REKLAMA

Patria y Vida. Muzyka kontra socjalizm

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:46 min.
Udostępnij:

Więcej: https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR1THlAGW9n3SiOLwotnoiz-yXrQinHlpTJUXdZA4gzLLCnkfe-SKuK2VhI&v=pP9Bto5lOEQ&feature=youtu.be

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pani prof. Katarzyna Dembicz Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie pani profesor dzień dobry witam serdecznie państwa słuchaczy i pana redaktora czy pamiętają państwo taki utwór twój ból jest lepszy niż mój Kazika, który sprawił, że rząd się zirytował i trójka Rozwiń » upadła i parę innych rzeczy Otóż teraz taka piosenka, która zirytowała rządzących pojawiła się na Kubie, a piosenka utwór krótki w miarę oczywiście w porównaniu z DM Consus wersji koncertowej, ale bardzo brzemienne w znaczenia i w całą sytuację i pomyślałem, żebyśmy tego utworu posłuchali, a potem porozmawiali o tym co w nim jest ktoś śpiewa, dlaczego co z tego wynika, dlaczego cały rząd kubański jest nie mogą użyć go sława tej w każdym razie, jeżeli państwo będą słuchać tego tej audycji już w podcastach to tego tworu nie będzie, ale w opisie znajdą państwo link do utworu i za chwileczkę państwo też powie ktoś pięknie albo od razu powiedzieć patia vida tunel Romero Hendersona SMR moje no Majkę osoba je fanki z pewnością ci z państwa, którzy hiszpańskiego nie znają albo historii Kuby domyślam się, że ten tytuł piosenki nawiązuje do takiego hasła sloganu, który pojawił się w 1960 roku patia o muerte, czyli ojczyzna albo śmierć, ale daje głos pani profesor, bo tutaj w ogóle tych znaczeń symboli ludzi i okoliczności, tyle że musimy rozglądać na to, żeby raz piąty VAT zaczniemy od tego, że samo hasło materiał Martel nie jest hasłem rewolucji kubańskiej 1959 roku tylko z hasłem rewolucji kubańskiej 1800 pięćdziesiątego piątego wielkiej wojny o wolność niepodległość Kuby wojny z Hiszpanami, która skończyła się przyjęciem Kuby przez stany Zjednoczone to jest jakby 1 rzecz, którą trzeba wyprostować i którą media nieustannie powtarzają tak Fidel Castro rewolucja kubańska przyjęła to hasło, które krzyczał w 1800 dziewięćdziesiątym piątym roku hossę taki, który też moja w tym tekście tego, które się pojawia on w tekście utworu pojawia się jeszcze jedno hasło Martę jego nos złamany ster, czyli nowa Jutrzenka pojawia się twarz José Marti jego, która jest wypalana powiedzmy przez Waszyngton twarz Waszyngtona obaj panowie obawiają się na banknotach 1 na peso kubańskim drugi na dolarze też znaczenie wiele jest od należnej mu się może pani profesor przy tym, bo tutaj ten utwór inspiracją do tego utworu było obchody 500 lecia Hawany i wspomniane premie od to jest w ogóle wybitny muzyk znany zresztą tutaj 3 autorów czy wykonawców są nagrody nagrodzeni jednak nagrodami g także poważni muzycy mówi, że tu mówić, że tę ten pomysł miał, kiedy obchodzone było 500 lecie Hawany mówił, jakie 500 lat dla mnie to 440 lat Hawana była pięknym miastem, a teraz zobaczcie co się wydarzyło i w tekście pojawia się pewien słowa, jakie cele promocji zachętę mandat prezesa Kamion do tego wara i marki od lat vis Visa tak znaczy w ogóle ten utwór U2 el go napisał rok temu, a on go wylansował rok troszeczkę innej wersji oczywiście z bardzo taką tą poprawą wizualną o wiele gorszą pokazującą on się nazywa hala passę i to też tak bez symboliczne, bo hala pasa, czyli oby się wydarzyło oby oby się skończyło uchyla się, ale on zresztą powtarza w tym w tym swoim utworze im słowa część osób mniej więcej 34 słów pokrywa się z tą wersją piosenki, które występują Rysia już kolejna wielka grupa na koniec i aktualnie z jednym z liderów Kalisza tek i ten ze te ta wersja ma Atom poprawkę taką wizualną bardzo dobrą no i to, czego pan redaktor tutaj nawiązuje, że zachęty Anda depresja, czyli ludzie biegają, bo są zajęci zdobywaniem pieniędzy jedzenia staniem w kolejkach i to bomba Plata KIO, ale w kinie to Delewa na to jest bomba, bo już na Kubie znaczy loteria wizowa, czyli ktoś najważniejsze nie są 500 lecia obchodów tylko oby wygrać prawda mocno loterii wyjechać z tego kraju czas wyjechać z tego kraju i mieć mieć po pełen pełną miskę, czyli co więcej ci co świętujemy, kiedy żeśmy już dawno zamieniali Guevary czy może ideały gwary dały hossę martwego na na kasę na dewizach tak i tak naprawdę ten to wideo na ta piosenka jest rewolucyjną piosenką ja tutaj podtrzymuje też kolejny element mojej tezy, że rewolucja jest immanentną częścią kubańskiego społeczeństwa od momentu tworzenia się tego społeczeństwa warto dowiedzieć tak, bo warto warto dodać nie bardzo proszę pani profesor, że od niedawna część telefonów komórkowych ma dostęp do internetu na Kubie nie wszystkie trochę, a więc istnieje dostęp a dlaczego też utworzy mówi dlatego rząd w krótkim czasie w tej nowej wersji już ma prawie 2 700 000 wyż odsłon wyświetleń i oczywiście były podejrzenia, że część tego poza Kubą, a na Kubie ci, którzy mogą przekazywać i zapałem internetową przekazują, a ci, którzy nie mogą to przekazują sobie na pendrive ach, także na wyspie poza wyspą wszyscy się tym bardzo ekscytują co ciekawe bardzo ostro zareagował rząd, nazywając jak, nazywając o tym za chwileczkę tu Ela no takim terminem właściwie, które oznacza powiedzmy jest sprzedaż oznacza PSPP pracownika czy pracownica seksualną, która to zagraniczne zagranicznymi gośćmi za pieniądze się zadaje i został porwany od UE właśnie do takiej osoby sugerując, że to tak mafia z maja mi zatem wszystkim stoi po to, żeby oczywiście rozbicie jedności i zniweczyć osiągnięcia rewolucji co jadła odpisał no dobrze w takim razie to to ta to taka osoba będzie mówiąc będzie, bo wtedy, ale już było w piątek 26lutego przemawiać przed parlamentem europejskim, ale do tego wszystkiego także tu jest wiele wątków i powrócimy do tego, jeżeli pani profesor pozwoli po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się nieuchronnie jak rewolucja kubańska pani prof. Katarzyna Dembicz z Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dzisiaj Patria i vida informację o informację wracamy po wczoraj państwa i moim gościem jest pani prof. Katarzyna Dembicz z Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego niedawno bardzo na Kubie pojawił się utwór na YouTubie pojawił się utwór artystów kubańskich część z nich mieszka poza granicami Kuby albo my sami albo ba w Hiszpanii jeden z nich tu zdaje się utwór nosi tytuł Patria vida, czyli ojczyzna i życie od utworzyć rozmawiamy o nich ma prawie 2000700 0002 000 000 przepraszam 700 000 odsłon pisze o nim prasa na całym świecie pisze o nim najnowszy tygodnik The Economist i właśnie dni, których skład tego utworu może zaskoczyć wspomniałem o takim duecie Hendersona, który to duet, jeżeli się nie mylę pani profesor 2019 roku, czyli nie tak dawno temu zagrał olbrzymi koncert w Hawanie 350 000 ludzi i to był koncert, na którym to członkowie tego zespołu przywitali nowego prezydenta te pogonili muszę można powiedzieć oddali hołd czym oczywiście natychmiast wzbudzili całą masę negatywnych komentarzy szczególnie Kubańczyków zamiast zamieszkałych w stanach Zjednoczonych na Florydzie, ale to nie przeszkadza im dzisiaj być po drugiej stronie można powiedzieć ja myślę, że nie chodzi o to być po 1 po drugiej stronie tylko rację i też w jakim momencie i ten teledysk wyszedł i tak naprawdę kogo ma zmobilizować, bo Kubańczycy są tak jak jest powiedziane dzisiejszy słowach tego utworu są zajęci z przeżywaniem dnia to znaczy tym, żeby właśnie 45 godzin spędzają dziennie 6, żeby w kolejce kupić mięso jeśli się uda Ryś obecnie na Kubie bardzo duży problem z dostaniem właśnie ryżu mam koleżankę, która w 2 tygodnie jest to taka podstawowa podstawowe produkty żywieniowe tak jak ziemniaki dla Polaków, więc wyobraźmy sobie, że nie będzie w Polsce w ogóle jak niektórzy by się ucieszyli moja, tak więc i chętne są na teorii czas też nagrywali na Kubie kiedyś pojawiały się natomiast 22 postaci, które są bardzo ważne Marcelo Zorba i fanki, że są decydentami mieszkają na Kubie mówi się na San Siro tak nam te włączyli się domowymi dostanie się dramat kolor, bo zaczął w roku jeśli dobrze pamiętam rok na początku tak tak naszą roku zaś sobie usta, dlatego że w geście protestu, bo był wzywany na dzisiaj się nie wsadza do więzienia na wiele miesięcy luźno kobiety najczęściej w formie nękania dysydentów są zatrzymywani przesłuchiwani 12 godzin 24 przebywają później znów są wpuszczani przez policję i z naszą Maikel o sobie znać, że był skazany na 18 miesięcy więzienia w 2018 roku, a także on to są osoby, które pojawiają się w tym teledysku i mamy te pokazane tak naprawdę istnieje dialog między tym najmłodszym pokoleniem ludzi, którzy mieszkają poza Kubą i na Kubie i samo sam tekst piosenki ma jeszcze jedno ważne przesłanie przepaść pokoleniowa to jest zresztą powiedziano and ZU ją już na pismo, czyli między tobą, a mną jest od pasz i tak, a drugi taka ten zwrot to jest tu Sing Lowe i dobrze dos, czyli 5 tys rocznie pięćdziesiąte dziewiąte tak albo też pięćdziesiątego dziewiątego ja z 22 000 tak tak w 2020, czyli na przepaść przepaść pokoleniowa technologiczna to również widać po tym, jaka jest postawa rządu kubańskiego, który nie mógł sobie poradzić, że z wyłączeniem internetu z blokadą do Facebooka w końcu sobie poradzili na dnie nie odniosło to dużego skutku z tego co wiem na Kubie słuchana ten utwór natomiast chyba najwięcej wrażenia wywaru poza Kubą to jest chyba tak naprawdę cel to znaczy zwrócenie uwagi na to co dzieje się na Kubie teraz może na sam owinięto i srebro, dlatego że jest to związane z dekret, który wyszedł w grudniu 2018 roku, kiedy analogia objął objął prezydenturę dzień później podpisuje dekret 349, który tak naprawdę zwiększa cenzurę na twórczość artystyczną ustanawia tzw. komisarzy kulturalny, że umowa, jakbym mianowani są przez ministra kultury mają prawda zwiększy się kontrolę nad nad działalnością artystyczną definiuje również czy nie artysta i chyba w tym czym są raperzy kubańscy już się nie mieści oni mieszczą się w kategoriach artystów wg rządu kubańskiego i jakby z 1 strony też poparcie dla tego ruchu, który jest ruchem bardzo pokojowym ruchem taki, którego do tej pory, jakby był najmniej widoczne, czyli spaja artystów z różnych pokoleń różnych poglądach, bo ten ruch został wsparty również przez barda kubańskiego, który dba przez 2 dacze całe swoje życie w zasadzie wspierał rewolucję kubańską swoją twórczością, czyli Silvio Rodriguez, a i Kuba znalazł tzw. la nuova krowa ułana, a z drugiej strony mamy te chyba chęć pokazania, że źle dzieje się na Kubie głównie ze względów ekonomicznych, czyli od 2 lat od momentu, kiedy mamy raz zaostrzenie i w końcu Kuba zaczyna sięgać te sankcje nałożone za prezydentury Trumpa, a druga rzecz skutki pandemii, czyli logo dla globalnego lockdownu Kuba jest jednym z ważnych odbiorców Międzynarodowego ruchu turystycznego w tym teledysku w tym teledysku pojawiają się też takiej przebitki zdjęcia z pacyfikacji strajku głodowego no właśnie tego mówi to z San Siro tam, kiedy to służby specjalne przebrane za medyków wdarły się pod płaszczykiem łamania obostrzeń covidowych aresztowały protestujących tak to było 18 osób, które budowały właśnie ze względu na na nowy dekret, który wprowadził rząd kubański ten słynny słynne de dekret to teraz kontrolę, czyli 339 w tym utworze pojawia się też 2 interesujące osoby, które chyba warto wspomnieć Jana Meli Ramon są to również działacze są misji drą i jak będą to jest kwestia nagłośnienia nagłośnienia tak naprawdę albo również nie tylko zwrócenia uwagi przypomnienia nowych działaczy tam się pojawia również nazwisko José Daniel Ferrer w samym utworze jest powiedziane Ferrer i nie wydaje się, że to jest ważniejsze to znaczy jest to działaczy paku, czyli głównego mają chyba największego dzisiaj opozycyjny opozycyjnej partii, bo ma przybrał formę partii, chociaż mamy jednopartyjny na Kubie ale by partie politycznej i Daniel Ferrer jest czy widziane jako następca zmarłego tragicznie Osvaldo Baja i zdają i zupa to jest również Guillermo Farinas drugi ważny działacz związany i chyba to, że pojawiają się te dane osoby jest 1 rzecz, ale na mojej perspektywy w ogóle ważne to, że jak ten ten utwór no przypomina przypomina opinii publicznej głównie zagranicznej to część Kuby, która jest niewidoczna w przekazie, bo najczęściej to jest to co jest ciekawe w tym tej grupie osób, które tworzą to wideo, bo tunel ma w swojej, jakby w dyskografii dużo utworów anty kas troski, ale nie rewolucyjny tak Majkel SOR, bo ich fanki są bardzo zapalonym mi anty asystami natomiast Hendersona to jest taki rajdowy rap hip-hop i salsa panowie Regional zabawi reggae ton tak dobrze bawiące się głównie lansujący obrazki z Kuby jak można się na Kubie fajnie bawić zresztą oni się też miały taki część swoich uchwał w tym poświęca, żeby lansować Kuby jako piękną wyspę i piękny cel dla ruchu turystycznego lub także na Karolinka wybuchowa chyba chodziło, żeby gotowe do duży boom w świecie mediów i i w dokumencie są dobrze zresztą także oficjalny organ tak się wyrażę partii komunistycznej, czyli Granma dziennik Granma nazwał no tam sporo interesujących takich powiedzielibyśmy taboret owych czy bajkowych słów się pojawiło w komentarzu do do tego utworu, ale też pojawia się termin Chiny 0, a Chiny teraz to jest prostytutka przyjęte męska tak, za którą na NATO, ponieważ narracja i sposób i definiowania opozycji na Kubie i również diaspory kubańskiej tej Antek Ostrowskiej zmienia się już dzisiaj nie mówi się o uznanej rat, czyli o rybactwie no no Unia wydaje, że lato potraktowali Suele, czyli mówiąc o nim, że jest prostytutką, która ominąć sprzedaje się tak raz tu może płacą raz i tak te tak tworzy to jest narracja rządu natomiast to co również ciekawe to jest dla może zapytać, dlaczego aż tak en tak ta Lasek, dlaczego taka reakcja ta reakcja była ta może pani profesor odpowiedział poczekamy, żeby budować suspens jednocześnie pozwala informacją i innym dodatkowym elementom przebić się powrócimy do odpowiedzi na to pytanie, dlaczego taka reakcja rządu kubańskiego na niewinny utwory mogłoby się wydawać rajdowych regionem w Otóż odpowiedź Szanowni Państwo już po informacjach o informację już za chwilę, a państwa moim gościem jest pani prof. Katarzyna Dembicz z Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego w czasie państwa moim gościem jest pani prof. Katarzyna Dembicz z Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o utworze Patria vida, którą mogą państwo znaleźć na YouTubie piosenka już ma prawie 2 700 000 odsłon, a została umieszczona niedawno kilka dni temu dosłownie, dlaczego ona jest ważna, dlaczego rząd kubański władze kubańskie są zirytowany albo nawet można użyć mniejszych terminów co takiego w niej, dlaczego taka reakcja wydaje się, że dlatego, że nowe pokolenie również Kubańczycy mieszkające poza Kubą wspólnie zaczęli używać tych symboli, które rząd myślał, że ma nam nie monopol tak, czyli nie tylko wizerunek samego José Marti rynna jest używany przez jest radio José Marti tak nam maja nadaje natomiast flaga kubańska ja czytałam komentarza i dyplomatów kubańskich w Europie są zbulwersowani tym, że były gołe ciało tak też raperów kubańskich no i aktualny jest tak tak prawda on się otula tą tą flagą kubańską symbolika dla Kubańczyków jest bardzo ważna na to, że my uważamy rząd kubański zarząd komunistyczny komunizm jak wygląda inaczej niż ten tt system, który panował, a nawet nas to w krajach Europy wschodniej Kubańczycy są wielkimi patriotami są bardzo dumni na jej ta duma trochę nieswojo, jakby została odcięta przez Kubańczyków spoza kołową znacznie duma rządu kubańskiego i również przez opozycję kubańską, gdzie wytykając, używając tych symboli futra prawie świętość ci dla dla dla dla rewolucjonistów pięćdziesiątego dziewiątego roku, czyli flagi kubańskiej wizerunku marki jego Patria o muerte, której tak jak powiedziałem to jest hasło rewolucji walki z imperializmem walki z kolonią tak także to są elementy, których wydawało się, że są święte nie powinno się ich tykać, a one tutaj wszystkie występują razem to znaczy to nie jest także tam flaga zje w 1 utworze tylko wszystko jest nagromadzone jest bardzo ekspresyjny ten ten Edytor wideo i w dodatku nowy styka się rzeczy, które też, jakby wydawało się, że rząd kubański również jak elementami, które miały być atrakcją np. turystów tak, czyli Graf Domino tak oni mówią tutaj od 60 lat jesteśmy zamknięci w tej grze Domin tak jak w jakimś matriksie no bo na Kubie wszystkie inne gry oficjalnie przez wiele lat były zakazane Graf karty tak jakiekolwiek hazard czy się ta przepaść pokoleniowa, gdzie no wytyka się, że nie ma godności u społeczeństwo odbierane jest godność ludzka godność narodu, a też rząd kubański staną się przez wiele lat utrzymywać opinię publiczną zarówno w przekonaniu wrzenie, że te podstawowe potrzeby Kubańczycy mają zagwarantowane, a tutaj też mówi o tym, że nie ma nie ma jedzenia miska jest w usta nie ma żadnych możliwości jak w wyjścia z matriksu, jakim jest no, a symbolicznie nazwana Graf Domino do tak też mówią artyści dość dość już tego i Apropos tego dość tego, aby się, aby się stało by się spełniło porozmawiajmy o tym wystąpieniu 26lutego bardzo ważna data Szanowni Państwo 2006. dlatego tak na marginesie w, kiedy to wspomniany właśnie tu Romero także Luis Manuel cztero, a Kantara Nick to był ten jeden z artystów, którzy głodowali wystąpili przed parlamentem europejskim, bo piątek od 171830, więc krótkie i oczywiście wśród gości czy też uczestników tego spotkania inni ludzie kultury i nauki wspomniana zda się ta no to nieważne, która jeszcze był ale czy by miała pani może szansę słuchać albo zapoznać się ją nie nie słuchała natomiast tego nie niestety natomiast przed parlamentem występowało wielu innych dysydentów kubańskich także to nie jest jakiś ewenement parlament wysłuchuje przedstawicieli opozycji PAP w systemach uznawane za autorytarne reżimowe dyktatury także tutaj jakby nie to rzeczą dziwną natomiast mnie bardziej mnie bardziej interesuje to, że to tyle rzeczywiście wrócił uwagę mediów zagranicznych, a The Economist wprowadził kilka np. rzeczy, które nie są prawdziwe znaczka właśnie Ośno społeczne artykuł na ten artykuł, który mówi o tym, że to jest hasło rewolucji pięćdziesiątego dziewiątego roku nie 2 Hendersona, która domów pokazują, że byli byli no są, jakby gwiazdami w ogóle o uzyskali tam nominację tylko nominacje do ami po czasie jeszcze mieli nagrody natomiast też o świecie rem artystów rewolucjonistów lat amerykańskich Kuba nowi tylko mały ułamek tego jest tak wiele innych artystów twórców, którzy może mają ciotkę inną narrację, ale ten sam przekaz ważne, żeby drogą rewolucji zmieniać świat, bo to wideo też ten teledysk również nawołuje do rewolucji to jest kolejny element, który odbiera się rządowi kubańskie to znaczy rząd kubański miał przekonanie, że on ma monopol na rewolucję, a tu dysydenci na UG i i młode pokolenie Kubańczyków poza owinie też będziemy robić naszą rewolucję do takich ludzi należy nagrodzone w ostatni g dwukrotnie Resident te, czyli René-li Ka treser, która apel, który House swoją twórczością naboru nawołuje do rewolucji i ma o wiele no powietrzne bardziej bulwersujące teledyski i Ameryka łacińska nim żyję tą panią oparty Portoryko chińskim to porty Portorykańczyk tak łatwo twórcy na Portoryko jest cała historia Portoryko jest związana przeplata się historią Kuby w czasie walkę niepodległa o jakich pięćdziesiątym dziewiątym roku również Portorykańczycy brali udział w walce o niepodległość walczy z Batistą również na Kubie także fenomenem jest to, że to cel ten no to jest bardzo Muzy bardzo rytmiczna świetnie zrobione wideo także od tej strony mnie nie zaskakuje to, że ono aż takiego rozpędu nabrało w porównaniu z tym zaś z mającą bardzo to, że ten tam ta piosenka ukazała się rok temu ją jak ja tu Ol ją wylansował rok temu i on nie wspomina o nim w swoich wywiadach nie wiem, dlaczego to zdanie inne inne ciekawe będą to odświeżonej wersji pojawiła się 17lutego tak tak tak ona się od o pojawiła mówi pan o tej 2020 roku taka nie w jej nowej umowy zmierzona odświeżone rzeczy mówi o te 2 ostatnie lata oddam ktoś, chociaż rok wcześniej tu lansował tą to muzykę podobną ścieżką jeśli chodzi o o słowa nagraną w Hiszpanii z Hiszpanką wyposażono się, a może nie taką, która uczy wszystko jedno to nie jest używa możemy z hiszpańską aktorką ciekawostka także ktoś interesował także sytuacja jeszcze jeszcze ma 1 rzecz która, która jest jest ważna to kontekst ekonomiczny w tym względzie finansowy, dlatego że mówi się o tym, że zamienia się ideały Guevary Martina lekarz z tak, ale również PSO na dolary Kuba na początku tego roku od 1stycznia podjęła procesu unifikacji i indywidualnych gospodarki i unifikacji 2 MON 2 walut tak huk też konwersji źle, że Zug, czyli po nas Donald, wzmacniając personal racjonalne, podnosząc minimalną pensję chyba trzykrotnie nawet jeśli się nie tyle teraz również minimalną emerytury emerytury również natomiast to jakby nie pomogło Kubańczykom we z w i w odbiciu się od nas w kryzysie gospodarczym, a to co jaki jakbyś w kontekście piosenki również pokazuje proces dolary z racji gospodarki kubańskiej, który dokonuje się na oczach naszych to znaczy dzisiaj dolar wypiera peso kubańskie z obiegu to właśnie warto dodać, że to po koncerty bilety są tak jak bony kiedyś były w Polsce, czyli 11 dla dolna do dla dla dolara ale, ponieważ nie można posiadać dewiz to po konwersji wille są takim taką nadzieję, że nie dzisiaj już wysoko już źle nie ma nie ma jest peso kubańskie ona jest ma chyba 1 do 27 dzisiaj za 227 bez to 1USD może więcej, bo przewidują ekonomiści inflację to jest norma przy takim procesie unifikacji dewaluacja będzie dewaluacja na pewno peso i do tego również nawiązuje ta piosenka, że ten kąt ona ma kilka wymiarów oprócz społecznego podziału Kuby na społeczeństwa kubańskiego nad wiekowe tak Kuba poza żyjąca poza Kubą wolna mogą dokonywać wyboru żyjąca poza Matrix rewolucyjnym i tak Kuba Kubańczycy wewnątrz jest tak żyjące w tym matrixie Domino pod pojawia się ten element prześladowań dyktatury braku możliwości ekspresji artystycznej trzeci element jest gospodarka bardzo ważnych, które nas ten wydźwięk o obnażenie tego, że Kubańczycy nie mają co jeść, bo taki jest jasne przesłania te tak wtedy tego utworu, jakby oba latach kolejnymi Kuba pomaga wszystkim natomiast nie jest w stanie pomoc sobie tak dzisiaj nie nie ma elementu, który powinien się pojawić, czyli sankcji tak, ale w blokach jest o tak otwory akcji Ameryk Stanów zjednoczonych wobec COVEC, który utwór jest powstał poza Izbą jest finansowany Nowaka bo, że zapewne przez stowarzyszenia Kubańczyków żyjących z nami to by było trudne do roku nowa, a tym powiedziano to jest jeszcze ten 1 wątek, który mi troszeczkę zgrzytał, którym troszeczkę też na początku wspomniałem, że rytualne wspominał o tym, że ta inspiracja na ten utwór pojawiał się czy inspiracja pojawia się w momencie, kiedy spacerował po Hawanie w czasie obchodów 500 lecia tego miasta myślę sobie no tak to 500 tylko 440, bo to 60 to są lata stracone wcześniej to było piękne miasto tak jakby przed rewolucją wszystko było w porządku no, że rewolucja nie było wszystko w porządku dlatego było dlatego dokonano rewolucji tak tej rewolucji tylko Obama tak jak powiedział mi rewolucja immanentną częścią Kuba 1933 roku podniesiona rewolucję to rewolucja ogólnie intelektualistów studentów, które na sieci dyktaturze macza się zbuntowali pięćdziesiąte dziewiąte również intelekt klasa średnia studenci przecież taki z takich sfer wywodzili się bracia Castro zbuntowali się przeciw dyktaturze Batisty, który dzielił Kubę dzielił Kubę na tą wiejską, która była uboga i a nie i nie piśmie Anna i Kubę miast Eli cukrowych elit tak budujących swoje kapitał na Mono kulturze cukru na plantacjach uprawia i prądu uprawy trzciny cukrowej produkcję soku głównie i relacjach ze Stanami bardzo ścisłych relacjach ze Stanami Zjednoczonymi Jakuba wydają się na niej nie będzie z tego Matriksa jeśli nie nie zmieni się polityka Bidena no a aby również ten ten utwór, jakby jest la wylansowane piękną otoczką artystyczną w momencie, kiedy w 21 zaczyna swoją prezydenturę musi zdefiniować nową, a o politykę wobec szkodę albo zreformować politykę Trumpa i toteż może być forma przypomnienia się nacisku ze strony Kubańczyków mieszkających w Maya ami, jaka powinna być ta polityka też właśnie ostra i być może taka z narracją, jaka bo, czyli dość kończyła się dość Itaka taka jest przesłanie tak jak ten utwór Manuela rok wcześniejszy było hala żeli o halal, czyli oby z nadzieją tak ta racja rok później jest jaka, bo bardzo pani dziękuję pani profesor państwa uwadze polecam ten utwór znajdą państwo w opisie link do utworu w opisie dzisiejszej audycji inny w podcastach także różnych innych tajnych miejscach Patria, bo i vida pani prof. Katarzyna Dembicz Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego była państwa moim gościem informację już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po nich powracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA