REKLAMA

O książce "Aborcja jest"

Biuletyn rewolucyjny
Data emisji:
2021-03-07 19:20
Czas trwania:
29:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
biuletyn rewolucyjne biuletyn rewolucyjny Anna Piekutowska Małgorzata Połczyńska, a teraz naszą gościnią jest Katarzyna wężyk dziennikarka gazety wyborczej i przede wszystkim dzisiaj autorka książki aborcja jest wydanej przez wydawnictwo Agora dzień dobry dzień dobry w tej książce przechodzi przez historię seksualności historie kontroli seksualności nie tylko w kontekście aborcji, ale przede wszystkim w kontekście aborcji kolejne rozdziały na ten temat przeplata Rozwiń » opowieściami osób, które przeszły aborcję kobiet i młodych i starych i bogatszych i biednych tych na początku tych po 2001. tygodniu ciąży jest też opowieść osoby niebinarne i czy np. osób, które przerwały ciążę w stanach Zjednoczonych dla mnie najciekawszą część swojej książki są te ostatnie rozdziały, gdzie przedstawia historię przerywania ciąży w Polsce jest i Boy-Żeleński jest ustawa z 1952 roku, ale są też solidarnościowe układy z kościołem po osiemdziesiątym dziewiątym no wreszcie są wydarzenia sprzed zaledwie kilku miesięcy tygodni, czyli wyrok Trybunału Konstytucyjnego jako publikacja, jakkolwiek to zabrzmi to chyba lepszego momentu publikacji takiej książki nie mogą sobie wymyślić, że zaczęła nad nią pracę 2 lata temu, jakby powiedziała opowiedziała i jak wyglądała ta zmiana, bo zakładamy, że taka się dokonała, jeżeli chodzi o to samo biło się aborcji wcześniej co mówi się teraz czy ten temat wyszedł z podziemia i Neila wydaje się, że wyszedł i to bardzo start wyjść na ulice chociażby 8marca potem wcześniej 7marca na Manifie, ale też właściwie od od 22października mówimy o aborcji ja mam wrażenie być może to mylne wrażenie, ponieważ ja siedział nad książkami mówi aborcji świec cały czas też mamy takie wrażenie deszczach siedzimy w aborcjach tamtego hitu wreszcie przestała być tzw. tematem zastępczym czy zawsze wszystko było ważniejsze od aborcji ważniejsze aborcji była transformacja ustrojowa wniesiono aborcji, bo wejście do NATO ważniejsze od braci, bo właśnie do Unii Europejskiej wyjście z kryzysu obalenie PiS-u wszystko, bo ważniejsze od aborcji prawa kobiet, bo to coś co znaczy ewentualnie rozmawiamy już załatwimy ważniejsze sprawy no i zawsze jakieś ważniejsze sprawy były na teraz zobaczmy ten temat tzw. temat zastępczy wyprowadził na ulice najwięcej osób w historii trzeciej RP, więc oczywiście coś coś pękło coś się dramatycznie zmieniła, a jeśli chodzi już tylko wyłącznie opisanie swojej książki czyta odczuła taką zmianę, kiedy rozmawiałem z ludźmi przed październikiem po październiku bardzo, ponieważ ja zaczęłam myśleć o tym pewne jest książka aborcji świat jesienią 2018 roku, chociaż nad nią prace w początku następnego roku do jak gremia na początku problem taki, że bardzo chciałam oddać głos kobietom, bo w Polsce jednak długo bardzo długa aborcję, czyli głównie mężczyźni, z których część nosiła szukamy ponad głowami kobiet kobiet w tej rozmowie w ogóle nie było co zresztą, bo to, więc uzasadnione, ponieważ jak pokazuje np. przykład Natalii Przybysz jeśli kobieta powie, że miała aborcję i to nie nie wiem gwałtu w trzecim stadium raka oraz dziecko płód miał wadę letalną i tak żałuje to spotkał ostracyzm, więc kobiety bardzo miły szeptem koleżankom, ale też nie wszystkim, jakby tam siły to sobie chciał wreszcie oddać głos zapytać się i jak się wtedy czuły, bo narracja około aborcyjne jest taka, że albo jest zawsze coś złego ewentualnie naprawdę ewentualnie to mniejsze zło albo na nie musi to być trauma coś się naznacza całe życie centrum po aborcji in, którym mama czy ciebie twoje dzieci wnuki dość mego pokolenia, ale nazwać jak np. spojrzymy na badania CBOS osób sprzed 8 lat doświadczenia aborcyjne Polek na tym wyszło, że między 1314 Polki ma za sobą doświadczenia aborcji, czyli mamy między 46 000 000 Polek, które albo są psychopatyczny miejsca dyskami morderczynią i albo ludzkimi wrakami cierpiącymi z powodu syndromu post aborcyjnego no jak się rozejrzeć wokół siebie no to ja takich kobiet nie widzę, więc coś uznawane są na raty jest nie tak no właśnie chciałam zapytać i osoby, które zrobiła aborcję jak się z tym czułem mam problem, bo wydawało mi się jeszcze się na pewno nie znam nikogo, kto miał aborcję, bo o tym nie mówi do kiedy zwierzała się znajomym, że napisze taką książkę tylko ten problem jednak słyszała, ale przecież ja miałam aborcję i pamiętam wtedy co miał takie jednak ta operacja jest wszechobecna i wpływa miał takie wrażenie, ale jak to, bo przecież to jakby sobie wtedy jeszcze wyobrażała, że nie wiem, że powinna być czerwona, a na czole co pewnie czekasz jak stygmat, którą powinna zauważyć wsi i podobnego miejsca, więc tak, więc było najpierw osoby z mojego otoczenia potem taki łańcuszek potem polecał mi swoje znajome, które w tym rozmawiał na ten temat część moich rozmówców znalazł na warsztatach aborcyjnego Dream teamu, a część zgłoszeń na Facebooku w grupach typu widzialna ręka produkcyjna prostą pisałam, że teść nazywam się Katarzyna Mężyk pisze książkę aborcji szuka osób z takimi doświadczeniami może chciałby też inne za nimi podzielić te doświadczenia, o których piszesz te historie, które przytacza aż 4 są bardzo dramatyczne są takie że, gdy ja czytałam to to było to bardzo ciężkie i czytając historię zastanawiam się czy wybiera jest najbardziej drastyczne, jeżeli chodzi tu nie chodzi nawet o nie wiem sam samo doświadczenie tych kobiet tylko bardziej o stosunek lekarzy ich podejście osób dookoła i pytanie czy wybiera te najbardziej drastycznych historii czy po prostu one są na tyle powszechne że, że nie musiała tutaj robić specjalnej selekcji o atomie aż i że aż takie wrażenie ponieważ, a chciał dodać 2 osoby 2 kobiety, które faktycznie miały bardzo ciężkie doświadczenia bardzo związane z tym, że musiały ją wyegzekwować w Polskiej służbie zdrowia to jest dopiero dramatyzm to jak najbardziej drastyczne jest najbardziej dramatyczne tak oczywiście te osoby te kobiety znalazłam Federa, więc bardzo dziękuję za pomoc, ale jeszcze mówić o tym rozdziale, bo 1 rozdział, którym chciał pokazać jak funkcja działa w praktyce ustawa antyaborcyjna wtedy bram oczywiście te najgłośniejsze najbardziej drastyczne bardziej dramatyczne okropne jak ja ciężko przechorowała ten rozdział jak potem sam następny taki bardziej teoretyczne jak funkcjonuje o lekarzach no to to był jedyny moment, kiedy mówi redaktor musiał widzieć akapity, bo po prostu one były zbyt patologiczne czasem, gdzie należy jednak przyhamować, bo naprawdę bardzo ciężkich urządza właśnie to czułam myślę, że o tym to miała nam jest taka to są okresy te no to najbardziej znane przypadki, które sam historię Barbary Wojnarowski jej, czyli pierwszy proces w Polsce tzw. złe urodzenie, bo została wyżej badań prenatalnych, mimo że poprzednie dziecko urodziło się z wadą genetyczną i można podejrzeć następne też na urodzie odmówiono badań ona wygra proces szpital płaci odszkodowanie dziecku druga sprawa Alicji 1000, czyli to będzie ten wyjątek zagrożenia życia zdrowia też głośna, ponieważ ona w końcu gra w Strasburgu odszkodowanie to z kolei ciąże 3 kolizji powiedział, że ona może oślepnąć przez to ciąże żaden nie chciał też mecze na piśmie w końcu dostała na to ginekolog jest tu chce więzienia tymczasem kiedy urodzisz kłania się tym przejmować musiał radzić oczywiście jej wzrok pogorszył najgorsze w historii, która nieprawdopodobna bardziej, tym bardziej o nim coś specjalnie słyszała to chyba 4 polskiej SA vit zawita to jest ta Irlandka, która zmarła na sepsę, bo w Irlandii przed referendum sprzed 2013 roku życie pod porównywalne z życiem kobiety, więc tylko wicelider półtusz obumiera, ale nie mogli go usunąć po niektóre łaski pokazywał myślę serce bije no to jednak Isia dostała sepsy zmarła i to i właśnie jej, które są impulsem do zmiany prawa Irlandii ona tak się stało czy Agata LM tak była dwudziesta 5 letnią kobietą, która była wciąż chciane cieszyła się nagle zaczął boleć brzuch okazało się, że ma przejąć zapalenie jelita grubego tylko, żeby nie była w ciąży to nie leczono dawano jej i pół pro mówiono, żeby zajmował się, więc swoim brzuchem, a swoim tyłkiem panach pośród spędziła parę miesięcy w okropnym bólu odsyłana ze szpitala do szpitala i SS kończyły się także trafiła na oddział intensywnej terapii i od wczoraj brzuch parokrotnie płód obumarł z sepsą i ta dwudziesto 5 letnia kobieta zmarła, bo nikt w ciąży nie pomógł i lekarz mówi wnuczka nie zrobił badania, bo ono mogło poddać aborcji, bo sumienie nie pozwalało to my nie pozwolą patrzeć na te kobieta się zwija bólu, a nie pozwalał mu zrobić badania jak głosować, więc skala pogardy przemocy wobec kobiet polskich szpitalach jest ist i wciąż nieprawdopodobna jeśli mówisz o tym medialnym irlandzkim przypadku, który doprowadził do zmiany prawa i od razu przypomina się ta historia, którą opisujesz czternastolatki z Lublina również, czyli Agaty, która w, której jej ciąża jej aborcja stała się w pewnym momencie sprawą publiczną sprawą na temat, której dyskutowała cała Polska opowiada opisuje w książce jak za nią za matką od szpitala do szpitala biegały grupy osób chcące przekonać do tego, że nie powinna usuwać tego płodu to jest z kolei historia, która chyba najbardziej mnie poruszyła i chyba właśnie przez to publiczności i przez to, że nagle ciąża dziewczynki stała się tematem nr 1 w Polsce stała się pałką polityczną którą, które nawzajem siebie okładali układał różne strony politycznej barykady tak jest to dziecko odebrano matce ksiądz postać, że jest za zamkniętym domu samotnej matki oczywiście wszyscy co trwa ogólnonarodowa dyskusja, który to był gwałt to nie byłoby chyba, jakkolwiek sprawa oprócz tej dziewczyny w końcu oczywiście to w ówczesna minister zdrowia Ewa Kopacz chwała za to, mimo że proces trudno nazwać w końcu załatwiła zabieg, który zresztą dzień nie poinformowała katolicka agencja informacyjna składnia informatyczna zrobią zabieg nie wiadomo jak ta matka też wygrała 2 w Strasburgu, ale chcę wrócić do tego odpowiedziała, że moje historie dramatyczne, ale traumatyczne są te, które wiążą się w jakikolwiek sposób z polskim systemem służby zdrowia traumatyczne robieniu aborcji w Polsce jest też to, że musi robić poza systemem i plącze się dodatkowy stres czy tabletki przyjdą czy nie przyjdą stek jest dość jest za dużo trudno się wezwać karetkę co będę musiał powiedzieć szpitalu, ale te historie, które mówiło o aborcji w klinice za granicą co historiami o tym, że wreszcie ktoś nie potraktował dorosłego człowieka pozwoli o sobie decydować nie ocenią mnie zapewnienie pomocy potrzebowała to są historie wszystkie te historie dajemy nawet najbardziej dramatyczne są historiami ulgi, ponieważ aborcja to potwierdza nie tylko moja musi być niewielka próba, ale też badania socjologiczne dominującym doświadczeniem aborcji jest przede wszystkim wielka gigantyczna ulga tak tylko w momencie, kiedy masz na to pieniądze albo wystarczające kompetencje, żeby znaleźć informacje i dowiedzieć jak jak aborcji dokonać tak no jeśli mówimy takim jak Polska mówił o krajach takich jak pozostałe kraje Unii Europejskiej poza Maltą no no nie to idzie to lekarzu mówi, że chce przerwać ciążę ta ciąża zostaje przerwana to oderwiemy się może na chwilę od historii aborcyjnych chciałyśmy zapytać o to, w którym momencie światowej historii seksualności reprodukcji aborcja została uznana za ten dramat, kiedy i właściwie, dlaczego pojawił się taki opis mi się odejść zaczął pojawiać wraz z legalizacją aborcji, bo wcześniej po prostu aborcja była nielegalna i wcześnie to jakby komuś cofnąć jeszcze dłużej jeszcze dalej, ponieważ do dziewiętnastego wieku mniej więcej aborcja do czasów, kiedy do momentu, kiedy kobieta poczuła proszenia płodu tu kwestią prywatną to nawet nie było postrzegane jako aborcja czeki zabieg tylko przywrócenie regularności miesięcznych przywrócenie równowagi brak miesiączki za taki sposób zakłócił właśnie do dziewiętnastego wieku nawet w prawie nie nikt by prawo tego nie regulowało dopiero jak i rad opisuje najbardziej dokładnie stany Zjednoczone, bo było trafiło tam stare źródła się wreszcie tamta debata się z tym tematyczna po prostu lekarzu doprowadzi do delegalizacji aborcji jak, łącząc w tym swój monopol na usługi ginekologiczne, wygrywając konkurencję w postaci położnych przez następne prawie 100 lat, czyli do lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych na Zachodzie aborcja była zakazana prawnie i poza przypadkiem zazwyczaj zagrożenia życia zdrowia kobiety, więc tego się specjalnie nie przejmował to jest dla kobiet dramat, chociaż pisali oczywiście mężczyźni o tym jak to aborcji powodują, że kobiety więdną ich zdrowie się pogarsza żółkną i w Polsce o tym pisał jeden z lekarzy, który pamiętniki znalazłam, jeżeli tylko jest po uzdrowiska w latach trzydziestych napisał zamiast pomagać swoim mężczyznom wychować dzieci natomiast jego pacjentka urodziła 18 osiemnaścioro proszę taka zdrowa jak Rzepa, bo to daje kobiecie liczne porody no interesująca perspektywa, ale chyba nie sądzę by współczesna wiedza medyczna bardzo ob i potwierdzała a kiedy oba została zalegalizowana trzeba poznać jakiś inny hut grupy kobiety od niej odwieść no i wtedy pojawił się syn tzw. syndrom post aborcyjne, czyli właściwie wmawianie kobietom, że po przerwaniu ciąży powinny czuć poczucie winy, że powinien być dla nich dramat i często działek na sam koniec przepowiednia w tych badaniach, które dały Stali w 2020 roku, które właśnie z badaczki zapytały kobiety jak się czuje po aborcji rok po roku pytały no i znakomita większość 99% twierdzi, że władanie dobra decyzja, ale część mówi że, że na katolikom oni nie powiedziały albo, że wypowiedział to byłoby stygmatyzowanie i ten poziom poczucia winy związane z aborcją, jakby był wprost proporcjonalne do tego czy środowisko biegają potępiło rozmawiamy o książce aborcja jest Katarzyna wężyk, która jest naszą gościnią pod skrótem informacji zwracana biuletyn rewolucyjne to jest biuletyn rewolucyjny Anna Piekutowska Małgorzata Rucińska z nami jest Katarzyna wężyk dziennikarka GazetyWyborczej autorka książki aborcja jest, o której właśnie rozmawiamy dzień dobry raz jeszcze dzień dobry mówiła trochę historii aborcji i seksualności także to znaczy takiego sposobu jej kontrolowania w książce podkreśla też rolę, jaką odegrał w tym wszystkim, a kapitalizm bez kościół tak, gdyby teraz pokrótce jeszcze powiedziała to właśnie wyglądała antyku antyki duch w tym zdrowsze podejście seksualności niż później średniowiecznej w pewnym stopniu nawet gdy chrześcijańskie rozumienie seksualności, które wciąż obecne to znaczy dopłat z częścią życia i nie było to jakoś bardzo ustabilizowany i też jak gdzie koniecznym się wiązać prokreacji to znaczy przepisy na środki antykoncepcyjne co do skuteczności no różnie można mówić np. najstarszy egipski opiekun medyczny mówi o środku antykoncepcyjnym barierowe, który był miksturą z odchodów krokodyla, więc na podejrzewam, że jego głównym od główne działy się kontakt, bo to, że po prostu uważa się natomiast chciał seksu tym niemniej no pisana od źródła medyczne, które są nawet nad tym pochylali, a potem chrześcijaństwo weszło chrześcijaństwo takim bardzo negatywnym stosunkiem seksualności najpierw w ogóle dałem celibat, ale okazał się nie do utrzymania to seksualnej została regulowana w małżeństwie Basi usprawiedliwiają tylko prokreacja no, więc skoro grzech pożądliwości zrównoważyć tylko tym, że jednak są z niego dzieci w tym ukazał się rozmnażać drogę ziemia to każde działanie, które spowoduje, że tego dzieci nie będzie automatycznie grzechem to czy to jest antykoncepcja to jest taka forma uprawiania seksu, która stoi dziś na pewno nie będzie czy to jest właśnie aborcja to mówimy o był 1 tym samym sprzeciwianie się planowi bożemu i właśnie, a ich coś teraz po zapowiedziała je co w tym spółek kapitalizm podkreślać też rolę kapitalizmu, tak więc myślę, że to jest ciekawe warte opowiedzenia króciutko efekt, bo to jest takie fantastyczne przejście, które świetnie pisała tak radykalna marksistowska historyczka sobie federacji czy jak to jest, że jak będziemy ręki młot na czarownice, które swoją drogą to właśnie kolekcjonerską w Polsce wydane to można naprawdę postawić obok Mańka, który swego to się bestsellerem, bo mniej więcej podobne skutki miał tempie 1 pierwszy bestsellerów ery druku rzeczowe, żeby aborcja jest wyprzedziła dziękuję też sobie życia nie powiem w każdym razie jak się przegląda to ten młot na czarownice nowa wizja kobiecość jest taka do gmina Ewa do kwadratu właścicielki podły okrutny chodliwe poszukiwane temperament seksualny nawet niż czają mężczyzna swoją z ruchu ciał kradną im penis i umieszczają na drzewie no są to złe okrutne dlatego właśnie też kierownikom rzecz nie pozwolisz jednymi drugim 12 płci, ale dowodził autor, że kobiety jako złe z natury mają większe predyspozycje do bycia czarownica ami dlatego trzeba też palić na stosie na potem mamy już wiek 18 dziewiętnasty i jakie są wtedy kobiety od czystych wiktoriańskiej dały Anioł domowego ogniska ty spoko na, poświęcając się lepszy od mężczyzn dlatego się poświęca spokojna seksu w ogóle nie lubi od autorytet medyczny pisały, że na aż kobieta na szczęście nie jest obciążona żadnymi porywami namiętność najczęściej, więc jak to się stało, że to ten w tym ideał kobiecości zmieni się do 180 stopni i Pedrycz pisze, że miało to związek z początku kapitalizmu to znaczy po kapitalistyczna produkcja wymagała wyga wymaga wydajności i w, więc od Federico trochę lepsze takiego kapitalizm to to była osoba, która ma jakiś cele z tym mam problem może ona pisze że, że przewrót sprzed kapitalizmu wymaga podporządkowania prace produkcyjne i kobiet wymagał zamknięcia i w domu sprawia, że płaca, jeżeli praca będzie bezpłatne będzie dostępne w powietrze no i kontroli nad ich seksualności mogły tych robotników sobie wypruwać kontrolowanym stałym tempie, więc Federici uważa właśnie to przejście od realizmu do kapitalizmu wymagało takiego podporządkowania kobiet, a ponieważ wolność nawet coś limitowany, bo trudno uznać, gdyby to za, jakby czas równouprawnienia, ale tej nawet minimalnej pozycji społecznej wolności to nie oddaje się bez walki występowania terminu jego kampanię terroru w tym kobiety podporządkować i nauczyć się nie wychylał miał właśnie miała sprawić, żeby się zamknęły na sobie teraz te czarownice przenieśmy na roku 809 pisze w swojej książce, że wtedy dokonał się Blitz Creek w PRL-u obowiązywała ustawa, która dopuszczała legalną aborcję i nagle po osiemdziesiątym dziewiątym roku zmienił się nastroje zmieniło się prawo zmieniło się społeczne podejście zmienił język, dlaczego Polkom tak łatwo wtedy zabrano prawa reprodukcyjne po pierwsze, bo prawa były im dane nie wywalczone znaczy ustawa z pięćdziesiątego szóstego roku i zwłaszcza i uzupełnień pięćdziesiątym dziewiątym roku była Polki miał wtedy więcej swobody wolności niż Amerykanki Brytyjki Francuzki, które na legalizację aborcji się od kiedy 3 i siedemdziesiątych z tym, że ta ustawa nie była efektem stąd mistycznego lobbingu ani też nie była uchwalona po to, żeby zapewnić kobietom autonomię choćby decydowania swoim życiu tylko była uchwalona pragmatycznie, ponieważ w tej debacie i Sejmie i nowych prasy to bardzo wybrzmiało, że w to szpitali rocznie prawie dziesiątki tysięcy kobiet po pokonaniu Skry w bankach, które potem w szpitalach trzeba łatać najwyraźniej zakaz aborcji nie działa, więc do państwa w dorobku to zniszczone wojną nie może sobie pozwolić taki ubytek po tekście materiału ludzkiego skansen skoro bardziej się dzieje to niech będzie przynajmniej działa higienicznie i szpitalach poza tym jego podmiotem tej bohaterką tej historii i podmiotem tej ustawy miała być wielodzietna matka aborcja miała pozwolić życie już lepszą matką dla tych dzieci, które już ma, a nie nie właśnie decydować o sobie do tego zaborcy została bardzo medyka izolowana i w pierwszej wersji ustawy to lekarz w ogóle miał oceniać czy ta kobieta ma dostać niezłe warunki domowe nie wiem i recenzować oświadczenie komitetu blokowego oczywiście skończyło się tylko tym, że lekarze mówili bardzo chętnie zgodzą się na aborcję mój prywatny gabinet przyjmuje w takich godzinach stawka jest taka inna dlatego to potem potem zmieniono wystarczyłoby zaświadczenie kobiety, że chce przerwać ciążę i tyle tego blitzkriegu najbardziej widać w języku i ja pytałam kobiety, które pamiętają PRL, bo mnie to i może być już w pierwszym numerze gazety wyborczej pojawiło się życie poczęte tam życie nienarodzone i czy to był język, który był perłą obecny już też, skąd to, że miłość skoro bank zgodnie z używały słowa Board miejską Banka z krowami to była część życia, bo antykoncepcja jak wiele innych myśli technicznej socjalizmu różnie z nią bywało ciężko było dostać jak się, a 8 o skuteczności środków antykoncepcyjnych krążył bon Mot też dzieci jak brylanty dużych polskich środków anty, więc rzeczywiście aborcja była tu jakby ostatnią deską ratunku jeśli jeśli one zawiodą ich nie było i była realna była po prostu normalna ma Atu nagle w osiemdziesiątym dziewiątym roku okazuje się, że jeszcze komunizm został obalony to wojska rosyjskie nie wyszły gospodarka po prostu leży, a jednym z pilniejszych problemów rodzącej się polskiej demokracji jeszcze przed 4czerwca jest uchwalenie ustawy totalnie zakazujące aborcji i karząc za nią również kobiety jeszcze kolejnym strażnikiem wydaje mi się, że przez ostatnie 30 lat prawa aborcyjnego, bo kościół o bardzo to kościół fantastycznie bardzo sprawnie w latach dziewięćdziesiątych odebrało opozycji dług oznacza dla 80 konnych kości był program porozumienia między rządem opozycją, jakby z 1 strony do 2, jakby powiedzieć z 1 strony tonował nastroje na pozycji nie dochodzi do rozlewu krwi z drugiej strony upominał rząd no też umawiał rozmowy w Magdalence w okręgu stale np. siedziały 2 kobiety z czego 1 tylko na początku było 3 księży, a więc w koszcie był wszechobecny i IT rozwoju chodził przez kościół po osiemdziesiątym dziewiątym roku zaczął od tego odcinać kupony i właściwie dostał wszystko, czego chciał otruć dostał kasę w postaci komisji majątkowej i zwrotów majątków kościelnych dostał religii w szkołach, czyli możliwość wpływania na wychowanie następnych po kolejnej dostał ustawę antyaborcyjną na tym też Kościołowi strasznie zależało, bo przecież każdy kolejny w wyborach z ambon słyszeliśmy, że koszt katolików jak głosować na katolika tak, że katolik nie powinien głosować na kogoś, kto jest przeciwko życiu w kolejne rządy pielgrzymowało do prymasa z pytaniem czy ewentualnie zaakceptuje ustawę antyaborcyjną takie właśnie formie, więc jeśli chodzi o debatę aborcyjną to od osiemdziesiątego dziewiątego roku kościół jest w niej bardzo silnie obecne teraz sondaże pokazują, że tego kościoła zaczyna się coraz więcej Polaków jednak powoli powoli, ale odwracać druga rzecz, której też się w książce to to środowisko feministyczne, które było wcześniej mocno elitarne skupione wokół naukowego ośrodka teraz coraz więcej kobiet wychodzących na ulice pokazuje że, że jest to coś co już zaistniało w mainstreamie no i pytanie czy nie mamy teraz takiej sytuacji, która gdzieś jest takim lustrzanym odbiciem tej sytuacji z osiemdziesiątego dziewiątego to znaczy że, że wahadło rzeczywiście się przesuwa i że dojdzie do tego, że jednak ta aborcja będzie dozwolona i mam nadzieję to byłby najwyższy, ale to tak można oceniać tylko pewnej perspektywy, więc możemy się spotkać za 5 lat poznać o tym to był dokładnie ten sam moment w osiemdziesiątym dziewiątym roku teraz trudno powiedzieć, ale faktycznie tak na postulaty feministyczne stało się mainstreamowe nawet Platforma Obywatelska, która part to partia od zarania trio od 20 lat zawsze stała na straży Świętego kompromisu i Walda Tuskowi, który teraz mówi, że tak kobietom trzeba dać prawa tac zdarzało się mówić, że on jest rozsądnym centrum nie za ekstremum tęczową ani czarna, czyli nie ekstra w postaci standardów europejskich praw produkcyjnych, a totalnym zakazem połączonym z karaniem, więc jeśli nawet Platforma niechętnie i oporem części posłów przyznaje, że dobrym rozwiązaniem jest pozwolić kobiecie, o ile zatwierdza psycholog decydować do dwunastego tygodnia ciąży to wydaje się też mocno zmienia też ta debata przyniosła na ulicy to dużo bardziej radykalna 0 zobaczyć hasła, które dziewczyny niosą dla nich ida kobiecości, która wydaje mi się w Polsce to dane dominowała albo zawsze, gdy była w tle jako wpływała tam nasze życiowe wybory albo ocenę naszych życiowych wyborów, czyli da matki Polki takiej, poświęcając się nie myśląc w ogóle o sobie, że wszystko dla dzieci dla męża i ojczyznę i dla religii, a mnie tam w ogóle nie ma to jedno SEK tanie egzotyczne Księżyca zupełnie obca no moja dusza nie rusza tak i nie będzie działał żaden dziadek zdecydował o tym co zrobi ze swoim życiem i to jest to jest przewrót to jest absolutnie fantastycznego zwróćmy, kiedy ten przewrót przełoży się na rzeczywistość prawną rozmawiałyśmy o książce Awards jest Katarzyny węże, której była naszą gościnią książka od jutra od 8marca w księgarniach nie książkę z 410marca chcą widzieć poleceń my polecamy polecam mamy też egzemplarze dla słuchaczy słuchaczek dla was małpa TOK kropkę FM dla was małpa TOK kropkę FM jeśli ktoś zechce od nas otrzymać egzemplarz książki Katarzyna wężyk jeszcze drugi adres przypomnę bilety małpa TOK kropkę FM z kolei dla tych osób, które chciałyby zgłosić się jakimś tematem albo po prostu podzielić jakąś historią z nami Katarzyna Katarzyna wężyk była naszą gościnią już mówimy do widzenia Anna Piekutowska Małgorzata Rucińska dobrego wieczoru Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BIULETYN REWOLUCYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA