REKLAMA

KultOFFe: Bauhaus w Dessau

OFF Czarek
Data emisji:
2021-02-23 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po wcale państwa i moimi gośćmi są pani Natalia Szcześniak i pan Radosław Gajda architekci autorzy programu popularnonaukowego architekturze sztuce gród, a media architekcie tego Radia to też można powiedzieć 9 państwa bardzo serdecznie dzień dobry i przenosimy się Szanowni Państwo trochę w czasie mówi do państwa, ale też do naszych słuchaczy oczywiście wtedy się przy przenosimy w czasie i zniesienie przenosimy, czyli tak takie poziomy przenosiny średni Gierowski trochę Rozwiń » przenosimy się do miasta desa do to był taki 7 pamiętnych fascynujących kultowych lat dla Bauhausu lata 19251932 kiedy, kiedy DSA stało się stolicą siedzibą i stolicą mówi siedzibie szkoły myśli jaki, jaki w pewnym sensie też poletkiem doświadczalnym, na którym Bauhaus owcy realizowali swoje swoje szalone pomysły może szalone nie to dzisiaj już szuka dobrego terminu obciachowy chyba jest, ale był też rada myślę, że to dobre słowo dla nas rzeczy, ale zwykle wypowiedzi jedziemy do do Dessau zobaczymy Bauhaus to po prostu widzimy aha budynek szkoły okej nowoczesny ale kiedy on powstawał w latach dwudziestych dwudziestego wieku to było można powiedzieć właśnie szalone przedsięwzięcie niesamowite niespodziewane coś, czego wcześniej po prostu nikt nie odważył się zrobić, żeby zastosować rozwiązania czysto przemysłowe rodem z takich późno przemysłowych można rewolucyjna przemysłowych fabryk końca dziewiętnastego wieku budynku reprezentacyjnym budynku szkoły wyższej i pokazać, że można uczyć studentów projektowania jednocześnie, żeby wymyślali formy, ale także, żeby wymyślali procesy przemysłowe, które doprowadzą do wykonania masowego tych ich projektów takich form, które projektują lamp stołów krzeseł wyposażenia wnętrz także to było szalone to było rewolucyjne i tak jak pan powiedział DSA było siedzibą szkoły, ale także było w pewnym sensie stolicą ruchu modernistycznego europejskiego ruchu modernistycznego ten ruch modernistyczny bym też nie do końca leżał czy może uwierało lotnictwo alianckie już dużo później w czasie drugiej wojny światowej, które wpadły na pomysł, żeby no zniweczyć architektury desa coś udało skutecznie chociaż, chociaż wiele z tych Bauhaus nowych rzeczy przetrwało do dzisiaj możemy je nawet podziwiać niektóre z zewnątrz, bo są prywatnymi posiadłościami, ale do tych, których możemy zajrzeć może tak tak szkoła sam budynek szkoły, czyli ta najbardziej koniecznej reprezentacyjne obiekty w Dessau jest teraz takim muzeum ba nawet niektóre można być po prostu jest jest można zwiedzać tak jak się zwiedza inne obiekty wartościowe uznane za wartościowe dla architektury, tak więc on jest zupełnie otwarty dla każdego to nawet nie tylko dla studentów, ale w ogóle dla każdego, kto tam pojedzie także mąż jest jak będzie chciała zaproponować to można się wybrać i zobaczyć na własne oczy jakich warunkach się te rewolucyjne idee wychowały, a warto zobaczyć na własne oczy budynek Bauhausu, ponieważ on jest dużo lepszy na żywo niż na dowolnym zdjęciu projekt zdjęcia w ogóle nie oddają tego, bo ten budynek jest bardzo taki powyginany bardzo plastyczny i jest z każdej strony pokazuje coś innego więcej chodzimy dookoła tego budynku to one co chwilę pokazuje, jaką się nową stronę swoją i naprawdę warto zobaczyć na żywo, bo no, chyba że na filmy jeszcze ewentualnie naszym, ale z góry wygląda, ale z góry wygląda pół swastyki taka wiedza pomaga w sposób tak te może tylko takie może może, ale historyczne skojarzenia elektryczne i nie ma chyba dalszego, ale wręcz bało był rzeczą którą, której naziści nie znosili jak pierwsza rzecz, którą zrobili, kiedy doszli do władzy w Dessau to było zamknięcie Bauhausu waha się ewakuował do Berlina, że też był bardzo krótko, bo tam kolej chwilę po zwycięstwie nazistów ogólnie w Niemczech to został został zamknięty na samym, a siedziba chaosu w desa została częściowo przebudowana, a potem w czasie bombardowań alianckich tak jak pan zauważył częściowo zniszczona kilka domów profesorskich też właśnie powstałych w ramach tej wielkiej budowy siedziby szkoły Bauhaus też zostało zburzonych w czasie właśnie bombardowań, a ten główne główna bryła takie nadaje powiedziała główny budynek Bauhausu właśnie tak wymyślony przez Waltera Gropiusa przez jego projektanta, żeby nie oczywisty szczęście, że faktycznie jest także nie można z 1 punktu zobaczyć tego budynku w całości powiedzieć aha no tak to wygląda rozumie on został zaprojektowany tak żeby, żeby najlepiej docenić, żeby zrozumieć logikę jego struktury to właśnie trzeba chodzić dookoła i on sam tworzy takie kadry tworzy takie ścieżki, których najlepiej chodzić najlepiej oglądać to zamierzenie projektowe właśnie niczym wielka rzeźba, do której można wejść tak naprawdę to jeszcze dobrze jest wejść do środka, bo ten budynek też ze środka oknami tymi wielkimi przeszkleniami też kadru je swoi z jak swoje elementy ten budynek ze środka można oglądać zewnętrze w wielu miejscach, bo te okresy także kadrowania, żeby właśnie jakiś ciekawe widoki przetrwał zdaje się także kiosk to jest projekt misja banderole, który przetrwał wojnę, ale zdaje się, że komuś się nie spodobał chyba w latach sześćdziesiątych został zostawiała go chyba jakimś ogrodzeniem, ale potem zdarzyła mi modernistycznym tak taka zdarzało się, że my teraz oglądamy na zdjęciach i realizacje, które właśnie były tymi lampionami nowoczesności w latach dwudziestych czwartych, ale po 2030 latach właśnie w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych no one były trochę zużyte trochę nie, bo wiadomo, że one są wartościowe, bo nikt nie widział tej wartości często były przebudowywanej to dotyczy niektórych nawet koniecznych budynków modernistycznych cóż może abstrahując trochę Bauhausu, ale słynna willa Savoy Echa le Corbusiera pod Paryżem, która teraz jest na wydano na listę światowego dziedzictwa UNESCO jest celebrowana jako jeden z najważniejszych budynków, jaki kiedykolwiek powstały to miała swoje, w którym architektonicznej w karierze też epizod bycia stodołą tam nie takim zachowaniu na siano, kiedy rodzina tam mieszkanie doprowadziła budynek poczty był nieużywany w ogóle został zrujnowany, a więc to doświadczony uniwersalności tych budynków tak dużo warte wszyscy są świetnie się nadaje do mieszkania świetnie się sprawdza jest to do Ostrawy tar pewnie można składować różne rzecz w także kiosk po latach 70 latach wrócił chyba do swej pierwotnej funkcji zdaje się, że wciąż jest kioskiem na taki powiedziałbym tak konstrukcyjna mam w walucie, chociaż też interesująca ale, ale swoje pan tych czy wspomnieli państwo tych domach profesorskich, które też są fascynujące dostępne do oglądania z zewnątrz, bo chyba dzisiaj sporo nieszczęść, które z Lechem 1 jest odbudowany jako polskiego ducha tego zburzonego i większe bywają wystawy czasowe jeden z tych zachowanych domów ma też można, a można zwiedzać, więc taka wycieczka do Bauhausu śladem do osady Bauhausu może objąć zaplanowany przez Waltera Gropiusa budynek zakładu takiego polityka urzędu pracy bardzo ciekawy zupełnie innymi z siedzibą chaosu także warto zobaczyć samą siedzibę Bauhausu, której można spędzić kilka godzin jest też całkiem przyzwoita restauracja, więc można się poczuć jak taki by dbał, choć raczej członek WHO są inni po prostu stołówkę można zanocować w siedzibie Bauhausu tam są tam był taki człon akademika tam kilka pokojów jest przekazu przez psie przeznaczonych teraz takie właśnie im rosnąć Legii dla żądnych modernistycznych wrażeń turystów na, a potem można sobie pójść właśnie to jest za 2 km chyba od od siedziby Bauhausu są te domy profesorskie tak rozległym parkowym terenie Leszno parkowym także to jest takie bazy z doświadczenia modernizmu różnej skali, jeżeli urząd taki średnia skala i dość duży ten właśnie budynek Bauhausu wszystkim różnymi skrzydłami różnych wysokościach i różnych funkcjach, ale także właśnie modernizm taki domowy, czyli właśnie domy jednorodzinne rezydencje profesorów to, że powrócimy do Bauhausu w Dessau po informacjach Radia TOK FM informacje już za chwileczkę o godzinie jedenastej 20 państwa moi goście to pani Natalia Szcześniak Radosław Gajda architekci wracamy po informacjach Radia TOK FM po strzale państwa moi goście to pani Natalia Szcześniak pan Radosław Gajda architekci autorzy programu popularnonaukowego o architekturze sztuce zgoda dia mogą państwo to też znać jak ocenia poprzedniego wcielenia architekcie zgoda dia rozwiąże go jest krótsze lepsze łatwiejsze do zapamiętania i bez słowa architekcie, więc tak łatwiej potem po tych pomysłów jest więcej one są tylko w architekturze pokazujemy właśnie tylko w rolnictwie, ale w sztuce niedługo zajmie się też 3 w naszym programie rzecz bardzo ciekawą około 3 roku naszej ery stawy rozszerzamy naszą tematykę, bo tak dobre pomysły plastyczne przestrzenne to jest nie tylko domena architektury czy bał się dobrze pięknie zestarzał, jeżeli tak można odpowiedzieć, jeżeli chodzi o siedzibę w DSV to nie chyba ona jest równie utrzymywana i konserwowana różnych zasadach właśnie konserwatorskich w takim kształcie, jaki widzimy jak widzimy aktualnie duże zniszczenia były szczególnie w tych wielkich przeszklenia w okresie wasze alianckich nalotów wcześniej też na kiedy to była szkoła przejęta przez nazistów to tam trochę przebudowywali to jak to jak to wyglądało no i sukcesywnie od lat siedemdziesiątych jest przywracany temu kompleksowi budynków wygląd pierwotny wygląd z lat dwudziestych dwudziestego wieku no i teraz z okazji rocznicy, która była 2 lata temu różnica setnej rocznicy założenia Bauhausu wszystkie te obiekty związane właśnie ze szkołą zostały bardzo gruntownie wyremontowane, więc można powiedzieć, że teraz pojedziemy to DVI wejdziemy do Bauhausu to zobaczymy ten rynek prawie dokładnie tak jak mogło wyglądać tego pierwszego dnia grudniowego grudniowego wieczora, kiedy Walter Gropius go inaugurował w roku 1926 rozwiąże dzisiaj to bardziej chodzi o to, żeby była zachowana pewna myśl pewien nurt pewien sposób myślenia o przestrzeni, chociaż tak jak wspominaliśmy wcześniej część tych budynków willi jest dzisiaj zamieszkana, więc ta się w tym mieszkać i pewnie codziennie można zauważyć kilka kilkanaście osób, które przechadzają się udając, że idą po bułki dostępu, ale zazdrośnie, zerkając jednak na obszarze na te na te ikoniczne na pewno te na pewno są tacy tropiciele modernizmu, którzy tam przekręca z ich właśnie tam być bagietką, ale po bagietkę to jest aparat fotograficzny i fotografują tak, ale też hymn, a propos tego jak to się zestarzało i to się zestarzało tak naprawdę dosyć szybko, bo budynek był eksperymentem i różne ze stosowania, których radę mówił wcześniej, czyli temu wielkie przeszklenia z hal rewolucji przemysłowej z hal fabrycznych one dosyć szybko okazały się niezbyt użyteczne dla potrzeb studenckich, bo jednak duże przeszklenia oznacza duże nagrzewanie i przeszklenie sal warsztatowych tam jest od strony południowo zachodniej, więc dosyć szybko tam trzeba było zainstalować po prostu zasłony i to co jest tak taką wizytówką tego, gdy musiało zostać od środka zasłaniać, żeby dało tam środków funkcjonować na, ale właśnie to były to były próby i początki eksperymenty, więc to jest ważne, żeby wyciągać wnioski z tego i też można powiedzieć, że studenci widzą pewne błędy których, które popełnili profesorowie takie błędy właśnie czysto użytkowe czy testy technologiczne no to wiedzieli już, jakie rzeczy robić lepiej także mogli uczyć się na błędach nie tylko swoich jak studenckich, ale na błędach swoich profesorów mieli nawet trzeba przyznać, że ta wielka ściana kurtynowa, która jest po prostu 1 warstwą szkła na ląd po prostu fantastycznie trzeba być naprawdę świetnie wygląda i te elementy przemysłowe, których są zainstalowane tak jak otwieranie okien za pomocą takiego łańcucha, który przeciągnie i się otwiera cały rząd okien no to jest fantastyczne i też jest fajna zabawa po prostu otwierania zamykania tego i patrzenie jak ten budynek po prostu rusza wielka maszyna to jest Super, dlatego że że średnia to działało w tym jakieś bardziej słoneczne dni, bo chore czy gorzej widzimy też może też wielkie straty ciepła, więc żadnym razie za głos gorąco, lecz za to mogli tam trochę marność studenci profesorowie żyją, ale czegoś nie robi oto, żeby popchnąć, a gdy, które do przodu co może też podpowiedzieć, że był taki okres widoczny jest jeden z tych właśnie, kiedy w myśl artystyczna czy myśl projektowa wyprzedzała trochę myśl czysto techniczną, że architektura szła szybciej do przodu niż mogła nadążyć budownictwo z dostarczaniem odpowiednich rozwiązań technicznych dla telewizji, które mieli mieli architekcie, gdyby chwilę później budownictwo nadgniłe właśnie np. takimi cenami hurtowymi, jakie mamy dzisiaj biurowca tym, że możemy dzisiaj pracować komfortowo wielkim budynku, który całkowicie przeszklony, ale no właśnie te doświadczenia, bo cham się te błędy popełniono wahał się sprawiły, że to co dzisiaj dać rzeczą oczywistą, czyli właśnie w pełni przeszklony budynek biurowy mogło się narodzić to, że budownictwo technologie nadużyła za tymi pomysłami które, które pojawiały się pierwszy raz właśnie w latach dwudziestych dwudziestego wieku po szkole, którą kierował Walter Gropius czy to zresztą chyba niezbyt dobrze świadczy o profesorach pytanie czy coś jest praktykowane, że swoje błędy dostrzegł dopiero po wybudowaniu można powiedzieć, że jesteśmy można spojrzeć na to w ten sposób, że nie wiedzieli, że pewne rzeczy mogą sprawdzić, ale chcieli pokazać to zakres tego chce eksperymentować z możliwościami, które daje aktualna technologia, żeby zobaczyć, którym momencie te aktualne istniejące wtedy rozwiązania budowlane już, jakby właśnie nie nadąża za tym co co się sprawdza, ale też oczywiście była w tym taka taki pęd do wykorzystywania wszystkiego co coś daje to jest najnowszej do wszystkich najlepszych materiałów, które przemysł chemiczny nie dostarczał ich nawet w gabinecie Waltera Gropiusa w tym łączniku takim sercu można mieć przestrzennym uchwały Bauhausu jest położona tak właśnie syntetyczna wykładzina szczyt nowości, jeżeli chodzi o możliwości przemysłu chemicznego wtedy nie ona już dzisiaj wydaje wydziela zapach, który nie przyjęć 7 dzisiaj śmierdzi to wykładziną, bo po prostu też chcemy chemicznych stworzył taki materiał, który bardzo procesowi spodobał, ale co było tak nowoczesne tak nowe, że nie do końca można było sprawdzić jak to będzie stawiać na zdarzało się także mimo upływu już prawie 100 lat cały czas ten zapach na wykładzinę wydziela cały czas to nie jest najprzyjemniejsze zabawa co też zakaz właśnie fascynująca nauka, a także architekci często pędzą do rozwiązań, które potem pewnie przenośnie lub nie nie przenoście są po prostu śmierdzący stał się śmierdzącym jajem tak musimy profesora system będzie uczyć oni prawo po coś mi chodziło po głowie chciałem tutaj połączyć przestrzeń niebo z ziemią poziom z Pionek wydarzenie może zalegać dlatego uznać za 100 lat, kiedy już nie będziemy dlatego właśnie architekcie tak lubię Bauhaus dlatego bał się właśnie taką takim niedoścignionym wzorem szkoły i niedoścignionym wzorem budynku jak można stworzyć właśnie z tego, że nowo tego opisu korzysta tutaj pełnymi garściami z tego co jest najnowsze technicy ze swoich pomysłów nie było właściwie niczym skrępowany może ewentualnie jakimś, jakimi względami budżetowymi, ale też one nie były wynik ten nie był wtedy, kiedy ta szkoła powstawała nie jak wielki problem mieli problemów finansowych, więc na pełne pełną swobodę twórczą zrobić to, czego potrzebował ściągnął do pracy w tej szkole najlepszych nauczycieli z całej Europy najjaśniejsze umysły jak faktycznie miał tę wiedzę zarówno rewolucję dla młodzieży im bardziej śmierdzące wykładziny i być może właśnie to jest takie pociągające współczesnych architektów to jest właśnie ten przykład na to jak można zrobić coś ponadczasowego, jeżeli chodzi o formę takie właśnie koniecznego, jeżeli nie ma się żadnych innych ograniczeń poza ograniczeniami własnej wyobraźni, który w tym budynku się państwu najbardziej podoba właśnie szkoła chyba tak myślę, że pasażerowie, a na termin ten też nie podoba szkoła tak uważam, że szkoła jest świetna i gdyby zbudować taką szkołę dzisiaj tylko może bardziej współczesną ścian kurtynowych i z lepszym systemem rejestracji to to to, aby cały czas sprawdzała jak bardzo fajne miejsce do uczenia się i uczenia, więc gdy, toteż jest, że nasze sposoby nauczania też zmieniły, chociaż oczywiście to jak dzisiaj uczymy architektury w dużym stopniu zainspirowane tym co wymyślił Walter Gropius jego prezydentem bo, choć tylko ten budynek był nowatorski, ale cały cały proces edukacji całe to jak wymyślono, żeby kształcić projektantów to nie byli tylko architekcie katów różnych dziedzin to też było większe wszystko było dosyć nowatorskiej, aczkolwiek bazowało na średniowieczny umów trzeba budowlanych idea Bauhausu nawiązywała trochę dostrzegł budowlanych do takiej relacji mistrza ze swoimi rachunkami powiedzmy no może to jest w ogóle ciekawy pomysł, żeby właśnie wyższe uczelnie architektoniczne Nets były taką pracą, którą można uczyć dobudowywać nowe skrzydło, po czym pożyć za 5 lat kolejne, żeby kolejne roczniki mogły praktycznie też sprawdzać swoje umiejętności czy szczerze mówiąc, gdyby nie wygląda z olejowych stworzenia programów szkół wyższych kształcących architektów to z pewnością byłoby tam tak byłyby zajęcia praktyczne, które polegałyby na tym, że 5 mają murować mają wykonywać słup żelbetowy i że mają kłaść dachówkę na dachu albo izolować stropodach to bank to było teraz tego prawie w ogóle nie ma bardzo mało jakimkolwiek stanie faktycznym co naszym zdaniem odbija się na jakości projektowania, bo dość późno, że takim zawodzie życiu projektowym już masz szansę robić takie rzeczy, jeżeli pójdzie na budowę i po prostu poprosić majstra czy można tak ale, żeby to było związkowe nie będą oparte o o o zajęcia z mieszkań budownictwa konstrukcji i pod okiem profesora można było faktycznie wykonać kawał ściany i on stał albo szukasz zbudować jakiś pawilony szatanem to oczywiście obudowy to naprawdę pomagało mi bardzo w kształceniu architektów no oczywiście jeszcze zajęcia praktyczne z nie ulegania zakusom inwestora itd. legalny no ale to już przeszłość to już zajęcie, które dają argumenty, dlaczego tak można zrobić bardzo państwu dziękuję pani Natalia Szcześniak pan Radosław Gajda architekcie autorzy programu popularnonaukowego architekturze sztuce zgoda dia mogą państwo też szukać Arki tak czy zagrać dia i pewnie trafią państwo do ABO do kanału na YouTubie albo też innych miejsc na wszystkich osiach mamy też strona kursy jak architekt zapraszamy do czerpania ze wspaniałego fascynującego świata architektury sztuki bardzo państwu dziękuję informacji Radia TOK FM już za kilka minut po godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA