REKLAMA

Kto płaci za brexit

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-02-26 11:10
Czas trwania:
51:35 min.
Udostępnij:

Źródło: Puls Biznesu Rozwiń »
Treść chroniona prawem autorskim. Całość przeczytasz tu: https://www.pb.pl/kto-placi-za-brexit-1109482

Od 2016 r., kiedy Brytyjczycy zdecydowali w referendum, że chcą wyjść z Unii, powstały tysiące analiz i dokumentów dotyczących konsekwencji.

Tyle się tego nasłuchaliśmy, że można było przeoczyć 31 stycznia 2020 r., czyli moment wystąpienia Wielkie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry Małgorzata Grzegorczyk to jest Puls biznesu do słuchania od 2016 roku, kiedy Brytyjczycy zdecydowali w referendum, że chcą wyjść z Unii Europejskiej powstały tysiące analiz dokumentów dotyczących konsekwencji tego ruchu tyle się tego nasłuchaliśmy, że można było przeoczyć 31stycznia 2020 roku, czyli datę wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej Rozwiń » nie dało się natomiast przeoczyć zakończenia okresu przejściowego, który nastąpił z końcem 2020 roku kolejki tirów i czekający dniami nocami kierowcy, którzy mogli dojechać do domu na święta ratowani przez polskich medyków, którzy przeprowadzili testy na koronawirusa puste półki bez unijnej żywności takie obrazy towarzyszyły nam pod koniec ubiegłego roku no co prawda dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach, ale nie jestem dżentelmenem minęło kilka tygodni od zmian i postanowiłam sprawdzić ile kosztuje Brexit pytam ekspertów od eksportu eksportera szefa firmy transportowej i analityczka banku inwestycyjnym w Londynie, kto ich zdaniem płaci za Brexit, jakie mogą być brexitu pożytki tego dowiecie się z dzisiejszego podcastu zapraszam jeśli komuś się zdawało, że po zawirowaniach na granicy Wielkiej Brytanii teraz już jest tylko z Górki to się grubo myli po pierwsze, prawdziwe wyzwania na granicach dopiero przed nami, bo jeszcze nie wszystkie obostrzenia weszły w życie, a po drugie, niektóre obszary np. usługi dopiero będą przedmiotem negocjacji Unii Wielkiej Brytanii negocjować można z Unią bardzo długo taka Szwajcaria robi to już prawie 30 lat opowiada o tym Majkę Dembiński główny doradca brytyjską polskiej Izby handlowej, która zapytała co jeszcze czeka eksporterów w związku z Brexitem w tej chwili widzimy, że pierwszy etap już jest za nami pierwsze bolączki natomiast jeszcze nie koniec, bo 1kwietnia wchodzą nowe zasady dotyczące eksportu żywności produktów fitosanitarnych będą kontrole w piśmie drzewo zwierzęce produkty żywność będzie potrzebowała certyfikaty, które będą wystosowane przez polskie urzędy fitosanitarne bądź weterynaryjne, a 1lipca wchodzą pełne deklaracje celne dotychczas eksporter do Wielkiej Brytanii tylko musiał i importer z Wielkiej Brytanii musiał wypełnić uproszczone zgłoszenia deklaracje celne od 1lipca będą to pełne deklarację od 1lipca też będą kontrole fizyczne kontrole weterynaryjne na granicy czy można wobec tego powiedzieć, że najgorsze dopiero przed nami przed polskimi eksporterami myślę, że nie mieści zależy to co już było to był ten wielki wstrząs Southern ten szok z tego co orientuję się rozmawiając z polskimi eksporterami to jakoś przeżyli byli przygotowani rząd Polski tutaj mowy mnóstwo, a dobrych informacji w języku polskim dla eksporterów, a Bono na pewno się przydało natomiast z tymi kontrolami biorąc pod uwagę ważność eksportu żywności do Wielkiej Brytanii kontrole fitosanitarne weterynaryjne troszeczkę martwią, a naszych eksporterów, bo nie ma klarowności rozmawiając z 2 eksporterami w piątek w zeszłym tygodniu i nie mogą otrzymać jasnych odpowiedzi ze strony brytyjskiej np. jak się, jeżeli eksportuje śledzie w śmietanie czy jest potrzebny 1 certyfikat na ryba drugi na śmietany, jeżeli eksportuje jogurt truskawkowy jest pośrednie certyfikaty fitosanitarne na truskawkę, a weterynaryjne na lekką, więc jest sporo takich niuansów drobnostki jak gdzie dotyczy jeszcze tego nie opanowali nie ma tej klarowności natomiast ogólnie biorąc te największe problemy już są żonami przede wszystkim to są problemy logistyczne widzimy, że można powiedzieć dzięki covidowe i a jest zdecydowanie mniejszy popyt niż byłby normalnie, więc jest mniej ciężarówek mniej tłoku na portach zagranicznych i mniej kłopotów niż byłoby, gdyby normalny handel normalne wolumeny handlu odbywały się, a czy w związku z tym co pan liczy, że będą dokładniejsze kontrole nowe zasady takie trudniejsze zasady wchodzić w kwietniu lipcu czy można się spodziewać, że znowu będą na granicach takie straszne kolejki z jakimi mieliśmy do czynienia miesiąc z rzędu to goła prawda o Brytyjczykach jest, że produkują za mało osią skazani na import towarów to dotyczy żywności, że wielka Brytania tylko jest w stanie, żeby wyżywić 50% do 50% rodzin z importu, z którego około 50% pochodzi z Unii Europejskiej, więc to właśnie ten ten 1kwiecień to też jak koliduje z tym początkiem sezonu, a owoce i warzywa z Europy tego za dużo nie nie było, a świeżych owoców europejskich na początek stycznia dużo wielka Brytania sprowadzała z Południowej półkuli ziemskiej, a wszystko leży poza Unią, więc tutaj nie było większego problemu natomiast w momencie, kiedy na potęgę ruszają eksportu żywności z Holandii i aż w Hiszpanii Włoch w Grecji to być może tutaj będą większe utrudnienia tutaj chodzi o eksporcie żywności, a co z eksportem usług w tej umowie Unia europejska wielka Brytania jest uregulowane dr małym stopniu, czego pan tutaj działa tutaj się spodziewam bardzo podobną sytuację, w której się znalazła Szwajcaria hot czy zostanie prawie 30 lat szła szarzy mieli referendum 902 roku czy przyłączyć się tu europejskiego obszaru gospodarczego UE zadecydowali, że nie nie będą członkiem EOG i od tego czasu tak naprawdę non stop trwają negocjacje między Unią, a Szwajcarią dotyczący różne, a obszary usług może powiedzieć, że bym tych umów jest grubo już ponad 100, więc ja się spodziewam się coś podobnego będzie między wielką Brytanią, a Unią nowa usługa się przez najbliższe 2030 lat nadal będą negocjować, żeby dwustronne korzyści były właśnie nie tylko w handlu towarów, ale też usług, a myśmy próbowali wybiec w przyszłość czy Brexit oznacza, że będzie więcej brytyjskich inwestycji w Polsce, bo brytyjskiej firmy będą chciały tutaj produkować i eksportować do siebie to już widzimy nie tylko tutaj chodzi o Polskę, ale całą Unię europejską jest zdecydowanie łatwiejszego obsługiwać klientów 450 000 000 zamożnych klientów Unii Europejskiej z terenu Unii Europejskiej niż z Wielkiej Brytanii, więc pytanie jest gdzie mają te filmy się ulokować i której widzimy taki pewien dysonans, że Polska 8, że koszty tutaj są ciekawsze, że zatrudniać ludzi, żeby kupić wynająć magazyn jest zdecydowanie tańszy niż powiedzmy Holandii czy w Danii natomiast Polska nie jest najłatwiejszym krajem dla małych średnich przedsiębiorców, żeby rozpocząć tutaj biznes, żeby założyć spółkę są, żeby płacić podatki patrząc na ostatni raport banku światowego Doing Business Polska się znajduje na 1002009. miejscu na świecie z punktu widzenia łatwości zakładania spółki na siedemdziesiątym czwartym miejscu na świecie z punktu widzenia płacić podatki, a więc to co my obserwujemy to jest takie ciekawe zjawisko, że do Polski garną się raczej korporację większe firmy, które mają głębsze kieszenie mogą zapłacić za dobrych prawników SA doradztwo księgowe doradztwo podatkowe i danych to nie jest większy problem problem jest mniejszego przedsiębiorcy, gdzie właściciel jest jednocześnie zarządza tą spółkę i tutaj widać te wszystkie problemy te ciągłe spotkania z notariuszem, a brak równości w przepisach dla takiego właściciela mniejszego biznesu, który nie ma pieniędzy, że ciągle wydawać na doradców to zdecydowanie łatwiejsze lokalizację, a istnieją na Zachodzie Europy wspomniałem już Holandię Danię to są kraje, które są bardziej przybliżony mentalności w kulturze biznesu do Wielkiej Brytanii i rozmawiając z naszymi członkami branży finansach doradztwa finansowego, że zdecydowanie więcej mają zapytań właśnie w tych krajach niż tutaj w Polsce od tych mniejszych i średnich przedsiębiorców jak pan miał tak podsumować, kto płaci za Brexit Brytyjczycy czy mieszkańcy Unii Europejskiej albo Polacy no większym stopniu to Brytyjczycy płacą patrząc na wielką Brytanię z perspektywy polskiej to jest rynek trzeci największy rynek eksportu dla polskiej a, ale to jest jedynie 6% cały świat polskich eksportu dla Wielkiej Brytanii import z Unii Europejskiej to jest około 45% wszystkich importu, więc to inna pewno zaboli też liczymy już, że koszty związane z nową z tą biurokracją znajdują się już cena towaru na półkach Wielkiej Brytanii, więc możemy się spodziewać, że inflacja troszeczkę podskoczy przez to konsumenci będą płacili więcej za produkty przede wszystkim za żywność no z punktu widzenia polskiego eksportu żywności to wielka Brytania reprezentuje 8% wszystkich eksportu wartości polskiej żywności, więc spory rynek, ale nadal zostaje 80% c, które nie zostało dotknięte w krzywym natomiast ogólnie ja widzę dobre szanse dla polskich eksporterów z 2 względów przede wszystkim koszty, że baza kosztowa koszty pracy inne koszty w Polsce są niższe niż zachodniej Europie, więc jej konkurencyjność polskich towarów na rynku brytyjskim jest wyższa Polski eksporter ma też tą wyższą marżę przez to, że złotówka jest walutą niezależną mnie tak jak euro, że złoty właśnie słabną, a wobec funta mamy teraz 5zł 15 na punkt, a przed podpisaniem umowy o wolnym handlu było około 485, więc tutaj mamy około 30gr na każdym punkcie dodatkowego zarobku dla polskich eksporterów to jest taka wystarczająco marża, która będzie mogła płacić za te dodatkowe papierologii jego 1stycznia jeszcze bym tutaj to rzucił ogólnie, że firmy widzimy, że firmy, a mniejsze zachodniej Europy myślą o rezygnacji z rynku brytyjskim biorąc pod uwagę te koszty to jest szansa właśnie, że ta nisza dla polskich eksporterów się większy, że to miejsce na półkach w sklepach brytyjskich na produkty Polski się powiększy oby tak było trzymam kciuki naszym gościem był pan Majka Dembiński główny doradca brytyjską polskiej Izby handlowej dziękuję dziękuję panie bardzo skoro eksporterzy stawiają czoła takim wyzwaniom to postanowiłam zapytać w KUKE korporacja ubezpieczeń kredytów eksportowych urosły ceny ubezpieczeń towarów eksportowanych do Wielkiej Brytanii, jakie problemy mają brytyjscy importerzy jak płacą kontrahentom i w jaki sposób polscy eksporterzy przygotowali się na Brexit na te pytania odpowiada Katarzyna Kowalska wiceprezes kółka najpierw spytałam ją czy wielka Brytania stała się krajem wyższego ryzyka może nie zmieniło naszego postrzegania samej oceny ryzyka w kontekście brexitu i Wielkiej Brytanii natomiast nie należy ukrywać, że tak jak wszyscy bardzo mocno przyglądamy się temu co tam się dzieje, bo wbrew temu co się mówi, chociaż w Grecji czysto teoretycznie się za udział to tak naprawdę ciągle mamy strasznie dużo niewiadomych dotyczących tego jak aktywny handel po brexicie będzie w ogóle funkcjonował z tego co objęte cały czas są bardzo duże problemy na granicach ani importerzy z Wielkiej Brytanii ani eksporterzy z Polski nie mają wiedzy takiej, która im wystarczała, żeby ten handel odbywał się niezakłócony sposób tak jak do tej pory, ponieważ cały czas regulacje, które już są dzisiaj, które są również zapowiadane na przyszłość nie są dla wszystkich jasne w związku z tym tak jak wszyscy monitorujemy sytuację i na pewno coś co jest nieznane jest większym ryzykiem natomiast staramy się w tym być razem z naszymi klientami nie uciekać chętnie z tego okrętu czy to oznacza, że ceny ubezpieczeń eksportowych nie wzrosły nie wzrosły tak w ogóle to podchodzimy do ceny ubezpieczeń bardziej portfelową, czyli nie wyceniamy każdego kraju z osobna tylko ubezpieczamy cały portfel należności na naszych klientów natomiast to co się dzieje obecnie na świecie ani Brexit ani pandemia nie wpłynęła w sposób istotny wzrost cen, a myśli pani, że te zapowiadane jeszcze zmiany, które będą dotyczyły eksporterów czyli, które być może oznaczają znowu kolejki na granicach czy to może spowodować, że będziecie państwo jakoś inaczej jednak od godziny, bo jeżeli towary dłużej jedzie może się zepsuć może trzeba go bardziej ubezpieczyć w ocenie ryzyka bardziej interesuje to co się wydarzy z importerami w wielkiej Brytanii, bo to oni są naszym ryzykiem i to oni obecnie tak naprawdę najwięcej cierpią na tej sytuacji z tego co się udało mi orientować aż 65% mniej wg Reutersa raportuje, że bardzo duże problemy związane ze wzrostem kosztów, ponieważ do tej pory jak Polska firma wysyłała swoje towary do takiej firmy jakiś x z Wielkiej Brytanii to potrzebowała dziś konkretny limit teraz, ponieważ te koszty wzrosły to w ramach tego limitu, który był do tej pory znacznie mniejszy obrót może być ubezpieczony, ponieważ całość kosztów bardzo mocno wzrosła, więc ja myślę, że tutaj dużym wyzwaniem tak naprawdę są przede wszystkim te koszty, które się pojawiły nowe związane z biurokracją na ten moment przede wszystkim jeszcze tutaj specjalnie o podatkach trudno nam cokolwiek mówić, bo to jest coś co do 3 cały czas się układa ale, toteż kolejna niewiadoma, więc obawiam się jak cała sytuacja wpłynie na importerów, bo jeżeli znacznie pogorszy ich sytuację finansową to wówczas faktycznie mogą się pojawić większe problemy z właśnie z nadawaniem limitów pod takie transakcje mam nadzieję, że tak nie będzie, przygotowując się do naszego spotkania nawet sobie sprawdziłam jak firmy w wielkiej Brytanii płacą i płaciły w styczniu versus styczeń rok temu no to na razie wygląda na to, że płacą nawet lepiej, ponieważ w styczniu nie pojawiły nam się żadne nowe wnioski windykacyjne na rynku wielkim pytań trudno wyciągać jakiekolwiek wnioski po 1 tylko łącznie miesiącu, ale może świadczyć np. o tym, że firmy w wielkiej Brytanii zdają sobie sprawy z tym, że spada zaufanie do nich zajął się na to zaufanie bardziej zapracować, czyli bardziej rzetelnie na razie regulują należności i to jest bardzo dobra wiadomość dlatego mówię, że na razie trudno wyciągać wnioski po 1 tylko w miesiącu i bardzo należy obserwować sytuację w przyszłości natomiast na razie pod tym kątem ubezpieczenia należności nie jest źle trudniejszym faktem jest to, że spadają obroty te obroty spadają wyraźnie to też pozwoliłam sobie sprawdzić, że nasi klienci do Wielkiej Brytanii wysłali od 23 towaru mniej niż rok temu w styczniu to po prostu znaczy, że te problemy, o których rozmawiałyśmy przez sekundkę, czyli związane z Teresą biurokracją i kolejkami na granice sprawiają, że znacznie mniej towaru decydujemy się na dzień dzisiejszy wysyłać do Wielkiej Brytanii, ponieważ właśnie nie chcemy, żeby nam się popsuł na granicy boimy się, że nie dotrze do klienta ostatecznego i myślę, że to jest bardzo duże wyzwanie, żeby zrozumieć całą sytuację i i przyspieszyć rzeczy związanych właśnie z biurokracją czy już KUKE realizowały transakcje po brexicie, czyli popisywali się pan jakieś umowy z polskimi firmami trzymamy się charakteryzowały ani ocenia, że polskie firmy dobrze się przygotował na Brexit eksporterzy myślę, że tak, aczkolwiek nie wiem ile można było się dobrze przygotować do tego, czego cały czas nie wiemy, więc na tyle na ile sami regulatorzy w szczególności w wielkiej Brytanii dali nam możliwość przygotowania do tej sytuacji to się przygotowaliśmy trudno tutaj mówić o czymkolwiek więcej właśnie, dlatego że nawet firmy w wielkiej Brytanii mają problem, żeby pozyskać informacje co mają robić na granicy, więc tutaj dopiero mówić o eksportera z Polski, którzy są jeszcze trudniejszej sytuacji, bo przypuszczam, że aktualnie infolinię Wielkiej Brytanii, które zostały uruchomione na ten cel są zawalone w pierwszej kolejności obsługują swoich przedsiębiorców, żeby ich wspierać, a podobno ci właśnie z Wielkiej Brytanii czekają nawet 48 godzin na odpowiedzi obawiam się, że polscy eksporterzy czekają jeszcze dłużej, więc mają nie lada wyzwanie myślę, że właśnie z tego powodu ograniczyli trochę ten obrót obaj są bardzo ciekawa, jakie będą usuwane dane za styczeń, jeżeli chodzi o gospodarkę polską i eksport do wielkich pytań, bo tego jeszcze nie wiemy i myślę, że najbliższe 3 miesiące tak naprawdę będą kluczowe ponieważ, o ile dobrze orientuje, jeżeli to w planach wyjdzie negocjacje Wielkiej Brytanii z Unią europejską to jeszcze tak naprawdę dopiero w marcu powinniśmy dowiedzieć jak cały system finansowy będzie wyglądał, a to niewątpliwie też jest bardzo ważne, jeżeli chodzi w ogóle o ogród i przepływ pieniędzy pomiędzy od nas krajami, więc za dużo jest niewiadomych ciągle i obawiam się, że nie tyle będzie to skutkowało dużymi szkodami w najbliższym czasie co właśnie ograniczeniem tego handlu wynikających właśnie w tym, że niepewność będzie powodowała, że będziemy mojej chwilę poczekać, żeby się więcej dowiedzieć nauczyć o tym zostanie nowym, ale z tego co pani mówi to możemy powiedzieć, że tracą na brexicie polscy eksporterzy nowo wysłali mniej towarów jak pani ocenić, kto jest największym przegranym, kto zatem Brexit najbardziej płacili, kto na nim traci tak zupełnie uczciwie powiem może niepopularne najbardziej płacą za to przedsiębiorcy z Wielkiej Brytanii, bo to oni nie mogą eksportować za bardzo do Unii podobno w styczniu w 70% spadł eksport do Unii Wielkiej Brytanii sami mają zachwiany łańcuchy dostaw, bo z kolei import, czyli nasz eksport m.in. z Polski nie dociera tam na czas, żeby odpowiednio łańcuchy dostaw zachować, więc o ironio ci, którzy mieli najwięcej zyskać na dzień dzisiejszy najwięcej tracą oni jako mieście popatrzyła na dane z czynami tak jak mogę powiedzieć o klientach spółka i to co się działo na naszym portfelu to wydaje mi się, że polscy eksporterzy przygotowywali się do tego właśnie dużo wcześniej zauważyłam, że znacznie zwiększyła się dywersyfikacja krajowa na portfelu naszych klientów to znaczy już w zeszłym roku już 2020 to był spadek eksportu do Wielkiej Brytanii natomiast wzrost w innych krajach, czyli polscy eksporterzy jak pani zadała pytanie czy przygotowali się oni właśnie się chyba przede wszystkim przygotowywali w ten sposób, że bardziej dywersyfikować swoich odbiorców ci, którzy mieli oparty handel głównie na Wielkiej Brytanii zaczęli eksportować bądź zwiększyli eksport do innych krajów po to, właśnie, żeby uniknąć tego ryzyka związanego z tym, że nagle zostanie ucięta dla nich ten łańcuch dostaw w sumie dobrze świadczy o naszych eksportera naszych firmach bardzo pani dziękuję za rozmowę naszym gościem była pani Katarzyna Kowalska wiceprezes KUKE bardzo dziękuję bardzo, miła Katarzyna Kowalska wiceprezes KUKE uważa, że polskie firmy dobrze przygotowały się na Brexit m.in. wysyłając do Wielkiej Brytanii towary przed zakończeniem okresu przejściowego 31grudnia 2020 roku czas zapytać o to eksportera czy polskie firmy podniosły ceny i czwartą obecnie wchodzi do Wielkiej Brytanii Rafał chwast wiceprezes nowego stylu producenta krzeseł mebli biurowych opowiada co się zmieniło po 1stycznia 2021 roku dużo się zmieniło przede wszystkim biznes stał się trudniejszy, dlatego że wszyscy musieli bardzo szybko się przystosować do nowych okoliczności nowych obowiązków informacyjnych i faktu, że wiele pytań jest poza Unią europejską, choć niemal całą noc jednak to nie jest część Unii Europejskiej i absolutnie pyłu zostały wymogi jeśli chodzi o informację celną i inny sposób importu eksportu towarów do tego wszystkiego oczywiście będą, że covid i tak trudna sytuacja w ostatnich dniach przed końcem roku i to wszystko ją spowodowało naprawdę bardzo duże perturbacje także, gdyby było więcej czasu do przygotowanego, gdyby udało się umowę handlową wynegocjować, chociaż miesiąc wcześniej oczywiście byłoby coś więcej czasu i gdyby nie było covid to byłoby na pewno łatwiej jest początek stycznia był po prostu trudniejsza jak to wyglądało w praktyce w praktyce niepewność była do samego końca to znaczy, że tam, gdzie mogliśmy sobie zrobiliśmy taką prostą, czyli zwiększyliśmy poziom waszego zatowarowania Wielkiej Brytanii także uniknąć konieczności odprawienie towarów i przeprawienia się przez granice w tym newralgicznym czasie z tym taki najprostszy sposób uniknięcia problemów oczywiście rzeźbą wszystkie te wymogi formalne spełnić polskie są odpowiednie numery formalności tak dalej natomiast ten największy problem to część przewoźników po prostu zawiesiła swoje usługi patrz też na poziom niepewności patrz też co się działo w tych ostatnich dniach grudnia, czyli nie było transport towaru do Wielkiej Brytanii i oczywiście jak działa na rynku, jeżeli nagle powyższe zmniejsza ceny transportu poszły w górę to nie jest jakiś dramatyczny wzrost, ale jednak czuła do tego tak szacujemy, że koszty logistyczne wzrosła o około 11,5% i też nasza elastyczność jest trochę mniejsza, czyli przez Brukselę oczywiście znacznie bardziej plastyczne mogliśmy reagować, kiedy wysyłamy towary teraz musimy robić co zwiększą marginesem bezpieczeństwa biorąc pod uwagę, że stołeczna granic jest jest zdecydowanie mniej przewidywalne niż było, a czy poza tym 1,5%owym wzrostem kosztów transportu czy jeszcze jakieś koszty poszły w górę oczywiście zwiększyło się trochę ryzyko kursowe, bo wiadomo że, które działają mniej przewidywalny okres było się do końca nie wiadomo było jak wszystko się ułoży to umowa handlowa zostanie do akcji wyraźnie będzie negocjowana dlatego to zawsze udział powoduje, że się czy większość firm, zabezpieczając się już zapewnia sobie margines kursowe czy oznacza to w praktyce mają trochę ceny stają się niekonkurencyjne jeśli chodzi o towary także ta sytuacja jak każda, która powoduje niepewność ona oczywiście oznacza zwiększone koszty zwiększoną wstrzemięźliwość podejmowanie decyzji biznesowych jak jeśli chodzi o rynek brytyjski my jesteśmy lekko pocisku od wielu wielu lat, więc oczywiście sam Brexit nie spowodował, że my zastanawialiśmy się powinniśmy w wielkiej Brytanii dalej prowadzić biznes czy nie natomiast na pewno wiele firm, które traktowały rynek Wielkiej Brytanii jako rynek taki dodatkowy zapewne zastanawia się czy jest sens mierzyć z tą niepewnością czy są dodatkowe koszty ponosić najprawdopodobniej to jednak wpłynie na ograniczenie wymiany handlowej między Unią europejską wielką Brytanię w handel kwitnie tam, gdzie się barier jest jak najmniej każda bariera powoduje, że jakaś część firm decyduje to jednak chyba nie ma zaś dla kogoś takiego rynek Wielkiej Brytanii jest jest ważne oczywiście tego nie zniechęci by to musi wziąć pod uwagę trudności, ale wiadomo, że każda firma ma rynki są Dani głównej tak rynki, które są dodatkowo, uzupełniając także myślę, że w perspektywie najbliższego roku 2 wymiana handlowa będzie po prostu mniejsza, bo firmy po obydwu stronach kanału zabezpieczający przed ryzykiem na pewno coraz większą cenę, a to oznaczałoby w praktyce, że będą mniej konkurencyjny, a nowy styl zwiększył cenę my będziemy oceny zwiększa teraz zwiększaliśmy na samym początku roku natomiast teraz będziemy w marcu dokonywać korekty cen biorąc też pod uwagę właśnie czynniki szkodliwe oczywiście nie są jedyne, bo oglądał biegły rok to okres wzrostu cen surowców materiałów komponentów związku z tym to jest na pewno czynnik, który ma znacznie się być większe, ale też biorąc pod uwagę niewielki pytań oczywiście oczywiście bierzemy pod uwagę to się specyficznie w związku z Brexitem wzrosły koszty transportu towarów do Wielkiej Brytanii i oczywiście to usuniemy swoich cenach, a czy myśli pan, że spadnie eksport nowego stylu do Wielkiej Brytanii nakłada się wiele czynników Brexit był sam sobie na proteście ruchu, który powoduje, że gen Andor będzie mniejsza i te rzeczy większych przewin ani innych takich, że wielka Brytania ucierpi wina na brexicie to znaczy, że gospodarka więcej pytań będzie się rozwijała słabiej to oznacza, że popyt na rynku brytyjskim będzie mniejszy, czyli to wpłynie 1 000 000 wszystkich i na pewno nowy styl też czy ja spodziewam się, że nasz eksport do Wielkiej Brytanii będzie mniejsza niż w ubiegłych latach natomiast nie pokuszę się szacowanie czy to będzie kilka procent czy to będzie więcej oczywiście na sam Brexit nakłada się drugi czynnik, który znacznie większym stopniu wpływa teraz na gospodarki Wielkiej Brytanii, czyli covid wielka Brytania była w tym kraju, gdzie lockdown był znacznie znacznie silniejszy jest znacznie silniejszy od Europy kontynentalnej, ale z drugiej strony też tempo szczepień w wielkiej Brytanii teraz większa niż pozostałych krajach w Europie w związku z tym może się okazać, że pierwsze pół roku będzie słabsza druga końcówka roku Brytyjczycy szybciej zeszła z tego kryzysu wychodzimy z pustym jak to w biznesie bywa bardzo trudno jest kwestionować mówi 1 czynnika i powiedzieć, że ten czynnik na pewno by się spowoduje taki taki wpływ na to jest raczej patrzącego całościowo spodziewamy się, że sprzedaż takich pytań będzie będzie mniejsza niż poprzednio, a jak ważnym rynkiem dla nowego stół jest wielka Brytania wielka Brytania to jest rynek w okolicach dziesiątego miejsca 31 ważny, ale nie to trzecie to 5, a myśli pan, że warto byłoby teraz uruchomić produkcję w wielkiej Brytanii po to, żeby właśnie ominąć słała kolejki na granicach niepewność myślę, że tylko wyłącznie z tego powodu nie, dlatego że uruchamiając produkcję rzadko kiedy jest tak, że wszystkie materiały i komponentów kupuje się danym kraju, więc to oznacza, że prawdopodobnie i tak firma byłaby w dużej mierze zależne od stabilności łańcuchu dostaw prawdopodobnie były również spoza samej Wielkiej Brytanii czy, jeżeli firma działa w branży, gdzie zdecydowaną większość surowców kupowałby na miejscu to myślę, że mogłaby rozważyć taki ruch, ale biorąc też pod uwagę niepewność Wielkiej Brytanii związaną z Brexitem to wydaje mi się, że raczej niewiele będzie firm, które dzisiaj będą rozważały uruchomienie produkcji Wielkiej Brytanii, że dotyczy do polityki produkcyjną częścią pana poprosić o odpowiedź na takie moje podcast to pytanie czy kto zapłaci za Brexit czy to polscy eksporterzy czy Brytyjczycy Czesi zapłacą obydwie strony czy na pewno zapłacą polscy eksporterzy zapłacą też brytyjscy konsumenci, dlatego że brytyjscy konsumenci na pewno czuję jeśli chodzi o zwiększone o większą cenę co państwo oczywiście nie mniejszą wolę produkt, bo część firm wiadomo rezygnuje z eksportu do Wielkiej Brytanii natomiast ci eksporterzy z Unii Europejskiej w tym w Polsce, którzy zdecydują się pozostać myślę, że niekoniecznie wszystkie koszty uda się przerzucić na konsumenta czy myślę że, toteż zapłacą zmniejszono marszu dlatego niestety był Brexit nie ułatwia utrudnia handel co oznacza, że zmniejsza marże zmniejsza zyski dla obu stron dziękuję za rozmowę naszym gościem był pan Rafał chwast wiceprezes nowego stylu dziękuję pani dziękuję państwu Rafał chwast wiceprezes nowego stylu opowiada o skoku cen transportu sprawdziłem, więc firmie transportowej czy ceny faktycznie urosły zapytałam Andrzeja Szymańskiego dyrektora zarządzającego Dartom czy to prawda, że wiele firm transportowych w ogóle zrezygnowało z obsługi Wielkiej Brytanii no tak to jest taki problem, który teraz wystąpił po już w tym faktycznym brexicie na początku roku będzie napotykamy wiele problemów z odprawami celnymi szczególnie firmy 7 i mniejszego kościoły z tego, że bywają często problemy ze stałą ceną jest dla wszystkim coś nowego zawsze te odprawy celne same w sobie nie są niczym nowym, ponieważ one występowały nie tak dawno w Polsce przynajmniej ja bardzo dobrze pamiętam, ale no wielka Brytania od dawna już była częścią wspólnego rynku nie było tam żadnych praw dlatego to co nastąpiło na przełomie roku trzeciego dwudziestego 2001. pierwszym szkoła dla każdego i tak naprawdę ten system celny jest odnowa wprowadzony dla całej Unii Europejskiej, bo niektórzy rzeczywiście wiele firm nawet szczególnie tych mniejszych transportowych przestraszyło się tego nowego systemu zrezygnowało ze świadczenia usług do Wielkiej Brytanii, ale są dziesiątki firm setki teren jest tak duży rozdrobniony dlatego niepoliczalne to nie nie można powiedzieć, ale na pewno widzimy, że jest niedobór samochodów na rynku jeśli chodzi o dostawy do wielkiej wyda tutaj są takie dodatkowe elementy, który odstrasza firmy od transportu do Wielkiej Brytanii to jest procedura celna i wydłużenie czasu urazy to spowodowało, że niektórzy nie chcą jechać będzie bardzo dużo czasu tracą no odprawy celne bądź też ma problemy związane są sprawą celną do mamy klientów, z którymi to przebiega naprawdę bez żadnego kłopotu bez żadnego wyburzenia tranzyt temu natomiast są tacy klienci, którzy dzień trzeba spędzić 34 dni urzędzie celnym, bo brakuje jakiś numeru brak jakich dokumentów czy do jakich innych jeszcze formalności, które są wymagane do dokonania tej oprawy ceny, a to zależy od branży właśnie te formalności nie podały od przygotowania firmy do nowej sytuacji niektóre firmy przygotowały bardzo dobrze i to się odbywa automatycznie cały proces niektóre firmy po prostu dopiero uczą tego jak to ma wyglądać no to jest dalej jeszcze jeśli chodzi o ładunki powrotne z Wielkiej Brytanii, gdzie już wiele firm w ogóle nie podejmuje wypadków m.in. moja firma w zasadzie zrezygnowała z podejmowania ładunków wielkie pytani, bo stawka jest takim skażeniu opłaca się będzie z tego dodatkowego dnia lub 2 odprawę celną oto tylko osoby z szarą no to w związku z tym pewnie te usługi transportu do Wielkiej Brytanii i Wielkiej Brytanii podrożały to prawda to prawda to jest oczywiście prawo popytu podaży popyt na te usługi były już olbrzymi w ubiegłym roku w tym oczywiście sport nie ma aż tak dużo ładunków ale, ponieważ wiele firm transportowych zrezygnowało z obsługi rynku brytyjskiego to dalszym ciągu jest niedobór podaży samochodów na rynku to powoduje wzrost stawek do takich naprawdę nie 510% tylko nawet 50% został, a w tym najgorszym momencie na przełomie roku ile się stało na granicy Wielkiej Brytanii z Wielkiej Brytanii to nie jest tak, że to się stoi na granicy do Wielkiej Brytanii ryzykiem pytań tak naprawdę te formalności, które sprawiają kłopoty one z reguły są już w wielkiej Brytanii możemy podzielić ten okres sprzed tego faktycznego brexitu, czyli do trzydziestego pierwsze żądają 1stycznia, czyli do 31grudnia już były trochę problemy z przeprawami promowymi dlaczego, bo takie wąskie gardło, które powodowały, że proces się korkowało na ile do promu lub został pociąg samochody parkowały przepustowość była wystarczająca, ale to wynikało z tego, że wszyscy chcieli jak najbardziej zatowarowanie rynek, żeby uniknąć tych problemów z Brexitem już później od stycznia ten przepływ jest dużo mniejszy od bardzo bardzo czułe nie mniejszy jest też mniej firm, które chcą świadczyć usługi, ale doszły problemy właśnie doktorem celu tak naprawdę największe problemy są w wielkiej Brytanii jeszcze przywiezie z rynku unijnego da radę poza nim tam, gdzie trzeba dokonać odprawy no i awansowała w niektórych przypadkach mieliśmy takie przypadki nasze dzielne za trzy-cztery dni samochód stał, dopóki nie wyjaśniono wszystkich błędów do dokumentacji transportowej, a pana zdaniem, jakby się ureguluje to znaczy firmy się uczą jak właśnie przechodzić badania, czyli czy to przyspiesza skracać czas to zdecydowanie zaprzecza pierwsze koty za płoty, że firmy, bo nie mogą się dokładnie przygotować wszystkie nie wszystkim dostęp do informacji przecież, że ostateczne zapisy były prowadzone na sam koniec grudnia wobec tego nikt nie wiedział dokładnie jak będą wyglądały transporty wszystkie procedury 1stycznia dlatego wszyscy się przygotować różne źródła zachowały różnych numerów my, żeby wjechać na prąd również musieliśmy podać się specjalny numer podany przez światową oba numery, bo firma sama musiała się zarejestrować co świadczyć usługi na terenie Wielkiej Brytanii z Wielkiej Brytanii z Europy wobec tego zawsze gdzieś tam jak czegoś brakowało oto następowały problemy występowały przestoje właśnie agencjom urzędy chcą ani myśli pan, że teraz w kwietniu lipcu znowu będą takie przestoje, bo wchodzą takie nowe wymogi pewne deklaracje VAT-owskie deklaracje fitosanitarne zgadza się to jest też kolejny element, który budzi obawy, dlatego że no w tej chwili mamy tak troszeczkę tą prostą procedurę odprawy celnej, żeby wspólnie przejść do takich pełnych odpraw celnych procedur, o których pani wspomniała mamy obawy w tym oczywiście, ponieważ jednak do tego podejdą urzędnicy, bo to jest najważniejsze czy będą bardzo skrupulatni, gdy będą wymagali dopełnienia Super wszystkich formalności czy też no będą podchodzili troszeczkę tak z ze zrozumieniem do tego, że jest coś nowego oni, że można jeszcze naprawić błędy, które dziś na podłodze pokoju, a chciałbym pana zapytać takiego spojrzenia szerokie na właśnie branży oraz transportowa czy nasze firmy na brexicie zyskają czy stracą generalnie wydaje mi się, że co chyba pisarze podejść do tego rynku sam Brexit nie ma czego się olbrzymiego wpływu na firmy transportowe taka spełni moją opinię, ale tutaj są zmiany na rynku są dużo dużo głębsze, które są związano z tak naprawdę pakiet mobilności, który jest wdrażany stopniowo Unii Europejskiej i on tworzy bardzo duże bariery wejścia szczególnie dla łosi, ponieważ wymogi proceduralne i formalne wymogi stawiane firmą co do świadczenia usług są tak duże, że nie każdy będzie w stanie szczególnie mniejsze firmy nie będą w stanie sprostać wymaganiom jeśli kontrole Unii Europejskiej będą duże zanosi się na to, że Unia europejska przygotowuje do tego, żeby kontrolować przepisy pakietu mobilności strony są kontrolowane przez poszczególne państwa, ale teraz jest Unia europejska w ubiegłym roku powołała swoją jednostkę kontrolną, która również będzie kontrolowała przestrzeganie przepisów o możliwości no to jest gorsza wiadomość dla mniejszych firm, ale nie jest zła wiadomość dla takich firm jak moja, które są większe przygotowane na wypełnienie wszystkich wymaga czy są gorsze rzeczy niż Brexit są gorsze raczej Brexit tutaj myślę, że nikomu nie zależy na tym, żeby zablokować rynek brytyjski ani Brytyjczykom oni tutaj Europejczykom ja tak mówi po brytyjsku tak dlatego Brytyjczycy właśnie mówią o sobie, że to tutaj są ryby wielką Brytanią, a tam jest euro wobec tego nikomu nie będzie zależało na tym, żeby nie było jednak obowiązek w pytaniu ani jakie pytania nie Unii Europejskiej wobec tego nie spodziewam się, żeby tutaj były jakieś długim okresie problemy po tej wypadek posła miałem problemy wieku dziecięcego tzw myślę, że wszystko będzie przebiegał wiary spraw dziękuję ślicznie naszym gościem był pan Andrzej Szymański dyrektor zarządzający firmy Dartom dziękuję bardzo, widzenia teraz popatrzymy na Brexit oczyma analityka banku inwestycyjnym, ale też Polki mieszkającej w centrum Londynu co Brexit oznacza dla londyńskiej giełdy co oznacza dla brytyjskich spółek technologicznych czy w sklepach faktycznie były puste półki czy jest kontrola paszportowa czy można brać w drodze do Polski kanapki z szynką, z czym mają kłopot Polacy w wielkiej Brytanii czy można sfilmować brytyjską telewizję tego dowiecie się od Martyny Piotrowskiej analityka w amerykańskim banku inwestycyjnym w Londynie zapytałam ją czy Brexit ma dla banku inwestycyjnego duże znaczenie myślę, że my to zdecydowanie bardzo duże znaczenia przygotowania do brexitu zaczęły chce tak naprawdę od razu, kiedy Brexit także z rzeczywistością, czyli ponad 4 lata temu powołano specjalne zespoły, które ciężko pracowały, aby przygotować bank ma to bezprecedensowe wydarzenie i zależało przede wszystkim na tym, żeby zarówno klienci jak pracownice jak najmniejszym stopniu odczuli konsekwencje tego Brexit to w praktyce oznacza to kilka rzeczy na pewno oznacza ta przenoszenia aktywów bilansowych przenoszenia pracowników czy też tworzenia nowych stanowisk w Europie jak również otwieranie nowych siedzi przed zdobienia czy Paryżu czy we Frankfurcie myślę, że strategia to zależało też konkretnego banku w zależności od tego czy dany bank miał już dojrzał obecna z Europy kontynentalnej czy nie i musiał też dużo tych stanowisk również, żeby to swoją obecność w Europie opiera dopiero tworzyć Night do tego oczywiście dochodzi jeszcze nieskończona ilość regulacje dodatkowych procedur, które trzeba było wdrożyć zarówno przez jakie trzeba będzie teraz wdrażać regularnie myślę, że jeszcze takich ciekawych konsekwencji brexitu, które myślę pośrednio wpłyną na banki inwestycyjne to znaczenie giełdy londyńskiej czytaliśmy w kilka dni temu, że Amsterdam wyprzedził Londyn jeśli chodzi o opozycja udział ten Europie myśmy też obserwowali wcześniej już na początku 2020, kiedy wiele firm europejskich decydujące na listy międzynarodowej wybierał właśnie Amsterdam Ania ani Londyn jak np. w przypadku polskiego postu także w konsekwencji jest duże te negocjacje między wielką Brytanią cała Unia europejska jeszcze dalej trwają dotyczące współpracy w zakresie sektora finansowego także na pewno jeszcze dużo przed nami i dopiero wtedy będziemy mogli jako skwantyfikować je ocenić całe konsekwencje brexitu na bankowość inwestycyjną pani zajmuje się inwestycjami spółki technologiczne, więc jak pani ocenia czy brytyjskiej spółki technologiczne na brexicie zyskają czy pracą myślę, że metra mniejsza, ale też jako najważniejsza odpowiedzialność to zależy myślę, że to zależy od kilku czynników myślę po pierwsze, zależy od tego, jakiego stopnia walizek i tak naprawdę skomplikuje to normalne funkcjonowanie tych firm w związku z tym po drugie, jakie będą koszty i konsekwencje krótko długoterminowe potrzecie oczywiste zależy to również od tego jak będzie zachowywał się funt brytyjski myślę, że spółki technologiczne bez względu na podsektory, które reprezentują na pewno cię konsekwencja dodatkowej biurokracji dodatkowe koszty tak jak wspomniałam kursu funta jak również SA od czego konsekwencją zatrudnienia i dostępu do tego Międzynarodowego talentu, ponieważ na pewno po brexicie nie będzie już tak prosty łatwy dostęp nie tylko ze względu na emigrację zawodową, ale również dostępu do studentów, ponieważ na studentom z krajów europejskich będzie tak prosta wyjechać na studia zagranicę do Wielkiej Brytanii, a to na pewno dużo tych studentów była zatrudnianych przez spółki technologiczne i Wielkiej Brytanii plan, niemniej jednak na pewno istnieje też właśnie takie podsektora owe, a sekwencja tych specyficzne dla danych sektorów, które dałby dodatkowo określa powagę tych skutków dla przykładu możemy zająć e-commerce, czyli w uwielbianej bardzo popularny sektor dzisiejszych pandemicznych czasach myślę, że firmy takie jak ASA z trybun, bo na pewno będą musiały sobie decyzje już liczą tak naprawdę zakłóceniami w dostawach dodatkowymi kosztami kontrolami granicznymi biurokracja czy podatkami tutaj głównie o modzie na szlak, który na pewno zakłócony takie normalne funkcjonowanie całego Supply Chain i prezentacja spowodują opóźnienia i dodatkowe koszty, które mogą przyczynić się do wzrostu cen traktujemy tak naprawdę, czyli konsumencie znaj tutaj też czytam właśnie o ciekawym przykładzie termy Dayli Sports PL brytyjska firma produkująca odzież sportowa sprzedające online, która właśnie przez Brexit decydowała zmienić swoje plany o wybudowaniu magazynu i zamiast właśnie w wielkiej Brytanii wybudują go na terenie Europy kontynentalnej właśnie przez te problemy, które w tym momencie powoduje Brexit właśnie to jest ten sam firmy powiedział, że zakłócenia teraz policja liczone są nawet władze prawie 1 000 000 tak, że to są ogromne koszty i powodują spowolnienie wydajności i nie sądzi, że te formalności jakoś się w najbliższym czasie zagarniają i właśnie przeniesienie tego magazynu wybudowania Regionalnego magazyny na radę wydaje się, że taką ma optymalnie sam na rozsądniej sza decyzją z perspektywy ekonomiczne, ale może także by zezwalającą ważnych i pesymistyczne argument myślę, że na pewno trzeba też często uwagę, że Brexit dla Wielkiej Brytanii taką autonomię i swobodę kreowania dalszej ścieżki regulacyjnej dla sektora technologicznego, które może wspomóc wzmocnić dotychczasową pozycja lidera jako jego centrum technologicznego w Europie jak jak również na świecie le myślę, że to jest na pewno szczególnie istotne teraz właśnie tych dzisiejszych covidowych czasach, kiedy znaczenie tych firm technologicznych gwałtownie wzrosła, ale szybko się rozwijają szybko szybko rosną na jeśli te firmy brytyjskie będą tylko napotykały problemy na drodze to na pewno stracą konkurencyjność i przegrają ze swoimi europejskimi odpowiednikami także jestem ciekawa co się wydarzy jak sytuacja się rozwinie autonomiczność może mieć naprawdę duże znaczenie i dać tym firma właśnie kopa, bo mogą powstać tak dobre dla nich regulację, że europejskie firmy będą się chciały lokować w wielkiej Brytanii nieograniczonej unijnymi przepisami, więc faktycznie to może być firmom technologicznym nie tylko pewnie na dobre mamy taką proszę pani mieszka w Londynie i była pani w czasie, kiedy Brexit wszedł w życie i my słyszeliśmy tutaj pustych łąkach, na których znalazły się europejskiej to pani Aniu, obiektu, bo w system polskimi spółkami to ciekawa sprawa, bo jeszcze zapowiedział pustych półek nie widziałam ja mieszkam w centrum Londynu może może to też ma znaczenia natomiast dla tak jak też tam poznajemy to dalsze polepszenie postępowa nie widział na pewno ludzie bali się o puste półki jeśli ten no deal Brexit przebył życia natomiast na szczęście to nie stała także dla pustych półek na szczęście nie było myślę że, że na pewno nie była tyle paniki, jakie mogą być zatem wydawać właśnie z mediów tak jeśli taką jedno z ciekawą obserwacją było to, że właśnie wracałam z polskiego, jakie pytanie po świętach nowym roku jest też spodziewam się niewiadoma Kolejarz na granicy do kontroli paszportowej planie takiego też nie spotkałam tak naprawdę swobodnie mogłam przejść przez te idee tak jak zazwyczaj nikt nie pytam czemu miastami czy mam prawo to być także też pozytywne zaskoczenia natomiast może to też jest czasem się zmieni zobaczymy czy na razie jak w prywatnym życiu nie obserwuje pani zmiany tak myślę, że jakiś takich gwałtownych zmian nie ma na pewno sale jest to małe takie trywialne mogłaby się wydawać zmiany, które jednak jak zostałam pływają laty w Ameryce książka dla mnie jak emigrantki ja od czasu do czasu lubią sobie zamówić sens polskich sklepów i wybrać dostawę międzynarodowa na jej niestety w styczniu odkryła ze smutkiem, że miasto możliwe my może na razie natomiast no właśnie polskie firmy myślę, że dotyczy ta wielu krajów Unii Europejskiej po prostu na razie nie wysyła produkty zagranicę do Wielkiej Brytanii także tutaj miałem taką negatywną niespodziankę jeszcze 1 takie przykłady, które akurat czytałem te z stymulowanie telewizji online to niestety nie można brytyjskiej telewizji trenować z Europy na odwrocie także tutaj czytamy np. rodzinne Wielkiej Brytanii, które wyjechała na czas kobiet dodaje pani, że jest z dniem 1stycznia niestety odkryli, że nie mogą znaleźć przepisy mogą oglądać ulubionych seriali w modnej niestety też nie byli za szczęśliwy na pewno z tego wadą jest takich miast np. który też by bez tego dużo cytowane w brytyjskiej prasy ta przykład słynnych kanapek Sienko nie można przewozić w produktach pochodzenia zwierzęcego Wielkiej Brytanii da tak Unii Europejskiej Ney celnicy na granicach zabierali Kalaty szczękę wszelkie kierowcę dopiero w Klewaniu zostawili także podaż nie była miła niespodzianka z ciekawości sprawdziłam jak to się w drugą stronę zawsze można przewozić z Unii Europejskiej do Legii wracają także mają co dajemy premierowi kartkę dla zdrowia samo wystawia się bardzo się także są tak jak małe dla małe zmiany, które jakoś tam uprzykrzają życie natomiast w takich dramatycznych konsekwencji na razie nie widać i mam nadzieję, że tak zostałem to trzymam kciuki, żeby się jak najmniej zmieniła pani mogła sprowadzać z Polski ulubione towary, żeby na granicach cały czas przechodziło lekko się po przechodzenie przez granicę z paszportem naszym gościem była Martyna Piotrowska analityk w amerykańskim banku inwestycyjnym w Londynie nasi rozmówcy uważają, że za Brexit zapłacą głównie Brytyjczycy okazuje się jednak, że brytyjskie firmy mogą na uniezależnieniu się odbiurokratyzowania Unii zyskać jedno jest pewne zabawa dopiero się zaczęła eksporterzy muszą się uzbroić w cierpliwość i powalczyć o rynek, bo może się na nim pojawić dużo okazji do zrobienia interesu mogą też odpuścić wielką Brytanię, bo dziś wielka Brytania to wielka niewiadoma, a zwykli zjadacze chleba mogą wyciągać popcorn, a raczej przepraszam zaparzyć herbatkę będzie ciekawie i pewnie za jakiś czas znowu sprawdzimy co tam w ojczyźnie Szekspira słychać tymczasem dziękuję za uwagę to już koniec tego odcinka Pulsu biznesu do słuchania za tydzień Bartek Meyer będzie opowiadać o polskich meblach, a wszystkie odcinki Pulsu biznesu do słuchania znajdziecie na PB kropkę PL ukośnie do słuchania i aplikacjach pod kasowych, a Brexit pytała dla państwa Małgorzata Grzegorczyk do usłyszenia na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw korporacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA