REKLAMA

Paweł Łysak: Trzeba kultywować solidarność i troskę o siebie

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-03-15 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
13:31 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Paweł Łysak- dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie. Rozwiń »

Od dziś teatry w województwach, mazowieckim i lubuskim, są zamknięte.
Paweł Łysak: " Teatr w pandemii musiał nauczyć się nowych sposobów komunikacji z widzem" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska ze względu na rosnącą liczbę zakażeń koronawirusem dziś zamknięte są instytucje kultury już nie tylko w województwach pomorskim warmińsko-mazurskim, ale także w lubuskim Mazowieckim zamknięte są muzea galerie kina i teatr gościem kultury osobistej dzisiaj Paweł Łysak dyrektor teatru powszechnego w Warszawie witam serdecznie dzień dobry witam panią witam państwa ta decyzja o zamknięciu teatru była pana zdaniem Rozwiń » decyzję słuszną jednak znowu mamy być może do czynienia z działaniem po omacku kościoły cały czas otwarte teatru, gdzie ludzie bardzo skrupulatnie przestrzegali do tej pory koronawirusowych obostrzeń zamknięte jak pan ocenia tak no i hut oceniam to też nie za dobrze jestem ostatnią osobą, która tutaj broniła tych Medyk tych obostrzeń tych dziwnych zleceń, a z drugiej strony też nie czuje się w siłach, żeby decydować o tym co jest słuszna czy nie wydaje się, że tutaj powinien prawdę epidemiolodzy działać w dni my powinie jakieś sensowne reguły reguły przyjmować i myślę, że nie nam o tym decydować nie brać odpowiedzialność za życie za życie ludzi czy rozwój gospodarki, bo to co to decyzje bardzo to, że kościoły są wciąż otwarte to jest bardzo dla nas firmy, ale rozumiem, że niestety względy jakieś nie wiem ideowe czy ideologiczne biorą biorą górę nad względami praktycznymi, a teatr znowu zamknięte myślę, że można takie sytuacje musimy przyzwyczajać ci jako dyrektor planuje osiągalna planuje dwutorowo, a planuje to co będzie jeśli będzie otwarty to co będzie jeśli będzie teatr zamknięty stworzyliśmy Platformę żyją dziś pokazujemy spektakle, więc naprawdę 2 repertuary przygotowujemy co miesiąc repertuar internetowy repertuar na scenie i tak w tych trudnych czasach hamulców sprawę do przodu panie dyrektorze mieliście 3 dni na przygotowanie się do lockdownu co to oznacza dla teatru 3 dni na zamknięciu no też te 3 dni były bardzo nerwowe dołożyliśmy spektakl Novotny skoro część spektaklu się spać proszą to są widzowie są bilety to również zarobki aktorów i musieliśmy przełożyć, więc dołożyliśmy spektakl, który bardzo szybko się sprawie sprzedał, ponieważ ludzie bardzo spragnieni spragnieni spektakli no Anny w areszcie spektakli chciało odwołać zwrócić pieniądze będzie cieszymy się z tego, a z drugiej strony nam przykro że, że tak się dzieje cieszymy się z tego zrozumie wyrozumiałości widzów widzowie rozumie sytuację jesteśmy otwarci przychodzą jesteśmy zamknięci nie ma specjalnie dużo za dużo reklamacji czy czy niechęci musimy zrobić wszystko to widzowie znakomicie rozumieją niestety tuż przed premierą maja Kleczewska robi spektakl tworzył ważna tak scenariusza Bergmana to jest duża produkcja pomiędzy teatrem powszechnym w Warszawie teatrem polskim w Bydgoszczy za tydzień premiera te przygotowania idą pełną parą ich to premier będziemy w zamknięciu to znaczy zrobił pokaz zamknięty, ponieważ na tej pracy tak naprawdę nie przerywać znaczy bardzo trudno byłoby przerwać ze względu właśnie na to, że już przygotowanie rozpędzone no to jest smutne, że nie będzie mogli pokazać tego liceum aktorzy Greta do pustych krzeseł ewentualnie pracowników technicy, którzy będą obsługiwać aspekty inspektor się na widowni, ale to ten etap musimy zamknąć i gdzie intensywnie pracować ktoś w ogóle informował o tym że, że taki scenariusz zamknięcia może się za chwilę zrealizować nie myśl tego dowiadujemy z telewizji nawet nie decydujemy się z tego jakiś wpis dowiadujemy się z telewizji to jest zresztą także w momencie, kiedy również konferencja prasowa ministra ministra zdrowia i premierem też w trakcie dostaje telefony od aktorów reżyserów od widzów co robimy co się dzieje coś co się wydarzy, więc tak naprawdę 3 scenariusze przygotowywać się ciemno przygotowywać wcześniej planować te to sytuacji na pewno to pociąga duże koszty ze sobą pociąga również taki rodzaj frustracji pracowników, których artystów jest to bardzo trudne no ale też towarzyszymy tym wszystkim straty, a faktura jest niezwykle trudne, które pracują bez maseczek testujemy aktor wciąż są też dodatkowe koszty tak naprawdę to co tydzień aktorzy biorący udział w spektaklach czy próbach są testowani reżim chce staram się uprze, że przecież nie wydarzyło, ale ta sytuacja bardzo nas obciąża nie tylko finansowo bardzo psychicznie no właśnie finanse chciałam pod dyr zapytać jak ten lockdown odbija się na to czy powszechne konkretnie, bo Bochao często jednak zwiększa koszty czy czy pomoc rządowa, bo taki doświadczyliśmy była wystarczająca czy potrzebuje kolejnej, kiedy zaczniecie być może potrzebować no myśmy ich, gdybyśmy dostali pomoc do Boga, który jesteśmy wdzięczni, ale byliśmy teatru w Polsce najmniej dostał dostaliśmy niecałe 40% kwoty wnioskowanej 30 parę procent tak dostaliśmy kilkukrotnie inne teatry też za nasze z naszej jakości nasze oblicze polityczne zostaliśmy ukarani, ale to mistrz pomoc dostaliśmy oczywiście na spełnienie wystarczające jest cierpi na tym cierpią na tym nasze finanse teatru cierpią na tym nie zarobki aktorów, którzy dostępie do aspektach tak naprawdę szli mało grają mało zarabiali to ta sytuacja trudna no bardzo cierpią masaż cieczy reżyserzy w świecie scenograf scenografowie czy etnografii reżyserki ze względu na to, że po prostu demokracji zmniejszenie zarabiają dla nas takim ogromnym ciosem był było skasowanie wyjazdów, ponieważ myśmy w zeszłym w zeszłym roku w tym roku o planowaniu ogromna ilość wyjazdów głównie spektaklu Capri Krystiana Lupy i to miał być ogromny zastrzyk finansowy taka takich no wysokości prawie 2 000 000zł te pieniądze niestety przepadł część tych festiwali przełożona na później jakiś taki nieokreślone my nieokreśloną przyszłość na przepisy bezpowrotnie już stracono także duże pieniądze, na które liczą czas na licznych prac w tym niestety niestety no one przypadać na próby takich właśnie alternatywnych rozwiązań jeszcze, bo pan wspomniał o wyjazdach, bo pojawił się w sieci pomysły, żeby może jakoś się wesprzeć grać spektakle poza Warszawą poza rejonami objętymi czerwoną strefą np. w Łodzi czy to w ogóle jest realne to jest krótki czas na taką rzecz jednak spektakl przygotowanie wyjazdu spektaklu są też to są też duże koszty tak naprawdę na zapraszanie spektakli pieniądze mają duże festiwale, ponieważ jest to jest droga festiwale mają swoje fakty i to wszystko się dzieje wcześnie wszystko musi przygotować festiwale muszą sprzedać bilety, żeby pokryć swoje finansowanie tego nie zrobi zrobi tak szybko to ewentualnie wytrzymałych przecież mały spektakl otrzymał produkcjach można zrobić można zrobić nasz natomiast takie działania takie działania, choć one trwają jeszcze bardziej jeszcze bardziej kosztowne tak naprawdę alternatywą testów Platformy, które przygotowaliśmy trafiły powszechne dług był jedną z pierwszych warszawskich instytucji, która zaczęła w sieci pokazywać swoje spektakle przy hitowe to się też dużym powodzeniem na premierze na premierze biegunów Olgi Tokarczuk i było mi sprzedaliśmy dostępu w 1005 w sprawie dostępu, czyli światło dały po 2 osoby to 3000 osób oglądało na następnych ten spektakl to ruch to są rzeczy, które do, których się widzowi coraz bardziej przyzwyczajonej miesiącu kilka razy pokazujemy swoje spektakle w związku z 14marca pokażecie rodzinie córka zbójnika martwą naturę 21marca i jak ocalić świat na małej scenie 27marca panie dyrektorze jeszcze jako taką no kwestie jednak tego chciałam zapytać czy teatr może tak bez żadnych konsekwencji przenosi się z Realu do sieci sieci do Realu miejmy nadzieję, że może ta instrukcja, którą chce teraz pana zapytać nie będzie potrzebna w przyszłości jak pan sobie wyobraża miar dopuszczalny scenariusz właśnie zamykania i otwierania i ponownego zamykania teatrów pandemii tak no to są to działania, które są działaniami takimi jak powiedział dosyć niektórzy te słowa rozpaczliwe zmiany trochę, ale trochę tak jest to znaczy staram się za wszelką cenę nie stracić kontaktu z hitami staram się za wszelką cenę pracować staram się za wszelką cenę dawać pracę artystom, ponieważ taka zapaść w kontakcie z widzami zapaść by pokoleniowa to jest pokolenie artystów no może polską kulturę może polską kulturę bardzo dużo kosztować myślę, że myślę, że niestety przed nami jeszcze czas dosyć długi czas trudnych trudnych decyzji jak i technicznych zamykania otwierania i myślę chcę się coraz bardziej do tego ma stare przygotowywać też psychicznie pracownicy artyści coraz bardziej jakościowy potrafił przyjąć myślę, że po prostu taki właśnie przygotowanie podwójny repertuarów no to i uprzedzenia społeczne w tej chwili już w tej chwili jesteśmy w stanie w przeddzień komitet tydzień wcześniej to jest też ogromny ogromny ogromna pomoc myślę, że tutaj działania rządu działania ekspertów tak naprawdę to bardziej wierzy właśnie w grupę ekspertów epidemiologów niż niż działania polityków które, które jak zawsze są podejrzane czy punktowane niż jakimś innym interesem interesem prywatnym bardzo wierzę w to, że epidemiolodzy nam pomogą im mamy kontakt epidemiolog ani epidemiolodzy pomagają dyrektor teatru też uświadamia ona jest bezpieczny to jest niebezpieczne myślę, że tego trzeba po prostu podchodzić fachowo i wszystkich rzeczy ma pan w tej sytuacji jakiś kontakt z dyrektorami innych zamykanych teatrów również warszawski warszawskich przede wszystkim konsultują też radzicie wspólnie jakoś działać w tej trudnej sytuacji tak my jesteśmy stałym kontakcie z tym również wiceprezesem stowarzyszenia dyrektorów teatrów też mam efekt oferty kontrakty z dyrektorami z całej Polski i na bieżąco telefony jesteśmy stałym kontakcie, choć dyrektorów warszawskich również w warszawskim biurem kultury i ten kontakt z nią zrobić z tego powodu, że tutaj chodzi tylko tylko epidemia, choć również nowi o nowe rozwiązania prawne cała działalność w internecie to zupełnie nowa nowa ścieżka prawna to również inne tarcze które, które rząd przedstawia, z których czasami możemy brać udział czasem nie możemy i także tak ogromna masa nowych nowych zagadnień prawnych wygrał żadnych finansowych nowych zagadnień organizacyjnych dyrektor teatru wśród pochwalić wszystkich również się bierze bardzo wszyscy współpracujemy i biuro godzimy się wymieniać doświadczeniem także tych bardzo mocną współpracę rozmawialiśmy wielokrotnie w trakcie pandemii i zadam pytanie teraz już trochę czasu minęło jak pan myśli, czego ludzie teatru pandemia nauczyła przede wszystkim to była jest gorzka lekcja, ale może jednak jakieś strategie na przyszłość na wszelakie katastrofy uda się przez to trudne doświadczenie wypracować jak w myśl tak ja myślę, że to przede wszystkim nauczyła też pandemia, a my się zajmujemy komunikacją to są te nowe sposoby komunikacji jest myślenie nad tym w jaki sposób nowe sposoby komunikacji wykorzystywać innej spotkania spotkania i biznesowe czy 3 spotkania właśnie artystyczne używania nowych technologii właśnie im w pracy artystycznej to są rzeczy nad nim była bardzo wszyscy intensywnie myślą wiedzą o tym, że jednak najważniejszy ten kontakt bezpośredni to jest najważniejsze, ale my, ale bardzo to eksploruje no i takie szersze spojrzenie na temat kruchości życia na temat kruchości kultury na temat kruchości relacji na naszym stać na teatrze powszechnym zawisł baner Solidarność troska w tej chwili przygotowujemy forum przyszłości kultury cykl debat o tym jak żyć w tym czasie jak się zajmować kulturą jakiś sposób się nawzajem siebie troszczyć myślę, że ludzie my wszyscy artyści widzowie pomyślimy sobie nawzajem będziemy kultywować to Solidarność troska o siebie no to być może ta trafi na pandemię również przyniesie 12 dziś jakieś dobre owoce przynajmniej przynajmniej zmieni się nasze złe złe nastawienia bardzo bardzo panu dziękuję były dyrektor teatru powszechnego w Warszawie był gościem kultury osobistej dziękuję uprzejmie do usłyszenia wczesna forma zgłoszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA