REKLAMA

Staś Tarkowski wyrósłby na Kurtza z Jądra Ciemności?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-03-07 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM Ujka oboje nel prócz klejenia latawców obok innych codziennych zajęć zabrali się także do nawracania Kalego Medei nas obu, ale poszło to trudniej niż spodziewali cała trójka słuchała jak najchętniej nauk, ale pojmował je na swój właściwy Murzyna sposób czytamy w książce pustyni w Puszczy autorstwa Henryka Sienkiewicza w książce, której znów jest głośno ze względu na postulaty prof. Macieja Gduli posła lewicy, który w tekście dla krytyki Rozwiń » politycznej zasugerował, żeby w ogóle usunąć pustyni w Puszczy z kanonu lektur albo przynajmniej przesunąć tę pozycję wyżej do tych klasy, gdzie już bardziej krytycznie można podchodzić właśnie do tego rodzaju treści Maciej Gdula jest z nami jest gościem Radia TOK FM dzień dobre dzień dobry witam serdecznie jest z nami również pan prof. Ryszard Koziołek literaturoznawca rektor Uniwersytetu Śląskiego dzień dobry panie profesorze dzień dobry pani dzień dobry państwu zacznę może od pana prof. Macieja Gduli jako osoby autora nowej awantury związanej z funkcji w Puszczy, dlaczego nie zostawić tej książki w spokoju odniósł się do pana propozycji wiceminister Tomasz Rzymkowski, który powiedział, iż na tej książce wychowało się pokolenia Polaków powieść naszego noblisty Henryka Sienkiewicza jest stałym elementem kanonu nie tylko humanistyki, ale również wychowania kształtowania postaw wśród młodych ludzi pamiętajmy wszakże, że jest to również opowieść o miłości poświęceniu Stasia i opiece wobec nel, więc jakże tu coś takiego usuwać odniosę się najpierw do tego co powiedział pan minister, bo to jest właśnie problem, że ta powieść kształtuje postawy Beck, na które nie powinno być miejsca w naszym społeczeństwie ta książka jest naprawdę czytana przeze mnie ostatnio po latach uderzyła mnie swoim otwartym rasizmem to nie jest tak, że to jest powieść się, w której pojawia się słowo może tylko to jest główny problem to nawet byłoby dobrze się pojawia nauczyciel mu będzie teraz się tak nie mówi teraz mówimy raczej albo Afrykanin albo osoba czarna albo czarna skóra i może nie używam, ale to nie jest tylko ten problem, bo ta powieść ma cały zestaw klisz rasistowskich taką obcą ideologią rasistowską Kali, który jest tam reprezentacji reprezentantem wszystkich czarnych mieszkańców Afryki jest ich leniwe nie jest bojaźliwy nieracjonalne i okrutne wszystkie te cechy siewnik spotykają biali są w Afryce po to, żeby inscenizację kierować tym czarnymi mieszkańcami, bo jeżeli tego nie będą robić no to oni po prostu będą daleko daleko człowieczeństwa wystarczy odpowiadał moc rażenia świata i raju wężu szło jeszcze nieźle ale gdy doszedł do tego Kaim zabił Abla Kali mimo woli pogłaskał się po żołądku i zapytał z całym spokojem czy potem go zjadł no tak, ale panie profesorze czy te wątki rasistowskie test 1 lat wszyscy powie przecież pozytywna nie wiem ja przyznam, że niewiele w tym w tej powieści pozytywnego widzę no, tyle że bohaterowi główni bohaterowie przeżywają tu na tej zasadzie jest piętą opady na spoilery Alert jest w latach profesor zresztą rozdziały czy pana zdaniem usunięcie w pustyni w Puszczy kanonu lektur to było dobre posunięcie nie nie z tych samych powodów, o których mówi pan prezes Maciej Gdula uważam, że nie należy usuwać broń Boże oczywiście to jest powieść, która ma mnóstwo liczb rasistowskich seksistowskich ma sobie euro cent jest zresztą naturalne trudno, żeby było inaczej Sienkiewicz z dzieckiem swojego czasu swojej kultury to jest szerszy problem to jest problem bardzo wielu tekstów nie tylko tych należących do kanonu literatury polskiej, ale europejskiej co zrobić zdaniem TV i jego Robinsonem zrobi z powieściami verna to zrobić powieściami Kiplinga znajdziemy tam co niemiara kwestii cen, które pokazują wyższość klasową proszę państwa imperializm Brytyjczyków w postaci w porównaniu z niewinnym imperializmem i przedstawiciela narodu rozebranego państwa podzielonego między zaborców jest niczym poważnie zaś to bardzo ważne natomiast wracając do samego pustyni w Puszczy po pierwsze, ta ten spór nowy strasznie mnie cieszy ogromnie cieszy dziękuję panu profesorowi owego woła chodź z nim fundamentalnie w tej kwestii nie zgadza trzeba było panie profesorze samemu zacząć nie teraz kalumnie prof. Gdula spadają tylko kilka pokazał, że Dziękiewicz, zwłaszcza ostatnim pisarzem może jedynym pisarzem, którego Polacy są w stanie się pokłócić co mnie literaturoznawcy ogromnie cieszy, ponieważ rola literatury w dyskursie społecznym jest zbyt mała, a dzięki tej literaturze sporo możemy o sobie powiedzieć sobie powiedzieć i i moim zdaniem interesujący sposób dyskutować, dlaczego uważam, że nie należy Sienkiewicza wyrzuca, dlatego że nie uważam, żeby literatura służyła szkole przede wszystkim kształtowaniu postaw czy nie daj Bóg opisywaniu rzeczywistości od tego mamy historię mamy socjologii mamy inne dyscypliny, które zajmują tym właśnie natomiast literatura służy przede wszystkim powinna moim zdaniem inscenizowane rzeczywistość inscenizowane rzeczywistości wyobrażone możliwej tej, którą uczniowie mogą się spotkać albo tej, której powinni się dowiedzieć jako przeszłości, która ukształtowała ich teraźniejszość my w Polsce nie mamy dobrej literatury popularnej literatury kolonialnej taka, która by pokazywała genealogie spraw problemów konfliktów na tym tle np. na tle rasowym którymi się dzisiaj borykam trzeba to w pustyni i wpuszcza czy też zupełnie inaczej pełna zgoda, ale potencjał jest fantastyczny podam 1 przykład 1 sceny kapitalnej zupełnie Otóż jak państwo pamiętają jest tam dwoje czarnych nękali i towarzyszka Kalego, która jest strona, która nie ma imienia i ta dziewczynka została podarowana nel jako służąca stała się radzi, żeby nazwała ją mera co po łacinie znaczy moja postawienie pytania dzieciom młodszym starszym, dlaczego nikt nie pyta jak ma naprawdę im jakieś plemienne imię, a następnie zapytanie, dlaczego nazywa się zaimkiem dzierżaw czym ustawia nam natychmiast problem działania języka w kwestii właśnie rasizmu utajonego bardzo niewinnych sformułowania wcale nie takich, które wynikają z określeń pejoratywnych Murzyn czarno itd. tak by te Więcek tracimy narzędzie ważnej dyskusji nad stanem zwrócił również uwagę pan Paweł poprosiła musi być na Facebooku oficjalnym o komentarze słuchaczy i one zwykle były negatywne wobec tej książki właśnie napisał, że ta scena przypomina sytuację, jakby dzieci wymyślają imiona dla pieska czy czy kotka, ale pan profesor ma tutaj duże zaufanie do nauczycieli, którzy mieliby dźwignąć tego rodzaju temat czy udźwigną czy dźwignęła by pan prof. Maciej Gdula no właśnie mam tutaj duże wątpliwości ja podzielam w ogóle ten pan to spojrzenie prof. Koziołka na to jak powinna funkcjonować literatura, ale wiem, bo mam dzieci w szkole wiem jak naprawdę funkcjonuje czytanie literatury i mają córkę po tym, jak skończyła czytać w pustyni w Puszczy to rozwiązywała przykładowe testy, żeby przygotować się do do tego, żeby uzyskać dobrą ocenę po przeczytaniu lektury na ich tam nie ma zbyt dużo pytań o to oto co mogłoby pokazać realizm tej książki natomiast jesteśmy pytani o to jak nazywał się ojciec Stasia Tarkowskiego kluczowe co kluczowe jedna z kluczowych rzeczy w tej powieści ta może nie ma jednak ten dyskwalifikuje, bo tutaj, bo ma szóstki ani piąć na pewno nie będzie, więc w ten sposób jest niestety omawiana literatura się ja się, jakbym chciał, żeby było inaczej, ale na ten moment, zwłaszcza jeżeli chodzi o 1011 dwunastolatki tak po prostu Polska szkoła nie działa dlatego dlatego mówię, że mój 0102. taki, żeby przynajmniej ten Sienkiewicz nie szkodził, a drugi dopiero taki, że dobrze przesłanego do starszych klas i omawiają tak jak pan profesor o tym opowiada to znaczy pokażmy to na razie pokaz pokaźnego działa jeśli jeszcze 1 rzecz chcę powiedzieć można oddziaływanie Sienkiewicza jest bardzo silna i to nie jest on obsługuje twardy rasizm i miękki twardy realizm znajdzie tam mnóstwo podkładek pod tak odpowiedziało mnóstwo pożywki opozycji zostały ochrzczone są smutne, że kolor skóry się nie zmienił, ale na ich pociesza, że ich dusze są białe tak tak np. ale tam jest moim zdaniem Sienkiewicz uczy nas tolerancji dla rasizmu innych, bo to co do mnie trafiało w komentarzu to był taki komentarza nie przeczytałem i i to nie sprawiło, że jestem rasistą rasistą, ale jest i albo nie zauważyłem niczego rasistowskiego w tej książce to jest pani, dlaczego nie widzimy rasizmu Sienkiewicza ci, którzy mówią tam, że to jest tylko opowieścią o przygodach chłopca dziewczynki jeszcze na słoniu w Afryce tak to to znaczy to jest problem kurczę no to znaczy, że nie widzimy rasizmu krzykiem Wicia czy tolerujemy rasizm, bo to jest nasz wielki noblista znów no tak nie powinno Paweł napisał każdy z nas pamięta sposób w jaki rozmawiali Kali Staszka i dług prymitywne słownictwem pozbawionym gramatyki Kali być głodne stać rozum, używając języka rozwiniętego idealnie gramatycznego Otóż dopiero teraz pisze pan Paweł, kiedy czytał razem z córką książkę Sienkiewicz pisze wprost czekali Staś rozmawia ze sobą w języku suahili, a więc biały czternastolatek wychowany wśród Anglików mówi perfekcyjnie suahili, ale osiemnastoletni mężczyzna z Afryki środkowo wschodniej Duka w tym niczym osoba pan Paweł napisał upośledzona no powiedz panu posłowi wiemy, o co chodzi pan prof. Ryszard Koziołek proszę się odnieść i od razu panu rzuca może tych wątkach można rozmawiać po prostu na marginesie jądra ciemności książki starszej książki dojrzalsze pod tym względem, więc nie jest także Sienkiewicz jestem niewinny nie wiedział, że kolonializm jest złe po prostu się tak umknęło to wszystko to, że stać rozmawia szła willi uważam za świetne właśnie zarysy na tym stereotypowym kolonializmie, ponieważ Robinson Crusoe jak wiemy obecnie próbuje nauczyć języka Pięta szkoda tylko mówimy o 15 Japan oczywiście po angielsku i to natychmiast ustawia relację natomiast zdarzy mówi nie tylko suahili, ale drinka Szymczuk mówi po arabsku to jest oczywiście fantastyczna, ale w przyszłości przygotować natomiast cenimy to, że mamy polskiego bohatera, który nie ma sobie takiej etno centralnej pychy, że oto cały świat kosmos wszechświat mówią po angielsku jak to obserwujemy prawda popularnym kinie choćby tylko, że tutaj trzeba wejście wtedy ten język on rzeczywiście te predyspozycje posiada natomiast jeśli jeśli idzie o sposób uczenia po prostu nie puści oczywiście tak powinien być uczony sugestia pana profesora, żeby przesunąć strony jądra ciemności proszę pani redaktor jest najzupełniej uzasadniona wystarczy sobie zadać pytanie czy przypadkiem Kurt jądra ciemności jest dorosłym w czasie aż zimno zrobiło oczywiście, kiedy były, kiedy u Conrada pada zdanie nastać złożyła się cała Europa, a pamiętamy, że matką starsza Francuzka ojciec Polakiem wychowuje się rada Anglo Anglo i fizycznym środowisku budowniczych inżynierów kolonizatorów Afryki to widzimy, że to jest bardzo prawdopodobna była wtedy zapowiedź gęstnieje, więc ja nie mam nic przeciwko temu, żeby przesunąć się całego Sienkiewicza powinno się przesunąć głęboko w liceum, a w każdym razie późną podstawówkę jeśli chodzi o opóźnienie w Puszczy, bo to jest niezwykle ważna książka nauczyciel musi zmienić perspektywę, ale wcale nie wymagamy od niego niezwykłej wiedzy kontekstowej, ale ona się przydaje pan profesor powiedział, że biali nie są okrutni Czarni są okrutni czy Arabowie są najgorsze oczywiście w tej powieści, ale jeśli tylko sięgniemy do do kontekstów nieodległych to nagle zobaczymy, że kampania kampania brytyjska przeciw MAK ma czystą skończyła się w ten sposób, że dowódca tej tej tej tego oddziału wykopał grób mahdiego z jego paznokci zrobił sobie naszyjnik, więc parę informacji kontekstowych natychmiast nam wywraca tę powieść na właściwą stronę i pokazuje jak tej powiastki przygodowe kryją się sprawy groźnej poważne jeśli się pozbawimy pustyni w Puszczy to zostajemy z renty dyskurs oddalania profesorze, ale jeśli kąt, konfrontując to z tą praktyką szkolną, której mówił prof. Gdula test jest taki jak się nazywały ojciec Stasia czy jakie imię np. nel nadała swojej swojemu podarunkowe w postaci nastolatki, więc pytam pana czy pana zdaniem szkoła dźwignie takie wysublimowane podejście do tej książki czy terapią na problemy metodologiczne czy metodyczne z dziadami byłoby usunięcie dziadu no oczywiście jest to Resi 4 tygodnie pan wybiera przykład panie profesorze dla siebie oczywiście, że tak to nie nie powinna być rozwiązaniem odpowiedzialność leży po naszej stronie mówię to z pełną świadomość naszej, czyli litera roli kuratora znawców polonistów nauczycieli czas do polityków, żeby zmienić szkołę, bo to jest też bardzo ważne, ale czy są zasady zmieniania taką właśnie pan minister, ale będzie robił rewolucje, gdzie regularnie no właśnie raczej wrzuciliśmy stać na bieg i dociskamy gaz to jest straszna krzyż obraża jak jak ta szkoła może wyglądać nawet za dwa-trzy lata to to będziemy dużo zrobił Szanowni panowie bardzo dziękuję za dyskusje ona nie kończy się kropką, ale takim wielokrotnie myślę, że będziemy do tego do tego tych wątków jeszcze wracać wielokrotnie bardzo cenne jest to co powiedział co obaj panowie mówili oczywiście szczególnie zapadło w pamięć co powiedział prof. Koziołek, że dyskutujemy o literaturze, że to się dzieje to jest ważne dyskutujemy dzięki prof. Maciejowi Gduli, który rozpoczął awantur kolejną wpuszczeni wyborowi jesień, więc innego prof. Maciej Gdula poseł lewicy prof. Ryszard Koziołek literaturoznawca rektor Uniwersytetu Śląskiego dziękuję bardzo, panowie za rozmowę dziękuję uprzejmie, ale skrót informacji Radia TOK FM, a państwo słuchają audycji poranek Radia TOK FM weekend wersja niedzielna Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA