REKLAMA

Laureaci Paszportu "Polityki" w kategorii kultura cyfrowa, Different Tales

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-03-03 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:55 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Jacek Brzeziński i Artur Ganszyniec czyli Different Tales, laureaci Paszportu "Polityki" w kategorii kultura cyfrowa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska za tworzenie wciągających opowieści opartych na słowie oszczędnie korzystających z obrazu dźwięku, ale po mistrzowsku wykorzystujących medium gry wideo Jacek Brzeziński i Artur gaszenie oraz Marta Malinowska, czyli studio Different tej z zostali wyróżnieni paszportem polityki w kategorii kultura cyfrowa dzisiaj gośćmi kultury osobistej są Jacek Brzeziński i Artur gaszenie Witajcie serdecznie dzień dobry Rozwiń » dzień dobry, gdy front w tej stawiacie na inne opowieści, ale mnie to cały czas zadziwia być może też fascynuje oszczędne korzystanie z obrazu dźwięku przy tworzeniu gier w świecie, w którym liczą się efekt bazujące głównie na obrazie dźwięku jest dość przewrotne zamierzeń MMC przewrotna myślę, że agresor różne oczywiście to jest tak, że są takie gry, które głównie bazują na takich wrażeniach wizualnych na emocjach takich jak teraz właśnie potrzebują dużej ilości grama innej tak dalej, ale są takie gry, które nad Greta takim medium, które można realizować bardzo różne projekty uznała też traktować gry jako po prostu medium, które pozwala na interaktywność przede wszystkim taka główna cecha no jeszcze tytułu interaktywność postawimy na piedestale to wtedy już możemy myśleć właśnie takich rzeczach, które również tekst jest ważne, w których przesłanie jest ważne i w których możemy tę interaktywność wykorzystywać właśnie jako taki jakiś specjalny sposób na to, żeby dotrzeć z pewnym rodzajem przekazu treści przygody czegokolwiek do gracza, ale trochę trochę innym stylu niż to robią tradycyjne książki w natomiast też to, że my stosujemy oszczędnie wszystkie innemu elementy tego medium takie jak audio czy grafika to też znaczenie na pewno jest to na pewno nie stosuje następnym roku w przypadku obrotu nie jestem pewien myślę, że my akurat też składamy dosyć duży nacisk na to, żeby wykorzystać te mimo wszystko dość wspomagające elementy po to, żeby uzyskać taką jednak bardziej masywną ktoś masywną opowieść no tak właśnie, bo zadebiutowali grą łączy last Travel Stories grą, która wcale grą nie jest, która jest właśnie podróżą opowieścią zarazem zaryzykowaliśmy Che no bo nie była to propozycja dla masowego odbiorcy czy to ryzyko się opłaciło Arturze w jednym z wywiadów powiedziała, że to był jednak bardziej sukces artystyczny niż komercyjne pytanie, jaką miarą taki artystyczny sukces mierzy no to jest oczywiście dobre pytanie, bo to zawsze w takich w takich projektach jednak z pogranicza może projektów artystycznych rozrywkowych, bo jakość tam, gdzie stały odbieram, że gry właśnie się, że plasują na to proszę jej celów biznesowych też jakieś takie cele na poziom artystyczny czy jakieś takie takie jakąś wizję, którą chce się zrobić się zrobić produkt, który będzie dostarczał ludziom konkretnych doznań konkretny sposób na tutejszym przeprowadzić takiej taki eksperyment bardzo sprawy z pogranicza literatury no tak sobie tu jesteśmy bardzo zadowoleni z tego co co nam wyszło jednocześnie taka nisza między literaturą g ona nie jest za dużo, więc to to też nie jest gra, która robiła jakieś jakieś miliony, więc no i w ten sposób, ale wiedział jak mogę dodać to musi wydaje, że jednak warto jest na 2 rzeczy to znaczy na sukces biznesowy sukces artystyczny po prostu patrzeć oddzielnie, w którym wydaje się, że w przypadku innych dziedzin kultury to jesteśmy przyzwyczajeni do takiego patrzenia, jeżeli mówimy o np. literaturze też nie jest tak zawsze mówimy o tym, że tak to jest świetne auto naprawdę napisał znakomitą książkę, ale nasze słabe sprzedała nie łączymy zawsze 2 aspektów z 1 jak w 1 wypowiedzi nawet 1 myśli oczywiście, jeżeli myślimy np. demo tomik poezji to się pewnie może sprzedać lepiej gorzej, ale prawdopodobnie nie będzie sukces na miarę naprawdę najbardziej poczytnych pisarzy nadal w przypadku gier trochę tak się przyjęło, że tak się robi że, że zawsze mówił o tym tak tak Grand odniosła ogromny sukces zarobiła bardzo dużo pieniędzy albo nie wydaje, że to chyba są takie czasy, że to tego po prostu można trochę odejść, bo rzeczywiście nowa jest na czele uzyskiwania sukcesu komercyjnego to akurat przypadku jednak takiej działalności, jaką prowadzimy, czyli jednak mamy firmę, która też musi istnieć to oczywiście pomaga natomiast można teraz nie wydaje mi się, że koniecznie trzeba zawsze w każdej wypowiedzi mówi o tym, że tak no tak gra była bardzo ciekawa artystycznie, ale naprawdę mało zrobiła, bo ta gra dużo zarobiła i jednocześnie nie była ciekawa w końcu jak drut 2 różne zupełnie aspekty twórczości myśl mi się wydaje po prostu przez przez wiele lat takie dziecko mówi gry były głównie postrzegane jako produkt rozrywkowy tak wydaje mi się od iluś lat, którzy takie trochę przestarzałe spojrzenie w sensie, że mamy bardzo wiele dowodów postaci po prostu konkretny chciał, które pokazują, że nasze gry mają też lekom komponenty artystyczne na jej przewody Leszcze, który jest po części reportaży części taką interaktywną powieść podróżniczą no to jednak dla nas punktem wyjścia było wzbudzenie konkretnych emocji czy opowiedzenia jakieś konkretnym kawałku świata też dotarcie morze ludzi, którzy nie są takimi graczami nie identyfikują się jako gracze tylko po prostu do konsumentów kultury czy odbiorców kultury, więc takie cele artystyczne czy ta wizja jednak była tutaj główną rzeczą, którą żeśmy patrzyli podczas projektowania tej gry dobrze Opowiedzcie teraz jak powstawała opowieść, którą otrzymaliście paszport polityki, czyli ujęło, gdy apokalipsy Hart w de Forest jak to się stało, że świat mroku przeniósł się na tereny Polski oznacza, że może także my po prostu też wywodzimy się myślę obaj z takich kręgów fandomu fantastycznego też mniej lub więcej w dawnych czasach graliśmy dużo gry RPG no myślę, że obaj też lubimy po prostu świat w roku oznacza przynajmniej byliśmy wtedy, kiedy był bardzo modne, czyli w latach dziewięćdziesiątych dwutysięcznych jeszcze to były też takie czasy naszej młodości, kiedy rzeczywiście uprawnioną dużo dużo graliśmy w tzw papierowe pani, czyli gry fabularne Emilka w tym roku to jest tak tak bardzo znane uniwersum takie bardzo też ciekawe jeśli chodzi o właśnie oni możliwość opowiadania takich historii całkiem również współczesnych poruszających jakieś takie inną nawiązujące do nawiązujących do elementów współczesnego świata współczesnej rzeczywistości, która może jakoś tam warto skomentować pewnym stażem fantastycznym co oczywiście czasami ułatwia też na rzecz i po ponieważ, ponieważ akurat taką mieliśmy sytuację, że firma Paradox w tej chwili trochę wskrzesza, jakby ten świat mroku szczególnie na rynku na to właśnie się formę gier no to postanowiliśmy zrobić coś takiego i moi i tak jak taki mieliśmy pomysł, żeby trochę nawiązać może do wspomnień młodości tak mi się wydaje mamy i mamy historię studentki z USA, która przybywa do Puszczy Białowieskiej w poszukiwaniu swoich korzeni właśnie co się wydarzy dalej, bo tym razem mamy do czynienia z horrorem z horrorem, który wg jak rozumiem Arturze swojego manifestu powolności również dzieje się wolniej troszkę tak czy, bo świat jako punkt jest takim rozwiązaniem czy współcześnie powieści gotyckiej i używa metafory potwora, żeby opowiadać o współczesnych historiach, w których to właśnie utwory są bohaterami pozytywnymi bohaterami tak no czy również antybohaterami czasami antybohaterami, ale czasami właśnie takim sposobem, żeby grać się czytelnik odbiorca mógł się zmierzyć z jakimiś no sytuacjami, z którymi które trudno pokazać, kiedy bateria po prostu człowiekiem z kimś takim takim eks ekstremalnymi decyzjami czy jakiś bardzo ekstremalnym spojrzeniem na daną sprawę i wilkołak to jest taka część tego świata który, która opiera się wokół wokół ekologii i w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, kiedy zagra w 90, kiedy zagra przechodziła w wersji papierowej no to tylko wykonać były pokazane jako tacy Eko terroryści takiej właśnie potwory z broniące dziką naturę przed i ingerencją człowieka i tak byśmy sobie pomyśleli że, ponieważ lubimy robić gry, które są osadzone w jakiś lokalnych realiach opowiadają o rzeczach bliskich to, że mieliśmy w Polsce 34 lata temu właśnie dokładnie taką sytuację, kiedy był jakiś kawałek nie praktycznie pierwotnej przyrody, czyli Puszcza Białowieska upadłej stronie były interes i biznesowe i polityczne i byli ludzie, którzy czy powstał ruch, który bronił w środę właśnie przed przed ingerencją człowieka, czyli jest to dokładnie to, o czym są też świat to rockowe opowieścią wilkołaka ach, więc pomyśleliśmy, że to świetna okazja, żeby opowiedzieć jakąś historię, która pokaże coś naszego bliskiego ludziom dostać na całym świecie, a scenariusz jak rozumiem oparli się na prawdziwych wydarzeniach tak jest inspirowany prawdziwymi wydarzeniami przed protestami przeciw wycince Puszczy Białowieskiej, ale oczywiście prawdziwych protestach najprawdopodobniej nie było wilkołaków czy w czasie w czasie prawdziwych protest coś więcej i to, żeby taka różnica no tak powiedział oparte na prawdziwych wydarzeń tak to tu jednak do meczu to było duże wydarzenia myślę zresztą do tej pory tak naprawdę trwa taki konflikt dotyczące wycinki lasów szczególnie właśnie Puszczy Białowieskiej w Polsce to jest taka rzecz, o której myślę pewnie pewnie część naszych Czytelników szczególnie Europy czy też naszych graczy to tam może dziś czytała w prasie renomy po prostu mogliśmy to jakoś tak pokazać bardziej bliska no właśnie to interesuje czy zainteresowanie puszczą Białowieską wzrosło po tym, jak wasza gra się ukazała Maciek dane jeśli nie to może przypuszczenia na ten temat nie sądzę, żebyśmy mieli aż taki wpływ na nie wiem jak i masy odbiorców, żeby rzeczywiście coś takiego wydarzyło, ale ogólnie to my mieliśmy bardzo dobry takich firm, które dostawaliśmy od graczy opinię był bardzo pozytywna to znaczy ludzi czas część ludzi, którzy na odległych kawałku świata pisał nam, że rzeczywiście interesuje ich to co tam naprawdę wydarzyło, że np. nie wiedzieli o tym duża rzeczywiście to to jest coś takiego ciekawego istotnego także z tego punktu widzenia to myślę, że myślę, że to był dobry tak myślę, że jest wiele takich pojedynczych osób, które publicznie także dowiedziały się o tym, że mamy euro jeszcze pierwotne puszcze dowiedzieli się dowiedział się te osoby, gdzie ta Puszcza leży dowiedziały się w ogóle istnieniu biało wieży niektóre osoby takie jak czytamy w opinii graczy w ogóle dowiedziały się istnienia żubrów BOŚ, bo jak się nie jest w Polsce to nie wiadomo, że w Europie żyją tego typu stworzenia i ten kawałek sprawił mi bardzo dużą przyjemność zwłaszcza, że to jest ciekawy kawałek to pogranicze polsko-białoruskie to jest kawałek z bardzo ciekawą historią i też fakt, że mogliśmy go pokazać no, toteż taki przywilej, a może przyznaje też osobistych to podobało, bo oczywiście pierwszą rzeczą, którą zrobiłem pojechałem do Puszczy Białowieskiej tak, żeby trochę zrobi dokumentacji fotograficznej trochę się po rozgląda się tam w ogóle jest klimat jak się rozmawia z ludzi to było akurat tak nowe w tym covidowym roku 2020 tak zaraz po zakończeniu lockdownu, kiedy można było tam pojechać się tam wybrałem to był świetny wyjazd oczywiście w chociażby moje zainteresowanie prostą na pewno wzrosło też Jacek Brzeziński i Artur gaszeniem, czyli studio Different tej laureaci paszportu polityki w kategorii kultura cyfrowa byli gośćmi kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję dziękuję rozmowa z Friendtime również dziś w tygodniku polityka polecam serdecznie do usłyszenia czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA