REKLAMA

Czy należy regulować kwoty muzyki w radiostacjach?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-02-23 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:11 min.
Udostępnij:

Czy muzyka po polsku zniechęci czy zachęci do słuchania radia? Jak wyglądają regulacje w innych krajach UE?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut kłaniam się państwu 5 minut temu minęło południe gościem dzisiejszego programu jest Tomek Lipiński autor tekstów kompozytor lider legendarnych zespołów Tilt brygada kryzys, a także członek zarządu stowarzyszenia autorów ZAiKS witam się tą bardzo serdecznie witam serdecznie go to jest ważne zastrzeżenie, które być może na potrzeby tej rozmowy państwu się przyda się też jestem członkiem stowarzyszenia autorów ZAiKS chciałbym, żebyśmy porozmawiali o Rozwiń » tzw. polskiej kwocie Otóż w projekcie ustawy, która wprowadza nowy podatek od reklam no szykowany na najlepszych wzorach z Węgier no, jakby mimochodem pojawia się przepis, który podwyższa ilość polskiej muzyki do tego co się właściwie sprowadza do 49% w programach radiowych chciałoby się powiedzieć, że to prezent dla polskiej branży muzycznej mogą, ale z tego co słyszę polskie stacje komercyjne szalenie się temu sprzeciwiają Fulham w bagażu to się to niszczyciela i 3 rozszerzenie to zaskakuje, dlatego że argumenty czy może zastanowić co zasiał też, że to nie jest jakaś Polska specyfika czarnych abstrahuje od podatku oczywiście od reklam tylko mówią o tych kwot mianowicie sytuacja rozrywkowej muzyczne narodowej wygląda tak, że produkcja anglosaska jest akcją de facto produkcją globalną, dlatego że produkcja anglosaska produkcja język angielski często produkcja, która ma trafić docelowo na wszystkie rynki świata z punktu widzenia oczywiście tych 3 największych wydawców muzyki oczywiste lub globalnym świecie i ich absolutne żywotnym interesie biznesowym leży to, żeby na całym świecie sprzedawać możliwie ten sam repertuar właśnie anglosaski repertuar przeznaczony do dystrybucji globalnej co znaczy, jeżeli popatrzymy na to z punktu widzenia lokalnego przedstawicielstwa jednej z 3 wielkich korporacji fonograficznych, czyli np. takiego polskiego przedstawicielstwa to to polskie przedstawicielstwo rozliczane przede wszystkim dla sprzedaży ze skutecznej sprzedaży właśnie tego repertuaru globalne, gdybym był przedstawicielem Tomku takiej takiej globalnej firmy no to bardzo mnie ucieszyła wiadomość o zwiększeniu polskiej kwoty przypomnę żona jest czy dlatego, ale przecież bardzo, gdyby ta kwota wzrosła do 49%, bo co to oznacza dla mnie, gdybym był takim przedstawiciel oznacza to, że słuchacze odpłyną do serwisów streamingowych, które nie są regulowane one oni już odpływają to znaczy to jest proces w związku toczy się też, ale teraz trudno się do tej argumentacji, bo ona jest moim zdaniem nieco obojętna natomiast natomiast czas uwagę na to, choć leży u źródła tego tego co do tej całej dyskusji, że to mianowicie że, gdyby poszczególne państwa jako państwo w Europie czy Francja typu Niemcy i inne winna paszą europejskiej nie prowadziły de facto na tym polu polityki ochronnej to my planuję jeszcze Niemcy prowadzą takiej polityki w Niemczech nie ma żadnej kwoty niemieckiej w żadnych stacjach ani komercyjnych ani zawodnik dlatego rację to inny sposób także na koncentracji jest z Francją 40% mamy wprowadzić do 49 proc podatku od jeśliby pozwolenia z zakresu 4 dobra skoro już zostałem o to poproszą jest w interesie globalnych korporacji sprzedawanie tego samego możliwe repertuaru nasza sieć, bo to upraszcza polską sytuację jeśli ja słyszy od szefów stacji radiowych, że zwiększenie polskiego Party repertuar należy zostać proszę, że zwiększanie polskiego repertuaru będzie prowadzić do tego rządzie odpłyną do serwisów streamingowych to ja chciałbym zwrócić uwagę na czasie mogą żyć tak odpływają do serwisów streamingowych i śmieszy, ale w ciągu ostatnich 3 lat w tym kontekście, że w ciągu ostatnich 3 lat w serwisach streamingowych w Polsce mamy raptowny wzrost słuchalności udziału słuchalności polskiego repertuaru, więc cała ta argumentacja o tym, że ludzie nie chcą słuchać polskiej muzyki dlatego, że jeżeli będzie więcej polskich radiach to będą odpłatne serwisu z tymi konsultingowych nie ma większego sensu, bo ludzie odpływają do serwisów streamingowych i dzięki temu w serwisach streamingowych zwiększa się udział polskiego repertuaru Stinga w Polsce banku jeśli pomocy oraz nowy tydzień cóż to jest nieprawda co mówić o udział prądu, jeżeli popatrzy sobie na ostatniej tydzień chociażby na Spotify to 34 z pierwszych 20 to są polskie też no, więc jeśli chodzi o badania tutaj warto też słuchaczom wytłumaczyć, skąd się biorą piosenki w radiu to znaczy, dlaczego są takie ani inne Otóż to jest po prostu komercyjny biznes tak jakby sklep z piosenkami to znaczy słuchacze dostają wg danego formatu to, czego chcą słuchać i wynikach badania z dnia dostaje założę to groźnie, ale założenie to jest, gdyby było inaczej to byłby to ruch samobójczy dla Radia komercyjne są po to, by zarabiać zarabiać z reklam, a więc zarabiają z reklam wtedy, gdy słuchalność jest największa po to, właśnie badają muzykę z tych badań wynika, że rzeczywiście w różnych formatach różnie wygląda, ale Polska muzyka nie jest ignorowana celowo przez stacje komercyjne ona jest to różnie szacuje te procenty, ale wg ostatniego badania to jest powiedzmy 33% tyle piosenek testowało polskich stosowało się dobrze co z tego wynika no wynika z tego startowało przeprasza rusza to znaczy, że znalazły się znalazły się to 20 te badania zaraz się od najdalej na dobę powiedz w jaki sposób przeprowadzać badań decydują o tym co jest radnych te badania, które przeprowadził związek producentów audio-video, czyli spaw z przykładowego zestawienia z tygodnia 3101. obecnego roku do 5lutego tego roku wynika, że to 20 znajdą najczęściej emitowanych utworów rady jest aż 7 polskich wykonawców to 35% z 20, więc nie jest prawdą to, że Radia celowo pomijają polską muzykę ja pragnę tylko podkreślić, że ta kwota po w Polska kwota stacjach radiowych już w tej chwili jest on jest bardzo wysoka jak na standardy europejskie ograniczona do pory nocnej pewnie mają 60% jest 60% tej muzyki trzeba zagrać w kraj Time Prime timie, czyli w tej chwili ta to jest bardzo wysoka kwota wyższa jest w tej chwili w Europie tylko we Francji w bardzo wielu krajów, które wydają się chwilą tak rygorystycznie szczegółach, ale szczegóły są ważne, ponieważ zwiększenie kwoty to jest właśnie szczegół do 49% ta nowa ustawa jak podczas Dziękczynienia moim zdaniem najistotniejsze najistotniejsza mojego punktu widzenia rakotwórcze tak dalej tak dalej jest to co ja słyszę od szefów stacji radio, ale to właśnie swój obowiązek, jeżeli nie ma już do polskiej muzyki, ponieważ Polska publiczność nie chce słuchać polskiej muzyki i będzie obraz z Radia uciekać do serwisów streamingowych to jest główny komunikat to co cię tam właśnie to jest wspólny komunikat tylko raz rok temu przebieram się dokładnie to słyszałem także cytowaną wypowiedź szefa Agory SA to kasa Tomku to co czytam w tej chwili to jest stanowisko wspólne wszystkich stacji komercyjnych RMF Radia Zet grupy radiowej Agory grupy ZPR, a także tzw. pakietu niezależnych to jest kilkadziesiąt stacji w Polsce i oni przypominają co następuje Otóż Polska wprowadziła już 2011 najbardziej restrykcyjne poza Francją przepisy dotyczące ochrony artystów tworzących piosenki w języku polskim 33% podkreśla z czego 60% trzeba grać w Prime timie takie są przepisy ustawy nowa ustawa zwiększa tę kwotę do niespotykanych w Europie rozmiarów, czyli niemal połowa we wszystkich stacjach nadających efekt podkreślmy musi być w języku polskim no jak szacują właśnie szefowie tych stacji prowadzący podkreślmy to bardzo trudne koncesjonowane regulowane ze wszech miar biznes to oznacza, że jesteście wykazali oczywiście to trudny biznes Maciej Nowak dobrze słychać no jest trudny biznes opracowała też radę na jest to biznes operujące na bardzo małe marże to zapewnia na pewno na mniejszej niż serwisy streamingowe ten odpływ jak zauważyliśmy obaj on postępuje od wielu wielu lat zwiększenie tej kwoty polskiej może spowodować jedynie, że to odpływać szybszy przez na tym stracimy przede wszystkim stracą na tym artyści, bo jak wiesz nasze Stowarzyszenie pobiera tantiem w zależności od dochodów reklamowych, jeżeli dochody reklamowe stacji spadają wtedy spadają także dochody artysta wszystko związkom cały czas bazujemy na takim założeniu, że zwiększenie tej kwoty wiesz ja okażę było jasne jak i nie jest szczególnym entuzjastą zwiększania dotyczy 50 proc oczywiście uważam, że część, że to jest być może przesadza natomiast nie podoba mi się to w jaki sposób się to próbuję próbuję się temu przeciwstawiać, dlatego że jeszcze raz mówię słyszą rozpoczęła od szefa rodziny się muzycznie jak to słuchacze w Polsce nie jest słuchać polskiej muzyki, a ja licytuje stanowiska nie dyskutuje z szefem Agory hipotetycznym tylko ze mną, ale jeśli obie zostały rozwiązane Agory tylko faktyczne i w tym rady, która w tej chwili się wypowiadam w newsach jego wypowiedź została, więc 3 godziny temu zacytowana jest dlatego się do niej odnosi się, chyba że uznamy, że prezes Agory jest akurat tutaj osobą niekompetentną wtedy będę się do tego nasz no chciałbym, żebyśmy porozmawiali właśnie o zwiększeniu kwoty do 49% to jest fałszywy prezent, który obecna władza chce dać artystom wolność 9 dyskusyjna rzeczywiście, tym bardziej że zostało to zmontowane już tą ustawę o podatku reklamowym jest w tej chwili artyści w Polsce w ogóle mają bardzo nam postawić kropkę wysłuchamy informacji, po który wrócimy do naszej rozmowy Tomek Lipiński muzyk rockowy i członek zarządu stowarzyszenia autorów ZAiKS z państwa moim gość, a teraz na poważnie Tomek Lipiński muzyki rockowej członek zarządu stowarzyszenia autorów ZAiKS jest państwa moim gościem rozmawiamy tzw. polskiej kwocie, czyli o przepisie, który nakazuje stacjom radiowym w Polsce jeszcze nie nakazuje już nakazuje, ponieważ kwota już jest to jest 33% w tej chwili nowe przepisy mają zwiększyć tę kwotę do 49% polskiej muzyki granej w ciągu dnia w stacjach muzycznych mogą spowodować masowy odpływ słuchaczy obraz no już powoduje bazowy masowy odpływ słuchaczy Radia ten proces po prostu przyspieszy ze stratą dla nas wszystkich ze stratą dla państwa słuchaczy ze stratą wreszcie dla samych artystów dla samych twórców dziewiątego na ryzykowne założenie jest to znaczy ja jestem do szkoły, ponieważ trochę ogromny sprzeciw Mikołaju budzi przedstawiania pewnych założeń, które oczywiście przedstawionej w ten sposób leży w interesie komercyjnych stacji radiowych niewątpliwie, ale przedstawianie, jakoby to były prawdy objawione dyskutowane i niepodważalne nie to jest pewna estymacja to jest pewne założenia natomiast tak będzie w rzeczywistości czy nie tego nie jesteśmy w stanie się na zasadach i fascynację odwrotną no estymacja Europę taka już podały, że mamy raptowne przypływ udziału repertuaru polskiego w stringach i tak musimy jak popatrzmy chociażby na ostatnie czy Spotify w pierwszej dwudziestce 75% to są Polski, dlaczego nie postuluję, aby wprowadzić taki przymus na Spotify oraz innych serwisach streamingowych chcą nie chcą słuchać muszą słuchać polskiej muzyki jak właśnie postuluje stacja nie w sklepach płytowych też, który można było wprowadzić komentowanie tego jak jest autorem tej ustawy i ma ona na wiele oczywiście niesie ze sobą wiele problemów tak dalej tak dalej ja tylko podważa pewien sposób rozumowania, który jest przedstawiany jako absolutnie wzruszony to znaczy, że zwiększenie czy w ogóle kwota Polska spółka powoduje już odpływ słuchaczy Radia do streamingu a dlaczego nie Polska tylko stacja FM, dlaczego nie wiem nie pisały do umowy po prostu polemizuje z komentarzami to ustawy polega, że jest komentarzami, które tak jak wspominałem można by streścić w skrócie Polska publiczność nie chce szukać polskiej muzyki jest nie musi musi musi po prostu haracz czy jest jeszcze procent musi słuchać nie ma wybory i dlatego nie musi, dlatego że może sobie dokładnie odejść z serwisu streamingowego i tam stanowić większą, ale raczy szanowanego to jest zabawa dobra analogia z banku tłumaczą, jakim cudem to samo publiczność, która nie chce słuchać polskiej muzyki polskich radiach w tej muzyki słuchać, czyli akcyjnym, żeby znaleźć dobrą analogię to jest powiedzmy wyobraźmy sobie 2 sklepy z butami wiat ma obowiązek kupować 33% sandałów w drugim kupuje co nie ma, ponieważ chodzi w tym sklepie, gdzie jest jakaś kupując sandały nie jest przez dowodem na nic jak to jest no nie jest do, jeżeli w 1 sklepie z butami musi kupować 30 co prawda na drogę na wolność jak serwisy streamingowe nota widzę braku logiki tego braku logiki, porównując uleczyć sytuację ludzie, którzy są zmuszeni do słuchania zmuszeni do słuchania polskiej muzyki w Polsce skandal zmuszeni są zmusza no tak to, że od was do serwisów streamingowych, gdzie chcą słuchać polskiej muzyki to dlaczego przez radę administracyjną chcą Radia jest po prostu zmuszona ustawą dopuszczają 36% Mikołaj, dlaczego ci sami ludzie nie chcą słuchać polskiej muzyki w radiu, a są miejscu jeszcze raz przeczytałem dane z początku tego roku wynika zbadania ZPAF, z których wynika, że 35% piosenek, które dobrze testu to są piosenki polskie to nie jest mowa o tym czy chcą czy nie chcą jest mowa o przymusie jest mowa o tym, ale argument przeciwko przymusowi jest taki, że jeżeli zostanie zastosowany nazwijmy to przymus oczywiście, jeżeli zostały zastosowane to słuchacze odpłyną no, jeżeli szerokich rozmów, jeżeli kwota polskiej muzyki w innym kraju wzrośnie do połowy Noto, gdzie tu wybór stację poza tym stacje radiowe jak mieszkają w radiu w ogóle nasz wybór, dlaczego odpływają do z tymi w radiu Maryja euro, ponieważ stacje radiowe profesor, żeby grać aż skończę zdanie nie rośnie może tylko wyłącznie wybrać profil Radia tak czy jego forma możesz wybrać format, ale jeszcze raz targowych jak mówił jednocześnie ta reguła, jeżeli nie wysłucha ani 1 mojego zdania to nasza rozmowa nie będzie miała sensu ma też o to stacje komercyjne badają muzykę co już mówiłem to znaczy badają przy pomocy tzw. call outów to znaczy pytają słuchaczy w danym formacie już, czego chcą słuchać to jest, jakiego procentu kochany to jest metodologia Radia każde każda grupa radiowa ma inną chodzi przecież sprawę to we własnym interesie po to, żeby dana stacja miała jak najwyższą słuchalność, ponieważ żyją z reklam nie ma żadnej tajemnicy to jest trochę jak jak ze sklepem masz w sklepie takie towary, które po prostu ludzie chcą kupować to nie jest mechanizm aż tak proste Mikołaj nie jest to dosyć proste jest dosyć proste włosy proste dlatego, że jeżeli sugerował trwały, jeżeli weźmie pod uwagę to, że tak jak wspomniałem, że najwięksi wydawcy dbają o to, żeby repertuaru globalnego zagranicznego było radio więcej dbają o to już za zachwiania sytuacji to nie jest klarowna sytuacja na każdy wydawca oczywiście dba o to, żeby jego produkcję sprzedawały się jak najlepiej opolskich, ale stale poza warstwą woda dla niebo tego powiedzieć mianowicie jeszcze raz powtarzam duzi duzi międzynarodowi globalni wydawcy są rozliczani w pierwszym rzędzie z repertuaru globalnego repertuar krajowy lokalny to jest tak naprawdę margines istotne jest to ile piosenek pierwszy etatowych kredytów międzynarodowych zagrały polskie radio z tego są polscy najgorsi wydawcy fonograficzne najwięksi globalni rozlicza i ich interesie oczywiście fajnie, że mają polskich artystów, bo to jakoś tam się przekłada na ich pozycję rynkową itd. tak, ale de facto są rozliczani z repertuaru Międzynarodowego i w związku z tym wasz sytuację taką jak w sklepie z butami miał 3 rynki dostawców, które dostarczały o tej sytuacji wielkich supermarketów rozumiecie wasz załóż 3 wielkich dostawców tych, którzy dostarczają budżet i ma jakiś mały Polski firanki, które tam próbują się gdzieś załapać, ale nie mówiąc nie my nie chcemy polskich butów no, więc najlepiej ustawą z radiem ustawę wprowadzić nakaz kupowania do tych polskich o umowy bardzo dobre buty międzynarodowe importu i jeśli będziemy mieli więcej polskich butów co te buty polskie są tak wskazuje przestaną kupować i nie najlepiej wprowadzić regulację ustawową nakazującą ludziom kupowania tych polskich butów od polskich firm no po prostu w 33% do tego, że sprowadza ta ustawa i w dodatku obejmuje tylko część sklepów, bo tak jak obaj zauważyliśmy nie da się uregulować Spotify, a przynajmniej na razie tacy żaden Polski ustawodawca nie może wprowadzić żadnej polskiej kwoty, bo byłaby w byłoby to absurdalne tak jak nie może wprowadzić w 2 zlote w Empiku kupuję płyty, że do każdej płyty Bitelsów musisz to różnice w Katyniu ładnie przeproszę ja chcę wrócić do 1 prostego pytania, dlaczego w serwisach streamingowych Polacy chcą słuchać polskiej muzyki Radia mają niech się nawet gdyby nie było przywóz jeszcze raz po po powtarzam, że w radiach chcą słuchać chcą słuchać ta Polska muzyka jest w tej chwili jest, dlaczego argument jest taki, żeby było więcej to ludzie by szybciej odpływali od Radia no w tej chwili chcą i słuchać jak wynika z cytowanego już dwukrotnie przeze mnie badania powiedzmy 35% 33% nakazuje i tak ustawa w tej chwili zawiązania tej kwoty chce słuchać to też tyle ile radio nadają zresztą jak wiesz ja dostęp do dosyć precyzyjnych wyników tego co Radia puszczają za przejaw dokładnie, które stacje spełniają ten wymóg szczegółowa ustawowe, które spełniają obowiązku, którego nie spełniają, więc Radia to nie jest to ludzie chcą tylko słuchać radiach, tudzież wiele razy dostają co znaczy muszą się musimy sobie uświadomić 1 rzecz że, o ile serwis streamingowy Czyż ja jestem ogromną krytykę, bo tutaj próbuje się wymanewrować taką pozycję kogoś, kto broni się wszystkiego i tak jestem ogromu krytyki ja jak dobrze walczyłem już harmonią też tych korporacji też cyfrowy itd. tak dalej nadal torowi, ale czy to to wygląda także tutaj masz pełną dobrowolność zatrzymać dowolny serwis jak sama zainstalować słuchać dowolnej muzyki zima rzeczywiście wybór z drugiej strony masz stawia formatu stacje sformatowane, w których jest muzyka, którą się muzyki tam na playlisty zwrócił też Szyszko jest to nie jest taka sama sytuacja, ponieważ w 1 sytuacji wybiera ogromnej liczby utworów z całego świata znają najszybsze wejść z milionów setek milionów piosenek marsz otworzyć własny repertuar z drugiej strony masz Radia, który musi słuchać to co 3 lata Lu i proszę bardzo, tam, gdzie ludzie mają stuprocentowy średnicach streamingowych odzieżowych dla polskiego no nie może nie musi słuchać Radia może właśnie wybrać serwis streamingowy w dodatku, jeżeli tak robi gwarantuje, że jeżeli polskie radio się będą bronić przed puszczaniem polskiej muzyki tak jak polskie stacje radiowe się od dekad broniły przed ustaniem hip-hopu większość stacji chociażby ograniczała się także jakiegoś w Opolu nie strasznego to co się stało to szybko uciekł z tradycyjnych mediów nie mogą tradycyjnych mediach w Polsce na świecie jest w Polsce nie ma tam ku, więc jeszcze raz regulowanie także coraz większe większe dociskanie stacji radiowych we Fatimie powoduje to tylko to, że słuchacze mają coraz mniejszy wybór to znaczy wybiorą, gdzie indziej wybiorą poza SMM to niestety wiąże się z dochodami artystów no bo to jest prosta proste przełożenie i prosta prawidłowość jest prosta, ale po raz siódmy w no chodzi oczywiście o zyski reklamowe, jeżeli zyski spadną, a spadną jeszcze no to jest kolejne założenie, które przyjęte, a priori, że przy większych z lizakiem Radia spada to zyski reklamowe też spadają to jest zależne jest niestety prosta w dodatku narzucał im więcej polskiej muzyki tym mniejsze zyski Radia tak nie im mniejsze zasięgi Radia i mniejsze zasięgi Radia to znaczy rady w tej chwili jest bardzo regulowanym rynkiem dociskanie także ograniczanie tej wolności w programowaniu Radia jeszcze bardziej powoduje to, że słuchacze odpłyną nie ma po prostu na to się, skąd wiesz ty no nie chciałbym się przekonać na własnej skórze, bo to jest sytuacja nieodwracalna, a skąd wiesz o tym że, gdyby te kwoty podwyższone jak ja cały czas bronię tych podwyższonych aż do tego stopnia kwot być może rzeczywiście przesadzają obrony cały czas czy jak broni się przed pewnego rodzaju narracją, która jest żywa zdaniem złoty są zarówno o uwagę jednak z najwyższych w Europie w tej chwili przypominam te kwoty są od 2011 roku w tej chwili on sięgają 33% wszyscy się powołują na np. francuski, gdzie 40% przypomina, że w języku francuskim mówi 600 000 000 ludzi na ziemi zasięg języka francuskiego nieporównywalny z językiem polskim w Polsce no mnie, więc możliwe w III miesięcy, a to oczywiście to znaczy to znaczy ja jestem w ogóle zadowolony z tego powodu, że to właśnie polską fizyczność decyduje o tym jakie kupujesz Polski, jaki okres w Polsce, dlaczego dlatego, że przy obowiązującym szereg muzycznych przy rynku, na którym właśnie dzięki między nimi serwisom streamingowym dzięki innym dzięki technologii w ogóle powstaje coraz więcej takich nisz tworzonych to znaczy można być polskim artystą czy może być polskim słuchaczem może być fanem jakiegoś zespołu nie wiem z Portugalii w zamian, za jaką czy zrobić z Chopinem polsko-francuski niestety musimy kończyć Tomku, ale są wyjątkowe, bo bombę długi obszerny temat, który moim zdaniem jest zakłamywana wrócimy do sprawy Tomasz Lipiński muzyk rockowy członek zarządu stowarzyszenia autorów ZAiKS był państwa moim gościem, a teraz informacji, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA