REKLAMA

"Rozwód nada boli i powoduje kłopoty"

Połączenie
Data emisji:
2021-03-16 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję trzynasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest prof. Agnieszka cięcia oraz Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry czy dobra będziemy rozmawiali o tym jak też nieustannie wielka Brytania i Unia europejska trwają w takim powiedziałbym po rozwodowym noszeniem trochę tak to nazwać jakimś takim nie nieprzyjemnym uścisku chyba trochę to znaczy mam wrażenie, że to jest sytuacja, która oczywiście będzie sobie dawała oznacza, Rozwiń » o czym tutaj będziemy rozmawiali konkretnie chodzi po prostu o spór między spór prawny między komisją europejską wielką Brytanią odnośnie wprowadzenia od 1kwietnia kontroli granicznych na granicy irlandzką irlandzką północny jeśli można tak powiedzieć czy Irlandia Północna, czyli kawałek wyspy, który przynależy do Wielkiej Brytanii, który od 1kwietnia miał już właśnie podlegać tej procedurze kontroli celnej jako zewnętrzną granicę Unii Europejskiej tam usłyszeliśmy, że Londyn nie zamierza tych kontroli wprowadzać 1kwietnia tylko 1października co nie zostało w żaden sposób uzgodniony z komisją europejską komisja europejska interpretuje jako wejście wspór rozpoczyna działania prawne, jakbyśmy przez cofnęli trochę i popatrzeć na to szerzej to gdzie jesteśmy jeśli chodzi o całą procedurę brexitową tak twoim okiem teoretycznie praktycznie od dokonał prawda to cały czas widzimy, że tak prosto to to zniesienie wydarza na nie wychodzi na to że, że rozwody jak są trudne i od byłych małżonków naprawdę nie da się nie da się uwolnić ja myślę, że warto warto przypomnieć sobie 2 rzeczy pierwsza jest taka, że oczywiście wielka Brytania formalnie wystąpiła z Unii Europejskiej już już ponad ponad rok temu potem mieliśmy okres przejściowe negocjacje nad umową która, która miała regulować relacje unijne brytyjskie Eko zakończeniu okresu przejściowego na treść wydaje się w dalszym ciągu mamy okres przejściowy, bo to dokładnie jest to, o czym, o czym przed chwilą przed chwilą mówiłem to znaczy, a w dalszym ciągu nie mamy pełnej implementacji wszystkich, a postanowień czyta umowy o wystąpieniu czy to też świeżo zawartej umowy o handlu i współpracy co więcej nawet nie została ratyfikowana jeszcze przez parlament europejski w związku z tym obowiązywanie prowizoryczne no kluczowym elementem, a zapalnym który, który myślę, że jeszcze bardzo długo będzie będzie wyznaczał ten powiedziałeś uścisk może trochę taki taniec, chociaż bardziej taki lans makabr taka realna średniowieczne ten taniec z unijną unijną brytyjski i przypomnimy z czego wynikają te mówione ten wielokrotnie, ale wydaje się, że to jest kluczowe to znaczy, kiedy tam wielka Brytania rozpoczęła sądzą o Brexit ową historią tak naprawdę były 2 elementy, które były kluczowe jeśli chodzi o to jak mają wyglądać relacja z Unii Europejskiej wielką Brytanią pierwszy element to jest zachowanie ochrona tzw. porozumienia wielkopiątkowego, czyli porozumienia, które tak naprawdę przewróciło pokój zakończą wojnę domową Irlandii północnej głównym elementem tego porozumienia wielkopiątkowego jest to, że nie ma granicy fizycznej handlowej celnej między częścią Zjednoczonego Królestwa Irlandią północną Irlandią to oczywiście możliwe w ramach Unii Europejskiej no to oczywiście musiało stać się problemem w momencie, kiedy Zjednoczone królestwo oznajmiło, że taki z Unii Europejskiej występuje na teraz to jest 1 element drugi element jest taki, że zwolennicy brexitu zapowiedzieli, że wielka Brytania wychodzi z Unii Europejskiej oznacza to, że wychodzi ze wspólnego rynku wychodzi z celnej to będzie teraz prowadzić niezależną suwerenną globalną politykę handlową takie uzgodnienie tych 2 priorytetów okazało się ono właściwie niemożliwe to znaczy porozumienia ostatecznie zawarto natomiast ono generuje permanentne problemy w tak naprawdę, a te 2 elementy te sugerowały rozwiązania pierwsze rozwiązanie takie, że UE Zjednoczone królestwo de facto w całości pozostaje częścią wspólnego rynku i Unii celnej to oczywiście było niemożliwe pewne parametry tej opcji widać było w porozumieniu, które zawarły też samej wiemy jak ktoś, kto się skończyła renegocjacja ami i zmianą premiera no druga akcja była taka, że ignorujemy porozumień wielkopiątkowych to było niemożliwe ze względów politycznych, czyli granica między Irlandią Irlandią północną jest niemożliwa czyli gdzie możemy tę granicę handlową celną możemy ją mieć na morze między wyspą wielka Brytania, a Irlandią północną co tak naprawdę oznacza, że jest granica wewnętrzna Betty jest granica zewnętrzna Unii Europejskiej wewnątrz terytorium terytorium brytyjskiego co na pierwszy taka wydaje się kuriozum natomiast okazało się, że to jest jedyna opcja która, która wchodzi w grę biorąc pod uwagę 2 parametry, o których o, których wcześniej mówiła Marit oczywiście to generuje gigantyczne problemy te pierwsze miesiące rzeczywiście te ta kontrola celna handlowa rzeczywiście była zawieszona tak powiedziałaś wielka Brytania miała rozpocząć procedury kontrolne od 1kwietnia no i w tym momencie problem polega na tym, że wie każdy twierdzi, że chce przedłużyć ten okres, a przejściowe, czyli znowu mamy jakiś okres przejściowy, chociaż okres przejściowy się już teoretycznie ten ten formalny zakończył w bo to jest interesie zarówno Wielkiej Brytanii Irlandii północnej Irlandii w interesie przedsiębiorców w interesie obywateli itd. tak dalej z tego co co czytałam usiłowała ustalić, ale przyznam szczerze, że nie ma tutaj pewnej jasności rząd brytyjski stoi na stanowisku, że jednak komisję europejską informował również w czasie w czasie posiedzeń takiego komitetu wspólnego komitetu unijną brytyjskiego, które na bieżąco ma się spotykać dyskutować wszelkie problemy czy kwestie sporne komisja europejska stoi na stanowisku, że absolutnie żadnych tutaj uzgodnień nie było z tego względu zdecydowała się na na rozpoczęcie tak naprawę 2 procedur 1 prawnej drugi polityczne mają jednak nadzieję, że będzie możliwe rozdanie polityczne na kolejnym posiedzeniu tego tego komitetu tak wygląda geneza i stan dziś właśnie można powiedzieć, że dopiero teraz zaczynamy widzieć jak poroniony pomysł był sam projekt Brexit znaczy ile on wytworzył komplikacji ile wytworzył kłopotów, których bynajmniej nie kończą te okresy zamykające negocjacje wprowadzające pewne rozdzielenie prawda zaś to trwa i to będzie jeszcze niejednokrotnie dawała o sobie znać to jest pierwszy taki przykład chyba by przedłużonego konfliktu wywołanego właśnie niemożnością wynegocjowania pewnych rozwiązań myślę, że to będzie wręcz Story, a z angielskiego sprawę ujmując stąd wynika oczywiście z tego, że wielka Brytania czy inaczej Unia europejska pozostanie w bliskim partnerem Wielkiej Brytanii i wielka Brytania pozostanie bliskim partnerem Unii Europejskiej, zaczynając na myśli majowe bliskim partnerem jak myślisz, że relacje będą jakieś szczególnie sympatyczne, ale tak naprawdę no geografia geografia nie kłamie powiązania handlowe również to nie jest coś co da się w prosty sposób wyeliminować oczywiście wielka Brytania od paru dobrych lat zmniejsza udział jednolitego rynku Unii Europejskiej swoje wymianie handlowej, ale w dalszym ciągu Unia europejska jest największym partnerem handlowym, a w wielkiej Brytanii będzie tak we w krótkim średnim zakresie również w długim okresie to nie jest coś co ulegnie fundamentalnej zmianie w związku z tym nie da się odwrócić plecami do Atlantyku czy czy dojdzie do Pacyfiku jak i nowej strategii polityki zagranicznej bezpieczeństwa będzie zapowiadał zapowiada już dziś premier Johnson, a tylko jednak Unia europejska w wymiarze gospodarczym politycznym, a tutaj pozostanie pozostanie jako silniejsze partner w dużo silniejszy partner w związku z tym nadzieje Wielkiej Brytanii źle będzie traktowana jako różne partner i że będzie miała taką realną siłę przetargową wydaje się, że są dość płonne bo, bo jednak ta różnica potencjałów, a nie skłania Unii Europejskiej i ja kluczowych państw członkowskich do tego, żeby Wielkiej Brytanii ustępować, zwłaszcza że ta historia rozwodowa każda historia rozwodowa nie jest szczególnie przyjemna 1317 za chwilę wrócimy do rozmowy łączenie łączenie dziękuję trzynasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Agnieszka cięcia oraz Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy o post brexitowi rozdziale brexitu właśnie tak można by na nazywać nazwać to co w tej chwili, jakby trafia nam tutaj talerz w związku z konfliktem między najnowszą odsłoną konfliktu między komisją europejską, a Londynem chodzi tutaj o wprowadzenie kontroli celnych na granicy między Irlandią Irlandią północną te kontrole były zapowiedziane ustalone jako wchodzące w życie od 1kwietnia teraz słyszymy, że rząd chce jednostronnie przedłużyć ten okres do 1października no zobaczymy czym się ta historia skończy, ale tak oczywiście przyczynek do szerszej dyskusji i paru pytań odnośnie w ogóle całej tej procedurze brexitowi jej konsekwencji także powiedziałbym takich w ogóle myśleć o dalszych pytań odnośnie Leszka ruchów odśrodkowych w samej Unii Europejskiej już jesteśmy na tyle daleko, a zarazem gdzieś jednak czasowo ciągle w blisko samego brexitu jako pewnego wydarzenia można sobie zadać pytanie czy to jest sytuacja zamiast jak na to patrzy to jest sytuacja, która nauczyła kraje członkowskie Unii Europejskiej jak bardzo jest trudna skomplikowana bolesna i wykrwawiają się procedura czy też może właśnie okazać się, że wcale nie, że tak jak tak samo jak Londyn pomimo wszystkich przeszkód i strat brną w ten pomysł tak samo może się okazać za chwilę nie wiem np. zrobią to Węgry kiedy, kiedy tylko Viktor Orban uznał, że zaczyna mu się to politycznie opłacać, a na to pytanie pytanie brzmi, kto się ktoś się, czego nauczył tak po bo często operujemy właśnie takim ogólnie Miami Londyn Londyn Paryż Warszawa no i wtedy oczywiście mamy na myśli mamy na myśli rządy prawa natomiast i rzeczywiście rząd chociażby węgierski jest takim potencjalnym potencjalny mogłoby się wydawać o ostatecznym kandydatem do do wychodzenia z Unii Europejskiej, chociaż akurat moje głębokie przekonanie jest takie, że rząd Viktora Orbana jak żyje z Unii Europejskiej funkcjonuje wyłącznie dzięki Unii Europejskiej dzięki dzięki funduszom unijnym i wychodzenia z Unii Europejskiej absolutnie absolutnie muszą nie opłaca natomiast to jest oczywiście pytanie o racjonalność decyzji politycznych, bo pamiętam pamiętam rozmowę o około nie tylko brexitowe około referendalnych kiedy, kiedy w tych miesiącach poprzedzających referendum z czerwca 2016 roku przeważały głosy polityków komentatorów, że przecież Brytyjczycy nie podejmą tak nieracjonalnej ekonomicznie politycznie decyzji o wejściu po wejściu swojego kraju Unii Europejskiej, a jednocześnie decyzja została została podjęta tak i następnie elity polityczne dożyły dążyły do realizacji ze względów politycznych, bo uprawnienie miały takiego obowiązku, toteż warto podkreślić to referendum nie było wiążące, bo co wynika z porządku konstytucyjnego brytyjskiego referendum tak naprawdę miał charakter konsultacyjny i nie musiało nie musiało wiązać brytyjskiego rządu w sensie prawnym, chociaż oczywiście dokonano wyboru jest wiążące w sensie politycznym, więc to jest tak naprawdę pytanie o o to czy z 1 strony o właśnie, ale przerwania rozwoju wydry zoo, bo jednak można by powiedzieć tak w sytuacji, kiedy nasz komfort może powiedzieć to było referendum konsultacyjne myślę cały czas zastanawiamy przedłużać ten okres w nieskończoność zastanawianie się jakoś ograć w ogóle całą sytuację politycznie jednak się z tego projektu wycofać i nie przeprowadzić takiego wyjścia Brytyjczycy 7 zdecydowali co, bo dla wielu aktem samobójczym, ale jednak w tę procedurę weszli i jakoś się tam sfinalizowali nawet takimi kłopotami zaczyna się cały czas ciągnie prawda widzimy jakie, jakie przynosi konsekwencje to jednak w dalszym ciągu jest jakiegoś rodzaju pytanie czy to się może gdzieś na pod bardzo podobnej zasadzie powtórzyć też sobie powiedzieć, że wielka Brytania była 1 właściwie takich krajów chciałbym mocno współtworzących Unię europejską prawda od nowa oczywiście specyficznie w niej działała, ale nawet teraz jeszcze w prasie brytyjskiej pobrzmiewa w gruncie rzeczy przecież jesteśmy osób współautor mi tych reguł, z których teraz musimy się wypisywać na rzeczy z 1 strony, czyli tak nie w tym sensie, że jeśli spojrzymy na większość analiz politologicznych dotyczących brexitu, gdzie autorzy mierzą się z tym pytaniem czy ktoś może powtórzyć to znaczy, że to jest taki jednostkowy przypadek czy też może powtórzyć, jakby większość analiz wynika, że w przypadku Wielkiej Brytanii rzeczywiście mamy do czynienia z z LOT-em splotem wielu czynników, które z dużym prawdopodobieństwem czynią ten przypadek niezwykle specyficzne znaczenie, choć nie oznacza oczywiście, że możemy być zadowoleni, że nigdzie indziej na kontynencie to nie powtórzy, niemniej jednak ta specyfika wielkie pytanie jest widoczna oczywiście, że wielka Brytania była kluczowym kluczowym graczem z Unii Europejskiej natomiast w niektórych obszarach mniej w niektórych w niektórych bardziej tak to znaczy wielka Brytania była niewątpliwie najmniej zintegrowanym państwem członkowskim tak nie była członkiem strefy euro nie była członkiem Schengen było wiele innych elementów czy obszarów integracji gdzie, gdzie zaangażowanie Wielkiej Brytanii było było bardzo bardzo ograniczone widać było ostatnich latach to oczywiście nasiliło w związku z kryzysem w strefie euro kryzysem gospodarczym Unii Europejskiej wielka Brytania jest coraz mniej coraz mniej przychylnie patrzy na kolejne kolejne zmiany kolejne propozycje zmian w ogóle kierunek integracji, a w, którym a, w którym pozostałe państwa większość pozostałych państw regionu pragną zmierzać to oczywiście też przypomina prawda bo, bo można się tutaj pokusić na rok chociażby przypadkiem przypadkiem Polski 2015 roku, gdzie również sza przedstawiciele partii rządzącej jasno wskazują, że kierunek proponowany przez przez Francję, ale nawet przez Niemcy w wielu przypadkach jest jest sprzeczne z ich wizją, a integracji europejskiej natomiast to wydaje się, że kluczowe tak naprawdę mimo wszystko jest spojrzenie na pewną na pewno jednak racjonalność tych tych decyzji z perspektywy z perspektywy brytyjskiej no z 1 strony można powiedzieć, że nie ma alternatyw wobec wobec Unii Europejskiej chociażby jako głównego partnera handlowego, niemniej jednak wielka Brytania ma daleko większe możliwości umorzenia samodzielnego, ale jednak względnie autonomicznego kreowania swojej polityki w tym polityki zagranicznej niż zdecydowana większość państw państw członkowskich Unii Europejskiej to jest oczywiste później geograficzne zaangażowanie w, a strukturę powiedzmy globalnego zarządzania narody Zjednoczone i 720 jakoś tam specjalne stosunki ze Stanami Zjednoczonymi, chociaż to oczywiście fluktuacje i jasne jest to, że wielka Brytania osłabiła swoją pozycję wobec Stanów zjednoczonych wychodzą z Unii Europejskiej na nie mniej jednak to do przynajmniej tworzy jakieś przesłanki do myślenia o funkcjonowaniu UE poza poza Unią europejską, których to przesłanek sądzę, że zdecydowana większość państw członkowskich nie posiada jeśli chociażby spojrzymy na na wymianę handlową wielka Brytania bodajże w przededniu brexitu to chyba 4647% wymiany handlowej to był wspólny wspólny rynek jest bardzo mało jak na jak na warunki unijne w przypadku Polski jest 80%, a więc to pokazuje pokazuje zupełnie zupełnie inną sytuację i skarbnika następujących kosztów prawda gdyby, a zawodnikach w Warszawie pojawił się taki pomysł tak absolutnie tak natomiast oczywiście poza tą re względnie racjonalną kalkulacją no pozostaje oczywiście dynamika dynamika polityczna czy tak czy dynamika partyjna poszczególnych krajach, które rano niekoniecznie niekoniecznie kieruje się takim racjonalnym z punktu widzenia państwa rachunkiem zysków strat, a kieruje się logiką krótkowzrocznych zysków poszczególnych sił politycznych tę logikę też widzieliśmy w przypadku Wielkiej Brytanii, gdzie partia konserwatywna przywództwo partii konserwatywnej wówczas David Cameron przypominam był taki człowiek, chociaż trochę doszedł do lamusa jak się wydaje historii no David Cameron podjął konkretne decyzje po to, żeby utrzymać rządy partii konserwatywnej w obliczu ataku z prawej flanki partii partii kilkanaście lat Jaracza i żeby utrzymać własne przywództwa w partii konserwatywnej obliczą w obliczu ataków ze strony z prawej strony partii konserwatywnej, która nauczyła się szczególnie zagrożona tym co NATO na prawej flance regionalizmów robiący to jest właśnie, a propos urząd skarbowy przywołała niedziela stara, że to chyba warto wspomnieć pan po raz kolejny opuścił polityka nie wiem czy odnotować ten fakt po raz kolejny się tak całkiem niedawno po raz kolejny ogłosił, że się staje aktywnością polityczną, toteż myślę zabawne, że to jest taki polityk, który po samym sukcesie referendalnym właściwie, kiedy wielka Brytania wpakowała się w kłopoty powiedział, że mieszkańcy swoje dzieła potem jednak do działania wrócił teraz wycofa wycofał się po raz, w których można pokazać takie jak w pewnym sensie kariery polityczne też jednak rozbijają się o tego rodzaju właśnie takie plany dalekosiężne potem się okazuje bardzo trudno znaleźć ponowne silnik na to, żeby coś jednak w polityce działać no kariera kariera polityczna to rzeczywiście tak po pościgu samego sera rzeczy czy czy w ogóle go jego partii i poszczególnych członków natomiast pytanie czy Nigel Farage czy na swój sposób nie nie, bo już ze swojego życia zobaczył, jakby swoje swoje dzieło, które się dokonało cudzymi cudzymi rękami to jest chyba podstawowy problem który, który warto mieć mi, a Miedź na uwadze to znaczy partie partie radykalne, które no i mogą mogą mieć szansę na objęcie władzy w kraju które, które tak naprawdę mogą też do kilkunastu procent może 20% tak, ale realnie mogą nie mieć bezpośredniego wpływu na proces polityczny w tym sensie, że nie sprawują władzę, ale mogą mieć pośredni ogromny wpływ poprzez wywieranie presji na siły polityczne, które władza się znajdują, które znajdują się pod presją przejmowania części agendy radykałów i to są te są problemy, które jest takim spektakularnym wydaniu jak w wielkiej Brytanii, ale jednak widzimy bardzo ją w państwach Unii Europejskiej widzimy to w Niderlandach przejmowanie przez chociażby partią Ano premiera Marka Rutte wielu wielu postulatów prawicowych radykałów widzimy to również we Francji pewnie będziemy obserwować jeszcze mocniej jak im bliżej będzie już tej oficjalnej kampanii wyborczej przed wyborami prezydenckimi 2022 roku dziękuję bardzo, Agnieszka Cianciara Instytut studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk trzynasta 36 za chwilę informacje o łączenie ich uniknąć Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA