REKLAMA

Małgorzata Mirga-Tas, laureatka Paszportu "Polityki" w kategorii sztuki wizualne

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-03-10 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:32 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Małgorzata Mirga-Tas - polsko-romska artystka wizualna, malarka, rzeźbiarka, edukatorka i aktywista, laureatka Paszportu "Polityki" w kategorii sztuki wizualne

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Małgorzata Mirga teraz artystka sztuk wizualnych malarka rzeźbiarka i aktywistka jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dobry Małgorzata Migas laureatka paszportu polityki w kategorii sztuki wizualne za sztukę, która efektownie niebanalnie mądrze opowiadał tożsamości dziedzictwie za szukanie tradycji Romów ciągle aktualnych wartości i uniwersaliów tak brzmi uzasadnienie paszportu polityki dla pani co dla pani Rozwiń » oznacza mądrze opowiadać o tożsamość mądrze opowiadać o tożsamości myślę, że mądrze opowiadać o osobie i o o swojej kulturze i o otoczeniu, w którym żyje i przybywa, dlatego że będąc pochodzenia romskiego inaczej po inaczej tak by patrzy na pana na Romów i tak by od środka i opowiadam nie tylko oni i kultu też obie ręce w klerze tu chodzi, żeby też pokazywać, bo pierwsze pozytywne wartościowe rzeczy związane z Romami, a albo też opowiadać o o historii, która jest częścią dziedzictwa polskiego UP dla mnie bardzo ważne wiem, że często pani powtarza, że jest trój tożsamość owa i że na pierwszym miejscu mówi pani o sobie artystka, więc jak to jest jestem ciekawa od początku wiedziała pani, że wątki romskie będą podstawą pani sztuki czy jednak miała pani taki moment, że na krakowskiej ASP chciała zająć się zupełnie inną tematyką no ja to już kilka razy chyba też opowiadam komuś w wywiadzie, że myślę, że ten wątek związany z Romami zaczął się dopiero tak mocnej konkretnie dopiero po studiach w trakcie studiów założyliśmy Stowarzyszenie studenckie romskie i i toteż trochę wpłynęło na mato na te pierwsze pierwszy był aktywizm, a później jak działania związane ze sztuką wcześniej na studiach myślałam o, a myślami temat tak nie myślą o tym, że powinnam w tym momencie nie wiem realizować nie wiem sztukę poprzez nie wiem co tożsamością sztuka tak tylko raczej chciałam się nauczyć jak dziecko tak wszystkiego co dotyczy sztuki tam rzeźby malarstwa rysunku wiem, o czym raczej chyba bym powiedział, że to się po studiach jakoś tak wykreowała mam ja faktycznie mówię raczej mówię znajdzie jestem ramką Polką, a wszystko o CIT w tej kolejności, ale tak czujesz się i czuje się, bo jestem ramką, ale czy jesteś Polką Polska co dzieje się w Polsce dla mnie bardzo ważne nie pochodzi pani ze szczepu berlinka Roma mieszka w romskiej społeczności czarnej górze na pograniczu Spiszu i Podhala no swojej sztuce pani czerpie wprost bezpośrednio z tego co co panią otacza czy czuje się też pani trochę taką kronikę Arką romskiego osób w rodzaju także romskiego etnografa czy czy też traktuje pani sztukę bardziej misyjną w sensie przełamywania stereotypów na temat Romów w Polsce palacze nie powiedziałem, że etnografa po pierwsze jestem daleka od etnografii Zappy i tam się trochę źle kojarzy w żaden sposób nie koloryzuje swojej społeczności pokazuje wszystko po tak jak ja sama chciałabym też być odbierana, dlatego że inni patrzą na nich okiem z zewnątrz tego środka więc, gdy taka różnica, a propos takiej definicji wojsk etnografii w ofercie myślałam tak czy się na szczycie czuje się generalnie pokazuje rzeczy, które są dla mnie ciekawe i też zwracam uwagę innych na to, że nie do końca musimy być wiecznie odbierani w taki bardzo stropy typowy sposób tytuł nie wiem bieda szarość czy nie wiemy czy choćby tylko niewielu kolorowe spódnice i taniec jesteśmy normalnym no ale społeczeństwo normalnymi ludźmi, którzy też odczuwają nie wiem radości, bo itd. którzy marzy mają bardzo pogodni spotkasz w jaki sposób pokazuje portretuje tych obrazach czy w czwórkach nie obejmuje też różne takie historyczne wątki tary związane z Romami myślę, że to co robi to jest przełamywanie stereotypów, że tutaj pani powiedziałam, że względy nie chciałabym pokazywać nadzwyczaj w ogóle, więc jeżdżących taborami kolorowych śpiewających przebłysku, choć i tak moje obrazy są pełne nie wiem kolorów bogatych tak dalej ale, toteż też, że taki mój odbiór mojego własnego no bo moje odczucia związane z tymi konkretnymi osobami romskie kobiety to też jest taki ważny temat pani ani sztuki wraz z nimi stworzyła pani ostatnie zresztą Kaczor, który był pokazywany na wystawie w Bytomiu romskie kobiety czyli kto dziś przede wszystkim polskie kobiety, czyli kobiety, które są bardzo dlaczego, dlaczego akurat ten projekt, dlaczego akurat w tym momencie podejmuje te wątki, bo to jest wszystko ważne nie tylko ze względu na to co teraz dzieje w Polsce, ale też ze względu na Romów tak romskie kobiety, które dla mnie są bardzo ważne ja chciałabym wierzyć chciałam w ogóle zwrócić uwagę ma ważne postacie ogólna kobiety, które takim bardzo hermetycznym środowisku produkcyjnym są też takimi bohaterkami dla swoich rodzin dla kultury romskiej dla społeczeństwa itd. więc te chciałbym zwrócić uwagę na zaczęło się od projektu taką kuratorką ośrodkom Marioli NT, gdzie prezentowałam kilka, aby ważne kobiety płacą Teresa Mirga była też m.in. moja babcia, która dla mnie jest taką Super bohaterką 2 sporo zmieniło w naszym życiu życiu swoich dzieci i też wnuków to w ogóle wszystko później, jakby miało swój wpływ jej sposób myślenia kim była i czy mają KO czy akt dobroci czytam kilka innych kobiet, które już teraz nie wszystkie wymieniłem, ale które się pojawił na naszych pracach i oczywiście niektóre są w ogóle kobiety, które sporo osiągnęły w i też, że i mają spory wkład w dziedzictwo kultury Romów, ale też takie bardzo proste kobiety, które dbają o edukację swoich dzieci dbają o to żeby, żeby coś w życiu się zmieniło, więc starzy dla mnie ważne, że to zresztą takie Super bohaterki zmagają się z tymi przeciwnościami i tym co, czego doświadczają w swojej sztuce pani podejmuje również temat romskiej zagładę stworzyła pani m.in. pierwszą na świecie pomnik upamiętniający Poraj MOS pomnik staną się obok Borzęcina dolnego został zdewastowany, a następnie odbudowany stoi nadal tak stoi nadal tam wiem, że tam ludzie, którzy mieszkają w Szczurowej Borzęcinie i Żabnie oddają służby różnicy nie stało zresztą bardzo też przeżywali, że coś takiego się wydarzyło było 2016 roku to te ten temat w ogóle już wcześniej tak by był przeze mnie podejmowanym w okresie wraz z Marcinem Prusem Krzysztofem Gilem zrobiliśmy, lecz mieliśmy wystawę w Warszawie likier dobrą czy to znaczy przerwana podróż i też dotyczyła w ogóle zagładę Romów funkcjonował tak jest, bo mogą podejmowane przeze mnie kilkakrotnie też przy w ramach projektów czy warsztatów z młodzieżą dziećmi czy dorosłymi Zającem i pomniki i tak to jest bardzo ten temat jest bardzo w sumie ważne, bo też bym edukuje i moi też myślę, że warto o tym mówić tak mało płot mówi się wtedy tam wydarzyło do 28marca w galerii Arsenał w Białymstoku do zobaczenia panie wystawa wyjście z Egiptu, na którą składają się 3 cykle prac na tej wystawie właśnie na stawie można powiedzieć upamiętnieniem tego tego pierwszego pomnika Borzęcina tak tak, bo to, dlatego że tak Bokka czy ta wystawa podzielona na 3 takie ferie jest podróż jest osiedlanie jest zagłada i pokazaliśmy tam część daję tego co było w kaplicy w Orońsku myślę że, że to bardzo dobrze, że jakby tam w tym momencie pokazywałem grałem to też, że edukuje i jest ten element naszej historii dla mnie bardzo ważne, więc ręce cieszę się, że należy, że ta wystawa mapy Tatr wszyscy podobno po tym, jak przywiozła pani ze sobą do czarnej góry bodajże zniszczone fragmenty pomnika taki lat temu roztrzaskał tego pomnika to ludzie traktowali jak relikwie noty tak, ale też w momencie, kiedy były przekazywane to niektóre osoby do mnie podchodziły prosiły o choćby kawałek, więc tak traktować tego, że za domem pomnik był trzeba od tego zacząć już został przekazany elementy i postacie i drzazgi dłoni tak dalej głowa ucięte głowy zostały przekazane w trakcie taboru, które organizuje muzeum Etnograficzne wy w Tarnowie to jest taboru pamięci i tam oczywiście zjeżdżają przyjeżdżają ludzie, którzy tam chcą, żeby doświadczyć tego poznać wszystkie miejsca, gdzie koniec ten ma szlak ma tryb makro logiczne i a tam przyjeżdżają Romowie nie Romowie, więc tak bardzo zainteresowany tym także to jest jak sama też traktuje te drewniane szczątki i taki sposób że, że one tak mają jakąś taką energię tego co się tam stał jeszcze wracając do wystawy, której wspomniałem galeria Arsenał w Białymstoku do również prace, których punktem wyjścia jest europejska tradycja przedstawiania Romów głównie bazują zamiast o typach na uprzedzeniach pani tę tendencję niejako podważa jak mówił w jednym z wywiadów kurator wystawy Wojciech Szymański odzyskuje kontrolę nad ich wizerunkiem tak tak myślę, że to jest rzecz, że to jest częściowy tej wystawy, którą pracowałam jest ma podpowiedział Wojtek Wojciech Szymański tak to jest to jest dokładnie, że odzyskuje czy naprawiam czy też odczaruje czy też opery o tak obserwuję ten ten negatywny wizerunek, bo tak by to co pokazał rzeką to pokazał domów czy ten TEN-T ludy no medyczne, które podróżowały wcześniej były nazywanego z Egipcjanami tak naprawdę to co są Romowie on pokazał to bardzo negatywny, więc i ten wizerunek w ogóle, jakby przez lata był powielany i a ja w tym momencie tak odzyskuję mam wrażenie, że też w jaki sposób naprawiam to powieki odbyliśmy też przedstawiającym mam nadzieję, że to się udaje, używając jakich środków przede wszystkim myślę, że mogę nazwać te kolażu patchwork, bo też część tej sprawy malowane one są szyte, ale są też malowane i wyszywane to wielkoformatowe wolno sporej wielkości są też te prace w tym materiały są, jakby z odzysku z tego co wiem to członki, które tam kolaże, które zostały, jakby uszyte z materiałów oczywiście nie nowy, bo to już od jakiegoś czasu kontynuuje, że wszystko co co też dostaje jakiejkolwiek ubrania od obronne czy tam przyjaciół tak dalej one mają swoje miejsce ze w moich pracach, jakby mają też swoją przez to też mają swoją energię dobrze wiem od kogo jest, jaki materiał co mnie bardzo Love był też tym co daje jakiś dobrej energii i dodatkowego kontekstu, bo do tej pracy, więc jeżeli chodzi o te potworki to też część się tak jakby część się tych materiałów, bo zakupione w secondhandach tam kończyła landach jak nazywamy i tam też często było także, jakie przywoziła te materiały to od razu wymieniałam Hertza, która jest rodziną na rzeczy, które są dla mnie czeka od nich rzeczy, które były ciekawe czy też ciekawa sytuacja, że mam konkretną rzecz od nich mamy cioci wujka itd. więc także przez ten przekaz staje się bardziej wyrazisty bardzo dziękuję za za rozmowę, a państwo przypominam, że jeszcze do 28marca w galerii Arsenał w Białymstoku wyjście z Egiptu, czyli wystawa Małgorzaty irgi ta Małgorzata Mirga ta artystka sztuk wizualnych malarka rzeźbiarka aktywistka i laureatka paszportu polityki w kategorii sztuki wizualne była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, rozmowę z Małgorzatą Furgą tez również w dzisiejszym numerze tygodnika polityka zachęcam do lektury do usłyszenia czesne informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA