REKLAMA

Lex Rhodia i piraci

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-09 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest pani prof. Anna Karwacka katedra prawa rzymskiego wydziału prawa i administracji Uniwersytet kardynała Stefana Wyszyńskiego dzień dobry witam serdecznie pani profesor dzień dobry witam państwa przyznam szczerze, że jestem trochę nie zaniepokojony ani ani niezaspokojony tylko zaniepokojony pani fascynacją piratami, bo to jest kolejna nasza Rozwiń » rozmowa i mam wrażenie że, że od czasu do czasu wieści piraci się w skałach pani słów czają, a czasami wyskakują bardziej, a czasami po prostu czekają na sprzyjającą okazję właśnie oni czekają na sprzyjającą okazję, dlatego że po tym, jak na sam dr na ich temat to potem nagle z zadziwiającą regularnością zaczęło się okazywać, że jest jeszcze bardzo dużo ciekawych rzeczy, które można o nich napisać, a których w doktoracie jeszcze nie zdołała wyszukać także to nie skłania ku temu, żeby cały czas tego tematu wracać dzisiaj rozmawiamy o lex rozbija, czyli to jest generalnie podręcznikowo ustawa rosyjska odrzućcie morskim, czyli lex rozjadą jak to natomiast prawda jest taka, że Bóg 1 wie co tak naprawdę było generalnie rzecz biorąc wiadomo, że od czasów najdawniejszych w basenie morza Śródziemnego były różne cywilizacje, które możemy radziły sobie doskonale poczynając od cywilizacji nie wiem słynnego króla Minosa na Krecie poprzez właśnie rzeczoną wyspę Rodos, która też na morzach panowała niepodzielnie to przez dosyć długi czas i z całą pewnością w tych społecznościach ustalało się pewne reguły związane z tym w jaki sposób należy funkcjonować na morzu i prawdopodobnie lex Rosja jest właśnie takim zbiorem reguł zaczerpniętych z tego dawno już funkcjonującego zwyczaju Morskiego na razie Rzymianie mieli duże zapotrzebowanie na jakieś sensowne regulacje w tym względzie, bo zaczęli pływać po morzach i po prostu zaczęło to być potrzebna, więc prawdopodobnie na sobie to do jakiego stopnia zaadaptowali do swoich potrzeb i czym było może dla Rzymian morze dla Rzymian było po pierwsze, chyba ogromną okazją do tego, żeby po pierwsze z zintensyfikować podwoi podboje, ale również, żeby zintensyfikować handel morski, chociaż Rzymianie nie byli wcale ludem, który jakoś z morzem czuł się dobrze od samego początku jeden z ze słynnych bada, czyli Anelka są podział nawet, że ziemianie byli takimi szczurami lądowymi, którzy z morzem w ogóle nie nie chcieli mieć nic wspólnego natomiast potem różnego rodzaju przede wszystkim potyczki wojenne skłoniło Rzymian do tego, żeby a, żeby zmienić zdania, a w szczególności chodzi tutaj wojny punickiej kiedy, które toczyły się po prostu na morzu nie było innej innej możliwości natomiast jeśli chodzi o drugą stronę medalu to jest oczywiście kolosalne ryzyko, które w starożytności było dość oczywista, a może było po prostu nieprzewidywalnej bardzo niebezpieczna ze względu na to, że ani statki niebyły doskonałe ani instrumenty nawigacyjne nie były doskonałe to oczywiście można się było spodziewać rozmaitych kłopotów odłóż morskich poczynając poprzez skały różnego rodzaju niebezpieczne miejsca po właśnie piratów, którzy od najdawniejszych czasów grasowali pośród ciemno może co zwykle grasowali bez jakichś większych przeszkód czy, czyli wyprawa na morze oznaczało tak jak pani powiedziała mielizny sztormy skały burze i piratów, a skoro tak to dobre prawo powinno mieć jakąś klauzulę na tzw wszelki wypadek, czyli na sytuacji, kiedy jak rozumiem coś się dzieje ktoś coś utracili miejmy nadzieję, że to jest tylko towar czasami być może życie z powodu właśnie mieli zyskał sztormu burzy czy też czy też ataku piratów, czyli generalnie siły wyższej to jest w ogóle dosyć ciekawe bo kiedy Rzymianie wymieniali przypadki działania siły wyższej to bardzo duża część miała właśnie związek z morzem, a siła wyższa to jest nie tylko takie zdarzenie o charakterze zupełnie naturalnym jak właśnie burza morska, która zresztą w literaturze starożytnej zwykle bywała opisywana niezwykle barwnie od Homera poczynając aż po właśnie na atak piratów którzy, który też był uznawany za przypadek działania siły wyższej, mimo że jest tam bardzo silny czynnik ludzki to jednak było to także zdarzenie, które ma stanowiło coś nieprzewidywalnego i czemu trudno się było czy ręcznie nie dało się oprzeć na tu pojawia się problem prawne na ile rzeczywiście można uznać atak piratów w każdym wypadku za działanie siły wyższej, bo czasem, kiedy statek był np. bardzo dobrze przygotowane do odparcia takiego ataku albo kiedy mógł z łatwością uciec no to można się zastanawiać czy rzeczywiście wtedy możemy mówić o sile wyższej czy nie natomiast w większości wypadków rzeczywiście tak było bardzo rozumiem, że w momencie, jeżeli my statkowi czy też załodze udaje się uciec albo udaje się odeprzeć atak no to nie powinniśmy mieć do czynienia przeważnie ze stratami no, więc właśnie nie do końca, bo po pierwsze, oczywiście atak piratów może się skończyć stratami materialnymi, bo oni mogą statek np. nie wiem podpalić albo albo po prostu fizycznie zniszczyć jakieś rzeczy chociażby sprzętowa nie samego statku natomiast z drugiej strony pojawia się jeszcze 1 kwestia, która była właśnie przede wszystkim przedmiotem moich badań to znaczy kwestia tej potencjalnej ucieczki przed piratami, bo tak jak w przypadku burzy morskiej, w trakcie której czasami zachodzi konieczność odciążenia statku tak samo w przypadku ataku piratów mogło być tak, że wyrzucenia czegoś za burta, a zatem właśnie odciążenie statku mogło spowodować, że ten statek stanie się lżejszy bardziej zwrotne i dzięki temu będzie miał jakiekolwiek szansę w tym w tej ucieczce przed piratami przez statki piratów zwykle były bardziej zwrotne szybkie i mniejsza niż statki handlowe miejmy taką nadzieję, chociaż teraz mówimy oczywiście było tak wesoło zwykle nie było było minęło dobrze, czyli rozumiem, że prawo musiało być przygotowane na taką ewentualność, że o to, ponieważ może to także handel może to przewożenie szybkie przewożenie towarów, ale te towary można na morzu utracić z tych powodów z powodu siły wyższej, której mówiliśmy i do tych elementów siły wyższej oprócz mielizny sztormów czy Bush zaliczali się także piraci, a skoro z powodu siły wyższej można było utracić częściowo całość towaru NATO pojawia się kwestia jakiegoś odszkodowania ewentualnie pojawia się kwestia odzyskania rozumie, że od burzy się trud trudniej odzyskuje niż od piratów, ale ale, jeżeli mamy do czynienia z opcją odzyskania no to należy się zastanowić i tutaj jak rozumiem to lex Radia, którym to właśnie to jest kolejne pytanie, czyli ile ile wiemy o tym prawie i co na podstawie tego co wiemy o tym prawie w jaki sposób mógł taki podział łupów wyglądać albo może podział kosztów pewnie byśmy bardziej nie powiedzieli, ale proponuje pani profesor, abyśmy do tego wątku, jeżeli pani pozwoli powrócić po informacjach Radia TOK FM, a to już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwa i moim gościem jest pani prof. Anna Karwacka z katedry prawa rzymskiego wydziału prawa i administracji Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego informację o godzinie dziesiątej 20, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa i moim gościem jest pani prof. Anna Karwacka z katedry prawa rzymskiego wydziału prawa i administracji Uniwersytet kardynała Stefana Wyszyńskiego dzisiaj lex Radia i piraci czyli w jaki sposób dochodzić strat z handlowych jak rozumiem w przypadku pojawienia się siły wyższej sztorm burza mielizna skały albo piraci właściwie forma jeszcze do lex Radia, bo powiedziała pani, że trochę wiemy trochę nie wiemy, ale co wiemy, skąd wiemy na podstawie czego wiemy na podstawie czego nie wiemy albo wiemy, czego nie wiemy to, że tak przede wszystkim podstawową podstawą źródłem naszej informacji są jak zwykle prawie rzymskim Justynie chińskie gęsta, czyli zbiór wypowiedzi prawników tam nie wszystkie teksty są dla nas jasne oczywiste nad niektórymi można się zastanawiać natomiast jedno jest pewna lex Rosja była uregulowana kwestia tzw. z rzutu Morskiego, który polegał na tym, że w przypadku zagrożenia, jakim zdarzeniem o charakterze siły wyższej tutaj turyści bardzo często mówią burze morskie, ale moim zdaniem z i różnych tekstów można wnioskować, że pościg piratów też można do tych zdarzeń zaliczyć, a jeżeli kapitan podjąłby decyzję o wyrzuceniu części towarów za burta czasem zresztą zdarzało się, że trzeba było też wyrzucić sprzęt trzeba było ściąć maszt na także te straty mogły być znacznie poważniejsze niż tylko jeśli chodzi o sam towar okaże się, że w takim wypadku należało rozliczyć straty z kupcami, którzy przewozili swój towar statkiem i teraz w handlu morskim w starożytnym Rzymie generalnie królowała najczęściej umowa najmu i ona mogła oglądać na różne sposoby w zależności od tego jak strony się mówiła mogło być tak, że kupiec wynajmował miejsce na statku i to była to był wtedy najem rzeczy na czyje wynajmował miejsce, w którym przewoził swoje towary mogą być też także on umawiał się na kapitana statku rządu wie, że te towary w określone miejsce to był wtedy najem dzieła oczywiście w zależności od rodzaju tej umowy strony mogły się różnie nazywać 1 strona zawsze była lokatorem druga konduktora i odpowiednio tę stronę przysługiwały skargi a gdzie lokacji dla 1 jak w kondukcie dla drugiego natomiast problem polega na tym, że ten węzeł prawne stosunek prawny był zawiązane wyłącznie między kupcem, a kapitanem statku i teraz, jeżeli na statku przewożą swoje towary załóżmy 3 kupcem i jeden z nich poniosło stratę to on może wg takiego standardowego prawa zobowiązań wystąpić ze skargą wyłącznie przeciwko kapitanowi, czyli 2 pozostali kupcy byliby zupełnie wyłączeni z jakichkolwiek konieczności partycypowania w stratach natomiast na podstawie lex Rosja uznawano, że kapitan ma w stosunku do tych pozostałych 2 kupców roszczenia regresowe, czyli on rozlicza się z tym kupca, który poniósł stracę z 1 strony, czyli rekompensujemy stratę, ale sam ma skargi przeciwko tym pozostałym kupcom tak, żeby wszyscy proporcjonalnie partycypowali w tej stracie naj to oznaczało, że w miarę rozsądnie w miarę sprawiedliwie można się było zatem podzielić i to najważniejszy jest pomysł rzymskich prawników na to dlaczego tak było, bo oni po podkreślają, że tutaj chodzi o to, że ten wrzód jest dokonywane w interesie wszystkich osób, które płyną statkiem czy przewożą tym statkiem swoje towary, bo czasami wcale nie musiało być także sam kupiec płynął statkiem każdym razie, ponieważ w interesie wszystkich tych osób z uratowania statku wobec tego wszyscy muszą się kolokwialnie mówiąc złożyć na tę stratę to też ułatwia jak rozumiem sprawy w ten sposób, że to chciałby się to wszystko jedno czy towar wyrzucą za burtę to oczywiście nie jest wszystko jedno, ale co jest lepsze rozwiązanie, bo i jeden z kupców może powiedzieć zaraz, dlaczego akurat mój 20 za burtę przecież z i dowolne inne mogły leczyć za burtę tymczasem tak jest w związku z tym, ponieważ zwykle not temu towarzyszyło też dosyć silne emocje ogromny strach to nie był jakiś wielkich problemów i najczęściej załoga i wszyscy pasażerowie bez szemrania wykonywali polecenia kapitana, chociaż jak można się dowiedzieć jednego z tych dowcipów, których też rozmawialiśmy różnie z tym bywało mianowicie tam jest mowa o statku, który wpadł w jakąś dosyć po potężną burzę morską na wszyscy rzucili się do wyrzucania towarów za burtę, a tymczasem ten przysłowiowy Mędrek stał sobie dość spokojnie przyglądał się temu wszystkiemu i kiedy współpasażerowie podbiegli do niego prosząc, bo też wyrzucił swoje towary on wyciągnął zza pazuchy skrypty dłużne, czyli dokument poświadczający zawarcie jakiejś umowy pożyczki i 1,51 000 000, które tam były, bo było zapisane skreślił pół 1 000 000 i powiedział partiach statkowi użyłem także także różnie bywało natomiast sama sytuacja, kiedy konieczne było zrzut jest bardzo typowano się pojawi też w dziejach apostolskich także także bardzo bardzo różnych źródłach można o tym przeczytać czasem sytuacje były bardzo dramatyczne czasem trochę mniej, ale w każdym razie na pewno na pewno nie była to sytuacja rzadka odosobniona, ale my o tym z o prawie dotyczącym zrzutu raczej wnioskujemy czy mamy gdzie czarno na białym albo tak powiem relaksem na betonie czy czy coś znaczy jeśli chodzi o o ligę staną tam jest wprost powiedziane to fragment, w którym kąpiele to Justyna jest przepisali od Paulus SA, że w lex Radia uregulowano, że jeśli z powodu konieczności odciążenia statku zostanie dokonane zrzut towarów to wszyscy muszą się złożyć na to co w interesie wszystkich zostało zostało na utracone także no generalnie jest oprócz tego jest ileś tam właśnie tekstów literackich, które o tym mówią w tym ten dowcip z chwilą Llosa ich dzieje apostolskie, ale oprócz tego i poezji i na niej np. ujął analiz jest na opisana burza morska w czasie, której sternik już po prostu nie był w stanie zapanować nad statkiem dokonano zrzutu, ale okazało się, że to jeszcze za mało trzeba było ścinać maszt i statek ostatecznie się uratował także także dość często, choć Niewiem dość czasu nie umiem powiedzieć, jakie były statystyki, ale w każdym razie wiemy na pewno, że w wielu przypadkach ten z ludzką kończył się kończył się szczęśliwie oczywiście straty zostały poniesione, ale przynajmniej udało się uratować statek załoga pasażerów, a taki statek piracki to łatwo można było dostrzec przecież z pewnością nie powiewał czarnej Bandery z piszczelami czaszką no tak czaszki czaszki rzeczywiście pewnie nie było widać natomiast na z takiego bardzo ciekawego dzieła obrazków, czyli Magin oraz silos strata takiego red oraz przełomu 0102. wieku naszej ery, ale wiemy, że dość często te statki pirackie były charakterystyczne to znaczy on opisuje okręt, który porwał Boga Dionizosa to jest bardzo słynna met mit o tym jak dzień za spoza mienia potem piratów delfiny natomiast ten okręt wg ilustrator sam był bardzo jaskrawo pomalowane na dziobie miał wymalowane oczy rufa miała kształt ogona ryby czy już potwora Morskiego także generalnie ten statek od razu z daleka rzuca się w oczy teraz nie wiadomo na ile to było standardowa natomiast, ponieważ zwykle w tekstach literackich jest napisane, że załoga dość szybko orientuje się, że ścigana przez okręt piracki wobec tego należy się spodziewać, że w większości przynajmniej wypadków to okręty były dość łatwo rozpoznawalna w związku z tym zaczyna uciekać z tym, że piraci po pierwsza byli dość sprytni mieli na swoich informatorów w sportach wiedzieli doskonale, na które statki warto jest mówiąc kolokwialnie zapolować i potrafili czasami dużą determinacją czekać na sprzyjające warunki, bo np. w jednym z romansów hellenistycznych jest opisana taka sytuacja, kiedy statek piracki nie był w stanie do kont do Pogoni 3 statku handlowego ze względu na to, że tamten był większy i w czasie, kiedy był przy dobrej sprzyjający wiatr tam statek płynął po prostu szybciej natomiast przy aucie okazało się, że statek piracki jest w stanie bez żadnego problemu doścignąć na ten okręt handlowy także no duża determinacja czasami, a tutaj ze strony piratów bywała, ale co ciekawe źródła mówią też o tym, że statki handlowe dość często czy kapitanowie statków handlowych czasami przynajmniej potrafili wymyślić jakiś sposób na to, żeby piratom się wymknąć oczywiście najprostszy sposób to było przebicie jakiegokolwiek portu natomiast zdarzały się albo powrót do portu wejścia no jeśli się dało, bo te statki pirackie zwykle dość skutecznie potrafił blokować rzadko kiedy w ogóle piraci tylko 1 statkiem atakowali częściej mieli więcej natomiast zdarzało się nie przybijali jakiś miejsca, gdzie np. znajdowała się świątynia i najcenniejsze towary deponowania kapłanów znaj wtedy była nadzieja na to, że żona przetrwają, a to ciekawy wątek, bo rozumiem, że co, jeżeli i to warte trafił do kapłanów to opierać mówi o ich to już na pewno nie chodzimy do świadczeń czy to jest w ogóle ciekawa rzecz, bo okazuje się rzeczywiście tak, a dlatego, że jest taki tekst w tej chwili sobie nie przypomnę gdzie, ale chyba u Liwiusza, którym jest mowa o tym, że któryś z tych późno republikańskich wodzów, żeby nie skłamała chyba Antoń już zabrał skarby z ze świątyni, mimo że nawet piraci wcześniej nie ważyli się tego zrobić, a to w takim razie proponuję byśmy także do tego wątku powrócili po informacjach Radia TOK FM pani prof. Anna Karwacka z katedry prawa rzymskiego wydziału prawa i administracji Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego z państwa moim gościem informację o godzinie dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu off czarek po wcale państwa i moim gościem jest pani prof. Anna Karwacka katedra prawa rzymskiego wydział prawa i administracji Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego rozmawiamy dzisiaj lex Radia i piratach czyli w jaki sposób rozłożyć ryzyko byśmy powiedzieli dzisiaj, czyli albo jak w jaki sposób zarządzać ryzykiem, kiedy jeden z elementów są piraci, ale rozumiem to zarządzenie ryzyko ryzykiem dotyczyło także innych przypadków, o których mówiliśmy tzw. sile wyższej, czyli różnego rodzaju katastrofy morskie mielizny skały raz burze sztormy itd. tak dalej czy rozumie że, że piraci byli tylko czas częściowo po nielegalnej stronie rzeczy czyli, jeżeli chodzi o przywłaszczenie sobie czyjeś własności to chętnie i w ogóle nie przeraża nas to natomiast, jeżeli chodziło o przekroczeniu murów świątyni i zabranie zdeponowanych tam towarów to pojawia się problem etyczny czy generalnie wśród wielu tak wielu tekstach starożytnych pojawia się taki taki wątek, że pewne prawa są święte nawet dla piratów i oczywiście jasna sprawa, że to różnie bywało, że na pewno zdarzały się wyjątki, że niektórzy piraci byli absolutnie bezwzględni, ale proszę pamiętać, że te społeczeństwa, lecz ludzie nie bywali bardzo przesądni i w związku z tym przekroczenie pewnych granic mogłoby spowodować np. taki herb Szpila piratów zostanie po prostu opuszczony przez swoich ludzi tak samo myślą np. nie podzieli się łupem no, toteż może może się liczyć dosyć przykrymi powiedziałabym gardłowym nawet konsekwencjami dla tak, ale to jednak dzielić się łupem, a drugie to jest powiedzieć Słuchajcie tam są świetne łupy ale, ponieważ są świątyni to o NATO to nie waha to prawda to jest rzeczywiście dziwne rzeczy podejrzewam, że to mogło nie dotyczyć wszystkich tylko tych ważniejszych miejsc kultu nie wiem nie wiem na ile na ile to była powszechna praktyka, ale tak jak mówię ze względu na to, że w kilku tekstach źródłowych się pojawiają takie informacje to myślę, że dzisiaj zaufać dobrze, ale co jeszcze, choć szczegóły rozmów ze swoją drogą też to byłoby interesujące, jeżeli mamy na karku statek piratów jak przebić do portu odnaleźć świątynie i przenieść ten cały towar przecież coś chyba robi dłużej niż 10 minut no myślę, że tak myślę, że znacznie dłużej pytanie jest takie czy piraci w ogóle zdecydują się zaatakować w miejscu, w którym jest dużo ludzi dużo świadków miejscu, w którym nie jest tak bezpiecznie różnie, bo dobrze, a co, a co, a co piraci mogą z takim towarem zrobić rozumie, że nie tylko chodziło o konsumpcję, ale rozumie, że towar można było za to można potem było wziąć okup, ale przecież towarem godzić bywali także ludzie tak czy generalnie w tych tekstach prawniczych dotyczących lex rozwija jest jeszcze taki komentarz to dotyczącym okupu zapłaconego piratom i teraz jeśli wykupuje się statek z rąk piratów na po zdaniem tych turystów wszyscy powinni się na to złożyć natomiast jeśli piraci zabrali jakich rzeczy no to wtedy stratę ponosi ten czyje to były na przedmioty z drugiej strony jeśli ktoś wykupuje od piratów tylko swoje towary no to oczywiście nikt się do tego nie ma obowiązku dokładać, czyli znowu mamy dokładnie taką samą racją jak w przypadku zrzutu jeśli dana osoba działa w interesie wszystkich zainteresowanych to wtedy oni powinni partycypować w poniesionych przez nią strata natomiast jeśli nie to oczywiście stracę ponosi tylko osoba zainteresowana, a że dosyć konsekwentny są tam te rozwiązania, ale zupełnie innym przypadkiem jest oczywiście sytuacja, w której dla okupu porywa się nie statek tylko ludzi i o ile prawnicy dość często mówią właśnie w kupowaniu statku czy rzeczy o tyle na większości tekstów literackich jest mowa raczej o zakładnika jeńca tu przypomnę był o tym rozmawialiśmy, że ci jeńcy w świetle prawa rzymskiego pozostawali wolni co oczywiście nie zmienia faktu, że byli i sprzedawanie jako pseudo niewolników, bo tak naprawdę tę wolność cały czas zachowywali tylko pytanie, kto udowodni i oczywiście byli przetrzymywani również dla okupu i teraz tekstów źródłowych wynika, że po pierwsze, zwykle po zapłaceniu okupu takie osoby były wypuszczane, chociaż zdarzało się również osoba, która przybyła z okupem była porwana po drugie, zdarzało się także piraci przyjmowali innego jeńca w zamian za tego, którego przetrzymywali np. w takich reklamacjach retorycznych ćwiczeniach retorycznych zdarza się taka sytuacja, kiedy np. cen decyduje się trafić do niewoli pirackiej w zamian za ojca, bo nie stać go po prostu na okup i w związku z tym po prostu zastępuje także także sporo takich sytuacji na plus oczywiście jeśli okup nie zostały zapłacone to wtedy jeńca można było albo sprzedać, żeby przez jakikolwiek mieć z tego zysk albo w desperacji po prostu zabić rozważa takim najgłośniejszym dziedzińcem był Juliusz Cezar tak to bardzo słynny kazus opisywany w wielu źródłach zresztą to jest taka bardzo awanturnicze przygoda na Cezara, kiedy jeszcze było dość młody porwali piraci i zażądali za niego 20 talentów okupu to była naprawdę kupa pieniędzy on powiedział, że 20 bliscy żart i podniósł wartość okupu do 50 talentów rozesłał swoich niewolników wyzwoleńców po okolicznych miastach i oni ten okup zebrali w tym czasie mniej więcej przez miesiąc przebywał jako jeniec piratów uprzykrzając życie na wszelkie możliwe sposoby, recytując swoje poezje, każąc im być cicho, kiedy śpi i grożąc im cały czas, że tylko odzyska wolność natychmiast wszystkich złapie krzyżuje oni traktowali to oczywiście jako świetny dowcip, po czym okup został zapłacony Cezar wypuszczone i on zaczął działać natychmiast najpierw upewnił czy przypadkiem nie może liczyć na pomoc namiestnika prowincji, w której doszło do tych wydarzeń, ale namiestnik nie był zainteresowany en sam zabrał Flota pojmanych piratów tu opowieści są różne jednak źródła jest mowa o kimś takim pościgu jak jak z filmu akcji, a w innych jest mowa o tym żony wszystkich kompletnie pijanych znalazł na wyspie, na którego przetrzymywano poczem na ich rzeczywiście zgodnie z zapowiedziami krzyżową ale, żeby podkreślić swoją swoją łagodność to wcześniej im podrzyna gardło o ludzkie panisko prawda tak jest dobrze to pewnie można by zapytać, dlaczego wysyłają swoich niewolników i innych asystentów po okup przekazanie wysłał ich po pomoc a bo to straszne ryzyko jednak mógłby po prostu nie przeżyć, a tak to myślę, że miał znacznie większe szanse, bo mógł sam dyktować warunki a, a tak tak myślę myślę, że jednak odbić odbijania jeńców jak wiadomo ze szklanej pułapki nie jest takie prosta oczywiście to jest fantastyczna historia i pewnie można by znowu zadać kolejne pytanie skoro mógł zebrać 20 000 talentów wejścia talentów tak, zwłaszcza talentów tak już jest duża, dlaczego jest akt i właściwie dokonać zemsty przed przed takim poziomie, dlaczego jeszcze rozważyć jakiś wchodziły jakieś takie auto pewnie późniejsza powieść, ale dlaczego, czego nie zrobił wiele, bo właśnie mógł uzyskać wolność w momencie uzyskania 20 talentów, ale podbił stawkę do 50 no tak bon był Adam BiT ne to był taki młody gniewny facet, który po prostu chciał koniecznie dorównać Aleksandrowi wielkiemu niespecjalnie wychodziło no, więc siłą przynajmniej pokazać, że go stać podejrzewa pani profesor, że ten wątek pojawił się już w powieści chyba raczej niż sam wydarzenia, ale oczywiście tak myślę, że tak myślę, że to jest bardzo prawdopodobne, tym bardziej że w końcu August od kogoś musiał się uczyć tych umiejętności propagandowych, a czy wiemy trzeba mieć źródła dotyczące Najwyższego okupu, którego zażądali albo, który został wypłacony piratom czy 50 talentów to było dużo czy to był to czy czy był jeszcze kiedyś to było bardzo duża myślę, że to mógł być Top, ale nie dam sobie głowę uciąć nie przypominam sobie tekstu źródłowego, w którym okup byłby wyższy natomiast całą pewnością jest w źródłach z opisanych sporo takich głośnych przypadków, bo tak po pierwsze, udało się piratom wg źródeł porwać rzymskich urzędników rektorów razem z całą eskortę udało się np. porwać córkę słynnego pogromcy piratów był taki wódz Antoniusz kreacji Kus Kret kości kretyński, bo właśnie piratów na Krecie podbił no i piraci porwali jego córka także sporo było takich bardzo głośnych przypadków i tam na pewno to kupy były wysokie pytanie tylko ciasna, a co można było za 50 talentów kupić o mnóstwo myślę że, że to jest ileś tam nieruchomości naprawdę to jest to jest mnóstwo pieniędzy czy nie myślę sobie, że po uzyskaniu nie potrafię przeliczyć na euro ale, ale w każdym razie dużo pozyskali 50 talentu właśnie można było już będąc pilotem zarzucić fach i zacząć inwestować tak tak, ale to niezbyt dobrze działało po tym, jak pompa już tych piratów, których pobił teoretycznie, których pokonał przeniósł w głąb lądu kazał uprawiać ziemię to się okazało żeński niespecjalnie dobrze z tym radzą podobnie zresztą jak weterani wojenni też dostawali przydziały ziemi potem okazywało, że właściwie to nie bardzo wiedzą jak to ziemię uprawiać wolą raczej się napić bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę pani prof. Anna Karwacka z katedry prawa rzymskiego wydziału prawa i administracji Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego była państwa moim gościem dziękuję serdecznie pani profesor ja również bardzo dziękuję informację już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA