REKLAMA

Hałas jak drugi smog?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-03-13 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
18:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK SA Boże ciało bez nagrody słyszeliśmy w skrócie informacja, ale wiemy, że mamy szansę na złote maliny mówiła o tym tuż po siódmy 365 dni polskie sieroty ma szansę na złote maliny mówi o tym, dlatego że państwo do nas piszą dzwonią ja przyznam siódmej, że nie widział tego filmu w całości, ale pan Piotr napisał cytuje, że jest niezła scena seksu na jachcie oczywiście do Greya to mu daleko koniec cytatu zadzwoniła do nas również słuchaczka prosto z Rozwiń » oddziału covidowego z pozdrowieniami Szanowna pani my panią serdecznie pozdrawiamy trzymamy kciuki za szybki powrót do zdrowia oraz wszystkich państwa zachęcam do dzwonienia 224444044 i pisania na adres sobotę oba TOK kropkę FM z komentarzami dotyczącymi naszych dzisiejszych tematów po ósmej porozmawiamy m.in. na tym co rzeczywiście wskazują testy serologiczne na covid-19, które w poniedziałek będzie można kupić w jednej z sieci sklepów, a także porozmawiamy o językach regionalnych, dlaczego kaszubski został uznany za język regionalny, a ze śląskim władze centralne od lat mają problem takie mamy m.in. dzisiaj tematy, a teraz nowym smogu jak zaczęło się określać problem hałasu, czyli wręcz zanieczyszczenia hałasem, jakie to skutki dla naszego zdrowia trzymamy coś takiego jak prawo do ciszy czy choćby względnej ciszy temat jest jeszcze ciekawszy, bo niedawno komisja europejska skierowała do Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej skargę przeciwko Polsce oraz 3 innym 3 innym krajom członkowskim chodzi o nieprzestrzeganie unijnej dyrektywy w sprawie hałasu z nami są eksperci dr Jan serce z katedry akustyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry panie doktorze dzień dobry kłaniam się jest również pan dr Karol Janas kierownik obserwatorium polityki miejskiej w Instytucie rozwoju miast i regionów dzień dobry panie doktorze dzień dobry witam serdecznie chciałem zacząć od doktora FRC Night pytać pana czy w Polsce jest na tyle głośna, że trzeba aż nasz kraj do Trybunału pozywać znaczy wydaje mi się, że oczywiście właśnie to jest nie tylko w naszym kraju generalnie gość jest w ogóle w Europie w każdym myślę, więc bardziej rozwiniętym kraju ten pozew wziął się głównie stąd, że są pewne nieścisłości w Polskim prawie i Unia europejska zauważyła, że nie jest dokładnie przestrzega nad dyrektywą związana z hałasem, a jest wskazane po pierwsze, że zostały stworzone plany naprawcze dla niektórych dróg krajowych itd. co, o ile dobrze wiem wiąże się z tym, że Polska zmieniła trochę uprawnienia poszczególnych ciał administracyjnych, więc nie było wiadomo, kto ma de facto plany zrobić, więc pewnie z tego powodu powstało pewne opóźnienie natomiast ciekawsze jest tam jest wpisane o tym, że polskie prawo nie do końca precyzuje co powinno być tzw. właśnie planach naprawczych nie do końca jest tam zawarte są zawarte wszystkie elementy związane z konsultacjami społecznymi tak dalekiej mówiąc wprost Polska tak trochę po cichutku mówi o hałasie w związku z tym Unia europejska tutaj walnęła pięścią w 100 powiedziała Hallo to musi być dokładniej prezentowany musi być lepiej konsultowane proszę się poprawy panie dr. Janas przepraszam, że tak się zwracamy jest to utrudnione sytuacja zdalna panie doktorze jak miasta mogą zaradzić hałasowi znowu samochody jeżdżą tramwaje hałasują, o co tutaj mieć pretensje jasne czy nie lekceważę tego problemu tak rzeczywiście z on świadomości chyba do końca się nam jeszcze nie nie utrwalił się nie przebija nie jest tak na pewno tak znane jak problem zanieczyszczenia powietrza właśnie w tym sensie na jej terenie centrum smok prawdę, że tak przybija zraża na te czynności to warto zauważyć, że te problemy są bardzo silnie ze sobą skorelowane, tak więc tutaj nie traktowałbym też w kwestii rozwiązywania tego problemu tego osobna, bo mamy taką tendencję właśnie, żeby zajmować się naturalną chyba do tego, żeby skupiać na 1 wybranym jak odcinku czy problemie i się nim zajmować natomiast problem hałasu jest przede wszystkim to jak można rozwiązać właściwie związane z szeregiem innych problemów typowo miejskich które, które powinniśmy rozwiązywać różnie nam to idzie te badania na, z których ta dyrektywa wynika pokazujące szkodliwość wskazujące na szkodliwość hałasu one też podkreślają mówią badania WHO kryły prowadzona głównie w zachodniej Europie właśnie z tego względu że, że wielu innych krajach tych danych o hałasie brakuje czy brakowało wówczas one pokazują, że to jest problem świnie czy zauważają, że sprawa właśnie silnie skorelowane z zanieczyszczeniem powietrza w tym sensie, że osoby to co jest pokazywane też jako pewien pewna wątpliwość tak, bo te te skutki zdrowotne nasiona mogą być tutaj jak wzmocnione dodatkowo, dlatego że osoby, które zamieszkują badane głównie z negatywne oddziaływanie hałasu w pobliżu właśnie dróg transportowych o dużym natężeniu ruchu i a więc osoby, które mieszkają blisko takich dróg narażone są na ten hałas komunikacyjny od komunikacyjne one też jednocześnie są narażone są w dużej mierze skorelowany z narażeniem ma na zanieczyszczenia powietrza ten środek lata ta sytuacja się kumuluje miasto do rozwiązań no właśnie to jest myśmy już mam wrażenie przerabiali taką taką kontrowersyjną kwestię związaną z budową ekranów akustycznych, które były stawiane prawda przy drogach i do tej pory przy nich są i nie wszystkim się podobało, bo ta norma, która została wprowadzona była przestrzegana zbyt rygorystycznie i to niestety jest tego typu jak rozwiązania barierę no bardzo też negatywnie potrafią wpłynąć na na estetykę na funkcjonalność w mieście tak dawno mamy sobie wyobrazić łatwo co by się stało, gdyby wszystkie główne drogi prawda reklamować w miastach i raczej już od takich rozwiązań rozchodzi naturę odchodzi natomiast to co robią plany no właśnie te w Jeślinie ekrany to właściwie takie rozwiązania, które do, które apelujemy, o którym które zabiegamy w ramach generalnie mówiąc rozważa zrównoważonym rozwoju bardziej zrównoważonym rozwoju miast też kontekście adaptacji do zmian klimatu, ale też w kontekście bezpieczeństwa publicznego to jest tak najogólniej rzecz biorąc koncepcja Carla i CIT i tak, czyli miasta odchudzone go odchodzącego z samochodu i to, zwłaszcza dotyczy centrów miast, gdzie chcę po prostu samochód jako środek mobilności podstawowy nie sprawdza i i tutaj są inne rozwiązania, które można zamiast samochodu wprowadzić taki i znacznie bardziej wynajmu wyeliminujemy w ten sposób nie tylko hałas, ale szereg innych problemów no chociażby właśnie zanieczyszczenie powietrze, które jest oczywiście to mienie tylko samochodowego ale, ale jednak ten wpływ jest bardzo duże chociażby właśnie kwestie bezpieczeństwa w miastach, gdzie prawda wypadki też są no jednym z dominujących problemów w tej chwili bezpieczeństwa właśnie w pomieszczeniach wszystko się ze sobą łączy się wszystko łączy i tutaj samochody jednak właśnie są tym głównym generatorem jeśli chodzi o miasta hałasu, zwłaszcza na drogach głównych drogach przelotowych zmniejszanie prędkości tak to też jest, toteż działanie, które radykalnie poprawia i bezpieczeństwo i hałas, który już generowane na drogach jak pan widzi teraz zwracam się do dr. Jana walca na konto widzi właśnie jeśli chodzi o możliwe rozwiązania także chciała zapytać o to czy narażenie na hałas to jest właśnie kwestia tylko dyskomfortu czy może mieć skutki zdrowotne oraz od kiedy jest hałas jak będą mierzymy no jeśli chodzi o definicje hałasu to to jest dosyć ciekawe, bo oczywiście w aktach prawnych musi być jakieś wprost przełożenie na określoną wielkość można zmierzyć, więc te normy hałasu są po prostu podane w decybelach i mając odpowiedni przyrząd, czyli tzw. są na metr możemy zmierzyć, jaki jest poziom hałasu jest stwierdzić ta norma przekroczona czy nie natomiast sama definicja hałasu jest dużo serca, bo właściwie można powiedzieć, że jest wręcz taka definicja paradoksalna to znaczy coś dla danej osoby hałasem jest dla innej niekoniecznie będzie, bo możemy sobie wyobrazić choćby prostą sytuację, że mamy jakiś duży koncert na stadionie ktoś, kto na tym stadionie jest bardzo się cieszy, że jest głośno, a osoba, która mieszka gdzieś w pobliżu będzie narzekać, że ten koncert hałasuje, więc pod tym względem hałas jest dosyć osobliwym tematem, bo właśnie zależy od punktu widzenia co jest hałasem, a co nim nie jest jeśli chodzi o ten wpływ hałasu na człowieka to oczywiście badania, lecz też moim współ rozmówca się powoływał WHO mówią o różnych efektach zdrowotnych tak naprawdę najlepiej udokumentowany jest wpływ hałasu na nie to świetna choroby serca i jest dosyć mocno udowodnione, że długotrwałe wystawienie na hałas powoduje większe prawdopodobieństwo zapadalności na tę chorobę poza tym mówi się też o takich efektach długoterminowych związanych np. przebudzenia w nocy, jeżeli jest właśnie to my nie jesteśmy w stanie dobrze spać w związku z tym się budzimy, jeżeli tak się dzieje przez długi czas wówczas oczywiście ma też negatywnie na nasze zdrowie, a poza tym jest trochę mniej udokumentowanych efektów, o których się mówi tak jak podwyższone ciśnienie i również pisze o tym, że np. dzieci, które się uczą w szkołach, które są położone miejsca, gdzie jest duży hałas mają trochę większe opóźnienie w nauce w stosunku do dzieci, które są uczone w szkole tego hałasu nie ma nie są duże efekty rzędu kilku tygodni, ale mimo wszystko zostały w niektórych badaniach stwierdzono czy są miasta, które robią coś lepiej jeśli chodzi o ochronę przed hałasem może są takie, w których jest wyjątkowo głośno chociażby w Warszawie ostatnio głośno głośno nomen omen sprawą jestem obwodnica Południowa, która okazuje się hałasować właśnie okolicznym mieszkańcom czy mam jakiś prymusów czy mamy tych, którzy są szczególnie w ogonie może to jest problem ogólnokrajowy pan dr Karol Janas tak to jest problem no przede wszystkim dużych dużych aglomeracji i osób zamieszkujących tę, która korytarzach transportowych zresztą dyrektor też do tego odnosi ona wskazuje, że te plany działań i im na akustyczne mapy powinny powstawać właśnie dla przede wszystkim czy w pierwszej kolejności dla głównych aglomeracji tak powyżej 250 000 mieszkańców tam jest określona norma ile dobrze pamiętam czyta ten próg natomiast to jest to też pan muszą rozmówca potwierdził, że to jest problem często bardzo lokalny tak czy to jest niewiele powie średnia dla zbadana dla całego miasta oczywiście to jest jakaś informacja jest hałaśliwe obok już żony może, ale tak może się zdarzyć do tak może tak może właśnie być to tutaj jest akustykiem, więc nie znam się na tych szczegółowych wpływie tej sytuacji ale, ale ona może być baby no bardzo zmienne jeśli chodzi właśnie położenie lokalizacja to co ekranu jak jak hałas się roznosi odbija natomiast były były takie badania to jednak prywatnych firm chyba prowadziła kiedyś taki raport przygotowała Polska w decybelach tam 7 miast bodajże było właśnie badanych w różnych przekrojach i i ile dobrze pamiętam to tam najgłośniejsze były Katowice w tym w tym raporcie naj za to najciszej Warszawa Kraków więcej tam też to jest ten średni poziom wskaźnik dziennego hałasu był na poziomie 60 decybeli i najciszej było w Trójmieście z tych miast które, które były badane natomiast to jest właśnie statystyka to jest średnia ta, która oczywiście to coś mówią o skali czy natężeniu tego problemu z pewnością w Trójmieście możemy znaleźć więcej miejsc, gdzie jak od tego hałasu możemy uciec ze względu właśnie też na położenie czy na otoczenie i i takie uwarunkowania środowiskowe natomiast na trasę właśnie to jest jednak chyba problem bardzo specyficznej i tutaj rzeczywiście informacja o tym jak ten problem wygląda przygotowanie czy sporządzenie takich map przede wszystkim waśnie ta diagnoza to jest to jest informacja naturze, która może zidentyfikować najbardziej newralgiczne miejsca, gdzie rzeczywiście możemy zacząć zastanawiać bardziej nad jakimi środkami może również zrobić, bo pan mówił o tym głównie, żeby pozbyć samochodów czy ograniczyć ich liczba, ale nie wymienić nawierzchnie naprawić tory tramwajowe, żeby nie szukało, a tu i teraz wszystko da się robić tak jest oczywiście da się wszyscy jest bardzo duża jak przy przedsięwzięciu trzecie aktywności, które można podjąć, które pani wymieniła to jest też wymiana nawierzchni na taką, która na mniej hałasuje asfalt cicha asfalt to jest kwestia szlifowania szyn np. właśnie, zwłaszcza na tych odcinkach aglomeracyjnych kolei przebiega blisko zabudowań te ekrany, których na początku wspomniałem, które są kontrowersyjne bez no to jest chyba tak najbardziej radykalne i ostateczne rozwiązanie można można oczywiście też i to się na Zachodzie wzrośnie również seria od pomocnego wewnątrz miast te na trasach lekcyjnego no na trasach to też jest problem w pewnym sensie, bo proszę wyobrazić, że podróżujemy prawda przez Polskę i nie widzimy nic za oknem tak poza zielonym cieczy czy szarym ekranem, więc to i to też był ten problem, że ekrany były stawiane dwunastego kontrowersje wynikły one były stawiane w nadmiarze wdrażały bardzo koszty inwestycjami i wpływały na estetykę tak natomiast tutaj no mam się, że problemem przed wyzwaniem, z którym się w tej chwili czekamy też planowanie generalnie tak, bo tych planów możemy mieć różne bardzo duża i one są tworzone też wrażliwa, ale też pamiętam długą historię to nos osobistą historię, bo nie da nie w nieodległej odległość od mojego mieszkania nowa droga była budowanej wszyscy mówili, że tam kierowcy będą szybko jeździć będzie hałas urzędnicy mówili nie będą, bo tam jest ograniczenie do 50 km na godzinę człowiek, ale druga rok będą jeździć szybciej urzędnicy mówili my nie możemy uznać, że kierowcy będą jeździć szybciej, bo powinniśmy założyć będą jeździć zgodnie z przepisami, więc mamy tutaj różne takie paradoksy jak co oczywiście, że jeżdżą szybciej niż 50 km na godzinę co możemy zrobić tu i teraz zwracam się do pana dr. Jana Jelcyna, żeby się przed tym hałasem chronić tak osobiście nie wiem okna wartą pozatykane używać zatyczek do uszu co pan poradził no okna za to to jest ciekawa metafora, ale co się rzeczywiście stosuje np. przy lotniskach, jeżeli są jakieś mieszkania i odszkodowania wypłacane ze względu na hałas przez lotniska często też obejmują właśnie adaptację danego mieszkania czy domu do tego, żeby było w nim ciszej i np. wymianę właśnie okiem, ale to jest powiedzmy taka kwestia inwestycyjna tak naprawdę podstawowa kwestia jest taka, żeby nie już świadomość tego, że ten hałas w ogóle wokół nas jest on sobie często z tego nie zdajemy sprawy i trochę też sami się wystawiam na różne hałasy choćby, słuchając głośnej muzyki albo, angażując się jakąś aktywność rej moglibyśmy po prostu ciszej tego słuchać w tym uczestniczyć zatyczki do uszu to jest oczywiście dobre rozwiązanie natomiast jest kwestia pewnego dyskomfortu, które niektóre osoby mają związanego z tym, że mamy po prostu coś w uchu to przeszkadza ja właściwie całkowicie się zgodnie z tym co mówił rozmówca to znaczy my też powinniśmy mieć świadomość tego, że jakby, zwłaszcza w mieście nie jesteśmy sami, więc co robimy wpływ na innych więc, o czym pani redaktor wspomniała, czyli jest 50 lat 80, bo mogę to przekłada się oczywiście największy hałas, więc nie będzie tych nie mówiąc o tych fantastycznych nocnych motocyklistach, którzy jadą sobie tak szybko, że są w stanie umarłego grobów osiąga, ale to można jeszcze wspomnieć, że są uprawnienia stacji kontroli pojazdów do tego, żeby badać hałas generowany z układu wydechowego, ale pytanie czy to jest sprawdzany obawiam się, że niekoniecznie nie wszędzie no jak to niestety one zwykle bywa rzeczy papiery rzeczywistość coś zupełnie innego bardzo panu dziękuję ten facet dr Karol Janas dziękuję panu serdecznie za te rozmowy na temat hałasu dobrej spokojnej soboty życie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA