REKLAMA

Ostatni dzwonek. Rozmowy o przyszłości lekcji religii

OFF Czarek
Data emisji:
2021-02-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest ksiądz Damian wyśpiewać ze zgromadzenia księży misjonarzy filozof teolog dr w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk duszpasterz młodzieży i katecheta dzień dobry witam księdza bardzo serdecznie i będzie pochwalony Jezus Chrystus można, że nawet w momentach dziękuję nakładem biblioteki więzi ukazała się bardzo Rozwiń » interesująca książka to jest rozmowa Dawida gospodarka właśnie z księdzem zatytułowana ostatni dzwonek rozmowy o przyszłości lekcji religii i tytuł Szanowni Państwo właściwie mówi wszystko on lekcja religii katecheza historycznie społecznie politycznie tematów wątków jest bardzo dużo i przyznam się księdzu, że czytając książkę byłem zachwycony pomyślę sobie ach, jaki cudowny ksiądz, jaki cudowny pomysł na katechezy, jaki cudowny pomysł na życie, dlaczego nie mamy więcej takich księży jak ksiądz Damian Grześkiewicz, ale potem do 7 do pewnego fragmentu, który chciał się, który chciałby się z księdzem podzielić także ze słuchaczami i pojawił się w mojej głowie wątpliwości Otóż ksiądz zapytany o to jak sobie radzić w szkole z problemami jeśli chce poradzić sobie jakiś problem czy słabością najpierw muszą umieć je uczciwie nazwać pyta Dawid gospodarek, a ksiądz odpowiada w naszej szkole tak właśnie postępujemy nie udajemy np. że w szkole nie pojawia się wśród uczniów przemoc, ale walczymy z nią nasi pedagodzy psycholodzy regularnie prowadzą lekcje prewencyjne robią ankiety dotyczące rodzajów przemocy i ich skali nie ukrywamy przed rodzicami problemów rozmawiamy o nich co miesiąc w ramach tzw. Akademii rodzice są akademie rodzica są prowadzone zajęcia dla rodziców podczas, których omawiane są różne problemy wychowawcze nie jest to klasyczna wywiadów, ale rodzaj warsztatów z pedagogiem lub psychologiem no powiedzmy to strasznie podoba nie udajemy nie ukrywamy rozmawiamy działamy kilkanaście stron później pojawia się wątek skandali w kościele ksiądz odpowiada tak trudno kochać kościół w czasach jego kryzys zostaje tylko odwołanie się do osobistej wiary z stanie Tęcza wprawdzie wobec zła potępienie go pokazanie dobrych działań w kościele wiele zależy od tego ile człowiek jest w stanie wzbudzić sobie zaufanie do pana Boga grzech zawsze jest na obecny, a więc w kościele jesteśmy czasem może jednak czasem może przerazić jego grą myślę, że długo będziemy żyć z piętnem kościoła, w którym wykorzystanie seksualne zniszczyło życie ogromnej liczby osób w tym również dzieci każde pokolenie ma swoją traumę naszą traumą pedofilia w kościele, ale nastąpi już mam nadzieję zwrot ku oczyszczeniu i tak sobie pomyślałem dlaczego, jeżeli mowa jest np. o przemocy w szkole to nie ukrywamy działamy robimy rozmawiamy a kiedy jest mowa o skandalach pedofilskich to mówimy no modlitwa zaduma myślenie o tym, że może już coś dzieje, że właśnie już nastąpił zwrot przyznam szczerze, że zmroziło mnie, kiedy kiedy, kiedy czytałem te słowa proszę księdza czy miały, wypowiadając to w kontekście po prostu taki lokalny lokalnym tak czyli, czyli właśnie w rozumieniu parafii w rozumieniu szkoły grup parafialnych my ja otwarcie rozmawiamy tak czy to z młodzieżą ministrant skończył właśnie z uczniami w klasie także właściwie w każdej sytuacji takiej właśnie może czyha zagrożenie tak wykorzystania seksualnego, więc trzeba trzeba właśnie mówić o tymi jasnym o tym mówię tak nawet z najmłodszymi gdzieś tam ministrantami rozmawialiśmy, że temat wychowania seksualnego to nie tylko kwestia nie wiem relacji księdza tak czy siostry zakonnej tak, ale to może być każdy może być pracownik na parafii może być inny ministrant prawda to mogą być bardzo różne relacje, tak więc więc na tyle ile no tak powiem młodzież czy właśnie czy dzieci są w stanie przyjąć pewne rzeczy projekt partii otwarcie tu to rozmowy na ten temat to nie rozumie to bardziej zaskoczyło taka powiedziałbym nieproporcjonalność, bo jeżeli mamy do czynienia z przemocą w szkole to z tą przemocą coś robimy, a jeżeli mamy do czynienia z wykorzystaniem nieletnich z gwałtami przemocą no to tutaj już ksiądz taki radykalny nie jest i nie myślę tutaj na zasadzie co mogę zrobić w swojej klasie tylko myślę tutaj o działaniu systemowym zrozumiałem, że tej części dotyczącej przemocy w szkole to ksiądz, gdyby mówi o działaniu systemowym, czyli to nie jest także ksiądz rozmawia tylko cała szkoła działa, czyli można oczekiwać, że to zastosujemy ten model do kościoła, że jeżeli coś jest nie tak w kościele to cały kościół działa uczy w czasie ujawnia itd. tak dalej tymczasem jakiegoś powodu ksiądz pisze nastąpi już mam nadzieję zwrot ku oczyszczeniu i czy nie wie przypadek księdza Dymera miałby być np. czymś co księdza upewnił w tym, że nastąpił zwrot ku oczyszczeniu może inaczej co co sprawiło, że ksiądz sądzi, że nastąpił zwrot ku oczyszczeniu ta właśnie wypowiedź moja była właściwie napisana równo rok temu tak czy to był styczeń kiedy, kiedy rozmawiałem z Dawidem gospodarkę i czy 24, czyli 24 lata jak gdyby od wiedzy o ofiara księdza Dymera tak dzisiaj 25 lat rok temu 24 lata, czyli 24 lata po jednym z przypadł wielu przypadków ksiądz sądzi, że nastąpił zwrot ku oczyszczeniu siódmy ja wtedy nie wiedziałem w ogóle w sprawie księdza Dymera tak, bo to dopiero się pojawiło później pan Zbigniew warszawskiej dopiero gdzieś dopiero pisał rozpisał właśnie w tej sprawie jest kompletnie nie znałem też w tej sytuacji natomiast właśnie, kiedy zapytałem na temat właśnie się wobec wobec Dawida gospodarka to miałem myśli przede wszystkim te wszystkie procedury, które gdzieś zostały wprowadzone czy w naszym zgromadzeniu czy diecezji czy czy właśnie gdzieś w różnych grupach, bo przecież jak prowadzę wiary hasło to jest grupa osób z niepełnosprawnością intelektualną to w tym czasie kiedy, kiedy właśnie mówiłem to były wprowadzone procedury w jaki sposób reagować w przypadku, kiedy np. osoba nie sprawność intelektualną no właśnie była ofiarą seksualnego, więc tutaj właśnie no byłem na świeżo z tymi wszystkimi procedurami, tak więc tną coś co jeszcze parę lat temu no kompletnie nie było mowy nie rozmawiać na ten temat tak umie tylko w tym wszystkim tym w tym przypadku właśnie bardziej chodzi o to, że takie właśnie jeszcze 23 lata temu miałem możliwość spotkania się właściwie uczestniczenia w seminarium ojca Adama Żaka fach centrum ochrony dziecka wtedy właśnie my jako księża młodzi księża, którzy pracują częściej z młodzieżą mieli możliwość takich weekendowych warsztatach brać udziału, więc znów mieliśmy też możliwość dyskusji ten temat, więc osób rozwozić towar liście w liście, bo ciekawi Janowska przedstawić taki głos, kiedy młodzi księża nie wiem starsi się różni księża mówią hallu nasi pasterze nasi biskupi ukrywają przestępców czy naprawdę to jest organizacja, w której chcemy ofiarom zapewnić tylko modlitwy albo czy naprawdę oni powinni wciąż paść te owce czy pojawił się np. takie głosy tak ciekawości pytam nie oczywiście kiedy, kiedy usłyszeliśmy od ojca Adama Żaka od różnych sytuacjach po prostu kryminalnych tak to przecież to nas szokowało to myśmy byli zupełnie zupełnie zaskoczeni tą całą sytuacją, więc oczywiście dyskutowaliśmy na różne tematy w jaki sposób to to to tę traumę jakiś sposób przeżyć tak, ale przede wszystkim skupiliśmy się skupiliśmy się nad tym w jaki sposób w naszym środowisku można można reagować, tak więc mieliśmy konkretne właśnie sposoby do wdrażania procedur tak w jaki sposób należy należy właśnie być ono mieć właśnie tą to tak czujność sobie na temat ofiar nie pojawił czy na zasadzie takiej, że może może coś oprócz modlitwy można ofiarom zaproponować inne oczywiście, że pojawił się zresztą rakiem mecze tak tak jak zapłacić za terapie w oczywiście wiemy jak miałem styczność z 2 przypadkami gdzie, gdzie właśnie 1 osoba 1 osoba właśnie była była właśnie wykorzystana seksualnie przez osoby postronne nie ze środowiska kościelnego no to wtedy akurat przemyska szkolnego, więc często to właśnie, toteż w mojej szkoły, więc ja pomagam jej tylko mogłem, tak więc często to było ważne takie wsparcie i potem po pół roku właśnie mama tego tego nastolatka podziękowała mi ostatnią realną pomoc powrócimy do naszej rozmowy, jeżeli ksiądz pozwoli po informacjach Radia TOK FM ostatni dzwonek rozmowy o przyszłości lekcji religii ksiądz Damian wyśpiewa 3 w rozmowie z Dawidem gospodarskie ta książka ukazała się nakładem biblioteki więzi informacji Radia TOK FM już kilka minut o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa moim gościem jest ksiądz Damian zwyżki WIG ze zgromadzenia księdza część przepraszam misjonarzy filozof teolog dr w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk duszpasterz młodzieży i katecheta i rozmawiamy o książce, w której rozmówca jest właśnie ksiądz Damian Tyszkiewicz książka nosi tytuł ostatni dzwonek rozmowy o przyszłości religii w szkole, czyli ksiądz Damian Tyszkiewicz w rozmowie z Dawidem gospodarkę książka ukazała się nakładem biblioteki więzi powiem Szanowni Państwo to nie jest żart ani ironii nic ani nic naprawdę, gdyby lekcje religii wyglądały tak jak proponuje w tej książce ksiądz Damian Tyszkiewicz to proszę mi wierzyć, że bez względu na to czy państwo wierzą czy nie wierzą albo co państwo wierzą chcieliby państwo takich lekcji religii dla swoich dzieci i takiego katechety jak ksiądz Damian wyśpiewać mówię tu nie ma w tym ani krzty kpiny czy i rolniczy czy czegokolwiek negatywnego to jest naprawdę bardzo interesująca wizja lekcji religii, którą proponuje ksiądz Damian Gorzkiewicz, ale jednocześnie to też nie zastanowiło ksiądz podkreśla, że jeżeli chodzi o kadry to jest słabo czy innymi słowy mamy świetną teorie i fatalną praktykę i też kolejne pytanie, które pojawiło się po tej lekturze po lekturze proszę księdza czy, dlaczego mając świetny pomysł, ale nie mając narzędzi do jego realizacji zabieramy się do roboty trochę jak majster, który rozkręcił rury w domu mówi z kolanka nie mam Francuz też z dziećmi wsią, ale ale, jakby miał Francuza Kolanko jeszcze parę rzeczy to od razu bym to reperował, dlaczego to jest to jest pro problem w ogóle środowiska nauczycielskiego jak w 2018 roku uczestniczyłem w strajku nauczycieli, ponieważ po prostu czuję czuje się odpowiedzialny za, że swoje środowisko nauczycielskie czuje się no nie chciało obce broni biologicznej mamy jako jako całość jako pana drużyna i widziałem te wszystkie problemy nauczycieli widziałem też nauczycieli, którzy odchodzili z powodu nowych warunków tak ekonomicznych myślę ja myślę projekt kadrze katechetów, bo trochę na to się skoncentrować czy mamy świetny pomysł, o którym ksiądz mówi szczerze czy tak tak taka wizja, jaką ksiądz prezentuje świetna, a jednocześnie ksiądz w książce to ten wątek Perec jakiś czas, ale nie mamy ludzi do realizacji tak myślę sobie jako klient, czyli nie społeczeństwo, które myśli sobie ktoś mówi mam fajny pomysł, ale nie mam narzędzi do zrealizowania i mówię o tym kilkanaście lat po wprowadzeniu kilkadziesiąt sposób po wprowadzeniu katechezy no to rozumieć społeczeństwo ma prawo się czuć oszukany czy Niewiem czy oszukane bo, bo po prostu czas leci tak te osoby, które nie wiem w latach dziewięćdziesiątych, a zlew cieknie profesorowi wcale to jest to Sojusz ludzie grubo po pięćdziesiątce tak już przed emeryturą niektórzy więc, więc jest w bardzo poważny problem, bo ja np. uczy obecnie w szkole, gdzie mam 23 klasy z tego mam 2 grupy połączony z 2 klas czy mam 20 oddziałów i uciekł 60% uczniów wysoką dobry wynik Warszawy no właśnie problem polega polega na tym, że trochę potrwa tu znaleźć dobry pan tt to nie jest łatwo tra który, który ma ma doświadczenie pedagogiczne, czyli po prostu dobry kontakt z młodzieżą i jej w sposób ciekawy przekazuje tak czy ma do powiedzenia no niestety to jest to jest to jest podstawowy problem tak no ja okresie oprócz właśnie tej filozofii na pani robi jeszcze licencjackie z katechetyki tak jak przygotowanie doktoratu stylowi, ale tam właśnie rozmawiamy na temat właśnie tych braków kadrowych właśnie na studiach musi bardzo jasno, że jeżeli ktoś chce być katechetą tak to musi również zrobić jakieś inne fakultety, bo tych godzin nie jest zadłużona w ogóle w środowisku nauczycielskim to jest poważny problem tak to jest zawsze pytanie ile w przyszłym roku będzie tych godzin tak, że wymiernie przekłada na życie tak, bo jeżeli tak jak to jest tylko katechetom ma rodzinę na utrzymaniu to może być bardzo różnie tak, ale nie czuje jednakowoż ksiądz pewnego podwyższonego ciśnienia nie na poziomie np. 300 wśród rodziców, którzy mówią skoro wy, czyli katecheci sami wiecie, że sprzedajecie nam produkt marnej jakości podróbkę czasem produkt trzeciej świeżości to to czy naprawdę to nie jest taki moment wypowiedzieć zaraz zaraz ogarnięcie się przygotujcie ofertę przygotujcie personel wyszkolić tych ludzi, a potem powrócił do rozmowy o tym jak to ma funkcjonować czy jak ja mogę, które szybko sam siebie i no nie to, że tutaj to tak ksiądz mógł powiedzieć, gdyby ksiądz nie był bacznym inteligentnym obserwatorem, a ksiądz w książce bardzo precyzyjnie pokazuje, że ksiądz doskonale wie co się dzieje to jest bardzo inteligentny przenikliwy i ksiądz wie co się dzieje ksiądz wie jak to wygląda próbuje mówić proszę tych problemach pisać o problemach tylko w tym miesiącu, ale w różnych artykułach no właśnie jak tylko mam możliwości czy czy np. na jakimś forum katechetyczne muszą mieć taką możliwość w zeszłym roku w lutym z proboszczami i księżmi katechetami taką możliwość brania zrobiło się także, że właśnie z regionalnymi księżmi duszpasterzami lokalnymi mogę jakoś tam współpracować, więc to to to jest jakiś sposób działa natomiast no tu też dużo zależy od od do kształcenia się każdego to nie jest tak, że nie ma dobrych trendów są świetnie katecheci tych, ale już jest to są jakieś trud trudno to powiedzieć to jest kwestia to jest ważne też kluczowy, bo ja nie jestem ja jestem statystyk wychodzi o diecezję warszawską natomiast, tym bardziej chodzi o takiej od młodzieży tak, czyli jak tak jak lubią tego typu psychiatry, bo to jest chyba kluczowe tak po to, może to może tak, żeby trochę zejść kilka poziomów sprowadza na poziom praktyczny rok 2013 pogrzeb Nelsona Mandeli legendarnego prezydenta RPA i tam pojawia się w czasie tego pogrzebu tłumacz języka migowego i osoby, które znają w jego mówią my w ogóle nie rozumiem co mówi nie pokazał ani 1 słowa 1 znaku Mandela dziękuje on tylko macha ramionami tak, czyli ktoś, kto udaje, że robi to co robi i trochę tej książki tak wyczytałem pomiędzy wierszami, a czasami wierszami z, że jeżeli chodzi o katechetów to mamy poważny problem z kadrą mamy trochę takich tłumacz rzekomych tłumacz języka migowego, którzy go nie znają i myślę sobie jako klienci ci, którzy korzystają rodzice mają prawo czuć się do co najmniej oszukani mają prawo powiedzieć zaraz zaraz przecież moje dzieci nie dostają tego co obiecujecie to dlaczego firmuje Emmy system, w którym nie mamy właściwej kadry do jego realizacji, dlaczego nie zaprotestuje cie wy nawet ci powiedziałby, którzy wiedzą, o co chodzi, którzy macie cudowną wizję przyszłości nie powiecie stop nie możemy dłużej uczestniczyć w tej pladze tam, gdzie jest taka możliwość to ja mówię też dyskutujemy właśnie z księżmi właśnie tu są gdzieś tam bardziej zaangażowani czy katechetami wszystkimi też miał możliwość ostatnio życie w diecezji wrocławskiej seminarium wrocławskimi mówi właśnie krytykom, którzy byli, którzy będą prawdopodobnie przyszłymi katechetami to jest powiedzmy nowa kadra no właśnie wydałem o wyzwaniach problemach o też o potrzebach i rodziców i dzieci młodzieży więc, więc no tyle ile ja potrafię to po Europie co mogę rozmawialiśmy rozmawialiśmy na forum właśnie w zeszłym roku z księdzem kardynałem to oni zapowiedział ksiądz kardynał on powiedział, że pierwsze to podoba musi ten projekt prefekt ów tak, czyli czy właśnie takich księży, którzy są zaangażowani nie są tak powiem z mianowania tylko wyboru tak, czyli chcą uczyć, bo właściwie całe życie w szkole mają w tym mają pasję i on powiedział, że bardzo chętnie mianuje takiego, że życie księdza ja też uczyć ja też uczyć tylko nie ma do tego predyspozycji ani umiejętności, więc każdy, kto jest zatrudnianie nauczyciela pewnie by popełnił błąd to chodzi o to, żeby zatrudniać ludzi, którzy chcą uczyć tylko, żeby zatrudniać ludzi, którzy potrafią uczyć naprawdę wracać do tego, o czym ksiądz pisze swej książce byłoby cudownie, gdyby katecheta ami byli tacy były takie sobie ksiądz, którzy mówią katecheza to coś więcej niż pismo święte to także etyka to element nie wiem historyk sztuki to rozmowy to filozofia to naprawdę jest wspaniała wizja tylko wrócę do tego mojego porównania cieknącego zlewu przeciekającym zlewem sprawa jest taka, że można w razie czego go wymienić albo albo wyrzucić, a tutaj tą przestrzenią tym instrumentem czy może tym podmiotem przedmiotem, z którym pracujemy jest psyche młodych ludzi tego nie da naprawić, jeżeli używamy niewłaściwych narzędzi, jeżeli używamy osób, które są niewłaściwe, bo to czynimy szkody nieodwracalne i wydawało się, że odpowiedzialne osoby potrafią powiedzieć nie jesteśmy gotowi do tego, aby nauczać religii w szkole, dopóki nie będziemy mieli kadry 100% to nie zabierajmy się do tego tak miałem nadzieję, że tego jakoś nie podstawa uczciwość do tego wymóg doprowadzić no tak dużą za wiele oczekuję ja myślę ja myślę, że oczekiwania najbardziej prawidłowe tylko właśnie kwestia jest zawsze zawsze ich weryfikacji ja też przychodząc po studiach nosiłem jakimś wybitnym ani nie czuje się nadal w jakimś wybitnym kartkę to tylko po prostu próbuje próbuje cały czas robić są już w miarę moich możliwości tak, więc jeżeli widzę, że brakuje jakiejś wiedzy to próby się dokształcać, więc między nimi właśnie robię to przez nie czy czy poprzez poprzez studia doktorat czy w pewnych rzeczy katechetyki czy też ostatnio udało mi się skończyć zarządzanie oświatą więc, więc to są to są właśnie takie rzeczy, które wydaje mi się ja jestem wielkim fanem księdza szczerze naprawdę nie ma żadnej ironii i po po tej lekturze jestem jeszcze większym dlatego mam nadzieję, że w takiej rozmowie mogę powiedzieć o moich wątpliwościach ksiądz ksiądz nie uspokoi i proponuje byśmy do tych wątpliwości, a może uspokajania powrócili po informacjach ksiądz Damian Ryszkiewicz ze zgromadzenia księży misjonarzy z państwa moim gościem informacje o dziesiąty 40 po informacjach wracamy po strzale państwa moim gościem jest ksiądz Damian Ryszkiewicz ze zgromadzenia księży misjonarzy filozofii teolog dr ministranci w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk duszpasterz młodzieży i katecheta i bardzo inteligentna i światło osoba Szanowni Państwo się wierzyć bardzo interesująca książka ukazała się nakładem biblioteki więzi zatytułowaną ostatni dzwonek rozmowy o przyszłości lekcji religii Dawid gospodarek przepytuje księdza Damiana Tyszkiewicza na temat lekcji religii i jej przyszłości, czyli można powiedzieć jak wg księdza Damiana Jaśkiewicza mogłoby wyglądać lekcja religii gdyby, gdyby był odpowiedni personel jak nigdy była Wola polityczna po stronie państwa stronie kościoła, a tymczasem z tzw. międzyczasie jesteśmy skazani na do NATO jacy jesteśmy skazani czy np. na zapisy ujęte status szkoły np. w statucie 1 ze szkół podstawowych czytamy kształcenie ogólne w szkole ma na celu rozwijanie postaw wartości zgodnie z nauką głoszoną przez patrona szkoły Jana Pawła drugiego i zastanawia się proszę księdza, o co może chodzić nie wiem o złagodzenie kar dla księży molestujących dzieci czy też może donieść ignorowanie doniesień o przestępstwach seksualnych, bo to chyba można interpretować na różne sposoby rozwijanie postaw zgodnie z nauką patrona no ja to w ogóle zawsze gdzieś bywam na jakiś tam bywałem, bo teraz nie ma takiej możliwości, bo prosisz uroczystości szkolne nie może tylko o mojej szkole, ale po poprzednich pracowałem zawsze jak słyszałem, że właśnie szkoła realizuje te wartości to ja zawsze tak się uśmiechał bo, bo to jest, bo to jest kwestia nowości ale jakiej wartości tak jak, jakie wartości, ale konkretnie, o co wam chodzi tak to jest też się takie taka powiedzmy takie pustosłowie często pojawia się w NATO ruszy takich wsi uroczystościach szkolnych uczniowie tylko Janie Pawle, ale w ogóle jakichkolwiek jak czytam czasami różne statuty szkolne to widzę, że okej odnosimy takie wartości, ale w wartości nie są w ogóle wymienione tak odwołam się odwołam się do takiego słynnego filmu stowarzyszeniu umarłych poetów na samym początku jasno było powiedziane 4 wartości Mimi żyjemy tak, a często właśnie jest także, że nie ma dokładnie jakiś powiedział wprost i to oczywiście tutaj można jakiś robić domysły o jakie wartości chodzi, tak więc czasami czasami jest tak właśnie, że Rze, że rodzice sami mają pretensje do tego i słuszne pretensje, bo chcą, żeby był jakiś jasno określone wytyczne wychowaniu w taki tego bardzo widać nie no właśnie wartościach widzenia kardynała McCarricka, gdyby pewnie co innego z wartością z punktu widzenia jego ofiary to już w ogóle mówimy o kryminale traktor w ogóle w nim nie ma w ogóle, o czym, o czym mówić to jest osoba osoba, która została zdegradowana tak do osoby, które nie pełni żadnej funkcji już w kościele tak właśnie trudno trudno wzorować na osobie która, która dokonała takich takich czynów kryminalnych kryminalnych po prostu osoby ksiądz powiedział, że by przekonać do lekcji religii tych, którzy są za tym, żeby szkoła świecka, żeby żadne elementy religijne nie pojawiały się, jeżeli tak to to mogli decydować dorośli albo prawie dorośli uczniowie studenci jakich argumentów ksiądz użył, żeby przekonać tych, którzy uważają, że religia nie ma miejsca w szkole, że jednak, że może jednak ma to jest to zawsze kwestia taka zasadnicza, jaką w ogóle wolność walczymy chce chcemy jej prawda ja tego nie wspomniałem w moim mojej mojej książce, ale zasadniczą takie rodzaje wolności wolność albo o albo do tak i chyba wspomniałem właściwie od 34 państwa jest wolność o religii tak czy jest zupełnie zupełnie Francja Albania to Albania fach Białoruś i dołączyła jeszcze Słowenia, a niedawno więc, więc potem potem mamy kwestie jak realizować tę religię w szkole to też są bardzo różne nurty samy samych Niemczech w zależności od landu są bardzo bardzo różny sposób nauczania religii my często musimy też skoro wiosna, który koniecznie niektóre są do bardziej w kierunku Teologicznym tak czy filozoficzno teologiczne co ja właściwie w takim kierunku próbuje przynajmniej bardziej takim katechetycznych, czyli właściwie to jest katecheza właściwie taka parafialna tylko, że w szkole albo w ogóle jakimś kimś takim nie wiem taki takim mieszanym właściwie tu zaczyna być problem tak, bo wtedy to właściwie zasadniczy problem katechezy w szkole jak mamy wizję tak bo, bo tutaj np. właśnie chcielibyśmy żeby, żeby szkoła, żeby w szkole właśnie religia miała charakter interdyscyplinarny, czyli miała jakąś łączność przedmiotami szkolnymi, a z drugiej strony no właśnie jak to się ma to z wychowania wie, że tak no i automatycznie pojawia się postulat, żeby Tarika jednak było przy parafii tak często tu mamy bardzo ważny problem, bo jak właściwie mamy wizję tej tej religii w szkole i ja próbuję trzymać tej tej wizji która, która jest obecnie zapisana dyrektorem artystycznym taki nie ogólnopolskim, ale wydane przez stolicę Apostolską dawno napisane wprost, że religia religia w szkole takim właśnie wprowadzenie chrześcijaństwo, czyli no właśnie bardziej bardziej czymś takim filozofia to logicznym młodzież ma właśnie pierwsze pytania filozoficzne, a potem ewentualnie gdzieś zaczyna pytać farbą tak dziesiątej tej wizji mówi o tym, że niech nie pytaj nie zadają pytania nie wątpią rozmawiajmy nie wykuwają Formuły nocach oczywiście to jest kwestia kwestia, jakiego jakieś sposoby podawania no właściwie jakiegoś środka taktyki, bo jeżeli, jeżeli przechodzimy od razu do jakich formułek definicji, któremu młodzież nie ma zielonego pojęcia często wręcz z listy mówi, że tak od stada sztandarowym pytaniem to jest zawsze tutaj bierzmowanie wagę czasami właśnie sobie zadać w czasie pierwszej liceum, bo to młodzież była świeżo po bierzmowaniu potańczyć to jest bierzmowanie większość nie ma pojęcia w tych bierzmowanie, które w proteście pół biedy oczywiście to też pół biedy ja słucham wypowiedzi niektórych biskupów zostawiam co jest miłość bliźniego w hip-hopie farsy no tak no to jest, ale właśnie to jest to jest realny problem, bo często albo gdzieś tam przechodzimy takich skrajności tak bardzo formalistycznie podchodzimy, chociaż do tego bierzmowania, że oczy taka potrzeba karteczkę, żeby wziąć ślub tak albo być chrzestnym albo znowu tak tak przejęte aktualizowanie tego problemu, bo ja pytam się też bierzmowanie no fakt, iż tam kiedyś katecheta gimnazjum 4 powstał mówił ale jaki to ma sens jeżeli, jeżeli nie rozumiesz czym uczestniczy tak no to jest tak dba też o wiele poważniejszy problem, więc kwestia nie ma świadomości religijnej świadomości tożsamości też Reginy jest bardzo ważna i ona powinna być w ten sposób budowane w ramach przygotowania do bierzmowania często dziś wchodzimy w zupełnie inne zaułki dlaczego, skąd teza no bo nie mamy czasami właśnie, przygotowując nie mają nie mają tu ściśle wytyczonego celu tak, bo jeżeli utrzymają się tego w tej kwestii bierzmowania, jeżeli jesteś pierwszy właśnie bierz chciał się bezpieczne co dalej nie w sensie nawet te lektury szkolne, toteż trzeba też jeszcze się trzymać tak, bo tak zaczynamy lawirować to właściwie wychodzi efekt taki, że no uczestniczyliśmy cięć, ale czym to cud nie wiadomo tak to jest to jest właśnie to jest właśnie kwestia ma też do bierzmowania, że mamy jasny jasny chce także słowo bierzmowanie płaci nie com firma, czyli potwierdzenie tak, czyli miałem możliwości wybrania sobie wiary, bo kwestia urodził się w Polsce ta tutaj to nie tylko kwestia tego po prostu to wynika, a ze ślubowania w czasie przy ślubu kościelnego, bo tam ksiądz jasna pytacie czy chcecie przyjedzie po katolicku wychować, tak więc wychowanie jak to się decyduje na ślub kościelny to decyduje się właśnie na taką wizję, że chce właśnie tworzyć chrześcijańską katolicką właśnie rodziny natomiast bierzmowanie właśnie tym momentem kiedy, kiedy właśnie ten młody człowiek powinien sam decydować czy czy chce być tym czyszczeniem czy nie zyskom firma ma odpowiedzieć twierdzą tak powiedzieć nie miał nie miał możliwości przede wszystkim moi rodzice i gdy ustrój polityczny kraju, w którym się urodziłem zadecydowały za mnie i po wieloletniej indoktrynacji niewiele owcy pozostało czy taka odpowiedź byłaby uczciwa dlatego one lepsze lep lepsze sytuacja jest właśnie wtedy, kiedy bierzmowanie nie jest jakąś masówkę tak, czyli przez właśnie nikt nie powinno się jakoś naciskać tak, bo babcia chce, bo mama chce, żeby dziecko poszło do bierzmowania ja sam tutaj często właśnie indywidualny przygotowują osoby te osoby w różnych wieku czasami nawet po 30 parę lat wtedy właściwie muszę powiedzieć ta osoba podejmuje świadomą decyzję tak to bardzo cieszy wtedy jak jak tak takie stwierdzenie pada taki osąd, że podjął się domów decyzje bardzo księdzu dziękuję za dzisiejszą rozmowę ja rozmowę oprócz tych wątpliwości, które zgłaszałem pierwszej drugiej części naszej rozmowy przyznał, że naprawdę ta wizja, której ksiądz wspomina swojej rozmowie z gospodarki jest bardzo interesujące bardzo atrakcyjna, chociaż jednocześnie czuje, że to chyba ta wizja już zawsze pozostanie na poziomie teorii, bo o no bo rozumie że, gdyby od księdza zależało to pewnie takie były lekcje religii ale, ponieważ to wszystko jest zarządzany przez organizacje, które jest nie jest transparentna tak i generalnie nie ponosi odpowiedzialności za swoje działania działanie to pewnie trudno będzie tę wizję zrealizować ale, ale bardzo dziękuję za dzisiejsze rozmowy ksiądz Damian Tyszkiewicz 34 ze zgromadzenia księży misjonarzy filozof teolog doktorant w Instytucie filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk duszpasterz młodzieży katecheta był państwa moim gościem rozmawialiśmy o książce ostatni dzwonek rozmowy o przyszłości lekcji religii książka ukazała się nakładem biblioteki więzi informacje o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA