REKLAMA

Frustracja i agresja, czyli biznes w czasie pandemii [badania]

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-03-01 17:40
Prowadzący:
Czas trwania:
09:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest już z nami nasz kolejny gość prof. Krzysztof Obłój Akademia Leona Koźmińskiego dzień dobry panie profesorze dziękuję państwu dzień dobry pani porozmawiamy o badaniach Polski biznes w sytuacji pandemii, bo od kwietnia ubiegłego roku Akademia imienia Leona Koźmińskiego, a prowadzi takie badania kondycji polskiego biznesu w tej ekstra ordynarnie sytuacji pandemicznej respondentami są menedżerowie przedsiębiorcy grupa nie jest reprezentatywna pokazuje tendencje w przekroju Rozwiń » wszystkich firm i kolejna edycja wyniki już przed panem profesorem no i pytam o wnioski przede wszystkim zmęczenie i znużenie tak to znaczy pandemia ma swoją bardzo wyraźny cykl ona się zaczyna gdzieś tam w marcu prawda zeszłego roku od od takiego szoku zaprzeczenia potem przyszła o okresie lockdownu taka adrenalina działanie, aby pewna przyjemność w tym, że wyzwanie, z którymi firmy menedżerowie muszą się zmierzyć potem zaadaptowały, a potem rozpoczyna się to co chyba dotyczy całego społeczeństwa zmęczenie znużenie frustracja momentami agresja nie pytano ani w tym ani w poprzednich 4 edycjach kwestionariusza kontekst polityczny, ale tym razem w tej edycji po raz pierwszy w odpowiedziach pojawia się ten kontekst polityczny wyraźniej bezpośrednio, czyli pojawiła się frustracja związana ze sposobem sprawowania władzy i zarządzania epidemią przez rządzących kilka cytatów mnie osobiście najbardziej frustruje pseudo rząd, który swoimi konferencjami wprowadza absurdalne zakazy później się z nich wycofuje wraca itd. albo nie zgadzam się z większością nałożonych ograniczeń mam poczucie manipulacji ogromną skalę bardzo źle znoszą swoją bezsilność w tej kwestii narasta we mnie złość narasta we mnie bunt no tak, bo proszę państwa mamy do czynienia z grupą dosyć nietypową bardzo profesjonalnych menedżerów, którzy na dodatek zarządzają udatnie dobrze przedsiębiorstwami przez cały rok niesłychanie trudnej dramatycznej sytuacji i oni muszą obserwować dosyć powiedział nie transparentne nieoczekiwane zmienne zachowania rządu, który tak naprawdę reguluje ich otoczenie i z tego punktu widzenia jest dokładnie takie przeciwstawienie się do tego co się dzieje firma czy gdzie kluczową regułą jest spokój i przewidywalność funkcjonowania do tego służy zarządzanie i tu muszę powiedzieć polscy menedżerowie generalnie sprostali temu wyzwaniu, które była pandemia podczas gdy Polski rząd podobnie zresztą niektóre inne rządy nie do końca są poważne zastrzeżenia co do udzielanej pomocy krytykowany jest długi czas oczekiwania na pomoc i pierwsze piętrzenie formalności, ale też panuje kompletna niepewność co do przyszłości no oczywiście samo w sobie podkopuje wszelkie biznesplany, bo każde luzowanie może zostać odwołane widzimy to teraz na żywym organizmie, kiedy hotelarze z Warmii Mazur otworzyli swoje przybytki 12lutego, a teraz w minioną sobotę musieli zamknąć dziś protestowali w Warszawie mówiąc o gigantycznych kosztach, które ponieśli na uruchomienie swoich pensjonatów hoteli przywieźli żywność, która zmarnowała się po prostu przez ten zamknięty weekend pierwsze kolejnych, których ich czeka rozumiem, że to szerszej skali też jest takie zjawisko nie wiemy, którą stronę się ruszyć, bo nie wiemy co nas czeka za chwilę za moment nasze ja myślę, że społeczeństwo menedżerowie akceptują, zwłaszcza mówili po menedżera akceptują droga w lewo albo praw oraz bardzo trudne biznesowi zaakceptować sytuację, kiedy rząd się miota od bandy do bandy i tak naprawdę absolutnie nie wiadomo co będzie za tydzień co 2 tygodnie tak również jest bardzo poważnie proszę pamiętać o tym, że menedżerowie są ludźmi, którzy umieją użyć niepewnością oni decyzje podejmują wszystkie niepewności wszystkie decyzje strategiczne inwestycyjne są podejmowane w niepewności przedsiębiorstwie w związku z tym no od tego służy budowanie scenariuszy i budowanie pewnych prognoz i dostosowanie do tego swojego działania ażeby nie musi się szamotać 1 rzeczy menedżerowie i to widać bardzo w raporcie auta ani oni nie mają żalu tak naprawdę do nikogo do świata ani do nawet rządzących o to, że nie wiemy co będzie, bo nie wiemy, ale mają żal mają agresję w tej chwili kraj na rozwija się na tym podłożu znużenia front w postaci całkiem wyraźnie do tego, że nic nie jest przewidywalne mało tego nie wiadomo z czego ta nieprzewidywalność wynika, a co z inwestycjami panie profesorze czy zapaloną dla nich czerwone światło tak to znaczy w połowie roku w czerwcu w naszym badania populacja badanych firm dzieliła się na mniej więcej 2 równe połowy i 1 od połowy są generalnie równe mianowicie 1 część firm zdecydowała się na taką postawę przeciekania, a myśmy nawet nazwali, jakiej takiej okazji aktywne inercji w tym sensie, że czekamy wykonujemy drobne dostosowania drobne adaptacje naszych produktów kanałów dystrybucji przenosimy marketing do internetu itd. druga połowa planowała absolutnie swoją działalność na czas po pandy to znaczy był wyraźnie w taki nacisk na przyszłość rozwój modeli biznesowych opracowywanie planów wykraczających poza czas pandemii inna sprawa się wtedy było takie oczekiwanie, że pandemia się kiedyś skończy natomiast w tej chwili większość naszych respondentów naszej próbce zdecydowanie przyjmuje postawę wyczekiwania skasowała inwestycje dokonuje co najwyżej jakiś drobnych dostosowań zresztą widać to bardzo wyraźnie w ogromnym tempie spadku inwestycji w gospodarce, które chyba rok do roku skurczyło przyszło 20%, ale z drugiej strony państwa raporcie znalazłem taką nadzieję na przyszłość, że menedżerowie oczekują wzrostu popytu dobrej koniunktury i poprawy sytuacji w tym roku 2021, bo liczą, że pandemia zostanie opanowana z racji szczepień, że zostaną otwarte granice, że będzie poprawa nastrojów, że klienci będą odreagowywać ten czas zamknięcia sklepów galerii hoteli restauracji i właściwie w wielu firmach przyjęto budżety porównywalne lub lepsze z tymi w 2020 roku było takie była taka 1 wypowiedź, która dobrze być może oddawała też nastroje biznesu gorzej już było wystarczy prawda zamiast bronić zdawać sprawę z tego, że ludzie mają tendencję do przewidywania tego na co mają nadzieję prawda taki słynny eksperyment proszę państwa ekonomii behawioralnej, kiedy okazuje się ludziom wykres spadającej wznoszące się cen zboża następnie się mówi połowie grupy są piekarzami i w związku z tym dla nich optymalny było, żeby ceny spadały, a połowie się grupie mówi, że są farmerami i optymalne oczywiście dla nich, żeby ceny rosły następnie prosi się rozbudowanie prognozy na przyszłość no i jak nietrudno można oczekiwać obie grupy są równie Bystre równie inteligentne równie wykształcone i to co zawsze komiczne to znaczy piekarzy przewidują, że ceny zboża spadną, a farmerzy przewidują, że wzrosną w związku z tym, ponieważ menedżerowie są optymistami z ich punktu widzenia najlepszym możliwym wydarzeniem jest taki post pandemiczne odbicie w związku z tym swojej, jakby masie to znaczy oni muszą być optymistami muszą oczekiwać, że to się zmieni zmieni na lepsze, ale chciał wyjść generalnie nastroje w gospodarce są bardzo zróżnicowane nie ma żadnej normalności 1 jest lepiej drugim gorzej firmy skróciły horyzont czasowy do minimum przygotowują się na dalsze trudności, a skrajni optymiści czekają na lepszy czas prof. Krzysztof Obłój Akademia Leona Koźmińskiego w badaniach Polski biznes w sytuacji pandemii panie profesorze bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, program przygotował Maciej Jarząb wydawała Małgorzata Łuczyńska, a realizował Adam Szura i o osiemnastej TOK 360 niezmiennie, na które zaprasza dzisiaj Adam Ozga ja słyszę z państwem tuż po dwudziestej drugiej w powrocie do przeszłości 329 lat temu rozpoczęło się polowanie na czarownice Salem i o tym będzie dzisiejsza historia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA