REKLAMA

Jak wygląda wizerunek kobiet w mediach społecznościowych?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-03-07 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:47 min.
Udostępnij:

Kobiety poddawane są ciągłym ocenom wyglądu i stroju – wynika z najnowszej analizy dr Małgorzaty Bulaszewskiej

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM kłaniam się państwu ponownie po informacjach naszego Radia w ostatnim w ostatniej odsłonie naszego dzisiejszego programu naszym gościem jest pani dr Małgorzata Gołaszewska kulturoznawczyni z uniwersytetu SWPS dzień dobry pani doktor dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu po mówimy bardzo ciekawej sprawie mianowicie jak wygląda wizerunek kobiety w mediach społecznościowych Ano właśnie i pierwsze pytanie, które wiąże się z tym czy to Rozwiń » jest wizerunek, który podlega stereotypom to jest wizerunek, który jakoś szczególnie wybija się na plan pierwszy na tle mężczyzny bądź też nie wiemy próbujący przejrzeć inne grupy 4 zawodowe społeczne to z tym wizerunkiem kobiet jest także zresztą tak jak i mężczyzn tak naprawdę to raty funkcjonują wokół nas codziennie do dzisiaj i nie potrafi od nich uciec nie uciekamy od nich z tego powodu, że one są, jakby kulturowo na brukowane to znaczy starosty jest taką częścią naszego trochę nawet świadomego rozumowania, że w momencie, kiedy my nie mamy wiedzy na dany temat to, jeżeli po pojawia się jakieś hasło np. jak wygląda matka Polka to w naszej głowie natychmiast pojawia się obraz matki Polki znają niestety dalej skoro po wojnie wygląda dobrze, a mianowicie wygląda taki sposób, że matka Polka musi być kobieta obarczona dziećmi winogron kami po obu stronach swoich rąk zaniedbana bardzo zmęczona oczywiście, która nie myśli w ogóle o sobie tylko poświęca się dla swoich dzieci i dalej ten stereotyp funkcjonuje, mimo że oczywiście mamy doświadczenie wiemy, że współczesne matki często są bardzo oddanymi kobietami także sukcesu zawodowego pracują zajmują się domem oczywiście wspólnie z mężczyznami, bo to też zależy od tego jaka jest relacja w domu, ale coraz bardziej relacje są partnerskie mimo wszystko, że mamy takie doświadczenia kulturowe to okazuje się, że nie możemy się pozbyć tego co roku publiczne pierwsze hasło matka Polka pojawia się taka zaniedbana bardzo zmęczona kobieta, dlaczego pani doktor zabrała się pani za to za to badanie by sprawdzić jak ten wizerunek kobiecej sieci wygląda, bo im bardzo interesowało takie zestawienie jak wyglądają kobiety w sieci, ale też jak one siebie same tam pokazują badałam blogi i blogi szafiarki tak to nazwijmy, które rekrutują się, jakby z 2 grup to znaczy są najemcami sieciowymi bądź imigrantami sieciowym chciałem porównać czy te, które są starsze, które prowadzą swoje blogi swoje materiały popkulturowe zamieszczają w sieci robią to trochę inaczej, pokazując swój wizerunek w inny sposób niż te, które są młodymi kobietami, które urodziły się de facto wtedy, kiedy sieć była dostępnej de facto swojego urodzenia one miały taką możliwość korzystania z tej sieci no nie ukrywajmy, że od czasu, kiedy mamy witalne i 2, czyli tych, którzy urodzili się była dostępna to i tak naprawdę dwulatki, a często na dzieciaki, które mają już rok co one coś w tej sieci już ropę nad i wydawał się to ciekawe by zobaczyć czy te stereotypy w stosunku do jednych czy do drugiej są bardziej aktualne co ciekawe okazało się, że równie mocno ostro pan w wyglądzie kobiet mówimy zarówno w stosunku do 1 jak i drugiej grupy i tak mu i kobiety badane i jej, chociaż z drugiej strony warto zwrócić uwagę, że im mamy więcej czynników to znaczy nie tylko wiele i płeć, ale np. mamy wykształcenie miejsce zamieszkania to im większa jest miejscowość, której mieszkamy nasze wykształcenie jest wyższa jesteśmy młodsi, a tym jesteśmy w ocenie tego wyglądu kobiety bardziej łagodni to znaczy, nawet jeżeli nam się nie podoba nam figla staramy się uciekać od funkcjonujących stereotypów mówiących np. że kobiecie po czterdziestym nas złożyć spódniczki po wyżej kolana, bo to nie jest dla mnie, bo wiek na to nie pozwala albo, że ten kolor jest zarezerwowane tylko dla młodych Aten tylko dla stawek, tak więc schematycznie prawda, bo trochę bardziej jest zniuansowany, ale schematycznie tak mówiąc okazuje się, że ci młodzi mężczyźni lepiej wykształceni są bardziej tolerancyjni i starają się unikać tych stereotypów o tym kobiety na młode wydają się stosunkowo dość bezwzględne w stosunku do innych kobiet i zwłaszcza ich wyglądu i tego właśnie co mogą robić, bo te starty funkcjonują nie tylko w zakresie samego wyglądu, czyli jak wyglądam jak siebie prezentujemy w tej sieci, ale one dotyczą tego także co nam wolno, a co nie no oczywiście ten idąc już ścieżką 4 posłów pan redaktor się nie dziwi jak powiem, że kobiecie młodej wolno więcej, a kobiecie starszej wolno mniej oczywiście nie definiuje tutaj, bo to też jest kwestia tego co znaczy kobieta starsza prawda co znaczy kobieta młodsza tutaj funkcjonują różne definicje, ale generalnie, jakby tak ogólnie mówiąc to młody wolno więcej starszej wolno mniej na pani doktor nie chciałbym żaden sposób deprecjonować ani badań ani też ich wyników wniosków, które bez nich wypływają, ale czy przyjęła pani pani doktor założenie, że wszystkie te prezentacje były to cudzysłów w sieci są w zgodzie z prawdą, bo człowiek ma taką naturalną pokusę by pokazać się w mediach społecznościowych lepsze niż jest w rzeczywistości dotyczy to i tak kobiet mężczyzn oczywiście nie znaczy tak i znowu kategoria prawdy prawda, ale nadal wydawane tak czy załóżmy, że rzeczywiście to co pokazujemy w sieci jest faktem tak bym powiedziała i oczywiście tak nie jest, bo tak jak redaktor powiedział to co pokazujemy w sieci też zależne, jakim koncie to chcemy pokazać siebie inaczej chcemy stworzyć tam siebie stworzyć swój wizerunek i za postęp w taki sposób robimy zdjęcia, a i publikujemy materiały, które pokazują na dany konkretny sposób, jaki chcemy się przedstawić to o jakiej sieci mówimy o jakim medium społecznościowym mówimy fajnie było pokazane nie wiem czy pan redaktor pamięta jest taki cielę dale Dolly Parton 9, a tam ona siebie zaprezentowała 4 różnych mediach społecznościowych później to funkcjonowało w mediach światowych polskich także żeśmy się pokazywali inny sposób winnym ubranku winnej porze na zdjęciu z Facebooka w innej na Instagramie w innym takim uderza jeszcze innej nas na czacie czy czy jakimkolwiek innym medium społecznościowym, a jeszcze nikt im też jest interesujący, bo takie zawodowe prawda, czyli w zależności od tego, które się dzisiaj pokazujemy to my zakładamy trochę inną maskę i inaczej wyglądamy i to fajnie też pokazuje to oczy zapytał redaktor na początku, czyli właśnie o tej prawdzie trudno mówić o prawdzie bo, bo tak naprawdę każdy z tych mediów jesteśmy my tylko pokazujemy siebie na potrzeby danego funkcjonowania, czyli właśnie Limited nie poprzemy siebie jako osoby profesjonalną raczej w marynarce część koszuli białej czy jakiś takiej biznesowej natomiast na Facebooku bardziej, a luźno bardziej społecznościową jeszcze inaczej w kwadracie pokażemy siebie na Instagramie, a w takim razie wiadomo te zdjęcia mają mieć inny charakter, więc one są trochę bardziej o takim zabarwieniu lekko erotycznym tak można powiedzieć w związku z tym zobaczmy nie ma czegoś takiego jak prawda sieci czy prawda rzeczywistości, bo bo, nawet jeżeli w rzeczywistości umawiamy się z kimś do restauracji czy do kawiarni na spotkanie to w zależności od tego jaki charakter ma to spotkanie mamy także inaczej wyglądam inaczej się ubierzemy inaczej się możemy mówić o kobietach i to, a dalej jesteśmy sobą nie są jakieś inne nasze wersje i nie chcę siedzieć to jest kłamstwo to są nasze wersję, a i wersje siebie, które funkcjonują funkcjonują w zależności od tego, jaką rolę w danym momencie pełnimy czy jeszcze może inne wyjaśnienia mianowicie takie, jeżeli jestem w domu mam dziecko mam syna Mate ja pełnię rolę matki i nie będę chodziła w kostiumie spodniach zmarł w Arce jestem dzieckiem się na podłodze bawiła jako zwykle będzie to jaki strój luźne z niekoniecznie może Super idealnym makijażem, kiedy idea rozmowy do telewizji no to wiadomo, że tam będą ubrana formalnie i umalowana dużo mocniej niż zwykle chodzę również formalnie, ale też może trochę inaczej formalnie będą ubrana, kiedy na wykłady do studentów i na pewno będę miała dużo lżejszy makijaż wtedy prawa i to nie znaczy, że jestem inną osobą i po prostu przyjmuje swoje dostosowuje swoje zachowanie swój wygląd tego, jaką funkcję w danym momencie mam pełnić robimy tak wszyscy pani doktor to to nazwijmy to kontekst sami, ale jeszcze 1 hipoteza, którą pani zbadała bardzo istotna gdzieś tam intuicyjnie nawet pokuszą się pewien wniosek, dlaczego została ukuta Otóż kobiety kobiety, które przedstawiają siebie na fotografiach starają się wyglądać młodziej niż w rzeczywistości są nie wiem czy dobrze się wyraziłem, ale intencja myślę, że jest jasna natomiast modelki, czyli te kobiety, które przekonane są o własnej urodzie tak to nazwijmy z kolei próbują dodać sobie powagi z czego to może wynikać to w ogóle jakaś prawidłowość, którą pani odnotowała podczas badań ETS kwestia Amerykanka ma GI już mu jeszcze go to wynika tak jest taka prawidłowość to znaczy tak rzeczywiście są i też kulturowa tak, bo tak jednak zacznijmy od tego, że kobieta odejmują sobie lat, dlatego że kulturowo kobiety młodsze, które wyglądają na młodszej bardziej atrakcyjne są, jakby bardziej akceptowany taki wygląd kobiet jest chociażby pani doktor to nie jest takie lata widzę że, że kobieta próbuje pokazać siebie jako atrakcyjną zdolną też do tego by dawać potomstwo mężczyzna z kolei pani wie, jaka sekwencja zdarzeń próbuje dziś tutaj znaleźć podłoże tego tej teorii absolutnie tak jest to jest takie, którym jesteśmy dzisiaj i który dalej funkcjonuję, że niczego nie pozbawia on dalej funkcjonuje czasami bezwiednie stosujemy go znaczy staramy się wyglądać atrakcyjnie właśnie wtedy, kiedy się pokazujemy publicznie, kiedy jesteśmy poza sferą prywatną, bo też kiedyś kobiety były przypisane tylko wyłącznie do sfery prywatnej domowej lat, a teraz od dłuższego czasu są także przypisana do sfery publicznej, ale kiedyś to było bardzo ściśle Ross dzielono tak czy kobieta jest w domu jestem opiekunką domowego ogniska i ona, a tutaj to jest ta domena ma się w tym tą częścią życia zajmuje, a mężczyzna wychodzi na zewnątrz i on musiał dobrze wyglądać wychodzić surdut cieczy w marynarce i w garniturze tak to jest atak, że kobieta stara się wyglądać dużo bardziej atrakcyjne, bo tego kulturowo odniesie dalej wymaga to nie zniknęło na to, że co z tym jest to co z tymi modelkami, które z kolei usiłują dodać sobie powagi metrykalnie troszeczkę no i przyspieszyć czas to z kolei druga kwestia to znaczy pewne rzeczy były dozwolone od osiemnastego roku życia nie wiem czy pan redaktor pamięta, ale były takie czasy była taka piosenka dozwolona dozwolone od lat 18 tak jest, ale były też takie czasy, że jak się szło do kina to bardzo ściśle sprawdzano legitymacji szkolnej jak też nie miało tam osiemnastego roku życia co z całą pewnością nie wpuścili do tego kina, a ja pamiętam, że zawsze wkurzało, bo mnie ciągle nie chcieli wpuszczać moją młodszą koleżankę, która miała 18 lat ciągle wpuszczali to było takie dążenie do tego, żeby pokazać, że się dorosłym, a modelki one mają świadomość swojej atrakcyjności, więc one po prostu chcą być traktowane poważnie poważnie na zasadzie poważnych kontraktów reklamowych poważnie jako osoby samodzielnie funkcjonujące samodzielnie na siebie zarabiające, bo modelki często szesnastoletnia albo młodsze one często bardzo dobrze zarabiają mówi o tych wziętych modelkach prawda one bardzo dobrze zarabiają, więc one chcą w ten sposób dać sobie powagi i dodaje pani pani doktor jest to bardzo taki poważny szeroki segment w mediach społecznościowych tak tak dajmy jest taki segment i one i one pokazują siebie jako osoby dojrzalsze tak dojrzalsze, bo mają świadomość, że one dalej są bardzo atrakcyjne dużo bardziej atrakcyjne niż większość osób pokazujące się w tej sieci, więc budowanie tego wieku absolutnie tutaj nie ujmuje tej atrakcyjności, a otwiera drzwi przed tak to nazwijmy może dorosłym ostrzeganie tej postaci z tym, że ani redaktorzy pojawia się jeszcze 1 trend, a mianowicie modelki, które wyglądają na 20 lat bez względu na to ile mają, ale załóż, że wyglądają na 20 lat i do niedawna one jeszcze reklamowały kremy dla kobiet po 50 to po pięćdziesiątce kobiet ze zmarszczkami i proszę zwrócić uwagę, że w ostatnich kilku latach może 5 ten trend zaczyna się odwracać, a mianowicie kobiety dojrzałe one nie chcą być reprezentowane w reklamach przez takie młode osoby, bo to nie one te młode osoby używają kremów przeciwko zmarszczkom tylko właśnie pięćdziesięciolatki, a to one w dzisiejszych czasach mają siłę nabywczą i to one chcą być reprezentowane, a dla produktów, które kupują przez osoby w wieku zbliżonym, więc tutaj troszeczkę, jakby nie zauważamy, że zarówno odmładzanie siebie jak i powtarzanie siebie ze względu na to by mieć wkład lepsze kontrakty reklamowe czy, żeby właśnie uzyskać aprobatę akceptację społeczną powoli zaczyna nie być takie opłacalne, bo możemy być potraktowani jako osoby, które po prostu oszukują, bo siłą rzeczy wiemy, że dwudziestolatka nie używa kremu przeciwzmarszczkowe z marcowego, więc nie może w sposób wiarygodny na tej reklamie go prezentować po prostu dziękuję pani bardzo za te rozmowy jeszcze zastanawiam się jak w mediach społecznościowych zaprezentować się dziś, czyli w niedzielę czy raczej trochę starszy trochę młodszy pani dr Małgorzata Gołaszewska kulturoznawczyni z uniwersytetu SWPS była z nami kłaniam się bardzo, życząc dobrej niedzieli dziękuję bardzo, również dobry niż niedzieli życzę państwu kłaniam się państwo w imieniu swoim Tomasza Kopki trybu wydawcą tego programu Macieja Gorczyńskiego Martyna Osiecka, którzy byli realizatorami usłyszy się z państwem po godzinie siedemnastej teraz informacje po informacjach antymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA