REKLAMA

Seriale vs hormony: "żyjemy w kryzysie miłości"

Wieczorem
Data emisji:
2021-03-03 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
52:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Lichnerowicz dziś wieczorem jak wieczorem nastrój odpowiedni chciałabym byśmy porozmawiali o miłości, ale nie byłby to program wieczorem, gdybyśmy nieco nie z rekonstrukcją wali może nawet nie tyle miłości, choć pewnie też, ale na pewno miłość romantyczną będziemy de konstruować i od razu ostrzegam słuchaczki i słuchaczy, że to będzie się działo, ale mam nadzieję, że z korzyścią dla wszystkich słuchaczy będziemy o miłości opowiadać z perspektywy Rozwiń » biologicznej ewolucyjnej perspektywy kulturowej, więc wrócimy do słynnego dylematu kultura czy natura, ale będzie też oczywiście historia i ekonomia kultura to oczywiście popkultura filmy i seriale by zrozumieć czym, że miłość jest być może to ostatni moment, bo są teorie, że miłość już niema miłością skończyła 2001. wieku z tymi wszystkimi pytaniami i dylematami, które mam zmierzyć się państwa i mój gość dr Olga Kamińska dobry wieczór dobry wieczór, że darzyć państwo dr Kamińska jest doktorem psychologii wykładowczynią Uniwersytetu SWPS w kontekście naszej rozmowy autorką wcześniej podcastu, a teraz książki hasztag la jak kochać w 2001. wieku, którą wydało książkę wydawnictwo znak litera Nova właśnie pomyślałam, że zaczniemy tym miłości romantycznej być może jest to perspektywa subiektywna, dlatego że pokoleniowa, ale wydaje mi się, że duża część słuchaczy słuchaczek jest wciąż pod wpływem czy silnie socjalizm wała się swoje wyobrażenia o miłości budowała na podstawie filmów teraz są częściej seriale szczególnie filmów romantycznych od tej pory w ostatnich latach przeprowadzono wiele śledztw dziennikarskich, a nawet naukowych co się z tymi komediami romantycznymi dzieje, bo jeszcze w latach dziewięćdziesiątych dwutysięcznych był ich cały wysyp, a teraz takie coraz trudniej wydają się, że dziś też w naszej rozmowie być może ślad odpowiedzi na pytanie co się z tymi komediami romantycznymi porobiło znajdziemy, więc zacznę od pytania, które przyznam, iż pani zadałam, ale pozwolę sobie powtórzyć, czyli proszę o wskazanie swojego ulubionego swoją filmu komedii romantycznej no właśnie tutaj trudno jest niska jest tylko 1 jedno komedia, ale na pewno czymś co kryło się mają psychikę był film Notting Hill nam, że obejrzałam go jakieś ryzyko nastolatka potem parę razy wynik wracała właśnie, szukając pewnego rodzaju chyba ukojenia tak naprawdę na tym Hell, czyli na klasyka z sił Grantem i działają z Julią Roberts reżysera Rogera Mitchella też uwagę klasyczna komedia opowieść o miłości, której się spotykają wrośnie ciasto z pierwszego wejrzenia rośnie między jakiegoś uczucie, którego początkowo odrzucają, a potem już, gdy są o krok by właśnie nastąpiło spotkanie to dzieje jakiś duży kłopot, który przerywa tę relację, ale potem oczywiście wszystko się dobrze kończy no i teraz ogląda pani dalej komedie romantyczne no właśnie tekst myślę, że dobrze znasz dosyć fabułę tej, tak więc tak ja widzę, choć wiele razy i nowa senator nie chciał zapytać właśnie dalej oglądasz no ja ja czasami oglądam, ale generalnie już nie cierpię z tego przyjemność, jaką ma formalnie to drażni no właśnie wtedy dziura potem została dokładnie, jakie nie wiem teraz są czasem 2 komedie romantyczne szalonymi często wydają takie potwornie upokarzające w zasadzie nic nie wydaje dla mnie jako osoby oglądające je im i mam takie taki punkt, że nie mogą zgodnie z niejasnych kwestia jakości tych filmów czy może po prostu tego, że mnie ten mit miłości romantycznej stwierdza wręcz, więc może może to też ten fakt tak na mnie działa to do rzeczy, dlaczego rozsierdzony no właśnie dzisiaj nawet prowadziłam zajęcia ze studentami i czasami się wydaje, że ten mit miłości romantycznej jest kwestia naszego pokolenia czy takiego pokolenia lat osiemdziesiątych wieczne, ale okazuje się żołnierze, że to też studenci mi też o tym mówili, że ich co dotyka ta wizja tego spotkania jakieś wyjątkowe losowe i nagle bez słów bez jakichś wyjaśnień bez niewiele etyki refleksji czy trudu jakiegokolwiek zazwyczaj dochodzi do jakieś niezmiennego happy endu w ogóle na bardzo wysokim poziomie tego szczęścia spełnienia i w zasadzie to już koniec tych historii nie wiemy co będzie się działo dalej, ale zakładane też nasz nasza taka zdolność narracji domykania ma taką tendencję, że szukamy kontynuacji historii, więc myślę, że oglądając takie komedie romantyczne zakładamy, że żyli długo szczęśliwie NATO faktycznie będzie tak kontynuowane w tej fabule, która jest nieobecna, aby czy to co mówi się też książkę twoje jest taką przestrogą czy takim poczuciem, że ten mit jest szkodliwe, bo buduje oczekiwania, które są na dłuższą metę nie nie do spełnienia no dokładnie jak sama w ogóle zastanawiam się nad miłością wiele lat temu zaczęłam szukać ich naukowych źródeł nota na początku gigantów takich bardziej biologicznych teorii, ale potem oczywiście doszła ta kwestia kulturowa i na jej co krok napotyka jakąś krytykę tego romantycznego myślenia też sama miałam poczucie, że jak w pewnym wieku zmierzyłam się z prawdziwą relacją zmian takie przekonanie, że miłość jest bardzo mocno związana z taką fazę zakochania i z tym co co jest przedstawiane w filmach romantycznych komediach romantycznych jako miłość po prostu trak na nowoczesnej to rozczarowanie, gdyż tam się przełożyło na poszukiwanie czegoś innego na zastanawianie się co znaczy miłość i miał taki taką potrzebę też sięgnięcia do publikacji naukowych i rozebrania tego i po prostu stworzenia sobie szansy w ogóle przez to dekonstrukcji miłości romantycznej na życie w danym związku, bo wydaje mi się, że dopóki będziemy tkwić w tym misja to tworzenie udanych związków nie będzie możliwa bez mocne dosyć stwierdzenia, ale faktycznie tak to to mam nadzieję coraz dobro dojdziemy do tej płyty jakoś, ale to co ważne powiedziała to jest to, że w tym wyobrażeniu miłość jest tym zakochanie zakochanie oczywiście co są pewne uproszczenia, ale będziemy się nimi na rzecz wy lepszego może wyjaśniać zrozumienia pewnych zjawisk pewnie dziś trochę posługiwać, ale zakochanie to trwa 3 lata tak niedużej dokładnie tak jak właśnie to tam się wydaje niezwykle ciekawe naszym patrzenia na miłość, że my tę reakcję fizyczną fizjologiczną związaną właśnie takim uczuciem pobudzenia fascynacji prawda w ogóle lekkiej obsesji wręcz na pkt 2 osobowe postrzegamy jako jako zjawisko miłości i oczywiście teoretycy mówią o tym, że nie jest możliwe, że ta miłość nie może tak długo trwać, bo my wszyscy byśmy chodzili jakieś zombie takie zakochane są Witaj ale, ale z drugiej strony na ten mit miłości romantycznej nasuwa nam to skojarzenie i w momencie, kiedy naturalnie przystajemy być pod wpływem silnych hormonów biologicznych i właśnie właśnie tej, gdy silnych emocji Noto zaczynamy zastanawiać, że co coś jest tak, ale jeszcze do tego dochodzi ten mit takiej para lato chińskiego to też jak rozmawiam z filozofami Jan ani mówią, że ta interpretacja tego mitu katyńskiego nie do końca właściwa w naszej kulturze, ale ten między 2 połówek pomarańczy, które gdzieś tam funkcjonują w odniesieniu do uczty platońskiej tej tych 2 i tych istot, a zdrowie licznych on też nadal wybrzmiewa w tym poczuciu, że znalezienie tej odpowiedniej drugiej osoby sprawi, że my będziemy jacyś dopełnienie ni bardziej kompletni gotowi z się zrealizować i odnaleźć szczęście tak naprawdę, a nie, dlaczego taka lampa czy coś zbędnego takim założeniu no tutaj dużo jest bardzo błędnych aspektów tego tego założenia po pierwsze, wydaje mam takie poczucie, że samo szukanie szczęścia w miłości i koncentrowania swej różnych poszukiwań około życiowe czy takich związanych ze spełnieniem i w miłości po pierwsze jest błędne, bo przeciąża nas i przeciąża partnera powoduje, że Mané niezwykle duże oczekiwania względem drugiego człowieka, który jest wiemy tak jak my tylko człowiekiem i bardzo panie piszą o tym np. Stefanik Kunc ze swej książce mają być historii i ona mówi, że współcześnie my z tej właśnie w wyniku takiej romantyzm racji tego uczucia miłości mamy taki podejście, że ten partner partnerka oczywiście mają być naszymi przyjaciółmi partnerami partnerami ekonomicznymi w tworzeniu budżetu jednocześnie osobami, z którymi realizujemy pasje no i dopiero kiedy dał o sobie znajdziemy tak mocno dopasowaną czy tak mocno naszym w naszym kręgu wtedy dopiero możemy poczuć takie pełniejsze po prostu poczuć spełnienie może nawet tak no i oczywiście jest niemożliwe no i żaden człowiek nie posiądzie tylu kompetencji naraz i to co jest tutaj niezwykle istotne kiedyś ludzie żyli we wspólnotach i IT odpowiedzialność nawet w takich rodzinach wielopokoleniowych tak rozkładała się na wiele osób jednocześnie nie było także wszystkie te potrzebę miała zaspokajać ich aż 1 wyjątkowa wyjątkowa osoba kiedy, kiedy pojawi, kiedy wymyśliliśmy miłość romantyczną no tutaj oczywiście możemy mówić o przemianie ekonomicznej, bo w ogóle jak spojrzymy historycznie to człowiek, którym był łowcą zbieraczem funkcjonował w takich bardziej egalitarnych wspólnotę też co do tego czy było były to związki monogamiczne czy niema nogami czym tutaj też nie wiemy tego do końca możemy kierować pewnymi przesłankami niektóre sugerują bardziej na tak niektóre bardziej mnie nawet wraz z osiedleniem się powstała koncepcja miłości właśnie takiej takiej, którą bardziej znamy hierarchicznej i często opartej na aranżowanych małżeństwach to jest bardzo ciekawe, bo głównym powodów tej zmiany było gromadzenie się majątku wraz z właśnie z OSC osiadły tryb życia pewnej rodziny czy właśnie grupy ludzi się bogaciło i celem wejścia związek małżeński było utrzymanie majątku wśród osób o podobnym statusie ekonomicznym społecznym no i tak wiem, że to trwało dosyć długo tak nawet jak spojrzymy na historię jakiś dynastii to wiemy, że małżeństwa aranżowane to nadal dwudziesty wiek w tym kultury zachodniej, ale też w momencie, kiedy ten model społeczny zaczął zmieniać po wraz z okresem rewolucji przemysłowej nastąpiła znacznie zwiększona mobilność to socjologowie to określają prawdę to mobilność w górę czy Suflera hierarchii społecznej Ekonomiczno społecznej co pozwalało młodym osobom wymykać się z tego systemu małżeństw aranżowanych, bo nawet, gdyby ta rodzina postanowiła ich wydziedziczyć na to mieli szansę by zdobywać majątek ośrodka dziś właśnie industrialne no i za tą zmianą poszła zmiana właśnie we miłość w nie wiem czy tak w związkach mówimy miłość mając na myśli to relacje tak naprawdę związek tak właśnie w tym formułował w formowaniu związków i podejściu do tego kim ja mogę być i kim mogę tworzyć stałą relację na wtedy pojawiły takie pierwsze może nie pierwszy w ogóle historia taka szersza fala związków, które były określane związkami miłości tak możemy opartych na związków opartych na emocjach i a takim uczuciu tak właśnie subiektywnym, a wcześniej też w epoce średniowiecza wcześniej ten efekt popędu był bardziej z uwagi na boczny plan i części zarezerwowane również dla kochanek czy kochanków tak nie nie w ogóle rozumiany jako pewien ekwiwalent czy ten pewien istotny komponent może państwa jak w Tristanie i Izoldzie czy ze społeczną akceptacją niewierność mężczyzn często szedł w parze obsesyjny wręcz kult kobiecej Dziewicy to 1 też z fragmentów twojej książki chciałbym byśmy do tego wrócili, ale też, czyli do tych kwestii takich kulturowo ekonomicznych, ale warto było spojrzeć na to, bo tak też rozumiem to zjawisko perspektywy biologicznej, a potem można się sprzeczać wykłócać czy natura czy kultura bardziej, gdyż w książce Pierre le mura nie istnieje miłość od pierwszego wejrzenia od pierwszego wejrzenia może się obudzić tylko pożądanie to znaczy no faktycznie chce patrzymy na fazy miłości NATO możemy powiedzieć, że na tym pierwszym etapie, kiedy dopiero widzimy kogoś widzimy sylwetkę twarz możemy dziś poczuć zapach no i co to jest bardzo taka powierzchowne relacja jednocześnie oparte na takiej części potrzebie bliskości fizycznej, ale często po prostu opartej na pożądaniu prawda takie Klicha MON cytacie na jej za posiadanie formalne i to jest głównie testosteron, który sprawia, że nasz nasze ciało nasz mózg przybiera kierunek na seks, gdyż no to jest tak możemy powiedzieć, że to jest to ma na celu taką stricte biologiczną reprodukcje ja myślę, że to też jest bardzo ciekawe właśnie, kiedy zaczynamy rozkładać miłość na różne komponenty no to widzimy, że różne mechanizmy często sprowadzają się do tego samego celu tak naprawdę no i jak popatrzymy na stan tego pożądania no to wiadomo że, że chodzi tutaj, a to reprodukcje natomiast potem kolejne fazy miłości ona też są często związane z utrzymaniem związku czy budowaniem relacji, która zwiększa np. szansę utrzymania potomstwa przy życiu, bo zobaczył na świat co się dzieje ludzi, kiedy przychodzi na świat potomstwo tę modę nasze dzieci takie można powiedzieć one są zupełnie nieprzystosowane do samodzielnego funkcjonowania co pewnie jak unijne wiele ssaków te, ale inaczej inaczej niż u wielu innych ssaków dokładnie i jakbyśmy go wytłumaczyć co to może być jeszcze dla wszystkich jasne jak się rodzi np. sarnę albo kot to one po jakimś bardzo krótkim okresie załóżmy zdobycie paru godzin często nawet coś w stanie samodzielnie poruszać i funkcjonować w takiej większej niezależności często nawet właśnie na ta kwestia mobilności w bardzo istotne natomiast ludzie no wymagają tego co jest niezwykle rzadko spotykana, czyli noszenia na rękach i najprawdopodobniej wynika to faktu, że wraz z rozwojem mózgu jest to jedna z hipotez oczywiście, ale wraz z rozwojem mózgu poród naturalny dla kobiety z był tak trudne, że dziecko nie było w stanie przejść przez drogi lotne i po prostu uciekało tych drogach rodnych co sprawiało, że zarówno kobieta jak i dziecko umierały na przetrwać były w stanie tylko dzieci, które rodziły się przedwcześnie tak jeszcze w tych takiej fazy w fazie niedojrzałości niepełnej dojrzałości przejścia nasze, ale mimo wszystko w tych warunkach była to większa większa szansa na przetrwanie no i oczywiście to się potem wiąże z powielaniem specyficznych genów i gen kobiet, które rodziły przedwcześnie były powielane natomiast tych, które rodziły w terminie nie na nie to doprowadziło do tego że, że będziemy się jeszcze gotowi do końca i wiek, czyli ktoś ma do hormonów to znaczy jest ten pierwszy moment miłość jak narkotyk faza zachowa mówimy teraz to oczywiście perspektywy biologicznej czy ewolucyjnej podkreśla to, że nie to nie znaczy, że to jest jedyny czynnik rozstrzygający, bo mamy oczywiście kulturę, która silnie wpływa też nasze wyobrażenia i zachowania, ale z tej perspektywy biologicznej czy ewolucyjnej no to ten pierwszy moment zakochania pożądania takiego pożądania jest właśnie w celach prokreacyjnych, a ten drugi etap miłości związane silnie oksytocynę, czyli takim hormonem relacji służy utrzymaniu opieki nad tym maluchem, który jest tak silnie zależne od opiekunów w tym przypadku ojca matki na właśnie DSC DT ja wciąż akurat odnosi się do takich 3 faz pierwsza to pożądanie ten początek jak poznajemy kogoś po prostu pałamy fascynacją może być jedno nocne znajomość potem mamy zakochanie, czyli ten etap takiego fascynacji i potem jest ten okres przywiązania i faktycznie to jest ten ten czas, kiedy króluje w naszych mózgach oksytocyna, czyli hormon więzi w ogóle też są takie ciekawe tory, które mówią o tym, że miłość międzyludzka rozbudowała czy powstała tak naprawdę jako efekt na na kanwie mechanizmu miłości matki dziecka, czyli takiego tworzenia więzi pomiędzy matką dzieckiem i natomiast mężczyzn były taki efekt bardzo was opresyjne, czyli Orman terytorialnego no faktycznie, kiedy spojrzymy na tę fazę jest niezwykle ciekawe bo ma ono zdania jest również bardzo rzadko spotykana u ssaków możemy powiedzieć czy to jest od 35% ssaków, które są monogamiczne i tutaj znowu pojawi się takie pytanie okej to ważna, ale skoro mamy taki mechanizm przynajmniej większej trwałości w relacjach niż innych ssaków ne można też tutaj faktycznie polemizować z tym czy jesteśmy pełni monogamiczne czy jesteśmy okresowo monogamiczny, ale mimo wszystko mamy taką tendencję do bycia w związkach Nowicką, która jeszcze nie podbudowała i wciąż podbudowuje no to wyobrażenie monogamiczne no tak dokładnie i tutaj to się wiąże z tym też z tym z tą kwestią są funkcją tego utrzymywania kwestii materialnych w ryzach w rodzinie tak że, że to poza tą kwestią jakoś utrzymania w ogóle społeczności wyrażają też z 1 strony kultura, ale też są takie ciekawe tory, które mówią o tym, że ta monogamia też ma z niej możemy czerpać pewne korzyści dla społeczności, bo np. jak spojrzymy na zachowania człekokształtne to okazuje się, że związki nie no nie ma noga liczne często prowadzą do takiej podwyższonego poziomu agresji między członkami bardzo destabilizują hierarchię społeczną no to jest jedna z hipotez, dla której która właśnie sugeruje, że nam jako ludziom opłacało się być monogamiczny mnie, żeby tych par coraz bardziej rozbudowanych strukturach społecznych zachować pewną stabilizację Night to była możliwa, ale właśnie druga teoria zakłada, że wraz z pojawieniem się potomstwa konieczna była też Noto mamy ten ciężki poród, który sprawia, że rodzą nam się wcześniej wcześniaki tak możemy powiedzieć tamte czasy wcześniaki i kobieta wymagała większego większej opieki ze strony ojca, żeby to potomstwo mogło przetrwać i to też jest taka ta hipoteza sugeruje właśnie, że ojcowie, którzy byli bardziej opiekuńczy tych w tym okresie, który był trudny dla kobiet te zapewniali przetrwanie swoje potomstwo i nas na kanwie tego by parkować na ta cecha opiekuńczości czy właśnie postrzegania tego swego potomka czy potomkini oczywiście jako istotnego aspektu funkcjonowania w społeczności czy w ogóle spore funkcjonowania, bo to też jest ciekawe, że tutaj mężczyźni są postrzegani jako osoby bardziej terytorialne znaczy samce i badania sugerują, że ten mechanizm budowania bliskości u mężczyzn wynikał z takiego zachowania terytorialne i takie, więc sposób za zakreślenie tego terytorium, które przychodziło na ludzi im bliski no właśnie jest taki moment swoje z dużą część swej książki poświęca właśnie na wytłumaczenie funkcjonowania z tej perspektywy miłości mózgu różnych jego części i też oczywiście całej tej gospodarki hormonalnej aż to przemija miał taki moment irytacji, w którym właśnie miałam takie wrażenie, że ktoś próbuje wmówić, że tak naprawdę jestem drugim hormonalnym niż takim robotem, który w zasadzie prawie nie ma kontroli nad swoimi zachowaniami pragnieniami itd. i jeszcze właśnie funkcję w takim dosyć uproszczonym schemacie pragnień i potrzeb i co ja teraz oczywiście to przerysowany, bo no, bo mierzenie się z tym, że jednak nie nie wszystkim mamy kontrolę czy pewne rzeczy są bardzo silnie związane z naszą biologiczną konstrukcją wydają się zawsze wyzwaniem, ale chciałam zapytać właśnie te obserwuje siebie w różnych momentach historii ich relacji miłosna romantycznych mając całą tę wiedzę o biologii też, która za tym stoi czy nie myślę, że nie myślę myślę i mi to bardzo pomaga w osobie np. no wiadomo właśnie takie zrozumienie tych ras biologii, które powodują, że ktoś z nas nie działa albo np. w jakimś czasie w związku, że już mamy ten okres stagnacji czy takiej stabilizacji zależy niż wtedy atrakcyjne mogą się wydawać finansowy także, że mogą być taką nadzieją na ścięcie na nowo tego procesu biologicznego notami tak po tak pomaga się osadzić się pomyśleć okej suchej no tutaj aż do wyboru przyjemność taką krótkoterminową związaną z ekscytacją albo właśnie inwestuje w pozytywne tak 2 dni wykładnie i miejsc pomaga, ale wiesz ja też oczywiście ta książka ma ten wymiar biologiczny byłem, że to jest fajne mieć świadomość tego jak te procesy biologiczne przebiegają i że to może nam pomóc w tym zrozumieniu siebie właśnie zobaczeniu przyjęcie takiej trochę innej perspektywy na to co się ze mną dzieje, że ja bym tym mówić o tym, że my jesteśmy też zdeterminowani czy też o tym, że to był taki czynnik biologiczny zdeterminuje, ale ja myślę, że właśnie ta świadomość tego jak te procesy działają ona przywraca nam sprawczość trochę dojdziemy do tego, bo bo ja chyba jestem gotowa z jakąś przekonuje mnie ta teza ale by ją lepiej zobrazować to oczywiście musimy pokazać jeszcze różne inne aspekty tego zjawiska, które rozmawiamy czy miłości czy w związku czy związków jeszcze tylko dygresja nie agresja, ale ten wątek się pojawią to jesteśmy MON ograniczy poligamicznych dzisiaj tutaj nie tak nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale są pewne przesłanki na to tak generalnie opowiadamy sobie jednak przeciw tej naszej kulturze tutaj, że jednak dążymy w każdym razie jakiś monologami teraz to się oczywiście bardzo zmienia zmienia się kultura zmieniają się też normy oczekiwania pragnienia wyobrażenia wydaje się że, że być może już mniej, ale wciąż ten dominujący jest jakiś taki cel monogamiczne z 1 strony jest dominująca z drugiej strony w Polsce co trzecie małżeństwo rozpada, a nie wiem np. Portugali jest to 4 małżeństwa na 10 Sienie rozpadają, czyli 60% małżeństw rozpada na Stanach ponad 50%, więc myślę, że takiej szansy na taką pełną monogamii czy właśnie związek na całe życie są coraz mniejsze, ale nie nie oznacza, że kiedyś ta miłość była lepsza czy była większa szansa na szczęśliwe związki na całe życie tylko na oczywiście te normy były bardziej restrykcyjne i gra wrażliwość zmiany tak represyjne i możliwość zmiany partnerów była znacznie ograniczone ograniczona no i więc wiem, więc to jest na pewno bardzo istotny fakt i nie powinniśmy tutaj pomijać z drugiej strony coraz częściej mówi się o tym, że my jesteśmy cel żyjemy w takim ser seryjnie monogamicznych związkach z 1 strony mamy tendencję do tego, żeby jednak być w takiej w związku 2 osób, ale ten ten proces biologiczne często powoduje, że my się w tym związku wypalane też weźmy pod uwagę fakt właściwie kulturowy, że tak dużych zmian w obrębie naszego życia wcześniej w historii w zasadzie jak mamy w obrębie naszego życia wcześniej FIZ historii nie była no i dochodzi nam jeszcze kolejny czynnik, czyli wydłużenie życia, więc myślę, że sprawa jest dosyć skomplikowana i nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to są też takie badania, które sugerują, że tam możemy się różnić osobnicy co właśnie w tej kwestii badania polegały na tym, że były badane hormony, które są związane z oksytocyny, czyli hormonem więzi i wazopresyny u ludzi i okazało się, że osoby, które miały, których dwójka 2 dwoje rodziców byli nie do końca tacy za zaangażowanie nie potrafili do końca angażować we związek to te osoby liczyły też 4 cechy na poziomie biologicznym i ich związki przez partnerów czy partnerki były oceniane jako mniej satysfakcjonujące z mniejszym zaangażowaniem, więc więc to by sugerowało, że jednak ten aspekt indywidualne czy nawet są takie badania, które sugerują, że aspekt związany z doświadczeniem rzeczywistym na 1 np. tworzyliśmy bezpieczną, więc w dzieciństwie potem może się przekładać nawet na poziomie biologicznym na zdolność tworzenia bliskich w związku z itd tak wnoszę z tego jak mówił, że trochę to jest stąpamy po grząskim gruncie w tym sensie, że no to nic takie cały czas bb pewnej teorii co, do których weryfikacji musimy jeszcze poczekać znaczy, że no właśnie na ile pewnie się czujesz, cytując te badania na ile wydają się rozstrzygające maile to jest czas jakiś proces naukowy, w którym naukowcy próbują zrozumieć po prostu jak to działa, bo jest też wielu czynnikom w oczy wieloaspektową właśnie znaleźć źródło przyczynę takiego czy innego rozwoju wypadków wydają się wielkim wyzwaniem no właśnie, bo pani, że to mówić pozować nawet jak myślimy o sytuacji nie ta badania nad konstytucją co to jest w zasadzie ostatnich 20 lat jest to jest naprawdę bardzo świeża działkę i my możemy pewne obserwacje przeprowadzić na zwierzętach zobaczyć właśnie liczbę receptorów oksytocyny zatem metody im może ich możliwość zastosowania u ludzi jest bardzo ograniczona, więc dlatego też boję się formułować jakieś bardziej rozstrzygający wnioski, bo wiele przesłanek na to wskazuje, że tak może być, ale jednocześnie nie jesteśmy w stanie powiedzieć tego na 100%, więc my jesteśmy cały czas w procesie odkrywania tak samo nie wiemy np. co zadecyduje o tym, że dana osoba nam się podoba wiemy, ale są kluczowa sprawa niedługo algorytmy nam to powiedzą no właśnie, zanim jeszcze poznamy już będzie wiadomo nawet nie będziemy wiedzieć jak to działa, bo one będą, ale one już będę wiedział albo będą nam wmawiał, że będą wiedziały w ogóle się zrobić ciekawie no właśnie, ale nie nie, ale nie będą wiedziały dlaczego, ale będą wiedziały jak to funkcjonuje artystycznie tak bardzo chciałbym do tego tematu wrócić jeszcze do przeróbki do tej kultury i pewnej naszej sprawczości czy pewnego doświadczenia takiego naszego indywidualnych możliwości wpływania na to jak ta nasza relacja się rozwija albo nie rozwija albo w ogóle, czego czy chcemy mieć trwałe relacje czy mniej nam na nich zależy, ale jeszcze 1 kwestia wydaje się warte zauważenia jak silne potrafi być jak Warn jak miłość bardzo silnie na nas wpływa z czarną takiego pytania dotyczącego to jak czuje słabość, gdy je zadaje, bo wydają się też takie proste, ale jednak bardzo mnie uderzyło rozbawiło to znaczy, kiedy mamy poczucie mam złamane serce po prostu mamy złamane serce to można wziąć paracetamol pomoże no tak dokładnie wszystko na to wskazuje też faktycznie się wydaje śmieszne, ale nawet jak popatrzymy jak jak funkcjonujemy moment, kiedy myśmy zakochani to wtedy nasz próg bólu z kolei się obniża podwyższa nie czujemy tego bólu tak ma taką łatwością, więc wszy badania wskazują na to, że te obszary odpowiedzialne tutaj tak jak przy tym rozstaniu odpowiedzialne za ból psychiczny i ból fizyczne się w znacznej części pokrywają i tak jak sobie radzimy stąd trudność na poziomie właśnie odczuwanego bólu co możemy się poradzić ze złamanym sercem co myślę, że na funkcjonują w pewien sposób naszej kulturze tylko nie poprzez zastosowanie paracetamol tylko te substancje znacznie czy równie powszechną, czyli alkohol tak też piszesz o tym, żeby bardzo destrukcyjna to znaczy to nieszczęście poczucie nieszczęścia z nią związane doprowadzi do naprawdę dramatycznych czasami decyzji przemocy i pewno rzeczy, których już, w których nie można bagatelizować nie należy nie chciałbym jednak teraz znów wrócić do kultury dla równowagi już o ogromnym takim znaczeniu w związku z miłości i tego kultura opowiada o tym co jest piękne albo co trzeba zrobić należy zrobić kiedyś było dużo bardziej uwarunkowana ekonomicznie związane z pewną organizację społeczną hierarchię społeczną spoistość społeczną potem pojawiła się silniejsza indywidualizacja coraz większe wyobrażenie przejmie w naszej kulturze romantyczne na temat miłości no właśnie teraz co się dzieje z nią teraz, skąd też teorie czy teorie takie może bardziej prowokacje o końcu miłości i zacząłem znów od od tego jak opowiadają, bo chyba jest zawsze dobry miernik jak opowiada o tym popkultura dziś to głównie seriale chyba są głównymi nośnikami czy głównymi arenami, na których toczy się górami, których toczy się dyskusja debata i w ogóle dzielenie doświadczeniami ludzi z naszej kultury, więc na co zwrócił uwagę co co oglądasz co z tego, jakie wnioski wyciągasz na pierwszy wniosek jest taki, że nadal ta nasza miłość jest niezwykle wpisana w ekonomii i faktycznie to podejście do tego końca miłości czy skupienie się na przyjemności właśnie w tych źródłach kulturowych bardzo mocno odzwierciedla system ekonomiczny, który również opiera się właśnie na indywidualizacji konsumpcję niż Miedź i poszukiwaniu tego tego szybkiego zaspokojenia, ale też maksymalnie dobrego i to myślę, że też ten czynnik właśnie ten ten aspekt chcemy cały czas mieć dostęp do najlepszych możliwości najlepszych możliwych wyborów bardzo mocno się przejawia kulturze tutaj, a propos tego pytania swojego co oglądam to ja staram też trochę ze względu na to, że pracuje ze studentami to jak łapać troszeczkę tę bazę z 20 oczkami współczesnymi na takiej zasadzie przyglądałam się np. serialowi euforia na odbija i oczywiście ten serial nie bardzo mocno wciągną ją w ogóle też buduje tak bardzo ciekawą ciekawą narrację wokół miłości, jaką właśnie substancji dającej nam zaspokojenie na poziomie po prostu psychiki psychiczna na poziomie psychicznym, ale też takie zaspokojenie narkotyczne i właśnie właśnie oparte na bardzo silne doznania bardzo silnej przyjemności i z 1 strony oglądając to na to możemy też ulec temu uczuciu właśnie, angażując się historie tej młodzieży czy młodych dorosłych, ale jednocześnie we mnie pojawiła się taka refleksja czy może taka obawa o to co wybrzmiewa też w działach Ewę głos, czyli takie jest pan ilu żołnierzy izraelska socjolożka, która psa właśnie książkę o końcu miłości czy stawia tezę o końcu miłości i w właśnie i Unii wybrzmiewa też takie stanowisko, że współczesne relacje, które określamy miłością nie wchodzą w zasadzie na poziom bliskości emocjonalnej tylko oparte są na o ten poziom fizycznego pociągu i fizycznej przyjemności i faktycznie oglądając oglądając seriale można poczuć ten pan tę bardzo finanse aktualizacji w ogóle relacji międzyludzkich co z 1 strony odkrywanie seksualności świadoma seksualne są Super są niezwykle istotne, ale z drugiej strony w ogóle oddawanie swojego życia i Rio postawienie jako priorytetu znalezienie na świat partnera czy znalezienie kochanka zamiast wielu innych jakich obszarów życia wydaje mi się takim pozostawiać te osoby w takim na pewno pustkowiu emocjonalnym, bo myśląc też w takiej perspektywie znowu tutaj tej biologicznej my jesteśmy jednak istotami niezwykle społecznymi też ten, że żyliśmy w wioskach jak byliśmy w społecznościach przez bardzo długo i tutaj z tych relacji raczej w 2 samotność bardziej niż niż poczucie więzi i przynależności plus technologia czy, jeżeli już rozumiem to paradoksalnie z drugiej strony Ewa luz w spełni się uważamy przeanalizował wujek my miłości relacje z siebie w tej relacji i zastanawiamy się co nie tak robimy co trzeba było naprawić czy tak tak tak tak to rozumiem czy czy dobrze rozumiem właśnie Wojciecha los mówi o tym, że my z 1 strony tak no szukamy bliskości, że potrzebujemy jej, a z drugiej strony wchodzimy w relacji, które nie dają nam możliwości na rozbudowanie tej przestrzeni w związku, ale ona też mówi o tym, że zaczęliśmy to rozstrzygać na takim poziomie indywidualnym, czyli my to psychoterapeutów analizuje swoje życie tak dalej zastanawiamy się czym jest problem i ona to wyciąga rękę netto mówi Słuchajcie ten problem leży w jednostce tylko to jest problem globalny jest problem socjologiczny tak Społem i społeczne i my raczej powinniśmy zastanowić na tym jakiś sposób budujemy właśnie nasze nasze życie czy funkcjonowanie społeczne i czym sobie dajemy w ogóle przyzwolenie czy przestrzeń nabycie trudnych relacjach, które często prowadzą do tego, żeby zgłębia relacje i wręczona stwierdza, że współcześnie mamy jesteśmy tylko wystawieni na prawdę w relacjach rodzinnych co z drugiej strony wiemy, że te zdjęcia rodzinne też się znacznie osłabiają i wydaje mi się jeszcze taki taka może wątek trochę depresyjne w stosunku do miłości, ale w kontekście trudnych relację też część swego życia prowadzę w Białowieży, gdzie nie są tak rozmawiam z osobami stamtąd, które mieszkają na stałe także, jeżeli one komuś odpadną powiedzmy to nie i one muszą się ułożyć nową mi osobami, które tam żyją muszą czy próbują no bo możliwości znalezienia nowych przyjaciół, bo tam możliwości są ograniczone natomiast to co się dzieje w momencie, kiedy ludzie żyją w dużych miastach no to te możliwości znalezienia przyjaciół czy bliskich nam osób, ale też partnera wydają się być nieograniczone i to sprawia, że my mamy znacznie większą łatwość porzucania tych wszelkiego rodzaju bliskich relacji na rzecz nowych w momencie, kiedy robi się w jaki sposób trudna tak znalazłem taki fragment to Tomasz Stawiszyński tutaj nasz redakcyjny kolega jeszcze w tym przekroju poprzednim czy jak to określić publikował wywiad z Ewą luz i ona m.in. też mówi także teza, że kapitalizm wywiera niesłychany wpływ na życie emocjonalne zarówno po stronie produkcja po stronie konsumpcji w pierwszym przypadku czyni się z emocji robotników obiekty kontroli i manipulacji, żeby zwiększyć wydajności pracy tym samym korzystnie wpłynąć na proces produkcji w drugim promuje się wizje istoty ludzkiej jako posiadającej emocjonalne potrzeby, które mogą być zaspokojone tylko przez określone dobra czy produkty rozmaite dyscypliny zajmujący się marketingiem odegrały gigantyczną rolę w przekształceniu naszego myślenia o człowieku jako stać cię nieustannie przeżywającej całe mnóstwo emocji i procesie konsumpcji jako czymś co ma z tym ścisły związek możemy zatem powiedzieć, że ludzka emocjonalną została całkowicie ciągnięta machina kapitalizmu tylko zwraca uwagę na ten element ekonomiczny czy systemu ekonomicznego społeczno-ekonomicznego, który zawsze mi wydaje się ciekawy co jeszcze oglądasz tym kontekście Konrad szlag mnie w ogóle miłości ekonomicznym jak na tym bardziej ekipy no też oczywiście są są takie firmy, które bardzo głęboko np. mierzą się z tymi miłości romantycznej jak np. historia małżeństwa żeńska małżeńska to jest film, w którym zostaje nam przedstawiony związek, który jest miara takim szczęśliwym związkiem powiedzmy i tam nagle dochodzi do różnych pęknięć co powoduje taką kaskadę wydarzy to tutaj też żeby, żeby nie zdradzać, ale to co jest niezwykle ciekawa jest przedstawiona wizja właśnie realistyczna wizja więzi relacji, która jest trudna, która wiąże się z konfliktami z wyznaczeniem swoich granic czy akceptowanie albo przekraczanie granic drugiej osobę i to co właściwie też, odwołując się do tej kwestii ekonomicznej to co jest pokazane w tym filmie to również wątek wątek, że nie tylko nieszczęśliwe związki kończą, ale również szczęśliwe związki w momencie, kiedy pojawi się jakaś inna alternatywa jakaś inna opcja, która może wydać się istotna i to może prowadzić potem do rozstania, ale jakoś podpisałaby się pani pod tą tezą oczywiście jest hasło, z którym kryją się całe dysertacji, ale że w 2001. wieku miłość się kończy no ja myślę, że trochę się kończy, że na pewno nie jest żyjemy w kryzysie miłości i też myślę, że jeszcze jest niezwykle ciekawy wątek aplikacji randkowych tego, że cały czas mamy poczucie, że gdzieś tam przestrzeni wirtualnej jest może być ktoś, kto będzie dla nas lepsze i to faktycznie może sprawiać, że my tych relacji za szybko wychodzimy myślę, że pod tym względem czy to w ogóle bardziej powierzchowny tak właśnie, że to było takie podsumowanie, że to nasze rozumienie mówi nasza, ale powiedzmy, że nasze takie bardziej powierzchowne szybkie intensywne ma być takie atrakcyjne ta miłość itd. i nie mamy zainteresowania ochoty siły jakoś głębiej budo budować taką głębszą relację, tak więc całkowicie się podpisała potem, że nasze podejście do miłości wymaga zmiany gruntownej właśnie przebudowę czy redefinicji i też jak pisał tę książkę to oczywiście tutaj z pewnego rodzaju świadomością, że nagle świata nie zmienimy, ale zależało na tym żeby, żeby ten te trochę ukrócić tego tej wizji miłości właśnie z 1 strony albo romantyczne z drugiej strony oparte na seksualizację i poszukać czegoś co będzie świadome co będzie odpowiadało mi tak jako jednostce na moje potrzeby, ale niebem, ale właśnie przez świadomość będzie dopasowane do tego co mogę, jaki mamy ograniczenia, czego chce czyli, jeżeli ja się boję bliskości to ja wiem, że mogę zastosować taki albo inne techniki i popracować nad bliskością związku albo, jeżeli chce przejść do kolejnej fazy no to musi się pogodzić z tym żona nie będzie taka intensywna będzie to ode mnie wymagało jakichś poświęceń, ale przez to świadomość właśnie przywracamy znowu role no to właśnie tą sprawczość naszych aż do naszego życia mandaty, a tyś mam wrażenie, że gdzieś ten może jest pierwszoplanowa ale gdzie się z tym wszystkim w tej nowej książce tezę, że należy przekuć ten balonik, że miłość jest najważniejsza, bo jest arcyważna, ale Jaś tak tak i decydent zdecydowanie się, więc się z tym zgadzam faktycznie mam takie poczucie, że za dużo wkładamy w ten ten balonik miłości i za dużo ona nam ma dać w momencie, kiedy jest tyle przestrzeni, w których możemy czerpać i rozwijać w nich znać przestrzeni strych możemy czerpać rozwijać się no mam na myśli np. pasje czy właśnie we wnikaniu został w siebie czy relacji przyjacielskiej myślę, że to też będzie kwestia 2001. wieku, czyli 6 takich relacji z właśnie dietetycznych romantycznych tak w tym w tym rozumieniu związków do relacji bardziej rozlanych wspólnotowych i myślę, że ta po pierwsze, pomoże nam znaleźć więcej te z takiej bliskości z innymi osobami, a jednocześnie pomoże nam może tworzyć również bardziej udane związki, bo zwiększą oddechem zwiększą przestrzenią wolnością do tego, żeby ten partner czy pewne tabu tak jak inne miał swoje pasje gdzieś poza naszą relacją wolną osobą tak samo, żeby się przekładało na nasze życie tak, żebyśmy mieli też więcej takich przestrzeni dla siebie, a więc dziś wieczorem w pędzie od wątków jest bardzo dużo przeszłyśmy przez historyczne kulturowe czy popkulturowe ekonomiczne, ale i też z podkreśleniem biologiczne czy ewolucyjne aspekty miłości mam nadzieję, że będą okazje by rozwijać wiele z ich, jeżeli państwo chcielibyście coś dopytać albo na czym wam zależy, żeby o tym opowiedzieć to proszę pisać na Wieczorek małpa TOK kropkę FM Budzisz to już koniec bardzo dziękuję za rozmowę dr Oldze Kamińskiej psycholog c Uniwersytetu SWPS, ale też autorce podcastu i książki tam znajdziecie państwo wiele wiele innych wątków też rozwinięcie hasztag Klaus jak kochać 2001. wieku jeszcze bardzo dziękuję za rasa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZOREM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA