REKLAMA

Zespół powołany przez ministra Czarnka ma przedstawić raport o podręcznikach do historii. Czego obawiają się nauczyciele?

TOK360
Data emisji:
2021-02-24 19:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
08:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 no dobrze już wszystko to porządkujemy do końca lutego specjalny zespół powołany przez ministra Przemysława Czarnka ma przedstawić raport w sprawie podręczników m.in. do historii wiedzy o społeczeństwie zespół od kilku tygodni analizuje już treść podręczników i szuka w tych podręcznikach błędów z naszych informacji wynika, że pewne błędy znaleziono np. w datach, ale generalnie jest okej przegląd treści nie wypada najgorzej, czego zatem obawiają się np. Rozwiń » nauczycielom od historii oto pytam Anna Gmiterek-Zabłocka, która jest w lubelskim studiu TOK FM Aniu, co budzi kontrowersje właśnie obawy budzi m.in. to, że wciąż nie ma podręczników do trzeciej czwartej klasy tego nowego czteroletniego liceum, a to w nich przecież będą kwestie dotyczące m.in. historii najnowszej i to rodzi pytania co się w tych podręcznikach znajdzie Agnieszka Raczyńska, która przez 17 lat pracowała w lubelskim IPN-ie i była edukatorka, a jednocześnie jest też nauczycielką liceum mówi wprost obawy są bardzo konkretne potrzebujemy historii ten jakby jednowymiarowej nie wiem np. weźmy pod uwagę chociażby to zagadnienie postawy społeczeństwa polskiego wobec w ogóle polityki okupacyjnej to jednowymiarowy byłby przekaz taki, który wskazywałby, że całe społeczeństwo polskie było społeczeństwem walczącym aktywnym postępującym godnie i tutaj bowiem zgodnie z zasadami takiego kodeksu właśnie honorowego, który został opracowany przez struktury polskiego państwa podziemnego, który tam wskazywał kolejnych punktach, jakie postawy są niegodne skoro taki dokument został wydany przez struktury polskiego państwa podziemnego to znaczy, że takie postawy były, jakby znane były doświadczeniem tamtego czasu, więc to jest np. już bardzo skrajny przykład zespół ministra na razie tych podręczników do trzeciej czwartej klasy nowego liceum nie badał, bo wciąż nie ma no ale swoje zdanie oczywiście ma ja rozmawiałam z szefem tego zespołu dr. Robertem dary będą to jest radny PiS-u lubelskiej Radzie Miasta nauczyciel w prywatnym liceum, a jednocześnie wykładowca na kolor pytałam o kilka kwestii, które dotyczą właśnie historii najnowszej, które w niektórych środowiskach no niestety budzą emocje choćby postać Lecha Wałęsy Lech Wałęsa to po prostu postać niezwykle skomplikowana tak bardzo ważna dla współczesnych dziejów no bo z 1 strony współpraca z komunistami w pierwszej połowy lat siedemdziesiątych potem twórca współtwórca ruchu Solidarności pierwszy przewodniczący związku następnie w latach dziewięćdziesiątych pierwszy prezydent niepodległej Polski trzeciej Rzeczypospolitej angażujące się też tworzenie tej trzeciej Rzeczypospolitej, więc postać niezwykle skomplikowana myślę, że dobrze było, gdyby historycy wskazali taki skomplikowany życiorys Lecha Wałęsy dlatego, że to też przykład dla młodzieży, że nie wszystkie postaci można ocenić czarno-biała, ale też mamy się wydaje, że nie powinien żaden z tych aspektów pominięty, czyli informacja o tym, że Lech Wałęsa miał być agentem SB rozumie się też powinna być przekazywana wydaje się, że tak no ja jako historyk oczywiście tej sprawy osobiście nie badałem natomiast znając się na materiałach tak okresu PRL-u opracowania, które czytałem historyków no one nie budzą mnie wątpliwości jak mówił mi Agnieszka Raczyńska nauczycielka wieloletnia edukatorka z IPN-u ważne, jaka wiedza jak przedstawiona znajdzie się ostatecznie w podręcznikach oczywiście moi uczniowie widzą, że powstała książka, w której Lech Wałęsa został zdefiniowany jako tajny współpracownik, ale wiedzą też na jakim etapie w tej chwili, jakby ta sytuacja jest Lech Wałęsa dla moich uczniów jest Stoczniowcem, który działał już wolnych związkach prawda zawodowych, który brał udział w wydarzeniach grudnia 70 wiedzą, że był aresztowany w śledztwie i wiedzą, że podpisały to co podpisał w trakcie śledztwa, ale widzą też jak zachował się później, czego dokonał jak jak pracował i nos do depozytu wystarczy posłuchać prawda takich historyków jak prof. Pliszka jak prof. Paczkowski zresztą szereg innych jest to człowiek, który miał niekwestionowane zasługi dla polskiej jest człowiek, który uzyskał pokojową nagrodę nagrodę Nobla, a jego rola jest wg nauczycielki nie do przecenienia Anna Gmiterek-Zabłocka wciąż z nami Aniu, rozmawiała z dr dre będą również inne tematy historii najnowszej tematy, które mogą nie być 1 mogą być właśnie jedno jednowymiarowe pokazywane dokładnie pytałam pana doktora choćby o zbrodnie w Jedwabnem na stronach muzeum historii Żydów polskich Polin jest jasno napisane, że wykonawcami brutalnej zbrodni w Jedwabnem na Żydach byli Polacy oczywiście prawdopodobnie za inspirację Niemców, ale mordu dokonali Polacy oto co na takie pytanie odpowiada dr Robert Rezende pogrom kielecki jest zbrodnia w Jedwabnem, jakby pan czy odpowiedzialnością obarczył nie jest w stanie odciąć na takie pytanie, ponieważ nie bada tych aspektów tak wiem, że one są one są skomplikowane, ale rozmawia z uczniami na lekcjach oczywiście odsyłam do sprawdzonych portali do sprawdzonych książek, a ja dobrze rozumiem, że pan jako nauczyciel historii nie jest w stanie wskazać, kto stał za zbrodnią jak wanna nie to nie jest tak proszę mnie nie ciągnąć w ten sposób za język, ponieważ wiemy dobrze o tym, że nie przeprowadzono ostatecznie pełnej ekshumacji tak te badania, które były tam prowadzone wskazują na to, że była tam prawdopodobnie używana broń palna no to trudno powiedzieć, żeby chłopi dysponowali bronią, tak więc tego co się orientuję sprawa nie jest do końca taka prosta natomiast, przyznając im nie ma się tutaj co oszukiwać trzeba wskazać przecież Polacy nie tylko uchwalili konstytucję 3 maja, ale równie dobrze zawiązali Konfederację targowicką tak Polski komitet wyzwolenia Narodowego to również tworzyli pochodzenia Polacy, więc Bierut nie był Rosjaninem tylko był Polakiem pochodzenia gen. Jaruzelski to również Polak, więc to nie jest także wszystko co komunistycznej i nie wiem co nazistowskie pochodziło tylko i wyłącznie od obcych no niestety byli też tacy, którzy taką współpracę podejmowali problemem, którego część nauczycieli historii się obawia jest podejście w tych nowych przyszłych podręcznikach do kwestii ratowania Żydów przez Polaków wiadomo, że w czasie wojny takie postawy były, ale były też na drugim biegunie postawy opisane choćby w książce dalej jest noc postawy niegodne wręcz straszne, czyli czy będzie próba teraz ich wydrukowania jeśli mówimy oczywiście o tym że, że Polacy zasadniczo nie wzięli udział w Holokauście Żydów to też trzeba wskazać na tych, którzy czy też powiedzieć przynajmniej o tym, że byli tacy tutaj wprost nazywa, bo tak nazwano w czasie okupacji byli szmalcownicy tak, którzy bardzo często wykorzystywali także, bo tam nie tylko żołnierze brali w nich pieniądze tak jak i kosztowności, ale bardzo często sam koniec postu ludzie wydawali, ale też trzeba wskazać 6 dni wydawali Żydów to niebyła działalność antysemicka sama w sobie przecież jeśli oni wydali tych Żydów to wydawali wraz z Polakami, którzy tym, że pomogli to niebyła działalność sensu stricto antysemicka oto oni byli przeciwko Żydom mało tego bywa również taki również można byłoby wyciągnąć przykład, że aresztowani Żydzi wydawali tych Polaków, którzy ukrywali, ale przecież, gdyby rozpatrywał z uczniami to chyba każdy rozsądny człowiek jest w stanie wskazać, że pod wpływem tortur tak takiego cierpienia no mogli do tego typu sytuacji doprowadzić tak trudno obwiniać o to, że nie byli anty Polsce tak mało tego jeszcze nie odwdzięczyli się tym, którzy ich ukrywali to są sytuacje tak skrajne, że raczej już na dyskusje akademickie niż na dyskusję szkolne ważne by w podręcznikach były informacje o różnych postawach Polaków wobec Żydów w czasie wojny również tych złych podstawach negatywnych jak będzie ostatecznie w podręcznikach przekonamy się niebawem, bo tak jak powiedziałam czekamy na podręczniki do trzeciej czwartej klasy nowego czteroletniego liceum Anna Gmiterek Zabłocka zgłębiała ewentualne zmiany w podręcznikach historii i zgłębiała poglądy szefa zespołu, który to podręczniki analizuje na dokładkę jeszcze sondaż, w którym informuje oko Press niemal 40% Polaków jest za karaniem historyków ujawniających Polski współudział w zagładzie o tym informuje oko Press, a już za chwilę to 360 Magdalena Piekarska z wrocławskiej rady kultury muzeum pana Tadeusza to jest instytucja w ramach kolejnej Ossolineum, która zdobyła uznanie w Europie teraz jest instytucją zagrożoną, dlaczego to będę pytał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA