REKLAMA

KultOFFe: "Mieczysław Wajnberg: String Quartets vol. 5" Kwartetu Śląskiego

OFF Czarek
Data emisji:
2021-02-24 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:26 min.
Udostępnij:

Więcej: http://www.silesian-quartet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=277:plyta-mieczyslaw-wajnberg-string-quartets-nos-8-9-10&catid=9:aktualnosci&lang=pl&Itemid=104

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
taka piękna muzyka Szanowni Państwo, a więcej oni za chwileczkę opowie pani dr hab. Maria Sławek skrzypaczka wykładowczyni badaczka z Akademii muzycznej imienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie współzałożycielka i prezeska Instytutu Mieczysława Weinberga, a pojutrze, czyli 26lutego przypada dwudziesta piąta rocznica śmierci Mieczysława Weinberga, więc okazja myślę jest doskonała, aby o embargu porozmawiać więcej, a także różnego rodzaju interesujących nagraniach, Rozwiń » które pojawiały się i coraz więcej się pojawia, choć nie wiem czy pani profesor się ze mną zgodzi wciąż niewystarczająco wciąż niewystarczające i wciąż mogłoby ich być więcej dzień dobry witam bardzo serdecznie dzień dobry dzień dobry witam pana witam słuchaczy czy wybaczy pani, że panią dekonspirację i złoży pani życzenia urodzinowe oczywiście, że w bardzo dziękuję bardzo, cudownie tak wszystkiego najlepszego wracamy do pań do naj Berga i czego czego słuchaliśmy dlaczego słuchaliśmy fragmentu z najnowszej płyty kwartetu Śląskiego płyty, która dosłownie ukazała się bałam no najwyżej 2 tygodnie temu nakładem wydawcy i wzornictwa CD accord i na tej płycie znalazły się 3 kwartety smyczkowe Mieczysława Weinberga nawet kwartet Śląski nagrywał od pewnego czasu kwartety tego kompozytora planuje nagrać cały komplet na tej najnowszej płycie mamy 16 siedemnasty i pierwsze 0101. zupełnie rozpoczęliśmy od szesnastego tak straciliśmy fragmentu szesnastego kwartetu, który Weinberg dedykował swojej siostrze sterze nie wiem na ile pan żywność słuchacze w ogóle znają koleje losu Weinberga każe będziemy w Instytucie będziemy starać by jak najwięcej informacji o kompozytorze dotarło doskonale, bo napisał właśnie muzyki było to pani pani Agata z Poznania napisał, że jego pasażerka w nowym Jorku była niesamowita ja uważam, że to jest to jest wybitna fantastyczna muzyka zresztą sam Weinberg też mówił o tym, że to chyba jest jego największe dzieło, ale warto pamiętać o tym, że on w ogóle ze swojego życia tego utworu nie usłyszał zawsze, kiedy myślę trzeba mieć taki straszny żal że, że po prostu takiego pecha, bo pierwsze wykonanie pasażerki wersji takiej koncertowej nie inscenizację całą padło dopiero 2006 roku, czyli w zasadzie 10 lat po jego po jego śmierci, a dopiero później David Pountney zrobił to taką pierwszą inscenizację, która była wystawiona w Warszawie, a słuchaliśmy tego kwartetu też, dlatego że właśnie węgiel do późnego do późnych swoich lat w ogóle dedykował też utwory swojej rodzinie, która zginęła do końca nie wiadomo, gdzie badam ten temat bardzo bardzo długo przez długi czas myślano, że to się wydarzyło w trawnikach koło Lublina prawdopodobnie tak, ale stuprocentowej pewności nie mamy miał młodszą 2 lata siostra i oboje rodziców prawdopodobnie wszyscy razem ta właśnie zginęli bardzo wielu utworów dedykował pamięci i swoje rodziny m.in. właśnie ten kwartet myślę, że to co też w ogóle bardzo interesujący, a jednocześnie przerażający wątek jak zawrzeć pewne okropieństwa tak naprawdę traumatyczne przerażające tematy w muzyce tak czy muzyka jest czy daje nam wystarcza wystarczające narzędzia, żeby o pewnych rzeczach mówić o wszystkim czy czy czy są jakieś ograniczenia bardzo często myślę też od kiedy zajmuje się embargiem to ten temat właściwie nieustannie, gdyż mi w głowie rezonuje, bo on sam twierdził właśnie że, że musi codziennie pracować musi codziennie pisać bo, bo musi jakoś usprawiedliwić to, że przeżył kart jest dość częstym mody, który się pojawia u ludzi, którzy przeżyli zagładę no i jakich potrzebowali niedobrze bardzo źle, ale usprawiedliwienie czy wytłumaczenie prawda, dlaczego akurat oni czemu ten przedziwny przypadek zdecydował o tym, że akurat im się udało i pani o tym dość dużo też mówił zawsze mnie to też porusza poza tym w pewnym sensie muzyka, jako że nie jest taka dosłowna daj może większe spektrum możliwości władania też takich takich historii, chociaż trzeba bardzo ostrożnym, bo na tyle nie tylko dramatyczna, gdyż takie nowe szalenie delikatne kwestie prawda, więc myślę, że można się też ocierać pewnie o jakiś może czasami też banał, ale w przypadku Weinberga tego na pewno nie mamy też muzyka, która głęboko głęboko porusza jak sobie przypomnę np. symfonię dwudziestą pierwszą w podtytule kadisz, która jest poświęcona ofiarom Warszawskiego getta to właśnie na samo przypomnienie tylko mam mam ciarki na plecach właśnie to jest taka muzyka, która w sposób absolutnie bez pozbawiony przesady opowiada w taki szalenie intymne sposób tę historię, a jednocześnie to by sugerowało że, aby słuchać muzyki Weinberga potrzebne jest jednak pewne przygotowanie nawet niekoniecznie na poziomie muzyki, ale na poziomie historii, a myślę że, że niekoniecznie też temat, którym się wiele zastanawiam, bo nie dotyczy to wyłącznie w berka prawda wydaje się, że wiedząc więcej żyć jakieś kompozytora jesteśmy w stanie jakoś inaczej odebrać jego muzykę mi się wydaje na różnych poziomach ona do nas może docierać, bo to jest też takie po najbardziej fascynujące muzycy żona może po prostu poruszyć i nawet my musimy wiedzieć, kto co napisał ani kiedy ani co mu przyświecało i też często jak już takie takie doświadczenia, choć oczywiście także jeśli jeśli wiemy coś więcej to to być może to działa bardziej na naszą wyobraźnię i po prostu zbieramy wtedy to na jeszcze innych poziomach, ale zdaje się tak abstrakcyjnie, słuchając włącznie jakiegoś utworu czasami nie wiedząc nic więcej możemy też inaczej to zrozumieć i kto wie czy też nie nie lepiej nawet w Energa nigdy dosyć reklam zdecydowanie muszę powiedzieć, że od już wielu lat się w Bergen zajmuje i właściwie apetyt rośnie w miarę jedzenia i bardzo chciałabym kolejnych ludzi jakoś tak zarazić nie słowo jest okropny, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, ale zarazić tą taką pasją byśmy mieli odporność stadną śmieszy Strindberga przez życie oczywiście bardzo chciała wydają się, że zasługuje na to też, dlatego że jest taką wielowymiarową postacią też problem tożsamości owym oczywiście tu jest temat temat rzeka nie nie mamy chyba tyle czasu, żeby o tym opowiada zresztą ja mam tendencję do tego jak użyteczne to proszę mówić wieczora, a dobrze, że maleństwo jest to jest po prostu szalenie ciekawe i takie jednocześnie pewnym sensie może kontrowersyjne, dlatego że on zbudowany był z takich różnych różnych tożsamości prawda to są takie trochę puzzle, bo sam zidentyfikował pojedzie jako Polski rzec, ale większość życia spędził w związku Radzieckim, więc przez długi czas traktowano go też jako właśnie Radzieckiego kompozytora my siedział w więzieniu na Łubiance za te tutaj takie absurdalne było oskarżenie, że żydowski nacjonalistycznym nacjonalistyczną burżuazję coś takiego bardzo bardzo to było dziwne nacjonalizm burza zresztą tak nacjonalizmu władza dziękuję bardzo, dokładnie tak dość absurdalne oskarżenie sam uważał, że to jest absurdalne, bo w domu miał mnóstwo polskich książek znakomicie znał w ogóle literaturę polską, ale te tematy tożsamościowe, zwłaszcza w kwestiach polsko-żydowskich, ale są po prostu bardzo skomplikowane jak pewnego czasu też przyjęłam taką zasadę że, żeby każdy wie najlepiej jako i czym się identyfikuje, jaką ma tożsamość, więc nie chcę na siłę ubierać go jakiś jakiś maski, które mnie się wydaje może bardziej adekwatne, ale po prostu bardzo ciekawe i w Instytucie Węgierka zależy nam też szalenie na tym, żeby właśnie może niekoniecznie rozmawiać o tym ciągle urzędem bardziej czy bardziej Polakiem czy może jednak był bardziej obywatelem związku Radzieckiego, ale zawsze identyfikował się bardzo ze swoim rodzinnym miastem, czyli Warszawą i naszym pomysłem na nie jest po prostu przywrócenie go w Warszawie dlatego metro, że to mówić o Warszawie Weinberga cudownie to w takim razie nowa energia powrócimy po informacjach, jeżeli pani profesor pozwoli pani doktor emitowana Maria Sławek z Akademii muzycznej mienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie współzałożycielką prezeska Instytutu Mieczysława Weinberga jest państwa moim gościem informację o godzinie 1120 po informacjach wracamy do Berga i jego muzyki, przygotowując się do obchodów dwudziestej piątej rocznicy śmierci Mieczysława Weinberga słuchamy sobie muzyki tegoż rocznice 26lutego, czyli pojutrze w piątek państwa moim gościem jest pani dr hab. Maria Sławek skrzypaczka wykładowczyni badaczka z Akademii muzycznej imienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie współzałożycielka i prezeska Instytutu Mieczysława Weinberga przeciwniczką fragment kwartetu smyczkowego tego kompozytora nr 1 tak nr 1 znowu taki radosny młodzieniec Senatu Śląskiego tak przypominam, że to jest nagranie z takiej zupełnie najnowszej płyty kwartetu ten wzrost od krowy no może nie będę kontynuować tej tego wątku krowy natomiast bardzo się cieszy, że Quartet nagrywa dalej komplet planują komplet komplet kwartetów Weinberga bardzo chciałam, żebyśmy posłuchali właśnie tego pierwszego kwartetu, bo wielu względów przede wszystkim proszę sobie wyobrazić, że Weinberg napisał go 3007. roku czy miał 18 lat później go troszeczkę przerobił zdaje się, że w latach osiemdziesiątych wypracowywały wrócił do tego materiału, ale szalenie wzrusza to, że on napisał kwartet smyczkowy dedykował go swojemu prof. Forte piano Józefowi Kaczyńskiemu Węgier w konserwatorium warszawskim w ogóle nie uczucie kompozycji i to jest dość ciekawe, że zdecydował się na napisanie kwartetu jako pianista, który powiedzmy raczej nie zna tak dobrze materii instrumentów smyczkowych nawet biorąc pod uwagę, że jego ojciec był skrzypkiem, ale też skrzypkiem, który raczej grał i komponował muzykę dla teatrów żydowskich, więc to znowu troszeczkę inna bajka natomiast co też jest jako bardzo wzruszające, kiedy 3009. roku Wenders uciekał Warszawy to w bagażu miał właściwie przede wszystkim kilka tych swoich partytur takich pierwszych m.in. ten kwartet i zwykle o tym właśnie myślę tak jak już mówiłam wcześniej ze wzruszeniem i ale też z podziwem wielkim dla niego, bo to jest znakomicie napisana muzyka, a co się coś się w głowie artysty wykonawcy, kiedy no właśnie ma do czynienia z pierwotną wersją kompozycji i później po latach poprawioną teraz jak to zagrać jako myśleć jak tak jak myślę o tym młody Weinberg czy tak jak myślał o tym dojrzały Weinberg czy można czy można uznać tę pierwszą za lepszą skoro Weinberg sam rozumiem uznał, że potrzeba tutaj paru zmian można pokazać środkowy śmiecie 2 Belgowie powiedzieć, a mniejsze będzie ta pierwsza podobały zawsze będę grał myślę, że te zmiany dotyczyły pewnie takich czysto kompozytorskich rzeczy też znajomości znajomości specyfiki instrumentów smyczkowych po prostu pewne rzeczy, które napisał jakoś osiemnastolatek były no np. nie brzmiały tak dobrze albo może nie tyle było niewykonalne, ale po prostu w miarę upływu czasu, kiedy elektryczne uczyć kompozycji, bo podkreślam, że on napisał kwartet, ale nie studiował u nikogo nauki pisania muzyki, więc to są zwykle takie technika aria, ale jeśli chodzi o same tematy czy w strukturę utworu to ona jest taka, jaka była w 3007. roku dla wykonawcy wydaje się, że to jest raczej taka ciekawostka najczęściej jest oczywiście nie mówię konkretnie o tym utworze, ponieważ go nie grała oczek dla badaczy to jest, dlaczego gra kwartetu tak się złożyło w moim życiu, że akuratnie nie gram żadne kwartet smyczkowy przynajmniej na razie nie korci i jakoś chwilowo nie, ale nie wiem co będzie dalej na razie tak zresztą Quartet jest taką specyficzną formację że ona wymaga wydania takiego naprawdę długiego czasu, zanim się naprawdę będzie można pokazać publiczną równo za wcześnie montuje tak ad Hok oto równo to pan to nie jest taki problem dla profesjonalistów zagrać równo, ale osób, które grały w kwartecie no mają takie poczucie, że się zrastają ze sobą prawie rodzina jest to bardzo trudne granie w ogóle i do tej pory rzeczywiście nie złożyło się w życiu żeby, że okres krytycy grała, więc też takiej materii tych utworów od strony czysto wykonawczej to to nie znam, ale bardzo bardzo podziwiam moich kolegów właśnie kwartetu Śląskiego cieszył się ogromnie się też są zarażeni Węgry godzą jak to sobie czuliśmy, kiedy takie powiedzonko w zeszłym roku na konferencji poświęconej Markowi, którą zorganizowałem w nasze akademie w Krakowie właśnie sobie wymyśliliśmy, że jest taki termin najgorzej, że wszyscy jesteśmy zarażeni cudownie ukazała się jeszcze 1 interesująca płyta zaś płyty interesuje się cała masa ukazuje, ale Weinberga ska myślę tutaj o koncercie skrzypcowym tak tak tak im wiem, że pan ma myśli płytę, na której region Kremer ta z orkiestrą lipskiego gen chaosu tak to jest w ogóle idą Kremer jest jeden z takich najważniejszych krzyż mówi ambasadorów muzyki Weinberga i chwała mu za to, dlatego że, o ile jeszcze jakiś czas temu było sporo ludzi którzy, którzy odkrywali tę muzykę i nagrywali, ale w mniejszych wytwórniach i też byli ludzie powiedzmy o mniejszej sławie niż niż Kremer a kiedy w zeszłym roku ukazał się płyta symfonią zresztą, który już nie wspominając Symfonia kadisz pod dyrekcją irgi Graży nie tyle i Kremera właśnie emerytom Baltica Deutsche Grammophon dal czekam do tak tak to czy g funt wydał na to to był taki moment, który naprawdę poczułam, że to jest coś prawda, bo w tej największej takie najbardziej legendarnej wytwórni pojawia się oto płyta z muzyką Weinberga znakomitym wykonaniu oczywiście tym z państw którzy, którzy tej płyty jeszcze nie znają serdecznie polecam, dlatego że ta Symfonia zwłaszcza, która potem politycy czasem to jest jeszcze Symfonia kameralna dobrze pamiętam natomiast ta Symfonia kadisz jest tak absolutnie porywająca i pojawia się w niej w ostatniej części takiej z pie w tej dyrygent zresztą treść śpiewa wokalizy bez słów takim białym głosem często robi fenomenalne wrażenie, ale Kremer teraz nagrał z tym, że w innej wytwórni nie wie czy pan płytę przed sobą ja jej nie ma fizycznie, więc nie pamiętam, która wytwórnią trustu do te płyty nagrała wypuściła, ale koncert skrzypcowy w tym wykonaniu jest też dość ciekawy, chociaż Kremer nawet pamiętam, że zdarzyło się z nim grałem kiedyś będąc członkiem Sinfonietty Cracovii parę lat temu graliśmy właśnie z premierem ten koncert, więc pani, że to było dla mnie takie wielkie wydarzenie, że mogłam mogą z nim co zagrać, ale tam też to nagranie z specyficzne rozmawialiśmy przed programem o tym, że tak, a wstępna tak samo sądzę też się co się zwie akcenty mile tak temu co do wolnej, którym momencie trochę skrzypki się takie robią mało przejrzyste, ale to jest nagranie na żywo, więc tutaj inaczej nagrywa na żywo niż studia więc, więc tutaj za bardzo wizję dla cierpiącego często jest także jest, że nagranie na żywo ma w sobie takiego ducha prawda ze szczególnie nie do końca studio otworzyć, bo no tak wszyscy musimy wiedzieć nagranie studyjne to jest pewien rodzaj takiego wyidealizowany świata i my, którzy nagrywamy płyty też doskonale wiemy, że po pierwsze, sami próbujemy i resztę razy powtórzyć najlepszy możliwy sposób, czyli taką totalną mobilizacją, ale też potem jest kwestia montażu tak dalece niepewny los takiego sztucznego tworu najczęściej, więc po strzale tego świadomy nagranie Live dom ma pewne swoje ułomności, ale za to możliwe jest trochę bardziej ludzkie, a poza tym Gidona Kremera nie chcę tych wypomniał nikomu wieku, zwłaszcza dzisiaj, kiedy sama mam urodziny, ale no to już też Skrzypek takiego mocno starszego pokolenia być może tempa nie są tylko włącznie podyktowane kwestiami muzycznymi, bo ja sama nie pamiętam, żeby grał tak wolno wtedy, kiedy myśmy grali w Krakowie, ale czasami do wolnego tempa po prostu trzeba się przyzwyczaić prawda trochę tak jak z ogólnymi informacjami z bydgoskimi myślę, że dla kogoś na początku może być pani woli pierwszego nie ja wolę te drugie seria Very tak krajowe no dobrze, ale już nie mieszajmy do tego Golda pozostałym czasie Weinberga serwis, jakim cudem dotarł on ogólne w tej rozmach w dobrze to zostawiamy GULDA Mieczysław Weinberg Szanowni Państwo pojutrze w piątek 26lutego dwudziesta piąta rocznica śmierci i pani prof. Maria Sławek proponuje sugeruje 2 interesujące płyty właśnie tych płyt jest więcej, bo pani pani o kolejnej płycie z cyklu kwartetów enerdowskich kwartetu Śląskiego idą także pięknie zagrał koncert wójt będzie będzie coraz więcej co mnie ogromnie cieszy cudownie i też mam nadzieję, że instytucja będzie MOKiS jakąś cegiełkę do tego dołożyć liści wolno jeszcze szybciej taniej tylko po powiedzieć o koncercie, który przygotowaliśmy z okazji dziesiątej rocznicy śmierci Energa muzeum Polin to byłaby bardzo wdzięczna, bo to, że to proszę mówić ani mówić o tym, że pani powie dobrze dobrze w takim razie mówi zapraszam państwa serdecznie, dlatego że koncert jest oczywiście formule online jeszcze ciągle na Facebooku i na YouTubie muzeum Polin o godzinie 2001. w piątek zagra już w latach pracy tak wysoko 6lutego zagramy 2 cykle pieśni, które węgiel napisał w języku i też zagramy w wersji na skrzypce wiolonczele fortepian głos Ewa Leszczyńska sopran Mischa Kozłowski fortepian Marcin Zdunik wiolonczela skrzypce ja, a w pomiędzy tymi cyklami Karolina Szymaniak, gdy wszystko w rozmowie z Kajtek 1 prochy erą będą podać trochę o poezji i lokali busz Perec Szmula kina o języku jidysz no i w ten sposób będziemy będziemy to nie mogą być świętować trochę to nie jest okazja do świętowania upamiętniać Węgierka dwudziestą piątą rocznicę śmierci zapraszam państwa bardzo dziękuję pani dr hab. Maria Sławek była państwa moim gościem informacje o 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA