REKLAMA

Przemoc wobec dzieci. Jak reagować?

U TOKtora
Data emisji:
2021-03-13 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska próbę, zanim rozpoczniemy ten program przypominam, że spotykamy się w każdym z soboty niedziele w programie cyklu u doktora u TOKtora wyraźniej to powiem, żeby to zabrzmiało to chcę zapowiedzieć program wieczorny od początku roku jestem z państwa między dwudziestą pierwszą, a północą o godzinie dwudziestej pierwszej będzie moja rozmowa z panią Joanną Magdy miejską, a pani Anny znam do tej pory z Facebooka i podziwiałam, a teraz okazja by Rozwiń » z nią porozmawiać z nią jej mężem osoba, którą podziwiam za jej determinację za wytrwałość zajęć siły w kwestii ważnej, ale bardzo trudnej, czyli pomagania zwierzętom bezdomnym, a o godzinie dwudziestej drugiej program można by powiedzieć taki specjalny, ponieważ pracownia na rzecz wszystkich istot, które to przedstawiciele nieraz goszczą w naszym radiu obchodzi no no tu się przesunęło to miał być rok temu, gdy była pandemia, gdy zaczynała się, ale teraz mają trzydziestą pierwszą rocznicę powstania i właśnie o tym czym się zajmowała, jakie sukcesy, jakie porażki były udziałem pracowni, jakie wyzwania stoją przed nią o tym porozmawiamy dzisiaj po dwudziestej dróg, a teraz program z cyklu u TOKtora, który moim gościem jest pani Paula Włodarczyk dzień dobry dzień dobry witam państwa pani Jola Włodarczyk jest psycholożką i koordynatorką telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, a ten telefon zaufania i jest jednak określić elementem działania dobre mówi fundacji dajemy dzieciom siłę zgadza się jednym z programu tak 1 program powiedzmy 2 słowa o samej fundacji czy ona się zajmuje, bo to jest jednak jedna z największych w Polsce tego typu organizacji wskazać jeden z największych i też myślę sobie, że jednym z najdłużej działających w tym roku Fundacja dajemy dzieciom siłę obchodzi trzydziestolecie swojego działania, więc mamy taki swój jubileusz w tym roku i o czym się zajmujemy to nie od zawsze od początku powstania zajmujemy się pomocą dzieciom pokrzywdzonym głównie przestępstwem, ale też przemocą i działamy w różnych programach takich powiedział telefon zaufania, które mam przyjemność koordynować jest jednym z jednym z programów fundacji dajemy dzieciom siłę oprócz tego zajmujemy też bezpieczeństwo dzieci w internecie prowadzimy centra pomocy dzieciom prowadzimy dział badawczy dział prawny gdzieniegdzie osoby, które tego potrzebują mogą uzyskać konsultacje prawne, a także nie mamy centrum dziecka rodziny, które również opiekuje się rodzicami i małych dzieci no i oczywiście ich dziećmi, czyli takimi dziećmi w wieku od zera do szóstego roku życia program, który koordynuje prowadzi telefon zaufania dla dzieci młodzieży 116111, a także telefon dla rodziców nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci to jest nr 800100100, ale cała instytucja ja widzę Fundacja to instytucja prężnie na wielu polach działająca, skąd państwo pozyskują środki na działanie czy uczestniczył czy startują państwo jakiś konkursach z projektami, bo to naprawdę wymaga środków potężnych na tego typu działanie dokładnie tak mamy też swoje działu Sandra leasingu o oraz dział PR, które się zajmują mnie i marketingiem, ale także pozyskiwaniem środków właśnie tak jak pani wspomniała PE głównie uzyskujemy środki z udziału w różnych konkursach czy czy Grand, które są organizowane zdarza się, że są ośrodki rządowe, ale jeśli chodzi np. telefon zaufania to głównie utrzymujemy się na desce ze środków od prywatnych sponsorów i indywidualnych darczyńców telefon zaufania ile czasu on już jest jak długo prowadzić go ponad 12 lat 2008 roku, a robili robili czyni państwo, jaki statystyki ile osób do zezwoliła dzieci to by zadzwoniła oczywiście, że Lara przez nie jest także w 212 już ponad lat nie ponad 1 300 000 połączeń odebraliśmy od dzieci młodzieży odpowiedzieliśmy na ponad 77 myślę, że teraz już ponad 78 000 wiadomości, bo są 2 kanały na skup, pod którym można się skontaktować, czyli młode osoby mogą do nas zadzwonić mogą też napisać do nas wiadomość tak taką formę wiadomości mailowej no i a i tak wyglądają właśnie nasze działania jeśli chodzi o liczbę takich główna działacze i w jakim wymiarze godzinnym ile osób ile telefonów tylko zdrowe dodzwonić telefon dzwoni cały, czas więc faktycznie dodzwonić jest się trudno niestety nie jesteśmy w stanie ze względu na na ilość finansowania też linii nie jesteśmy w stanie odebrać wszystkich połączeń to o ile udaje nam się do rocznej około 1315% przychodzących połączeń, ale tak jak powiedziałam telefon dzwoni cały czas od marca zeszłego roku telefon jeszcze 24 godziny na dobę codziennie bez względu na to jest to święto jest dzień poprzedni i wciąż wcześniej był czynny krócej był ten drugi od dwunastej drugiej w nocy i pytała też pani jak dużo osób pracuje tu zespół, który odbiera telefony to jest zespół około 80 osób no to rzeczywiście to też jest instytucja, ale przejdźmy do do Meritum, kto budować, bo mówimy dzieci młodzież, kto do was najczęściej dzwoni i i zarazem drugie pytanie, ale najpierw najpierw to dzieci młodzież dzwonią dzieci od jakiego wieku dzwonią już dzieci i mówią co głównie są tu jest o czym mówię są nastolatki w wieku 13151618 lat trochę mniej dzwoni młodszych dzieci czy w takim wieku 1012 jeszcze młodszych, czyli poniżej dziesiątego roku życia też się zdarzają i czym głównie tak naprawdę ze wszystkimi bardzo podkreślamy, że jest to miejsca, w którym można opowiedzieć o wszystkim, jeżeli jest o dziecko, które mają trudność problem potrzebuje pomocy mierzy się z samotnością chociażby czy jakimiś innymi trudnościami to jest miejsce dla niego każdy może tutaj zadzwonić jestem na to jak jak jest to problem, jaka to jest trudność nie więcej mu to najczęściej jest także jeśli chodzi w ogóle też opłat pomyślę sobie, że to też może być jakoś istotne to, iż chodzi o telefony do nas częściej dzwonią do nas chłopcy natomiast jeśli mówimy o wiadomościach, które są do nas przesyłane częściej korzystają z tej formy pisemnej dziewczyny ja mam taką wątpliwość na pewno wielu takich telefonów z wielu takich telefonów dla państwa wynika to, że pomocy potrzebuje cała rodzina prawda pańskie losy z niemałym państwu teraz zawołać tata albo mamy do telefonu prawda, bo to jest rzecz jak sama nazwa wskazuje telefon zaufania zobaczyli dziecko wie, że tylko osoba, z którą rozmawia będzie znała i wiedziała o jego problemach my tu i teraz prawda to co państwo chce zrobić, gdy mają poczucie, a na pewno są bardzo często to cała rodzina wymaga pomocy no na pewno nie obciążamy tym dziecka, bo też naszym klientem naszym takim priorytetem jest dziecko, które po drugiej stronie słuchawki nam zależy na tym, żeby wesprzeć wysłuchać właśnie osoby dzwoniące do nas faktycznie jest także czasami myślimy sobie, że pomocy w tej wymagałoby cała rodzina jest ważne by było, żeby nie, żeby być może mogą można było zaproponować np. terapię rodzinną albo, chociaż konsultacja być może rodzic wymaga też 8 i leczenia ze względu na swoje uzależnieniem o tym oczywiście informacyjny psychoedukacyjne możemy dziecku powiedzieć natomiast bardzo tutaj zwracam uwagę na to, żeby dziecko nie obciążać to nie jest jego obowiązki szukanie pomocy dla rodziców i proponowanie jej mężczyzn czy w ogóle organizowanie natomiast staramy się zająć jak najbardziej dzieckiem sprawdzamy, jakie są możliwości też w otoczeniu dziecka pytamy o to każde dziecko, które do nas dzwoni tak naprawdę taką indywidualnością ma tak ogromne też ogromną moc tak naprawdę w tym swojej sytuacji, że my jesteśmy w stanie zapytać się dowiedzieć się i poprosić o to ekspert stworzy dziecko, które do nas dzwoni, żeby wspólnie z nim znaleźć najlepsze rozwiązanie właśnie w jego sytuacji przy państwa rozmawiamy o tym czym zajmują się osoby pracujące w telefonie zaufania 116111 o telefonie, na które dzwonią dzieci młodzież, które potrzebują pomocy, a telefon ten to jest 1 forma działalności fundacji dajemy dzieciom siłę za chwilkę wrócić do naszej rozmowy no i to była pierwsza część taka rozgrzewka i teraz nad pogłębiła, bo te sprawy no tych telefonów, z czym tylko pani lepiej wie, jakie tutaj wątki, jakie tu nie było sytuacji dziecka, które zwolniła mnie nie odbiera telefonów i pani lepiej wiesz, jakie tutaj wątki byłby ciekawy, w jakich warto rozmawiać dla mnie dosyć oczywisty co zrobiło to rzecz to jakoś przełożyło się dzieci mówiąc najprościej siedzą w domach lata mówiąc najprościej, bo się mówi, że wzrosła przemoc domowa, że to, że tamto itd. do bardzo źle się odbije w przyszłości czy to jakoś być z nami Monti, który na pewno chcę poruszyć, ale jeszcze cieszyć coś pani takiego chodzi po głowie u myślę sobie, że właśnie te tematy, które poruszają dzieci co się zmieniło na przestrzeni pandemii to jest też interesująca, czego one potrzebują też często osoby, które mnie o to pytają też pytają po co może zrobić otoczenia co mogą zrobić rodzice, więc być może to też jest jakoś się interesująca Fundacja dajemy dzieciom siłę prowadzi telefon zaufania 116111 taki jest numer na ten telefon mogą dzwonić dzieci i młodzież jest dzisiaj goście panią Paulę woda, która jest psychologiem i koordynatorką telefonu zaufania właśnie owego dla dzieci i młodzieży jak na sam na samym początku prośba czy mogłaby pani przypomnieć numer telefonu, na którym mogą zadzwonić dorośli oczywiście telefon dla dla rodziców nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci to jest telefon 800100100 i ten telefon działa od poniedziałku do piątku w godzinach od dwunastej do piętnastej można porozmawiać z psychologiem psychoterapeutą, ale także prawnikiem czy z każdym problemem dorosły może zwrócić rodzic, bo to jest telefon dla rodziców czy to jest Bala dla rodziców nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci, czyli każdą trudnością, która dotyczy dziecka podstawowe kwestie, które teraz pojawia, które się bardzo dużo mówi, czyli wpływ pandemia raczej tego co ona przyniosła, czyli dzieci przestały chodzić do szkoły spędzają o wiele więcej czasu w domu także zdecydowanie mniej wychodzą na zewnątrz bez przerwy słyszy czytam o tym jak to się odbija już jak to się odbije na psychice dzieci czy państwo pani, która ma doświadczenie dłuższe niż rok odbieraniu telefonów i rozmowach z dziećmi czy pani widzi te różnice telefon sprzed dwóch-trzech lat i telefony i już teraz po roku pandemii, a może także się zmieniały także w czasie pandemii jak najbardziej obserwujemy różnice faktycznie jest także, że to się zmienia wraz z upływem czasu i nie jest także, że to jest jakiś stały temat, który się u nas pojawia jest zawsze, chociaż kategoria problemów oczywiście jak najbardziej to są kategorie, które były już wcześniej one się pojawiały, ale nieco inną częstotliwością to co mają obserwujemy teraz to przede wszystkim dzieci zaczęły chętniej do nas pisać wiadomości niż korzystać telefon sam mówił o tym, że kiedy są zamknięte w domach właśnie bardzo trudno jest korzystać z telefonu, że już niema takiej możliwości dyskretnej intymnej rozmowy telefonicznej na czym bardzo zależy, bo telefon jestem anonimowy i głównie służy do tego, żeby mówić o różnych trudnościach, więc dzieciom też zależy na tym, żeby czuć swobodnie podczas takiej rozmowy a kiedy w domu są inni domownicy nie zawsze jest to możliwe stąd też częściej wybierały kontakt online z nami pisały do nas wiadomości nadal tak jest się też utrzymuje, że wiadomości teraz w okresie pandemicznym dostajemy prawie 2× tyle niż w analogicznym okresie w roku np. 2019 jeszcze we wcześniejszych latach czy też nie ma pani poczucia, że to jednak, że zostanę przy tym co chwilę, że to odbija na jakości tego kontaktu, bo jednak pisanie pani odpowiada dziecko co odpowiada masy rzeczy pojawia się w kontakcie bezpośrednim już nie mówię twarzą twarz, ale w rozmowie łatwiej wypytać o coś z listy z zupełnie inne dialog niż pisanie do siebie myśli zgadza się jest to kontakt bardzo różne trudno określać jako dlatego myślę sobie, że jedno drugie nie ma swoje plusy i ma swoją wartość natomiast jeśli chodzi o rozmowę telefoniczną faktycznie jest tak, że możemy reagować na takie aspekty emocjonalne w tej rozmowie czyli kiedy dziecko do nas dzwoni łatwiej nam odczytać jego nastrój jego stan, w którym się w danym momencie znajduje też określić zagrożenie, z którym z, którym się mierzymy FM w rozmowie telefonicznej wiadomości tego aspektu nie mamy nie słyszymy tej drugiej osoby nie dłużej nie widzimy, że jeśli nie słyszymy czytamy i no i trochę przez własny filtr własnej emocjonalności też nie przelewamy to tak co dziecko do nas napisze natomiast jest to też forma, która bardzo wielu osobom pomaga czasami jest to jedyna możliwość faktycznie jest także kontakt się wydłuża się bardzo często on jest musi być wręcz kontynuowane, ponieważ po takiej pierwsze wiadomości nie jesteśmy w stanie udzielić dziecku pomocy taki jaki by potrzebowało oczekiwałbym potrzebujemy wymienić tych wiadomości kilka czasami kilkanaście albo dałyśmy numer telefonu jeszcze raz powtórzę 116111, gdy dzieci piszą to jak adres mailowy może planuje w ramach poczty mailowej go nie na WhatsAppie nie wiem specjalny formularz na naszej stronie internetowej strona www WUP 116111 kropkę PL łamane napis, ale jak się wejdzie na główną stronę 116111 kropkę PL tam jest taki bunt przeciw bardzo widoczne jak się skontaktować napisać wiadomości wtedy osoba, która chce się z nami skontaktować może się zalogować przez taki specjalny formularz i ta wiadomość bez ci wtedy tak samo też otrzyma odpowiedź czy po prostu trzeba wejść na na waszą stronę to rozmawiamy teraz o takim aspekcie technicznym, który jednak przekładać na aspekt psychologiczny, czyli nie ma intymności w domu nie jestem sam rodzice nie poszli do pracy pracują w domu ja też mam lekcje spędza więcej czasu w domu i nie ma intymności nie mogę nic, bo nie tylko pisze i jakie inne jeszcze zmiany się pojawiły czy się pojawiły w samej treści problemów samej czy samym testem tematyce tych problemów mówi tak widzimy też takie różnice jeśli chodzi o tematy rozmów, ale też je jeszcze Niewiem czy techniczne czynie, ale też jeśli chodzi o długości rozmów rozmowy, które się odbywają w ostatnim czasie w ostatnim roku są dłuższe niż te, które były wcześniej i czas taki średni rozmowy też nam się wydłużą ze względu na to, że te rozmowy dotykają dużo trudniejszy niż wcześniej poważniejszych problemów wymagają często interwencji, czyli takich naszych działań, które podejmujemy, kiedy zagrożone życie albo zdrowie naszego rozmówcę i faktycznie jest także, że te telefony są coraz dłuższe, a co za tym idzie to też przekłada się oczywiście na ilość odebranych połączeń zdarza się, że jestem nim, kiedy rozmawiamy dłużej w tym czasie nie możemy też odebrać innego telefonu, więc taka specyfika się zmieniła natomiast jeśli chodzi o tematy rozmów to wciąż się przez już wiele lat na pierwszym miejscu i tematów poruszanych przez młode osoby proszę z nami kontaktują jest taka kategoria, którą my określamy mianem zdrowia psychicznego i Psycho społecznego tutaj tak tego jest bardzo szeroka, bo przez nią rozumiemy i trudności związane z depresją myślami samobójczymi z próbami samobójczymi czy zamiarem samobójczym samookaleczenia, ale także samotnością różnymi trudnymi emocjami jak smutek mnie niepokój lęk napięcie, ale także np. zaburzenia odżywiania jest wysoka bardzo szeroka kategoria mogłabym wymieniać kilka i tutaj faktycznie one już od długiego długiego czasu także na OFE w trakcie pandemii jest nam i pierwszym miejscu jest najczęściej poruszane przez młode osoby temat to co nam się zmieniło w ostatnim czasie, czyli jeśli chodzi o ten ostatni rok to na pewno dróg druga pod względem kolejności wcześniej była kategoria, którą my nazywamy relacje z rówieśnikami, czyli wszelkie kontakty związki młodych osób czy kłótnie nieporozumienia wszystko to co dotyczy rówieśników fakt natomiast w czasie pandemii to się zmieniło i i na drugim miejscu jak najczęściej poruszanych tematów są tematy związane z relacjami w rodzinie tym co się dzieje w rodzinie, czyli wszelkie też uzależnienia rodziców kłótnie z rodzicami relacje w ogóle z rodzicami rodzeństwem dziadkami, czyli wszystko to co dzieje się w domach młodych osób to jest ten też jakoś bardzo bardzo nam to tłumaczy to co się dzieje, czyli w ogóle lockdown to, że jesteśmy w domach pozamykani w dużo mamy więcej tego kontaktu z rodziną niż z rówieśnikami, a wcześniej było odwrotnie, więc też dla nas zrozumiała że, że tutaj to wychodzi na na prowadzenie bardzo często też tematy dzieci poruszą tematy dotyczące przemocy zarówno fizycznej psychicznej w tym wykorzystania seksualnego tematy dotyczące seksualności dojrzewania, a także pomocy specjalistycznej tutaj też jest to temat, który się pojawi bardzo często w okresie pandemii my słyszymy bardzo często o tym, że albo tej pomocy nie ma to znaczy, że dziecko nie może skontaktować z lekarzem psychiatrą psychologiem innym specjalistą albo, że rodzice nie wyrażają na to zgodę albo dziecko obawia się takiego kontaktu albo, że taki kontakt został uniemożliwiony albo wręcz całkowicie zawieszone w czasie pandemii, zwłaszcza w w tym początkowym okresie śliwy rok temu kiedy, kiedy był ten pierwszy lockdown i wszyscy nie wiedzieliśmy co co się dzieje i co się dalej dziać będzie powiedziała pani są takim początku tych zmianach, że więcej jest takich telefonów z cięższymi problemami tak pani wniosek o sytuacje, które zagrażają życiu lub zdrowia w związku z tym te rozmowy w sposób naturalny muszą być dłuższe, o co chodzi zaś wzrosła średnio lekarz wagach, jakby i wagę problemu którymi dzieci wracają rozumiem ja myślę, że ta uwaga wszędzie jest wysoka, bo jeśli dziecko potrzebuje porozmawiać zawsze to jest ważne natomiast faktycznie z wzrosła ilość telefonów, w których dzieci mówią o sytuacjach zagrażających ich bezpieczeństwu w danej chwili tej chwili rozmowy są rozmowy, w których my często podejmujemy interwencję, a mianowicie to są rozmowy, które w, których dzieci opowiadają np. o tym, że są w trakcie próby samobójczej albo o tym, że mają bardzo silna myśli samobójcze bądź znajdują się np. we zostanie takiego głębokiego kryzysu albo doświadczają przemocy w danym momencie i zagrożone jest bezpieczeństwo często są sytuacje, w których my wzywamy do nich pomoc dzieci wiedzą o tym, że są sytuacje, kiedy zasada anonimowości jest uchylana, bo mamy też jako konsultanci, ale też jako osoby, które po prostu słyszą o tym, że dziecko jest niebezpieczeństwo mamy obowiązek wezwać do nich pomocy to są takie nasze działania 3 klarowne interwencje podejmujemy na takich 3 poziomach albo działamy na mocy porozumienia z Komendą Główną Policji, kiedy wzywamy do dziecka pomoc albo kiedy dziecko nas prosi o takie działania podaje nam swoje dane, bo tak też oczywiście się zdarza bardzo często wtedy bezpośrednią pomoc wzywamy do dziecka dzwoniąc pod numer alarmowy 112 mamy też możliwość kontaktu z jakimi z otoczenia dziecka może to być psycholog może to być ośrodek pomocy społecznej może to być rodzic dziecka, które często jest za ścianą, żeby zobowiązać taką osobę do udzielania dziecku pomocy przekazać też powagę sytuacji czy w ogóle ważność działań i wtedy kontakty z tą osobą z otoczenia i to nazywane jako taką interwencję lokalną pierwszy z tych dróg pani powiedziała wzywamy do dziecka pomoc czy dziecko musi podać adres na nowe dla niego pomoc i że nie ma adresu prawda, jeżeli kontaktujemy się z nr. 112 tak potrzebujemy danych od dziecka natomiast czasami jest także dziecko bardzo szybko się rozłącza albo coś rozłam na nasz co pan dziecko z danych podać nie chce, kiedy my wiemy, że dziecko zagrożone, bo wtedy właśnie wzywamy pomoc, czyli kontaktujemy się z policją i wtedy policja jak ma zasada ustala, jakiego ustala, jakiego numeru rozumiem dziecko z jakiego adresu dziecko dzwoniła tak wyszukuje dziecko tak podejmuje różne działania które, które pozwalają zlokalizować dziecko i wezwać do niego pomocy czy dużo jest takich uwag powiedział, że tego roku, jakby więcej, ale co znaczy więcej takich sytuacji no powiedzmy noty od tych skrajnych, gdy zachodzi obawa samobójstwa popełnienia samobójstwa tu wszystkich wszystkich sytuacji, w których interweniowaliśmy w roku 2020 było 747 dokładnie w porównaniu do roku 2019, kiedy to było 519 takich interwencji, więc mamy taki wzrost o 40% poziom powinno tak bardzo bardzo dużą czy zawsze się udaje by ta interwencja z tych, które o, których wiemy do tej pory na szczęście tak to jest także na dalsze dostajemy takie informacje zwrotne od policji co udało się w danym danej sytuacji zrobić też wiemy, że jeśli chodzi o młode osoby, które się z nami kontaktowały wszystkie wszystkie zostały na czas, bo przeprowadzone i dzieci otrzymały pomoc państwa my rozmawiamy o telefonie zaufania dla dzieci młodzieży od razu przypomnę nr 116111 goście poproszę o podanie nazwy strony, bo na tej stronie jest formularz, którego można napisać także poważnie dzwoniąc na stronę to jest www kropkę 116111 kropkę PL, a naszym gościem jest pani Paula Włodarczyk psycholożka koordynatorka telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116111 za chwilę wrócimy do naszej rozmowy już jesteśmy z powrotem na antenie nasz gość pani Paula Włodarczyk psycholożka koordynatorka telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116111, który prowadzi Fundacja dajemy dzieciom siłę, a czy zdarzają się takie sytuacje, że stajecie się rodzajem psychoterapeuty dla dziecka co znaczy dziecko regularnie do was dzwoni i w tym znajduje wsparcie no to wszystko Tesco może dać, bo po prostu psycholog dziecku w telefonie zaufania pracują psycholodzy pedagodzy głównie, więc faktycznie to wsparcie jest wsparciem psychologicznym natomiast nie jest psychoterapią to jest zupełnie inne inny kontakt kontakt psychoterapeuty to jest jednak takie kontakty trwały, które też jest dążeniem do jakiegoś konkretnego celu jest zdarza się w konkretnej sprawie i jest długofalowe natomiast jeśli chodzi o kontakt telefon zaufania to faktycznie zdarza się także są osoby młode, które kontaktują się z nami kilkukrotnie w wiadomościach mailowych często jest jeszcze więcej czasami jest kilkanaście nawet zdarza się, że kilkadziesiąt wymienionych wiadomości 1 osobą natomiast nadal nie jest kontaktem psychoterapeutyczne oczywiście wspierającym konsultacyjnym jak najbardziej natomiast psychoterapią im tego nazwać się nie możemy i nie jest też taki kontakt kontakt bezpośredni nie rozumiem, ale generalnie nie kontynuuję wtedy Kontek z dzieckiem to znaczy, jeżeli dziecko wyraża wolę to jest wyznacznikiem ma taką potrzebę stałego kontaktu z wami to i odpowiadać na to czy np. też widzicie, że to dziecko potrzebowałoby pomocy tej, której mówiłam za dowody owca i zostały czyta rodzina czy sugerujecie wtedy np. jak najbardziej oblegane są pierwsze tak bardzo też w rozmowach zaznaczamy to, że kontakt telefon zaufania nie jest kontaktem terapeutycznym, jeżeli widzimy że, że dziecko taki sposób chciałoby tego kontaktu z nami korzystać wtedy też mówimy o tym i zaznaczamy, że ten kontakt nie może zastąpić tego kontaktu terapeutycznego, bo też dziecko dzwonią z telefonu zaufania za każdym razem wezwania do innej osoby i pomimo tego my pracujemy w zespole mamy taką możliwość cie za porozumieniem oczywiście z dzieckiem, żeby się informacjami wymienić, żeby dziecko nie musiały za każdym razem od nowa swoje historie opowiadać jeśli chcesz skontaktować po raz kolejny le to mimo to nie jest to kontakt terapeutyczny i za każdym razem też rozmowy nawet pierwszej z dzieckiem mówimy o tym, że ważne jest, żeby mogło korzystać z pomocy w swoim otoczeniu przykład pomocy psychologa albo terapeuty, jeżeli zachodzi taka potrzeba tego wymaga też trudność, którą dziecko zgłasza, bo ja wyobrażam sobie takie sytuacje, że dziecko, które mu bardzo pomogła rozmowa dzwoni po raz drugi, ale on chce rozmowy z panią Basię, z którą rozmawiał z niewypełnieniem przez ten nie będzie przedstawiać imionami czy nie z tymi rozmawiał po raz pierwszy on chce rozmawiać z tą samą osobą jest dosyć naturalne, ale to to nie wchodzić już prawda nie mamy takiej możliwości nawet, ponieważ to byłoby bardzo szalenie trudno też pracujemy w różne dni w różnych godzinach i byłoby to bardzo trudne, żeby tak się dzieci z dziećmi na kontakt małej telefon też jest założenie takie, żeby było dostępne dla wszystkich najbardziej to jest możliwe, więc nie ma też możliwości takiej dyżurów godzinowy, kiedy nie wiem ktoś mógłby zadzwonić ktoś nie i metod dzieciom mówimy dzieci o tym wiedzą jesteśmy faktycznie też jako konsultanci w telefonie anonimowi, więc dzieci nie wiedzą z czy rozmawiał z panią Basią przez panią każdą czy z panem Piotrem bo, bo za każdym razem jest to inna osoba stwarza się oczywiście dzieci bardzo często pytają czy mówią o tym, że chciały rozmawiać z tą samą osobą jest zupełnie naturalne, bo też no, jeżeli tak dobrze się dziecku rozmawiamy, siedząc bezpiecznie w kontakcie to naturalne, że chciałoby kontynuować natomiast nie ma takiej możliwości to jest taka specyfika myślę, że mimo wszystko zaleta telefonu zaufania, że to też odróżnia ten kontakt od takiego kontaktu bardziej jeszcze wiążącego, bo tak jak pani sama zauważyła faktycznie jest także, kiedy ponawiamy ten kontakt i dobrze się nim czujemy to w jaki sposób jest wiążący, a bywają takie sytuacje, gdy rodzic dzwoni do sprawy swego dziecka, które wcześniej już wam rozmawiało i nie wiem może niekoniecznie jest zadowolony dziecko zadzwoniło no i w jaki sposób się dowiedział, o której rodziców dziecko zadzwoniło teraz ono samo zwolnią może chce dowiedzieć tło przebieg tej rozmowy, jakby są takie interwencje rodziców zdarza się, że rodzice tak dzwonią kontaktują się, ponieważ chcieliby się dowiedzieć czegoś na temat szczegółów rozmowy albo w ogóle dowiedzieć czy dziecko się z nami kontaktowało natomiast nie mamy takiej możliwości też tłumaczymy rodzicom, że rozumiemy ich troska, jeżeli potrzebują porozmawiać o swoich trudnościach związanych z dzieckiem mogą korzystać z naszego telefonu 800100100 natomiast tutaj nie jest nie możemy i nawet oni ani nie chcemy nie możemy udzielać żadnych informacji plan jest anonimowe obowiązuje nas tajemnica zawodowa, więc nie ma takiej możliwości, żebyśmy rodzicowi przekazywali jakiekolwiek informacje także ani też rozmawiali nawet jeśli chodzi o trudności dziecka potem telefon 116111 przeznaczony dla dzieci młodzieży, ale też nie potwierdzać rodzicowi rzecz, że w ogóle rozmawialiście z dzieckiem takiej informacji rodzi też nie uzyskuje czyli, jeżeli zadzwoni i mówi, ale chciałbym się dowiedzieć moje dziecko pół godziny temu dzwoniła do państwa dziecko nazywa się tak i tak dzwoniła z takiego takiego numeru czy to prawda nie potwierdzać nie zaprzeczać po prostu nie udzielać informacji zgadza się nie udzielamy informacji no właśnie on z rodziną informujemy, że nie możemy tak informację dzięki, gdyby tak nie było to nie byłby to telefon zaufania prawda do głosu, bo słowo słowo zaufanie co jest najtrudniejsze, czego w takich rozmowach z dziećmi ja myślę sobie, że często taka bezradności bezsilności taka też wierność o krzywdę, o której my słyszymy w telefonie zaufania bardzo często są to osoby, które doznają krzywdzenia stron często dorosłych osób często bliskich osób faktycznie to jest takie bardzo uderzające, ale też wiemy, że na odległość nie wszystko możemy zrobić to co byśmy czasami chcieli zrobić ja jako jako ludzie, którzy byliby gdzieś obok natomiast jest to też praca dająca ogromne siły takiej satysfakcji i motywacji też, że wiemy że, że jesteśmy w stanie pomóc tym wszystkim osobom, które nie mogą tej pomocy znaleźć gdzieś w swoim otoczeniu, którym udaje się zwolnić Che czy napisać do nas bardzo się z tego cieszymy żal, że mogą z tego korzystać tak, ale rozumiem też to, czego pani zajęła poczucie pewnej bezradności wydajecie słowo i aż słowo, ale coś powie tylko słowo sytuacjach takich granicznych i uruchamiać tę pomoc prawda taką już konkretną dla dziecka na, ale pozostaje Che no pozostaje tylko kimś kto, kto rozmawia zgadza się rozmawia słucha akceptuje nie ocenia na myśli sobie, że to jest coś, czego dzieci właśnie szukają często nie znajdują w swoim otoczeniu stąd właśnie moje pytanie czy duża grupa ludzi i grupa dzieci, które dzwoń regularnie otrzymać to, czego to właśnie nie nie znajdują, jakie są formy, a jeszcze jedno pytanie pani powiedział pracują pracują osoby wykształceniu psychologicznym pedagogicznym zazwyczaj jest taki program rozmawiamy dzwoni zaufania sąd czy tacy słuchacze, którzy wysłucha tego programu mówią, a może też bym, a może też pracował w takim telefonie zaufania ja pomijam w tej kwestię możliwości zatrudniania i jeszcze ta itd. i to w tej chwili jakoś w tych telefonach zaufania biegły to powiedzieć oburzone pewnymi wymogami formalnymi jak doszło krótko jak dostać do pracy w telefonie zaufania ja mogę się wypowiadać tylko 1, a właściwie od 2 tura, która koordynuje radny i które działają fundacji dajemy dzieciom siłę natomiast w innych telefonach nie wiem jak to wygląda u nas jeśli chodzi o telefon zaufania dla dzieci młodzieży to, aby pracować w telefonie trzeba najpierw kończ stała się tak większość znakomita większość osób, które u nas pracują najpierw ukończył bezpłatny staż w telefonie zaufania wcześniej był roczny teraz trwa 9 miesięcy i tak nabór na staż robimy raz albo 2× w roku teraz czas pandemii to trochę nam nie pozwala tego przewidzieć jak to będzie wyglądało natomiast te też po takim stażu można otrzymać zatrudnienie jest to bardzo specyficzna praca bardzo bardzo też trudna myślę sobie i potrzeba do tego specjalnego doświadczenia też takiego oswojenia się ze specyfiką tej pracy i wielu szkoleń, więc też podczas tego stażu oferujemy wiele godzin szkoleń specjalistycznych, które pozwalają pracować też oczywiście wszyscy tutaj pracują powstałą partią czy wymogiem jest właśnie obok wykształcenia pedagoga albo psycholog tak staramy się, żeby to było osoby, które mają wykształcenie dotyczące nauk społecznych, ale głównie psychologii pedagogiki oczywiście pokrewnych History socjalizacja to też też to uwzględniamy i oczywiście też to co jest dla nas ważne taki kontakt empatyczny drugim człowiekiem umiejętność też stosowania narzędzi psychologicznych w rozmowie czy czy w ogóle taka otwartość na nauczenie się tego, bo to też oczywiście oferujemy w ramach stażu to teraz na koniec został nam kilka minut powiedzmy jak można wspomóc was jeździć sama Fundacja konkretnie telefon zaufania form pomocy jest bardzo dużo można chociażby ostatnio jest akcja zorganizowana przez jedną ze stacji paliw to jest stacja paliw tylko kraje, gdzie można pijąc kawę bądź inny gorący napój przekaz przekazać też część tym samym kupując napój przekazać część dochodu na na telefon zaufania właśnie można przekazać 1%, że teraz dobry moment na naszą fundację dajemy dzieciom siłę dziennie 1% podatku oczywiście wszystkie też się spłaty są możliwe można też się z skorzystać z takiej stałe wpłaty niedawno też wyszła wspaniała książka cegiełka, którą można wesprzeć nazywa się wszystkie kolory świata wydana przez wydawnictwa Agora to też oczywiście zachęcam Polaka były u nas w ogóle na ten temat tak słucha zachęcam bardzo bardzo bardzo dobrze napisana przyjemnie książka dla dla dzieci, ale nie tylko osiąść jest też książka dla osób dorosłych także i pijąc smaczną kawę czytając dobrą książkę i korzystając z rozliczenia PIT-u późna są sposoby łatwa prosta przyjemna praktyczna także zachęcam serdecznie czy korzystają z rozliczenia PIT, czyli przyjmujecie 1% fundacji oraz żąda uwaga świata tak tak zgadza się czytam nie ma nie ma takiego, że PiS czy można z specjalnie, że skierował 11% telefon zaufania fundacji dzień tak Fundacja dokładnie, ale Fundacja prowadzi telefon startą to jak to jest równoznaczne przez te lata ile czasu pani już bowiem decyzję rozmawia z dziećmi przez telefon im pomaga prawie 8 lat czy w ciągu tych, bo pytam się różnica przed po pandemii prawda w czasie pandemii też po Hel chcielibyśmy, żeby mogła użyć określenia po pandemii czy przez 8 lat pani zobaczyła zmianę ewolucję zarówno samego telefonu jako takiego czy tych, którzy z niego korzystają jeśli chodzi o sam telefon, proszę bardzo, rozwinął pracuje dużo więcej osób teraz w telefonie zaufania na wielu różnych poziomach działamy też prowadzimy różne warsztaty szkolenia dla profesjonalistów dla dla dzieci młodzieży też różne zajęcia profilaktyczne, ale oprócz tego jeśli chodzi o naszych rozmówców to chciałabym tak w 1 zdaniu powiedzieć o tym, że mniej dzieci się śmieją, a więc płaczą to jest moje spostrzeżenie niestety chciałabym, żeby było odwrotnie, a dzwonią też dzieci, które śmieją, bo taki budżet zyska rodziny telefonu zaufania co zwolni z poważną sprawą niezależna może zadzwonić ze wszystkim, więc jeżeli dziecko potrzebuje się pochwalić swoim sukcesem albo też dzwoni do nas dobrym humorze jak najbardziej też Matej swoje miejsce natomiast wcześniej częściej zdarzały się chociażby żarty w telefonie zaufania, kiedy dzieci łącznie żartowały śmiały się en dzwoniła w grupie ze swoich znajomych teraz tych rozmów jest bardzo mało prawie wcale oby takich rozmów były jak najwięcej będziecie zwoju właśnie za grupie, gdy chcą się pośmiać nawet śmierć, za który pojawia się w takiej rozmowie tego życzymy dzieciom i wszystkim wszystkim nam bardzo serdecznie pani dziękuję za udział w tym programie również bardzo dziękuję wszystkiego dobrego życia Paula Włodarczyk koordynatorka telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży telefon 116111 ten telefon prowadzi Fundacja dajemy dzieciom siłę dziękuję bardzo, dziękuję również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: U TOKTORA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA