REKLAMA

"Rap w służbie narodu", czyli o relacjach między rapem, a nacjonalizmem

Światopodgląd
Data emisji:
2021-02-26 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz czy w światopoglądzie porozmawiamy teraz o rapie służbie narodu taki jest tytuł wydają się niezwykle ciekawej książki dr Piotra Majewskiego stąd też pozwoliliśmy sobie zaprosić autora jest teraz państwa gościem dzień dobry dzień dobry witam panią redaktor witam radiosłuchaczy dr Piotr Majewski dla porządku powiem jest kulturoznawcą z socjologiem związanym z uniwersytetem SWPS no, a w kontekst naszej rozmowy autorem świeżo wydanej Rozwiń » książki rap w służbie narodu, którą wydało wydawnictwo naukowe Schola i w tejże pracy dr Majewski bada relacje między kulturą popularną atak konkretnie rapem właśnie, a nacjonalizmem i co ciekawe to jest trochę tak takie porównawcze badanie jak ta relacja się kształtuje między nacjonalizmem, a rapem kształtowała kształtuje ewoluowała w stanach Zjednoczonych w społeczności czarnych Amerykanów oraz jak to wygląda w Polsce, zanim przejdziemy już do jakichś wniosków, którym mogą państwo zachęcić też do sięgnięcia po lekturę pogłębienie tego tematu, ale jeżeli, choć kilka słów chcielibyście poznać mam nadzieję, że ta audycja usatysfakcjonuje wasz głód, bo chyba trzeba było zacząć od tego, że pan w tej pracy nie tylko pan, ale w tym kontekście tej pracy przede wszystkim znacznie bardziej docenia kulturę popularną w zasadzie jak rozumiem ze z tych pana wniosków jest to w tej chwili najważniejsze Polek kult kulturowe, na którym ludzie mogą się, w którym wyraża, który będzie musi wyrażać wyrażać swoje tożsamości, ale też prowadzić te wojny o hegemonię to znaczy kto czy kultura będzie wyżej czy będzie nadawała, która będzie ważniejszym trendem silniejszym trendem może tak to ujmę to właśnie kultura popularna nie niekoniecznie Opera niekoniecznie teatr, ale kultura popularna właśnie tak jest najbardziej tak właśnie uważam oczywiście nie jestem twórcą tego tej myśli tutaj bazuje przede wszystkim oczywiście na teorii Antoni g z czego jak badaniach naj przede wszystkim na wnioskach badaniach różnych naukowców związanych z brytyjskimi studiami kulturowymi i tak wydaje mi się, że właśnie kultura popularna jest ta przestrzeń kultury czy przestrzeń kulturowa, w której najpełniej współcześnie są wyrażane naszej tożsamości nasze przekonania ideologiczne itd. itd. i które z tą przestrzenią jednocześnie naszej codzienności czy towarzyszy nam codziennie jesteśmy wszyscy zanurzeni może nie 1 po kulturze, ale tak jak staram się także pokazać w książce w wielu kulturach jednocześnie uważam, że właśnie ta przestrzeń pop kulturowa czy to wszystko co nawet potocznie rozumiemy jako kulturalnej wytwory produkty to są te ważne elementy składowe konstruujące czy rekonstruując na co dzień naszą tożsamość zarówno indywidualną, jaki oczywiście zbiorą rodzą założenie, że bez kultury masowej czy bez mediów masowych, a w tym sensie współcześnie kultury popkultury czy kultury popularnej, a więc i rapu nie byłoby narodu to znaczy pan UPO UPO podmiotami ja tych, którzy słuchają dzisiaj kultury popularnej kiedyś mówiło klasy ludowe dziś są różnego rodzaju określenia nie tylko jako tych, którzy właśnie, odbierając coś z góry co inteligencja jakieś kanony, które tworzyć jakiś trend intelektualny ideologiczne, które tworzy, ale w zasadzie też współtworzą, a właśnie w tej relacji silniejszy dzisiaj szczerze powiem, że ja też nie potrafi do końca odpowiedzieć na to pytanie czy, jeżeli spojrzymy na Rapa proamerykański, a zwłaszcza ten jego podgatunek czy osób gatunek, który ministra polityczne tutaj oczywiście możemy wskazać, że od zawsze czy rap rap afroamerykański był kolejną współcześni chyba najważniejszą manifestację czarnej kulturę oporu, która budowała, która powstała powstała gdzieś tam 17 wieku może nawet szesnastym wieku w stanach Zjednoczonych oczywiście ulegała przeróżne modyfikacją zawsze była to kultura tak, która dążyła do konfrontacji z tą białą kulturą anglosaską dominującą tworzyła własną i tworzyła tożsamość, tudzież tworzona była przez ludzi, którzy starali się zbudować swoją odrębną własną tożsamość oczywiście w tych wszystkich kontekstach, a amerykańskiego niewolnictwa tej historii Afroamerykanów w stanach Zjednoczonych ma w przypadku Polski, kiedy zajmuje się tym polskim rapem określanym przez jego słuchaczy i prowokatorów oraz samych artystów polskim rapie patriotycznym tutaj mam jednak dużo większe przekonanie o tym, że ten rap patriotyczny jest pewien sposób odgórne wobec tak wtórne wobec dyskursów szeroko pojętych elit i jest on takim swoistym przykładem zinstytucjonalizowany, tudzież korporacji gatunku kultury popularnej, jakim był rap w jego specyficznej formie i wykorzystywania przez te elity do określonych politycznych celów to ją taką propozycję ja uważam, że ta książka pana jest niezwykle ciekawa, bo one oczywiście też podsumowuje różnego rodzaju teorii myśli na temat właśnie roli kultury popularnej na temat idei nacjonalistycznej czy narodowej, więc propozycja jest taka, że przeczytam tylko krótki fragment pana książki, żeby pokazać, dlaczego to zestawienie rapu nacjonalizm nacjonalistycznego rapu czarnych ze Stanów zjednoczonych i tego polskiego jest takie ciekawe, a potem najpierw zaczniemy powiemy chwilę o tym rap amerykańskim, bo wydaje się, że słuchacze mogą nie doceniać jak ogromną on ma siła wpływu, ale też ogromną rolę emancypacyjne i porównamy to znów do tego polskiego wielu wymiarowe instytucjonalizacja rapu patriotycznego jest fascynującym przykładem tego jak różne praktyki kulturowe w efekcie globalizacji potrafią uzyskać nowe znaczenia ile afro amerykański rap polityczny przedstawi przeciwstawiający się białemu rasizmowi oraz gloryfikujące czarny nacjonalizm radykalny socjalizm czy idea narodu islamu powstał jako oddolny spontaniczny element afroamerykańskiej tożsamości oporu i tożsamości projektu o tyle rap patriotyczny, który jest pierwszym polskim rapem stricte politycznym powstał w dużym stopniu w wyniku inkorporacji zinstytucjonalizowanej ewolucji jego powstaniu i popularyzacji ważną rolę odegrały różne instytucjonalne podmioty tak jak państwowe instytucje kultury media partie organizacje polityczne oraz firmy odzieżowe wydają się, że to jest niezwykle ciekawe, ale też warto zaznaczyć że, pisząc o tym polskim rapie patriotycznym, czyli rapie politycznym nie naśmiewał pan się z niego w takim duchu w tym niektórzy się naśmiewali, że takich amerykańska muzyka przywieziono tutaj na polskie ulice zupełnie bez sensu przecież to jest muzyka czarnych Amerykanów no tak ten dyskurs post ten dyskurs, w ramach którego przedstawiano polską kulturę hiphopową jako taką wtórną kopie kultury afro Amerykę, a afro amerykańskiego hip-hopu oczywiście zazwyczaj także wiązał się z deprecjacją źródłowej kultura amerykańskiego hip-hopu to dyskurs dominujący w Polsce myślę, że tak do 20050607. roku to ta sytuacja oczywiście się zmieniła, ale hip kultura hiphopowa w Polsce po jej takim pojawieniu się takim popularności lat w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych nie miała łatwo w żadnym żadnym wymiarze i oczywiście gdzieś tam poczucie odrzucenia przez szeroko pojęty elitarny czy system kulturowy na system ekspercki kulturowy zbudowany przez neoliberalne liberalne elity w latach dziewięćdziesiątych itd. on cały czas towarzyszy, zwłaszcza tym raperów, którzy przeszli na pozycje, które określa pozycjami patriotycznymi niektórych twórczości w ogromnym stopniu wyrazie właśnie narrację obecne po prawej stronie polskiej sceny politycznej, zwłaszcza narracja historyczna, ale nie tylko czy te związane z polityką historyczną no oczywiście także w dużym stopniu narracji organizacji na racje środowisk, które określili byśmy mianem skrajnej skrajnej prawicy tak jak młodzież Wszechpolska obóz Narodowo-Radykalny itd. itd. jak to się stało, że to rap hip-hop jest właśnie teraz tym tą tą popkulturą, które w, której wyrażają się nacjonaliści, a nie rok wydaje mi się przede wszystkim wynika to z 2 względów z tego względu, że era, jeżeli spojrzymy na jakiekolwiek statystyki rap w tej chwili jest najpopularniejszym gatunkiem muzycznym wśród wśród młodych ludzi szeroko pojętych młodych ludzi tak byśmy do czterdziestego roku życia z 1 stronę wystarczy spojrzeć tak na dane udostępniane przez Spotify i czy np. narodowe centrum kultury, które także rok rokrocznie publikuje te dane tak tego typu dane to jest 1 strona druga strona oczywiście wynika z tego, że rap jako specyficzny gatunek upraszczam w tym momencie, ale nie wymaga takich kompetencji czy nakładów jak inne gatunki muzyczne nie musimy umieć grać na żadnym instrumencie, żeby tworzyć muzykę hiphopową i być doskonałym artystami oczywiście ten artyzm objawia się winny sposób tak poprzez umiejętność deklamacji recytacji tak dalej układania znakomitych tekstów itp itd natomiast re no jest to gatunek przede wszystkim ma najbardziej popularny i w związku z tym jako takie popularne narzędzie tak komunikacyjne także stał wykorzystywany wykorzystany przez te środowiska prawicowe głównie jako zaadoptowane właśnie z tego względu także, że cieszy się ogromną popularnością wśród poszczególnych segmentów wiekowych naszego społeczeństwa innych społecznych dr Piotr Majewski z państwa gościem autor rapu w służbie narodu książki rap w służbie narodu wrócimy do tej rozmowy za kilka minut, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jest dr Piotr Majewski kulturoznawca socjolog Uniwersytetu SWPS goście też jest książka autorstwa Piotra Majewskiego rap w służbie narodu relacji między tą kulturą popularną rapem konkretnie, a nacjonalizmem porównawczo to jest wydają się niezwykle ciekawe, jaką jak relacja kształtowała w stanach Zjednoczonych wśród czarnych Amerykanów i jak kształtowała się w Polsce na zasadzie chybabym ostro to ujęła kontrastu 1 jest ten rap nad nacjonalistyczny amerykański jest muzyką czy formą oporu przełamania próbą przełamania hegemonii demonicznej kultury, która zresztą nie uwzględniała tego doświadczenia czarnych Amerykanów i budowania tożsamości też no, a w Polsce pewnie to zaraz rozwiniemy teza dr. Majewskiego, jeżeli mogę ją własnymi słowami surowymi słowy wyrazić jest taka, że on podtrzymuje tę hegemonię, czyli w tym sensie idzie ramię ramię z władzą, ale byty trochę, choć zarysować te różnice, bo myślę, że to jest też niezwykle ważne w pana książce nie tylko, ale też kolejna okazja, żeby sobie uzmysłowić jak niebywale represyjny był były amerykańskie Demokratycznej jako państwo wobec czarnych Amerykanów i to długo długo po zniesieniu niewolnictwa tak naprawdę ta dyskryminuje dziś to jest dyskryminacja ma miejsce dziś i jeden z przedstawicieli 1 muzyków public Enemy, jeżeli dobrze pamiętam porównał MTV, w której zaczęto grać ten amerykański rap hip-hop nazwał MTV i synem czarnej Ameryki, gdy pan rozwinąć, bo myślę, że może tak, chociaż rysujemy rolę, jaką odgrywała odgrywa to ja może precyzuje on nazwał era mianem CNN czarnej mamy tutaj to przecież dla starych, więc na czym polega przede wszystkim na tym, że właśnie dzięki temu, że na początku lat dziewięćdziesiątych rap stał się niezwykle popularny co było procesem tak naprawdę długotrwały, ponieważ można, że pierwsze utwory hiphopowe czy rapowe powstawały na początku lat osiemdziesiątych rap był przez długi okres czymś co taki słynny raper w amerykańskim nas na uwagę to sekret, czyli sekretem getta wraz z jego także w pewnym stopniu komercjalizacją pojawieniem się w telewizjach muzycznych właśnie takich jak MTV tak dalej w stacjach radiowych także nie było łatwe raz zaczął wyrażać tę radykalną czarną perspektywę i jest niezwykle ważny był muzyką jak to zazwyczaj w przypadku muzyki afroamerykańskiej różnych gatunków, które bardzo szybko przestała być tylko włącznie słuchane przez Afroamerykanów, ale stała się niezwykle popularna także wśród innych grup amerykańskiego społeczeństwa wśród białych letników wśród Latynosów wśród przedstawicieli tzw. pierwszych narodów czy po prostu pierwszych narodów bardzo szybko ten rap dzięki swej popularności oraz tej radykalnej politycznej perspektywie zaczął właśnie w przestrzeni popkultury nie przestrzeniach elitarnych książkach trudno dostępnych zrozumiałych tylko wyłącznie dla nielicznej kasty kleryków itd. wykształconych stał się taką takim kanałem tak manifestowania tej specyficznej perspektywy politycznej w tym także nacjonalistycznej, ale klasowej religijnej i zyskał ogromną ogromną popularność także oczywiście we wszystkich możliwych zakątkach globu w tym sensie, że te teksty były bardzo polityczne i też no właśnie budujące jakiś kanon kulturowy z jego bohaterami z jego pamięcią historyczną ze jedno z tymi najważniejszymi wątkami w tym rodzącym się właśnie właśnie użytego sformułowania tak bardzo luźno no jakiś narodzie wspólnocie społeczności czarnych Amerykanów dlatego CNN jak rozumiem chyba nie doceniamy tego jak wielką on odegrał rolę taką właśnie kaman twórczą o kanonu twórczą oczywiście czarny nacjonalizm to historycznie dość dość długa tak ideologii czy biologia posiadająca posiadająca posiadająca tak odległą przeszłością może tak czy co najmniej 19 wiek tak dalej natomiast era przede wszystkim był wyrazem czy wyrazem sztuki wyrazem właśnie tego politycznego zaangażowania tego pokolenia Afroamerykanów, które tak narodziło się w ramach w ramach destrukcji czarnej klasy niższej w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, która była efektem tzw. konserwatywnej rewolucji i była to generacja przede wszystkim zawdzięczamy regionowi w skrócie no może mnie przede wszystkim afroamerykańskim klasą Ludowym ta, które doświadczyły deprecjacji natomiast na różnych wymiarach symbolicznej ekonomicznej społecznej politycznej itd. natomiast właśnie w tym sensie tak stał się tą muzyką czy tym narzędziem tak tym narzędziem komunikacyjnym, które pozwalało im jak wyrazić wreszcie temu pokoleniu tej grupy społecznej wreszcie wyrazić tak swoje opinie przekonania polityczne na szerszym forum publicznym tak właśnie dzięki temu, że bardzo szybko zyskał popularność oczywiście w ten sposób także rap czy był jego kanoniczne kanon twórcza wersja polegała na tym, że przywrócił pamięć o tych najważniejszych XX-wiecznych postaciach amerykańskiej sceny politycznej przede wszystkim takich jak czarne Pantery Malcolm x czy stan karmić, o których pewien sposób ta pamięć została, jakby zatarta może w ten sposób ara wersji popkulturowej przywrócił tak na nową moc działania symboliczną moc działania technikom czarnej rewolucji czarnego nacjonalizmu tak dań w tym sensie mówimy, że to jest właśnie muzyka kultura oporu, więc założenia anty elitarna, bo walczy właśnie z kanonami i to narzucanym kanonami hegemonią i w tym sensie właśnie jest kultura ma czy kiedyś byśmy powiedzieli ludu, ale pan pisze ona może być zawłaszczona użyję tego słowa, ale proszę bardziej profesjonalnie nazwać przez elity no które, która uczy się nie podoba to, że istnieje kultura, na którą nie mają albo mają bardzo ograniczoną kontrolę nad to jest przypadek Polski to znaczy jak bardzo słowo zawłaszczenie jest nadużyciem jak bardzo nie myślę, że nie jest w ogromnym stopniu na 3 nie jest dużym nadużyciem raczej używam słowa inkorporacji czy instytucjonalizacja oczywiście nie został zawłaszczony czy inkorporowane Polski rap jako całość przez różnego rodzaju elity tak nie chodzi tylko elity polityczne, ale jego specyficzna część tak tak jak pisze w książce raperzy w Polsce, którzy tworzą ten Polski rap patriotyczny czy raczej tzw. patriotyczne bydgoską zdążymy rozwinę ten ten patriotyzm to oczywiście nacjonalizm czy, w który składa się nową opowieść właśnie takie nacjonalistyczne oparty jest czy syna męskości na islam osobno figurze kobiety bardzo ciekawie pan PiS, chociaż aż przykro mi to teraz podsumowywać tak oczywiście jest to rap Street nacjonalistycznej używam tego określenia, którego używają sami twórcy propagatorzy tej muzyki to są czy ci raperzy, którzy tworzą ten gatunek oprócz może Tadeusza Tadka Polkowskiego, które zasłynął jako jeden z członków takiego zespołu moglibyśmy będziesz rapu ulicznego firma to nie są znani artyści są artyści, których w pewnym stopniu popular, którzy zawdzięczają popularność w określonych kręgach fanów muzyki hiphopowej, a przede wszystkim popkultury nacjonalistycznej właśnie temu, że poniekąd zostali kolportowane przez różne instytucje kultury przez różnego rodzaju organizacje polityczne partie polityczne media w tym także pewnego czasu media publiczne dopiero wtedy ich twórczy została inkorporowana ich zaś o zasięgu odbiorców chce mówić, ponieważ nie prowadziłem takich badań, ale zaistnieli oni w szeroko pojętej przestrzeni kulturowej medialnej tak jak i stąd właśnie takie ma pan wątpliwe na ile to jest oddolny oddolna muzyka tak to znaczy na Ilona współ góry popyt się pojawił, a czy wsparcie, a na ile wynika z takiego zapotrzebowania tożsamości konieczności wyrażenia się nowym czas, jaki słów używać ludu dokładnie tak Bożenie ludu może określonej części ludu ludu jako takie tra natomiast nie do końca oczywiście dostrzegam to czy niejako upraszczając powstała muzyka na zamówienia natomiast na pewno jest wykorzystywana, a artyści są tego świadomi więcej tworzący ten rodzaj polskiego rapu, a można nawet powiedzieć więcej, że świadomość chodzą w interakcję z z różnymi środowiskami politycznymi, które wykorzystują ten twórczość do propagowania określonych idei z sposobów myślenia czy po prostu interpretacji rzeczywistości zgodnej ze szeroko pojętym hegemon niczym polskim nacjonalizmem tutaj chodzi tylko dzisiejszy rządzących tylko staram się także w książce pokazać, że to, o czym opowiadają raperzy patriotycznie raperzy swej twórczości to są pewne elementy długiego trwania polskiej ideologii nacjonalistycznej zanurzone głęboko co najmniej 19 wiecznych wyobrażeniach rodzącego się wówczas polskiego nacjonalizmu no to jest ogólnie zarysowane też tych niezwykle ciekawej opowieści Piotra Majewskiego w książce rap służbie narodu nasze kończy to nie jest chyba po ile w przypadku takich książek wyznaniem, że ma pan już dość, czego ma pan dość, czego mam dość na poziomie takim najbardziej ogólnym i prymarnie szczerze przyznam, że już miałem dość w pewnym momencie słuchania polskiego rapu patriotycznego, tym bardziej że w wielu przypadkach niepomiernie nie pomagały różnego rodzaju portale z tekstami hiphopowymi czy w ogóle tekstami muzyki popularnej tak, na których można było przeczytać przeczytać tekst utworu w wielu przypadkach, zwłaszcza bardzo niszowych raperów których, określając zacząłem tego grona aktorów pod patriotycznych, choć nie tylko niszowych trzeba było dokonywać transkrypcji tak o, wsłuchując tych utworów po 100150 prac to na tym poziomie najbardziej Primark dnem, ale też oczywiście chodzi o to, że pracowałem między nad tą książką 5 lat i i o ile nie więcej ma już w pewnym momencie w pewnym momencie naprawdę potrzebowałem zająć się czymś innym tak czy po prostu przestać pisać może mamy jeszcze wrócimy do tej książki, a nawet nie dostaliśmy jeszcze dodatkowo procesu komercjalizacji, który przecież towarzyszy zarówno w stanach Zjednoczonych w Polsce tej relacji między kulturą popularną, a nacjonalizmem opowiadał państwu dr Piotr Majewski kulturoznawca socjolog z uniwersytetu SWPS opowiadał TUW światopoglądzie, ale przede wszystkim w książce rap w służbie narodu bardzo dziękuję za tę opowieść to już dziś tyle koniec świata podglądu, które wydawała Martyna Osiecka realizował Adam Szura informacja o nich jeszcze więcej sportu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA