REKLAMA

58 milardów Euro - głównie na zieloną energię i zieloną mobilność

Połączenie
Data emisji:
2021-03-02 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Zofia Hetmańska wiz Europa dzień dobry dobre będziemy mówili o krajowym planie odbudowy krajowym planie odbudowy, czyli pewnej ścieżce czy pewnym planie jak sama nazwa wskazuje po pierwsze, odtwarzania gospodarki po kryzysie covid-19, ale też właśnie przedstawienia jej na nowe tory ten plan oczywiście częścią pewnej europejskiej strategii związanej z covid 19 i z tymi pieniędzmi, które zostały w Rozwiń » kontekście covid 19 uruchomione do Polski ma z tego tytułu trafić około 58 miliardów euro w perspektywie pięcioletniej mnie i warto teraz powiedzieć o tym, iż do, jakiego stopnia ten plan odzwierciedla po pierwsze, te unijne założenia po drugie, porozmawiać o tych głównych filarach właśnie takim jednym z głównych haseł tego planu jest właśnie bardziej ekologiczna mniej energochłonna bardziej Zielona bardziej inteligentna gospodarka są takie 22 duże filary, czyli Zielona energia i zmniejszenie energochłonności natomiast przeznaczyć prawie 30 nie miliardów złotych oraz Zielona i inteligentna mobilność 27 miliardów złotych to czytam w tej chwili ze strony gov PL takie są oczywiście plany, jeżeli się zajrzeć do tego krajowego planu odbudowy bardziej wnikliwie i popatrzy właśnie na to zielone elementy to co wówczas się pojawia komuś takiemu jak pani pojawi się kilka rzeczy myślę, że się zwrócić uwagę zarówno na zakres tych propozycji, które rząd przedstawił jako te, które mają przyczynić do transformacji klimatycznej i tutaj rząd przedstawia około 13 i 6 miliarda euro inwestycji, które mają właśnie się przyczynić do dekarbonizacji polskiej gospodarki, ale z tych funduszy, bo to zarówno jest mówimy o Zielonej energii efektywności energetycznej, ale także zrównoważonym transporcie i z tych 13,5 miliarda euro tak naprawdę około 10, czyli 39% wszystkich środków stanowią te, które mogą pozwolą nam szybciej osiągnąć neutralność klimatyczną zgodnie z wytycznymi komisji europejskiej, więc ten zakres jest zbliżony do tego, które wynika z wymogów unijnych tutaj 37% minimalnie powinno być przeznaczone na transformację klimatyczną, a 20% na cyfryzację też się też warto dodać i te faktycznie jak pan mówił rząd przedstawił tę strategię przedstawił strategię tylko wyłącznie wykorzystania grantów, czyli 23 miliardy euro nie przedstawią natomiast jak Polska planuje wykorzystać czy w ogóle planuje wykorzystać dostępne pożyczki, które w Polsce przysługują z instrumentu na rzecz odbudowy i zwiększenia odporności tutaj w Polsce przysługuje sumarycznie 58 miliarda, więc tych pożyczek jest prawie trochę więcej nawet niż samych grantów NATO tak to jest taki podział to wchodzę słowo czy taki podział tych 58 miliardów euro na 24 miliardy euro dotacji i 34 com 2 miliard euro pożyczek czy właśnie tych pożyczek jest więcej i więcej nie wiemy jak jak i czy rząd planuje wykorzystać teraz jeśli mówimy o inwestycjach np. w energetykę, gdzie rząd zapowiada wsparcie wielkoskalowych projektów orzeczeń np. funkcja farm wiatrowych na morzu pytanie pojawia się czy granty są tutaj najlepszym rozwiązaniem biorąc pod uwagę jest biznesowe projektów i zainteresowania sektora biznesowego rozwojem energetyki wiatrowej na morzu czy tu potrzebny jest tego rodzaju wsparcie czy nie dałoby się go wykorzystać efektywniej pożyczki byłyby tym tanim instrumentem finansowym, który powinien być w zupełności wystarczające, więc tu pojawia się pierwsze pytanie, ale wiatr celna może nie jest jedynym z takich obszarów, które może wymagałoby innego instrumentu finansowego, który byłby pozwoliłby na efektywniejsze wykorzystanie środków mówię tutaj o podniesieniu efektywności energetycznej przedsiębiorstw czy rozwoju sieci przesyłowych smart Green w tzw. tutaj zdanie zainteresowanie biznesem jest na tyle wysoki na tle technologie są już zaawansowane istnieją na rynku, że Grantem może nie są najbardziej uzasadnione, więc ten pewne jest istotny obszar, który by pytanie, na które odpowiedzi zależałoby nam uzyskać ze strony ministerstwa drugim wątkiem jest na pewno energetyka wiatrowa na lądzie, gdzie z 1 strony w dokumencie pojawia się zapowiedź zmian regulacyjnych z drugiej strony w porównaniu z innymi obszarami tutaj zupełnie nie ma szczegółów na ten temat, więc zdecydowanie regulacji, które dzisiaj istnieją blokują rozwój tego rodzaju źródeł energii i ich blokowaniem byłoby konieczne zarówno do przyspieszenia transformacji niskoemisyjnej, jaki poprawę stanu gospodarki po pandemii, więc więcej naprawdę istotny obszar, który nie został wystarczająco dużej uwagi ze strony ministerstwa w obecnym kształcie projektu, więc wydaje się, że te 2 kwestie są niesamowicie istotne dochodzą też kwestie szczegółów, czyli jak ministerstwo np. zamierza zapewnić, że inwestycje, które będą realizowane będą spełniały tzw. zasadę nie szkodzi czyli o ile 37 środków powinno pójść na inwestycje, które aktywnie, przyspieszając transformację niskoemisyjną 46100% środków z kpi, czyli też tych innych obszarów takich jak nie wiem podnoszenie poziomu cyfryzacji kraju czy zaadresowanie problemu bezrobocia jak tego rodzaju inwestycje nie szkodzą środowisku i te, które wymieniłem pewnie nie ma tutaj obaw, ale jest wiele innych takich skierowanych do przemysłu i pozostałych przy obszarów, które budzą pewne wątpliwości, ale także samej same inwestycje związane z energetyką, czyli tutaj mówimy o sieciach ciepłowniczych i wykorzystaniu prawdopodobnie gazu, bo to jest jednak najpowszechniej ten będą tam metodę przez przez przerzucenie zwęgla gaz jest jednak tym rozwiązaniem obecnej powszechnie stosowanym przez Polskę w związku z tym tutaj nie ma z istotnych informacji jak żądza pewnie planuje zapewnić zasadę zgodnie z tą zasadą nie szkodzić, czyli żadne inwestycje nie może szkodzić środowisku więc, więc tego rodzaju szczegółów tutaj nie ma, ale na pewno trzeba wrócić na to uwagę, że istotne obszary inwestycyjne zostały zdiagnozowane przez przez ministerstwo, więc mamy nadzieję, że ten miesiąc, które ministerstwo dało konsultacje pozwoli na doprecyzowanie tych braków czy rozumie, że póki co są pewne wątpliwości czy ta Zielona gospodarka jest wystarczająco Zielona co znaczy czy to jest rzeczywiście szerokie i takie poziomy horyzontalny rozumienia problemu tylko można powiedzieć, że ktoś się nazywa losowe, czyli tam, gdzie ma być o OZE będzie o za co zresztą może trochę kręci tak jak do tej pory w dużej mierze tak minister najlepszym podsumowaniem tego jest to, że ministerstwo zdiagnozował obszary, ale teraz pytanie jak podejdzie do realizacji inwestycji w tych obszarach, jakie są szczegóły, jakie są warunki, jakimi instrumentami planuje realizować danej inwestycji, więc to są obszary, które to są pytania, które tak naprawdę są teraz najważniejsze, które w zasadzie wszyscy chcieliby zdawać już od końca zeszłego roku i tutaj ten proces konsultacji dopiero teraz rozpoczął, ale wcześniej w zasadzie nie było żadnych informacji na temat tego jak ministerstwo, jaką wizję ministerstwo ma na plan odbudowy, więc szkoda, że ten dialog zaczął się tak późno dobrze, że jest na niego teraz czas mamy nadzieję, że te zmiany zostaną wdrożone poważnym problemem też jeśli mówimy o cyfryzacji o transformacji niskoemisyjnej jest kwestia wykorzystanych strategii z 1 strony rząd adoptował strategie politykę energetyczną Polski 2040 roku, ale z drugiej ta polityka nie odpowiada na wyzwania rzeczywistości podnoszony przez komisję europejską cele emisji redukcji emisji w związku z tym już te rozwiązania, które są dzisiaj proponowane, opierając na strategii, które są w jakim stopniu nieaktualny, więc jednocześnie trzeba myśleć wodę, żeby ten plan służą celom, które mają pozwolić na zbudowanie Polski przyszłości, ale musi temu towarzyszyć rewizję obecnej strategii tak, żeby te dokumenty były spójne i wzajemnie się wspierały, bo w obecnej formie wiemy że, że na te wyzwania Polska i ta strategia nie jest gotowa i których wymaga naprawdę ogromnego strategicznego wysiłku, żeby to było jak najlepiej przemyślane, żeby też te fundusze się wzajemnie wspierały tutaj mówimy o tym, że krajowy plan odbudowy musi działać się w parze z umową partnerstwa, czyli funduszami strukturalnymi w kolejnych 10 latach, jaki z Funduszem sprawiedliwej transformacji i zdecydowanie brakuje tutaj szczegółów jak fundusze będą się uzupełniały chociażby tę właśnie w zakresie Zielonej transformacji jedynym kryterium jest na razie wyznaczony jest to, że projekty, które będą bardziej zaawansowanej szybciej będzie można zrealizować będą realizowane z krajowego planu odbudowy pozostałe umowy partnerstwa to powinno wynikać z celów strategicznych dokumentów nie praktycznych i pragmatycznych przesłanek, aczkolwiek na pewno będą odgrywały rolę, bo zmierzymy się z ogromnym wyzwaniem wydania ogromnych środków bardzo krótkim czasie na co nie byliśmy gotowi jeszcze rok temu więc, więc tutaj wyzwanie, lecz na pewno no właśnie to dysk w sumie bardzo krótki czas to zaledwie 5 lat prawda to nie jest dużo jak takie jak na taką skalę tego finansowania czy to właściwie na 58 miliardów, jeżeli potraktować jako całość prawda to stąd gigantyczna suma przecież to jest w zasadzie podwojenie tej kwoty, która była na zielone inwestycje w poprzedniej perspektywie finansowej, czyli czy biorąc pod uwagę nadchodzącą perspektywę finansową, czyli fundusze strukturalne Unii Europejskiej to krajowy plan budowy dokłada drugie tyle na zieloną transformację, więc tutaj też ze strony ministerstwa na pewno są obawy czy przedsiębiorstwa czy stronę czy tak naprawdę mamy podaż tylu projektów zielonych, żeby wykorzystać dobrze te środki więc, tym bardziej potrzebny jest dialog z sektorem prywatnym z ekspertami z szerokim środowiskiem, żeby móc zapewnić, żeby te środki były faktycznie najlepszy możliwy sposób wydane, bo trzeba się na to przygotować bardzo dobrze, bo tych środków jest naprawdę duża ilość, a wyzwania są też ogromny to nie jest tak, że my nie wiemy na co wydać tylko czy gospodarka jest odpowiednio przygotowane na to, że w tak krótkim czasie będzie musiał zrealizować projekty, więc na pewno jest konieczność powiększenia tej debaty i miejsce jest pewnego pewnej pułapki dyskusji o węglu i tym czy podołamy bez węgla czy nie, bo energetyka czy oczywistego Węgry jest w zasadzie jeden z najprostszych wyzwań, jakie nas czeka w procesy serwujący neutralności klimatycznej dekarbonizacja pozostałych sektorów tutaj transport budynki czy przemysł na pewno będą dużo większym wyzwaniem niż pożegnanie z węglem jeśli zrobimy to rozsądny sposób i zaplanowanym scenariuszu dziękuję bardzo, zachować pańska wizja Europy od państwa moim gościem 1336 za chwilę informacji łączenie ich Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA