REKLAMA

Dziewczynki w szkole a kobiety w nauce

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-03-06 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka za niespełna 20 minut naszym gościem będzie Błażej Kmieciak przewodniczący Państwowej komisji do spraw pedofili teraz jest siódma 218marca poniedziałek tradycyjnie, więc więcej tematów kobiecych jeden z nich teraz na naszej antenie Otóż wg danych UNESCO tylko około 30% naukowców to kobiety, a jeśli jeszcze przyjrzy się strukturze stopni naukowych stopni np. na uczelniach stopnie kariery to wyraźnie widać, że im wyżej tym kobiet jest po prostu Rozwiń » mniej z czego bierze my proponujemy teraz też także takie ujęcie szersze mianowicie dziewczynki w szkole, a kobiety w nauce myślę, że wiele z nas jest w stanie przywołać się ze swoich wspomnień szkolnych takie sugestie, że jako dziewczynkom to coś tam na wypadanie umieć np. matematykę, ale powinniśmy być dobre polskiego takie są zwykle komunikaty do nas kierowane do nas do kobiet czy państwo panie mają również takie wspomnienia proszę pisać w sobotę małpa TOK kropkę FM, jakie to podejście szkolnym konsekwencje dla przyszłości są z nami pani prof. Edyta Gruszczyk Kolczyńska pedagożka specjalistka od edukacji matematycznej autorka badań nad występowaniem uzdolnień matematycznych dzieci Akademia pedagogiki specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej w Warszawie dzień dobry pani profesor witam pięknie dzień dobry jest z nami również Magdalena Gomułka genetycznie członkini rady Women in science et Nęcki to jest inicjatywa działająca na rzecz kobiet w nauce powstała przy Instytucie biologii Doświadczalnej Polskiej Akademii Nauk dzień dobry pani Magdalena dobry witam serdecznie pani profesor ile razy musiała pani odpowiedzieć na pytanie czy albo nawet, dlaczego dziewczynki są gorsze z matematyki, ale do kogo pani się zwracać do pani profesor pani Maria Magdalena Gomułka jeszcze nie jest panią profesor, że odpowiada tej właściwie zaczął zacznę od badań naukowych, bo to chyba bardzo interesujący mianowicie lat temu 6 przeprowadziłem badania nad występowanie uzdolnień matematycznych dzieci teraz potwierdziła nam drugą turę tych badań zbadań wynika, że w grupie dzieci pięcio sześcio siedmio ośmioletnich jest tyle samo dziewczynek jak chłopi chłopcu, który mają zadatki uzdolnień matematycznych blisko tyle samo niewielka różnica w szkołach ułamek procenta ale, ale właściwie to jest tyle samo no i teraz pojawia się pytanie takie jak to jest w na olimpiadach matematycznych sami chłopcy na studiach matematycznych sami mężczyźni prawie sami mężczyźni kobiet niewiele co się dzieje z tym uzdolnionymi dziewczynkami oglądałam badałam byłam towarzyszyłam edukacji matematycznej dzieci w szkole analizowałam to wszystko i oto wnioski mogę króciutko przyjaźnią, więc rzeczywiście na początku edukacji to nie tylko moje wyniki badań tak jest, że dziewczyny jest tyle samo ile chłopców uzdolnionych matematycznie zagadkami uzdolnień matematycznych co się potem z tym dzieje to to już inna sprawa natomiast jest sprawa jest taka, że dzieciom uzdolnionym w szkole w ogóle jest źle szczególnie tym uzdolnionym matematycznie szkoła promuje promuje przeciętnie jest po prostu opracowane dla większości dzieci, a więc treści nauczania biorą pod uwagę możliwości umysłowe wszystkich dzieci sposób uczenia też liczyć, a dzieci te uzdolnione po prostu są trudne zadanie dużo pytań, a dużo więcej wiedzą przeszkadzają sobie innych chcę się popisywać tym co potrafią no i efekt jest taki, że doprawdy są karane ponad wszelką miarę są upominamy rodzice rzadko stają po ich stronie, bo chcieliby, żeby kłopotów nie było, więc chciały, żeby chcieli, żeby dzieci równał do średniej, ale to jeszcze nie wyjaśnia, dlaczego dziewczyny jest jest później mniej, dlaczego oni się wykraczają ich w tych uzdolnień albo, że wszystkie dzieci żeby, że liczba wszystkich dzieci z każdym rokiem uzdolnionych matematycznie się zmniejsza i potem przed maturą to za 128% tak mówią badania to wielka strata proszę wyobrazić sobie 50% dzieci uzdolnionych do matematyki tak mówią liczby po prostu nie wysyła dzieci do szkoły to by nie było w takim razie takich efektów pani wie pani ten czasami myślałam, że szkoła dzieciom uzdolnionym szkodzi stąd ta analiza procesu uczenia się, podsumowując pani profesor tony, ale zaraz wracamy do tych dziewczynek ciotek w bardzo proszę jest podsumowanie właśnie, dlaczego dziewczynki się wywracają chciał oddać głos pani Magdalenie kwestia jest dojrzewania biologicznego, które nie jest brany pod uwagę edukacji szkolnej mianowicie dziewczynki zaczynają dorastać i biologicznie, więc w 0910. roku roku życia w tym czasie jeszcze nie mają opanowany i podstaw nauczania matematyki chłopcem to się zdarza trochę później, kiedy te podstawy są ukształtowane no i teraz, kiedy mają 88910 lat przez mniej im mniejszy im mniej interesuje nauka szkolna bardziej interesują się z sprawami socjalnymi społecznymi damsko-męskich min i właściwie właściwie to jest bardzo ważny poza tym te zmiany biologiczne są bardzo, jakby to powiedzieć kosztowne my biologicznie chodzi o to, że proces uczenia wymaga bardzo dużo energii, ale proces dorastania biologicznego też no i w rezultacie, ponieważ to jest najważniejsze one są mało aktywny, kiedy mają 89 lat właśnie w edukacji szkolnej, a potem nikt nie dbają o to, żeby te uzdolnione dzieci uzdolnione dziewczynki dogoniły reszty znaczenie nikt nie stara się im ukształtować te wiadomości, które w okresie tego silnego biologicznego do rozstania były, jakby mniej eksperta mniej intensywny mniej mniej aktywne były intelektualne na tych zajęciach, gdyby teraz im w tym czasie albo trochę później potraktowano inaczej, gdy był, gdyby ustalono, że trzeba im pomóc, żeby tych dziur w zakresie edukacji matematycznej i 6 proc program jest złożony liniowo i treści są urząd liniowo min, żeby im pomóc w opanowaniu tym byłoby lepiej być tylko jemu ani do kwestii podejścia do tego w jaki sposób się właśnie do dziewczyny do chłopców podchodzi, ale jednak jest pani profesor bardzo chciałabym oddać głos drugi rozmówczyni tam jasno jak zostanie czas jeszcze chętnie sobie oczywiście pani Magdaleno pani perspektywy osoby, która została naukowo czynie, które zaangażowała się w UE man and in science et męski, czyli tę inicjatywę wspierającą kobiety w nauce to gdzie pojawia się ten pierwszy kłopot związany z obecnością kobiet w nauce jeszcze właśnie w szkole to są po to, to tam czy trochę później jak to pani Wici zdecydowanie pojawi się tej szkole rodzice dziewczynki są mniej zachęcane do to uczenia się tych kierunków ścisłych żeby, iż ich na studia iść tak jak gala biologię na ziemie, ale jest coraz gorzej jeśli będziemy patrzeć na kolejne szczeble kariery obecnie jesteśmy takim czasie, że jest to pierwszy moment, kiedy na wielu kierunkach spotkamy więcej kobiet niż mężczyzn, ale mniej tych kobiet kończy studia potem mniej idzie nauka i im jeśli spojrzymy na dane i UNESCO to w Europie obecnie tylko 11% wysokich naukowych stanowisk zajmują kobietę przy czym tak jak pani redaktor wspomniała o około 33% naukowcy na świecie to są nauką liczenia tego meczu jest taki też zjawisko, że te wysokie stanowiska często dotyczą wkłada się prorektor Kondo spraw studenckich takie są nazwałbym to i opiekuńcze konotacje zwykle jeśli chodzi o kobiety wyżej na tych stanowiskach to też pewnie, jakie znaczenie pani zdaniem z czego to się bierze co można z tym zrobić wiele kobiet rzeczywiście chce i ma do prawa ma do tego ogromne prawo chce założyć rodzinę i chce się skupić na tym nie każda osoba kończąca studia ścisłe musi jest nauka może iść w do jakiejś firmy prywatnej, gdzie wykonuje pewne usługi aniżeli badania naukowe spotykamy się też brakiem wsparcia i brakiem takiego zrozumienia naszych obiekty odszedł, ale ze strony kogo brakiem sport Invest również ze strony kobiet, które są na tych wyższych szczebla, ponieważ zdarza się, że rodzi cały system system przepraszam wspierania finansowego jest ustawiony przeciwko kobiety co pani szczerze przepraszam, że się wtrącę mianowicie stypendia do trzydziestego roku życia granty do trzydziestego roku życia do trzydziestego roku wszystko dla młodych tymczasem kobiety muszą rodzić, kiedy mają 232425 lat, czyli tuż po studiach, bo w ostatnich latach studiów wypadają im 3 lata pracy naukowej jak już dostaną na uczelnie już wybiorą ten czyn ten styl no i potem mają dorównać mężczyznom, którzy tego od tych blokad nie mają, jakim cudem towarach zrobić to jak jakich części milczeli mówienie przecież my bierzemy pod uwagę wyłącznie merytoryczne sprawy no to już jest wina pisano już kolegi kolega po prostu miał więcej czasu Marię, ale ta ocalała żona mama jeszcze parę kobiet oczywiście jak tutaj pani redaktor dokonał bardzo ważnego bardzo ważnego problemu, ponieważ bardzo dużo paneli przy zatrudnianiu naukowców w prawie samych mężczyzn w zeszłym tygodniu pojawi się bardzo fajne spotka, który jest prowadzony przez ludzi ze ta staje na 2 trzymane w Polsce jako połączenie panelu, ale takich męskich panelu i jeśli weźmiemy 2 cywili to jest bardzo częsty przykład weźmiemy 22 listy motywacyjne o tych samych parametrach 2 osoby mają takie same doświadczenie jeśli te osoby pojawia się na rozmowie to kobieta przyciągnie więcej negatywnych komentarzy po zakończeniu takich takiej rozmowy niż mężczyzna kolejny problem jest taki, że kobiety są bardzo często pomijane nie ma takiego złotego środka, że kobieta albo między pokoju pełnym mężczyzn taka naukowo czynie i zostanie pominięta nie będzie miał swojego swojej chwili, żeby się wypowiedzieć, a nawet jeśli udaje się wypowiedzieć to często, a wypowiedź zostanie zbyta czy ten pomysł zostanie zlekceważone, aby zniszczyć część trafiało osobiście tak zdarzyło mi samiec pomysł naukowe to pań, które no właśnie Acta, czyli zdarzało się to naukowczyni młodszego pokolenia czy ze starszego pani prof. Gruszczyk Kolczyńska czy pani również spotykało może dam przykład dobrze to jest wielka narada w jest Kongres nauki polskiej jest Kongres przepraszam tak nauki nauki ja jestem zaproszona na panel dotyczący dotyczący matematyka jest wszędzie jest 4 panów matematyków, którzy mają zreferować ja też przewodniczący prowadzący zebranie cieszy się i wszystkich wita na sali następnie mówi no to zrobimy taki plan będzie taki najpierw wypowiedzą panowie, a potem pani pani bada się ona jest pedagogiem pani ma pani pani Gruszczyk Kolczyńska na końcu przecież wszyscy ci panowie byli 20 lat młodsi ode mnie już nie nie powinno to nietakt towarzyski, ale to pokazuje w jaki sposób w jaki sposób cenione są wycenione jest głos kobiet faktem jest, że wygrałem ten spór, bo po pociągnęła całą salę do siebie opowiedziała nie jest należnością nowszych starałem się na, ale proszę, ale proszę ja muszę wytrzymać prawdę tek tak moich dają ich na ile was jest na zebraniach naukowych takich, kiedy muszę się, kiedy muszę walczyć o to żebym, żebym w ogóle mogła wypowiedzieć się na szczęście mniemanie, iż w czystości w mojej Akademii już jest wszystko w porządku my po prostu babiniec jest lepiej zdecydowanie lepiej, ale w męskich ja ciągle matematykiem matematykami mamy do czynienia ciągle słyszy mnie to, że nie tak, że jest pedagogiem częściej kobiety jako, jakie mogli się znać na tej dyscyplinie jeśli mogą liczyć na oczywiście rozmawiać godzinami krótki katalog rozwiązań oraz odpowiedź na pytanie, dlaczego jako całe społeczeństwo dla nas to jest istotne, żeby kobiet w nauce było więcej Magdalena Gumułka jest to bardzo istotne są badania naukowe w 2014 w czasopiśmie serwery naukowcy pokusili się o analizę badań dotyczące chirurgii i okazuje się, że tylko to było 17% samic było uwzględniane w badaniach na zwierzętach czy było aż 80% samców także jako kobiety jesteśmy nie do reprezentowana w badania naukowe tak samo i jest strasznie dla mnie osobiście niezrozumiała i nawet jeśli weźmiemy pod uwagę choroby występujące częściej kobiet to po przeanalizowaniu kilku takich publikacji, że wielu takich publikacji 44% publikacji określało płci badanych zwierząt, a te, które określiły to płać tylko 12% padało samice i tutaj bardzo fajnie powiedziała o tym ostatnio pani profesor maja Szulc ANR na sympozjum kobiet w nauce, że nauka wymaga od nas różny różne takiego myślenia takiego nieszablonowego i właśnie dlatego potrzebujemy kobiet, żeby kobiet w nauce, żeby to myślenie implementować, żeby mieć inne spojrzenia tak, że właśnie takie nie nie dopełnienie tego nie do reprezentowania nie było w tworzeniu leków w tworzeniu nowych technologii nowych rozwiązań także również drodzy rodzice, którzy macie synów dziewczynki pamiętajcie o tym, że chociażby zdolności matematyczne nie są zależne od płci, więc otwartą głową podchodźmy do zdolności swoich dzieci bardzo to bardzo zachęcamy do tego, ponieważ to ma przełożenie właśnie na kolejne kolejne lata Szanowny panie mogłabym z paniami na ten temat jeszcze godzinami, ale musimy kończyć pani prof. Edyta Gruszczyk Kolczyńska pedagożka specjalistka od edukacji matematycznej Akademia pedagogiki specjalnej w Warszawie Magdalena Gomułka genetyka członkini rady Women in science et Nęcki Instytut biologii Doświadczalnej Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk dziękuję panie serdecznie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA