REKLAMA

Rocznica szkoły online i wpływ technologii na rozwój dzieci i młodzieży

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-03-14 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:22 min.
Udostępnij:

Od 16 marca 2020 r. dzieci i młodzież spędzają przed ekranami komputerów, tabletów i telefonów znacząco więcej czasu niż wcześniej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM naszym gościem jest dr Urszula Sajewicz Radtke psycholożka z pracowni testów psychologicznych pedagogicznych w Gdańsku dzień dobry dzień dobry Przeminęło jak z bicza strzelił nie starczy mówi, ale chyba tak chodzi o 12 miesięcy to to, w którym i dzieci rodzice muszą zmagać się ze zdalnym nauczaniem, bo jest to wysiłek myślę tak dorosłych jak jak i tych młodszych przecież w naszych rękach jest przyszłość naszych pociech Rozwiń » także ich edukacja czy powinniśmy świętować pani zdaniem to te rocznice czy wręcz przeciwnie to jest powód do niepokoju i właściwie uważać 12 ostatnich miesięcy za całkowicie stracone to jest bardzo dobre pytanie, ale myślę sobie, że nie możemy powiedzieć, że to są całkowicie stracone miesiące, ale też nie ma tutaj powodów do radości, bo to tak jak ze wszystkim na pewno są takie grupy dzieci i dorosłych też tak, bo chodzi też nauczyli rodziców, którzy radzą sobie świetnie, dla których to rozwiązanie było często ratunkiem, które się odnajdują w tym systemie, które uważają, że mają więcej czasu więcej możliwości, gdzie mogą się zająć swoimi zainteresowaniami, gdzie nauczyciele mają jakieś dodatkowe pomysły na to jak przekazywać tę wiedzę, a rodzice mają lepszy wgląd dziecko funkcjonuje na i tak grupa istnieje i toteż trzeba o tym pamiętać, ale istnieje również taka grupa dzieci i rodziców nauczycieli, dla których 12 miesięcy było ogromnym wyzwaniem i wiązało się nie tylko skwer z trudnościami w zakresie takimi czysto edukacyjnymi, ale też jest związane z takim ogromnym wysiłkiem emocjonalnym, który mam wrażenie, że teraz zaczął wysuwać się na taki pierwszy plan, czyli trochę już ME zrozumieliśmy, że ten aspekt edukacyjny realizacji podstawy programowej nie jest aż tak ważne dużo ważniejsza jest zdrowie psychiczne zarówno dzieci jak i nauczycieli jak dorosłych, czyli powinniśmy ten problem, bo jest to niewątpliwie problem rozpatrywać w 2 obszarach, czyli tym stricte edukacyjnym jestem i tym społeczną wychowawczym zdecydowanie tak, bo to, że będą zaległości to, że będziemy mieli luki programowe to ma już Diana to ma już wiemy i danych amerykańskich, ale też z danych polskich, że takie luki będą trudno jest na razie jeszcze ocenić jak duża to będzie luka edukacyjna ona będzie natomiast to co nas bardzo niepokoi to jest właściwie ten stan, do którego dzieci, ale doszły teraz akty, w którym one są teraz, czyli już taki etap wyczerpania emocjonalnego i dzieciaki zaczynają już tracić nadzieję na to, że w ogóle nastąpi ten powrót do szkoły ona już zaczynają sygnalizować one właściwie może nawet nie do końca chcą wracać do tej szkoły co jeszcze kilka tygodni temu Błonie do pomyślenia one wszystkie wręcz przebierały nogami żeby, żeby wrócić do rówieśników stały się bardziej wrażliwe pojawiło się problemy z bezsennością mamy coraz więcej takich objawów obniżenia nastroju objawów związek obszaru zaburzeń lękowych, więc widzimy pewną zmianę tego obrazu jak dzieci funkcjonują i co ważne też jak funkcjonują też nauczyciele i rodzica, bo to my musimy pamiętać o tym, że to są naczynia powiązane, że to nie jest także jak ja wychodzę z uśmiechem przyklejonym do twarzy to moje dziecko łyknie to taki powie o wspaniale wszystko jest w porządku nie dzieci obserwują nasze poirytowani nasze poczucie też bezradności to, że jesteśmy zorientowani, że obciąża nas to też okresowo, więc to wszystko ze sobą powiązane i mam wrażenie, że my wszyscy zaczynamy docierać do pewnej granicy, a może nawet część z nas przekroczyła i tym kluczowym aspektem jest ten aspekt wyczerpania emocjonalnego w panice moim zdaniem jest najbardziej irytujące w tej całej sytuacji w tej całej sprawie najbardziej dołujące i właściwie nie stwarza nadzieję na przyszłość to kiedy fachowcy z branży wychodzą mówią o używają tej frazy o straconym pokoleniu, które niektórzy to twierdzą, że nie da się tego procesu już naprawić odwrócić, że będą to dzieciaki, które w dorosłym życiu będą zarabiać mniej od swoich starszych młodszych kolegów nowe są wyliczenia 35% mało tego będą krócej żyć, bo przecież jakość życia też wpływa na jego długość skoro będą mieli 5 nie pieniędzy no, toteż pewnie ta profilaktyka zdrowotna będzie słabsze itd. itd. właściwie, którzy z tych mat to, że stygmat, w którym te dzieciaki będą przez życie z Itaki nie ja mam nadzieję, że te czarne wizje się nie sprawdzą mimo wszystko we mnie proszę o czasie po okresie pani doktor zwrócić uwagę, jaką pewnością w głosie telewizja czarne są wypowiadane, że to się stało już dokonało nawet nie ma kategorii przypuszczenia albo tezy stronę do składu, ale powiem tak, że jeżeli byśmy zakładali tak deterministycznych podejście do rozwoju człowieka to w gruncie rzeczy całe pokolenie wojenne powinno po prostu nie funkcjonować całe pokolenie obszaru takiego bardzo intensywnego stalinizmu komuny powinno funkcjonować, a funkcjonują i dają sobie radę i są szczęśliwi i są w stanie są we względnym zdrowiu psychicznym, więc nie możemy też demonizować tego co się dzieje oczywiście to jest problem to jest wyzwanie dla ich dla dorosłych dla nauczycieli i rodziców, ale też dla samych dzieci natomiast nie możemy do tego podchodzić tak deterministycznych nie możemy stawiać krzyżyka na tym pokoleniu mówić no bardzo nam przykro, ale wybuchła pandemia i państwa już nic nie będzie to jest nasze zadanie jako dorosłych do tego, żeby tak zabezpieczyć potrzeby tych dzieci taki sposób zaplanować kolejne lata, a one mogły wyrównać swoje szansę, żeby one mogły funkcjonować prawidłowo i my mamy ku temu narzędzia my mamy odpowiednie oddziaływania terapeutyczne mamy odpowiednie umiejętności dotyczące wsparcia psychicznego, jaki możemy zagwarantować dzieciom oczywiście to jest związane z pieniędzmi ja rozumiem tak natomiast to nie znaczy, że my nie mamy już perspektyw i ja jako Niewiem rodzice dziecka, które jest teraz kształcone mam powiedzieć no bardzo mi przykro synku córeczko, ale jest straconym pokoleniem, więc nie ma co chcieli inwestować to tak nie działa my właśnie teraz powinniśmy siedzieć bardzo intensywnie myśleć jak my pomożemy tym modemu młodemu pokoleniu w jaki sposób w jaki umiejętności musimy ich wyposażyć dodatkowo w momencie, w którym one wrócą do kształcenia takiego twarzą twarz nauczycielem, ale też musimy bardzo mocno pomyśleć jak wesprzemy nauczycieli jak wesprzemy dorosłych, żeby oni również byli na tyle gotowi mocni psychicznie, żeby pomóc tym dzieciom, bo nie można o tym zapominać, że nauczyciele są też drenowanie psychicznie dla nich to też nie jest naturalna sytuacja w ciągu 12 miesięcy musieli się nauczyć zupełnie nowego systemu pracy to proszę pokazać drugą taką grupę zawodową w trakcie tej pandemii, która z dnia na dzień od zwróciło się ich życie do góry nogami pewnie się znajdzie tak, ale musimy pamiętać, że to są ludzie odpowiedzialni za edukację zdrowie psychiczne naszych dzieci oni stoją na pierwszej linii frontu i nimi też powinniśmy zająć, a nie tylko dziećmi tak to to jest też bardzo istotne aspekty całej sytuacji postaram się teraz być troszkę adwokatem diabła i coś co jest postrzegane jako mankament obrócić w atut czy zdalne nauczanie, które niewątpliwie związane jest z dostępem do nowych technologii nie spowoduje, że właśnie dzieciaki, które w tej chwili siedzą w domach i uczą się poprzez różnego rodzaju komunikatory będą sprawniejsze technologicznie mam taką nadzieję mam taką nadzieję, że to będzie taki taka wartość dodana tego co się dzieje teraz w edukacji natomiast też musimy pamiętać, że niestety mamy bardzo twarde dowody pokazujące na to, że technologia nie wspiera procesu edukacji, a często mu po prostu przeszkadza, że nawet przy korzystaniu z podręczników elektronicznych niestety one nie wspierają procesów podtrzymywania uwagi kształtowania procesów pamięciowych papier Niewiem jak bardzo archaicznie brzmi, ale niestety papier ma lepszą skuteczność w nabywaniu wiedzy niż te wszystkie takie technologiczne nowinki łącznie z tablicami interaktywnymi taki wszystkimi innymi rzeczami natomiast faktycznie mam nadzieję tak, że mimo to dzieci będą sprawniejsze w kontekście poruszania się po troszkę bardziej skomplikowanych aplikacjach niż nie wiem TikTok czy instagram i nauczą się lepiej weryfikować dane lepiej wyszukiwać dane lepiej weryfikować to co jest prawdą, a co nie jest prawdą MII to będzie prawdopodobnie to będzie taka wartość dodana całej tej tej sytuacji natomiast też musimy pamiętać, że tak jak kompetencji technologicznych można nauczyć każdego nawet powinni późniejszym wieku i dwudziestą trzydziesto czterdziestolatka można i 50 ulica stulatka można nauczyć obsługi urządzeń elektronicznych, ale jeżeli my nie nauczymy dzieci w konkretnych kompetencji społecznych w określonym wieku to niestety później jest znacząco trudniej, a czasami wręcz jest to niemożliwe, żeby takich kompetencji nabyć, jeżeli przekroczy przewaga firmy tzw. okres krytyczny, czyli moment największej wrażliwości nabywania jakich kompetencji społecznych no właśnie tutaj zdaje się, że potrzebne będą zastępy specjalistów, którzy z tego stanu nieumiejętności nawiązywania relacji społecznych będą dzieci wyciągać zdecydowanie tak i mam nadzieję, że tak będzie na razie doniesienia, które otrzymujemy z ministerstwa troszkę mnie martwią, bo mam wrażenie, że nie ma na razie jeszcze pomysłu na to w jaki sposób to będzie robione, ale na szczęście znajdują się już powoli jakieś środki na to mam nadzieję, że będzie coraz więcej, bo tak jak mówiłam tego wsparcia będą potrzebować nie tylko dzieci, ale będą potrzebować również nauczyciele i to będzie musiało być naprawdę wsparcie na wysokim poziomie na takim dużym namysłem i zróżnicowaniem co komu jest potrzebne i w jakim zakresie no dobrze przejdźmy do samej nauki czy uważa pani, że ni rezygnacja z niektórych obszarów wiedzy, którą powinien posiąść młody człowiek w zależności od tego do której klasy uczęszcza jest dobrym rozwiązaniem, żeby wyrównywać szanse, żeby nie wiem ocena zarazem nie mam zdania egzaminu dojrzałości czy też ósmoklasisty no było w miarę sprawiedliwe w porównaniu z tymi, którzy mieli szansę odbywać edukację w szkole wiem, że tutaj w ogóle bardzo trudno jest mówić o sprawiedliwości równości w tym aspekcie, bo jeżeli pan mówi czy można czegoś zrezygnować, jeżeli chodzi o treści programowe pewnie tak czy to wpłynie na jakość życia tych ludzi później młodych prawdopodobnie nie, jeżeli nauczyciele skupią się nauczaniu kształtowaniu takich kompetencji jak myślenie krytyczne umiejętność zadawania pytań wyciągania wniosków korzystania z wielu źródeł informacji to jest ważniejsze niż to, żeby znać przyczyny skutki wybuchu nie wiem tam pierwszej wojny światowej tak, bo to tego by wiedzę informacje mogę zdobyć z różnych źródeł, a kompetencjami bywa już trochę gorzej tak już potrzebuje trochę więcej więcej wsparcia ze strony to może pani doktor nie pandemia będzie też jakimś miejscem nie wiem takiej rewizji wszystkiego tego co co myślimy o szkole i tej wiedzy, jaką podajemy, bo być może lepiej byłoby, żeby nasze dzieci miały nie wiemy obliczać ryzyko zakażenia w przypadku wystąpienia pandemii bądź też samodzielnie miały wypełnić zeznanie podatkowe rokrocznie niż rzeczywiście sięgać po jakiej się wybrane zupełnie nieznaczące w dorosłym życiu zagadnienia nie chcę nawet to stygmatyzowanie przedmiotów, które być może w moim mniemaniu są nieistotne, ale widać, o co chodzi być może to jest taki moment, gdy powinniśmy zastanowić nad praktyką albo nad wiedzą, które warto wprowadzić praktykę i zdecydowali się zgadza tak powinno być co nie znaczy, że należy kwestionować posiadanie pewnej wiedzy i rozumienia pewnych procesów historycznych geograficznych biologicznych itd. bo to jest baza i to też pamiętać, że demonizowanie tego co się dzieje w szkole, jeżeli chodzi o program to też nie jest dobra droga, że musimy pamiętać trzeba zachować równowagę pomiędzy treściami, które warto znać, żeby lepiej rozumieć pewien kontekst, w którym funkcjonujemy, żeby lepiej rozumieć świat, w którym funkcjonujemy, ale jednocześnie faktycznie wprowadzać takie treści, które pozwolą lepiej funkcjonować młodemu człowiekowi później w dorosłości, więc jeżeli chociażby wprowadzamy koncert procentów na matematyce to oczywiście dobrze jest umieć policzyć procent, ale może właśnie rozliczajmy go na rzeczach, które są bliskie temu dziecku, a niekoniecznie na jakiś wymyślony w zadaniach tak przez starsze panie i starszych panów, którzy nie zawsze rozumieją ten kontekst funkcjonują dzieci, więc większość takich naprawdę sensownych nauczycieli to robi, bo to też trzeba powiedzieć, bo to nie jest także jak my dziś myślimy o prezesa przez pryzmat naszych doświadczeń edukacyjnych do jeszcze pamiętać, że tak jak my zmieniamy takich zmieniają nauczyciele oni naprawdę starają się to robić oczywiście są ograniczone przez przez program i to się zgodzę z panem redaktorem w zupełności w całości, że tak powinniśmy praktycznie dać wiedzę, ale jednocześnie nie zgadza się, żeby w ogóle rezygnować z treści programowych, bo to też nie tędy droga, jaka jest rola rodzica w tym wszystkim tak na koniec chciałbym panią zapytać w kluczowa kluczowa dlatego w Myślenicach tak będzie dla rodzin zawsze będzie kluczowy, ale przede wszystkim to rodzic jest takim strażnikiem rozsądku czyli, jeżeli moje dziecko spędza 8 godzin dziennie przed ekranem, a w kontekście edukacji to ja jestem strażnikiem jego zdrowia psychicznego i staram się zagwarantować mu możliwość odcięcia się od technologii i pozwoli, żeby pozwolić jego mózgowi odpocząć to ja jestem odpowiedzialna za to, żeby monitorować stan psychiczny mojego dziecka, czyli obserwować czy nie zmienia się jego zachowanie czy nie pogrąża się w smutku czy nie zmienił ze swojego sposobu Niewiem jedzenia spania tak czy nie wracać nie adresuje się do wcześniejszych AM jakiś, ale aspektów swego funkcjonowania to my jesteśmy trochę takim barometrem i my musimy szybko reagować tutaj bardzo proszę rodziców, żeby nie czekać, żeby szukać pomocy jest bardzo dużo teraz możliwości pomocy on-line również, jeżeli nie możemy wyjść z domu, bo boja to rozumiem, żeby szukać szybko pomocy i rozdawać dzieciom wsparcie nie negować nie mówić im, że mamy gorzej, bo mamy również źle tak, że to są sił by wziął i przecież siedzieć w domu inni robisz bardzo dba by wszystkich rodziców proszę, żeby nie ignorować problemów dzieci i dawać im siłę moc i wsparcie i szybko szukać pomocy, jeżeli widzimy co się dzieje dziękuję pani bardzo dr Urszula Sajewicz Radtke psycholożka z pracowni testów psychologicznych pedagogicznych w Gdańsku była naszym gościom kłaniam się dziękuję bardzo, państwa zapraszam teraz na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA