REKLAMA

Jeśli nastąpi regionalizacja obostrzeń, zacznie się zamykanie szkół

Połączenie
Data emisji:
2021-02-24 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:41 min.
Udostępnij:

Miesiąc po powrocie do edukacji w szkołach najmłodszych uczniów, szczepienia pracowników szkół i możliwe zmiany w nauce zdalnej

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie dziękuję trzynasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami dr Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu szkołach podstawowych w klasach 13 nauka właściwie we wszystkich odbywa się w trybie stacjonarnym Ministerstwo Edukacji Narodowej podaje, że chodzi o 97,3% szkół podstawowych, ale w dużym bardzo prawdopodobną rzeczą jest, że to się może zmienić to znaczy te obostrzenia, które mają być dzisiaj i Rozwiń » ogłoszone wejść w życie zapewne od soboty może wcześniej mogą także obejmować ten tryb nauczania w szkołach podstawowych tutaj może nie będzie jakiejś 1 decyzji dla wszystkich tylko tzw. regionalizacji, która w pewnym sensie daje się obowiązuje tak to prawda ta regionalizacja ona jednak obowiązuje tylko nasze tworzy zresztą pan minister na antenie Radia TOK FM rano też zwraca uwagę na ten fakt, że regionalnie ta sytuacja wygląda zupełnie inaczej, ale rzeczywiście jest także ta liczba szkół i przedszkoli przedszkola też musimy przypomnieć pracują zdalnie ta liczba placówek, które pracują zdalnie w trybie mieszanym ona Lida to wyraźnie, że od 18stycznia ona po prostu rośnie 1lutego mieliśmy 38 szkół pracujących zdalnie 2003. już 72 szkoły przedszkola podobnie mieliśmy 1lutego 30 w tej chwili 2003. czyli stan wczoraj było 85 placówek, które pracowały zdalnie, czyli były całkowicie zamknięte także ten oddolny lockdown jest też taka sytuacja, z którą mieliśmy do czynienia w jesienią on się już on już wydarza no właśnie on już wydarza i przynajmniej tyle wiemy, że jak ja rozumiem tutaj decyzje podejmowane są w porozumieniu z sanepidem czy niema tego, czego się obawialiśmy, że będą musieli o tym decydować dyrektorzy szkół właściwie nie do końca wiadomo, jakiej podstawie one są podejmowane z sanepidem, ale wielu sytuacjach one już nawet jesienią były podejmowane, zanim sanepid zdążył się w tej kwestii wypowiedzieć, dlatego że jeśli spora część kadry placówki po prostu przebywała na kwarantannach albo na izolacja ach to dyrektor nawet czy przedszkola szkoły nie miał możliwości, żeby w ogóle całe to dochodzenie epidemiologiczne razem z sanepidem przeprowadzać po prostu szkoła nie miała nie miała możliwości bezpiecznych warunków pracy nie miał nie mogła zapewnić szkoła przedszkole warunków do pracy wtedy ze względu na przepisy na przepisy bezpieczeństwa placówki też zawieszały zajęcia także to się czasem, że dużo szybciej niż sanepid zdążył się wypowiedzieć w ostatnich dniach to jest jeszcze dodatkowo kwestie komplikacja w placówkach rzeczywiście także w związku ze szczepieniami też praca placówek bywa trochę zaburzona to znaczy to znaczy, że wszyscy nauczyciele danej placówki dostają najczęściej terminy szczepień w tym samym momencie na szczęście dzieje się to w 1 punkcie szczepień w 1 szpitalu, ale rzeczywiście część nauczycieli doświadcza gorszego samopoczucia po podaniu szczepionki i wtedy też praca placówek jest zaburzona co trzeba rzeczywiście powiedzieć to, że te szczepienia się dzieją to, że on się odbywają ministerstwo mówi o 146 000 osób zaszczepionych pierwszą dawką nie wiem co prawda jak ma się to mieć do zapewnień, że do połowy marca czy tam do pierwszych dni marca nauczyciele wszyscy mają być zaszczepieni, bo druga dawka szczepionki, którą my jako nauczyciele dostajemy to jest 1012 tygodni, ale rzeczywiście te szczepienia się dzieją liczymy na to, że ta ta akcja będzie rzeczywiście sprawne i kolejne grupy dopisywane do grup uprawnionych rzeczywiście szczepionki dosyć szybko dostaną, ale była to w ostatnich dniach lekką komplikację mnie trochę zastanawia właściwie jak to jest z tymi szczepieniami i kto podejmuje decyzję, gdzie szczepienia zaczynają się najpierw są bardzo duże różnice w rozmaitych szkołach rozmaitych szczeblach można by powiedzieć szkolnictwa niektóre uniwersytety już szczepią in innych nauczyciele wykładowcy mówią, że dopiero ten zaszczyt spotkał być może w maju można później ostrzega to właściwie wynika tak to jest bardzo dobre pytanie tylko gdy nikt z nas nie będzie potrafił odpowiedzieć na to pytanie dlatego rzeczywiście jest to pewna doza spontaniczności takiego trochę szczęśliwego trafu jeśli ktoś miał szczęście by zapisać się do punktu szczepień, do którego szczepionki zostały dostarczone to już jest po szczepieniu niektórzy nauczyciele dopiero teraz mają wyznaczone terminy albo w tym tygodniu mają podawane pierwsze szczepionki dodatkową komplikacją jest też, zwłaszcza w przypadku uczelni uczelnie wyższe tutaj ta grupa osób uprawnionych do do szczepienia jest jest bardzo bardzo duża i tu też na samym początku przy zapisach powstawały dawne kontrowersji pytania czy pracownicy administracyjni osoby, które pracują na umowie zlecenia przy prowadzeniu zajęć, bo to też jest spora część pracowników uczelni wyższych, więc tych grup do szczepienia jest jest bardzo dużo Tur zapisów na szczepienia też było kilka też, który się troszkę rozjeżdżają między sobą jednych placówkach mamy do czynienia z pracownikami zaszczepionym tymi, którzy jeszcze w ogóle nie mają terminu także no niestety konia z rzędem temu, kto był w stanie powiedzieć, jaki jest tutaj porządek i Aurory, która wyznacza terminy czy coś wiadomo takich szkołach, które nie są objęte tymi szczepieniami, którym się, jakby nie należy nauczyciele, którzy pracują w szkołach wszyscy mogli się wszyscy mogli się zgłosić do szczepienia te zgłoszenia one były pośrednio przyjmowane przez placówki szkolne natomiast do szczepienia zgłaszali się tylko chętni nauczyciele i to rzeczywiście rzeczywiście 500 tak jak podaje ministerstwo 45 000 osób już do do szczepienia zgłosiło do niej zgłosiło się 100% nauczycieli rzeczywiście jest grupa nauczycieli, którzy z różnych powodów z różnych powodów to do tego szczepienia się nie zgłosili, ale tutaj nie było także to placówki placówki z automatu zapisywał wszystkich nauczycieli musiała być Wola po stronie po stronie nauczyciela dobrze tę grupę rozszerzono rozszerzono teraz o także pracowników administracyjnych, którzy są Super jednak ważne dla pracy przedszkoli szkół żłobków no właśnie to może wytłumaczyć jak to działa to znaczy kto to był trochę sztuczny podział jak rozumiem na kadrę nauczycielską i tych, którzy nauczycielami nie są, ale w szkole funkcjonują tak on był sztuczny i on był też trochę, widząc Newport krzywdzący bardzo nieuporządkowany, dlatego że od samego początku dyrektorzy nauczyciele zwracali uwagę na to, że no świetnie, że możemy zaszczepić nauczycieli 13 potem ta grupa została została powiększona o innych chętnych nauczycieli no ale cały czas brakowało pracowników administracji, ale pracownikiem administracji jest tak ważna osoba nie ironizuje tak ważna osoba w szkole jak jak woźna, która spotyka się z każdym dzieckiem w szkole pracownikiem administracji jest też pani w sekretariacie, która naprawdę spotyka się bardzo dużą liczbą liczbą osób z rodzicami z pracownikami innymi administracyjnymi całą obsługą, która jest szkole i ci pracownicy byli z tego programu szczepień przez dłuższą chwilę wyłączeni oni powinni być pierwszym możliwym terminie zaszczepienie również innymi z innymi nauczycielami, bo de facto zajmują się dziećmi, nawet jeżeli nie robią tego w sposób bezpośredni prowadzą już to ta oni mają taką samą liczbę kontaktów z dziećmi jak nauczyciele przedmiotowi, którzy też w klasach 13 musimy o tym pamiętać też tam są nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia wychowania fizycznego czy języka obcego języka angielskiego czy nauczyciele religii oni też oni też pracują między grupami tak samo dotyczy to pracowników administracyjnych, które po prostu są w całej placówce szkolnej rozmawiamy teraz tym trochę jak ten biznes działa ten biznes edukacyjny w Polsce w tej chwili, ale może porozmawiajmy o tym co by oznaczało rzeczywiście rzeczywiście zamknięcie ponowne tych klas 1 oznacza ponowne zamknięcie dzieciaków w domach właściwie do tego się to sprowadza nie chodzi o to czy szkoła jest otwarta zamknięta tylko chodzi o to co dzieje się z tymi dziećmi to była jednak sytuacja fatalna ona byłaby fatalna to byłby obiad trochę tak załamuje ręce tego nie widać oczywiście na antenie, ale to byłby naprawdę dramat to byłby to byłaby o okropna i ogromna krzywda dla te do tez w ogóle problem dla wszystkich uczniów, ale ja zawsze zwraca uwagę na tych najmłodszych, dlatego że te klasy 13 ten moment, który w, którym uczniowie uczą siebie uczą się tego kim są w roli ucznia uczą się szkoły uczą się relacji uczą się nauczyciele uczą się też przeżywania swojego komfortu i dyskomfortu w szkole bardzo ważny jest dla nich jednak rozwój społeczny, toteż zaakcentowane na poziomie podstawy programowej i w momencie, w którym cały czas uczniowie pierwszej drugiej klasy są uczniowie, którzy jednak już dłużej być w domach niższy niż w szkołach ponowne wyjście z grupy, której oni od miesiąca z kawałkiem ponownie próbowali budować sobie relacje rówieśnicze budować sobie relacje w grupie budować sobie swoje bycie w szkole znowu teraz wyjęcie ich z tego i w wyłączeniu ich na dłuższy czas to ogromne dramat dla dzieci cały czas toczy się dyskusja wciąż przecież mieliśmy bardzo ważny dzień mówiliśmy o depresji cały czas toczy się dyskusja o komforcie i zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży no to jest taka sytuacja, która powinna być jak to się teraz nowo modnie mawia zabezpieczone to znaczy nie wystarczy 220 000 000 na ochronę po covid, o którą też obiecał pan minister na infolinię to rzeczywiście jest potrzebny bardzo bardzo dobrze zaprojektowany i sfinansowany program wsparcia dla uczniów, którzy z tej edukacji być może znowu zejdą dobrze to znowu zadam to samo pytanie czy poznaliśmy tę magiczną liczbę uczniów, z którymi nie ma kontaktów nie nie poznaliśmy i poznaliśmy natomiast kilka razy były powody, dla których z, których nie poznamy te liczby ministerstw zazwyczaj tłumaczy, że nie należy to raz monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego nie należy do do ministerstwa należy do organów prowadzących, czyli do samorządów zgodnie z literą prawa oczywiście ministerstwo ma rację urzędnicy ministerstwa mają rację monitorowanie realizacji należy do tak naprawdę do dyrektora szkoły, ale no coś od roku mamy sytuację dosyć nietypową dosyć niestandardowo tu rzeczywiście w lutym tym duchem dyskusji w tej sprawie powinno być dobro dziecka i wszelkie możliwe próby przeciwdziałania sytuacjom, które dzieciom dzieje się krzywda gros dzieci doświadczają dyskomfortu, więc też w interesie ministra ministerstwa powinno być to, żeby wiedzieć jak dużej liczby uczniów problem związany z tym, że nie znikają systemu z różnych powodów bardzo różnych powodów ministerstwo powinno to wiedzieć ministerstwo też przecież może zlecać projekty badawcze to nie jest tak, że to minister sam osobiście powinien sprawdzać, ale ministerstwo może koordynować zlecać czy czy też ogłaszać projekty badawcze dotyczące sprawdzenia jak jak ten problem rzeczywiście wygląda to się nie dzieje dziękuję bardzo, których Kaźmierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji była z nami trzynasta 18 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA