenność ogranicza co się stanie z Funduszem, gdy choćby 1 parlament nie zgodzi się na ratyfikację wyjaśni to nam Janusz Lewandowski kiedyś komisarz do spraw budżetu obecnie poseł do parlamentu europejskiego z kolei ambasador Marek prawda dyrektor przedstawicielstwa komisji europejskiej w Polsce przedstawi nam Echa toczącej się debaty o suwerenności europejskiej czy to tylko pewien intelektualny koncept kamyczek do dyskusji, którą zaproponował Europie Emmanuel Macron w 2017 roku dowodząc, że suwerenność europejska jest konieczna by uzupełniać tę narodową jego punkt widzenia wynikał z refleksji o tym czym jest państwo we współczesnym świecie, jakie ma funkcję tylko Europa może zagwarantować prawdziwą suwerenność, czyli naszą zdolność funkcjonowania we współczesnym świecie, aby bronić naszych wartości interesów przekonywał francuski prezydent jak to rozumieć skoro jednak Unia europejska dalej jest wspólnotą suwerennych państw, a każdy z nich jak to zrobiła wielka Brytania niedawno może podjąć suwerenną decyzję o wystąpieniu z i wreszcie czy ten pomysł Funduszem odbudowy to nie jest jednak taki trik by doprowadzić do pogłębienia integracji europejskiej bez oglądania się traktatowy zapis myślę, że czekają nas ciekawe rozważania, ale to za chwilę, bo teraz pora już na subiektywny przegląd informacji z dnia Maciej Zakrocki przedstawia armia Arabii Saudyjskiej otwiera się na kobiety będą one mogły służyć w różnych formacjach wojskowych w całym kraju pierwsze sygnały dotyczące możliwości służby kobiet Saudyjskiej armii pojawił się już 2019 roku, ale dopiero od wczoraj w królestwie funkcjonuje ujednolicony system rekrutacji, z którego mogą korzystać zarówno kobiety jak mężczyźni wszyscy kandydaci muszą przejść przyjęte procedury być karani zdolni do służby pod względem zdrowotnym dla kobiet przewidziano dodatkowo, że muszą mieć od 21 do 40 lat co najmniej metr 55 wzrostu muszą posiadać niezależne krajowe dowód osobisty nie mogą być pracownicami rządowymi muszą też mieć co najmniej wykształcenie średnie decyzja o poszerzeniu regulacji budziła mieszane uczucia wśród samych kobiet np. hałas, ale nabawi specjalistka od systemów operacyjnych chwali decyzję króla Salmana, że wprowadza kobiety do dziedzin zarezerwowanych wyłącznie dotąd dla mężczyzn z kolei Rahman, ale Hariri specjalistka w dziedzinie technologii informacyjnych podkreśla, że nikt dotąd nie słyszał o kobiecie na polu walki słyszymy o kobietach leczących ludzi pracujących w administracji czy w jednostkach kontrolnych na polu walki jest miejsce dla mężczyzn twierdzi dyskusja trwa, ale raczej już nie zatrzyma tego co nieuchronne proszę pani Maciej Zakrocki przedstawia Chińczycy nie Brytyjczycy, ale Koreańczycy budują centralny port komunikacyjny jak ustalił portal Money PL w najbliższy piątek dojdzie do podpisania umowy pomiędzy cpk, a lotniskiem Incheon, ale także porozumienia Międzynarodowego pomiędzy polskim i koreańskim rządem w imprezie udział weźmie premier Korei Południowej ciąg z kim on, a także tamtejszy minister ziemi infrastruktury transportu Bioton Chang Chełm oraz nowy prezes lotniska im Shawn King wok kim to pokazuje, jaka jest ranga tego wydarzenia po naszej stronie obecność potwierdził już pan Marcin Horała odpowiedzialny w rządzie cpk oraz prezes portu Mikołaj Wild ważą się losy uczestnictwa premiera Morawieckiego problemem może być rada europejska, którą wybiera się premier mówią źródła mamy Ben najprawdopodobniej Koreańczycy zainwestują i częściowo sfinansują budowę portu dla nich będzie to współpraca strategiczna, bo dzięki temu ich im on będzie mógł miał, gdzie latać do Europy dlatego umowę podpisze nie spółka cpk, ale Polski i koreański rząd koszt budowy cpk szacowany jest na około 30 miliardów złotych, ale to jedynie część inwestycyjnego planu w ramach centralnego portu komunikacyjnego powstać mają przecież nowe drogi ekspresowe, ale przede wszystkim linie kolejowe docelowo port obsługiwać ma 100 000 000 pasażerów rocznie no oczywiście pod warunkiem, że do tego czasu, kiedy będzie uruchomiony świat już zapomni o pandemii covid 19 Maciej Zakrocki przedstawia jeszcze mamy w oczach uszach uroczystości z okazji trzydziestolecia grupy Wyszehradzkiej, a tu taka oto historia na przełomie lutego marca Ciech złożą przeciwko Polsce pozew w związku ze zgodą na rozbudowę kopalni węgla kamiennego Turów zdecydował o tym rząd poinformował portal nowinki kropkę czy kopalnia węgla brunatnego Turów pracuje głównie na potrzeby pobliskiej elektrowni pokrywającej około 8% zapotrzebowania energii w Polsce rok temu Polska zdecydowała o rozbudowie kopalni co ma jej umożliwić wydobycie węgla nawet do 2044 roku Czesi ostro protestują przeciwko rozbudowie, ponieważ może on obniżyć poziom wód gruntowych, a w efekcie odciąć ich od dostępu do wody piszą o tym mieszkańcy wsi położonych w pobliżu polsko-czeskiej granicy, za którą znajduje się kopalnia w oficjalnym liście protestacyjnym wskazali, że w wyniku dotychczasowej eksploatacji kopalni wiele studni już wyschło albo woda szybko się kończy czeski rząd, wsłuchując się głos swoich obywateli przyjrzał się planom rozbudowy kopalni stwierdził, że ta inwestycja narusza 4 dyrektywy unijne stąd pomysł skargi do Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej zanosi się na dalszą przyjaźń w ramach grupy Wyszehradzkiej, ale może bardziej szorstką Maciej Zakrocki przedstawia z pewnością jednym z ważniejszych doświadczeń, jakie dzisiaj padło było oświadczenie prezesa IPN Jarosława Szarka w związku z zaistniałą sytuacją ani okolicznościami pełnienie funkcji dyrektora oddziału Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu przez pana dr. Tomasza Greniucha jest niemożliwe pan dr Tomasz Greniuch złożył rezygnację ta rezygnacja została dzisiaj przyjęta przeze mnie pan dr Tomasz Greniuch nie pełni funkcji dyrektora oddziału Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu coś takiego się stało, że jeszcze umownie wczoraj dr Tomasz Greniuch był dobrym po dyrektora oddziału IPN-u we Wrocławiu, a dzisiaj już nie poprosiliśmy o komentarz do tej decyzji pana prof. Adama Leszczyńskiego z uniwersytetu SWPS i oko Press to jest bardzo proste co się wydarzyło było bardzo silna presja międzynarodowa w tym głosy ze strony żydowskiej bardzo bardzo doniosłe znaczenie ambasady Izraela, ale także różnych innych środowisk żydowskich i także rozumiem, że część najmniej obozu rządzącego zorientowała się, że to czy mają do czynienia tutaj nie tylko nie jest PiS tylko to jest znacznie znacznie bardziej z naprawą oczy zobaczyć skrajnego i myślę jednak część najmniej tegoż takie krzyże trochę dyskusję środowiska część z nich poszło jednak po rozum do głowy i uznała, że to jest krok za daleko jest oczywiście spóźnione i PE nie jest to nie żadna tajemnica wiele osób bardzo podobnych poglądach podobnych biografiach to do pana dr. Greniucha one są tam bardzo ku w taką wpływową grupą w tym w tym Instytucie i też warto pamiętać jednak dr g nikomu dotąd nie przeszkadzał jako szef i delegatury IPN w Opolu czy organ w Opolu, a zaczął przeszkadzać trzeba się do Wrocław, więc to są rzeczy, o których trzeba pamiętać i widzieć trakcja jest jednak nie złamie spóźniona znacznym ten człowiek bardzo długo masową w strukturach wkład dla mnie najciekawsze jest to co mówi o samym Instytucie i a o jego przyszłości to znaczy moim zdaniem fakt, że osoba biografii poglądach i pana do kraju Krynica-Zdrój w Instytucie Pamięci Narodowej tak błyskotliwą i kariery zasłonę wysoko i chce więcej trzeba było też jakieś typy com centralnego wysiłku premiera prezydenta nacisków zagranicy, żeby 1 ze stanowiska ważnego tam odwołać no to pokazuje jak sądzę, że bardzo głębokie skażenie tej instytucji to znaczy, że to wszystkim ludziom, którzy go tam awansowaliśmy z nim współpracowali i którzy go tam popierali to udawało się, zwłaszcza w porządku, że mają takiego Kolek dla mnie jest to jest pytanie o przyszłości panu do instytucji w ogóle da się uratować moim zdaniem nie znaczy moim zdaniem skażenie właśnie i to nawet jeśli nie konserwatyzmem nawet nie PiS tylko taką skrajną nacjonalistyczną prawicą zaś tam tak głęboko, że to po prostu wymaga głębokiego głębokiego o wymaga zabrania po prostu ta instytucja zrobienia na nowo czegoś co będzie działało, lecz bardzo dziękujemy, a teraz pora już na główny temat audycji Maciej Zakrocki przedstawia gościem audycji zapowiadane już pan Janusz Lewandowski kiedyś komisarz do spraw budżetu obecnie poseł do parlamentu europejskiego dobry wieczór dobry wieczór może przypomnijmy, bo to często w tej naszej dzisiaj dyskusji tak samo zamiennie niektórzy mówią, że w parlamentach w państwach Unii Europejskiej w tym Polsce będzie musiało dojść do ratyfikacji funduszu odbudowy to jest rozumiem skrót myślowy prawda tak też potężny skrót, ale rzeczywiście ratyfikacja jest warunkiem uruchomienia tego funduszu odbudowy, dlatego że on polega na wiarygodności budżetu, żeby budżet, który dotąd był wiarygodny na rynkach finansowych i poza wiarygodność tego budżetu można było zaciągnąć pożyczki, a jest rzędu 750 miliardów euro podobnie jest potrzebne podniesienie pułapu środków własnych Unii tak naprawdę chodzi o ratyfikację decyzji rady o podniesieniu pułapu środków własnych stworzyć przy przestrzeń pomiędzy wypłatę na obecnym co właśnie zwiększa wiarygodność osób może dość skomplikowana kwestia tak naprawdę to o to chodzi, żeby ten większe pole manewru po stronie dochodów własnych przez to zachowujemy nią wiarygodność budżet jako gwaranta przy tak niezwykłej pozycji to jeszcze w takim razie dla pewności wyjaśnijmy co to oznacza podniesienie zasobów własnych, ale mają znikła w tej, który dotąd wystarczał teraz chodzi o to, żeby on był o 07% wyższy, żeby właśnie stworzył szansę wiarygodnego zapożyczenia się na rynkach finansowych budżet europejski ma najwyższą wiarygodność kredytową dzięki tej wiarygodności kredytowej parokrotnie już pożyczą na rynkach finansowych i nigdy nic nie stracił dlatego trzeba dochować tej wiarygodności kredytowej, ale potem nie wystarczają dochody obecnie realizowane do tego budżetu trzeba też była powiększyć co oczywiście wymaga ratyfikacji jest procesem żmudnym, ale dość optymistycznie po zgodzie między krajami członkowskim jeszcze pana momencie tak dla pewności, bo ja rozumiem, że cały czas mówimy o o budżecie tym normalnym tradycyjnym siedmioletnim Unii Europejskiej, a te zasoby własne to jest to co się również do tego budżetu dokłada, bo dla normalnego słuchacza przeciętnego jak to mówił kiedyś państwa w tym Polaka szaraka budżetu Unii Europejskiej to są pieniądze ze składek państw, a te zasoby własne to co to są dodatki to zarząd odpisów od produktu do od dochodu Narodowego brutto, bo rzeczywiście de facto ten budżet europejski jest zbudowany na składkach chodnik od zamożności kraju co dla nas akurat nie jest najgorsze, bo nie liczą się wśród tych najzamożniejszych krajów dodatkiem są odpisy od VAT od VAT-u zbieranego w poszczególnych krajach cła, które zbieramy na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej parę innych mniejszych pozycji, ale te cła to rzeczywiście ten jest dorobek takich krajów, które mają potężne porty na wjeździe do Unii Europejskiej czy Antwerpia Rotterdam, a są Belgia i Hollande tak naprawdę dotąd, a budżet od wielu dziesięcioleci, pomimo że był często krytykowany polega na składkach pochodnych od produktu od dochodu na rok Narodowego brutto tak było pomimo krytyki, dlatego że Brytyjczycy starannie bronili się przed jakąkolwiek reforma tego systemu a bo uderza tzw. przywilej brytyjski zwany rabatem brytyjskim wywalczonym przez Marka ta także próbowała jeszcze jako komisarz to szybko się zakończyło przez silny protest by niczego tym partnerem dosyć upiornym historyk były premier Cameron, który szykował referendum na na Wyspach jak był bardzo uparty w tym obozie rzecz jakichkolwiek reform nie w tej chwili paradoksalnie Brexit, który nie jest rzeczą dobrą ani dla Unii Europejskiej ani dla Zjednoczonego Królestwa otwiera możliwość zreformowania tej strony dochodowej budżetu europejskiego przez dodanie nowych źródeł dochodów właśnie, dlaczego to jest takie groźne czy chodzi o to, że dopóki państwa do 90 niech będzie 9% wpływają na wielkość budżetu, ponieważ po właśnie wpłacają tam swoje składki no to mają wiadomo ten, kto płaci to ma większą kontrolę, a jak Unia europejska jako wspólnota będzie miała więcej dochodów własnych, czyli niezależnych jak rozumiem od składek państw no to będzie bardziej niezależna, czyli trochę jak będzie uciekała spod tej kontroli Państwowej w dotychczasowym wymiarze to może niepokoić właśnie tych, którzy widzą w tym mechanizmie jakieś niebezpieczeństwo od dawna rzeczywiście nazywano podatkami własnymi Unii Europejskiej jako jako droga do ewentualnej federalizacji nawet donice z grupą przesadą, ale to budzi w wielu parlamentach nawet po brexicie, a poważne zastrzeżenia wszystkim Skandynawia śledzi mają uczulenia realna na tym pkt Duńczycy Finowie Holendrzy Austriacy nieco mniejszym stopniu kraje, które jest niejako, a promują ten wielki fundusz odbudowy, czyli Francja Niemcy, ale nie ma innego sposobu finansowania gigantycznych pożyczek zaciąganych na fundusz odbudowy, jeżeli to miałoby być spłacane tradycyjnie uderzyłoby w bardzo mocno przyszły budżet Unii Europejskiej albo podniesienie składki państw narodowych albo znaczące obniżenie dykty budżetu w tym budżetu dla Polski, żeby zyskać pieniądze na spłatę spłata ma się rozpocząć po 2020 mocno, ale odsetki mają być spłacane już teraz i teraz właśnie dochodzimy do tego punktu kluczowego również z punktu widzenia polskiej polityki dlatego m.in. Solidarna Polska mówi nie będziemy głosować no właśnie w tym procesie ratyfikacji w Polskim parlamencie, ponieważ w ten sposób przenosimy część suwerenności do Brukseli to jest dobra dla nas przeprowadzka suwerenności, bo nadaje na dodatkowe fundusze na zwalczanie skutków społecznych gospodarczych pandemii to jest dobra wiadomość dla całej Unii Europejskiej, która na to czeka jak sądzę, żeby tak naprawdę dla solidarnej Polski to było istotne to byłby wielki strzał w kolano natomiast istotne jest to, że w tym pakiecie finansowym na następne lata pojawia się warunkowości wiążąca fundusze z ze stanem praworządności, a ściślej ze stanu praworządności w wykorzystaniu funduszy europejskich i tak naprawdę dlatego Solidarna Polska protestuję zapowiada weto i w ten sposób cały fundusz odbudowy staje się niejako zakładnikiem sporów wewnątrz naszej koalicji rządzącej ile to jest paradoksalne, że tak jak pan wspomniał pewne zastrzeżenia mogą mieć kraje, które są uczulone na punkcie nowych podatków unijnych takich jak plastik czy czy podatek cyfrowy czy idzie po europejsku zbierany podatek CIT natomiast no paradoksem i wielką irytację naszych partnerów jest to, że chce protestować i sporów wewnętrznych do głównych beneficjentów tego funduszu odbudowy, bo jesteśmy czwartym co do wielkości beneficjentem tego funduszu bo, czyli jak rozumiem to właśnie chodzi o nie tyle ten te sytuacje dodatkowych dochodów Unii no troszkę ją właśnie bardziej uniezależniając od rządu tylko chodzi o to, że również w przypadku pieniędzy wydawanych z funduszu odbudowy mechanizm kontroli praworządności przy wydawaniu tych pieniędzy będzie również zastosowany nie tylko dotyczyć ma tradycyjnego budżetu, ale również tego tak tak ta zasada została obroniona, ale takimi taki osłabionej wersji, dlatego że ewentualne zawieszenia musi się wiązać z nieprawidłowościami w wydawaniu funduszy unijnych też czy tego tradycyjnego budżetu siedmioletniego, który jest niekorzystny dla Polski to pan się duże straty czy tego dodatku, który nie jest naszą zasługą to jest wynik determinacji duetu Angela Merkel Macron, a swego rodzaju dodatkowo manna z unijnego nieba, ale skoro jest skoro to niebezpieczeństwo zawieszenia funduszy zostanie na nie dla głównych ostatecznych beneficjentów, bo tak jest skonstruowane, że za grzechy na górze nie powinni cierpieć ostateczni beneficjenci tych funduszy na to to jest dla Polski minimalne niebezpieczeństwo mamy duże wydajemy całkiem zgrabnie całkiem dobrze transparentnie przejrzyście 40% wydają marszałkowie są bliżej swoich lokalnych beneficjentów to uderza wszystkim Węgry, gdzie rzeczywiście rozdysponowania funduszy unijnych budzi się stąd taki oligarchiczne korupcyjny, a i to jest dziki na Węgrów, a nie ma Polaków dalej pojawia się jeszcze 1 wątek w nawiązaniu właśnie do tych zagrożeń dla suwerenności bo, żeby otrzymywać pieniądze z tego dodatkowego Fund do funduszu państwa muszą przedstawić tzw. krajowe programy odbudowy i te programy do jak rozumiem one powstają we współpracy z komisją europejską, która jest ocenia, ale tak przynajmniej mówi, ale proszę poprawić, żeby ostatecznie one zostały zatwierdzone to będą musiały sobie pójść do rady Unii Europejskiej i tam rządy innych państw będą mówiły, a np. ten Polski projekt polskiego rządu to nam się podoba albo nam się nie podoba no i tu znowu właśnie niektórzy mówiono aktu to np. niemiecki rząd nie daj Boże będzie mówił co może robić Polski rząd albo nie zatwierdzać plan polskiego rządu o tym, że gruba przesada to są takie straty na Lachy jak ja słyszałem co się referendum, kiedy Polska zmierzała do Unii Europejskiej np. kupiona siądziemy na specjalnych wykupują albo, że zaleje nas na zachodnią żywność tomy zalewał rynki zachodnie polską żywnością rzeczywiście to jest program w tym sensie scentralizowany, że zarządzać będzie bezpośrednio komisji europejskiej te pieniądze powinny być wydawane w taki sposób, aby nam się trochę zazieleniły czyli aby pomagały odchodzeniu od węgla co uważam za bardzo słusznie warunek stawiany w obecnej epoce to powinno być sporo tego jest sporo tego pieniądza, która ma się zazielenić natomiast oprócz tego to ma być pieniądz na unowocześnienie gospodarki na gospodarkę cyfrową i zgodnie z zaleceniami Unii Europejskiej w ramach tzw. suma zwrócili racjonalnego gospodarowania, w jakich są warunki, które nie są tożsame z racjonalnym gospodarowaniu na to nie widzę żadnego zagrożenia dla kraju, który poczyna sobie gospodarczą dobrze, bo to, że trzeba 37 tego prezes funduszu odbudowy wydawać na na walkę z zaciekle klimatu na oczyszczenia naszego środowiska w kraju, w którym 303050 najbardziej zatrutych miast w Europie to są miasta położone na wasze terytorium działa naprawdę na korzyść zdrowia Polek i Polaków to nie jest żadne wtrącanie się to są pewne zasady, które są istotne dla obecnego przyszłego pokolenia dobrze no i teraz w takim razie tu mamy sprawy sprawę jasno natomiast powiedzmy najważniejszą rzecz to wszystkie parlamenty w unii europejskiej, a więc również w tych państwach, gdzie jest jakiś federacyjne system czy landowych jak w Niemczech te regionalne parlamenty także muszą zatwierdzić ten na tę zasadę właśnie podnoszenia tych zasobów własnych, o której już pan mówił i wystarczy, że co 1 nie zatwierdzi niema całego funduszu była zgoda pomiędzy pomiędzy liderami należy za rządów 27 krajów w tym polskiego rządu co jest przesłanką, bo to na ogół są rządy zbudowane na większości parlamentarnej, żeby wsparły również parlamenty oczywiście Unia europejska zauważa, że w tej chwili mamy konflikt wewnątrz koalicji rządzącej polską, ale z kolei cała de facto opozycja jest gotowa popierać ratyfikację ona niezbędną przesłanką uruchomienia tego funduszu oby nastąpiło jak najszybciej Polski rząd powinien już dawno przedstawić przejrzysty również dla lokalnych beneficjentów na program nasz krajowy odbudowy oby oby nie był kolejnym popisem takiego uznaniowego politycznego dzielenia pieniędzy jako rządowy fundusz inwestycji lokalnych także na naprawdę spore zdziwienie irytację partnerów budzi to, że jakieś wątpliwości są w parlamencie kraju jest jeden z głównych beneficjentów tego tego dodatkowego awaryjnego budżetu, choć powtarzam dla nas najważniejsze jest budżet tu tu kontraktowanie ma być w latach 2021 i dodatkowo 23 czy horyzont z tego planu awaryjnego dosyć krótki średni wydawać można trochę później natomiast dla nas niezwykle istotne również uruchomienie budżetu, który biegnie od roku 2021 do 2007. ale żeby słuchacze nie mieli takiego wyobrażenia, że tylko w Polsce jakiś problem to może warto powiedzieć, że no w innych państwach też rządy tworzą problemy może z innych powodów dosyć głośna była historia w ostatnich dniach też komentowana w unijnej prasie jeśli mogę tak powiedzieć pewnego szantażu, który chcą zastosować rząd Litwy Łotwy i Estonii mówią, jeżeli my nie będziemy mieli zagwarantowanych pieniędzy na budowę tzw. Rail Baltica to w naszych krajach też może być problem z tą ratyfikacją, o co chodzi o to chodzi rzecz w tym kilka rządów chce ugrać szybko przy tej okazji jakieś dodatkowe interes ja powtarzam to nie jest dobrze, a my na wiarygodności całej naszej części Europy teraz resztek wiarygodności straciła dzięki poczynaniom rządów w Warszawie czy Budapeszcie, jeżeli po uzgodnieniu stawiamy dodatkowe warunki czas na dodatkowe warunki na kłótnie na ewentualne wzajemne szantażowanie się weta to był do czasu, kiedy najpierw uzgodniono w lipcu 2020 roku cały ten olbrzymi pakiet nagrodzili pakiet jest wielkim testem europejskiej Solidarności natomiast nowej Bartnika jest szczególnym problemem tak jak niektóre elektrownie atomowe i ich finansowanie i na zakończenia i bytu kilku kraju mi się to po prostu nie podoba macie jeszcze raz powtarzam trzeba budować wiarygodność kraju, który jest głównym beneficjentem budżetów unijnych i tak będzie przez najbliższe lata czas na spory kłótnie to czas ostatecznego uzgodnienia stawianie dodatkowych warunków, zwłaszcza po stronie krajów, które są biorcami budżet beneficjentami budżetu nie tworzy ich wiarygodności, która przykłada się na wpływy pozycję awans naszych ludzi w unii europejskiej to jest to zła praktyka w proteście na koniec zapytam właśnie taką polityczną stronę tego sporu polskiego, a czy nie sądzi pan, że oczywiście wtedy trzeba będzie otrzymać gwarancje tzw. ponownego głosowania czy Czyż Niewiem reasumpcji, ale opozycja rzeczywiście powinna mając świadomość, że ten fundusz jest potrzebny dla Polski tak dla dla biznesu dla przedsiębiorstw czy powinna ratować rząd, który z 1 strony chwalił się mówię tu o premierze jak wielkie pieniądze dla Polski wywalczył, a z drugiej strony jego własny koalicjant wkłada kij w szprychy powinna opozycja wyciąga pomocną dłoń no odrzucamy zasadę im gorzej tym lepiej leninowską zasadę dostrzegamy ten ten spór koalicyjny, który jest swoistym szantażu to jest bardzo ciekawa rzecz przez cały rok 20201 członów Zjednoczone tzw. zjednoczonej koalicji szantażowała rząd o to, żeby z kolei premier Morawiecki szantażował całą Unię europejską to naprawdę jest wielką szkodą dla dla przyszłych interesów Polski oczywiście wiemy, że te pieniądze są potrzebne są znakomitym uzupełnieniem tzw. tarczy antykryzysowej, czyli finansowany wewnętrzne są znakomitym dodatkiem do dużej porażki premiera Morawieckiego, jaką stanowi program wieloletni 2227, bo tracimy około 100 miliardów złotych w stosunku do tego budżetu, który projektowałem, a nawet kilkadziesiąt w stosunku do tego, który wynegocjowali premier Belka Marcinkiewicz na lata 200713, czyli uzupełnienie jest bardzo korzystne dla polskiej gospodarki granty dotacje bezzwrotne i pożyczki awanturnictwo 1 członków koalicji europejskiej szkodzi polskim interesu w bardzo dziękuję za rozmowy rasa powiedziała koalicji Obywatelskiej o VAT efekt słono Zjednoczone tzw. zjednoczonej prawicy jasny bardzo dziękuję Janusz Lewandowski kiedyś komisarz do spraw budżetu czy poseł parlamentu europejskiego był naszym gościem dziękuję za rozmowę dziękuję Maciej Zakrocki przedstawia, a teraz gościem audycji jest pan Marek prawda dyplomata dyrektor przedstawicielstwa komisji europejskiej w Polsce dobry wieczór dobry wieczór właśnie pytanie lepiej mam takie ogólne w nawiązaniu do mojej rozmowy z panem Januszem Lewandowskim czy w ogóle dzisiaj poruszanie kwestii suwerenności państwa w kontekście bycia w unii europejskiej no nie wymaga jakiegoś od razu uzupełniania, bo przecież chyba samo członkostwo Unii Europejskiej jest w pewnym sensie zgodą na rezygnację z jakiej części przynajmniej suwerenności w tym takim tradycyjnym rozumieniu tak no i skuteczność decyduje o tym czym ma się zająć Unia, a trzymają się zajmować państwa członkowskie, jeżeli uważamy, że taki, że takie problemy, które nas dzisiaj nękają łatwiej i skuteczniej rozwiążemy Unii Europejskiej Noto to przez to jakby no mamy zwiększamy swoje pole manewru i uzyskujemy wpływ w ten sposób naszą suwerenność zwiększamy tylko dzisiejsza debata oczywiście o suwerenność jest bardzo skomplikowana, bo z 1 strony spotykamy się takim zarzutem, że musimy się dostosowywać do tego co co każe Bruksela kiedyś Moskwa teraz Bruksela dyryguje nami, a z drugiej strony jest suwerenność często rozumiana jest tak, że ja mogę coś podpisać apotem jest dzięki wolnym mogę czy państwem wolnym jesteśmy nie musimy się trzymać tego co podpisaliśmy tylko, że to to jest suwerenność i SA trapi, więc wracając do tego rozumienia suwerenności, które i, które jest w Europie to tutaj trzeba by przypomnieć co mówił niedawno Emmanuel Macron dąży właśnie taka suwerenność europejska to jest wartość dodana to to jest czy dni jestem ten fakt przesunięcia pewnych kompetencji do Brukseli po to, żeby zapewnić obywatelom ochrony bezpieczeństwo cyfrowe przeciwdziałanie migracją zmian klimatycznych czynnikiem takie sprawy, które wszyscy jak rozumiemy ląd nie nie dadzą się rozwiązać w pojedynkę i wówczas psy i suwerenność europejska no to jest w ogóle nabycie narzędzi takich, aby kształtować naszą suwerenna ktoś uważa je kształtować się nasze życie mieć na mieć poczucie sprawczości może, jeżeli mogę jeszcze uzupełnić mieliśmy kilka temu taki przypadek z Irlandią tam chodziło o nieuprawnione świadczenia dla koncernów światowych to były głównie chodziło kocha opla i Pagi Unia europejska się w to wdała i doprowadziła do tego, że koncern musiał budżetowi irlandzkiemu wypłacić ogromne sumy i chodziło oczywiście o to, żeby podatki były płacone tam dziś wytwarza dochód może być też pokazać, że ktoś nad tym wszystkim panuje jest w tym przypadku, gdyby Unia zostawiła Irlandii w spokoju to byłoby to Irlandia pozostałaby ze swoją suwerenną bezsilności to jest taki no może dobry przykład pokazujący, że to wołanie o suwerenność w tradycyjnym sensie sytuacja dzisiaj mamy na świecie często nie bardzo ma sens wzmacniają my wzmacniający państwa przez psy zarządzanie kompetencjami, które się są efektywnie wykorzystywane w Brukseli prowadzić doprowadzamy też do podmiotowej od upodmiotowienia obywatela i europejskiego, bo właśnie jeśli tylko jeśli wydaje, że tutaj problemem i on może też powodować różnego rodzaju niezrozumienie albo wykorzystywane jest zrozumienie przez polityków do pewnej właśnie manipulacji, ponieważ nie jest chyba żaden sposób nigdzie w sposób taki precyzyjny zapisany co jest dalej kompetencją państw i jakim obszarze one dalej są suwerenne w pełni no a co właśnie jest przeniesione na ten wyższy poziom wspólnotowy i w efekcie mamy taką sytuację jak teraz, kiedy pojawia się ten fundusz odbudowy pojawia się idea wspólnego zaciągania długu no właśnie niektórzy mówią o to jest pułapka nie było do tej pory ani nigdzie nie zapisane, że coś takiego można robić, a i tak jakby tylnymi drzwiami znowu ta mityczna Bruksela próbuje przypisać sobie przyznać dodatkowe kompetencje w efekcie, ograniczając suwerenność państw narodowych na rzecz właśnie tej, jakiej jeszcze niesprecyzowanej niezdefiniowane do końca suwerenności europejskiej czy właśnie brak tych tych definicji pojęć może nie powoduje takiego trochę chaosu myślowego w tej sprawie PiS ja bym tutaj na to odpowiedział w 2 punkt tak po pierwsze, chciałbym się odnieść się ogólnie do tego, że rzecz, że to jest jakoś nie niewyraźnie napisane tylko, że integracja europejska w ogóle ma taki dylemat, chyba że Unia powstała potu, aby rozwiązywać problemy szukać wyjścia z kłopotów, które akurat są i z tych rozwiązań i składają się krok po kroku takie europejskie wzory integracji, czyli integracja się krok po kroku rozwija i tutaj nie da się tego jednoznacznie zapisać do końca świata co będzie w kompetencjach instytucji co będzie w kompetencjach i państwa członkowskiego pojawi się nowy problem i on na nowo wymaga negocjacji z dnia tego co jest to między ktoś powiedział, że właśnie, że nie polityka europejska oczywiście tworzona zarówno poprzez instytucję, czyli komisja rada parlament jak państwa członkowskie i zawsze będzie czymś pomiędzy albo albo będzie taka nie będzie wcale, więc ten dylemat wyraża się właśnie tym pytaniem o stopień integracji więcej Europy czy więcej państw członkowskich i łatwiej widzimy kłopotów dzięki narzędziom instytucji i 33 dzięki narzędziom, które mają państwa członkowskie, bo mogą szybciej reagować mają pewne środki których, które mają instytucji teraz właśnie to, o czym pan wspomniał, czyli nasz fundusz odbudowy, czyli ten drugi dodatkowy budżet który, który przygotowaliśmy na nowo 7 latkę jest taką nową sytuacją, w której na nową trzeba wynegocjować co co może państwo członkowskie co może co mogą instytucje i to jest też dokładna lustracja tego, że to nie jest Zdebski kreślą Górski jakoś się wymalowanych wzór tylko po prostu mamy konkretny kłopot próbujemy tym kłopot jakości tylko jakoś odpowiedzieć no i wyszło nam, że trzeba mieć się drugi budżet, ale traktat nie pozwala na zwiększenie składek państw członkowskich, więc trzeba było coś wymyślić wymyślono to, że Unia może zaciągać długi wymyślona emisję wieloletnich obligacji pod gwarancję tego pierwszego budżetu no i też nowe źródła dochodu jak wiadomo jest tam kilka takich nowych pomysłów jak ściągać pieniądze po to, żeby Unia miała swój swoje swój worek z pieniędzmi niezależnie od tego, że państwo członkowskie dają swoje składki no i teraz, żeby to było możliwe trzeba było odwołać się do państw członkowskich trzeba było rozpocząć proces ratyfikowania takiej decyzji przez parlamenty narodowe, żeby te współ, czyli właśnie środki własne można było pozyskiwać ich, żeby to zaciąganie długu było możliwe jest coś poza traktatowego to się też do tej pory działo więc, więc trzeba kombinować i ta kombinacja, którą przeżywamy od kilku miesięcy ma swoje konsekwencje ustrojowe i oczywiście jest świetną okazją do krytykowania, bo pokazuje, że teraz, bo mamy kilka elementów ryzykowny bo, bo trzeba jednak część kompetencji przejść na na Brukselę wprowadzono mechanizm kontroli praworządności i też kontroli gospodarczej wskaźników ekonomicznych w sposób bardziej zdecydowany niż było do tej pory no i powstaje wiele innych pytań to jest dzisiaj przedmiotem właśnie taki jest debatę czy te konsekwencje ustrojowe mniej jest są nie zabierają nam suwerenności duszy mchy i czyli po prostu czy państwa członkowskie nie zostaną teraz psy pozbawione części części dotychczasowych kompetencji no ale tutaj wracam do lutego od czego zacząłem to, iż to się negocjuje dzisiaj, bo tu nie chodzi o to, żeby zrealizować pewien model, który nie wymyślono w Brukseli którzy, który biurokracja brukselska sobie narysowała tylko to po prostu chodzi o to, żeby wyjść z kryzysu jak najszybciej i żeby zdobyć jakiś sposób na to pieniądze nogi i to okazuje się w tej chwili najbardziej efektywnym najbardziej i praktycznym sposobem znalezienia rozwiązania, więc sprawa jest oczywiście oczywiście i trudno było korzystanie z tego funduszu odbudowy, czyli tego drugiego budżetu, który ma zapewnić się i odbudowy gospodarki, ale też inwestycje zmiany zmiany Unii Europejskiej to oznacza zapisanie się do Unii bliskiej współpracy to mamy elementy współ wspólnotą wzmocni to znaczy bogaci wspierają biedniejszych w przypadku niewypłacalności jakiegoś państwa członkowskiego z budżetu trzeba będzie spłacić, więc to to jest to Lis i to oczywiście nie jest taka debata dzisiaj czy mamy do czynienia z momentem federacyjnym Unii Europejskiej i czy nie Kam się, że bezpieczniej jest powiedzieć mamy mamy na pewno historyczny krok w kierunku Unii ściślejszej współpracy te elementy wspólnotowe są mniej są na pewno mocniejsze, bo jak wspomniałem tych o tym wspólnotą zmienił częściowym długu to to jest oddanie więcej kompetencji jednak instytucją unijnym no i zagęszczenie tej współzależności tak czy inaczej jest tylko podjęliśmy wszyscy taką decyzję wszystkie państwa członkowskie instytucje wspólnie, że to jest jedyna droga, żeby szybciej skutecznie wyjść z kryzysu, ale zapewne ceny no tak, chociaż rzeczywiście trzeba też podkreślać, że to są po pierwsze, decyzje, które zostały podjęte jednomyślnie przez suwerenne rządy suwerennych państw wyłonionych w demokratycznych wyborach no a po drugie, ciągle pozostaje jeszcze przecież w unii europejskiej, aczkolwiek może nie nie powinienem tego akcentować no dalej swoboda państwo decydowania o swoim losie zresztą naukowiec akademik autor książki o suwerenności, a niedawno minister spraw zagranicznych pan prof. Jacek Czaputowicz on lubił mówić właśnie, że suwerenność zdolność państwa do decydowania o swoim losie no to, jeżeli mamy taką definicję ciągle pamiętamy, bo temat jest na świeżo jak jedno z pań zdecydowało o tym, że chce być w tej Unii no to po prostu z niej wystąpiła, więc myślę, że należy także rodzaj argumentu umorzenie naj przyjemniejszego, ale argument dla tych wszystkich, którzy obawiają się właśnie tej o omnipotencji Brukseli przez zawsze jest ta opcja tak jak się nam nie podoba to nikt nas na siłę czy na czołgach nie będzie tam trzyma tak oczywiście ten przypadek brexitu jest dobrą lekcję, bo okazuje się dzisiaj, że wcale nie ma kolejki do wychodzenia z Unii tylko raczej i ten przypadek zadziałał i jako przestroga, a właściwie no odstraszył wiele krajów czy wiele środowisk politycznych, które dużo mówiło o tym, że jednak świat zmienił trzeba przejść na takie związki bilateralne sojusze z ważnymi krajami, a mija czas właśnie takich struktur wielostronnych jakoś mi się ucichli i po wyjściu Brytyjczyków nie mówią jakoś, że chcą wyjść z Unii teraz modne jest zmienić się zmienić nie ma to zawsze tak można dowiedzieć się nowi też myślę że, zwłaszcza te środowiska mocno narodowe zrozumiały, że ewentualne rozwiązanie Unii Europejskiej to wcale nie znaczy nie znaczy, że powracamy do jakiegoś utraconego raju tego nawet gdy nie było, czyli do państw narodowych, lecz o wiele bardziej grozi nam rozpad obecnych państw członkowskich, bo bycie Unii oznacza też cementowania wielu wielu wielu społeczeństw takich jak właśnie brytyjskie czy oczy czy przykład Hiszpanii tutaj można by też przy podać także także to to jest rzeczywiście tak jak pan wspomniał, że ten Brexit psy stał się takim eksperymentem 3 czy demonstracją tego co jednak jest możliwe jak nie to czas można wyjść, a Unia Unii to nie rozwala, chociaż wielu dzisiaj daje nam się, że Unia się rozpadła po to, żeby, żeby uzasadnić taką tezę, że rzecz, że Unia nie ma przyszłości bez tego ciała szybko się zakręcić znaleźć coś coś innego jak dziś właśnie Sojusz z ważnym wielkim mocarstwem i na tym lepiej idziemy właśnie tej w tej Unii, bo ona, bo nasze wieje bo, bo trudno będzie utrzymać taką konsolidację polityczną także ci do skarbców w Polsce jest bardzo bardzo popularny pogląd, że to, że Unia nie utrzyma swój konsolidacji stanie się mniej przewidywalna wzrosną konflikty spróbuje się te konflikty wszystkie przedstawiać jako wspólną suwerenność, gdzie taki kulturowy spoza Unii przeciw Unii wokół tej emocji, ale to jest to jest tak i sposób właściwie sztucznego rozwiązania pewnego pewnego politycznego uprzedzeń, że Unia prawie jak dużo daje, ale raz więcej za to wymaga ukaże się przyzwoicie zachowywać jeśli chodzi o praworządność czy 3 czy inne dziedziny odbieram dusze itd. itd. więc też raczej taka i taka teoria na użytek wewnętrzny to właśnie tylko ten użytek wewnętrzny nie powodowało większych perturbacji, bo jeszcze raz tylko przypomnę brak chociażby w 1 parlamencie zgody na właśnie uruchomienie tego funduszu odbudowy de facto może blokować, a wtedy oczywiście znowu będą państwo szukały innej Formuły, aby tego brakującego pominąć nigdy korzystnie dla takiego właśnie państwa się nie może skończyć bardzo dziękuję za rozmowę był z nami pan Marek prawda dyrektor przedstawicielstwa komisji europejskiej w Polsce dziękuję bardzo, dziękuję podziękowania dla Małgorzaty Raczyńskiej, która audycji wydawała Maciej Zakrocki dobrej nocy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA