REKLAMA

Czy Amazon gra nieczysto wobec konkurencji? Badają to instytucje w UE i USA

Światopodgląd
Data emisji:
2021-03-05 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:06 min.
Udostępnij:

Amazon właśnie wszedł do Polski, a o jego zagraniach wobec konkurencji rozmawiamy z dyrektorem Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych na Uniwersytecie Warszawskim dr hab. Maciejem Bernattem.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest dr hab. Maciej Bernat dzień dobry dzień dobry państwu i dobry pani profesor armaty z dyrektorem centrum studiów antymonopolowych i regulacyjnych na wydziale zarządzania na Uniwersytecie warszawskim, więc jak znalazł, bo chodzi o praktykach monopolowych czy potencjalnie monopolowych będziemy rozmawiać, choć one są w sposób nieoczywisty mogą być postrzegane jako no właśnie nie wiem czy monopolowe czy po prostu jako Rozwiń » nieuczciwa konkurencja zaraz jakoś to spróbujemy zderzyć porozmawiać o tym z panem profesorem wiąże się to oczywiście z tym, że po latach obecności tutaj w Polsce w postaci aktywności centrów logistycznych już 9 amerykańska korporacja gigant z Doliny Krzemowej Amazon udostępnia teraz już czy zwróciła się również już ma ofertę bezpośrednio dla klientów mówiąc wprost mamy stronę w języku polskim Amazon na trasę przed wizytą pytanie chyba już przebiło, bo jak przyglądaliśmy artykuły na ten temat to pojawia się od razu pytanie czy gniecie Amazon konkurencję czy kolonizują je rynek itd. to się wiąże z tym, że coraz większe niepokój czy kontrowersje budzą niektóre praktyki stosowane przez tego giganta w stosunku właśnie do pytanie czy partnerów czy konkurentów, czyli tych, którzy coś tam sprzedają z pośrednictwa w tej Platformy nie wiem jak pan określił te obawy to znaczy no jeżeli, jeżeli spojrzymy na nasz rynek Polski powiedział, że ta sytuacja jest złożona może za chwilę do tego przejdę natomiast zacząłbym od wyjaśnienia tego, jakie zarzuty są stawiane Amazonowi przez komisję europejską i może wyjaśnił jak tutaj działa prawo konkurencji, bo prawo konkurencji w stosunku do takich platformach Amazon czy dużych przedsiębiorców znajduje zastosowanie zasadniczo wtedy nieco upraszczam, ale tak można powiedzieć, kiedy dany przedsiębiorca ma pozycję dominującą na rynku właściwym, czyli patrzymy na nas na Amazona jako właśnie przedsiębiorca, który potencjalnie ma taką pozycję dominującą, czyli jest duże dużym graczem natomiast te narusza on naruszenie prawa konkurencji możemy mówić wtedy dopiero kiedy dochodzi do nadużywania pozycji dominującej i takie zarzuty zostały postawione postawione przez komisję europejską komisja europejska jest organem, który stoi na straży ochrony konkurencji na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej w ze względu właśnie na to że, że Amazon, że Amazon posiada zdaniem zdaniem komisji to pozycję dominującą może i może ją nad używać tutaj ten zarząd tak ogólnie mówiąc, jakie sformułowane dotyczy podwójnej roli Amazona raczej wykorzystywania tej podwójnej roli, której Amazon występuję Amazon jest z 1 strony skończono właśnie takie jest miejscem, w którym w, którym no dochodzi do sprzedaży tak jest, gdyby się posłużyć takim taki może bardziej tradycyjnym porównają możemy sobie wyobrazić taki Targ klasycznej mamy do czynienia z właścicielem takiej powierzchni powierzchni targowej, które ją wynajmuje no, więc obok różnym przedsiębiorcom tak duże, którzy chcą, a także chcą na tym Targu na tym Targu sprzedawać, a równocześnie ma sam na tym, że Targu swoje stoisko i zdaniem komisji ma wykorzystywać ma zbierać informacje ma zbierać dane dotyczące sprzedaży tych innych podmiotów już latem na tym nasze targi są to, żeby no wzmacniać swoją pozycję jako jako sprzedawcy, czyli ma być z 1 strony jest tutaj jest tutaj właśnie notą platformą platformą sprzedażową e-commerce, a z drugiej strony sam jest sam jest sam jest sprzedawcą to tylko podkreśliła że, że tu chodzi o możliwości jak mówi siana, bo inwigilacyjne, że po prostu algorytmy non cała ta technologia umożliwiają potencjalnie Amazonowi, który zaprzecza oficjalnie, że korzysta, choć nieoficjalnie wiele wskazuje na wiemy różnych wycieków że, owszem, dowiedzieć co się sprzedaje najlepiej za ile na czym jest zysk jak sprzedaj no po prostu ogromną wiedzę i przez to przewagę potencjalnie tak oznaczono pytanie jest jako, jaką te, jaką te dane jak tę informację tę informację wykorzystuje wielce w jaki sposób w jaki jest w jaki sposób je zbiera i czy i co potencjalnie wykorzystuje taki sposób, żeby władze właśnie wzmocnić wzmocnić no siebie jako zagrożenie sprzedawcy mam jakiś hit właśnie sprzedaje z pośrednictwem i niepokój jest, że Amazon właśnie miałby możliwość wzrost i kiedy zrozumie, że to co sprzeda jest hitem po prostu stworzyć swoją wersję tego produktu no tak tak jest takie zarzuty czas rozumiem przez również przez podmioty, które się skarżyły do komisji europejskiej były były formułowane i komisja europejska się temu przygląda to postępowanie jest na bardziej zaawansowanym etapie, bo już zostały sformułowane tzw. zarzuty z tej Marta odrzekł szansę dotyczące dotyczące Amazona inny wątek, który się pojawia to są te no centra logistyczne Amazona, który pani pani wspomniała i funkcjonowanie tego tzw. by boksu Amazona w i to też się i też te zagadnienia są są badane, bo tutaj może być tak przyciąga jak podkreśla cały czas, że to, że pan, że postępowanie o okres postępowania się toczą, że tutaj też dochodzi do zbudowania tego modelu taki sposób, że może, że przedsiębiorcy nos są mogą w dłuższej perspektywie nie mieć alternatywy innej niż nie współpraca jest współpraca z Amazonem także się staje takim miejscem, na którym albo jesteś albo i się zgadzać na pewne warunki współpracy albo albo jak się na niej nie zgadzasz to co może być ci po prostu ciężko utrzymać się utrzymać się ona na na rynku i taras, jeżeli w Polsce mogę powiedzieć nie wiem czy daje takie tylko dodam, że te postępowania antymonopolowe no prowadzi komisja europejska też w stanach Zjednoczonych instytucję, bo tam też dużo niepokoju czy sprzeciw budzi właśnie budzą te warunki współpracy, czyli np. czy były Amazon zmusza do kupowania reklamy albo czy utrudnia albo uniemożliwia funkcjonowanie danego partnera na innych platformach itd. widzimy, że podaż tych zarzutów jest zarówno szereg zarzutów nie pod na razie z badanych oficjalnie o taki też i to tutaj Kongres amerykański izba reprezentantów prowadziła prowadziła postępowania postępowanie postępowanie w tym w tym zakresie no w ogóle się dyskutuje opozycji opozycji Platformy więc, że państwa też to bardzo bardzo interesuje z różnych perspektyw, bo tutaj mówimy o różnych regulacjach i tutaj ochrony konkurencji jest tylko jest tylko jednym z nich ma tutaj to w jaki sposób prawo może uchwycić pewną działalność, która właśnie ono może mieć charakter antykonkurencyjny w przypadku w przypadku przedsiębiorców działających na rynkach cyfrowych to jest duże nowe nowe wyzwanie i m.in. dyskutujemy o tym czy dane jako takie stają się tym naszym tymi naszymi dawnymi torami kolejowymi tak czy możemy tutaj postrzegać jako jako taką niemalże infrastruktura kluczową jest to jest to jest to jest sporo takich państw i tutaj, jeżeli spojrzymy na takie na takie spółki jak Amazon czy Google czy Facebook to one zdecydowanie mają dostęp do ogromnej ilości ilości dane pytanie pytanie jak te dane wykorzystujący nie wykorzystują w sposób potencjalnie antykonkurencyjnej przerwałam Panek jak zaczął mówić konkretnie o specyfice polskiego rynku to raczej nas ta specyfika polskiego rynku na początku dlatego wyjaśniałem kwestię związaną z pozycją na pozycję dominującą na na rynku właściwym tak i tak, kiedy może, kiedy może to jest tutaj mówimy o art. 102 traktatu i odpowiednich przepisach polskich w art. 10 ustawy o ochronie konkurencji konsumentów, kiedy prawo konkurencji może znaleźć zastosowanie i tutaj no Amazon musi mieć najpierw pozycję dominującą tak, czyli sytuacji, w której on wchodzi na nasz rynek na rynek Polski no to i jest on tej pozycji dominującej nie ma on za jakiś czas być może ją uzyska, więc postawienie mu zarzutu ewentualnego nadużywania tej pozycji dominującej będzie będzie możliwe, ale też i pewien paradoks prawda to znaczy mówi się właśnie przecież estakady klasyczna taktyka takiego giganta, który może wejść na rynek i działać jedno w sposób, który będzie bardzo korzystne dla partnerów klientów w momencie, kiedy ich do siebie przywiąże no to zaczyna zyskiwać pozycję dominującą wtedy, że trochę późno no to znaczy pogląd, jeżeli założymy jednoczy samo uzyskanie pozycji dominującej czy posiadanie pozycji dominującej jeszcze nie przesądza, że nie ma, że nie ma konkurencji na rynku konkurencja jest jest osłabiona można sobie też zobaczyć inny scenariusz, że trzeba rozmawiać tutaj tej polskiej, czyli obecne na polskim rynku konkurencyjnej spółce Allegro może Allegro konkurencję wytrzyma mówi będziemy mieli na rynku 2 silnych graczy i z perspektywy konsumenta prawo konkurencji koncentruje się na tym, żeby żeby, żeby ostatecznie konsument zyskiwał to może być to sytuacja może być to sytuacja lepsza natomiast oczywiście gdyby, gdyby doszło do tego, że za zamach, w którym momencie zdobędzie taką absolutną dominację na polskim rynku to by było to mogłoby stanowić zagrożenia zagrożenia dla konkurencji także zapowiada się tak jak rozumiem już takie prezenty, więc biznesowej ostra ostra walka pomiędzy pomiędzy Amazonem Allegro natomiast dzisiaj to urząd ochrony konkurencji konsumentów w 1 postępowaniu, które się toczy uważa, że Allegro pozycję dominującą na rynku stawia mu mógł mu zarzuty właśnie właśnie nadużywania nadużywania pozycji dominującej to postępowanie jest wtoku, czyli można powiedzieć to jest taki kolejny paradoks, że tak, ale o tym ile na ile Allegro sobie poradzić teraz konkurencją Amazon natomiast samo Allegro ma w tej chwili postępowanie właśnie jako jako gracz który, który ma zdaniem urzędu naszego polskiego pozycję dominującą dla bardzo dziękuję za ten komentarz mam nadzieję, że będą kolejne, bo wydają się lista nie tylko niezwykle ważna, ale też niezwykle ciekawe, bo związane właśnie zupełnie nowymi zjawiskami w systemie społeczno-ekonomicznym na rynku, więc będziemy śledzić dr hab. Maciej Bernat dyrektor centrum studiów antymonopolowych i regulacyjnych na wydziale zarządzania na Uniwersytecie warszawskim państwa gościem bardzo dziękuję za tę rozmowę i to tyle co dziś dla państwa światopoglądzie przygotowałyśmy wydawała go Martyna Osiecka realizował Adam Szura jak zwykle, a teraz informacja o nich jeszcze więcej sportu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA