REKLAMA

Krystyna Szumilas - "O tym co się dzisiaj dzieje w edukacji trzeba było myśleć pół roku temu"

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-02-24 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM to jest środowy poranek Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry teraz naszym gościem jest pani Krystyna Szumilas była minister edukacji narodowej Platforma Obywatelska dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu i jakie zmiany wprawie oświatowym proponujecie państwo jako klub parlamentarny wnieść, bo jest inicjatywa złożona poselska w sejmie przede wszystkim my dzisiaj najważniejsze jest dzisiaj najważniejsze jest zagwarantowanie młodzieży tego, Rozwiń » żeby po powrocie do szkoły mogła uczyć się i mogła nadrobić lukę edukacyjną, która występuje w nauczaniu w nauczaniu zdalnym przede wszystkim trzeba zagwarantować młodzieży programy nauczania, które byłyby programami nadającymi, jakby brak, ale dzisiaj jeszcze jesteśmy w edukacji zdalnej i ta edukacja zdalna powinna być prowadzona jak najbardziej efektywnie dla tych młodych zaklął dla wszystkich uczniów proponowaliśmy, żeby rozluźnić prawo oświatowe tak, aby młodzież z innych szkoły mogły uczyć tzw. bańkach edukacyjnych w taki sposób, żeby dzieciaki i nauczyciele nie kontaktowali się z innymi grupami uczniów przy 3 nauczycieli to miało być stosowane dla najmłodszych klas lepszy taki my rygor, że nie wolno wprowadzać nauczania hybrydowego, że nie ma dodatkowych pieniędzy na dodatkowych nauczycieli bańki edukacyjne ministra Czarnka są fikcją nota dla najmłodszych dzieci się ze sobą mieszają na przechodzą na średnice nauczyciele chociażby informacji i 3 i religii czy też wychowania fizycznego przychodzą do różnych klas, czyli taka bańka edukacyjna bez zmiany przepisów prawa bez dodatkowych pieniędzy bez pozwolenia, aby mnie np. lekcje języka angielskiego odbywały się w ten sposób, że są uczniami na jest opcjami nauczyciel wychowawca, a nauczyciel języka obcego łączy się z uczniami zdalnie no bez dodatkowych pieniędzy na tego dodatkowego nauczyciela nie ma bezpiecznych bajek to środowisko szkolne nie jest do końca bezpieczne i nie jest do końca nie nie jest też wprowadzone przepisy dotyczące chociażby izolowania dzieci są po prostu nierealistyczny no i taka nowelizacja, która została ostatnio wniesiona proporcji propozycje zmian mają dotyczyć sytuacji, kiedy jeszcze uczniowie pracują w trybie zdalnym czy już na czas ich powrotu do do szkoły panie redaktorze przede wszystkim to są przepisy, które na dzisiaj pozwoliłyby chociażby zwrócić starszym uczniom szkoły i klasą ósmym czy klasom maturalnym, bo tam jest największy problem problem tego typu, że nic ci uczniowie uczą się z wieloma nauczycielami, więc byłoby to rozwiązanie, które pomogłoby kosztowne, ale rozwiązanie, które pomogłoby zwrócić starszym uczniom do do szkoły my też dzisiaj nie wiemy jak będzie się rozwijać sytuacja, a nie wiemy 3 powrót do szkół nastąpi, kiedy on nastąpi i co nasz czeka w następnym roku szkolnym edukacja musi być dzisiaj przez wszystkich przygotowana do tego, że mogą się zdarzać oby jak najrzadziej takie epidemie, które mogą powodować konieczność przejścia na nauczanie zdalne, a więc już dzisiaj w tej kryzysowej sytuacji trzeba nie tylko myśleć o tym co teraz się dzieje, ale też pomyśleć o tym jak w przyszłości zabezpieczyć następne roczniki uczniów przez takimi z płucami, jakie dotknęły ich dzisiaj, czyli całkowitym lockdownem gwałtownym przejściem na nauczanie zdalne bez przygotowania uczniów bez przygotowania nauczycieli bez przygotowania się pani się Pani Poseł uznaje, że należałoby jednak także wobec tej sytuacji i obecnych uczniów nie tylko tych najstarszych klas w szkołach podstawowych i ponad podstawowych zastosować dziś jeszcze dodatkowe rozwiązania no np. jest pomysł by może powrócić do, a zmiany terminów chociażby egzaminów maturalnych czy gdyby pani miała się decydować to podjęłaby tu i teraz jakieś nadnaturalne działania przede wszystkim podjęłabym te działania w przyszłości tak ja mam takie jednak na razie nie bójmy się rozmawiać o tym co teraz co za chwilę, a 1 rzecz muszę powiedzieć panie redaktorze po co nie jest także my możemy te decyzje podejmować z dnia na dzień tak o tym co się dzieje dzisiaj trzeba myśleć o rok czy pół roku wcześniej, jeżeli zamknięto szkoły w październiku w październiku już trzeba było myśleć o tym co zrobić z egzaminami tegorocznymi co zrobić jest programem nauczania jak przygotować szkoły do powrotu myśmy nach od komisjach o tym wszystkim mówili daliśmy ministrowi rekomendacje, jakie są dzisiaj decyzje tak dzisiaj mamy sytuację taką, że właściwie ministerstwo nie wie co ma zrobić czeka aż minister zdrowia pozwoli lub nie pozwoli wrócić otworzyć tutaj zwrócić uczniom uczniom do szkół i państwa działania ministerstwa edukacji, a już dzisiaj trzeba myśleć i rzeczywiście dzisiaj jest taki moment, że być może trzeba myśleć albo już podejmować decyzje o przesunięcie egzaminu, bo rzeczywiście jest tak, że ani uczniowie klas ósmych ani maturzyści mogą nie wrócić do szkoły albo wrócić do tej szkoły na bardzo krótki czas i nie mają tego czasu na przygotowanie się do egzaminu grupie jest nauczycielem takim bezpośrednim kontakcie mało tego już rozpoznał postulowaliśmy rekomendacjach w grudniu w styczniu, żeby pomyśleć o egzaminem maturalnym egzaminie ósmoklasisty już w 2 na 2022 roku tak, żeby dzisiaj przejrzeć podstawę programową, żeby ją trochę odchudzić, żeby ją przystosować do sytuacji, która jest do tej luki edukacyjnej i tak przygotować się egzaminy na 2020 rok 2023 rok, żeby uwzględnić sytuację możesz się uczniowie, a może to wydawać by się mogło kontrowersyjny, ale to tylko pytanie, a może należałoby umówić się na powtórzenie tego roku np. od września nikt nie otrzymał promocji do kolejnej klasy każdy wraca do tej klasy, w której był formalnie w tym roku po to, by być może już norma w takich warunkach bardziej sprzyjających normalnych szkolnych nadrobić nie tylko wiedzę, ale także ten stracony rok w kontaktach społecznych dzieci młodzieży to jest dość kontrowersyjny pomysł ja byłabym za takim rozwiązaniem, żeby jak najszybciej umożliwić uczniom powrót do szkół i przede wszystkim zorganizować pomocy dla tych uczniów, którzy najbardziej stracili na tym roku zdalnej nauki, bo jest tak, że jest bardzo duże zróżnicowanie między ucznia, ale kryje pod hasłem mają pomoc dla uczniów, którzy stracili tracą oczywiście w stopniach pewnie nie wszyscy, ale niektórzy natomiast no w kontaktach, które są dla szczególnie najmłodszych i młodszych dzieci ważne trafi każde dziecko, nawet jeżeli osiąga, ale zdalnej nauce dobre wyniki, ale jeżeli uczniowie wrócą do szkół wrócą również do kontaktów i oni będą robić jak wy tego problemu nie rozstrzygnie 1 dłuższy rok pobytu uczniów w szkole tak, bo te kontakty ze względu NATO czy uczniowie będą w szkole czy pójdą już na wyższe uczelnie do pracy będą określać, kto zrozumie pani odpowiedź, ale co się kryje pod sformułowaniem, którego pani użyła należy pomóc tym, którzy poradzili sobie gorzej to jakaś pani premier tego, że wszystkie badania pokazują, że rośnie zróżnicowanie pomiędzy uczniami ci, którzy mają wsparcie w domu i zdolniejsi, którzy potrafią się samodzielnie uczyć nie tracą na pandemii tak dużo jak ci, którzy tego wsparcia w domu nie mają, którzy są słabsi, którzy potrzebują pomocy dorosłego były w przyswojeniu sobie materiału i ta luka edukacyjna, której bardzo głośno w tej chwili jest nie tylko w Polsce, ale i na świecie jest bardzo groźna, ponieważ ona dotyka najbardziej tych, którzy najwięcej największy pomocy podsyca można zrobić teraz i teraz np. wielka Brytania tam już od roku przygotowane są programy wsparcia dla naj tych tych uczniów, który by użyć tego wsparcia będą potrzebować są dodatkowe zajęcia planowane w małych grupach planowane zajęcia są nauczycielami nauczyciele sprawdzają tak najlepiej wiedzący swoje szkoła, którzy uczniowie takiego wsparcia potrzebują z jakich przedmiotów, ale państwo na to wszystko daje pieniądze tak potrzebne są dodatkowe pieniądze na te dodatkowe zajęcia nie może być tak jak dzisiaj pan minister Czarnek mówił, że przecież szkoły mogą organizować konsultacje dla uczniów 5 uczniów, jeżeli szkoła ma 400 uczniów to konsultacje w godzinnych konsultacji w szkole przez wyższą godziny lekcyjne, które już są w planie nauczycieli, więc trzeba na to dodatkowych pieniędzy być może trzeba będzie też dodatkowych nauczycieli i to powinno być dzisiaj przygotowany i policzone, a wiemy raz na można jakoś patronują Pani Minister można policzyć, żeby ocenić, o czym rozmawiamy i oczywiście można to policzyć tylko trzeba w ogóle chcieć na ten temat rozpocząć dyskusję ja pamiętam taki moment w sierpniu ubiegłego roku, kiedy jeszcze pan minister Piontkowski powiedział od września będą dodatkowe lekcje dla uczniów w szkołach, żeby nadrobić to co uczniowie stracili w poprzednim roku szkolnym i co uczniowie wrócili pan minister nabrał wody w usta mówiących, że mury jest zarażając, jakby myśląc o tym, że no jak już wrócili i to wszystko wróci do normy w ogóle nie musimy się tym przejmować potrzebne są dodatkowe pieniądze na to, żeby uczniom pomoc myśmy proponowali w budżecie przy pracach budżetowych na 2021 roku dodatkowe 4 miliardy na edukacje też po to, żeby dać dodatkowe środki i na właśnie zajęcia z uczniami tymi najsłabszymi tymi uczniami, którzy takiego wsparcia potrzebują tymi uczniami, którzy przygotowują się do egzaminu stąd ich najstarszy w klasach te pieniądze mogłyby też być przeznaczone na terapię psychologiczno pedagogiczną na organizowanie też zajęć mały róg, ale się wydaje konieczna, ale zgoda, ale było pani pod parta pełne na to wszystko potrzeba pieniędzy pani teraz na 4 miliardy złotych więcej no to można sprawdzić o około 2 miliardów myślę myślę warto byłoby taką, bo też mówiliśmy o podwyższeniu wynagrodzeń dla nauczycieli, więc skala interwencji, którą musieliśmy podjąć w tym roku czy w minionym roku 2 miliardy kolejny nie wydają się już jakąś wielką kwotę, jakkolwiek kontrowersyjnie także to może zabrzmieć dobrze, że resort edukacji chce dobrze, że reszta powierzchni wart miliardy panie redaktorze ja powiem tak, że to jest drugi raz na pytania Demi straciła finansowo nie tylko finansowy westchnęła najpierw edukację dotknęła reforma Pani Minister Zalewskiej, a teraz ani złotówki ani grosza ministerstwo nie przeznaczyło dodatkowo na wspomożenie nauczycieli nawet takiego procesu dydaktycznego tak, bo sam zakup sprzętu nie wystarczy czy to dobrze, które są organizowane działanie czy to dobrze, że szczepienia będą rozszerzone nie tylko nauczyciele i pracowników szkoły, którzy nauczycielami nie są dobrze my o tym mówiliśmy od samego początku apelowaliśmy do ministerstwa, żeby rozszerzyć tą pierwszą grupę szczepienia rozumiem, że tutaj torze jest szczepionka dla młodszych ułatwiła trochę ministerstwu edukacji to zadanie jeszcze musimy znać szczegóły jak będzie z terminami w tym rozszerzeniu realizację mamy nadzieję, że lekarstwa, ale bardzo dziękuję za rozmowę pani Krystyna Szumilas Platforma Obywatelska była minister edukacji narodowej była gościem tej części pora Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - MACIEJ GŁOGOWSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA