REKLAMA

KultOFFe: F.F. Coppola, “Czas apokalipsy” (Apocalypse Now)

OFF Czarek
Data emisji:
2021-03-15 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po czasie państwa i moim gościem jest pan prof. Jan Rybicki z Instytutu filologii angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry witam serdecznie panie prof. Europa dzień dobry państwu pewnie nie będę oryginalny, jeżeli zapytam pana czy lubi pan zapach napalmu o poranku tak bardzo bardzo kolega Robert Makłowicz w 1 ze swoich książek kolej umieścił taki piękny rysunek Andrzeja Zaremby jak w czasie rzezi galicyjskiej rap rap amanci raczą się kiełbasą nad trupem szlachcica Rozwiń » jeden z nich uwielbiam zapach kiełbasy wiejskiej Opara i to też do tego za losy i tak jak nasi słuchacze zorientowali mowa czy też mamy zamiar rozmawiać o filmie czas apokalipsy no i pewnie, mówiąc że mamy zamiar rozmawiać o tym filmie należałoby zapytać, o której wersji tego filmu rozmawiamy, bo w wersji było kilka zresztą w ogóle cały film powstawał w trudach marszu dla lokali psy na warunkach apokalipsy to znaczy tak tych podobają mi się te dodatkowe sceny, które weszły do wersji redukcji, ale byłem wystarczająco szczęśliwy oglądając filmy w tej wersji, które widziałem go po raz pierwszy jako niespełna osiemnastolatek przebywających chwilowo na Poznaniu na finale centralnej olimpiady anglisty ręcznej w roku pańskim 1982, czyli jeszcze w stanie wojennym i proszę powiedzieć Polska historia czasu apokalipsy zaczyna się w stanie wojennym od tego sławnego zdjęcia i na którym widzimy sanie Dental tak jest, na którym widzimy śnieg Warszawę kino Moskwa transporter opancerzony kilku żołnierzy żyjących się przy węglu ile pamiętam i wielki napis taki czas apokalipsy to jest moje wspomnienie bardzo podobne, bo też więcej w tym czasie parę miesięcy później były też dość jeszcze zimowe nie będą Poznaniu właśnie milicjant przegonił mniej 2 innych kolegów uczestników tej olimpiady od poznańskich krzyży więc, ponieważ mieliśmy co robić poszliśmy do kin najbliższy chyba sami Davidoff idzie jak to się stało i oglądaliśmy film czas apokalipsy mądrzejszy kolega Andrzej Piotr Czarnowski powiedział, że wiecie to jest wg Piotra ciemności, więc byśmy pokiwali głowami, że świetnie i potem nie czytałem jądro ciemności to się trochę dziwi, ale w sumie Andrzej Twardowski miał rację dziwił się pan, bo niewiele tam było Konrada i jedno właśnie tak naprawdę też jesteśmy jak wiele tam było Konrada, chociaż rzeka była inna i to nie marżą czy też nie Kondrata płyną tylko jakiś tylko jakiś aktor w amerykańskich IT i może nie byli na brzegach i tylko tylko, jeżeli to na łódce no i w ogóle, więc to jest tak o tym mówimy film niezwykle literacki tak to warto dodać, że oczywiście oprócz tej inspiracji powieścią Conrada jądro ciemności dodatkowo był zaś jeszcze jakiś taki pamiętnik markę la hera, który też zdaje się brał udział czy partycypował w scenariuszu i to był jego pamiętnik właśnie z Wietnamu tak, bo film jest on ukazuje się przecież parę lat po zakończeniu konfliktu wietnamskiego także ta wojna wciąż jest świeża wciąż jest obecna żona jest obecna dzisiaj odbyła się ta wojna zresztą wtedy się nie kończyła, bo przecież kurs nie siedzi w Wietnamie tylko już raczej raczej w Kambodży no i i oczywiście teraz to tam jeszcze będą długo goniły, ale mecz nazywanie tego filmem o wojnie wietnamskiej jest pewnym skrótem myślowym, bo oczywiście jak każdy porządny film ten jest jeszcze oczywiście inne to nie przypomina te zajęcia z filmu europejskiego, który prowadził na pewnym Uniwersytecie w Teksasie wiele lat temu i tam pamiętam, po którym z filmów to chyba był albo jakaś Agnieszka Holland w jaki Kieślowski 2 studentki pierwszego roku podeszły do miejsc udało się dr Rybicki czy pan chce powiedzieć, że jeżeli film jest czymś to jest jeszcze czymś innym nowym przypadku czasu apokalipsy to niewątpliwie to niewątpliwie tak problem jest trochę tutaj, o czym też się sporo jest to niestety jestem entuzjastą tego filmu dlatego ze mną rozmawiali z kimś, kto go nie cierpi to chyba jest jednak lepszych filmów w ogóle zrobionych w historii świata bardzo państwa przepraszam za takie apodyktyczny tak apodyktyczny sądy, ale dziś proszę się ze mną kłócić, jeżeli ktoś bardzo panie profesorze się z panem nie ośmiela kusić, ale nawiązują do tych 2 studentek, które pojawiły się czy zapytały pana o to właśnie, o czym jest silny albo czy może być win to uderza praktycznie brak kobiet w tym filmie Och, okej no to moje pierwsze obrzydliwe jest sam czy sama odpowiedź na to miała być też pytanie no to co gorzej kobiety w tym filmie to są albo święta czy to w wersji wg Sochy to są świetnie wychowane te francuskie i kolonii Zatorski albo króliczki Playboya grany zresztą przez autentyczne króliczki Playboya, bo Opole co robi to porządnie do jej no właściwie tyle nawet nie jest bardzo eksponowana postać tej tej kobiety Kurtza, która w pierwowzorze literackim Conrada jednak jest nie taka niezwykle przejmująca scena kiedy, kiedy marną zabiera w końcu ubiegającego Kubica z jego miejsca jego zbrodni czy jego pracy także to rzeczywiście na dach nad nami nie ma tam kobiet może ktoś kiedyś nakręci wersję cie czy będą same kobiety nie panie profesorze to nie jest, gdyby postulat dotyczący tego, żeby była tak jak teraz jest moda Hollywood kręcić kobiece tego piję tak tak filmów to po prostu pytanie obserwacja powiedziałbym jak co na to pieniędzy na to odpowiedzieć bo po ja nie wiem czy to jest film o kobietach mężczyznach to jest, bo ludzie w tonie o równie dobrze jest to film uznany za całkowicie nieakceptowalne z punktu widzenia traktowania zwierząt no ale znowu bez tej zaś traktowane krowy no to to nie mielibyśmy tego filmu to rozumiem, że chodzi o poziom efektów specjalnych dostępny w w czasie, kiedy film kręcony oraz wrażliwość ówczesnego społeczeństwa zarówno, jeżeli chodzi o odbiór jaki, jeżeli chodzi o produkcję filmu nie do końca się zgadza elementem przerażenia za horror horror, które emanuje z tego filmu równie skutecznie co najmniej jak z powieści Conrada są właśnie te wszystkie rzeczy oczywiście mogliśmy pójść dalej w takim razie dlaczego tam nie ma prawdziwych trupów zresztą do tego stopnia one tam były wg różnych doniesień z planu filmowego no oczywiście przychodzą trochę weselsze te oba nie skończyło się to trupem głównego bohatera prawda, kiedy biedny Martin Sheen dostałby zawału w tej w tej chwili fińskich strasznych warunkach i jego braciszek wciąż jest bez musiał trochę za nikomu nic, a nawet ślady za niego grać, a w dodatku jeszcze dodajmy do tego że, że Martin Sheen był dopiero ta w 0506. aktorem przymierzany do tej roli, bo podobno zaczęło się od piwa Akunina, ale nie chciałby jechać psy na miesiąc został jeszcze miał tam być jak Nicholsona jeszcze wcześniej Ala Pacino, a i Harvey Keitel już chyba zaczął zdjęcia tylko się pożaru z Rand, który zachowywał się po prostu okropnie no, więc już można powiedzieć jest przecież ten film dokumentalny o apokalipsie, jaką było skręcenie chodzi o dacie stop Acta Acta no właśnie w, a więc to wszystko to wszystko może być składa się na dal legendy legend tego filmu ta kometa legendy panie profesorze pan pozwoli powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan prof. Jan Rybicki z Instytutu filologii angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego wracamy po informacjach informację o godzinie jedenastej 20 w czasie państwa moim gościem jest pan prof. Jan Rybicki z Instytutu filologii angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego dzisiaj o filmie apokalipsy nauczyli czas apokalipsy rozmawiamy w programie Owczarek pan prof. Jan Rybicki jest wybitnym zwolennikiem miłośnikiem fanem jak mniemam skoro mówimy o kultowych i legendarnych elementach legendarnego filmu do takowych z pewnością należy atak helikopterami na jedną z no wietnamskich filmie ale, ale kręcone oczy na Filipinach wiosek tutaj atak, któremu przewodzi pułkownikiem gol grany przez Roberta rywala i Wagner choćby scena, która na stałe weszła już do kanonu i stała się sama sobie legendarna mityczna no tak równocześnie jako pomyślimy to oczywiście jest jedną z najbardziej przerażających w tym filmie to pokazuje myślę wcale nie nie przypadkowo jak łatwo jest zachwycić się różnymi elementami paraf realiami wojny, bo już ten fakt, że mam tutaj chodzi na posiedzieć teraz cechy mówi Wagner to gdzieś tamten ten z wąsikiem Hitler się pokazuje, którego kochał w końcu pani bardzo miło, ale w 1 ze swoich filmów przepych nie może oglądać Wagnera od razu straszną ochotę napaść na Polskę i 5 mamy z 1 strony tak, a potem mamy to sławne zdanie o tym, że rzutki nie surfują, chociaż idące już od razu przypomina mi się 1 swoich ulubionych zespołów z czasów mojej młodości w klasie, który używa tego w 1 ze 1 ze swym tego cytatu 1 ze swoich utworów no i w ogóle ta cała absurdalna scena to kilka scen również bardzo trwałych zarówno wcześniak wiek jak ślicznych jak potem tam świetnie ta cała ciągle zapala w no to jest wszystko dosyć dosyć przerażające dlatego też bardzo dobre no dobrze, a na poziomie takiego właśnie przekazu, o czym ten film jest w sensie pewnie nie da się tego ująć na jak byśmy mieli zapisać w punktach na wykładzie, ale pana co panu co, bo pojawia się poza tym filmie wychodzi pan z tego filmu mówi pierwszy w sensie zakładam, że widuję na pierwsze transze ja byłem no właśnie lody jedzie, więc to jest właśnie to jest to czy ja wyszedłem zachwycony z tego seansu, ale ani wtedy nie czytałem jądra ciemności ani nie, a już już te te książki leżące na jak mówimy w Krakowie na dach kas pliku Kurtza, czyli książki, które były podstawą dla Eli ota do napisania jałowej ziemi, której rozmawialiśmy tak dawno w tym samym się tym programie to wszystko to kompletnie oczywiście to nie nie docierało oczywiście symbolikę by mordercy wyrażającego się z płota zabijającego Kurtza przejmującego natychmiast polip pewne atrybuty władzy i przeczucie jego władzy u u tych biednych z bezpiecznych ludzi, którzy otaczają to wszystko było to wszystko zbierałem wtedy na pewno ile pamiętam zupełnie instynktownie potem dopiero jak już trochę zmądrzałem przeczytałem pewne rzeczy to dopiero uderzenie, a czy tu jeszcze ten cały Ellis odchodzi z tą jałową ziemią wydrążonym ludźmi w no i jeszcze jest 1 wymiar tego filmu razem z pierwowzorem literackim to jest bardzo dobra bardzo wybuchowa mieszanka, więc jeżeli ktoś chce to może traktować czas apokalipsy jako takie wprowadzenie do jądra ciemności, chociaż przecież chronologicznie jest jest dokładnie na odwrót, kiedy miał wybrać co jest dla mnie najważniejsze w tym filmie to właśnie to świetne wykorzystanie jałowej ziemi Eliota i i to w jaki sposób ten film szczególnie właśnie w końcowych 3040 minutach stanowi przepiękną ilustrację tego od może tylko osobiste zdanie o umorzenie i najważniejszego poematu i dwudziestego wieku to, więc i wasze to już wystarczy musiałbym w zasadzie więcej tłumaczyć, o co chodzi to jest to jest mój odbiór tego tego filmu właśnie to bardzo dobre takie no pewnie z najlepszym tego słowa znaczeniu postmodernistyczne podejście to do spuścizny kulturowej tych jest czasem strasznej spuścizny kulturowej, jaką przekazuje sobie nasza cywilizacja, jeżeli jeszcze jest swoją drogą wyobrażają sobie panie profesorze te właśnie pana słowa na jakimś plakacie, który miałby zachęcać do obejrzenia tego firm czy ty ja moim studentom każe najpierw lotne czas apokalipsy, a potem dopiero czytać Conrada pod wtedy to kolejna jeszcze idiota to, więc na to czas, ale przy okazji ją pan miły zawsze oczywiście oczywiście zresztą 9 pan wie, że to horror horror to Konrad podobno ściągała narcyzy Żmichowskiej, gdzie 1 jej 1 jej bohaterka Angielka umierając mówi hol MOS chory co nie jest dobrą angielszczyzną, ale tak to efekt Crew i prof. Więckiewicz czy od osób jest taki zbiór ciekawych esejów o Polsce listy po literaturze polskiej wsi w perspektywie europejskiej w sensie, że trochę odchodzimy od temat no tak to bardzo zawsze takie interesujące drobinki, które można wykorzystać jakiś grze salonowej, a raz zaskoczyć ale tym bardziej że bardzo trudno jest to zweryfikować tak możemy spokojnie się powoływać wycięła tak tak to właśnie tutaj Konrad ściągał od Żelichowski, a potem Coppola Konrada, a teraz my od wszystkich, a tymczasem tymczasem pewnego dnia ta wojna się skończy to nie co my się wojna będzie, dopóki będzie istnieć ludzka rasa o tym jak się jest tak je tutaj nawiązywały właśnie do takiego właśnie nieoczywistej powieści granego przez Roberta rywala pułkownika kiego, który właśnie trochę jest tak w rozkroku pomiędzy pomiędzy tą wojną, która się toczy toczyć będzie ona z 1 strony są wojną fizyczną z drugiej strony to wojna się toczy wewnątrz, a jakąś jakimś jakąś tęsknotą za za normalnością, ale tak właśnie dlatego jako taki odbiera ja odpiera kilkoro jako człowieka, który mówi sloganami i właśnie jako taki dodatkowy element tego, bo wiadomo on tam ba jako element tej tej okropności tej i tej zawodniczej i tego, więc chłodniczego piękna wojny zresztą nie musimy oskarżać ukochanie piękna wojna Amerykanów w końcu też Polacy wiemy, że na wojence ładnie, kiedy ułan z konia spadnie kilku jest oczywiście gdzieś tam urodził się z gen. Pattona z podobno również wielu innych będzie to owoców, ale wg mnie on tam jest o to, żeby właśnie, żeby przerażać tymi Themis stereotypowymi wypowiedziami i jak rząd, dlatego że ta powinna się skończy, a nie, dlatego że ta wojna się skończy myślę, że warto wspomnieć jeszcze o dopłatach lista osób, które warto wspomnieć przekaz tego filmu jest bardzo długa, ale chciałbym żeby, żeby wspomnieć o Vittorio skoro, który odpowiada za zdjęcia przepiękne no właśnie do tak no tak, bo tak oczywiście, bo to jest bardzo dobry film również pod tym względem, a muzyka czy może scenariusz, który się najpierw podawał Łukaszowi jeszcze okazja już mówimy o takich NATO no to ten ta epizodyczna Rolka Harrisona forda, który przecież wtedy jest Han solo i nazywa się płk Lukas no i osoby dziennie, gdzie nie pogrzebać patykiem w tych w tym bagnie czasopism to zaraz wychodzi coś takiego jakiś taki smaczek, toteż oczywiście lubimy bardzo nie tylko to piękno tych zdjęć i tego wszystkie tak myślę, że warto też z pamięcią do pan trochę o tym mówił, że cała przygoda tak czy cały proces kręcenia był taką właśnie, nawiązując do tego filmu o filmie był taką właśnie osobistą apokalipsą dla reżysera tego filmu znaczy dla Coppoli, który w dziś pewnie pokłócą ody ze studiem Wish tracący w ogóle jakąś wiarę w ten film, ale oni na niego brali dodatkowe ubezpieczenie nażycie od musiał on on daje się, że prawo Lukasa, żeby mu pożyczył pieniądze jak jest takie zupełnie przeciwne jeszcze ten Brando zachowujący się jak gwiazdor Brand to został zaś 2 000 000 za miesiąc pracy i w ówczesnych dolarów jeszcze znaczny procent zysku z kasy i wskaz kinowych, więc to już w ogóle no ale też zrobił nam fantastycznego przyjmującego właściwie chyba genialnego Kurtza, chociaż otyłego jeszcze trzeba było zmieniać scenariusz po prostu także wybitni aktorzy to filmy się na pewno kręciło znacznie lepiej ustalać, jeżeli obrazić żadnych aktorów, ale profesorze wyobrażaliśmy badać żadnych aktorów w kamerze film jest myślę zdecydowanie na liście filmów które, jeżeli ktoś z państwa jeszcze nie oglądał należy obejrzeć jak ja w takiej sytuacji nie wiem czy będzie czy też ciężki wstyd jak strasznie zazdroszczę tego pierwszego oglądania tego filmu chyba bardziej zazdrość, ale rozumiem też można kilka razy tak jak pan powiedział, czyli z 1 strony najstarszego zawsze coś mi się wrażeniu tak tak tak tak absolutnie tak na szczęście po pana panie redaktorze rodzą się co chwila co moment nowi ludzie, którym będzie właśnie ten pokazać to jest może pocieszają, że dzisiaj Szanowni Państwo Francis Ford Coppola jego czas apokalipsy firm, którzy powstawał w trudnych warunkach powstał z kilku wersjach pierwsza wersja zdaje się ta pierwsza, która się ukazała na 2 dni pół godziny Zielona w ogóle była tak oby on pokazał to najpierw w Cannes jako dzieło nieukończone była dzika awantura jak mu dali nagrody potem to właśnie wersja 2 dzień półgodziny potem wersja 3 godziny, a potem jeszcze wersja reżyserska, a także do wyboru do koloru panie profesorze bardzo dziękuję za dziś rozmawiać dziękuję za całą przyjemnością rozmawiał o tym, że zaraz zaraz po programie sięgnę na półkę i jeszcze raz obejrzy sobie, bo czasu apokalipsy nigdy dosyć państwa i moim gościem był pan prof. Jan Rybicki z Instytutu filologii angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego rozmawialiśmy o filmie Francisa forda Coppoli apokalipsy nauczyli czas apokalipsy informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA