REKLAMA

W Polsce pracuje około 600 kontrolerów, lotów którzy zarabiają średnio 30 tys. złotych miesięcznie

Połączenie
Data emisji:
2021-03-19 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie dziękuję czternasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Dominik Sipiński z polityki Insights dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiać natomiast temacie jeszcze więcej innym, które Polacy uwielbiają się od jakiegoś czasu mianowicie o aferze albo nie aferze sojusznik właściwie o tym myśleć o biznes insider czy część Onetu jeśli można tak powiedzieć ujawnił niedawno można przeżyć chyba konflikt czy pewne spory w obrębie grona kontrolerów lotu, Rozwiń » czyli takiej grupy zawodowej szalenie istotnej dla współczesnej i awiacji, która jak się okazuje w Polsce działa bardzo specyficzny sposób można by właściwie wnioskować, że to jest jakaś Super intratna fucha dla bardzo wąskiej grupy, do której trudno się dostać, która grupa niekoniecznie przestrzega reguł bezpieczeństwa tak zabrać całość tej publikacji wszystkie wątki trochę chaotyczne powiem szczerze, bo słyszymy tu także w 2019 roku był taki przypadek, kiedy jeden z kontrolą kontrolerów w nocy zamiast wspólnie z koleżanką jak rozumiem przebywać na wieży lotów lotniska Okęcie rozłożył sobie materacy i się na nim położył i to ma być dowód na to co się jak straszne rzeczy dzieją się w tym gronie, ale tak może zacznijmy od początku jak pan przejrzy spojrzał na to na tę publikację to właściwie co tu jestem głównym newsem i najbardziej niepokoją niepokojącą wieszczą czy to, że to jest grupa Super dobrze wynagradzana, która ponoć jakiś bardzo dziwny sposób na poły nie wiem mafijny w trend z użyciem rozmaitych technik zapewnia sobie świetne zarobki nie wiem nie wpuszcza innych do do tego kontrolowanego z zawodu jednocześnie przy tym wszystkim nie przestrzega reguł czy co znaczy na pewno stwierdzenie, że to jest wąska bardzo dobrze wyszkolona i dość nieliczna grupa osób to są fakty w Polsce jest pracuje w tej chwili trochę ponad 600 kontrolerów kontrolek, które średnio zarabiają 30 000zł miesięcznie około tu faktycznie są nie da się dyskutować z tym, że to jest Polska dobrze zarabiająca grupa osób natomiast co do tego czy w tej grupie panują jak pan określił jak biznesami opisał nie ma, że mafijne układy czy nie no to jeszcze można wspierać ten na pewno ten artykuł czy te w idea tak naprawdę, które Business insider ujawnił kilka dni temu wskazujące na to, że jeden z kontrolerów po prostu spraw składanych materacy wieży kontroli lotów w nocy te skandaliczne naruszenie procedur bezpieczeństwa tego w ogóle nie ma żadnych wątpliwości natomiast ciężka na tej podstawie wyrokować o o tym często działanie systematyczne systemowe czy w takim przypadku mogło być więcej natomiast na pewno nie ulega wątpliwości, że to co się w tej chwili dzieje wokół Paszko to jest eskalacja sporu, który trwa tak naprawdę kilku latach takiej ostrzejszej formie od od końca 2019 roku, kiedy zaczął się konflikt między związkowcami firmie, którzy faktycznie nie, że tak jak powiedzieliśmy samą boską dobrze wynagradzaną grupą teście mają swoje zastane mocno okopane pozycje, które nie zawsze były często nie były z pożytkiem dla efektywności firmy w pamięć wszelkie możliwe nadużycia po prostu organizacja tej agencji nie była przez wiele lat dobra przez wiele lat śmiało bardzo niską efektywność pracy na tle podobnych agencji w innych państwach na próby reformy niezbędne reformy tej agencji spotkały się z dużym oporem, który oczywiście teraz eskaluje tym, że obydwie strony przerzucają się oskarżeniami, które nie ma ocenia czy mają one są systemowe bo, bo nie mam dostępu do tych źródeł, do których miał PiS Hayder bez niewątpliwie w tej firmie jest dużo do poprawy jej efektywność pracy dużo się poprawiało w ciągu ostatnich lat na jej pytanie jak czy poprawy zawsze były faktycznie też z pożytkiem bezpieczeństwa czasami nie poszły trochę za daleko jest na pewno trudne pytanie, które jest o tyle bardziej skomplikowane, że szefem agencji żeglugi powietrznej jest pan Janusz Janiszewski, który w aktywnym kontrolerem w ogóle jest doskonale zna zbieżność zbieżność nazwisk przypadkowa od razu mówię tak dziękuję zachęca wtedy wyjaśnienia tak prezydent sielskie aktywnym kontrolerem był zresztą w ogóle szefem związku zawodowego kontrolerów ruchu lotniczego przez przez jakiś czas wcześniej wiedzą doskonale znane problemy od wewnątrz, ale jest też zarządcą tej agencji to bardzo reformatorski nastawionym zarządzą być może właśnie, dlatego że wie jak to wygląda jak wziąć to na pewno nie ułatwia wypracowania kompromisu, bo z 1 strony ciężej się negocjuje z prezesem, który zna problemy tak wewnątrz, ale też na pewno na poziomie takim czysto ludzki jest w odpowiedzi jeden z nas, który próbuje zmieniać i to wszystko bardzo utrudnia znalezienie Platformy do niezbędnej dalszą reformę paszą natomiast na koniec tylko jedno zdanie warto będzie aż mnie jakoś wyróżniającą się złom agencja miała lat wręcz przeciwnie jedną z najbardziej efektywnych jeśli chodzi o wydajność pracy agencji tego typu w Europie zarobki kontrolerów koszt pracy kontrolerów, żeby powiedzieć zgodnie z danymi Eurocontrol organizacji zrzeszającej tego typu agencję jest mniej więcej na poziomie średnim unijnym oczywiście sam są tańsze agencja jest wiele droższe i to niekoniecznie państwa, gdzie zarobki są wyższe, bo np. Rumuni czy rządowi kontrolerzy mają bardzo podobne koszty pracy w Polsce więc, więc to nie jest także Paszki zarabia jakieś pieniądze gigantyczne jak na tę branżę pamiętajmy jednak bardzo wysoce wyspecjalizowany w bardzo odpowiedzialny zawód wyszkolenie kontrolera może kosztować nawet 1 000 000zł ten pasz to jest Polska agencja żeglugi powietrznej i tutaj warto chyba powiedzieć parę rzeczy o tym bo, jaką mam refleksję, kiedy czytam te materiały takie poczucie, że to jest jakaś wrzutka medialna dotycząca jakichś wewnętrznych tarć, w które dzieją się właśnie w gronie samych kontrolerów lotów nie wiem właśnie co nas dzisiaj obchodzi sytuacja w 2019 roku zdawał się położył na materacu w sytuacji, kiedy tam w ogóle zdaje się zmieniono sposób pracy na Okęciu i w tej konkretnej wieży lotów to znaczy kto to jest sytuacja, która z nim dzisiaj w ogóle nie mogą w nich miejsca też zastanawiam nad tym nie wiem na ile słusznie to nie jest tak, że to jest jedna z profesji bardzo mocno poddana tym tej presji rewolucji technologicznej, gdzie coraz więcej systemów komputerowych przejmuje dużo tych dużo tych tych decyzji, które były podejmowane przez samych kontrolerów, że w pewnym sensie tam może się tak działać, że mamy jakiś taki fenomen pożarów buszu to znaczy, że tam się dużo dzieje, bo po prostu sama branża przechodzi transformację technologiczną rewolucję trochę tak ale, ale nie do końca proszę pan kilka kwestii, więc co do co do tego trzynastą chodzi tam tak oczywiście pasz zmienił procedury od od tego czasu natomiast niewątpliwie jest na tyle wrogi ta pozycja znaczy pomyłka kontrolera może bardzo szybko spowodować bardzo bardzo poważne konsekwencje w postaci katastrof lotniczych mówiąc panie wprost, że wszelkie nawet takie sprzed kilku lat doniesienia powinny być bardzo szczegółowo wyjaśnione to nie przez agencję tylko przez przez Urząd Lotnictwa Cywilnego przez przez niezależnych śledczych natomiast niewątpliwie jest to w pewnym stopniu tarcie wewnętrzne i kontrola ruchu lotniczego podlega dużym zmianom natomiast technologia nadal nie zastępuje ludzi czy może może inaczej zastępuje ludzi natomiast braki kadrowe w Polskiej agencji były na tyle duża, że technologia tak naprawdę pomaga uzupełniać braki, a nie zastępuje kontrolerów kontrolerów jeszcze przez wiele wiele lat będziemy potrzebować to nie jakiś drugorzędny roli tylko ich ciągłe roli tak samo będzie potrzebować pilotem w autonomiczne samoloty autonomiczna kontrola to są w tej chwili melodia dalekiej dalekiej przyszłości jest bardzo wielu względów niewątpliwie pasz ciągle musi dostosowywać się do tej zmiany to jest właśnie testy wszystkim najważniejsze, zwłaszcza teraz w okresie koronawirusa, kiedy pierwszy pojawił się kwestii oraz bezpieczeństwem zdrowotnym, czyli tym, żeby kontrolerzy po prostu się, żeby nie zarażali pracując na wieżach, które często są niewielkie i nie ma tam bardzo możliwości, żeby nie spędzali czasu koło siebie poza tym ruch bardzo mocno spadł co też powoduje poważne problemy finansowe całej branży, bo kontrola ruchu lotniczego finansuje się całkowicie z opłat ponoszonych przez przewoźników panie nie z budżetu żaden sposób to wszystko powoduje, że ten konflikt, który ciągnął się od dawna teraz staje się obydwu stron jeszcze bardziej palący ostry palący i niewątpliwie tak jak pan określił wrzutki medialne się pojawiają pewnie będą pojawiały obydwu stron natomiast niewątpliwie w interesie wszystkich pasażerów ruchu lotniczego tak naprawdę wszystkich obywateli powinno być, żeby ta instytucja działała zarówno efektywnie jak bezpiecznie i takie wrzutki Ilona oczywiście pojawiają się określonych powodów to nie należy z tego powodu ignorować i mówi dalszy udział kilka latem dobrze dobrze, że są natomiast na pytanie co dalej z nimi czy zostaną wykorzystane do do politycznej bijatyki oskarżenia albo obecnej władzy obecne zaniedbania poprzedniej o starsze brak reform czy zostaną wykorzystane do tego, żeby po pierwsze, zrobić bardzo szczegółowy audyt tego czy faktycznie tam nie dochodzi do naruszeń bezpieczeństwa, bo to jest wszystko rozumiem, że coś naprawdę musimy kończyć dziękuję bardzo, Dominik Sipiński z polityki insekty państwa moim gościem 1435 Anna Piekutowska przygotowała ten program Kamil Wróblewski zrealizował Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA