REKLAMA

"Od zielonej transformacji nie ma ucieczki. Polska musi stosować się do reguł UE"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-02-24 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:13 min.
Udostępnij:

- Jeżeli Polska chce pozostać członkiem UE, musi stosować się do jej reguł. UE z jednej strony od nas wymaga, ale z drugiej strony wyciąga do nas rękę i oferuje nam pomoc w procesie przejścia - o funduszu na rzecz sprawiedliwej transformacji, węglu, zielonej energii mówił w Magazynie EKG Robert Tomaszewski, starszy analityk ds. energetycznych w Polityce Insight, szef PI Energy

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kilka ekonomia kapitał gospodarka mamy 3 minuty po dziewiątej to jest czas na magazyn EKG w środę Tomasz seta przed mikrofonem dzień dobry witam państwa witam naszego pierwszego gościa Robert Tomaszewski starszy analityk do spraw energetycznych w polityce dzisiaj jest z nami dzień dobry dzień dobry zjednoczona z nazwy prawica opiera się ostatnio dużo rzeczy, o co spiera się w sprawach energetycznych to przede wszystkim jest chyba tempo transformacji energetycznej tutaj ten ta Rozwiń » różnica pomiędzy PiS solidarną polską jest najbardziej wyraźna Solidarna Polska przekonuje do tego, żeby wyhamowywać ten proces odchodzenia od węgla broni Śląska górników udziału właśnie węgla w miksie energetycznym natomiast reszta zjednoczonej prawicy widzę te realia które, z którymi mierzymy, czyli rosnące ceny dwutlenku węgla tak naprawdę nie ma wyjścia musi dostosowywać tempo przemian polskiej gospodarki tempo odchodzenia od węgla do tych do tego co się dzieje na rynku i podąża tym kierunkiem właśnie odchodzenia od węgla i czy wobec tego możemy powiedzieć, kto w tym sporze ma rację, czyli właśnie reszta zjednoczonej prawicy, które pan powiedział patrzy po prostu na realia, jakie nas otaczają to jest de facto proces nieunikniony to znaczy, jeżeli Polska chce pozostać członkiem Unii Europejskiej musi dostosowywać się do reguł, które obowiązują wszystkie te wszystkie wszystkie państwa członkowskie i jedną z tych reguł i oczywiście cel ograniczenia emisji przechodzenia na odnawialne źródła energii i dążenia do neutralności klimatycznej tak, żeby cała cała wspólnota mogła wyzerować do połowy obecnego stulecia emisji gazów cieplarnianych, więc to jest nieuniknione nie ma tutaj żadnej alternatywy musimy podążać tą drogą kwestia jest tego nasze co możemy jakoś jeszcze negocjować i co jest jeszcze w zasięgu naszego działania jako kraju to jest ile pomocy dostaniemy jak wykorzystamy z topola pula wsparcia jest gigantyczna Polska w ciągu najbliższych 7 lat dostanie ponad 29 miliardów euro tylko na to, żeby móc szybciej ograniczać emisje szybciej reformować gospodarkę z węgla w tym odnawialnych źródeł energii itd. więc Unia to z 1 strony wymaga, ale z drugiej strony też wyciąga do nas rękę i i oferuje pomoc w tym procesie przejścia to, że oto chciałem rodzeństwa, bo wcześniej pan powiedział, że to jest proces nieunikniony z drugiej strony właśnie jest to proces kosztowny pytanie czy to, o czym mówimy teraz ta pomoc ze strony Unii Europejskiej w takiej wysokości to nie będzie kropla w morzu potrzeb, bo ten całkowity koszt tej transformacji może być wiele wiele wyższe czy będziemy w stanie po prostu go udźwignąć zgodnie z polityką energetyczną przyjętą przez ostatnio przez rząd ten koszt wyniesie ponad 1,5 biliona złotych czy trzecie przekierowania polskiej gospodarki właśnie te niskoemisyjne i 0 emisyjne tory, więc są gigantyczne pieniądze oczywiście no i więcej tych środków dostaniemy tym lepiej tak naprawdę, więc to jest to jest oczywiste oczywiste równanie, ale warto pamiętać, że w całym tym procesie wykorzystane wyłącznie ze środków unijnych środków budżetowych, ale też ze środków prywatnych inwestorów, którzy również będą inwestować w to, żebyśmy szybciej przechodzili do Zielonej gospodarki też będzie po prostu opłacało, ponieważ stopa zwrotu takich inwestycji z każdym rokiem jest coraz wyższa tutaj doskonałym przykładem jest rynek fotowoltaiki Polska wchodzi w słoneczną rewolucję teraz praktycznie na gołym okiem widać na ilu dachach domów instalowane są panele fotowoltaiczne i ta rewolucja odbywał się przy relatywnie niewielkim udziale publicznych środków uruchomiliśmy jako państwo kilka miliardów złotych i uruchomiliśmy proces zmian, które mają niesamowite konsekwencje dla całego systemu energetycznego i też przyspieszają naszą transformację, więc nie jest także to jest nieosiągalny cel to jest oczywiście będzie kosztowne transformacja będzie wywoływała różne napięcia również społeczne, bo ktoś musi zapłacić za zbudowanie nowych źródeł wytwórczych nowej infrastruktury przesyłowej będziemy ponosić naszych rachunkach za energię, ale też konkretne społeczności zostaną mocno doświadczone przez ten proces pamiętajmy, że takie regiony jak Śląsk Dolny Śląsk wielu Wielkopolska, czyli miejsca, w których paliwa kopalne odbywają cały czas bardzo dużą rolę w życiu gospodarczym poprzez kopalnię poprzez wielkie kombinaty wytwórcze elektrowni na węgiel brunatny tak dalej one będą musiały być zamykane ci ludzie muszą mieć jakąś perspektywę odnalezienia się w tej nowej Zielonej rzeczywistości to jeszcze nawiąże do tych rachunków, o których pan wspomniał, bo też taka teza przewija się w chociażby w wywiadach czy wypowiedziach, których udziela były już wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski, który bezpośrednio wszystkie szybkie przemiany w obszarze energetyki wiąże z tym, że to po prostu będzie oznaczało droższą energię i ubóstwo energetyczne, czyli koszty, które poniesiemy w praktyce po prostu my no tak to znaczy no tutaj tutaj to nastąpi tak w sensie tego procesu nie da się przejść suchą stopą ta Polska jest najbardziej uzależnionym od węgla państwem Unii co oznacza, że nad musimy bardzo duże wydać, żeby od tego węgla się uwolnić no i to zostanie po prostu zaszyte w naszych rachunków za za energię tego nie da się uniknąć ale, toteż jest także nie ma możliwości, żeby ten proces sprawić, żeby ten proces był bardziej na przeprowadzenie bardziej ludzką twarzą tak to znaczy państwo może wykorzystać różnego rodzaju mechanizmy o to, żeby sprawić, żeby ta transformacja była znacznie bardziej prospołeczna np. organizując możliwość wspierania osób zagrożonych ubóstwem energetycznym albo, wspierając rozwój właśnie prosumentów, czyli produkcję energii elektrycznej we własnych domach, bo to też obniża rachunki za energię czy Thermo modernizując budynki co również będzie obniżało te rachunki za energię, więc tych możliwości obniżenia tego kosztu społecznego jest bardzo dużo warto warto o tym pamiętać też by, oceniając cały ten proces, bo to nie są tylko wyłącznie koszty to są też ogromne jest ogromna szansa dla naszej gospodarki dla naszych firm po to, żeby znajdować swoim niższe biznesowe i stawać się czempionami również na skalę europejską powoli widzimy to już nawet fotowoltaice, że polskie firmy, które zyskują renomę na poziomie europejskim i warto w kategoriach budowy kolejnych branż związanych z odnawialnym źródłem źródłami energii takimi jak np. morskie farmy wiatrowe warto o tym pamiętać, że to nie jest tylko wydatek na to, żebyśmy mieli mniej węgla to też wydatek po to, żebyśmy mieli bardziej rozwiniętą gospodarkę tylko szansę na obniżenie tych kosztów może być rozłożenie tego całego procesu czy rozciągnięcie go w zasadzie jeszcze bardziej w czasie, bo to jest taki zarzut, który często podnoszony pod adresem chociażby tej unijnej polityki energetycznej niektórzy mówią o jakimś szaleńczym tempie jak to mówią związkowcy z górniczych związków zawodowych czy rozciągnięcie tego w czasie to jest jakaś szansa na na torze te koszty byłyby po prostu niższa transformacji no i tutaj dochodzimy panie redaktorze tak naprawdę do sedna problemu, bo faktycznie jest także, jeżeli spojrzymy na koszty uprawnień do emisji dwutlenku węgla na przestrzeni ostatnich tygodni miesięcy to zobaczymy, że one urosły do gigantycznych poziomów ministra jesteśmy na poziomach między 40EUR za tonę co 2 podczas gdy jeszcze rok temu byliśmy na poziomie 15EUR co też oznacza, że koszty wytwarzania energii z węgla drastycznie rosną bardzo krótkim czasie wydaje się, że to z 1 strony dobra rzecz tak, bo transport jak dodaje gigantyczny impuls do tego, żeby szybciej inwestować w odnawialne źródła energii, ale z drugiej strony firmy potrzebują też czasu, żeby się przedstawić te zielone tory, jeżeli tego czasu będzie za mało to po prostu będą rozwijać swoje biznesy i wydaje się, że komisja europejska też to rozumie tych ostatnich tygodniach były sygnały wysyłane ze strony Brukseli, że nie jest możliwa pewna korekta właśnie na tym rynku uprawnień do emisji co też wywołało taką reakcję na przeceny tej tego kosztu kosztu uprawnienia, więc wydaje się, że jeżeli ten proces zbyt bardzo przyspieszy to możemy są mechanizmy, które mogą go spowolnić dla dla pań z takich jak Polska np. które które mają to wyzwanie relatywnie największy spośród wszystkich państw członkowskich, ale nie zapominajmy, że nie ma ucieczki z naszego wyhamowanie nie oznacza, że my zmienimy kierunek tej transformacji na najbardziej pro wygląd, bo to się po prostu nie stanie przypomnę, że moimi państwa gościem jest Robert Tomaszewski z polityki sekt rozmawiamy o sprawach energetycznych mówimy o tym, że to proces nieunikniony, ale też na początku naszej rozmowy wspomniał pan, że w ramach tego procesu dostaniemy jakąś pomocy Unii Europejskiej jednym z takich narzędzi będzie fundusz sprawiedliwej transformacji Unia europejska oferuje tym zakresie 3,5 miliarda euro, ale już wiemy, że do Polski trafi tylko połowa tej kwoty tak mówi ostatnio Piotr Naimski pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej, dlaczego godzimy się na to, żeby to była tylko połowa tych środków skoro może być więcej jak słyszymy proces to będzie kosztowne to jest niezwykle ciekawa historia, ponieważ ten fundusz sprawiedliwej transformacji to jest nowy mechanizm, który ma właśnie pomagać państwom uzależnionym od węgla przyspieszeniu tej transformacji jesteśmy największym beneficjentem ale, żeby skorzystać z całej puli środków, czyli tych 3,5 miliarda musimy przyjąć cel neutralności klimatycznej co nie zrobiliśmy Polska jest jedynym krajem unijnym, które nie przyjął celu neutralności klimatycznej wyłączył się z tego co znaczą te środki zostaną nam obcięte o połowę ostatnio Piotr Naimski w poniedziałek powiedział właśnie, że żadne to jest konsekwencja tej decyzji, ale jednocześnie tego samego dnia wiceminister klimatu Adam budżet otwarty iński stwierdził, że my idziemy całą pulę my będziemy przekonywać naszych europejskich partnerów, że Polska nie zawetowała przyjęcie celu neutralności klimatycznej na poziomie Unii i przez to no, jakby podpisała się po tak sama się wyłączyła kraj, ale zablokowała unijnego celu co oznacza, że należy nam się całe pieniądze, więc mowy bardzo interesujące dwugłos na temat neutralności klimatycznej w samym rządzie państwa druga argumentacja ma jakąś w ogóle szanse na to, żeby się przebić kogoś przekonać to jest zadanie dla prawników, bo to jest tak naprawdę to będzie trzeba bardzo nam tutaj zastanowić nad interpretacją przepisów dotyczących funduszu sprawiedliwej transformacji tam jest napisane, że państwa, które nie poparły celu neutralności klimatycznej Unii nie dostaną 100% środków tylko 50% środków Warszawa będzie próbowała przekonać, że skoro my poparliśmy cel unijny, ale włączyliśmy się na cel krajowy no to nam się te środki należą, bo tak jest literalne rozumienie tego przepisu za ten przepis z drugiej strony powstał tylko po to, żeby Polska w włączyła się tylko peletonu neutralności klimatycznej, więc będziemy mieli do czynienia z bardzo ciekawą rozrywką, jeżeli chodzi o to neutralność klimatyczną, której niestety stawką jest to ile dostaniemy pieniędzy na transformacji na motywację do tego, żebyśmy nie przyjmowali tej tych pieniędzy i nie przejmowali tym celu neutralności klimatycznej motywacji czysto polityczne rząd obawia się gniewu górników obawia się tego, że zostanie np. zaatakowany skrytykowany przez solidarną Polskę przez to, że przyjął tę neutralność klimatyczną, więc mamy z 1 strony do czynienia z kosztem politycznym, które poniesie rząd z drugiej strony koszty, które ponoszą oni poniosą regiony górnicze, które mogą zostać pozbawione większej ilości środków na transformację energetyczną wydaje się, że powinna być oczywista decyzja, że Polska powinna się od razu podpisać pod celem, gdyż kalkulacja polityczna jest inna no i jest takie ryzyko, że poniesiemy konsekwencje tej decyzji czy pańskim zdaniem tych samych powodów, czyli no w obawie przed jakimś społecznym gniewem rząd nie pokazuje polityki energetycznej Polski, której rozmawialiśmy, którą rząd przyjął 3 tygodnie temu przy sprzeciwie ministrów solidarnej Polski tego nie wiem wyobrażam sobie, że być może jest to jeden z argumentów, żeby nie drażnić np. górników przypomnijmy, że ten projekt polityki energetycznej zakłada faktycznie szybszą dekarbonizacji polskiej energetyki jest to zapisane w celach na trzydziesty czterdziesty rok, więc on jest taką trochę płachtą, aby dla dla górników i być może być może rząd zwleka po prostu publikacją m.in. z tego powodu na wschód czekając na ostateczne zawarcie umowy społecznej ze związkami zawodowymi na Śląsku więc, więc to może być jak najbardziej taki argument, ale jest to bezsensowne argumenty warto żeby, żebyśmy wszyscy poznali tak naprawdę co jest w tym dokumencie jakie, jakie dokładnie są założenia tej polityki na razie zapoznaliśmy się ze streszczeniem do mediów przecież również informacje na temat kosztów, ale dopiero, jakby interpretacja całego dokumentu dane ten obraz, jaki jest plan rządu na tę transformację energetyczną na razie czekamy, kiedy te szczegóły poznamy być może to będzie kolejna okazja do kolejnego spotkania Robert Tomaszewski starszy analityk do spraw energetycznych w polityce set był pierwszym gościem magazynu EKG bardzo dziękuję za rozmowę teraz czas na informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA