REKLAMA

Konsultacje projektu KPO? "Obawiam się, że będzie to tylko odbębnienie formalności"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-03-01 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 5 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan prof. Piotr Krajewski Uniwersytet łódzki dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu czy mamy poważny plan odbudowy naszej gospodarki na szczęście ten plan wreszcie się pojawił, bo czekaliśmy bardzo długo na ten plan, który część krajów Unii Europejskiej już ma już pracuje nad nimi i to jest mi, że tak późno, ale jeśli chodzi o samą Rozwiń » zawartość to ja muszę przyznać jestem pozytywnie zaskoczony, bo są konkrety są działania ważnych obszarach typu klimat cyfryzacja wiem, że te działania były wymuszone przez Unię także to nie jest wielka zasługa naszego rządu, ale to się podoba to konkretne plany tak jak czyste powietrze zakup autobusów, czyli mniej takiego takiej nowomowy tu jesteśmy przyzwyczajeni ogólników jak to było np. strategii odpowiedzialnego rozwoju, ale są konkrety, które moim zdaniem z wiekiem widywane są często ważniejsze niż takie działania PR-owe jak mówienie o innowacyjność ten plan, którym mówimy to krajowy program odbudowy, który pod koniec minionego tygodnia wstępnie za pro przedstawił pan premier Mateusz Morawiecki, wysyłając ten dokument do konsultacji szczegółowy dokument znaleźć można na rządowych stronach liczy ponad 230 stron pan wspomniał o tym, że jest szczegółowe pozwolę sobie opinię trochę tamtej nowomowy również można znaleźć, ale ważniejsze jest to, o czym pan powiedział, czyli te filary, na których program opiera się i konkrety, które zostały zapisane, a więc odporności konkurencyjność gospodarki Zielona energia transformacja cyfrowa dostępność jakość systemu ochrony zdrowia Zielona inteligentna mobilność co pana zdaniem tych filarach jest najważniejszy, który z nich jest najważniejszy największy jest filar dotyczący Zielonej energii najwięcej tam idzie pieniędzy, więc w tym sensie jest najważniejszy podobnej wielkości jest Zielona inteligentna mobilność, czyli widzimy, że te działania nacechowane nakierowane na klimat mają pierwszeństwo i jak wspominałem wynika z tego narzuciła Unia europejska będzie, że ponad 30% miejsc właśnie na tego typu cele, ale uważam, że to bardzo dobrze, bo klimat jest priorytetem jest coraz więcej osób widzi, ale mam wrażenie przede wszystkim odczuwa to tak na własnej skórze na własnym zdrowiu jakość powietrza to naprawdę ważna rzecz i dobrze też więcej o tym mówi nie tylko na poziomie unijnym, ale również w Polsce, a ten program czyste powietrze może on nie jest górnolotne, bo to jest wymiana pieców w domach jednorodzinnych na bardziej proekologiczne i idzie na to kilkanaście miliardów złotych, ale uważam, że to są te działania konkretne praktyczne, które zmienią może w sposób taki stopniowy, ale jednak oddolny jakość powietrza w Polsce to widzimy, szczególnie że mieszkamy obok osoby, która ma taki piec ekologiczny to nie tylko problem dla osoby dlatego pie korzysta z tego typu ogrzewania również dla mieszkańców domów w okolicy tak uważam, że to jest dobry kierunek podobnie autobusy elektryczne pan redaktor wspomniał też są takie bardziej ogólne działania i one bardziej niepokoją jak np. fundusz rozwoju potencjału zeroemisyjnego transportu i tutaj obawiam się, że to mogą być takie pieniądze na kolejny fundusz tego mało wynika, ale są też konkrety zazielenianie miast zwiększanie dostępu do cyfryzacji, bo to też ważny element tego planu również narzucone przez Unię europejską zarówno cyfryzacja urzędów, jaki co szczególnie teraz ważne służby zdrowia takie konkretne działania komputery dla uczniów czy dla nauczycieli i te konkrety to jest element, którym się w tym planie najbardziej podoba, choć oczywiście pytanie co z tego wyniknie, bo czasu nie ma dużo nie ma dużo na przyjęcie, bo musimy do końca kwietnia wysłać przesłać dokument do komisji europejskiej, jakby pan wyobraża sobie panie profesorze proces tych konsultacji, które teraz odbywają się, kto powinien brać w nich udział samorządy organizacje przedsiębiorców partię siły polityczne naukowcy to jest trudne pytania jeśli chodzi o jak powinien wyglądać to oczywiście powinna być szerokie konsultacje z wszystkimi tymi podmiotami, o których pan redaktor wspomina, ale obawiam się, że po pierwsze, czasu jest mało i nie wiem też jest wielka Wola, żeby to były rzeczywiste konsultacje, bo 1 rzecz to, że po jest to wymóg formalny konsultacje muszą się odbyć, ale jak wiadomo konsultacje mogą być rzeczywistymi konsultacjami wsłuchiwania się, kto inny pomnik inni uczestnicy rynku mają do powiedzenia, a może być to po prostu bębnienie takie formalności i biorąc pod uwagę, że już dochodzą głosy, że nawet w tym tygodniu nie można się zapisać na debaty na temat planu odbudowy to niestety nie jestem pesymistą obawiam się za ten plan nie będzie nas rządzący nie będą się zbytnio oszukiwali głosy innych podmiotów innych instytucji społeczeństwa i to będzie świetnie przyjęte to mamy już teraz obym się mylił czytałem np. opinię czy też apel rady przedsiębiorczości można znaleźć informacje na stronach pracodawców RP tutaj jest napisane wprost dotychczasowy przebieg prac nad formułowaniem kpi, czyli tego właśnie krajowego programu odbudowy oceniamy negatywnie podstawą tej oceny jest zupełnie marginalny udział partnerów gospodarczych w tych właśnie wspomnianych konsultacjach jak rozumiem dobrze byłoby skonsultować ten program także z przedstawicielami samorządów dokładnie samorządów przedsiębiorców organizacji pozarządowych naukowców także tak powinno to się biegacze, czyli tarcza cena tych ogólników czy OC ogólna ocena przepraszam ogólna ocena pana opinii panie profesorze nie jest najgorsza te filary priorytety opisane są poprawnie, choć są tak sformułowane, bo są konsekwencją wymogów Unii Europejskiej tak tak można powiedzieć, że to nie jest nasz wybór, że masz dużo klimaty, a później na cyfryzację, ale to co wspominałem uważam za pozytywną cechę, jakiej bardzo często w obecnej ekipy rządowej brakuje to, że tutaj też są konkrety idą za tym konkretne pieniądze i idą konkretne oczywiście to pieniądze dostaliśmy zdolni, czyli istotny to trudno byłoby wykorzystać, ale że testom konkretne szczegółowe działania, ale oczywiście to wszystko zależy od realizacji to będzie sprawna realizacja zdążymy i teraz przyjąć później pieniądze rozsądnie wydać mówimy o krajowym programie odbudowy to jest dokument, który trzeba będzie wysłać do Brukseli wysyłają go także inne kraje członkowskie i wszyscy w unii europejskiej wszystkie kraje będą musiały zgodzić się na wszystkie programy odbudowy przygotowane przez kraje członkowskie w ramach podnoszenia Unii potem wielkim kryzysie my rozmawiamy dzisiaj tej części programowej, ale oczywiście tu jest także wielka polityka także ta wewnętrzna, której dzisiaj w magazynie EKG rozmawiać nie musimy, czyli o tym, jakiej konfiguracji dokument c i akceptacja dla tych dokumentów będzie przebiegała w rządzie czy politycznym zapleczu rządu gościem magazynu EKG jest pan prof. Piotr Krajewski pan profesor jest autorem ekspertyzy ekspertyzy pt. wsparcie publicznie publiczne ponoszone w związku z pandemią porównanie Polski z największymi gospodarkami Unii Europejskiej ekspertyza ta jest dołączona do senackiego projektu ustawy o wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia wolności praw człowieka obywatela w czasie stanu epidemii o tej ustawie kilka dni temu rozmawialiśmy tutaj w magazynie EKG z wiceministrem rozwoju panem nieduża okiem wcześniej w radiu TOK FM także prowadzący tę ustawę w Senacie Panek senator Kwiatkowski wypowiadał się tych propozycjach, dlaczego wracam do sprawy, bo dokładnie tydzień temu tutaj w magazynie EKG pan minister Niedużak, którego pytałem o wspomnianą ustawę mówił także ekspertyzie, którą pan panie profesorze przygotował ja przywołałem tutaj na antenie jeden z fragmentów tej ekspertyzy cytuje sumy poniesionego planowanego wsparcia publicznego w odpowiedzi na pandemię covid 19 w relacji do PKB poszczególnych krajów kształtuje się następująco pan tutaj liczą Polska nieco ponad 13% Niemcy prawie 39% i minister Niedużak pytany o tak o tym ekspertyza pana ocenę powiedział m.in. tak posłuchajmy będziemy mam nadzieję za chwilę już słuchać, bo czasem tak nie ma czasu przypomnę Rosja tak bywa tak będziemy przypominać pan minister Niedużak zarzucił panu w tej ekspertyzie niższe no i nie jest ona komplementarna albo mówiąc wprost, że za dużo wątków pan w swojej ekspertyzie połączył, dodając różne formy pomocy i uznał, że no trudno takie ekspertyzy nie odnosi się pan napisał do mnie po tej audycji wyjaśnienie chciałem zapytać jak to jest z tą ekspertyzą miałem przyjemność słuchać wtedy pana ministra tak wspomniał, że łące jak i pomarańcz także Janusz skosztować ta metodologia jest poprawna przedstawia w niej 2 warianty 1 wariant wsparcia uwzględniający zarówno takie typowe wydatki budżetowe, jaki gwarancji pożyczki, które bardzo istotne w walce z pandemią drugi wariant taki będzie wszędzie gwarancji pożyczek nie nie uwzględniam i to jest najbardziej poprawna metoda przedstawienia, ponieważ nie ma 1 idealnej miały i jedna z tych miał troszeczkę nie dostosowuje droga długa przeszacowują trochę jak wsparcie może na przykładzie podam załóżmy, że panu redaktorowi bym dał pan redaktor potrzebował 200zł ja bym to złoty panu redaktorowi dał, a drugie 100zł pozycję i teraz pytanie ile to moje wsparcie wynosiło można powiedzieć 200zł, ponieważ potrzebuje pan redaktor 200zł może pan oszczędza 200 zlote kupić, a można powiedzieć, że tylko to 100zł, ponieważ za jakiś czas to 100zł będzie musiał pan oddać pana majątek właśnie tylko 100zł mówi zmaleje o 100zł także to bardzo zależy od tego na co patrzymy także chodząc już do kryzysu moim zdaniem z punktu widzenia firm, które są dotknięte pandemią, które właśnie mają problem z płynnością mi ten aspekt płynności danych jest bardzo ważne by teraz mieć pieniądze, bo teraz trudny okres to gwarancję czy pożyczki bardzo dla firm istotne z ich punktu widzenia to wsparcia, które uwzględnia również kwoty, które przedstawią, które uwzględniają również gwarancję są bardzo istotne, ponieważ pokazują ile pieniędzy może trafiać do firm przedsiębiorstw teraz nie tylko z tego wynika jeśli porównamy wsparcie pomoc które, które firmy otrzymały w Polsce z innymi krajami Unii Europejskiej czy z tymi, które pan wybrał swoje analizy Niemcy wielka Brytania Francja z tej go porównania wynika, że w Polsce to wsparcie znacznie mniejsze niż w Niemczech i Wielkiej Brytanii też trochę mniejsze niż we Francji, ale też trzeba przyznać, że z punktu widzenia finansów publicznych tu i teraz gwarancje nie są aż tak bardzo istotne i z tej perspektywy patrzący w Polsce to wsparcie nadal jest mniejsze niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, ale już na zbliżonym poziomie jak we Francji po, ale taka bardziej perspektywa finansów publicznych w tym momencie, ale przez wynika zatem ekspertyzy pana opinii, że my powinniśmy inaczej tę pomoc dla firm kierować się czy, że została ona po prostu mówiąc wprost udzielona na niewystarczającym poziomie to jest trudne do takiej jednoznacznej oceny z 1 strony można powiedzieć, że wsparcie w Polsce faktycznie pogańskim największymi gospodarkami jest jest nisz i z tej perspektywy patrząc można by oczekiwać większego wsparcia są też głosy, które też rozumiemy sam zajmuje się finansami publicznymi, że budżet nie jest gumy, ale uważam, że są zresztą proceduralne problemy dotyczące reguły wydatkowej dla nas Organice, ale uważam że, o ile z reguły jest tak, że rządzący mają tendencję w normalnych czasach do wyszukiwania wydatków te jednak gołym okiem widać w zeszłym roku w tym roku to naprawdę wyjątkowa sytuacja naprawdę to można jeszcze byłoby tę pomoc czy skala tej pomocy zwiększyć tak uważam tak uważam, że w tej wyjątkowej sytuacji tak pani profesor, żeby to na tym się zakończymy bardzo dziękuję za rozmowę i za odniesienie się w pierwszej części naszej rozmowy do krajowego programu odbudowy i za wyjaśnienia jak pan budował tę ekspertyzę wnioski, że ta pomoc w Polsce dla firm mogą być jeszcze bardziej obfita bardzo dziękuję pan prof. Piotr Krajewski z uniwersytetu łódzkiego był gościem pierwszej części magazynu EKG do wywiadu z ministrem nie buziaki, który odbył się tutaj w magazynie EKG dokładnie przed tygodniem w poprzedni poniedziałek jeszcze jedno wyjaśnienie pytała ministra nie do Żaka, dlaczego rząd uroczyście zakończył strategii odpowiedzialnego rozwoju, która się swoim tytule była przewidywana w roku 2020 w ciągu tygodnia otrzymałem 2 odpowiedzi ministerstwa rozwoju zapewniające, że ta strategia, mimo że w nazwie do roku 2020 wciąż obowiązuje wcale nie wygasła, więc rząd nie mógł jej podsumować to była pierwsza część magazynu EKG teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA