REKLAMA

"Budynek Gdańsku Teatru Szekspirowskiego to wielkie dzieło Profesora. To dowód, że potrafił postawić na swoim"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-03 11:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzisiaj w programie Owczarek wspominamy pana prof. Jerzego Limona, który zmarł dziś dziś nad ranem to wybitny człowiek tłumacz pisarz naukowiec bada Szekspira LOK twórca gdańskiego teatru Szekspirowskiego festiwalu Szekspirowskiego ale, ale też wydają się ważna osoba w Gdańsku by państwa moim gościem pan dr hab. Jacek Friedrich historyk sztuki dyrektor muzeum Narodowego w Gdańsku oraz Instytut historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry panie profesorze dzień dobry Rozwiń » dzień dobry uprzejmy witam państwa w tym smutnym dla nas bardzo dniu no właśnie bo, bo tutaj wiele susze pojawiło, ale zastanawiam się z punktu widzenia Gdańska jak wygląda to, bo to było też co ważna osoba osobistość, jeżeli chodzi o Gdańsk a kto by bez cienia wątpliwości po prostu Mono toczył się, bo instytucja i to już to, o czym pan mówił w Gdański teatr Szekspirowski festiwali przykłady jego zasługi ogromne dla teatru, ale ja też myślę o tym, że z no ludzie wybitni zostawiam sobie wybitne dzieła to wszystko co pan mówi na pewno z takimi działami, które będą długo długo jeszcze trwa 3 w Gdańsku będą przypominać postać Jerzego, a z mojej perspektywy też na pewno bardzo ważnym interesem córki architektury i myślę, że wielkim dziełem jego jest też budynek teatru Szekspirowskiego to jest budynek główny nadzwyczajny wspaniały budynek jedyne w swoim rodzaju oczywiście kontrowersyjny, ale czas z wybitnymi działań bywa takie kontrowersje się rodzą nam się prof. Limon właśnie był osobą, która potrafiła pre różnym przeszkodom postawić na swoim to była taka cecha jego charakteru w i tylko dzięki temu wszystkie wybitny dział dał się stworzyć jego życia ten gmach to jest taki pomnik to jest pomnik, który będzie stał dziesięciolecia może stulecia jego osoby takie przypomniał sobie, jaką miłością tym budynku mówił jak choćby bardzo dyskretny sposób naprowadza swoich rozmówców na trochę inny tor myślenia mówienia o tym budynku niż niektórzy sobie zaplanowali Bobo byli tacy, którzy mówili no ale jak można było zrobić czarno czarny jak, żeby zrobić użyć czarnej cegły wprost mówił, ale to przecież nie jest czarny jak nie siada, jaki antracyt owe także usłyszą państwo Gdańska jak słowo antracyt to wy to znaczy, że to jest to jest ktoś z po rozmowie z panem prof. Jerzym Limonem tak tak rzeczywiście ogromną miłością darzył ten ma bardzo bronił wszystko to szczęście też go w tym wspierałem się ze w tych w tych zabiegach myślę, że różnych wśród protez, które można mieć do tego budynku funkcjonalnych to już naprawdę wybitne dzieło architektury takie, które trwało bardzo długo jak mówią to jest też został hymn wielkich dokonań jego życia wielkich właśnie pani pani Krystyna Janda wspomniała o tym, że jak jak bardzo profesorze cieszył, kiedy w teatrze pojawił się ktoś, kto starszy był po raz pierwszy wtedy pan profesor zawsze radował się, bo mógł kogoś po raz pierwszy wprowadzić taki właśnie poprowadzić go potem antracyt owym teatrze i pokazać TEN-T całą koncepcję Lewski ID, czyli że z 1 strony mamy ten teatr gatunkowy zawieszona 1 szkatułka w drugiej 2 sceny wspaniała widownia która, która znika albo się pojawia można ją szybko złożyć rozłożyć te galerie właśnie, na których można się rozłożyć i po prostu podziwiać oglądać, ale także właśnie ta konstrukcja, która w którymś momencie zamieniała się takie, iż te tak jak dziś uliczki Niewiem strat Orłowski niemalże za tak notował to tak to nadzwyczajne to jest oczywiście rodzaj labiryntu w jakiś czas dostaw elementów, które pewnie z punktu widzenia użyteczności tego typu obiekt może budzić wątpliwości, ale jesteśmy w końcu w teatrze teatr to jest świat swoisty świat wyobraźni świat przez takiego świat świat takich myśli, których na co dzień umorzeniem to włączenie się właśnie w rzeczywistości takie zwykłe pragmatyczne w rzeczywistości w tym gmachu jest bardzo bardzo ułatwione oczywiście chodzimy do tego świata nie oczywistego tak właśnie w sensie artykuł niszczą mówi pan też antracyt Tower powłoce po roku tyle emocji budziła, ale to jest niesamowity kontra właśnie między tą czernią głęboką takiej niemal monolitem, jakim się, w którym jest ta bryła bez okien prawda monumentalnym przypominający jakiś jakieś archaiczne budowle i wnętrze, które świetliste, które jest utrzymany w jasnym drewnie prawda, a do tego nie zapominajmy to jest wspaniały przecież ten podstawowym miejscu 1 pierwszy w ogóle na ziemiach polskich budynków, które służą celom od teatralnym dobrej szkole fechtunku gdańskiej, w której szczęście trupy szekspirowskie jeszcze za życia Szekspira do Gdańska przybywały i ta tradycja spektakli w tym częściowo pod gołym niebem też zostanie zmianie i inteligentnie tak sugestywnie w tym projekcie zawarta przez ten otwierający się dach prawda, który sprawia, że zamknięta Szkatuła otwiera się nagle i to naturalną scenografią staje się niebo nad nad głowami widowni to jest oczywiście projekt był wspaniałym projektem Matteo Renziego świetnego architekta, który równają się rzeczywiście wspólnie z pracowni one oddali nam w Gdańsku los tak już za ten prawdziwy dar architektoniczne to to budynek między jedno tego Warta pracownik siedzieli prawda to jest jeszcze 1 rzecz na pewno dla środowiska teatralnego te wszystkie niezwykle liczne aktywności do Prus alarmował były były najważniejsze jak by te nie zapominajmy też o tym od bardzo trwały bardzo taki pomnikowy ściślejszym sensie słowa funkcji w fakcie, który stał się ten teatr budynek tak warto warto wspomnieć w takim wymiarze gdańskim, że pan prof. Jerzy Limon był laureatem nagrody naukowej miasta Gdańska imienia Jana Heweliusza za rok 2006 odebrania na początku 2007 roku także zmierzy że, gdyby w tym świecie Gdańska Gdański specyficzne myślę, że Gdańsk, gdyby zawsze był trochę inny zawsze był Gdański tak i oczywiście wojna to zmieniła, gdyby skład Gdańska ale, ale tak Gdańsk 7 powróciła tak Gdańsk, że takie wrażenie, że Gdański w sensie specyficzny poprzez właśnie osoby które, które tam są właśnie toczy pan mówił, że ten teatr był był teatrem był teatrem repertuarowym teatrem, w którym pojawiały się różne spektakle szekspirowskie, ale nie tylko pan profesor, jeżeli pan przecież przedstawią taki cykl tydzień Narodowy jakiegoś państwa przyjeżdżały teatry z całego świata, które też w wybranych tygodniach przedstawiały swój dorobek, czyli mogliśmy zobaczyć co się dzieje na całym świecie do zobaczy co się ogląda nie wiem w dalekiej Azji albo w Ameryce Południowej, ale też z naszych sąsiadów wschodnich zachodnich południowych czy północnych, ale przecież przecież drzwi teatru Szekspirowskiego otwarty były także dla spektakli zgoła innych, bo przecież tam odbywały koncerty tak koncerty także ten teatr był stawał się na chwilę domem czy przystanią dla tych, którzy lubili muzykę zupełnie nie kojarzono niż Szekspira ani z klasyką ani ani z jakąś taką powiedziałbym powagą które, która przynależy teatrowi szekspirowskie wolę, ale przez to właśnie on chyba jeszcze bardziej Szekspirowski, bo po czy to jakiś koncert nie wiem tran sowy czy czy Roma kasty ludzi to no to wiadomo budżet Gdański teatr Szekspirowski to doskonała jest tak dzisiaj patrzymy na Szekspira na teatr jako nataką świątynię sztuki jednak myślenie takie trochę dziewiętnastowieczne myślę, że tak przez prawdziwie Szekspirowski w tym teatrze końca szesnastego początków 17 kończące szesnastego roku siedemnastego wieku czasów Szekspira teatru elżbietańskiego wtedy był rozrywką byłby czas można jarmark rozrywką ja myślę, że to ta aktywność bawiąca człowieka mówi oczywiście w inteligentny sposób jest jak najbardziej na miejscu już to zupełnie żadnego zgrzytu między tą powagą, którą jakoś tak intuicyjnie przyznajemy takim właśnie gmachu jak teatry opery muzea, a tym wymiarem radości, którą sztuka przynosi się, że to to w FUS, jeżeli łączna waga odczuwał ciągu osobą bardzo wesołą dowcipną błyskotliwą także pomyśleć, bo bliskiemu 1 jego myślenia o kulturze na pewno tak pan pan jako dyrektor muzeum Narodowego to miał dosłownie rzut beretem przecież no tak to akurat akurat niestety tutaj walczyć z już dziś jest od niedawna dopiero po ponad roku dyrektorem ta pandemia pandemicznym, że w tym pandemicznym roku sprawia, że niestety to tutaj jakiś sieci współpracy, która na pewno mogłaby być z oczywistych względów nie było, a teraz już pewnie zupełnie innych warunkach wszystko to musiałby się toczyć bardzo żałuję, bo zdaliśmy się z siostrą Limo nawet nie byliśmy blisko zaprzyjaźnieni ale, ale mówiliśmy pewna wspólna sprawa to naszą główną wspólną stałą właśnie był gmach teatru Szekspirowskiego swoją funkcję sprawuje też kibicowały mi tyle ile mogły pełnić funkcję broniłem tej koncepcji właśnie przed krytyką, której o, których mówiliśmy wiec myśląc jakoś tak też ogromny żal, bo się takim potencjałem, którego już na pewno nie uda się wykorzystać w, chociaż jasne nowym wierzę w to, że instytucja przetrwa też jest to jest właśnie potęga instytucji oraz trwalszą sprawdzamy odchodzi ma instytucje, że są dobrze pomyślane trwają trwają, bo mam taką nadzieję, że tak będzie też w tym wypadku oby tak było obyłoby dla zespołu dla dla dla dla miasta dla organizatorów dla samorządu dla wszystkich którzy, którzy już mają wszystkim udział może, żeby to był rodzaj takiego zlotu bezcennego robocza pilnować na pewno bardzo bardzo dziękuję panie profesorze, określając ich, jeżeli mogę się 1 rzecz powiązane, jeżeli dosłowne ostatnio, że dlatego, że z meczu mieliśmy mówić o prostej Ajschylosa grobach naszych spotkań poświęconych klasyce i nie mogę się oprzeć takiej niesamowitej refleksji, że oraz 11 raz w życiu widziałem na scenie ukochaną moją z tej właśnie w teatrze szekspirowskim zaproszenie Jerzego tak było dziękuję panie profesorze pan prof. Jacek Friedrich historyk sztuki dyrektor muzeum Narodowego w Gdańsku państwa moim gościem wspominaliśmy pana prof. Jerzego Limona przypomnę wspomnę, że pojawiła się propozycja pana Zbigniewa Nowickiego, żeby nadać imię pana profesora gdańskiemu teatrowi szekspirowskie mu, więc powtarzam to do być może dotrze do decydentów którzy, którzy wezmą te ważne głosy pod uwagę co dalej z gdańskim teatrem szekspirowskim zobaczymy wiem, że wiem, że pan profesor miał różne różne pomysły co do przyszłości gdańskiego teatru Szekspirowskiego czy on się oby się oby się obyć się spełniły bo, bo przecież doskonale wiedział co chce osiągnąć bardzo państwu dziękuję informację już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program właśnie przygotowaliśmy tak bardzo szybko i trochę chaotycznie za co przepraszam ale, ale ale, ale też tragiczna informacja dotarła niespodziewanie także bardzo wielkie podziękowania dla Pawła Ziętary i dla Szymona waluty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA