REKLAMA

2,5 miliarda złotych na program bezpiecznej infrastruktury drogowej. "Zyskają nie tylko piesi i rowerzyści. Widać spójny plan"

TOK360
Data emisji:
2021-02-23 18:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to 360 razem z nami już Krzysztof Woźniak radio TOK FM autor audycji skołowani dobry wieczór Witaj dobry wieczór rząd przyjął program bezpiecznej infrastruktury drogowej na lata 20212024 ja pamiętam ilekroć rozmawialiśmy o bezpieczeństwie drogowym ilekroć ja powtarzałem, że nie egzekwujemy przestrzeganie obecnych przepisów to ty wtedy bardzo często odpowiadało się, ale równie ważna, jeżeli nawet nie ważniejsza jest infrastruktura, dlaczego nie jest ważniejsza jest Rozwiń » równie ważne dobrze tak faktycznie mogła mówić, bo wielokrotnie powtarzałem, że system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego to są 3 takie filary właśnie prawo i egzekwowanie infrastruktura edukacja 1 właśnie z elementów tej infrastruktury będzie przekazywanie pieniędzy na jej poprawę i głównie takim największym założeniem i najważniejszym tego programu budowy bezpiecznej infrastruktury na lata 20202024, który dzisiaj rząd przyjął to jest zapewnienie właśnie tych środków finansowych 2,5 miliarda złotych na przebudowę już istniejącej infrastruktury dostosowanie jej do jeszcze lepszych warunków jeszcze lepszego bezpieczeństwa na drogach mowa jest m.in. o doświetlenie przejść dla pieszych budowie lewoskrętów o przebudowie skrzyżowań budowie ścieżek rowerowych chodników kładek dla pieszych, więc wyraźnie w tych priorytetach przynajmniej tych wymienionych wyraźnie jest skupiony na tzw. niechronionych uczestnikach ruchu drogowego tak, ale to z prostej przyczyny, bo przez wiele lat generalna dyrekcja dróg krajowych autostrad, a to ona będzie głównym wykonawcą tego planu poprawy infrastruktury, którą rząd dzisiaj przyjął budowała głównie autostrady drogi ekspresowe trochę, zapominając o drogach krajowych, które również leżą w gestię zarządzania, więc to jest jakby takie trochę pokłosie tego, że trzeba tą drogi krajowe, czyli nie koniecznie drogi najwyższej jakości jak autostrady drogi ekspresowe dostosować do potrzeb nie tylko poruszających się samochodami, ale też właśnie pieszych rowerzystów, bo często to są ciągi po prostu niezagospodarowane jeszcze odpowiedni sposób do potrzeb tych uczestników ruchu drogowego, więc tutaj duży plus dla rządu, że w końcu na to znajdą się pieniądze, ale nie tylko, bo jak przyjrzymy się szczegółom no to również tutaj te pieniądze będą przeznaczone na poprawę samej nawierzchni jezdni, a więc jak najbardziej tej części, po której jeżdżą zmotoryzowani również usprawnianie pewien sposób skrzyżowań czy też przebudowana nie kolizyjne skrzyżowania, ale także wyznaczanie bezpiecznych miejsc postojowych wzdłuż dróg krajowych, więc nie tylko piesi rowerzyści dostaną coś z tego programu, ale również zmotoryzowani jednak, jeżeli chodzi o pieszych rowerzystów to mam wrażenie, że to jest po prostu dobry moment, żeby się akurat tymi inwestycjami chwalić przypomnę, że parlament już prawie kończy prace nad nowelizacją ustawy prawo ruchu drogowym, która daje m.in. pierwszeństwo pieszym wchodzącym na przejściu dla pieszych tak były poprawki, ale nie miały większego znaczenia dla całości tak to prawda to prawda Senat wprowadził 1 poprawkę dlatego ten cały projekt trafił z powrotem do Sejmu, ale myślę, że Sejm dość szybko przyjmie tę poprawkę i skieruje do podpisu prezydenta, więc to jest po prostu dobry moment, żeby akurat tą częścią tego planu się pochwalić no bo to wygląda na taką dobrą skoordynowaną całość najpierw robimy przepisy jednocześnie przeznaczamy część pieniędzy na poprawę infrastruktury dla pieszych również rowerzystów, więc to takie spójne, ale to nie tylko tam piesi dostaną swoją część i poprawiona zostanie infrastruktura dla nich premier mówi, że razem z ministrem Andrzejem Adamczykiem mówią, że liczba ofiar wypadków drogowych spada, ale nie wystarczająco zadowalającym tempie przytacza dane, które przyzna odrobinę mnie zastanowiły, dlatego że przytaczają dane za 20192020 rok czym właściwie jesteśmy w stanie powiedzieć na ile ten spadek mówię tutaj ofiar śmiertelnych 2 tysięcy 909 osób zabitych na polskich drogach do niespełna 2,51000 nie był wynikiem np. zmiany ministra tu infrastrukturze ana ile wynikiem tego, że po prostu siedzieliśmy przez większą część roku w domach i ta mobilność była ograniczona absolutnie jestem zdania tego, że największym wpływem na spadki tych liczb zarówno liczby samych wypadków, jaki ofiar śmiertelnych jak i ofiar rannych to miało właśnie to, że siedzieliśmy w domach przez długą część roku przez sporą część poza jakimiś sprawami ważnymi dla życia typu wejście do sklepu czy też faktycznie te osoby, które musiały jeździć do pracy no to nie mieliśmy praktycznie żadnej potrzeby przemieszczania się, a już na pewno długodystansowego od rządu stanowego przemieszczania się, więc zdecydowanie pandemia miała olbrzymi na to wpływ ja przypomnę, że w niektórych miejscach i nie nie zawsze, ale niektórym czasie spadek natężenia ruchu drogowego był nawet 50%owy, więc myślę, że tak w skali kraju w zeszłym roku 2020 roku ten spadek natężenia ruchu był można powiedzieć o 3040 do nawet 50% w porównaniu oczywiście do 2019 roku no i o tym chyba rząd często zapomina przy okazji mówienia o spadkach, jeżeli chodzi o zabitych, bo tak, owszem, jeżeli spojrzymy na liczby bezwzględne to mieliśmy mniej wypadków zabitych, ale jeżeli np. przeliczymy sobie liczba zabitych na 100 wypadków no to w 2020 roku było więcej średnio 1 osoba więcej zginęła na 100 wypadków niż w 2019 roku, więc można zadać pytanie trochę inaczej czy dla tych, którzy jednak musieli podróżować w tym czasie było bezpieczniej niekoniecznie, niemniej celem tego rządowego programu dzisiaj przyjętego programu bezpiecznej infrastruktury drogowej jest ograniczenie liczby zabitych w wypadkach co najmniej 40% 41% rannych mowa tutaj tych drogach krajowych 2,5 miliarda złotych w ciągu 4 lat mają być takie pieniądze przeznaczone na poprawę infrastruktury właśnie w ramach tych dróg krajowych to są trochę okrojone pieniądze, ale może dobre i to, bo limit kosztów programu, jaki był początkowo przyjęto 10 pół miliarda na 11 lat, ale widać w środki w budżecie są tak jak inne do tak, ale 10 pól miliarda na 11 lat, a 2,5 miliarda na 4 lata no to wydaje mi się, że to akurat tym się nie powinniśmy martwić ja uważam, że dobrze, że te pieniądze się znalazły, że one będą przekazane dodatkowo dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i ona będzie nimi zarządzać, bo to ona zdaje się wie najlepiej, w których miejscach, które inwestycje powinny być jak najszybciej zrobione i które odcinki dróg jak najszybciej zmodernizowane tylko przypomnę, że niedawno został opublikowany raport na temat audytu wszystkich przejść dla pieszych zarządzanych przez generalną dyrekcję dróg krajowych autostrad wynik jest wcale nie zadziwiający zdecydowana większość prawie wszystkie przejścia dla pieszych, które leżą na drogach krajowych miały jakieś problemy infrastrukturalne, więc jest co robić naprawdę bardzo dziękuję Krzysztof Woźniak skołowani co sobotę między 151520 w TOK 360 za chwilę skrót najważniejszych informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA