REKLAMA

"Życie pełne niezwykłych dokonań" Paweł Łysak wspomina Prof. Jerzego Limona

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-03 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo gorąco zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj przygotowaliśmy dla państwa zupełnie zupełnie inny program ale, ale rano pojawiła się informacja o śmierci prof. Jerzego Limona to jest to wybitny człowiek literaturoznawca pisarz tłumacz teatrolog anglista przede wszystkim dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego to był jego idée fixe, którą w jakiegoś powrotu po prostu udał się zrealizować, pomimo Rozwiń » że że było to, bo w praktycznie niemożliwe i pomyślałem, że dzisiejszy program Owczarek poświęcę panu profesorowi i przypomnimy sylwetkę profesora jego osobę poprzez poprzez osoby poprzez ludzi, z którymi pracował przez ludzi, z którymi się przyjaźnił państwa moim gościem jest pan Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie dzień dobry witam pana dzień dobry witam smutna cholernie smutna wiadomość o franku pan profesora znał pan profesorem pracował pan był też wzięli konkursu Szekspir off m.in. w ramach dwudziestego trzecie był w festiwalu no profesor tak jak pan powiedział profesor jeśli MON był no rzeczywiście wybitną osobą jego i jego dokonania jego dokonania naukowe dokonania literackie jego książki napisał napisał wiele książek książek dotyczących mediów teatru telewizji dotyczący aktorstwa dotyczących dotyczących wobec teatru jako jako takiego książki jakiś pozostaną ważnym dorobkiem, ale myślę, że tak niewiele niewielu niewiele osób pozostaje wielki swoje dzieło odbudował teatr Gdańsk zbudował teatr Gdański założył fundację genezę, która dopraw, który doprowadził bardzo przez wiele lat swoim swoim swoim wysiłkiem taką uporczywą pracą i determinacją do tego, że ten wspaniały też ten wspaniały budynek powstał zaangażował to bardzo wielu ludzi potrafił potrafi do tego zmobilizować i biznesmenów polityków ludzi kultury i przedstawicieli rodziny królewskiej nawet w Anglii zresztą staje się, że była jak kawalerem Orderu Orderu imperium brytyjskiego zdaje się coś takiego ważnego ważnego znaczenia to dzieło to jest wielkie dzieło bardzo smutnej wiadomości o śmierci, dlatego że jest, że Jerzy zmarł nowsze pełni sił i spełni nie bez swojego swoich twórczych działań w był człowiek w końcu kolejną książkę kończy kolejną książkę natomiast jedno, gdy próbuje też pokazać, bo to czy trudne podsumowywać w tym momencie, ale rzeczywiście by pokazać, że to życie było niezwykle pełne i i pierwsze oko rosły niezwykłych dokonań dokonań jest autorem niezwykłych dokonań rzeczywiście zbudowanie tego teatru tworzenie teatru pozostawienie po sobie takiego dzieła no budzi wielki szacunek się myślę że, że warto tak życie w tekście przeciek jak jakieś życie no właśnie oprócz tego, że wrażenie, że to jest taki moment, kiedy padnie dużo wielkich słów to oprócz tego był szalenie sympatycznym radosnym pogodnym człowiekiem tak właśnie Jurek był Irek był niezwykle takim nabył uroczym człowiekiem uroczym człowiekiem uroczym człowiekiem wrażliwym człowiekiem empatycznym był również osobą niezwykle inteligentną świetnie się rozmawiało wielokrotnie rozmawialiśmy na różne tematy i ten jego sposób słuchania słucha sposób zadawania pytań w sposób wysłuchania komercyjny osoby brukowe psuje i również tego co miał do powiedzenia to są rzeczy, które te spotkania wszystkie moje nie był jakiś bardzo bardzo istotna, ale ruchliwość bardzo takie z DC na poziomie ludzkim bardzo bardzo ważny bardzo miła jak panowie się Poznań to jest ciekawe jak ja my poznaliśmy się zupełnie płaszczyźnie na płaszczyźnie zawodowej i ja działam jako wiceprezes stowarzyszenia dyrektorów bywa w konkursach Jerzy jako osoba z tak powiem w teatrze bardzo zakorzeniona, ale raczej od strony teoretycznej często do mnie dzwonią na początku z różnymi sprawami został dyrektorem został menedżerem teatru i te rzeczy były dla niego nowe przez osobę niezwykle wykształcona osoba osoba niezwykle inteligentna, ale potrzebował częste dziś pora, więc te nasze początkowe kontakty wybrały się raczej właśnie z tego, że panie dyrektorze, bo taki problem czyha by coś mógł tutaj zrobić i to szybko przechodził również jakiś kontakt jakiś kontakt towarzyski potykaliśmy się w różnych miejscach często przyjeżdżałem na dotację Pańskiego Jerzy przyjeżdża tutaj do powszechnego prowadziliśmy rozmowy często często wieczorem często często dłuższe Bush dłuższe posiedzenia, więc tak to tak to wyglądało i rzeczywiście takich było jakiś to było niezwykle niezwykle zawsze ciekawy poruszający mam wrażenie rząd, że to był człowiek, który był użyję słowa elegancki taki powiedziałbym w pewnym sensie taką kindersztubę, który w, którą coraz rzadziej się dzisiaj spotyka to prawda tak Jerzy miał właśnie taki rodzaj tej pewne przez delikatność być może właśnie to też taki jest mniej to jest taki rodzaj kindersztuby profesorskiej właśnie taką z taką delikatnością empatią z drugiej strony wielkim szacunkiem zwykle szacunkiem dla drugiej osoby rzeczywiście się kiedyś o tym mówił przedwojenne wychowanie, więc trochę tak rzeczywiście wyglądało jak jak jak osoba troszkę troszkę takiego innego świata takiego może lepszy świat pan jako człowiek teatru doskonale wie jak trudno jest stworzyć rozumiem, że także na poziomie choćby funkcjonowania aktorów doboru repertuaru czytać Szekspirowski był teatrem repertuarowym to jest troszeczkę inna para kaloszy, ale tutaj mamy człowieka, który wymyślił sobie, że trzeba odbudować się do ideologicznym, ale tak naprawdę zbudować teatr Szekspirowski w Gdańsku no to idée fixe totalna fanaberia totalna bzdura można by powiedzieć no to prawda ten wysiłek budowania tego tak trudno jest naprawdę to ponad to była naprawdę wielka rzecz to znaczy budować teatrze w trudnych do mamy w Polsce zawsze ostatnie trudne czasy zbudować by jak trudny czas zdobyć na to pieniądze by zdobyć się wybitnych architektów z firmy architekta zaprojektowania teatru poparcie to była ogromna praca ta praca zakończyła się budową tego teatru rzeczywiście wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem, że rzezie profesor jeśli sąd ten teatr zbudował natomiast mam takie poczucie, że to był tak naprawdę dopiero początek jego kości jego problem, który musiał rozwiązywać, ponieważ te irytację powstał no tak, że trzeba zbudować struktury potentat musiał działać, a my zdobyć się zdobyć finansowanie na swoją działalność instytucji kultury w Polsce permanentnie jednak borykają się z trudnościami finansowymi zbędne są bez rubryki stałe finansowanie z tego co wiem teatr teatr Szekspirowski tego stałego finansowania dać nie miał wystarczającej wielkości to znaczy ten teatr był niezwykle zależny od grantów od sponsorów od torów i Jerzy Limon niezwykle długo i często rozmawiał ze mną o tym ma już po finansowanie teatrów no ostatni rok, czyli ten rok pandemii był szczególnie dla niego trudne ponieważ, ponieważ upadały cie te projekty, ponieważ trzeba odwoływać spektakle na w momencie, kiedy teatr ma nie jakiś taki miejski finansowania albo albo wojewódzkie finansowanie do Toma jako dostępność natomiast bądź, gdy są sponsorzy i może coś mają jeszcze problemy finansowe i wydarzenie nie od niej nie odbierają to rzeczywiście to jest sytuacja niezwykle trudna zresztą w ten sposób padają z teatrem właśnie na starcie wagi jako takie rodzaje przedsiębiorstw niż tutaj myślę, że Jerzy odbywał bardzo trudną przez ostatni rok bardzo bardzo niewdzięczną walkę walkę o pieniądze otrzyma instytucji ja wspominam o tym, że pan był jurorem na nasze festiwalu, ale wiele osób łączy jak gdyby te 2 instytucje, czyli festiwali teatr ale, ale festiwal Szekspirowski to była zupełnie inna inicjatywa, jakby ona rozpoczęła się jeszcze zanim dużo wcześniej, zanim ten został ukończony, ale kolejnej FX nawiązanie do tego co kiedyś onegdaj lata setki lat temu działo się w Gdańsku no ale wymyślenie stworzenie festiwalu, który był festiwalem zauważalnym zauważonym znanym świecie tak tak no ja myślę że, toteż taki mądry plan bardzo mądry plan profesora mona, żeby te stopniowo, jakby to IT rozszerzać dlatego ten festiwal powstał wcześniej, zanim jeszcze powstał teraz po to, żeby promować również ideę festiwalu no, jakby te idee takiej instytucji która, która ma w swojej nazwie Szekspira która, którego dzieło próbuje rzeczywiście na tym festiwalu nabyły te były najważniejsze wszystkie najważniejsze szekspirowskie polskie inscenizacje był bardzo wiele ważnych inscenizacji światowych myśmy też mieli jako teatr powszechny przyjemność wygrać 1 scenę tych edycji ze spektaklem Juliusz Cezar w reżyserii Barbary Wysockiej parę lat temu rzeczywiście to była to była ważna impreza rzeczywiście myślę tak z punktu widzenia dyrektorskiego i myśląc o innych dyrektorach każdy z nas chciał zrobić takie przedstawienie, które się tam znalazło no pewnie każdy wejść każdy chciał to by ten ten festiwal wygrać także rzeczywiście to po takie miejsce, które się ktoś na mapie teatralnej liczy i dla widzów i myślę również dla twórców instytucji bardzo panu dziękuję za wszystkie słowa pan Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie był państwa moim gościem informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 dzisiaj w programie Owczarek wprowadza w wspominamy prof. Jerzego Limona Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA