REKLAMA

"Ciągle płaczę ze wzruszenia, oglądając swój film, ale nie wierzę w Oscara"

Interluda
Data emisji:
2021-03-05 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
50:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka Cezary łasiczka dobry wieczór to jest program Inter luda witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pan prof. Mariusz Wilk Wilczyński reżyser animacji malarz performer scenograf wykładowca Państwowej wyższej szkole filmowej telewizyjnej i teatralnej imienia Leona Schillera w Łodzi dobry wieczór witam pana bardzo serdecznie dobry wieczór panie redaktorze dobry wieczór państwu rozmawialiśmy po Rozwiń » prawie dokładnie rok temu na festiwalu Berlinale festiwal filmowy w Berlinie kultowy, a klasowy ważne, gdzie po raz pierwszy pokazywał pan swój film, na którym praca pan kilkanaście lat zabito i wyjedź z tego miasta film wtedy uzyska bardzo dobre recenzje przepięknie wyglądał zresztą w tym na tym wielkim ekranie w jednym z berlińskich kin no i miało być wielkie tournée po Polsce po świecie festiwale nagrody przede wszystkim dużo dużo podróży dużo podróży dużo dużo świata no i niespodziewanie dla wszystkich nie tylko dla pana to dla mnie dla dla całego świata pojawiła się pandemia pojawią się epidemia koronawirusa, która zatrzymała nasze nasze życie myślę, że jeżeli państwo ma jakąś pracę, którą mogą państwo wykonywać zdalnie to to dzięki Bogu tutaj mówi Moś o sytuacji szczególnej bo, bo to nie jest także film, który na, który pracę pan 16 lat i teraz i teraz ma pan go pokazywać na najważniejszych festiwalach i potem ma trafić do kin i nagle można tę pracę w jaki sposób wykonać zdalnie przynajmniej nie wydawał się, żeby to było możliwe co się pana głowie pojawiło kiedy, kiedy nagle świat się zatrzymał najpierw muszę powiedzieć, że tak naprawdę taką wielką wiarę w ten film i takie wielkie uczucie do tego filmu takie przekonanie o tym, że odniesie jakikolwiek sukces to na 2 pan redaktorze mówi zupełnie poważnie nie kokietuje ja, a czy pamięta pan wszystkie nasze rozmowy ja nigdy takie przekonanie nie miałem i to pan podtrzymywał na duchu pan zawsze mówił, że tam przyjdą ludzie do kina będą oglądać bogaty jakoś nim nie myślałam o tym chyba tak naprawdę nie widziałem, że tak będzie natomiast prawdę, że na festiwalu Berlinale film bardzo się spodobał i dostał bardzo dobre recenzje takie recenzje, które się po prostu nie spodziewałem się tym bardzo żyje nawet dzisiaj, bo mam świadomość pierwsza recenzja ukazała się to są chyba godzinę czy 2 godziny po po premierze to była recenzja w Guardianie pana Pitera bracią i ta recenzja doceniała torze, że zabitej wyjedź z tego miasta jest filmem podobnym do właściwie innych filmów, które powstają na świecie animowanych, że nie przypomina nie wywodzi się w ogóle z tradycji szkoły pisarską Żyznowski czy z tradycji japońskiej, że jeżeli to w ogóle widać się wywodzi jeszcze tej tradycji Europy wschodniej rządzi popis nieporównywalny z żadnym innym filmem, który w, którym on widział też jeszcze pisał o tym, że ten film jest brudne porysowane podrapany no po prostu inny i to wyniesienie mojego filmu, bo to się muszę pochwalić takim skromnie, ale dostaliśmy Gwardia nie 4 gwiazdki spowodowało, że za chwilę później ukazał się następne recenzje właśnie ten pan w Hollywood raporty Wright i tak itd. to to wszystko spowodowało, że mało tego tam się taki moment, że zaczęliśmy być w różnych rankingach przewidywanie jakieś wyróżnienia, więc to wszystko niestety spowodowało, że człowiek jest impregnowany na woda sodowa was, gdy miał wejść gdy, gdy miał 2230 lat na pewno bym uderzyła woda sodowa do głowy no nie wytrzymałbym tego natomiast, ponieważ jestem po3 to wie pan też do tego dystans tak naprawdę to jakoś szczególnie nie podnieca na te sprawy jest taka, że Rze, że zaczęto myśleć o tym wie pan przyczyna tak PiS czy gdzieś tam Żywno wymieniano nas do wyróżnienia czy nagrody to oczywiście, że zaciętym żyć chory straszną burzę, choć jak najszybciej uciec z tego świata tych wyścigów tych tabelek tych rankingów naprawdę taka, że mieliśmy ogromny ogromny ogromny tak ogromną satysfakcję i że też bardzo duża podczas Berlinale dostaliśmy zaproszenie festiwali przed dostaliśmy zaproszenie do Karlowych Warów co się rzadko zdarza, bo to jest też klasowy festiwal jak rasowy festiwal zaznaczenie zaprasza zakład z reguły zaproszę filmów, które już miał premierę na innym klasowym festiwalu, więc oni po prostu się to w ten sposób Karlowe Wary obejrzy się, żebyśmy tam serię pokazów specjalnych poza konkursem kraju czeka nas zapraszała no bo mieliśmy duży na trybunach się z powodu zdecydowaliśmy, ale też mieliśmy bardzo dużo zaprosił gości mieliśmy natychmiast po Berlinie ruszyć tak ma ruszyć na festiwale i Australii i i Turcji i właściwie Europa 2 sesji w Kanadzie zagra tak, ale to tak i nagle 2 i nagle jak jak jak grób wróciliśmy z Berlina to właściwie zaraz tydzień później 2 tygodnie później przyglądam wszystko się jak zablokowało na początku pan nikt nie wiedzą jak długo ten ogrom chodzi tak naprawdę spekulować może miesiąc jak będzie dobrze, bo może 2 myśmy też, a czy ja i Agnieszka Ścibior, która jest producentką Kapuścińska, który z producentką lepiej gorączkowo zaczęliśmy się zastanawiać co zrobić, bo zaproszenia były tylko, że te festiwale zaczęły przechodzi się online i prawdę powiedziawszy bardzo długo nie widzieliśmy się zdecydować na to, że przez online czy jednak czekać na to aż festiwale wrócą do Formuły normalnej w przekonaniu wszystkich nikt nie zakładał, że to będzie trwało przez rok tak dziś każdy myśli dobrze, choć do wakacji nam rada być może będzie 5 lat trwał szczyt pandemii problem tak naprawdę ciągnie i wtedy zdecydowaliśmy się uważam, że dobrze, że podjął taką decyzję, mimo że pan redaktor też tak nawet tam mówi, że czekamy na kina kina butelki film jest do kin to prawda, ale podjęliśmy decyzję, że na świecie wchodzimy na festiwale online w Polsce czekam na premierę kinową wydają się, że to było rozsądne rozwiązanie dzisiaj by z perspektywy czasu można powiedzieć, że tak, ale rozumie, że w tamtym momencie nie było tak oczywiście i to duże ryzyko to duże ryzyko, bo film jest bardzo ciemną euro jest takim się wydaje ekstremalnie ciemny Night może być możliwy film specjalnie zależało na tym, żeby cały film się rozgrywał w magicznej godzinie i poprosiłem pana powoła wszyscyśmy typowo Edelmana, żeby pomógł przy korekcji barwnej, żebyśmy uzyskali efekt takiej magicznej godziny, bo wydawało się, że to jest taki szczególny czas, kiedy rzeczy zwyczajne często pospolity zaczynają mieć wymiar transcendentny z kolei ciemności wychodzą duchy i jakieś nasze wyobrażenia czy wszystkie czy do sądu, choć są nasze wyobrażenia na jedno wychodzi trochę i wtedy to się spotyka tak bardzo naturalnie ze sobą te 2 rodzaje Bytów, więc myśmy to ściemnia liście miał ten oraz bardzo mocno nawet powiem, że to odważna decyzja była, bo nawet, zwłaszcza Ewa w Puszczy niska, bo pamiętam przez złodziei mówi nic nie widzę nic nie pamiętam nic nie widzę czyście zwariowali to musi być jaśniej z Berlina dzwonili, że też nic nie widzą i wraca do Łodzi na pewno tak patrzę na Pawła mój Paweł coś widzieć jesteś fachowcem zrobił film Wajdy Polańskiego co widzisz my widzę tych nie ma też widzę to idziemy dalej zniża się jeszcze ten poziom ciemności i wydaje mi się, że trzeba o tym mówi o tym mówi dlatego, że to docenić można w pełni w kinie po prostu akurat faktycznie musi ten obraz celowali bardzo mocno pod kątem kim, bo to było naturalne, że to będzie skromny film kinowy jeszcze było także Paweł na początku jak go poproszę o pomoc Przytyk korekcji koloru to powiedział no to animacja 3 gminy 3 dni będzie po korekcji, a suma summarum wydają się, że Paweł Edelman robił 3 tygodnie uwielbia proces z kim się jak czegoś nowego się mogą też nauczyć mniej, bo ja bardzo długo z właśnie takim chłopakiem moim byłym absolwent tymi studentem i moim byłym dyplomatą piątym Szczepanowi robiłem pracują nad klasyką filmu ich ponad 1,5 roku wszystkie te sceny układaliśmy kolory te kolory lampek to wszystko w tym filmie tak pięknie wygląda też sceny obiektywnych, gdyby Boenisch czy pan widział kwotę tę wersję skończono przed korekcją scen obiektywnie każda osobno była dużo piękniejsza dużo piękniejsza niż, gdybyśmy teraz, czyli ten, a ten jak się ogląda cały film to dopiero teraz widać, że mistrzostwo właśnie Pawła Edelmana, który potrafił spojrzeć na to całościowo i po prostu takie ogrody japoński wyrabiamy się po prostu tak przeczesuje cały taką cały ten film kilkukrotnie przecież są ze szkodą dla poszczególnych scen, ale ogromną korzyścią dla filmu no dobrze troszeczkę biegnę do przodu i potem rozpoczynają się ważne festiwale i zdobywa pan pierwsze ważne nagrody wyróżnienia i normalnym świecie to by oznaczało podróż to by oznaczało owacje na stojąco to by oznaczało nagrody finansowe, a tymczasem po drużynie, bo lockdown owacji na stojąco nie, bo nie ma publiczności jest lockdown nagrody finansowe nie, bo nie ma budżetu, ponieważ nie ma publiczności, ponieważ jest los da no to jest prawda mało tego panu powiem jeszcze, że nie ma większości statuetek jeszcze, ponieważ na kwotę gwarancji powiedzieli, że oni mnie zapraszają wyjaśnił, że to jest jeden z najważniejszych niektórzy uważają najważniejszy festiwal animacji na świecie we Francji Francji tak dawno mój film dostał nagrody co chyba pierwsza w ogóle w NATO czy na pewno pierwsza w historii polskiej animacji jest, że Fin dostał wygrywa podstawę dostaje nagrodę was to też zdarzyło nigdy są takie 2 najważniejsze festiwale animację jeszcze 1 festiwal bardzo ważny taki właśnie jest taka Triada 3 najważniejszych festiwali jest jeszcze Hiroszima Hiroszima nie ma długiego metrażu także tam, gdzie mogliśmy tam byliśmy dostaliśmy jednak przerwany finał to co pan mówią, bo pieniędzy nie było tej fetę nawet ofertę, choć taki klimat festiwalu tam tam używany jest przepiękne kino na 1000 osób taki jest położony nad jeziorem jest taka bardzo atmosfera zawsze polscy fani też zobaczyć jakich ludzi no to tego nie było też nie dostały nagrody stamtąd tej figurki tej nad nią jak nagrodę w Londynie jest program poza zapowiedziano nam, że silny zostanie już może nie powiedzieli, że redaktor z jakiej się na ten bardzo TOK FM jakoś tak żony napisał, że niedawno zaś Cezary łasiczka, że przekaże podobno wysłali pan 4 miesiące młoda dla frontu wręczy program, ale jak na poważnie powiedzieli że, że chcą zaprosić w ten sposób wiele festiwali chce zrobić chcą zaprosić chcę chcą zrobić projekcji filmu to w tym kinie w tym roku wręczyć nagrody wielu naszych słuchaczy może powiedzieć no dobrze nie ma kasy, ale jednak te nagrody można wpisać do CV i o co chodzi myślę, że warto podkreślić, że kiedy film się okazuje, kiedy firma premier i rozpoczyna takie swoje życie festiwalowe, a potem życie kinowe to trochę tak jak z mlekiem ma swój swoją datę przydać przydatności może trochę dłuższy niż mleko ale, ale generalnie chodzi o to, że film tylko pewnym czasie może brać udział w festiwalach to jest ten moment, kiedy o filmie można usłyszeć, bo piszą o nim krytycy bo, bo film zdobywa statuetki boss, bo film zdobywa wyróżnienia, czyli ten czas festiwali jest także czas, w którym film, gdyby może sobie wyrobić markę, że się tak wyrazie, która potem procentuje po prostu w kinowym obiegu tak, bo generalnie właśnie wygląda w ten sposób zakres najpierw obiegu festiwalowego ten okres trwa około 2 lata to jest też okres dystrybucji na później zazwyczaj zazwyczaj firmy, gdzie się ono kończą swoje życie mam nadzieję, że zabito wyjście to miasto będzie trochę inaczej bo, bo z jakąś przeciwnie zaczął rezygnować zaczął rezygnować tylko takiej płaszczyźnie kinowej, ale też na płaszczyźnie kulturowej nie chciałbym tutaj tak jak już nadużywać wielkich słów, zwłaszcza że mówię moim filmie to by było jakoś tak skromne, ale jednak np. no galeria narodowa zachęta chce zorganizować wystawy filmu w przyszłym roku dokładności za rok, bo jest taki pomysł, żeby otwarcie wystawy był 22lutego 2022 w godzinę dwudziesty drugie toby też trochę współgrało z premierą z premierą filmu w Berlinie też 22lutego 2020 oczywiście przypadek tam ja nie wierzy w jakąś szczególną rolą, ale takie są w każdym z planem, więc już ten film w Zachęcie nie będzie funkcjonował jako film właśnie, czyli jak sam w sobie tylko raczej jako droga dochodzenia do tego filmu jako różne ścieżki do do pajęczyny połączenie tych kulturowych sygnałów, które w tym filmie są każdy z widzów pewnie dostrzeże do tych warstw, które tam też, z których złożone jest struktura tego filmu, ale krótką SEK pan powiedział jest bardzo ważne, że przy tym obiegu festiwalowym to bardzo ważny był właśnie to jednak kalendarz był to bardzo ważne, żebyśmy się zmieścili tych 2 latach bo, bo oczywiście są pewne uwzględnienia przesunięcia tak np. są w tym roku ze Śląska będą je w lutym tylko w kwietniu no tam festiwal w Cannes zazwyczaj jest w maju teraz niby się przesunął na lipiec już już mam taką wiedzę tajemną, że już skonsultowali się przesuwają tak naprawdę na październik jest wszystko bardzo duchowej w ten sposób może 2 lata życia festyn festiwalowego to nie jest 2 lata tylko to będzie 2,5 roku tym niemniej no to jest okres ograniczone może o karach za chwileczkę porozmawiamy, ale pamiętam w czasie naszych wcześniejszych rozmów na antenie Radia TOK FM jedno z pana wątpliwości obaw była obawa o uniwersalności podpowiem uniwersalne odbiór to znaczy czy to co pan ma do powiedzenia jako pewne emocje przeżycia przemyślenia chłopaka z Łodzi w Polsce gdzieś w jakimś okresie historycznym one będą czytelne dla mieszkańca Hongkongu nowego Jorku Toronto Paryża Berlina czy dziś małe wioseczki w Ameryce Południowej na biegunie, bo miała ogromne wątpliwości wie pan znowu się po czy pana wiara mnie po prostu czasami myślała, bo pan w to wierzy ja nie znaczy pan wierzy w to, że tak będzie zrozumiały będzie odczytywany będzie wzruszał ja bałem się, że ten film zostanie tak naprawdę w obszarze mojej głowy albo najwyżej w Wybrzeża polskiego kręgu odbiorców nie przez złodziei no najwyżej z Polski i teraz wie pan to co się dzieje w tej chwili to, że filmy tak rezonuje i że mam takie akcje ze świata z Polski to to nie tylko poruszano jest niesamowita inna rzecz teraz, bo to, że piszą do mnie ludzie właśnie z zagranicy z Polski, że ten Fin pozwolił zmienić im stosunek do do rodziców do starych ma do starych ojców, ale teraz, odkąd firmie takiej dystrybucji przed premiera przedpremierowo pokazywany w Polsce na ekranach blisko 100 kin studyjnych, które musi pan być w ogóle jest osobno wartość kina studyjne ich nazwy to po prostu w taki nosi nazwę re Zorza Świt Ano są wspaniałe nazwy po prostu też ludzie, którzy taki na prowadzącą wspaniali i też widownia, która tam przychodzi z taką po prostu widownią wiadomo wyselekcjonowano widownię, która łaknie kina i to takiego kina nie ma łatwiejszego, ale chcę powiedzieć że, odkąd ten film jest od od od 10 dni dystrybucji takiej przedpremierowy kinowej i przede wszystkim sumują zaskoczeniu uzyskuje bardzo dobry wynik oglądalności to znaczy w okresie tego nie spodziewaliśmy zbliżam się do granicy 20 000 sprzedanych biletów jest naprawdę, jaki jak na takie kino jest w ogóle wynik w jakiś Super, ale nie od czapy, bo zaczął o tym też tych zaskoczeń największe zaskoczenie to ja już do teraz z zabiłem po całej Polsce w całej Polsce takie spotkania autorskie kino kino i co mnie najbardziej zaskakuje 90% sali kinowej są młodzi ludzie są młodzi ludzie i oczywiście można pomyśleć, że najprawdopodobniej starsi ludzie w Warszawie większe obawy o swoje zdrowie to jest jednak nie, ale z drugiej strony i tam, gdzie jestem tu sale kinowe są wypełnione są młodzi ludzie później dostaje listy i to co na początku już było dla mnie zaskoczeniem, że ludzie pisali o tym, że ten film zmienia ich podejście do swoich rodziców teraz piszą ludzie, którzy piszą o tym, że ten film zmienia ich podejście do babci do dziadka przodem siedemnastoletni ci, którzy właśnie, że zaczęli dbać o swoją babcię ona taka szczęśliwa, że babcie fajna no więc, więc no to chyba jest taka jak największa wartość dla chyba, której barw właśnie zaskakujące nie tego filmu, bo oczywiście te wszystkie sukcesy, które zdobyliśmy czasu gotować czy Lima czy Wiedeń czy Sapporo, choć Super wszystko i oczywiście złote Lwy to jest wspaniała, ale czy Moma to, że byliśmy w mowie znowu był jak drugi raz też tu z mężem model Nord jedno z najważniejszych niektóre najważniejsze muzeum no tak w moim przekonaniu jest najważniejsza oczywiście to też są takie, toteż bez jedną z najważniejszych 12% i to jest wszystko fajnie jest takie spełnienie wie pan to fani biografii się buduje natomiast biograf nie uczy się zaznacza takie takie takiej wartości, którzy też starych babć dziadków albo rodziców mam etat tata tatusiów ojców troszkę będzie bardziej szczęśliwych bo, bo wnuki czy dzieciaki tam czasami zadzwoni części to jest w ogóle tego co się mieści w tabelce z nagrodami to jest największą nagrodę oprócz tego, że taki nasz jedyny jeszcze pan to ma też warto dodać że, że te spotkania trwają do prawie wczesnych godzin rannych to jest prawda, bo zazwyczaj jest to zaplanowano na godzinę zaczyna się przy zaraz po projekcji filmu i zazwyczaj przywołam te przetwarzamy te spotkania, bo ludzie na początku troszeczkę boją się zadawać pytania, po czym w pewnych dziś ośmielają to są często jakiś taki mały szansę terapeutyczne też są zachwycone tym, że głównie młodzi ludzie właśnie to nie jest tak, że jestem nastawiony na młodych ludzi tego nie spodziewam, bo nawet w pierwszych wypowiedziach jak i zaczął krążyć po festiwalach używa określenia, że zabić to jest filmy od 3005. roku życia bym się wydawało w ogóle, że ten film odczuć można zrozumieć no jak się ma już jakoś się poznało gorzki smak to jest śmierć kogoś bliskiego tak ten ból ten to pustka nie spodziewam się, że to, że tom Moore młodzi ludzie też będą zainteresowani tym filmem być może ten okres jednak szczególny pandemiczny z tą sprzyjania, o co pytają co się, jakie wątki się się pojawiają co pytają czy spotkania czy w ogóle jest jakieś nurty takie, że jest grupa pytań dotycząca tego czy tego czy to w ogóle jest od zasad oraz bardzo dużo młodych ludzi pyta się o starych aktorów i Nalepy i mówią o czymś takim, że oni czują, że przynależą do kultury, ale to właśnie się jeszcze się wychowywali trochę na tym co znaczy dwudziestoparolatków wie, że to już odeszło już w tym i tutaj nagle w tym filmie na nowo to jakby od jakiś współczesny sposób odkrywają tych tych tych artystów misja myślę że, że też mój film może posłużyć temu, że oni sięgną być może jakiś już piszą ludzie tam przed słuchem blackoutu albo że przeglądają całą filmografię Wajdy, że gdzieś tam do tych do tych korzeni kulturowych wracają natomiast też dużo jest takich pytań pan np. o Łódź wiele osób też bardzo pięknie analizuje to, że ten film złości taki sam stanowiącym się by tam trochę to znaczy z 1 strony opowiadał o śmierci, a z drugiej strony, ponieważ w trakcie realizacji kolejni aktorzy odchodzili teraz jeśli nadal LOT-u Krzysztof Kowalewski Teresa czy zarzuty właśnie taka machina, która cały czas się toczy nie rzucał czasami jest jakby to co na początku się kręciło w nim, że to cały czas funkcjonuje tak jedno to są głosy, a 1 pani taka młoda młoda kobieta zaczęła opowiadać o tym też odnalazł taki sens, że Rze, że całość dzieje się urodzi później Łodzią właściwie cały świat odpływa rysowano taką jakością, a to poszukiwanie tych młodzi wrażliwi ludzie metafor dla tych państwa, którzy nie mieli okazji i być w Poznaniu w Łodzi i innych miastach takich tam to, jakie są najbliższe daty terminy miejsca w sobotę będę w Rzeszowie zapowiedział swoje przyjście brat brat Tadeusza Nalepy Czesława Nalepa w kinie Zorza będę w Rzeszowie, a następnego dnia będę w Lublinie zobowiązań w niedziele czy w niedzielę tak będzie spotkanie w Lublinie zginie w Lublinie przy tak kochaj mnie dobrze tak tak no muszę otworzyć komputer, żeby zrobić, żeby zerknąć kolejki, ale potem będzie nie wiadomo wszyscy drżymy cały czas to będzie finał zamknął kina czy, jeżeli zamkną kina to potem będzie na pewno wyjazd do Katowic tam być w 2 kinach ma być spotkanie potem będzie spotkanie w kinie nowe Horyzonty bardzo ważne spotkanie szykuje się w Warszawie 9marca w kinie Muranów dziś to spotkanie ze mną poprowadzi Roman Gutek także odbieramy kolejno w pewnego rodzaju zaszczyt nową Roman Gutek osobiście i potem jeszcze będzie Białystok potem będzie jeszcze raz Łódź w kinie Kinematograf w muzeum kinematografii Otóż nie pamiętam tylko to wszystko tak trochę na bieżąco w tej chwili ustalane po drugie, mówiono wszyscy drżymy czekamy co co będzie z kinami wszyscy drżymy czekamy też na Oscary, a pewnie pan najbardziej drży w ogóle czeka w ogóle, ponieważ wiem, że pan wiele wielokrotnie przepowiada przyszłości i miał pan rację, ale tym razem nie jest realistą powiem panu tak to znaczy a gdyby to czy możemy założyć na to że, gdyby jednak to udało to dostaje tę statuetkę na pół roku to nie tylko co to za deal tak dobrana rocka pani redaktor per capita na rok może być tak dobry, ale pierwszy rok ale kto ubezpiecza statuetkę no jak właściciel laureat okres Matkowska no no to teraz w upałem powiem panu tak to nie jest tak, że ja jestem przez skromny i że nie wierzę mu Fin bo, bo Fin wygrał i ta dostał nagrodę awans misji i one w rankingach wszystkich krytyków animacji na świecie jesteśmy w pierwszej trójce filmów 2020 roku mało tego teraz banki to 40 krytyków z całego świata i 25 najlepszych filmów na 2 ostatnich 25 lat filmów animowanych zabitej widz to miasto jest jedynym filmem, który jest 2020 roku teraz była taka ankieta znowu krytyków skupionych przy okazji festiwalu w Maladze 20 kilku krytyków z tego świata i zostaliśmy sklasyfikowani na drugim miejscu, zostawiając daleko tyle firm są czy Wulff poker, więc ja naprawdę mam poczucie poty wszystkich nagrodach, że nasz Fin jest bardzo dobry jest jedną z 3 najlepszych filmów 2020 roku, że chodzi animacje mało tego myślę mam głębokie przekonanie, iż to nie jest jakiś wymiar sześciolatek był pan słusznie powiatowymi odbiła woda woda sodowa do głowa nie jest tak, ale wiemy o tym, że mój film jest na tyle wyjątkowy za 10 lat tych firm, które są dzisiaj nie będzie chciał oglądać zabija się będzie wracał to wiem to więc, że musi mieć nie tylko firmy jest takim obiektem, który się z takim trochę magicznym pudłem, który też poza kinem o tym myślę, że świadczy też będzie wystawa w Zachęcie o tym, że Instytut Instytut Adama Mickiewicza Culture PL stworzył interaktywną stronę filmu jest właśnie takie zainteresowanie innych ludzi i innych ludzi z z kultury nie tylko nie patrzy się na to tylko na film to jest jedno inicjator pewności pewność siebie nawet taką może arogancko wynosiła co nie znaczy że, że wiezie Oscara, bo po prostu wie, jakie są wymagania przy Oscarach, jeżeli chodzi animacje animacji długometrażowy, bo animacji krótkometrażowych czasami zdarzają się firmy artystyczne no prawdę powiedziawszy akurat ja chyba najbardziej z oscarowych filmów, który których, które tam były krótkie metraże to chyba ostatni film, który tak naprawdę bardzo bardzo uwielbiam żałuje, że jak zrobią to tango Rybczyńskiego uważa też serce dzieło, bo tango Wilczyńska na tak natomiast wynosi tu także no tak tam tango Zbigniewa Rybczyńskiego osiemdziesiąty trzeci rok oskarżeni są te, ale później pan patrzy się dzieje też animację przez swojego punktu widzenia to taki radykalny punkt widzenia ale, ale te animacje, którym się bardzo podobają, którym się dają jakiś odkrywcze eksperymentalne to nigdy nie zostają przed mimo to Blue to taki film animowany, gdzie ukrył malowany na murach domów postaci, który chodził po Borach do Top wszystko ręcznie animowane nawet nie dostał nominacji tak wie pan, ale pan dostał taki zespół Oki Oki go, który wypożycza samolot, który leci poza strefą przyciągania tam się wygłupiają farbami animują to wszystko takie wariackie pomysły są nawet w ogóle spoza zaś w ogóle się patrzy na to może był zbyt wesoły to także ja nie wiedzą czy krótką wiem, że przy Oscarach animacji tak naprawdę problem jest w tej chwili jednym z amerykańskich zapewniam że, choć rywal był opis mojego filmu też mechanizmów oscarowej Club, ale właśnie tam, bo opisane, że członkowie Akademii jest animację oddają głównie przez dzieciaki do oglądania po drugie, tam sensie jakieś takie przeszkody formalne wygrywa zawsze Pixel Pixel wygra no wie pan ja wygram awans z amerykańskich filmach też w ta wygrana z nim tak i Japonii wygra ważne, że mamy mamy zakład, że pierwszy rok statuetka zostaje umie panią ubezpiecza dobrze, a może jakimś pierwszą słuchacza, który do pana napisze albo słuchać chce Klara proszę pana najpiękniejszą maila pozwoli pan np. przez tydzień też trzymać tego skala no dobrze teraz będzie pan narzucał warunków nauki będę tego Oscara otrzymał pan sugeruje tylko może pan poznał dziękuję bardzo, ludzi i rozważa to sobie, ale w każdym razie mamy mamy zakład słuchacze usłyszeli jest nagranie są taśmy taśmy Wilczyńskiego, które ujawnimy jeszcze w odpowiednim widziałem widzę, że pan zniszczy pewnie gdyby to tak spojrzeć na to z góry bardzo wysoka to można by to można by ten ten tą pracę oczywiście te kilkanaście lat, które poświęcił pan na ten film to składały się dni godzin minut, gdzie pan myślał celował ani mowa mierzył się z wyzwaniami, ale tak, ale rozpoczęto z góry to jest jakiś okres już zamknięty, czyli można powiedzieć poród nastąpił tak film jest oczywiście pewnie to jest takie wspieranie się słowa to jest przedpremierowe czy po premierowe remis, ale film jest można go zobaczyć tak i co się zmieniło pana podejściu do filmu właśnie w tym że, gdyby już pan tu zamknął już inny inny rozdział inny okres poza bito 2 rzeczy się zmieniły radykalnie plus trzecie trzeci takie doświadczenie, które dziś, które się dzieje teraz artysta płaci też taką po prostu uczestniczą w promocji filmu użyty w taki okres kiedy, który teraz zaczęliśmy doskwierać nie mogą się 10 miesięcy nie oni chwili, żeby siedzieć nad nowym pomysłem tak lub po prostu jest bardzo dużo pracy takiej właśnie związany z tym, że film krąży, że firmie się opowiada itd. to jest bardzo intensywny czas to jest to co Fin domy te 2 wartości takie główne musi zabić, więc to miasto to dom jedno także odważył się do tego, że następny film nie chce się opierać literatury wybitna, którą kocham, ale chcę zrobić następny samodzielny Fin chciał zrobić zabity widz miasta myślę, że będzie funkcjonował Wybrzeża tyko moją głowę ewentualnie wśród no to bardzo wąskim kręgu odbiorców natomiast on właśnie gdzieś dziś jest potrzebny ludziom w szerszym kręgu trochę IT to to jest taka wartość, która odważyła się jeszcze dostał dobre oceny są nagrody, więc odważyła się do tego, że następny film też zrobią osobisty, bo nie miał takiej śmiałości prawdę powiedziawszy myślę, że zrobi się Małgorzata, bo to jednak też, jakie sobie panoszy się też interpretację czy coś, ale no to jest to jest trochę podparcie się wielkim dziełem czymś jest 1 rzecz druga rzecz, która absolutnie myślę, że dla mnie ważna przy konstruowaniu następnego filmu to jest to doświadczenie, które mówiłem, że czegoś nie spodziewałem, że właśnie film może poruszyć ludzi na, tyle że może nawet taka sztuka nie jakieś kino interwencyjne nie jak Libera kręcił tak starych ludzi w szpitalu to siłą rzeczy, bo tak mocno, że musi działać tak tylko, że taka sztuka wie pan trochę umowna trochę symboliczną trochę bajka żona może może jakością malutki w skali tak mocno działać na emocje ludzkie, że np. ci ludzie zaczynają coś fajnego zrobić wobec innych ludzi to jest dla mnie też tak jakaś rzecz taki plik, który przeskoczył i nawet tego nie potrafię określić, jaki jak to wpłynie w, że jeszcze bardziej chyba nie będę się wstydziły emocji chyba tak tak przy następnie firmy a czego się pan powiedział swoim filmie rozumiem, że te recenzje te komentarze pod recenzjami, ale też spotkania z ludźmi na pokazach czy jakiś pocztę, którą pan dostaje na to no to jest pana film, który łącznie od no tak właśnie się odbił w pewnym sensie wrażliwości od emocji powrócił też do pana komentarz czy czy wszystko co wraca pan i tak tak to było to planowałem też tak jest jest także się czegoś dowiedział się pan znaczy trochę tak, że ten film konstruowała w ten sposób jak można powiedzieć to jest takie dalekie Echo koncepcji mojego prof. Stanisława Fijałkowskiego, że zawsze zaczynał obraz zaczyna grafika to nie znał finał drogi widzi jakiś początek nie w to co wychodzi potem potem trochę była przygoda to co się zdarzy trochę nie wiadomo przez sam sam proces tworzenia było także wymyślać od początku do końca po prostu jak wg projektu budujesz dom to jest i i trochę jest w moim filmie też tak podobnie, że staram się tak konstruować nie ma narracji liniowej nie opowiada takich zdań, które które, które po prostu opowiadają jakąś taką historię prawda, które się wydarza w życiu codziennym jest jakimś takim zbiorem jakoś mniej lub bardziej logicznych przyczynowo skutkowych następstw tylko tylko mój film opowiada emocjami opowiada tak mi się wydaje tak staram się go stworzy takim wyspami emocji, które dziś około siebie na siebie oddziaływują, ale wydaje się, że wydaje się, że Rze, że że, że widz bardzo dużą swobodę wybierania sobie szczerze w tym filmie ten temat wydają się zabitej listę miast właśnie rodzaj miasta, które oczyści stworzyłem i wydają się, że ten należy uiścić albo tędy, ale że widzowie sami wybierają sobie trochę marszrutę tracili taki ślad czy tak jak Seidel pan w 2077 tylko w wersji artystycznej no właśnie i bez banków i dlatego różne interpretacje ludzi dla mnie nie są zaskoczeni oczywiście, gdyby ktoś zaczął w ogóle coś co co co jest nową na pewno głupotą to nie, ale odrzućmy odrzućmy takie, ale można rejestrować mieć coś co pan czego, czego pan się dowiedzieć np. nie przypuszcza pan, że to można z tego wyciągnąć, ale bardziej nam się miotły głębiej albo jakiś wrażliwości przed wspaniałą recenzję, którą dostała takich młodych ludzi się nazwach posadzi się jakoś tak, że było mu młodzi ludzie widzę, że z pasją taką miłością do kina i wiedzą jednak erudycją analizują mój film np. właśnie ten wniosek co pan troszkę go wyśmiał, ale on ja, że moda to młoda pani zrobiła wielopoziomową analizę mojego filmu apeluje czytelnik finałem kwintesencją też tego było to, że też o mieście Łódź i rodzinnym mieście Łódź, że później ta Łódź odpływa z tymi wszystkimi ludźmi bliskimi, na których siedzieli bal nie chcę polerować ja o tym tak na przednie pomyślałem, ale jak ona przedstawiła tak mocno tak mądrzy po dniu tę swoją tę swoją interpretację to pomyślał, a ona ma rację ubierania się trochę czasami też tak w sztuce na niego także są Polok malował to on wybiera przyszłym chlapnął tak dowolnie każda każda europejska była wcześniej miała już taką pinezki przypięto nam się znacz nie on planował tego natomiast, że są Polok po prostu wybieranego sztuka polega na tym, że akceptował Kisiel okrutnie tam to by ale i o to chodzi, że też obrazy wśród lokat czy Marta krótko to w ogóle opierają się głównie na tym że, że widz ma ogromne pole do swojej interpretacji to swoją interpretację swoją inteligencją bardzo buduje treść bardzo się podoba interpretacji tej pani ja się z nią zgadza podpisuje się tak to jest Łódź faktycznie czysta Łódź, którą którą, którą ci wszyscy bliscy tańcząc taki dzień kontra dają się tam po prostu się odpływają dziś, gdzie za horyzont także na zostaw już bardzo się podoba też porównywanie ich myślę, że bardzo trafny to dla mnie oczywiście mega komplementarności nałożył komplementem, który usłyszał od Romana Gutka że, że mój film można porównać z filmem Tarkowskiego też podobnie podobny mechanizm, że rzeczona Tarkowski z życia codziennego Janusz Czarkowski Andrzej Targ Andriej Tarkowski budo wrażliwym człowiekiem myślę że, gdyby przyszedł obejrzeć film zabity widz tego miasta to tak samo powiedział Paweł Pawlikowski w ostatnim wywiadzie ze mną czy on lub przeprowadza ze mną wywiad powiedział wiesz co obniża wpływ Chin 3× obejrzy go na pewno jeszcze raz i zazdroszczę ci, że może tak opowiadać animację filmy, bo ja tak nie mogę, robiąc filmy aktorskie nowy rząd Tuska on nie może dostał Oscara to pan, który może tego Oscara w kieszeni, a jak mam przez rok dobrze cudownie, a propos oglądania 34× no to również do 100 to nie są rekordziści wykorzystał pewnie pan jest, który nie tylko teraz obejrzał się produkcji IKS razy, ale jeszcze coś na tych pokazach nie wiem czy odpowie pan szczerze czy pan odpowiedzi i oglądać np. po jakim się jak jest to pierwsza scena dymu i czarnego ekranu paść dyskretnie wymyka potem powraca na sam koniec nie albo jest tak 2× był także nie były w ogóle tylko byłem na samym spotkaniu autorskim albo było tak, żeby od początku do końca i pierwszy raz, bo teraz były 4 pokazy w Słupsku były bardzo zmęczony poszedł na pokaz dopiero po pokazie w Gdyni w tym festiwalowym kinie, gdy oglądałem zabito od początku do końca to był pierwszy raz w kinie nowych horyzontów, bo działa jak film otwiera wychodzący z dziadkiem horyzontach nowych horyzontach i powie pan, że zrobił szczerze zrobił na mnie ogromne wrażenie nie znudzi się pan jeszcze nie płakałem w wśród 23 scenach ludzie też pokazuje to też niesamowite ta ma pan także czy potrafi pani też oglądać film czy wciąż włącza się panu, a tu bym trochę inaczej to skrócić wydłużył szkoda, że te sceny wyrzuciłem tutaj jednak za ciemno zmienia też włączy też zapoznać wie pan jest trochę także w momencie, kiedy dopóki on jeszcze nie był puszczony puszka była otwarta ktoś no może też DCT to jakiś sposób nerwowy co zwraca zamykamy ekipy zamęcza wszystkich ludzi pytam jeszcze może tak tak tak tak się zastanawiam nad parę dni przed zakończeniem filmu się przyśnił Nalepa, który powiedział, że chcą z KTOZ synowa wyrzuci, która ma zostać przedstawi zrobią taki faktyczny bardzo poprosił Jarka bardzo mojego wspaniałego montażysty, który chce ze mną pracować już to i to zrobi faktycznie było lepiej, ale cały czas były w takim napięciu gotowy na poprawę lub na poprawki jeszcze Suwałki błędy plamki tam prześwietlenie też na to zwrócić to zamkną już skończone to ktoś patrzy inaczej, jeżeli są widzę jakiś tam czasem błędy mało to są posłów koncert rock koncert we wrześniu przyszło panu Tadeusz Nalepa każą panu wszystko skasować pędzić Mariusz ten film jest do niczego proponuj od początku tak dziękuję panie Tadeuszu atak był Tadeusz zawsze do mnie mówił Dariusz Dariusz chodzi tak tak dobrze pojawił się wątek w naszej rozmowie kolejnego projektu co kto będzie czy to jest dobry moment, żeby coś więcej rzucić światło na po powiem bardzo malutko nowym projekcie po bo jest pan kultowym dziennikarzem branża bardzo by się zaśmiać w razie pana słucha moja animacji na wrażenie, więc będę podsuwał pomysł niech sami Ross każdy sam własną rękę studentom szczególnie będą wędką w pracę studentom ja czasami specjalnie to podsuwał nie miał z tym problemu np. tam załóż pomagam niektórym studentom ponadnormatywnej np. pokazywała fragmenty Zabij to widz to jasna, wierząc inspirowana przez taką studentkę Julia Orlik, których intro gdzieś tam w konkursach studenckich Fin teraz jestem jestem teraz jakiś taki tytuł o umieraniu umieranie babci żona się tym zainspirowała bo, bo każdy tam, gdzie tam swoją skromną studentką stronę i to jest lokalnie na ten już poważnym graczem to chciałbym pomagać będzie też rosnąć pod specjalną ochroną pan poważnie bardzo szanowane firmy pracować przez długie lata nie atak na poważnie to na poważnie to następny film będzie o starzejącym się artyście, który odniósł sukces, który Oskara, który tuż przed wejściem na najwyższy szczyt wycofuje się z tego wraca do miejsc powiedzmy ze swojej przyszłości młodości dzieciństwa i szuka kogoś komu mógłby zostawić to wszystko co osiągnął, ale kogoś komu to sprawić naprawdę radość będzie potrzebne, bo w ten sposób będzie czuł, że jego życie tego artysty, który daje miało sens o tak w skrócie mogę panu te związane z wózkami ten film panie redaktorze panie redaktorze na 1, bo jeszcze pan jeszcze troszkę papiery to faktycznie zdobędę dla fana tego Oscara to cały czas na to liczę, bo już niema szans od Tuska zrobią strony z wypożyczenia wspierani są stawki za dzień do Oscara są prawdziwi filmowcy, którzy tam robią prawdziwy film dobrze skoro mówimy o prawdziwych filmowcach, którzy zdobywają Oscary to porozmawiamy o prawdziwych filmowcach, którzy zdobywają najważniejsze nagrody filmowe w Polsce Andrzej Wajda ziemia obraca chodzi o nagrody o Lwy złote zdobył ziemia obiecana rywal zdobył złote Lwy, a ostatnio Hofman z obu potopem złote Lwy, a ostatnio ostatnio Mariusz Wilczyński za Fina zabity widz tego miasta dostał złote Lwy to też to też była, choć bardzo nietypowa nagroda w sensie film który, który zdobył nieoczekiwane nieoczekiwane tak no bo zupełnie nieoczekiwana, ponieważ ktoś pierwszy raz zdarzyło, żeby film animowany zwyciężył najważniejszy Polski festiwal filmowy to prawda, bo to zaskoczenie dla mnie wie pan naprawdę znaczy w najśmielszych snach nie pomyślałem że, że można zdobyć złote Lwy więc, więc to było wtedy wierzyłem to było dosyć dosyć dosyć śmieszna sytuacja była, bo to oczywiście wszystko online ten cały festiwal za całe nasze życie online i miał taki wywiad jakiś wszedł, gdy jakiś miesiąc rozmawiano Dorota Masłowska na koniec rozmowy ona powiedziała żona będzie wzięli też festiwalowe taka była trochę niezręczna sytuacja, gdy wiedziano natomiast lepszą herbatę wzrok to on to przez zoom i ten i poziom tylko dostałem w trakcie festiwalu od nich uśmieszek, gdy wszystko sami Śmieszek napisał coś, o co chodzi o coś już miejsca potem tylko od ludzi, gdy dostawa uśmieszki, ale ich misję powiedział takie to już wiedziałem, że się na rzeczy wie pan czy wysłano mnie uśmieszki i potem zadzwoniono do mnie przyjechał nagrać przy okazji festiwalu nie powiedziałem, dlaczego lud, że po prostu jako uczestnik to było 14 filmów w konkursie to, żeby to 1816 nie wierzę, żeby coś powiedzieć tylko mogą zacząć się co się dzieje, bo zadzwonił też do Agnieszki Ścibior dał wyraz rynki do setek notę zaczęła podejrzewać, że być może coś się, ale nie zdradzono nam do końca i to w kinie kultura nagrywane tutaj i dopiero wasz weszliśmy na straty to ogłosi werdykt nowi to to do mnie też docierało to znaczy to są takie rzeczy, które docierają po po czasie jak wróciłem do domu to właśnie zrobił to co teraz wpadł w ręce otworzyłem internet zaczyna złoty tak, bo widziałem to są złote Lwy no i pierwsza pozycja właśnie chyba Hofman po to, druga ziemia obiecana Andrzej Wajda Pawlikowski Pawlikowski nowy pan takie nazwiska po prostu nogi się ugięły, bo wtedy poczułem, że to jest naprawdę taka nagroda jeszcze to, że pierwszy raz animacja, chociaż myślę, że nie dlatego ten film dobrze animowany tylko, że po prostu byliśmy lodową potem były takie głosy po panu w jak już tak zbyt wie, że mam tę nagrodę rzeszę mówiono ta na 2 Lech Majewski czy dziwny artysta na taką miał dać co dziwne warto jeszcze sam rozumiesz my no tak to na tłumaczenie rozpaczali to część ekspertów tak tak taki i powiem panu, że i tutaj przyszła też z pomocą właśnie znowu Dorota Masłowska, która powiedziała, że werdykt był jednomyślny arze Majewski zrezygnował z podwójnego głosu, który ma przewodniczący życzy głosował tak jak ja wszyscy i 01 głosie zmarnował tak właśnie, ale ile szczepionek się zmarnowało na ich i o to by jednogłośnie jesteśmy bardzo bardzo cieszyła zarosły, a potem jakoś tydzień 2 tygodnie 3 tygodnie później ukazała się ranking dziennikarzy akredytowanych przy festiwalu w Gdyni tam Sobolewski Żurawiecki tak dalej się okazało, że zabił w ogóle wygląda wygrał bardzo dużą przewagą punktów nad chyba śniegu nigdy nie będzie także innych firm się, że krytyka też będzie pod oczy, że nie wygrali na to, żebyśmy animacji albo, że tylko Lech Majewski jest niszowy znaczy wielkim gigantycznym samotnikiem artystą dlatego jak coś podobnego dziwoląga nagrodził bardzo panu dziękuję za rozmowę i oczywiście trzymam kciuki z wiadomych powodów za Oscara i otrzyma pani stoliczek specjalne nie płaciłam Agaty spółek KCI płace co zostało półeczki, a jest to jest taka mieszanka hebanu chyba nowy chyba może stale pamiętają rejonowe, więc bardzo panu dziękuję dziękuję i albo chciały się pan dodać, że jest jeden z wyższego bardzo osobiście producent złodziej, który produkował film brytyjski film nagrodzony statuetką Oscara, ale te filmy produkowane w Łodzi wielkim studio ten przed wojną nie to ból to był dziś 2007 chyba ten film dostał Oscara był wyprodukowany w łódzkiej wytwórni już nieistniejący ten pan dyrektorem tej wytwórni i ten pan zrobił odlew Oscara i dzisiaj ma taki odlew Oskara z plastiku no nie o to zakładaliśmy bardzo panu dziękuję pan prof. Mariusz Wilk Wilczyński reżyser i to w no, a klasowy już teraz można powiedzieć po wszystkich po tych wszystkich nagrodach te wszystkie inne rzeczy którymi na początku tak, ale teraz najważniejsze są Oscary i jeżeli państwo nie mieli okazji albo mieli okazję to zawsze można po raz kolejny obejrzeć film zabito i wyjedź z tego miasta zapewniam państwa, że ogląda się go za każdym razem inaczej bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie z dzisiejszą rozmowę trzymam kciuki za Oscary i trzymał kciuki, żeby kina pozostały otwarte tak, żebyśmy mogli oglądać nie tylko pana film ale, ale w ogóle piękny film tak trzymam kciuki za to, że kina otwarte, zwłaszcza że naprawdę trasę jeszcze pod kinach te wszystkie jest taki powrót dawnej magii kin, bo to są kina studyjne, do których przychodzą wspaniali ludzie etyki prowadzą pasjonaci ludzie, którzy kochają kino także nie tylko ze względu na to, że zabito być to miasto świetnie wygląda w tych kinach, ale też właśnie bardzo fajny ambitny teraz repertuar zapraszam serdecznie za Oscary jedno bardzo pana redaktora lubi, więc trzymał kciuki, bo skoro pan redaktor tak bardzo chcemy statuetkę poświęca się dziękuję bardzo, informację Radia TOK FM już kilka minut o godzinie dwudziestej trzeciej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA