REKLAMA

"Nie da się rozmawiać o kobietach, bez rozmawiania o dziewczynkach." O stereotypach i socjalizacji dziewczynek

A teraz na poważnie
Data emisji:
2021-03-08 12:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejnym gościem programu jest Sylwia Szwed wice naczelna pisma kosmos dla dziewczynek dzień dobry, gdzie dobre, gdyż 8marca dzień kobiet, więc porozmawiajmy o tym jak są realizowane są dziewczynki w Polsce jak się mają stereotypy płciowe jak one wpływają na na plany na aspiracje marzenia dziewczynek w Polsce notuje przede wszystkim się bardzo dziękuję za zaproszenie, bo pierwszy raz Fundacja już istniejemy 4 lata chcemy takiej wyraźny link między dziewczyn z kościoła Rozwiń » kobiecością takie wyraźne zainteresowanie rzeczywiście od tego bym chciała zacząć, że nie ma rozmawiania o kobietach bez rozmawiania o dziewczynkach myślę że, że to jest bardzo istotne, żebyśmy my jako społeczeństwo mieli świadomość tych stereotypów, które nie tylko działają na kobiece, ale też funkcjonują bardzo środowiskach rówieśniczych w szkołach wśród dziewczynek, ale też wśród chłopców i dzieci mają niesamowitą taką łatwość w przyjmowaniu przyswajaniu tych stereotypów jak bym się zastanowią nad tym nad tym pytaniem jak my jako społeczny społeczeństwo specjalizuje się dziewczynki, jakie stereotypy, jakimi one się mierzą stereotypami to jest na pewno taki stereotyp grzecznej dziewczynki i grzecznej dziewczynki, które jest szalenie pracowita nie kłopotliwa nie sprawiające problemów, ale niestety inteligentna i rzeczywiście dziewczynki są na ten temat badania, że życie dzięki w Polsce, ale też na świecie uważają, że nie dla nich jest błyskotliwość nie dla nich jest zdobywanie zdobywanie wysokich stanowisk i w przyszłości UKE w przyszłości kariery np. w naukach ścisłych, że inteligencja to nie jest ich mocna strona tylko właśnie pracowitość szron wynika, ale nie ma takich fajnych kobiecych wzorców nie ma i Lolek którymi dziewczynka w Polsce mogłaby akcja, za którą za, które mogłyby dziewczynki w Polsce podążać myślę, że po prostu ten w odpowiedzi z 1000 na NATO pytanie jedno z nich to jest oczywiście to to jest już strukturyzowane tego stereotypu, że w podręcznikach rzeczywiście np. dotyczących matematyki to jest Emma tam nie ma współczesnej matematyki czy rzeczywiście młoty współczesne matematyczki opowiadają swoje osiągnięcia, więc kiedy dziewczynka idzie do szkoły jestem matematycy ona czuje, że nie pasuje trochę do tego świata, a jak dobrze dzieli z matematyki nawet niedawno napisał do nas dziewczynka taki list, że dopiero czytając Kosa był świadomie się to jest okej żona lubi matematykę bo, bo to jest raczej dziedzina dziedzina dla chłopców liczenie rozcinanie RM łamigłówki to coś co za chłopców ale, odpowiadając na pana pytanie powiedziałbym, że nam się strukturalnie po prostu opłaca takie by społeczeństwo czerpie korzyść z tego, że dziewczynki chętniej przyjmują te wszystkie funkcje opiekuńcze dziewczynki chętniej są bardziej relacyjne, że bardzo zwracają uwagę na to co się dzieje wokół nich bardziej dbają o grupę to oczywiście wszystko wspaniałe cechy Fundacja kosmos to dziewczyna chodzi o to, żeby dopełnić ten obraz, czyli że można mieć świetne relacje i być empatyczny, ale można być śmigać z matematyki być w przyszłości program miską i zasilać IT w Europie w przyszłości mówi pani o matematyce czy przedmiotach ścisłych, ale obawiam się, że w humanistyce jest podobnie to znaczy no szybciej tutaj w szkole za wzór stawia na zestawie Eliza Orzeszkowa niż Irena Krzywicka czy Olga Tokarczuk, która chyba, że nie wpłynęła ja mam dzieci w wieku szkolnym lub też będę też mazurki córkę i demokracji akurat w wieku w wieku szkolnym, bo sukces pani młodsza i on się dowiedział z naszego domu o tym, że mamy noblistkę świeżą bliska to nie spieszy się z bliska z literatury ani nie dowiedział się tego w szkole rzeczywiście te te wzorce, jakby spływają za wolno tak w zeszłym roku też my też miałyśmy bliski w dziedzinie chemii myślę, że to jest taka wiedza tajemna, które bardzo długo jeszcze nie trafi do szkół, a szkoda, bo daje wydaje mi się, ale też właśnie fundacji mamy takie przekonanie, że to ma niezwykłą moc też naszych domach pokazywanie dziewczynkom swoją córką, że te kobiety osiągają sukcesy osiągają też nie stereotypowe tutaj cudzysłów dziedzina IT to jest trochę jak takie danie prezentu swojej córce powiedzenie np. że w nowej Zelandii jest niesamowita premier KTK Bożenka Tokarczuk dostała Nobla to są takie kotwice, dzięki którym one mogą się zakorzenić w sukcesie, jakim poczucie, że ja też mogę czy też mogę osiągnąć takie rzeczy no właśnie, ale porozmawiajmy o tych stereotypach, czyli takich kolein, które za, które ładuje, ale dziewczynki nasze córki dla sfery bardzo trudno się wyzwolić bo, bo to są kolejne budowane zarówno w domach jakich instytucjach edukacyjnych dokładnie tak, a czasami one też są na to jakąś kwestią kulturową powiedziałabym, że to co na pewno tutaj to zostało już wymieniane są rzeczywiście te grzeczne pracusie profesor ocena arkowcy zrobiła kiedyś taką takie badania dotyczące tego jak nauczyciele widzą uczennica widzą uczniów i rzeczywiście uczennice uczniów widzą jako taki dynamiczny chłopców dynamicznych, że być może nie przekładają się do nauki, ale co bardzo odważni i prą do przodu, a dziewczynki właśnie jako podległa uległa i takie mniej zwracające na siebie uwagę myślę, że tak grzeczna osi taki taki podleganie i brak innowacyjności to jest jeden z kolejnych takich stereotypów bardzo istotny jest też presja wyglądu która, chociaż wydaje mi się, że jest ono domeną nie tylko polską także kształtowaną przez współczesne media to jest terror sylwetki wyglądu to chyba właśnie szczególnie dotyka dziewczynek prawda dokładnie tak co badania, które mówią, że co druga dziewczęta w wieku takim nastoletnim odczuwa presję, żeby być piękną co to znaczy to jest tak naprawdę Kister sprzyja mi się w życiu nie powiedzie ja nie osiągną sukcesu i nie będą szczęśliwe, że nie będą atrakcyjne fizycznie, żeby taki warunek konieczny do tego, żeby mi się w życiu udało nawet jak ostatecznie wybiorę kierunek inny kierunek tak czy wybiorę powiedzmy karierę zawodową zostaną weterynarii konto to, żeby czuć się ze sobą dobrze, żeby społeczeństwo mnie jakby chwaliło zaakceptowało to musi być atrakcyjna fizycznie musi być odpowiednio ubrana musi być piękna myślę, że to łatwo też obserwować naszych rodzicielskich zachowania że, chwaląc chłopców na razie będziemy chwalić za to, że im się co się udało albo, że osiągnęli coś albo zrobili coś brak ryb brawurowa, bo to było śmieszne, a dzięki bardzo często będzie zachowane rzadko mówimy do syna, jaki jest przystojny, bo to brzmi trochę prawdy łup tak rzadka dziewczyn zapowiemy, że świetnie wyglądasz ma świetny ciuch i to się zdarza właściwie w każdej sytuacji imieninowe społeczne rozniesie to jest jedyna kreowanie jednak prawda stygmatyzowanie jest też artyzm wzmacnianie tylko część jej potencjał nie ma nic złego w tym, żeby dobrze wyglądać dobrze się czuć ze sobą, ale taka nadmierna rodzicielska nauczycielska koncentracja na tym wyglądzie właśnie sprawi, że do są też na to badania te dziewczynki w takim momencie dorastania tak zaczynają koncentrować się nawet na wyglądzie składają to tyle energii, że to nauka przychodzi na nie jest już priorytetem tak, bo najważniejszy jest ten wygląd w no właśnie jeśli chodzi o takie projekty marzenia zawodowe czy tutaj też widzi pani PISF stereotypy, które determinują wybory zawodowe dziewczynek no w ogóle jest jest na ten temat oddzielna oddzielna dziedzina wiedzy są rzeczywiście w Polsce takie padaczki, które zajmują się wyborami edukacyjnymi młodych kobiet rzeczywiście te wybory edukacyjne są szalenie cel szalenie ograniczone rzeczywiście moda młoda osoba młoda dziewczynka myśli o swojej przyszłej kariery Kryże do zawodowej to myśli o studiach humanistycznych myśli o zawodach opiekuńczych myśli myśli o tym jak będzie mogła nawet myśli również o karierze, czyli rzeczy jak dziewczynki do nas piszą do magazynu kosmos dziewczynek to one często chcą być influencerka chcą być barkami myślą o balecie aktorstwie piosenkarskie i to jest okej, ale to nie jest wszystko dlatego np. w kosmosie jak sobie radzimy w magazynie pokazujemy im, że można być też weterynarię można być matematyczką można być hokeistą powstają hokejowe grupy dziewczyńskie Oleśnicy w Wrocławiu i staramy się poszerzać tę profesor zważyć tira czy przybyć taksówkarską prawda tak myślę, że chce problematyczne to, że dla dorosłych kobiety rosłych mężczyzn to jest oczywista, że ten waha się z bardzo szeroki, że właściwie już bardzo mało zawodów, które wiążą się z 1 konkretną płcią, że jest bardzo sztywna i myślę, że dorosłych nasze banki mojej banki z pana pewnie banki jest to oczywiste, ale to nie przepływa do dziewczynek, zwłaszcza ze środowisk no nie wiem, ale nie tylko księdzem trudno metodami w księdze prawnik, więc tak dokładnie choć, aczkolwiek szczerze powiedziawszy to jest tyle nowych feministek katolickich, które dokładnie o to walczą żeby, żeby jako nad kobiet był otwarty no tak ja myślę, że przynajmniej w katolicyzmie to jeszcze daleka daleka droga ja ciekaw jestem pan co lekcje tańca, ale są np. parafie bicze są ministrantki i to wydawałoby się pani mnie to specjalnie nie nie wzrusza ani nie pociesza, bo to jest jakiś taki chyba mały ochłapy, które ten patriarchalny system próbuje udobruchać dziewczynki, ale zostawmy to, bo to dobra nie nasza domena ciekaw jestem na ile właśnie ta socjalizacja dziewczynek wpływa później na np. na różne nierówności na torze w dalszym ciągu jest ten GAP, czyli przepaść między zarobkami mężczyzn i kobiet w do naszej perspektywy to jest niesamowicie powiązane i rzeczywiście tylko 14% posiadających w zarządach spółek w Europie osób to są kobiety mamy bardzo niską reprezentację kobiet wśród na laureatów nagrody Nobla bardzo mały procent rektorów wyższych uczelni kobiecych rektorów, więc to są to jest trochę, jakby stan który, których konsekwencją tak naprawdę wychowywanie kobiet w moim wieku myślę, że to co się teraz dzieje to, że powstają takie programy, które wzmacniają dziewczynki wstęp fundacje i różne fajne akcje, które będą dziewczynki promowe sprawi sprawi to one będą odważniejsze w tych wyborach po co jest wyborach edukacyjnych to co jest paradoksalne to dziewczynki zasadniczo uczą się lepiej od chłopców jest właściwie coś co mnie nieustannie zaskakuje, że on nawet w tej materii matematycznej w testach międzynarodowy osiągają wyższe za wyższe wyższe noty, ale nie potrafią potem tego przeskoczyć i pójść krok dalej i rzeczywiście wejść na tę Polit Politechniki i złapać te zawody inżynierskie czy rzeczywiście wejść do też do dziedziny IT w Europie w Polsce czyli jakby mamy taką straconą steki stracone potencjał taką niedokończoną rewolucję myślę, że to jest wielka wielkie wyzwanie dla trans współczesnych rodziców, żeby swoich córek nie nie podcinać skrzydła w tym temacie, ale myślę, że przede wszystkim właśnie w tych dziedzinach ścisłych jest w dalszym ciągu taki no taki stereotyp, że to nie jest dla dziewczyn czy też dotyczy to innych dziedzin także myślę, że to jest właśnie głównie to są nauki ścisłe to są też po prostu wysokie stanowiska stanowiska zarządcze to jest też duży biznes myślę, że to są te tematy bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę pani, a także wszystkim naszym słuchawką z całego serca życie wreszcie pełni praw, a nam mężczyznom życie przede wszystkim empatii i tego, żebyśmy zawsze Stali po stronie praw kobiet i żebyśmy dawali kobietom takie poczucie, że nigdy nie będą szły same Sylwia Szwed wice naczelna pisma w kosmos dla dziewczynek był była państwa moim gościem bardzo dziękuję to przechodzimy co przygotowaliśmy dla państwa z Katarzyną Murawko program wydawał Bartłomiej Pograniczny realizował Kamil Wróblewski za chwilę informacje, a po nich połączenia, na które zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA