REKLAMA

Magdalena Łazarkiewicz o przemocy w polskim świecie artystycznym i premierze "Aktorek"

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-03-18 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:13 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest dziś reżyserka teatralna i filmowa, Magdalena Łazarkiewicz. Opowie o pracy nad spektaklem na podstawie sztuki Michała Telegi pt: "Aktorki. Przepraszam, że dotykam" Rozwiń »

Magdalena Łazarkiewicz "Z przerażeniem dziś przeczytałam relację Pani Anny Paligi z Łódzkiej Szkoły Filmowej i rzeczywiście te wszystkie fakty się do siebie dodają" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska gościem kultury osobistej jest reżyserka teatralna filmowa Magdalena Łazarkiewicz witam serdecznie witam serdecznie już dziś o dziewiętnastej w internecie premiera aktorek przedstawienia dyplomowego kierunku aktorstwa filmowego sama firma Akademii w pani reżyserii zrealizowanego w formie spektaklu telewizyjnego w oparciu o sztukę Michała Legii pt. aktorki przepraszam, że dotykam spektakl niezwykle aktualny spektakl, który buzuje Rozwiń » jak tylko budować może Niezgoda na to co dzieje się w hierarchicznym i przemocowe polskim teatrze już na poziomie szkoły teatralnej filmowej kilka przykładów sprzed no dosłownie godzin ujawnienia kolejnych takich takich spraw na ostatniej małej radzie programowej łódzkiej filmówki aktorka Anna Paliga przedstawiła swoje stanowisko wobec nadużyć skierowanych wobec studentów napisała list otwarty może przytoczę cytat na wydziale aktorskim panuje absurdalne niszczące przekonanie, że młodych należy łamać i przyzwyczajać do zaciskania zębów, a także, że doświadczenie przemocy pomoże im zostanie lepszymi aktorami studenci wychodząc do świata profesjonalnych planów filmowych nie są przygotowani na stawianie oporu manipulacjom i zastraszaniu to prowadzi do kontuzji frustracji zaburzeń odżywiania załamań nerwowych i podaje tutaj Anna Paliga garść faktów i konkretnych przemocowych sytuacji gryzienia bicia rozbierania badają także konkretne nazwiska na światło dzienne kolejna sprawa też wypłynęła mianowicie sprawa pedagog z wydziału Lalkarskiego Akademii sztuk teatralnych we Wrocławiu, która pokazała i wyzywała studentów podczas zajęć pani Magdaleno czy pani zdawała sobie sprawę ze skali tych przemocowych zachowań w szkołach artystycznych jeszcze przed sięgnięciem po sztukę Michała tele tak może tylko informacyjnie dodam, że spektakl nasz można będzie rzecz dzisiaj o godzinie dziewiętnastej formie relacje streamingowe na Platformie wwwmalarzkropkepl, dlaczego serdecznie państwa zapraszam, ale teraz pani pytanie tak wydaje mi, że ile osób czy to taka tajemnica poliszynela była w tym środowiska mówi zdawało sprawę z tego, że jeżeli odbywa się na, jakby pod pretekstem działań artystycznych odbywa się wiele aktów przemocy taki dosłownej, ale też przede wszystkim psychicznej, bo to chyba największym stopniu miało miejsce i oczywiście z 1 strony zdawaliśmy sobie z tego sprawę, ale z drugiej strony te wszystkie fakty, które wypływają na wieś w tej chwili dzięki temu, że w mediach przetoczyła się fala takich wypowiedzi prawda, które jeśli na naszym gruncie chyba zapoczątkowało to co miało miejsce w teatrze bagatela w Krakowie ujawnienie faktu molestowania aktorek pracownic teatralnych przez dyrektora tamtejszego teatru no to wszystko uruchomiło, jakby to falę w tej chwili to się chyba nie ma rzeczy nabija oczywiście też dzisiaj przeczytałam z przerażeniem relacje pani Anny Paligi z łódzkiej szkoły filmowej na jej rzeczywiście te wszystkie fakty się do siebie dodają wydaje mi się, że to jest skończy to wzięło w dużej mierze chyba się bierze no pewnej z czego możemy nazwać duchem istotą takiej pracy artystycznej, która przecież polega na tym, że reżyser albo wykładowca musi w my, jakby musi nakłonić do pewnego rodzaju ekspresji do pewnego zachowania innych ludzi prawda tylko właśnie problem polega na tym czy to jest czy to się odbywa poprzez przemoc i zmuszanie czy poprzez nakłanianie poprzez współpracę poprzez relacje prawda na mnie cały czas zastanawia, skąd ta bezkarność, skąd też taka niepisana zgoda na to, że właśnie przemoc przekraczanie czy ich granic podkreśla czynsz nie swoich ma być częścią kształcenia artystycznego tak no ja myślę, że to jest to jest pochodna całej sytuacji, która ma miejsce w naszym społeczeństwie, jakby stosunku do do kobiet do do nich przedmiotowo gości prawda, która po 3 nie jest uznawana do tego, że mizoginii miałby właściwie jest też postawą dosyć powszechną i dotychczas w małym stopniu napiętnowane w naszym życiu publicznym ja myślę, że jest, że to jest to jest jakby zjawisko, które mieści się szerszej skali nie dotyka nie tylko tych środowisk, w których mówimy, chociaż tutaj jest takie bardzo na roczne, dlatego że właśnie odbywa się ten proces, który dotyka też bardzo delikatnej sfery prawda cielesności duchowości ludzi, którzy są poddawani temu procesowi twórczemu właśnie często w sposób, który narusza godność ich i podmiotowości no i budzi to musi, bo w pewnym momencie to jest taka fala, która wezbrała, która budzi sprzeciw on bierze właśnie z całej fali sprzeciwu wobec wobec tego jak w naszym społeczeństwie traktuje się kobiety myślę że, że to jest właśnie jak przejaw szerszego zjawiska, a w tych środowiskach się utarło, że panuje pewna feudalna hierarchia nada on w tej chwili wydaje mi się już zaczyna być naruszona no i hierarchiczności polskie lata trafić można aktach i ja się, że takie takie głosy które, które się pojawiły w kontekście współpracy młodych aktorek z Pawłem Sasin z reżyserem teatralnym, który dokonał jakiegoś rodzaju takiej publicznej ekspiacji prawdy SA z za to co chcę co im fundował w czasie pracy teatralnej ja się coraz bardziej jest takich odważnych aktów prawda właśnie jak też ten głos młodej aktorki głosy sprzeciwu, które pojawiają się coraz wyraźniej prawda i które nakłada się też na na relacje młodych aktorek, które zetknęły się bezpośrednio z takim właśnie przemocowe pod przedmiotowym traktowaniem w czasie pracy artystycznej, które budzi głęboki sprzeciw i które np. miały miejsce przy okazji wypowiedzi na temat metod pracy którymi posługi posługiwał się reżyser uznany za wybitnego reżysera teatralnego Paweł pasji myślę, że wszystko nam uświadamia że, żeby została przekroczona jakaś granica teraz dalej już dalej się posuwać nie można w tym, jakby feudalnym hierarchicznym świecie, w którym rządzi siła i przemoc i to przemoc głównie psychiczne, bo to ta jest chyba najgroźniejsza oczywiście bardzo bulwersujące są o głosy na temat ich również stosowania przemocy fizycznej z trudem stosy w ogóle wyobrazić nowy, że można się posuwać do czegoś takiego pracy artystycznej z młodymi ludźmi idealnie wpasowuje się niestety powiem podkreśla premier aktorek dzisiejsza przedstawienia dyplomowego pani reżyser powiedz jeszcze jak powstawał tekst tej sztuki i na ile tekst Michała był też swego rodzaju inspiracją nędzy też Michała zostałby przez nas lekko zaadaptowany, ale przede wszystkim był pewnego rodzaju taką platformą płaszczyzną do takich działań właśnie psychodramy licznych, bo w ten sposób pracować pracowałyśmy nad spektaklem to był rodzaj takiej teatralnej psychodramy i zależało bardzo na tym, żeby przy okazji tego tekstu, który opowiada o tym przekroczenia właśnie na gruncie pracy teatralnej w stosunku do do młodych adeptek tego zawodu, żeby on był pewnego rodzaju takim właśnie tekstem, który otwiera młody młody aktor, z którym pracowałem na świat, jakby ich osobistych przeżyć takiej w takiej formie, żeby nie naruszać ich właśnie intymnej sfery ale, żeby one się z nich jakoś wydostały wydają się, że to, że to się udało takim momentem przełomowym przy pracy nad tym spektaklem był była decyzja ich właśnie autonomiczne i i podmiotowa, żeby obrazić się przed kamerą, żeby pokazać fragmenty swojego ciała one są niespecjalnie pikowane one są jak chce takim jak taką formą chóru greckiego, który towarzyszy temu spektaklowi, ale bardzo zależało na tym, żeby to wszystko się odbyło na zasadzie naszej wewnętrznej umowy i przyzwolenia aktorek na to żeby, żeby się zdecydować na ten akt obnażenia, żeby to była ich tak jak mówi autonomiczne i całkowicie podmiotowa decyzja i wydaje się, że coś takiego się się stało przy okazji tego spektaklu, że one bardzo się wzmocniły w swoim poczuciu takiej autonomii podmiotowości to dla mnie też bardzo ważne co w całej tej sprawie Michał Telega, kiedy rok temu był gościem kultury osobistej opowiadał o aktorkach przyznał, że jest to tekst, który powstał w krytycznej autorefleksji potem, kiedy on jako młodziutki reżyser złapał się w pewnym momencie na uprzedmiotowienie aktorki no właśnie może każdy powinien uderzyć pierwszy ten, który robił skutecznie takie zachowania również ten, kto zamykał oczy i milczał tak pani właśnie tak jak mówiłem w jakimś sensie to ryzyko wpisane w zawód reżysera i aby wykładowcy w szkole w szkole teatralnej, dlatego że lubi jest jakiś rodzaj takiego takiego narzucania swojej woli prawda na gruncie artystycznym innym osobom, które biorą udział w procesie twórczym i ten element przez przemoc pojawia się, jakby no i automatycznie, jaką jest wpisany w ten proces, ale trzeba bardzo być czujnym i niesamowicie się pilnować, żeby nie dopuścić w sobie do głosu tego prawda gminy tego poczucia, że jest się wykonalne, bo chętnych i bezkarnym protezie można bezkarnie naruszać czyjąś godność jakby, żeby posługiwać się czy część cielesność i duchowością w taki sposób, żeby bezwzględnie osiągnąć zamierzony rezultat to jest absolutnie niedopuszczalne dla mnie proces twórczy to jest proces, który przebiega obie strony i tylko wtedy on jest zdrowy i no naprawdę twórczy aktorki spektakl dyplomowy kierunku aktorstwa filmowego sama firma Akademii w Krakowie dziś online o dziewiętnastej na Platformie wwwamallifepl spektakl niestety bardzo na czasie bardziej aktualne, niżby się mogło wydawać Magdalena Łazarkiewicz reżyserka teatralna filmowa reżyserka również właśnie tego spektaklu była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję zapraszam na spektakl dziś o godzinie 19 do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA