REKLAMA

Co ty tak naprawdę wiesz o Róży Luksemburg? [150. rocznica urodzin] [część 1]

Światopodgląd
Data emisji:
2021-03-05 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:47 min.
Udostępnij:

W (prawdopodobną) 150 rocznicę urodzin Róży Luksemburg rozmawiamy o postrzeganiu jej postaci w Polsce i na świecie. Gościniami Agnieszki Lichnerowicz są socjolożka z Uniwersytetu Soderntorns w Sztokholmie prof. Elżbieta Korolczuk i prof. Anna Zachorowska-Mazurkiewicz z Instytutu Ekonomii, Finansów i Zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz serdecznie zapraszam państwa na świat to świat podgląd, który dziś nieco wcześniej, którym dziś nieco wcześniej będziemy świętować chyba dzień kobiet raczej jak zwykle wydają się to jest 1 ze sposobu świętowania, czyli potraktować ten dzień jak do refleksji jako inspirację do refleksji czy podsumowania dlatego też mamy znamienitych gości nie państwa gośćmi są prof. Anna Wachowska Mazurkiewicz dzień dobry pani profesor dzień Rozwiń » dobry witam państwa profesor związane z Instytutem ekonomii finansów zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim jesteś z nami prof. Elżbieta Korolczuk dzień dobry dzień dobry dziękuję za zaproszenie socjolożka z Unią Uniwersytetu sady rektor w Sztokholmie, zanim przejdziemy do tych właśnie podsumowań czy takiego momentu, w którym możemy się zastanowić co w tej chwili jest priorytetem, jeżeli chodzi o walkę czy prawa kobiet czy równość czy szeroko rozumianą feministyczną to jednak chciałbym skorzystać z okazji dziś też jest 150 rocznica urodzin luzie róży Luksemburg, a więc jednej z najwybitniejszych myśliciele dwudziestego wieku też obok Marii Curie-Skłodowskiej 1, choć to zawsze przy róży Luksemburg trzeba uważać z tymi słowami tożsamościowym określeniami, ale jedno z najwybitniejszych najbardziej znanych na świecie może tak poległ, a w Polsce wciąż budząca kontrowersje wydają się nie oddaje tego, że wydają się, że bardzo mało róży Luksemburg jako Polacy wiemy pozostający chyba jeszcze z powodu pewnej traumy propagandowej i nie tylko związanej z PRL-em, więc tak pomyślałem, że na chwilę oddam wam głos, aby ten rocznice urodzin co byście szczególnie podkreślił w związku z aktywnością róży Luksemburg jej myślą czy pamięcią oni niepamięcią czy kontrowersjami, które wzbudza prof. Korolczuk Guya przede wszystkim chciałabym podkreślić to, że Luksemburg jest często przedstawiana w jakiś karykaturalny sposób skoro właśnie jako jako jakaś przeczytałam ostatnio pokorę Twardocha natomiast pokazane jako taka jest potwornie nudna politycznie sztywna jeszcze do tak fatalnie się grająca po prostu osoba, a zupełnie nie ma w tym obrazie, który funkcjonuje w literaturze, chociaż te w tej energii tej fantazji tej tej ogromnej potrzeby wolności, która charakteryzowała z nami tak można tak można ją opisać na podstawie tego co sama pisała, czyli listów i różnych tekstów to co sprawia, że ona mogłaby naprawdę dzisiaj stać się ikoną także tego od nowej fali ruchu feministycznego jest jej zaangażowania, a jednocześnie taki zawsze krytyczne Mes na trasie angażowała komunizm, ale jednocześnie potrafiła zobaczyć niebezpieczeństwa związane z ograniczeniem wolności chociażby wypowiedzi czy jednak czy wolność jednostki zawsze była postrzegana była dla wroga jako wróg wręcz przez system ten Acta Acta Acta znaczy to, że ona zawsze była po stronie pluralizmu wolności demokracji po prostu tak jest gdzieś niedostrzegane nie widać je jako osoby, która występowała przeciwko przemocy przeciwko wojnie przeciw komunizmowi przeciwko przymusowi AAA to są wszystkie elementy, które sprawiały, że naprawdę była czy może nadal być osobą niezwykle inspirująca takim symbolem symbolem ruchu kobiecego jak władza rzeczywiście feminizm tak pan wszystko jak duże dla mnie ona jest o tyle bardzo ciekawe, że właśnie trudno ją tak zaszufladkować jak lubimy takich prostych debatach ideologicznych była no przenikliwe krytyką kapitalizmu ta myśl jest bardzo doceniana tak jak mówiłyśmy komunistka, ale system budowany właśnie w związku sowieckim uważają za wroga była w sporach z socjaldemokratami oczywiście w Polsce no wielu nie może wybaczyć, że jakby sprawę ludzi uważała za ważniejszą czy niż sprawy polską tak to może eufemistycznie pisze pani prof. Zahorska za Mazurkiewicz to ja patrzę na różę Luksemburg z punktu widzenia ekonomi i zdecydowanie doceniam jej wkład zrozumienie jak działa kapitalizm i i imperia i ta teoria dotycząca imperializmu kapitalizmu bardzo dobrze przekłada się na nieodpłatną pracę kobiet to znaczy Róża Luksemburg mówiła o tym, że ta wielka zdolność systemu kapitalistycznego do produkowania dóbr i usług jednocześnie kapitalizm jako system wyzyskując pracowników, a więc nie wymagają Unii wynagrodzeń łączące ich pracy wystarczającym stopniu powoduje, że musi kapitalizm znaleźć sobie pewne rynki, w których te dobra są następnie po prostu konsumowane i te rynki to są rynki nie kapitalistycznej teraz my możemy oczywiście to rozumieć jako gospodarkę naturalną i o tym pisała Róża Luksemburg i możemy sobie wyobrazić jako kraje rozwijające się np. ale możemy sobie wyobrazić jako te części aktywności społeczeństwa, które nie są one realizowane czy takie skapitalizowane można by powiedzieć i tutaj pięknie ta teoria przekłada się na gospodarstwo domowe, w którym gros czynności krok żywności, które są wykonywane one nie mają nic wspólnego z tą gospodarką pieniężną myślę wymieniamy usługami wymieniamy do wymieniamy in dobrami, ale jednocześnie, aby w ogóle funkcjonować musimy te dobra niektóre kupować na rynku, a więc to jest kwintesencja imperializmu tego systemu, którym pisała Róża Luksemburg natomiast ja bym jeszcze chciała 1 rzecz powiedzieć, bo zaczęła pani redaktor od tego, że my w Polsce tej róży Luksemburg nie docenia nie miałam powiedzieć, a ja muszę powiedzieć, że to jest jedna z chyba niewielu ekonomistek, którą Polacy tak naprawdę znają praw proszeni po jak jak wyjdziemy na ulice i kogo zapytamy czy uczy słyszał nazwisko Róża Luksemburg to podejrzewam, że gros ludzi powie, że tak tak, ale skojarzenia dziś już widziałam ze Stalinem i woła proszę, ale proszę zrobić taki eksperyment wyjść na ulice i zapytać kim była Zofia daszyńska go niska to prawda, kto w ogóle skojarzy nazwisko, a ściany powiedział, że obie obie panie skończyły ten sam Uniwersytet obie panie zajmowały się bardzo podobnymi kwestiami tylko, że oczywiście tutaj zupełnie ta teoria pomimo tego, że możemy qua klasyfikować jako prawda feministki socjalistka to one jednak zupełne inne tutaj teorie prezentowały przepraszam, że minie bardzo dziękuję Elżbieta Korolczuk co chciał użyć jeszcze zastanawiam po prostu ile osób wie, że ona zrobiła doktorat z ekonomii w sensie tak, że ta wiedza jest taka bardzo wybiórcza jednak bardzo podpięta pod różne spory Intel ideologiczna niekoniecznie dotyczy oczywiście jej życia i osiągnąć, ale no cóż to znaczy, że praca do wykonania kolejna zresztą, żeby tę pamięć przywrócić i te spory być może Aziewicz tak wydaje się właśnie te spory ożywić to wydają się kluczowe tak, żeby się cieszyć też dyskusję i sporem, żeby to zacznę pozwolę sobie zwrócić się teraz do Elżbiety Korolczuk te wtedy w przededniu 8marca jak postulat szczególnie pani podkreśliła to znaczy dziś biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności pandemiczne polityczne ekonomiczne, o czym to będzie w subiektywnej byłoby dobrze mówić wszystko, ale proszę też podkreślić ja postulowałem zajęcie się przede wszystkim kwestia opieki i opieki rozumiany bardzo szeroko dotyczy opieki w takim kontekście oczywiście opieki nad dziećmi i to zarówno w rodzinie, jaki w systemie edukacji, bo dzisiaj mamy z tym ogromny problem pandemia moim zdaniem punkt pogłębiła problem, ale też pewne uwidoczniła np. kwestie związane z nierównościami z tym jak jak różna jest jakoś tej opieki, którą dostają dzieci opieki rozumianej jako właśnie różne czynności, o których wspomniała moja przedmówczyni, które wykonuje się w domu w przestrzeni rodziny w relacjach, które są absolutnie niezbędne potrzebne dlatego, żebyśmy przetrwali w ogóle wszyscy jako społeczeństwo, żeby przetrwały ekonomia czy ta praca produkcyjna, a które są często niewidoczne, które są jak wiemy z wielu badań głównie wykonywane przez kobietę mam wrażenie, że teraz w tym momencie pandemii bardziej widzimy to ogromną ilość pracy, ponieważ ona nabiera takiego niesłychanie powtarzalnego i męczącego charakteru działań nie jest przełamana np. wyjściem z domu przepuszcza na zewnątrz czy spotkaniami z ludźmi tylko szczególnie te osoby, które pracują w domu ja przynajmniej mam takie poczucie, że właściwie cały czas trzeba żyć ogarnia to znaczy cały czas trzeba dbać o to, żebyśmy mogli żyć dalej, ale też opieka w kontekście opieki zdrowotnej i tutaj szczególnie w przypadku osób starszych, bo jesteśmy społeczeństwem starzejącym się niejedynym zresztą w na świecie szczególnie w Europie i to, że my praktycznie w kontekście pandemii rozmawiamy cały czas tylko wyłącznie ta szczepionka to o tym ile osób zachorowało, a nie mówimy o długofalowych skutkach tego zarówno zdrowotnych, jaki nie mówimy o tym co tak naprawdę pokazało jeśli chodzi o jakość naszej opieki zdrowotnej to mnie jednak przeraża to znaczy sytuacja chociażby świeckiej, gdzie pracuje była tak jak wszyscy wiemy, że dużo osób w w miejscach gdzie, gdzie jest instytucjonalna opieka nad starszymi osobami zachorowało zmarło to jest przyczynek do dyskusji o tym czy powinny być tam czy nie powinien natomiast tak naprawdę tym przypadku wolno tam by nic nie da nie dało, bo te osoby tak już były zamknięte w tych instytucjach problem polega raczej na tym, że mamy do czynienia z prywatyzowania opieki nawet takim państwie jak jak świat ja, że jakoś tej opieki dramatycznie się obniża wzrost o postawie 3 kropki wrócimy za kilka minut to do rozmowy prof. Elżbieta Korolczuk prof. Anna Zaborowska Mazurkiewicz są państwa gośćmi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA