REKLAMA

"Dworzec wiecznej prowizorki". Po 24 latach wraca do życia Dworzec Warszawa Główna. Nie do końca wiadomo po co

TOK360
Data emisji:
2021-03-10 19:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
06:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 gościem TOK 360 zgodnie z zapowiedzią jest Karol Trammer twórca redaktor naczelny pisma zbiegiem szyn autor książki ostre cięcie jak niszczono polską kolej dobry wieczór dobry wieczór w niedzielę 14marca po 24 latach znów uruchomiony zostanie dworzec Warszawa główna co to za miejsce Wola Warszawa główna to jest dworzec takiej wiecznej prowizorki nazwijmy to, a która jednak wydawało się, że wreszcie ta prowizorka ta historia tej wiecznej prowizorki się skończyła Rozwiń » właśnie pod koniec 90 tego 1996 roku, kiedy ostatni planowy pociąg na ten dworzec warszawski przyjechał do euro w nie to jest nasz dworzec to był pasażerskich jeszcze 9 też tego roku ruch pasażerski tam funkcjonował, a po czterdziestego piątego roku, kiedy to zniszczona Warszawa potrzebowała hord kolejowego poza ścisłym centrum miasta także pytało się już wprowadzić już czterdziestym piątym roku obsługę kolejową, a nie czekając na to aż ścisłe centrum miasta zostanie odbudowane i będzie umożliwiało przejazd pociągów no i czasem rola tego dworca malała takie były elementy jak budowanie drugiej pary torów na linii średnicowej przez Warszawę budowa dworca centralnego, a siedemdziesiątym piątym roku i to wszystko powodowało, że coraz mniej pociągów korzystało z dworca Warszawa główna aż w końcu pod koniec bieżącego z tego roku zrezygnowano i pociągi, które w kierunku Radomia Warki przyjeżdżała na ten dworzec przeniesiono na linię średnicową a, czyli przejeżdżały one przestały szeroko pojęte centrum miasta no i teraz mamy trochę krok z tyłu mamy krok w tył, bo dworzec Warszawa główna oczywiście głównym dworcem w warszawskim się nie stanie, ale znów zaczną na niego przyjeżdżać pociągi będą m.in. pociągi w kierunku Sochaczewa, ale też Grodziska mazowieckiego znów pasażerowie będą korzystać z tego dworca, ale tak nie będą mogli za bardzo rzecz w poczekalni nie będą mogli schronić się przed deszczem pod wiatą nie będą mogli przynajmniej do lipca przejść kładkami na aleje Jerozolimskie i ulicę kolejową co poszło nie, tak więc znowu mamy historię powrót do historii tych wiecznych prowizor związanych z Warszawą główną to znaczy decyzja o przywróceniu to życia tego dworca wynika z planów kilkuletnich, a remontów czy więcej przebudowy linii średnicowej w Warszawie czy w ogóle Warszawskiego węzła kolejowego chodzi o to, żeby już dyskutują o tym czy te szeroko zakrojone, ale są, a zasadne, ale chodziło o to, żeby stworzyć taki tymczasowy dworzec, który pozwoli przyjąć pociągi, a w czasie, kiedy linia średnicowa będzie rozgrzebana no ale nie zdecydowano się na budowę tymczasowego obiektu, a tylko zbudowano za prawie 90 000 000zł pełnoprawne perony, ale właśnie bez jakiejś takiej infrastruktury, więc trochę też takie zastosowano połowiczne rozwiązanie z ani nie dworzec pełnoprawne w pełni tego znaczeniu ani nie dworzec tymczasowy i co co najbardziej, a jest dla pasażerów groźne to jest to, że po zakończeniu przebudów wolę ten będzie musiał dalej funkcjonować to, żeby uzasadnić wydane pieniądze dla pasażerów oznacza to, że np. w kierunku Łodzi będą mieli część pociągu z Warszawy centralnej część pociągów z Warszawy głównej, czyli rozbije się ta jednolitość oferty to, że Fed wszystkie pociągi odjeżdżają z tego samego dworca tak kierunku no to jest odwrotny trend względem tego co się dzieje generalnie miastach europejskich no i Wiedeń Lipsk wszystkim jako, rezygnując z worków z czołowych na rogatkach centrów miast na rzecz rozmów linia średnicowa właśnie przebiegała przez całe miasto tak, żeby można było wsiąść do pociągu zarówno we wschodniej części miasta w centralnej części zachodniej części miasta niezależnie czy jedziemy na wschód czy ta no, a Warszawa główna, a no trochę odwraca ten trend no i co naj bardziej zaskakujące dwumiesięcznika zbiegiem szyn, a zapytał już w 2018 roku różnych przewoźników czy oni będą chcieli korzystać z tego dworca nie będzie konieczności związanej z przebudową linii średnicowej generalnie przewoźnicy odpowiedzialna m.in. łódzka kolej aglomeracyjna, a czy koleje Mazowieckie przewoźnicy odpowiedzieli, że oni sceptycznie podchodzą do tego dworca, że wolą swoich pasażerów dowozić do ścisłego centrum miasta i zapewniać np. możliwość przesiadki między różnymi pociągami w ramach 1 dworca i nie zmuszać do wycieczek po mieście tramwajami czy piechotą między różnymi twórcami, a na terenie miasta, czyli może być także kiedyś bardziej odległej przyszłości dworzec Warszawa główna zostanie zamknięty, a potem nie wiem w 2000 powiedzmy 50 tym roku usłyszymy się na antenie Radia TOK FM będziemy rozmawiać o wznowieniu działalności dworca Warszawa główna, kto wie tyle żartów bardzo dziękuję Karol Trammer twórca redaktor naczelny pisma zbiegiem szyn autor książki ostre cięcie jak niszczono polską kolej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA