REKLAMA

Kiedy warto zapisać swoje dziecko na zajęcia sportowe?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2021-02-28 11:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie w niedzielnym magazynie Radia TOK FM dziś będzie w sporcie rekreacji właściwie dla dla dzieci dla tych najmłodszych naszym gościem jest pan Oskar Rosa reprezentujący jako trener jako prezes klub sportowy osa Łomianki dzień dobry dzień dobry panie Przemysławie dzień dobry wszystkim słuchać proszę powiedzieć i to na przykładzie klubu, za którym pan stoi, jaki wiek jest dobry by rozpocząć przygodę ze sportem, jakie jest dobry no ogólnie wiemy, że dzieci od Rozwiń » razu się ruszają od urodzenia, tak więc masowej, a nawet w łonie matki, a nawet nie ma, tak więc ruch chyba nigdy nie nie za wiele, a im wcześniej tym lepiej akurat my poszliśmy w kierunku zajęć sportowych dla dzieci od trzeciego roku życia tak, czyli mamy grupy od trzeciego roku życia i tutaj realizujemy właśnie zabawy sportowe, czyli nie ukierunkowują się na jakikolwiek sport tylko staramy się, żeby dzieciaki no próbował wszystkiego, żeby się zapoznałem kształtem piłki, czyli rozumiem, że gdzieś jest taka nawet nie lekcja tylko próba zaznajomienia z siatkówką, bo jesteście klubem siatkarskim znaczy tak naprawdę tutaj pozwolę sobie trochę nawet rozdzielić, bo chcieliśmy uciec trochę z tego stereotypowego treningu, więc tutaj nawet nie mówiło środków oczywiście mamy klub siatkarski ale dlaczego w ogóle zabawy sportowe powstały to jest taka śmieszna historia moja córka, która dorastała na też potrzebowała dużo ruchu próbowałem ją tutaj w Łomiankach okradł momentach mieszkamy zachęcić do tego, żeby się ruszała chodziliśmy na pływanie bardzo się podobało na początku 4 zajęcia robią pięknie później naraz przestała chodzić tak musieliśmy sobie na tańce 4 zajęcia też to samo poszliśmy na koszykówkę dokładnie to samo myślę sobie gdzieś cóż tu tkwi błąd, ale sami będą analizował pytam się co się dzieje córeczko powiedz co się dzieje, dlaczego tak się dzieje, ale tato, bo na początku trwania, bo się bawimy, a później opóźni to mi każą coś robić no i tak powstała właśnie jak nasza idea tym, że zrobiła się zabawy sportowe zabawy sportowe tym charakteryzują, że staramy się te dzieciaki się nie wsadzać jakikolwiek no tutaj granice tylko, żeby właśnie dzieciaki miały możliwość rozwijać pod każdym względem właśnie w każdym momencie może też do nas dołączyć w każdym momencie może się rozwijać no dobrze to jeszcze zapytam wobec tego jak pan odnosi się do tego pojęcia wczesnej specjalizacji, która wybrzmiewa bardzo głośno w obawie przed tym, żeby dzieci ukierunkować od najmłodszych lat no właśnie tutaj jak zawsze wszystko zależy zależy też taki sport zaczyna jakiś sport ma być trenowany w przeszłości wiadomo gimnastyka wymaga pewnych treningów, które na kształtuje pewne cechy motoryczne, które później rzeczywiście ciężko wykształcić, ale ogólnie, jeżeli zaczęliśmy naszą rozmowę tę wspólną od rekreacji to uważam, że Rekreacja charakteryzuje się tym, że każdy miał możliwość spróbowania wszystkiego i poziom dopiero ewentualnie kształcić się na poziomie wyczynowym albo nawet ukierunkowany tak jak wyglądają takie zajęcia zajęcia zajęcia się charakteryzują tym, że wprowadzamy pewne stałe rytuały na czym polega, że przychodzą do nas dzieci na początku my wszyscy się witamy wspólną okrzykiem wspólne naszym hasłem jest to, że razem zaczynamy razem kończymy to też tworzy jakąś taką część właśnie sportową, że jesteśmy 1 drużyną co dzieciaki przychodzą do nas mając 3 lata jeszcze nie wiedzą co jest tak naprawdę drużyna co jest praca zespołowa na jej tutaj też wkracza już nowy element ich życie, który mówi o tym, że halo halo my jesteśmy sami na tym świecie jest nas więcej ani dzieci właśnie zaczynają wspólną zabawę sport czy już mamy pierwszą akcję taki drużyną później robimy wspólną rozgrzewkę, a także w czasie nazywa rozgrzewką może zabić nazywa zabawą dzieci nie wiedzą żony rozciągają, ale po prostu wykonują ćwiczenia, które ten pokazuje, że już dzieci nauczą że, a rozrywka jest złem, a część dobrym po prostu wykonują ćwiczenia i przechodzimy do części głównej, która jest za każdym razem inne zakazane próbujemy coś innego próbujemy gimnastyki próbujemy lekkiej próbujemy kosza kupuję wszystkiego wszystko co jest właściwe pod ręką co mamy możliwość zrobienia jest tego dosyć dużo będziemy sport jest bardzo wiele, a pod koniec już zajęć mamy 1 taką właśnie na charakterystyczną rzeczą charakterystyczną dla nas mamy się wydarzy charakterystyczna to jest efekt wału, który dla dzieciaka musi być, żeby on wyczekiwał, że pod koniec zajęć będzie coś wyjątkowego, że jak na pracuje to rzeczywiście pod koniec będzie coś co go nie zaskoczy i to nas w naszym przypadku jest tor przeszkód, czyli takiej układamy cały tor przeszkód na całej hali wtedy dzieciaki mają możliwość pokonać przeszkody wspinać się przeciągać wszystko co dusza zapragnie jak reagują dzieci na takie propozycje dzieci, które przecież wzrastają w kulturze rozrywek elektronicznych, które wchodziły w dobie pandemii no ja wiem, że to jeszcze nie trzylatki, ale siadają głównie przed komputerami zdalnie próbują zgłębić te podstawy nauki pozwoli chcę poruszyć takie dosyć na temat no bo nie nieprzyjemne tak można powiedzieć wszystko zależy od rodziców dzieci no nie powiedziałbym są odbiciem lustrzanym rodziców tak, ale duży wpływ mamy jednak rodzice sam jestem rodzicem tak wiem coś na ten temat mamy duży wpływ na nasze dzieci, jeżeli nasze dzieci będą miały dostęp do komórki no to wiadomo będą się bawić komórką, ale damy dostęp do właśnie zajęć dodatkowych no to dzieciaki będą miały te zabawy i będą się bawić sport i właśnie to do czego zmierzam to jest, że w tym wieku jak zaczynamy 3 czterolatki pięcio sześciolatki to nie chciałby mówić o problemie, ale bardzo ważnym czynnikiem w tej rodzic, który musi jednak to dziecko przyprowadzić do nas na zajęcia będzie twoje dziecko samo przez dziecko samo w sobie może mówić o zajęcia są świetne nosi lubią ruszać, ale bez rodzica ono jednak nic zrobić, więc musi do nas przyjść rodzice razem z dzieckiem tutaj też właśnie zachęcamy nie zniechęcamy do tego, że będzie ono, że będzie dzieciom towarzyszyli rodzice rodzice biorą nawet czynny udział teraz wiadomo teraz trochę inaczej w tych czasach, ale wcześniej rok temu jeszcze tak odpowiedział no to rodzice miał pełen wstęp na naszą halę miał ćwiczyć razem z dzieciakami wtedy podziwiać nawet swoje dzieci potrafią jesienią obawy co się stanie, bo wiadomo to jest sport tak poznajemy się nieraz ktoś to upadnie nam widzieć tę radość dzieci, ale też tak naprawdę bardzo podobało widzieliśmy radość rodziców, kto prowadzi takie zajęcia trzeba mieć szczególne predyspozycje do pracy najmłodszym tak bardzo ciekawy temat właśnie tutaj pan redaktor poruszył się mamy bardzo ciężki temat do gryzienia tutaj bo, żeby pozyskać osoby, które są w stanie pracować dzieci jest w tak młodym wieku jest relatywnie trudne no tutaj osoby, które kończył AWF no mogą prawdopodobnie samo zgodzić raczej zajęć z tak młodą grupą wiekową nie są praktykowane w ogóle no właśnie albo też nawet my jesteśmy w stopniu jakimkolwiek przygotowań, więc o jakimkolwiek przygotowaniu RM merytorycznym tak na studiach naukowym nie można powiedzieć trzeba bazować na ich doświadczeniu na jakimś na upodobania się w czasie takich zajęciach i czytaniem fantazji dziecięcej wiadomo taki prowadzący musi trochę wczuć w to dziecko nie może prowadzić zajęć już takich, które będą prowadzić zdrowy no taktycznych rozwiązań nie zawsze się denerwować, ale trzeba rzucić piłkę zobaczyli coś co się wydarzy dzieciaki często same stworzą bardzo fajne ćwiczenia bardzo fajne zajęcia pytam o to dlatego pewnie rodzice które, którzy przeprowadzają swoje dzieci mają takie obiekcje czy aby na pewno dostaną się nasze dzieciaki odpowiednie fachowe ręce fachowe ręce no właśnie teraz to mogą być te fachowe ręce fachowe ręce często na znaczeniu tutaj akurat na trenerów mogę mówić są takie, które na pewno nie szkodzą tak, które miał również nie nie uczynią czegoś złego nasze dziecko do tego na pewno nie chcemy, więc jeżeli trener podchodzi z pełną odpowiedzialnością do tego co robi co wykonuje pani ma odpowiednią wiedzę jest w sposób odpowiedni przygotowane na to czy te zajęcia doprowadzą do dalszego sukcesu nazwijmy to sportowego to gotowe postawił się na drugiej pozycji ważniejsze jest to, żeby dziecko rzeczywiście poznało sport chciało w tym sporcie uczestniczyć jak najdłużej, a trenerzy potrafią się zmieniać upodobania czy też nie potrafią zmieniać dostępność zajęć bardzo duże determinuje tak co mamy w ogóle dostępne w danym rejonie, więc tutaj jesteśmy trochę też należy wskazanie na tych trenerów, ale no musimy zaufać tak musimy tym trenerom zaufać, żeby oni też nabierali doświadczenia Zeiss z wiekiem nazwijmy to z tym doświadczeniem stawali się coraz lepsi, ale musimy mieć zaufanie rodziców i w jaki sposób należy interpretować sygnały płynące od dzieci, bo dziecko zdaniem tych, którzy zajmują się tym treningiem bardzo profesjonalnie od wielu wielu lat także fizjologów dziecka nie nie sposób zamęczyć dziecko padnie za chwilkę w stanie, gdzie jest granica by forsować trzeci w odpowiedni sposób albo inaczej nie narażać na to żeby, żeby się przeforsował, żeby nie przeforsował tak co może być tak naprawdę proszę jest to jak ustawimy nawet 10 osób obok siebie i powiemy im, że mają wykonać 10 przysiadów, jeżeli określamy od razu na początku liczby powtórzeń to wiadomo wykończy to dziecko albo tego liczącego dosyć szybko, bo 1 zrobi 10 lat bardzo szybkim tempie drogi wolniejszym 1 w stanie zrobić to drugi w ogóle nie jest tak zrobić tutaj właśnie bardzo ważnym elementem jest to, żeby od razu nie narzucać ilości bardziej może chodzić o czas wykonywania ćwiczeń albo może bardziej o to, żeby dziecko też mogło samo zdecydować o tym ile ma wykonać ćwiczeń samą siebie sprawdzało w ten sposób oczywiście musi kontrolować tak musi, ale bardziej poprzez to, żeby pochwalić spytać ile wykonać powtórzeń czy no czy no czy zmęczony do tego by nie powiedzą tak też nie możemy jako pyta czy męczyła się to ćwiczenia no bo też tak na dzieciach człowiek tras nie wiem czy to nie zmęczyło mnie zmęczyło o tym co ciężko interpretować, ale ogólnie wydaje mi się, że dzieci same wiedzą, kiedy już mają dość i my nie powinniśmy w ten sposób forsować doniosę więcej robiły na siły, ale tak naprawdę to dzieciaki u nas np. na zajęciach to samo tak naprawdę regulują sobie intensywność zajęć proszę powiedzieć gry zespołowe to jest nie tylko rozwój fizyczny, ale także społeczny społeczny tor to właśnie przede wszystkim do tego daje się teraz w czasie właśnie tej nocy w czasie pandemii najbardziej będzie brakować no jak dzieci będą funkcjonować właśnie w grupie jak sobie poradzić z tym, że naraz się okaże, że może ktoś lepszy od nas jak może okazać, że większość jest to pierwszy w kolejce, dlaczego ja mam stać ostatki w kolejce tak do wykonywania jakiegoś ćwiczenia i być cierpliwym ustawić się w urzędach to są rzeczy, które na pewno na pewno stracą teraz przez ten okres pandemii na cóż sport ogólnie to dyscyplina w jakimś zakresie na tą dyscypliną też my też staramy się przemycać podczas tych zajęć bo, że w domu do wykonywania pewnych ćwiczeń trzeba się skupić no to skupienie ma też często jest spowodowane naciskiem grupy no bo jeżeli ktoś stanie też wykonać to dlaczego ja mam tego zrobić to też jest taki test pozytywny efekt, który uczy nasz sport, że stawiamy sobie jako indywiduum pewne granice, ale w grupie graniczna się znikają napraw ile razy w tygodniu należy takich zajęć korzystać by one przyniosły taki widoczny problem zdalnie jeśli chodzi o wyczynowe uprawianie sportu tylko i społecznej ruchowy w takiej formule, o których przed przed chwilą pan próbował określić czy tutaj działem określa jakichkolwiek ram czasowych na na nas na osiągnięcie jakichkolwiek celów najważniejsza była systematyczność systematyczność gwarantuje sukces obojętnie, kto jest na jakim poziomie sportowym, jeżeli coś robi systematycznie to to ten sukces jakikolwiek by nie był no zostanie osiągnięty tak naprawdę systematyczność tak bym powiedział nasze zajęcia odbywają się co prawda dla tej grupy wiekowej raz w tygodniu, ale zrobiliśmy coś nazwijmy to morze wyjątkowego może wyjątkowego, ale prowadzimy godzin nasze zajęcia trwają godzinę co też jest w jakimś sensie wyzwaniem dla takich dzieci, bo przez godzinę ćwiczyć może to dużo może to mało, ale jednak skomasowanej właśnie potrzebą wspomniane, że dzieciaki często może 10 ma ruszyć się regenerują podczas takich zajęć też tak naprawdę mamy możliwe, żeby dzieciaki no szybko zmęczyć, ale one szybciej regenerują i poziom od razu są też znowu gotowe, więc takie godziny zajęcia co niektóre słyszałem, że są relatywnie długie uważam, że są jak najbardziej stosowna no tak tylko pytanie 30 dziecko w stanie utrzymać koncentrację przez taki czas koncentracja to właśnie bardzo duża rola trenera w tym momencie także Bytom skupić na koncentrację odpowiednich chwilach ale, żeby też rozproszyć odpowiednia chwila dziecka nie może być klub skupiony na zadaniu przez godzinę dlatego się bawimy zabawa polega też na tym, że no i nie trzeba być ciągle skupionym na swoim zadaniu mogę biec wprawo lewo w górę, jeżeli chce, ale w momencie, kiedy trener to odpowiedni sygnał odpowiednio za intonuje no swoim głosem jakieś tam np. ćwiczenia NATO wtedy dzieciak musi wiedzieć aha no tak teraz coś co musi się skupić, ale w momencie, kiedy do skupienia to już nie jest konieczne dziecko ma pełne prawo znowu się rozluźnić znowu sobie pobiegać sobie posiać wiele jest takich klubów jak Pański chyba ze względu NATO specyfikę, że ciężko pracować taką grupą młodą wiekową właśnie jest ich raty niemało oczywiście szkoda po no wg mnie jest wielką szkodą dla tych dzieci, a to się próbuje rekompensować przez zajęcia w przedszkolach, czyli jest sport przedszkole jest na rytmikę w przedszkolu są zajęcia dodatkowe w przedszkolu jedyny mankament, który tutaj podkreśla właśnie jest to, że też zajęcia są relatywnie krótki tak to mamy właśnie pół godziny zajęć, a pół godziny, zanim dziecko się przebierze, zanim zacznie ćwiczyć na stosowne ćwiczenia właściwie po zajęciach, więc czy przedszkole rzeczywiście nam rekompensuje te zajęcia ciężko powiedzieć chciałbym, żeby było więcej tak tak na pewno to bym chciał, żeby było więcej takich zajęć to w różnych miejscach, które dają możliwość uczestniczenia w różnych zajęciach sportowych różnych naprawdę nierównych, niemniej nie zrobić specjalizację po piłkę nożną siatkówkę czy cokolwiek innego tylko właśnie, żeby dzieci miały możliwość korzystania z bazy sprzętowej, iż sprzętu sportowego, który jest dostępny często jest ukrywane gdzieś głęboko, w jakich magazynach, żeby się odważyć, żeby potem właśnie materace kozły skrzynie sięgnąć dziękuję panu bardzo za rozmowę naszym gościem był dziś pan Oskar Rosa to wszystko w cyklu ruszy na zdrowie kłaniam się pan, życząc dobrej niedzieli serdecznie dziękuję informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA