REKLAMA

KultOFFe: "Nomadland"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-12 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
25:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po czasie państwa moim gościem pani Diana Dąbrowska film znawczyni dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry dziękuję za zaproszenie w 1939 roku ukazała się w stanach Zjednoczonych bardzo ważna książka z pewnością znają państwo cytat widziałem przyjście pana płaszcz chwały godziwa i takiej szedł winnicy co rodzi grona gniewu grona gniewu to tytuł książki Johna Steinbecka 80 lat później ukazała się inna książka zatytułowana Nomadland trwa, więc Rozwiń » Ameryka inne płyny farsa, czyli i niektórzy uważają, że książka film, który powstał na jej podstawie to właśnie takie współczesne grona gniewu, bo w filmie Nomadland dzisiaj rozmawiać będziemy jak pani się zdaje czy czy widzi pani takie związki konotacje i most pomiędzy właśnie grona gniewu, a Nomadland czy pan do pewnego stopnia wydają się, że możemy spróbować wytyczyć taką drogę też ciekawie można by się zastanowić grona gniewu pod gniewu zostały np. przez Johna forda później zekranizowany jak filmowo to się zmienia skoro reportażu Nomadland mamy taki film w reżyserii no reżyserki, która wyjątkowo czuje Amerykę, choć sama Amerykankom NATO mówi wprost nie jest także wydają się, że tutaj o wiele dla mnie ciekawsze taka refleksja spojrzenia zawsze outsiderów na te przestrzenie, których jak to niektórzy mówią źle się sfotografować nie da takiego filmowego punktu widzenia, a zarazem dotykają bardzo ważnych tematów dotyczących współczesnego kapitalizmu i dziś pokazują, bo współczesną refleksję na temat czym jestem amerykański sędzia dzisiaj czy w ogóle możemy jeszcze o nim mówić w takich kategoriach, które jeszcze charakteryzowały te czasy, które chociażby pan pisał także wydają się też bardzo ciekawe połączenie w ogóle na starcie gratuluję panu tak połączył, ale przyznam szczerze, że jakoś tak wyszło mi nie weszła mam nadzieję, że dziś o tym filmie też też też powiem, bo od siebie, bo jakoś z 1 strony podziwiam ten film absolutnie, ale z drugiej strony też być może ze względu na ten temat właśnie brak centrum im tego, że nie chce w tym filmie nasza główna bohaterka czy też ludzie, których spotyka na swojej drodze się osadzić je też przez niego tak przepływała wydaje mi się, że tutaj ta tematyka jakoś też tak na mnie podziałał, ale to taka marginalna uwaga, która być może później się pojawi w takim jeśli miałbym oceniać to dobrze Otóż mamy właśnie oprócz to może zostawmy tego grona gniewu mamy nowy kryzys, który dotknął stany Zjednoczone i ten kryzys sprawił, że mamy jakąś nową grupę ludzi czy mało czy dużo to w tym filmie nie jest aż tak ważne mamy grupę ludzi, którzy są na tyle zamożni, żeby sobie sprawić jakiś taki dom na kółkach jak to nazwiemy pewnie na tyle biedni, żeby nie stać było na utrzymanie domu na stałe tak i oto przemieszczają się z 1 miejsca na drugie, podejmując po drodze różne sezonowe prace tym razem niekoniecznie na zbierającą, chociaż także, ale powiedziałbym tak na takich współczesnych plantacjach bawełny, czyli dystrybucyjnych cera firmy tak Amazon np. tak, ale też, ale też właśnie buraki także mamy tutaj pewnym sensie takie połączenie nowoczesności sprawę z pewnymi klasycznymi plonami i otworzyć się taka pewnie tytuł nam sugerował grupa nomadów przy czym nomadów trochę innych niż byśmy np. oczekiwali różnego rodzaju takich filmach futurystycznych stylu ma maksa także o to dziwnie ubrani z różnymi przedmiotami połączonymi w jakiś przedmioty, które tworzą broń poruszają się po powierzchni, która przypomina powierzchnię Marsa, aby właściwie podbić świata może walczyć między sobą tym razem mamy takie bardzo pozytywne grupy raczej powiedziałbym domorosłych filozofów tak tutaj jeśli jednak trzymać się tego połączenia, bo naprawdę bardzo doceniam to, gdyby zastanowić się to ten realizm, który ostatnio prostu świeżą sobie ten film Johna forda i była tak zdarzeniem pomiędzy 1 taką interpretacją Holy od tego tematu związanego z czasami wielkiego kryzysu, ale chyba przyzna pan, że jednak ta świadomość o tyle wydaje się tutaj zróżnicowana, że jasne mamy te jako nazwy Pogoń, ale to jest prostą drogę, która gdzieś tam dotyka bohaterów 1 drugiego dzieła tak mam na myśli grona gniewu Nomadland jako reportaż jako film, żeby spróbować jakoś tak przede wszystkim na to życie zarobić, ale wydaje się, że trochę inny wektor współcześnie, że jednak wydaje mi się, że jeśli spojrzymy na gronach gniewu gdzieś to poszukiwanie tej pracy ono było takim jednak etapem przejściowym, który później wiązałby się z tym, że chodzi o odbudowanie bardziej stały przyszłości jakieś godności społecznej, która wiązałaby się jakimś statusem posiadaniem wydaje się, że to co mnie najbardziej zaintrygowało zarówno w tym reportażu, jaki filmie filmie nawet bardziej subtelnie jest taka sugestia, że jednak to staje się coraz bardziej takim wyborem, że ta droga pozostaje trochę takim klasycznym wręcz mitycznym wydaniu tylko tym co nam pozostaje tu coraz mniej oczywiście chodzi o to, aby przetrwać tylko teraz czy naprawdę tak zdaje się prowadzić nas i autorka reportażu, czyli Jessica brud reportażu, który został przetłumaczony na język Polski też wszedł do został bardzo ciekaw jak tylko dostał nagrodę złotego lwa to się połączyło on troszkę jest na półkach i wydają się, jeżeli państwo będą też zainteresowani naprawdę warto do niego zajrzeć w formie papierowej czy elektronicznej, ale jestem taka bardzo ciekawa refleksja, że coraz bardziej gdzieś tam to jest brzmi dobrze zrozumieć czy, żeby to, że to jest wybór już tłumacze, o co mieliby co dokładnie mam przez to na myśli, że czy to, że my próbujemy jako np. klasa średnia po prostu być przy życiu niejako, opłacając rachunki posiadając jakiś tam dom, który bardzo często mamy na kredyt, że jeżeli mamy życie, na które ledwo wyrabiamy, bo mamy ich zobowiązań też narzuconych przez pewien system państwowy rachunki, które przecież rosną jak i inflacji jeśli zastanowimy się pod tym kątem tutaj ciekawie zadaje jednak druga twórczyni takie pytanie czy to naprawdę jest to, czego my chcemy, czyli ta droga być może nie jest nowym amerykańskim snem, gdzie jesteśmy właścicielami pewnej niezależności większej przestrzeni wydają się, że to są pytania, na które oczywiście teraz możemy się moralnie społecznie historycznie zastanowić, ale na pewno do tej gry została spuszczona taka sugestia czy taka bardzo wyraźna myśl i to wydaje się, że warto zaakcentować tak to jest bardzo ważny akcent, a czy wracać do filmu czy trochę nawiązań do maksa, ale tutaj bardziej chodziło o to, że ci ludzie, którzy stają się owadami, którzy wybierają właśnie taki sposób spędzania czasu życia w pewnym sensie oni trochę wrażenie są tacy odcięci od niebezpieczeństw świata albo innych niebezpieczeństw niż brak pracy albo brak dostępu do służby zdrowia tak albo po prostu ja przepraszam no to z tym ma pan rację często oni sami są niebezpieczeństwem, jeżeli spojrzymy to ich bardzo często w takich tutaj ma Max jest takim przykładem ministry mu udanego dopowiem, ale jeśli spojrzymy na kino klasy mecze nawet za bardzo często takie spotkanie nomadów takim futurystycznym świecie sam o sobie, bo niebezpieczeństwem, bo reguły byli oni gdzieś tam tak zagłodzony nie ma pan takie wrażenia, że często było na takiej zasadzie wręcz Kani balistycznej to jest najgorsze, że traci może spotkać, bo ci zabiorą wszystko, a tutaj mamy, zupełnie jakby inne spojrzenie, które jest realistyczne wydają się, że też stara się pozbawić, jakby taki, że to nie jest tylko idylla i sceny bardzo prozaiczne jak chociażby to jak się załatwiać w takim kamper rzeczy jak znaleźć miejsce, żeby w spokoju po prostu zrobić pierwszą czy nawet tą drugą potrzeby, bo nie chcę mówić tak na wizji, ale to jest bardzo tam jest ciekawie poprowadzone że, o ile jasne mamy wolność tak patrząc na tych bohaterów, ale też podoba mi się to jak została skrojona nasza bohaterka, która nie jest taką trochę NIK MON też widzimy jej, że po status społeczny widzimy w jakim ona jest kondycji finansowej domyślamy się ale, że to jednak podróż ona jest, że bardzo często ta decyzja, żeby wyruszyć w tę drogę na listy okazuje się dla każdego inna też potem okazuje się, że czasami tak jak dziś osobiste relacje mogą być nawet silniejszy tym powodem ucieczki od pewnych tematów niż ekonomiczne, ale jest coś narzeczy żona też nie jest wchodzimy w ten świat bardzo ciekawą bohaterką, która też nie jest w pełni przygotowana do tej podróży uczy się wszystkiego od innych od osób, które już w tym życiu są od dawna i uważam, że to też bardzo ciekawy zabieg, żeby tego reportażu też tak wprowadzić nie tylko pewne fakty nas interesują świetnie oddajemy ten klimat, ale też mamy takiej przestrzeni antropologicznej bardzo ciekawą bohaterkę, która z takim kluczem, żebyśmy byli w tej przestrzeni, ale też nie byli w tej przestrzeni uważam, że jesteśmy tutaj tak ciekawie zawieszeni dzisiaj rozmawiamy o filmie Nomadland państwa moim gościem pani Diana Dąbrowska film znawczyni informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1120, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa gościem jest pani Diana Dąbrowska film znawczyni rozmawiamy o filmie Nomadland film ten Szanowni Państwo typowany jest przez wielu jako pewnik w wyścigu po statuetkę Oscara w kategorii najlepszy film no tak się stanie zobaczymy to to myślę nigdy nie wiadomo czasami Oscary powinny powinny go sami kary zaskakują, ale Anwilu krytyków właśnie ten film wskazuje jako pewnego zwycięzcę tegorocznych Oscarów z pewnością Frances McDormand zagrała tutaj znakomicie, ale też powiedziałbym kategorii aktorów drugoplanowych pojawiał się tutaj kilkoro niezawodowych aktorów, którzy dają sobie doskonale radę tak tutaj chyba na drugim planie takim taką twarzą nawet powiedziałabym to jest David stratę tak mi jego nazwisko zmieniła czy też wypowiedziała wydaje się, że to jest taka twarz, którą dziś tam kojarzymy z różnych filmów ostatnio chyba w Kolnie ostatni rozwija także rzeczywiście to jak bohaterka przygląda się rozbić rozmową być przy ognisku różnego rodzaju narracją wydają się, że to wyciszenie taki minimalizm ono daje dziś hołd też tym, którzy tutaj nie grają, ale podoba mi się też tutaj tak czytając, przygotowując się naszego spotkania wierzę w to patrząc na to, jaką aktorką jakieś ważne dla przygotowania dla Frances McDormand, że sama przez jakiś czas spróbowała tego życia też zatrudniła się w fabryce Amazona także gdzieś tam też, kiedy mówisz takim aktorstwie, które starają się wejść tak to tutaj jakoś tak myślę, że oddała jak to zrobiła to jak najlepiej ze to niebyły kosz w zeszłym miesiącu troszkę więcej rozmawialiśmy o filmie obiecująca młoda kobieta tam chwaliliśmy mimo różnicy zdań co do filmu kreację Carey Mulligan także przyznam szczerze, że wolałabym tak, gdyby ten Oscar powędrował do Carrey Mulligan, ale też świadomość tego, że coraz mniej te nagrody na mnie robią wrażenie niż robiły miał 15 lat, ale coraz bardziej mam świadomość tego bardzo to jest branżowo też uwikłane ze wsparciem, które teraz Nomadland otrzymuje jako film co ciekawe dystrybuowane przez dziwnej no to tutaj może się rzeczywiście sporo sporu może być zamieszania, ale wydaje mi się, że chyba bardziej niż dla samego filmu nagroda reżyserska po raz drugi w historii dla reżyserki w tym roku no to coś to co się może ziścić wydają się, że Kluza ma największe szanse bardziej niż Emerald Fennell czy rodzina King też za film to złote Globy też pokazał, jakie mogą być potencjalne szlaki tych nominacji w tym roku, ale rzeczywiście nagroda Wenecji była sporem wydaje mi się, że zaskoczeniem dla samych artystek Wenecja, bo w tym roku dosyć powiedziałabym tak na kontrze do różnych wizji, które filmy prezentowały proszę sobie wyobrazić widownie to połowicznie jako przesadzoną ze względu na reżim sanitarny w maseczkach we włoszech pilnowana co bardzo często o tym festiwalu weneckiego za czasów przed covidowych jakoś tak powiedzmy rzeczy to konferencje prasowe czy pokazy był najbardziej tak powiem wakacyjnym z tych 3 wielkich festiwali w Europie mam na misji Berlinale i Cannes i oglądać Nomadland te przestrzenie wolność w maseczkach także to wierzę że, że znaczy to był szansy gdzieś tak bardzo ciekawie korespondujących z tą rzeczywistością ówczesną września 20202020 roku i też wydaje mi się, że no to był dotyczy sam same twórcze czy i zarówno Frances McDormand, które jest producentką też przy tym filmie sama reżyserka bardzo ciekawie nagrały się w tej przyczepie, która też właściwie trochę bohaterką tego filmu z całkowitym gdzieś tam podoba mi się ta ścieżka, którą idą festiwale być może nagrody, żeby w stronę tego jednak kina niezależnego właśnie to pytanie na ile jeszcze niezależnym Holy w momencie, kiedy masz taką dystrybucję wydaje mi się, że to jest tak pojęcie problematyczne, że właściwie już Niewiem, kto jest tak naprawdę niezależne, jeżeli chodzi o kinematografii wydają się, że nie ma czegoś takiego, bo te sieci zależności są zawsze nawet w kinie art House oby tzw. tworzyć jakiś tam miejsca, które potem przoduje także jest to film niewątpliwie, który będzie miał na i nawet w Polsce swoją widownię niestety dowiedziałam się wczoraj jego premiera została przesunięta o kolejne 2 tygodnie, ale z pewnością w pewnym momencie będzie na polskich ekranach czy to będzie kwiecień czy może nawet jakoś będzie przeczekanie ze względu na teraz ten taki dynamiczny okres zamykania różnych województw zobaczymy jak decydują dystrybutorzy, ale z pewnością warto warto się na niego wybrać to jest pretendent oscarowe przede wszystkim do tej nagrody reżyserskiej Lubawy dopiero druga kobieta w historii no właśnie a gdyby pani miała oceniać ten film on z spodobał się pani zrobił pani wrażenie rozczarował panią czy też uważa pani, że ten zachwyt nad tym filmem jest może zbyt albo za mało podkreślony pan ja wspominam to nawet w tej pierwszej części rozmowy, że ja miał o tyle raz, że z tego rozdania tegorocznego filmy, które na mnie zrobił największe wrażenie to do teraz to jest młoda obiecująca kobieta, która jest na antypodach stylistycznych filmu Nomadland nie, żeby mi coś do wyciszenia zmęczona ona jest niekiedy bardzo potrzebne ten film jest bardzo precyzyjny tak bym powiedziała te podróże, które mamy wraz z bohaterką po tych różnych przestrzeniach wydaje się, że tutaj Echa jeśli państwu podobał się czy pamiętacie taki film jak chociażby prosta historia Davida Lee czas, którym staruszek Alvin Straight podróżował też po Stanach m.in. swojego planu był taki, żeby dotrzeć do konsula małym traktor, że tak i wydają się, że tutaj Echa tego przebijają się też bardzo uczciwy film tak powiedziała, że ja czuję taką chęć przekazania pewnych wartości wydaje mi się, że taka uniwersalna metafora, która płynie też z tej opowieści o ludziach, którzy są tak naprawdę House Les, czyli bez takiego domu rozumianego fizycznie ani Homo Les to coś co dziś będzie akceptowane widziany interpretowane tak naprawdę szerszych kategoriach, ale też gdzieś bardzo nas wrażenie na mnie zrobiły te spotkania bohaterki i tak domyślam się naturszczycy być może rzeczywiście ludzie, którzy przez jakiś okres czasu z tym z tym, jakby trybem życia byli związani może wciąż są związani może dziś przyznam szczerze że, bo jest jednak w takiej próbie uchwycenia tego zjawisku, jakby taka niemożność jego pełnego uchwycenia jesteśmy cały czas w drodze może też piękno tego, że jeszcze 1 stopą w tym drugą właśnie by dopóki, jakby nie wejdzie w ten świat dziś praktycznie to przepływamy po prostu przez piękne przestrzenie być może gdzieś tam bardziej krytyczny kilka bardziej krytycznych myśli się tutaj przydało, aczkolwiek czuję, że tutaj nie ma tak naprawdę mity z racji czy tylko czynienia z takiego życia idylli, że tutaj też może ta myśl krytyczna nie jest aż tak wyraźna, ale też pokazane właśnie tak jakby awers Rewers tej sytuacji także mam nie chcę oceniać żadnymi gestami ten film oceniła ogólnie dla siebie bardzo pozytywnie, ale przyznam szczerze, że większe wrażenie na mnie zrobiło obiecująca młoda kobieta, ale też moje prywatne zostawienie i po prostu jakoś tak jak dziś rozpłynęła czasami w takich sekwencjach, które są po tych krajobrazach przypiętych Arizony Kaliforni jest świetna ścieżka dźwiękowa takiego kompozytora, który ma taki włoska brzmiące nazwisko chyba tak naprawdę Francuza ludowi kolejnej audi, którego być może pamiętacie bardzo dużo w Europie taki film nietykalni chociażby albo w ogóle z tym duetem reżyserów, którzy zrobili taki hit komediowo tragikomedia nietykalni z Omarem staje także po przyznam przyznam szczerze, że też przydałoby się może na dużym ekranie odświeżyć sobie ten sam, toteż niewątpliwy zrobi różnicę także mamy film, w którym są dinozaury i w którym są drzewa i jest to autentyczny nie jest to ja mam po prostu problem z filmem drzewo życia Teresa Malika zmian tak jak oglądany film, że są dinozaury są drzewa, ale autentycznie tak jeszcze inny Fin Teresa Medica, który tutaj właśnie Dave Ewę prawda to moglibyśmy tutaj dołożyć takie proste historie też, jeżeli tutaj bardziej chodzi, bo Patagonii, ale takie Carlosa Solina, który bardzo poleca, toteż warto podkreślić, że tak naprawdę systemu, który na swój sposób bułki nieobecny bardzo też często tym przestrzeniom właśnie tym przestrzeniom amerykańskim z powodzeniem przyglądali się twórcy np. z Europy pomyślmy o Paryż Teksas pomyślmy o takim filmie Wima Wendersa czy wszystko dotyczy 1 Paula Sorrentino także ogólnie do tego świata, które tak naprawdę uciekał takich klimatyzowanych koszmarów na rzecz tego otwarcie przestrzeni myto w kinie widzieliśmy i na pewno jest wizji zalało coś co sił uniezależnia coś co dotyka problemów uniwersalnych bardzo konkretnie amerykańskich, o których mowa jest dziś rzeczywistość, która wydaje mi się, że tak naprawdę coraz bardziej pokazuje jak ten wybór on już nie jest tylko ekonomiczne, ale może być nawet takim gdzieś sposobem na walkę z tyranią kapitalizmu to właśnie bardzo świadomi wobec tak też ciekawy wątek, bo taka pierwsza reakcja może być właśnie to ten kryzys, który pozbawił ludzi wszystkiego tak i oto są duże, że skazani, ale tak jak pani to powiedziała podkreśliła to niekoniecznie jest tylko ekonomiczna kwestia, bo bowiem wielu wielu z tych osób ma staje przed wyborem tak zresztą główna bohaterka bez zdradzania może różne takie, że część tego co mam zrobić bardzo delikatnie, że jest takiej osobie nie chcą państwo zdradzać bardzo osobiste też narracja rozpisana i do samego końca otrzymają państwo zobaczycie nawet między szamani, którzy się pojawiają też będą mieli swoje pobudki tak także także to to jest właśnie powiedział taka ta droga tutaj jest poszukiwaniem tak poszukiwaniem samego siebie przyczyn poszukiwaniem oczywiście pewnych określonych społeczno-politycznych relacjach społeczną politycznym kontekście także to nie jest powiedzmy mu młoda osoba, która wyrusza w świat teraz ma odnaleźć siebie w tym gąszczu propozycji to jest dojrzała dorosła osoba która, gdyby już sporo wie jednakowoż jeszcze spróbuje się zdefiniować na nowo w tym zmieniającym się świecie świecie, który także przecież współtworzyło tak to też warto zauważyć, że ten bohater tak naprawdę dotychczas jeśli mógł wyruszyć w drogę i być inną dziś w wariacją na temat tego poszukiwania siebie chociażby wspomniane bohater wlicza to przede wszystkim jeśli kino potraktowało osobę starszą to był to mężczyzna teraz jest to ciekawe, że wreszcie gdzieś tamten rację, żeby Żyd, żeby się dobrze państwo zrozumieli i 2 jest to bardzo ciekawe, że coraz więcej tych ról też pozwala na inną odsłonę takich genialnych aktorek jak i jaką jest Frances McDormand, która przecież kilka lat temu wystąpiła dostał Oscara też takim filmie, który w to wydaje się, że są Echa tego filmu też Nomadland patrząc na taki wyrazistość tej postaci 3 billboardy za Ebbing Missouri, czyli też tak jakby pójście w stronę taką nie znów w centrum tylko pewnych takich narracji marginesu wydają się, że warto w ogóle zastanowić nad tą tematyką też pod kątem bardzo ciekawych dokumentów ja polecam szczególnie twórczością franka z jego Roberta energii i jego 2 włoskich dokumentalistów i np. ich jakby spojrzenie w ogóle na tamtą część Stanów niekoniecznie może w tym roku kryzysu, który tutaj dedykowanej zresztą to w tym filmie Nomadland to też jest takie spojrzenie, że naprawdę demokracja, o której prawda tak się pięknie mówi mówi też dokumentach teraz realizowanych przed nowymi wyborami w stanach Zjednoczonych to jednak ona nie wszędzie dociera i są miejsca, gdzie ludzie, jakby podcinając sobie konstytucją tyłek i bardzo często nawet nie brak szacunku, bo nie mają papieru także jest bardzo ciekawy, że o tym mówi coraz bardziej otwarcie realistycznie, nawiązując też do stylu, jakim tego nie myśli możemy zrobić taką klamrę, że naprawdę to 100 są przejmujące obrazy oraz te, które coraz częściej pojawiają się w ogóle czy to w formie fabularyzowane czy bardziej dokumentalnej i wydają się jeszcze gdyby zostawić sobie z tego z lekturą tego reportażu Jessiki Gruber artysty bardzo ciekawa taka kulturoznawca antropologiczna przygoda niewątpliwie ma miejsce czas, bo nie wiem czy czy mogę już niema czasu już tutaj, a ja chciałam tylko dobra to mogę tylko 1 rzecz w tej jest taki cytat myślę, że nie będzie mieć chwilę widzi pan jest to, że nie ma tego trzeciego wejścia przepraszam, że tak rozglądała człowiek jeszcze ma to Echo ludzie cierpią spokój ze stabilizacji i nie wiem przypadkiem czy to iluzja taka, która często w tym reportażu, że możemy tak naprawdę to słowo stabilizacja ono potrzebowało też kulturoznawca takiego trochę odciążenia czy ona jest dzisiaj i trochę za bardzo nie robimy z tego jakieś takie dziwne metę nie realnej bardzo dziękuję pani Diana Dąbrowska film znawczyni była państwa moim gościem dzisiaj w filmie Nomadland informację już za kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA