REKLAMA

Agnieszka Traczewska o albumie „Powroty''

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-03-14 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu ponownie naszym kolejnym gościem jest Agnieszka Raszewska fotografka dokumentalistka także producentka dzień dobry kłaniam się dzień dobry państwu dziękuję proszę nie słyszeliśmy się kilkanaście miesięcy jeśli nie kilkadziesiąt, bo mniej więcej tyle dzieliło swój pierwszy albo od kolejnego albumu, który dokumentuje życie chasydów coś co stało się twoją pasją co stało się twoim konikiem Rozwiń » coś co znajduje odzwierciedlenie w przepięknych albumach, które to są kolekcji nie tylko tych, którzy zajmują się tematyką chasydzką myśli mówi, że to co robię, czyli fotografia chasydzka moim konikiem muszę powiedzieć czy rzeczywiście od 12 lat i jestem w trakcie pokonywania przeszkód wielkie bardzo bliskiej, bo oczywiście to część zajmuje bardzo bardzo trudne ja dotykam środowisk bardzo hermetycznych, które niezwykłe są wpuszczać na takich ciekawskich Legia i rzeczywiście 2 lata temu miałem przyjemność rozmawiać z tobą na temat mojego pierwszego albumu, który spajał moje doświadczenie 10 lat podróży do małych miejscowości w Polsce, a czasami zupełnie wsi czasami trochę większych miast jak np. Kraków, w którym mieszkam, gdzie ciągle chasydzi potomkowie polskich chasydów wracają wracają by modlić się na groby swoich bliskich, ale przede wszystkim groby wielkich cadyków protoplastów rodu Kosecki, który ciągle się rozwijają, ale oczywiście już nie w Polsce właśnie można pieczenie w Europie wschodniej ku po wojnie po Holokauście pominie niezwykłych stratach, które doświadczyły głównie rodziny właśnie religijnych Żydów, którzy nie mieli gdzie uciekać mieli się schować i w związku z tym przetrwało bardzo niewielu, ale ci, którzy przetrwali wyjechali no i teraz mieszkają na całym świecie właściwie, bo od Izraela przez stany Zjednoczone Kanadę do do Ameryki Południowej i no właśnie mój drugi album to jest projekt naszego dzisiejszego spotkania to jest suma z kolei no właśnie w tych moich podróży nie nie nie miejsca, gdzie są stare sentymenty ruiny tylko tam, gdzie ten świat się w tej chwili odbudowuje należy doszukiwać jakieś kontynuacje między powrotami to tytuł tego swojego pierwszego albo ma w zgłoszonym światem, który teraz mówisz tak należy to i to myślę, że to jest bardzo istotne ja najpierw oddałem pokłon to był hołd w stronę tego co było tego co było też no po prostu tutaj między nami tak a o czym bardzo skutecznie udało się nam zapomnieć przez 70 lat po drugiej wojnie światowej nie byliśmy uczeni każdy na pewno nie ja mojej szkole o tym, że no właśnie w Polsce narodził się fenomen chasydyzmu wielkiego ruchu mistycznego religijnego największego ruchu i tego typu, który narodził się w ogóle w Europie no i szczerze mówiąc ja mieszkam w Galicji w Krakowie było tak naprawdę takim epicentrum tego dawnego życia chasydzkiego, które rozwijało np. w nowym Sączu Starym Sączu czy Bobowej czy Rymanowie jako mała dziewczynka jeździłam do wszystkich tych miejsc nigdy nigdzie nie było żadnego śladu, gdyby w pamięci tego orzekł, że właśnie ktoś opowiedział o historii czy o tym, bo leży np. właśnie te miejsca były czasami przed wojną 50% żydowski 70% żydowski wydawało się, że ich o tym zapomnieć mój pierwszy album to był taki akt niezgody prywatnej niezgody prywatnej archeologii, która kazała mi no dobrze dbać o tym krytej ukrytej historii prawdy, a w momencie, gdy ktoś zaczął udawać postanowiłam, że nie zostawia tylko dla siebie tylko tylko właśnie zrobię sobie pracy polegającą na wystawach na albumie, czyli pokaz rodziny natomiast natomiast później jak już jak ten hołd w stronę przyszłości i historii zapomnianej niezapomnianej oddałam pomyślałem sobie zrobić taką pracę, której znowu nikt nie zrobił od czasów fotografii wielkich żydowskich fotografów takich jak Romany wiśnia jak tylko przyzna jak Menachem PIP PiS, którzy jeszcze w latach trzydziestych zdołali uchwycić twarze nos wschodnioeuropejskich Żydów w tym Polski od tej pory nikomu tego typu szeroka Panorama no mówię właśnie chasydów silnie udała myślę, że nawet nikt nie miał takiego pomysłu, że ma ochotę nagle objechać świat dotrzeć do tych wszystkich archipelagu no właściwie takim ultraortodoksyjnych gett gdzie, gdzie kasy dziś zamykają no i spróbować rozbić ten szklany sufit no, żeby nie pozwolili w ogóle w ogóle wejść jako zrozumieć współczuć nam się skompletować i jako pierwszy to postanowiła, a po tym, no dość wytrwale dążyła do tego, żeby ktoś się udało i i mają z tą książkę teraz w swoich rękach Erykiem źródło, czyli świat skreślony no mam wrażenie, że otrzymam taką wizualną panoramy współczesnego chasydyzmu no to wobec tego narzuca się w ręce pytanie w jaki sposób, gdzie zaskarbiła sobie to zaufanie chasydów Niemasz pochodzenia, które gdzieś stawałyby się tą przepustką legitymacją po to, żeby wprowadzić się do tego środowiska to, że jesteś ujmująca bardzo profesjonalna to to jedno, ale też pewnie były inne powody inne też argumenty, dla których dostała się do tego świata świata niedostępnego dla innych jak bardzo zdeterminowane to muszę przyznać to znaczy sam początek mojej drogi były różne smaki dookoła mnie ludzie, którzy mniej więcej znali na świecie chasydzki, którzy mówili, że to jest misja niemożliwa absolutnie myśli sposób to tego się nie da zrobić, dlatego że zwłaszcza po drugiej wojnie światowej hossy na uczelni no i doświadczeniem historycznym i naprawdę zrobili wszystko, żeby się odizolować od świata zewnętrznego i żeby uniknąć wszelkich możliwych wpływów, które bardzo często właśnie idą z osobami, które do tego świata należą bez wątpienia ja jako Polka jeszcze w dodatku kobieta właśnie to jest przepraszam, że wejdę słowo, bo też ma niezwykle istotne znaczenie, że jesteś kobietą której, tym bardziej trudno wejść do świata chasydów jest to jest to jest bardzo duży problem, dlatego że społeczności ultra ortodoksi żydowskiej założyły to już jest jakby taki zwyczaj który, który jest immanentną częścią życia nie założyły separację świata kobiet od mężczyzn oczywiście mówię w takiej domenie życia publicznego no, a znowu dla osób z zewnątrz żadne inne dumy da nie jest dostępna to znaczy to nie jest także ja np. przyjeżdżam do rosyjskiej dzielnicy Masza w Jerozolimie i np. mamie kolbą jakąkolwiek możliwość wejścia do prywatnego do i oczywiście to jest możliwe najpierw no musi się jakoś poznać z tymi kasetami potem się z nimi zaprzyjaźnić oni muszą mieć do mnie zaufanie i np. zaufanie takie jak wejdę do tego domu to i jak w żadnym gestem czy też swoim zachowaniem nie dam i dzieciom i takiego wzorca, który mógł tylko oni będą się musieli wstydzić także ja ja chyba u myślę, że na samym początku zaczęłam po prostu od nauki i zrobią taki bardzo poważne zadanie domowe polegające na nauczeniu się co mi wolno, czego nie wolno, jakie zasady w tym świecie obowiązują, a one są bardzo skomplikowane bardzo skrupulatnie opisujące to jak należy wyglądać, a należy wyglądać szalenie skromnie, czyli kopia musiałam nosić długi publiczne, o których zazwyczaj nie ma się to musi być to musi być spódnicę za kolano, ale jednocześnie właściciel nie może np. być kawałek tam gołej łydki to również nawet bardzo upalny mniej to tom to muszą takie Rajski mocną grupę wynik, który kompletnie zacierają widzialność skóry również buty nie mogą mieć odkrytych palców no i ugór oczywiście nie może być żaden dekolt rynkami muszą być długie no no pewne problemy z wypadku były głosy, bo ja jestem blondynką na dyski mam swoje głosy dodatku długie i zwyczajowo rodzina chasydzkich kobieta w momencie, gdy wychodzi za mąż albo goli albo bardzo przycina swoje włosy no i znowu w zależności od dynastii, którą reprezentuje albo ma takie pozwolenie na noszenie peruk i znowu w jednej z biednych rodach te druki są bardzo krótkie no i w sposób jasny one są głosami sztucznym nie są takie rodów, których włosy są przepięknej czasami o wiele piękniejsze włosy naturalne, ale np. właśnie chociażby w Jerozolimie właśnie nasza Rim no kobieta ma pozwolenie tylko na zakrycie swojej głowy czarną chustką, więc nagle tu chodzi takich jak takie coś jest w Polskiej wyglądający wyglądający osobą obcą jeszcze w sposób w sposób widoczny właśnie tak jakby zwracając uwagę fotograf, który jednocześnie ma ambicję być niewidzialnym tak tak, żeby ci bohaterowie ani jego rywali ani i ani przed nim szkodnik Graal NIK, ponieważ to jest taki taki rodzaj fotografii, który nie znosi dla mnie dla mnie inspiracją było to czy ja chcę fotografować świat takiej intymności takiej naturalności, która nie da mojemu widzowi no nawet nawet cienia by jak wątpliwości, że to co ja fotografuje jest czystym dokumentem i no jest po prostu autentyczny tak ja musiałam zlać z tą przestrzenią wokół siebie nie moją no stron się to zrobić kult wielość kultura rosyjska osadzona jest historia osadzona jest w rytuałach w jaki sposób pokazać ją współcześnie bo, bo to też zdaje się wyzwań, przed którym stanęła zbyt nie tylko sięgać do do korzeni nie tylko opierać to na rytuałach właśnie jak powiedziałem przed chwilą ale, ale także współcześni to podać w przystępny sposób do odbiorców, więc właśnie najważniejszy w tym co chciałam zrobić było to, żeby efekt mojej pracy był nowatorski to znaczy nie miałem ochoty na powielanie klisz innego kraju są bardzo bardzo często spotykany no we właśnie współczesnej fotografii chasydów, gdzie widzimy ich nawet rzeczywistości co widzimy widzimy kości widzimy Hałat i kapelusze pejsy bardzo często dodatków fotografowie stylizując zdjęcia na taki trochę stare oczy oczywiście od razu konwencja fotografii czarnobiałej i ze względu na to, że chasydzi no będą bardzo przywiązanym do tradycji rzeczywiście również kultywują tą wizualną stronę ciągłości, czyli po prostu ubierają się bardzo podobnie do swoich do swoich ojców swoich dziadków no to spokojnie można właściwie teraz zrobić zdjęcie, które łudząco będzie podobne np. do zdjęć religijnych Żydów, którzy np. wjeżdżali na dom na wakacje na ulotce do Tuska co do Krynicy jeszcze przed wojną tak trudno też abstrahować ten świat dla współczesności prawda jak bardzo chciałam pokazać chasydów takimi, jakimi oni są to znaczy ludzi kontynuujących tradycję bardzo ciężko stycznie do tej tradycji przywiązane biorących z niej zasady wiary sposób bycia, ale jednocześnie zależało na tym, żeby je, żeby nie było żadnych wątpliwości oni żyją w 2001. wieku tego, że oni w tych już jeżdżą bryczkami i komisji pomimo tego właśnie, że jak mówił kontynuują tradycję oni jeżdżą samochodami albo busami albo latają samolotami i w momencie, gdy będzie się do ich domu no co prawda oczywiście nie zobaczy się telewizora Radia po bo to jest zakazane no ale jednak np. czy w tych takie powiedzmy bogatszych domach stany Zjednoczone np. jest jest basen tak i nie ma nie ma wątpliwości, że to są współcześnie natomiast oni jako swój sposób życia przyjęli to, że są bardzo religijni kontynuują zasady wyczytane to, że na tym, ale z kolei jeśli chcą żyć jeśli chcą przeżyć jeśli chcą robić biznesy jeśli chcą utrzymywać swoje wielodzietne rodziny oczywiście muszą z postępem czasu dlatego bardzo dużo chasydów np. w tej chwili pracuje zajmuje się są tu RM albo albo pracują żenią się nieruchomościami i mieszkasz marzy im jak to co robią rzeczywistości bardzo progresywne w związku z tym co zrobiła pierwsza rzecz natychmiast zapomniałam o tym, żeby nadawać kasy to właśnie tę konwencję ze starości archetypiczne gości i moje fotografie są kolorowe w tym normalnie wszystkie są ja po prostu mu dałem call bardzo mnie interesowało to, żeby pokazać dynamikę tego życia w związku z tym znowu w tym moim zbiorze są fotografie, które dotyczą świąt i różnych nakład rodzinnych okazji, ale właśnie to jest taka dynamika podróży przemieszczania się nie no oczywiście pokazuje pokazuje domy i Antwerpii i z tą partią i no powiedzmy w Jerozolimie czy szefa ale, ale w nowym Jorku albo pan bić jest noc starałam się opisać wizualnie to jak świat Kosecki w tej chwili wygląda on jest taką mieszaniną, jakby właśnie takiego ikonograficzne jego zostania w czasie wielkich bibliotek starych ksiąg no i no i tego stroju, ale no, ale bardzo duże rzeczy jest po prostu współczesnych no i Agnieszka Raszewska była z nami dokumentalistka fotografka także producentka autorka albumu, którym których, bo myślę, że w liczbie mnogiej należy traktować mówiliśmy przed chwilą dziękuję bardzo, te rozmowy dziękuję bardzo, tym samym kończymy nasz niedzielny magazyn Radia TOK FM kłaniam się państwu w imieniu swoim także Tomasza Kopki, który był wydawcą tego programu jak również Szymona Kulisza i Macieja Gorczyńskiego, którzy byli realizatorami Przemysław Iwańczyk do usłyszenia w kolejną niedzielę jeszcze dziś usłyszy się państwo w audycji przy niedzieli o sporcie godzin siedemnastej po informacjach już za chwilę antymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA