REKLAMA

Rzuć wszystko i oglądaj seriale

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-03-19 19:30
Czas trwania:
52:16 min.
Udostępnij:

W czasie pandemii - i nie tylko - najważniejsze jest oczywiście zdrowie, a dla nas w Pulsie Biznesu bardzo ważna jest też kondycja gospodarki. Temat najnowszego podcastu jest jednak nieco lżejszy, choć też ma pewien związek z pandemią. Goście „PB do słuchania” tym razem mówią o serialach - o tym, jak się je tworzy, jak się na nich zarabia, jak się je ogląda i jak zmienia się ten rynek. Rozwiń »

0'00 Marcel Zatoński - wstęp
2'05" Joanna Kopeć o telewizorze oderwanym od telewizji
9'52" Andrzej Muszyński o robieniu seriali
18:55 Bogusław Kisielewski o tym, co polskie
29:59 Wiesław Godzic o pożytkach z fikcji
39:49 Marta Wawrzyn o serialowym życiu
50:50 Marcel Zatoński - zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobre nazywam się Marcel Zatoński, a test Puls biznesu do słuchania w czasie pandemii nie tylko najważniejsze jest oczywiście zdrowie, a dla nas w Polsce biznesu bardzo ważna jest też kondycja gospodarki o tym mogli państwo posłuchać m.in. tydzień temu w audycji, którą przygotował Grzegorz Nowacki dziś temat będzie nieco lżejsze, choć też ma pewien związek z Rozwiń » pandemią rozmawiamy bowiem ma seriale o tym jak się tworzy jak się na nich zarabia jak się ogląda jak zmienia się ten rynek zdanych PwC wynika, że prawie 34 Polaków korzysta z osób płatnej telewizji w najbliższych latach wskaźnik ten może jednak spaść do około 23 powód rozwój tzw. usług audycji z angielskiego Uwe etap, czyli po prostu serwisów, które dostarczają treści wideo wszystkim tym, którzy płacą za dostęp do internetu jeszcze w 2015 roku wartość polskiego rynku usług IT wynosiła niecałe 80 000 000USD, czyli około 300 000 000zł w ubiegłym roku było to już prawie 600 000 000USD, czyli w przeliczeniu na polską walutę o 2 000 000 000zł więcej w ciągu najbliższych 3 lat wg prognoz PwC rynek będzie rósł o ponad 13% rocznie eksperci firmy doradczej sza wprost siłą serwisów V0D jest to co jest słabością pakietów telewizyjnych możliwość selekcjonowania oglądanych treści wyboru pory, a nawet oglądanie całych sezonów seriali bez konieczności oczekiwania na kolejne odcinki w czasie pandemii znacznie więcej czasu spędzamy w domu znacznie częściej oglądamy też serial zapraszam, więc do wysłuchania rozmów o tym jak wygląda ten wielomiliardowe już rynek moim pierwszym gościem jest Joanna Kopeć senior Milija Bogicević Executive nic media pod tym drugim tytułem kryje się ekspertka, która świetnie wie jak Polacy konsumują różne treści medialne i w jaki sposób spędzają czas przed telewizorem niż sen niedawno w ramach dorocznego badania gospodarstw domowych sprawdził co właściwie wyświetla się na naszych domowych ekranach i wysnuć wniosek, że telewizor odkleja się od telewizji co dokładnie znaczy co obserwujemy taki trend już od kilku lat coraz częstszego wykorzystywania telewizora jako o ekranów w pewnym sensie, czyli nie tylko telewizor służy do oglądania telewizji linearnej telewizji tradycyjnej, ale coraz częściej jest również wykorzystywany do oglądania treści pochodzących z internetu, chociaż bez serwisów V0D czy do gier komputerowych czy do korzystania z innych treści wideo i w 2020 roku więcej niż co czwarty telewizorów polskich gospodarstwach domowych i był podłączony do internetu patrząc na to jak zmieniło się to zaledwie w ciągu roku to praktycznie wykorzystanie telewizora do oglądania serwisów V0D wzrosło prawie dwukrotnie z 8% 2019 roku do 15% w roku 2020, czyli to jest pewnie taki efekt pandemii czy tego, że tych serwisów mieli w Polsce trochę więcej myślę, że z pewnością pandemia jest takim katalizatorem zmian jeśli chodzi o o oglądalność wideo, ale tak naprawdę to są formy, które doszły bardziej ten czas konsumpcji wideo nam się wydłużył tak jak widzimy to panel telemetryczny, w którym bardzo bacznie właśnie śledzimy co dokładnie oglądają widzowie, jakie kanały, jakie serwisy to ten czas korzystania z telewizji linearnej on się rok do roku znacząco nie zmienił trochę wzrosły ze względu właśnie na pandemia, ale też widzimy, że streamingu oglądalności właśnie treści wideo przez internet jest coraz więcej więc, o ile wydaje mi się, że pandemia rzeczywiście była takim katalizatorem, który trochę zwiększą chociażby w krajach, czyli wypróbowanie tych serwisów nadal w Polsce najpopularniejszym jest znacznik, ponieważ 80% tych, którzy korzystają z płatnych treści wideo korzysta właśnie Netflix sam ten trend chciał się natomiast pandemia rzeczywiście przyspieszyła, jakby skłoniła widzów do wypróbowania również innych form rozrywki, czyli właśnie treści na nowych no właśnie jeśli telewizora używamy do oglądania telewizji linearnej, która w czasie pandemii wcale nie oglądamy mniej niż wcześniej do oglądania serwisów streamingowych to dlaczego jeszcze Polacy używają tego telewizora, który staje innych w domu przed kanapą to mogą być jak wspomnieliśmy aplikacja serwisy V0D mogą być gry komputerowe to może być oglądanie ciągle jeszcze filmów na DVD lub blu-ray albo korzystanie z bibliotek i audi, które praktycznie są dostępne w ofercie każdej płatnej telewizji, a to więzi i blu-ray chyba już wygląda trochę słabiej jak patrzę wtedy ważna tak rzeczywiście można przecież niespecjalnie się zmienia rzeczywiście jest to powiedzmy kilka procent takie wykorzystanie w gospodarstwach, ale nie można mówić o spadku, bo to jak jest ciągle w granicach błędu można też wykorzystywać do innych celów na pewno też YouTube jest często z danych dotyczących korzystania z konkretnych serwisów z pomiaru streamingu chodzi właśnie w tej tubie również bardzo często oglądane na telewizorach podłączonych do internetu czy wzrost popularności serwisów V0D streamingowych w Polskim przypadku może pani zdaniem doprowadzić do spadku popularności czy do telewizji kablowych czy płatnych platform satelitarnych czy Violi raczej nie zastępuje tej oferty znikają uzupełnia myślę, że jesteśmy w Polsce na takim etapie, kiedy serwisy V0D są bardziej komplementarną formą wobec dostępu do telewizji w sensie nie ma takiego trendu jak widzimy w stanach Zjednoczonych, ale to są zupełnie 2 różne rynki tak wyraźnego korka kingu, czyli rezygnacji z płatnej telewizji i trzeba pamiętać, że np. telewizje kablowe, bo sytuacja trochę inna w przypadku telewizji kablowych w przypadku platform satelitarnych telewizje kablowe bardzo często również głównym dostawcą internetu do gospodarstw domowych, więc to nie tylko oferta telewizyjna tylko właśnie tzw. usługi parkingowe i rezygnacja z takiej połączonej usługi nie wchodzi w grę dla wielu gospodarstw, więc nawet jeśli zdecydują się na zakup dodatkowych dostępów czy subskrypcji czy nawet jednorazowych dostępu do wydarzeń lub programów seriali premier filmowych to nie ustępuje im tego dostępu do telewizji, więc wydaje mi się, że w najbliższym czasie się nie zmieni, zwłaszcza że no musimy sobie zdawać sprawę, że serwisy streamingowe usługi płatne, więc one dostępne są głównie dla tych gospodarstw, które stać się na opłacenie właśnie tego typu usługi serwisów V0D jest coraz więcej wspomniała pani o tym, że w Polsce dominuje Netflix, ale właśnie czy widzicie trend płacenia abonamentu więcej niż 1 takim serwisie, bo oprócz Netflixa mamy serwisy polskich dostawców ma też coraz śmielej wchodzące serwisy innych globalnych graczy jak Apple czy Amazon być może w przyszłości listy akurat Apple Amazon w Polsce są ich popularność jest znikoma rzeczywiście Netflix jest tym graczom, które najsilniej najszybciej wszedł do Polski również HBO HBO jest także tym serwisem biegał, a które jest popularny, ale zdecydowanie mniejszym stopniu to są główne 2 serwisy jeśli chodzi o o popularność oczywiście mamy też serwis ne nadawców telewizyjnych Player jak TVP w audi jak i plan rzeczywiście jeśli widzowie korzystają to zdarzenie się korzystać z 5 więcej niż 1 serwisu, ale to nie jest nagminne wydają się tych serwisów jeszcze tych globalnych graczy w Polsce też nie mamy aż tylu, żeby mówić właśnie takim zapotrzebowaniu zdarzają się, owszem, gospodarstwa, których jest więcej niż 1 abonament subskrypcyjnych kupione też tak na koniec oglądamy na telewizorze więcej treści nie telewizyjnych znaczy pochodzących z serwisów streamingowych, ale z waszych danych wynika też, że całkiem sporo gospodarstw domowych ogląda telewizję taką zwykłą linearną przez internet to też chyba widoczny trend tak tak zdecydowanie poza tradycyjnymi źródłami telewizji jak satelita kabel właśnie telewizja naziemna coraz popularniejsze jest właśnie przesył sygnału telewizyjnego przez internet jednostkę graczy jest WP pilot rzeczywiście niezależnie od urządzenia takiej formy oglądania telewizji linearnej korzysta 7% gospodarstw w Polsce biorąc pod uwagę tą transformację cyfrową, którą przechodzi ma coraz większą cyfryzację usług ten będzie postępował wydają się właśnie, że coraz więcej gospodarstw może odchodzić od tradycyjnych źródeł sygnału i przerzucać się na telewizję online bardzo dziękuję za rozmowę gościem była Joanna Kopeć zniesie media dziękuję bardzo wiemy już jak wygląda oglądanie telewizji i innych treści wideo przez Polaków teraz może, więc porozmawiać o tym jak właściwie robi się seriale jak zmieniło się w czasie pandemii najlepszym rozmówcą w tej sprawie jest Andrzej Muszyński prezes giełdowej ATM grupy, czyli największego niezależnego producenta w Polsce przygotowującego seriale tak kluczowych rodzimych stacji telewizyjnych w tym rzeczy fundamentalne dla polskich widzów jak świat wg kiepskich, jaki dla globalnych gigantów w rodzaju liczbie i Netflixa na początek pytam o to co pandemia zmieniła działalności firmy zaczął pan od razu od mojego ulubionego tematu, ponieważ z tą pandemią zmagamy się od roku ulgi na środek, bo wszyscy mamy dosyć to co się wydarzyło rok temu są wciąż słowo całym przemysłem noszą nie tylko przecież naszym pamiętam, że pod koniec marca zaczęliśmy wygaszać wszystkie produkcje to zrozumieć męża nie jesteśmy w stanie wziąć odpowiedzialności za narażanie ludzi, którzy przy tych produkcjach pracują tak jak wszyscy nie bardzo wiedzieliśmy jak ogarnąć tam sytuacja bowiem jedynym wyjściem powstrzymanie produkcji i początek pracy nad procedurami konsultowaliśmy się z lekarzami ratownikami medycznymi z nadawcami z innymi producentami naszymi kierownikami produkcji próbowaliśmy wymyślić sposób w jaki można by było kontynuować produkcję bezpiecznie to trwało kilka miesięcy patrzyliśmy jak sobie z pandemią radzi i rząd, jakie są dyrektywy wychodzący w Polsce, a zdrowia patrzyliśmy też na to co się dzieje na innych rękach no faktycznie gdzieś tam w okolicy początku wakacji powoli zaczęliśmy wracać na plan wprowadził wtedy robić to ograniczać ilości osób biorących udział scena tym likwidować ceny ze statystami oczywiście dezynfekcja maseczki od wprowadziliśmy też testy ten temat do dziś nie jest ogarnięte są ciągle na choćby plan to jesteśmy w stanie powiedzieć czy praca przebiegnie zgodnie z Danem skończymy produkcję w danym terminie i to niezależnie od tego czy testujemy częściej czy rzadziej no zawsze coś gdzieś tam wiąże z ryzykiem z przestojami, a czasem produkcjach, z których ze względu na pandemię musieliście zrezygnować albo takie, na które pomysł powstał dopiero w czasie lockdownu i realizowaliście już zupełnie nową formułę zrezygnowaliśmy z realizacji filmów fabularnych, które mieliśmy zaplanowane na zeszły rok jednym z nich była komedia romantyczna, więc do tego wszystkiego, o czym mówię dochodzi jeszcze taki aspekt realizowanie komedii romantycznej, czyli scena, kiedy bohaterowie muszą pokazać różnego rodzaju intymność chęć przytulania się re pocałunki wydawało nam się, że osiągnie się lęk naturalny przecież lęk, że docencie przeniesiona film pani będzie wyglądało prawdziwie nie mówiąc już o tym, że oczywiście chcieliśmy tych aktorów narażać przecież nawet były wykonanie testu nie jest stuprocentową gwarancję, że nic się nie wydarzy natomiast, jeżeli pan pyta o to czy ta pandemia nas zainspirowała do tworzenia jakiś tabu dotyczących pandemii już powiedzieć, że jestem absolutnym przeciwnikiem podnoszenia tego tematu myślę, że już wyjdziemy z tej pandemii nie będziemy chcieli o nim pamiętać będziemy chcieli straszyć kolejnymi liderami, które będą pokazywały scenariusz tego jak świat staje w miejscu ze względu na pandemię, bo przecież mam wrażenie, że będziemy chcieli przede wszystkim bawić się oddychać panie prezesie produkujecie latem masowo oglądane polskie seriale takie jak ojciec Mateusz pierwsza miłość świat wg kiepskich Lombard, a jednocześnie macie na koncie produkcje dla Netflixa w głębi lasu i to jest taka dywersyfikacja, którą macie zamiar utrzymać w zakresie treści czy takie masowe rzeczy do telewizji linearnej też nie jakieś dla wąskiego grona, ale bardziej droższej bardziej prestiżowe projekty dla serwisów V0D tak oczywiście kierunek premium i własne produkcje fabularne to jestem w kierunku od kilku lat anonsuje jako nasz priorytet mojej mamy nadzieję, że już niebawem będę mógł ujawnić kolejne projekty dla nowych nadawców wierni, którzy nauczą się pojawi bardzo aktywnie działają do Polski z nowymi zamówieniami jeszcze nie trafili natomiast sama koncepcja dywersyfikacji sama koncepcja tego, że jako producent jesteśmy chcemy być studiem, czyli zaspokajać wszystkie potrzeby realizować programy dla bardzo różnej widowni na jest dla mnie osobiście bardzo ważna uważam, że jest największą zaletą temu to sprawdzona praktycznie każdym polu ono zatrudniamy różnych ludzi różnych producentów o różnych możliwościach różnym temperamencie dzięki temu, że produkujemy z 1 strony seriale typu skrótem do, które są najlepiej oglądanych pozycjami telewizja takich jak burka czy ulg, a z drugiej stoimy za sukcesem lecznicy będą w głębi lasu, które będą bądź co bądź też było wyzwaniem, bo był adaptacją prozy Cobena związał się udziałem w pracach teraz samego autora to było wyzwanie 3 sezony watahy, która wydaje mi się, że jest najbardziej koniecznym mamy najbardziej utytułowanym szeroko dystrybuowany także poza polską stawiałem, a Libią to też jest nasz nasz ogromny sukces, ale to też jest właśnie przejaw tego, że jesteśmy w stanie adresować do każdej widowni i 200 jedenastego, który chciałbym powiedzieć my mamy trochę na polskim rynku problem z rzemiosłem w ogóle europejskie kino, które mnie, że polskie też wyrastało z takiego jak autorskiego, więc jeżeli przechodzimy do tej półki premium 3 do filmu fabularnego często mamy do czynienia z Avią 2 scenariusze, które powiedziałbym no i trzymają się takich podręcznikowych kraju, gdy rozmawiamy o tym została zostały na to okazuje się, że oni są przekonani, że to co tworzą to jest wyjątkowe jest ekspresją jakiś tam ich wyobraźni i nie powinno podlegać żadnym reguła wydaje się to nie jest tak, żeby złamać reguły najpierw panią znać, więc często stosujemy nawet tego typu działanie, że jeżeli mamy zdolnego stażysta, w której dom wierzymy wierzymy, że będzie w stanie da jakiś czas napisać projekt premium to najpierw przepuszczamy go przez napisanie tu odcinków, gdy ten dobry i proszę wierzyć, że jeżeli ktoś musi pracować w takiej dyscyplinie, gdzie może się posłużyć tylko ograniczonym zestawem aktorów ograniczonym zestawem lokacji często w papę w tym roku musimy sięgać szkołą aktorów nieprofesjonalnych czyni trzeba bardzo wyraźnie rozpisać emocje, choć aktorzy nie zagrają nie powtórzą tekstu i to jest fantastyczna szkoła, która powoduje, że ktoś, kto ma już za sobą właśnie takie 100 godzin pracy w tym reżimie zupełnie inaczej patrzy zupełnie inaczej podchodzi, do którego gatunkowych w momencie, gdy przechodzi półkę wyżej, bo pamiętajmy telewizji powiedzmy pierwszej czwórki czy potem do pragnę, więc wydaje mi się to nie tylko potrzebna jest z nami jako o dywersyfikację taka biznesowa, która sprawia, że gdzieś tam mamy tą solidną nogę typu seriale, które są na antenie od 20 lat, kiedy w styczniu niemal 30 pierwsza miłość taką dywersyfikację o różnych kanałach, bo faktycznie pracujemy z każdym graczem na rynku, ale również z tą właśnie bardzo istotne, jeżeli chodzi o taki rozwój kształcenie etyki twórców bardzo dziękuję za rozmowę gościem był Andrzej Muszyński prezes ATM Group dziękuję bardzo rozmawia Andrzej Muszyński nieco zmieniamy tematykę, ale pozostajemy na warszawskiej giełdzie kolejny gość to Bogusław Kisielewski prezes notowanej na GPW spółki kino Polska, która odpowiada nie tylko za kanał pod tą nazwą emitujący wyłącznie polskie treści, ale też za kanały tak jak Stopklatka zoom i film Box, a także m.in. KO, które emitowane są wyłącznie seriale tureckie na początek pytam o to czy usługi streamingowe słusznie uważa się za konkurenta telewizji linearnej czy jest to tylko uzupełnienie oferty Pride i od razu zostały skorygowane przez rynkowego specjalistę jak doprecyzował trochę to pytanie, bo wydaje mi się panu bardziej chodzi o usługi linearne nie do końca usługi streamingowe osobistymi go zawierają w sobie usługi ani nawet nie da się w najmie oczywiście w wielu usługach streamingowych jesteśmy jako zupełna czarna jest też jako osobę niebinarną, więc Tutak następie, żeby wyjaśnić słuchaczom pojęcia no ale oczywiście widzimy jak rynek się w ostatnich latach szczególnie w ostatnim roku, pomijając oczywiście spektakularny rozwój wcześniej jednej z Platformy, więc walutowej Platformy Netflixa to bardzo dynamicznie oczywiście zapisy się rozwinęły one są pochodną tego trendu, który wcześniej na rynku panował, czyli rozwoju tych wszystkich usług oraz etap opieki my patrzymy na rozwój tych platform bardziej, na jaką szansę naszego rozwoju, dlatego że tak naprawdę nie konkurujemy my dostarczamy treść te treści mogą być dostarczone w różny sposób właśnie m.in. przez takie Platformy i my staramy się na tych wszystkich platformach wszędzie jest możliwe, że co są takie zamknięte Platformy tylko mają swoje produkcje produkty być wydaje mi się, że nie tylko w Polsce, ale w Europie, a nawet mogą być na całym świecie udaje nam się nasze kanały nasz, skąd ten w ogóle włożyć natomiast oczywiście widzę zagrożeń tych platform bardziej na obejściu operatorów kablowych czy satelitarnych, dlatego że mając się z tym głowy to zacznie się stanie, czyli wejście technologii 52, która tak samo umożliwi dotarcie do rejonów, które mną normalnym trybie przy nie doczekały światłowodu przynajmniej przez 10 lat będą miały możliwość szybkiego internetu w kino Polska ratowniczy w dużej mierze polskie treści macie też w grupie kanały z innymi treściami zajmujecie się też produkcją, więc pierwsze pytanie tak czy polskie treści w ogóle mają szansę na przebicie się do polskich widzów z zalewem treści amerykańskiej właśnie tych lewicowych czystych wszystkich kolejnych serwisów streamingowych, które wchodzą albo wejdą do Polski by ja uważam, że w ogóle treścią zachodni będzie ciężko nowość na polskim rynku oczywiście z polskimi teściami, więc jeżeli mówimy o polskim rynku to raczej czy na torze vis w pierwszej kolejności szuka polskich wyszli to nie tylko naszych każdy Polski producent to widać o frekwencję przed pandemią kina po oglądalności programów, które mają rekordy, jeżeli chodzi o telewizję po serwisach jogi, które nas zabijają się Polski kontekst tutaj ja w ogóle Polska proszę nie bojących się na świecie jest odwrotnie natomiast proszę też pamiętać, że z Unii Europejskiej, do których należymy ciągle myślami są regulacje, które też nakazują dostawcom treści jak procent lokalnego ponadto znaleźć 30%, ale też w ogóle kontentu europejskiego, więc kątem amerykańskiej nawet z mocy ustawy nas do końca nie może zdominować oczywiście można nadawać kanał amerykańskich na mocy ustawy transgranicznej tak dalej zdyszany głos z amerykańskimi, ale ja bym nie demonizował patrzy na zachowania polskich widzów to większość zajmuje się komisja wybiera polskie filmy później wybiera amerykańskiego pastora później wybiera produkcje europejskie, a dopiero później zbiera cały ten cel amerykańskich filmów ciężko się przebić z konwentem poza podstawowym, który po serwisie Ford amerykański tam przynajmniej powinien zrobić 100 000 000USD z innymi firmami w Polsce i w Europie ciężko przebić nie boi się tego uważam, że Polski kontent jest najważniejszy jak przychodziłem do kino Polska kilkanaście lat temu wtedy rzeczywiście miałem straszny dylemat, dlatego że po pierwsze, polskie filmy nie istniały za bardzo świadomości były bardzo niszowego kina przychodzi parę tysięcy ludzi na 1 tytuł i te filmy były dla reżyserów nie dla widzów teraz się do dramatycznie zmieniło i filmy robił z reguły odwiedzą oczywiście powstaje film dla tych, którzy tworzą nawet z rozmachem nas czy polskie treści no bo wiadomo, że Polski widz chętnie obejrzy nie tylko Patryka Vegę, ale też mnóstwo innych polskich rzeczy natomiast te polskie treści mają szansę właśnie np. dzięki serwisom streamingowym, które mają zasięg europejski czy w ogóle globalne przebić się do widza Międzynarodowego państwo zda no pani Bianka przebiła na cały świat, więc szanse mają natomiast to bardzo trudnej, a co znam różnice kulturowe ja cię świecie jeździłem i wiem więcej czego gdzie szukają nie chcę mówić mam tu jakieś ogromne doświadczenie, ale mam orientację w tym, że nie jest proste i wydaje mi się, że 99% tego co jest teraz produkowane co dla polskiego widzę bardzo atrakcyjne nie ma szansę zdobyć nawet w Europie, ale na świecie to na pewno przecież teraz do dywagacji rynkowych, bo serwis takie jak Netflix mają ten komfort, że użytkownicy płacą im abonament i to jest ten Strumień pieniędzy, które przychodzi w czasie pandemii ten Strumień zrobił się jeszcze szersze telewizja obecne w sieciach kablowych satelitarnych czy dostępie naziemny ma ten problem rząd się utrzymywać reklamy czy w czasie pandemii rynkowo nie zrobiło się dla nas gorzej, bo na początku na pewno reklamodawcy cieli budżety jak widzę krajobraz po pandemiczny dla telewizji linearnej można się spodziewać, że finansowo będzie tak jak kiedyś jednak będzie trochę gorzej, jeżeli chodzi o samą pandemię i naszą firmę na to Sejm o tyle w innej sytuacji niż pozostałe podmioty, które działają w Polsce, że po pierwsze, myśmy nigdy na reklamy główne źródło przychodu nie stawiali nas reklamy się pojawiły dopiero po trzynastym szóstego piąta roku na pierwszy kanałach, a w szerszym zakresie dopiero zaczęliśmy telewizję naziemną własne portfolio rozwijać, więc myśmy starego samego początku na to co oferują serwisy streamingowe dlatego my przez pandemię przeszliśmy wyjątkowo dobrze mamy rekordowy rok za sobą, jeżeli chodzi o wyniki oczywiście, gdyby nie pandemia na pewno byłbym no wyśmienity rewelacyjne nas pandemia tak nie dotknęła, ale oczywiście to wcale nie cieszy tak jak normalnie czasu, gdyby to było w warunkach normalnej konkurencji, dlatego że wiemy dostały podmioty, które tak jak pan powiedział były oparte tylko na reklamach mam 90% podmiotów działających w naszej branży tak działa tutaj rzeczywiście na spustoszenie było duże spadki były szczególnie w drugim kwartale olbrzymie ME telewizja została trochę mniej niż rosnąć niż w pracach np. do nich klasach drugich leśną kina wiadomo raz nie kupowało się ludzie bali chodzi im tam specjalnie reklamował z tego powodu radio też się trochę lepiej zachowało niż pozostałych, ale telewizja rzeczywiście szybko wyszła z tego kryzysu oba my już trzecim kwartale zaczęliśmy odczuwać praktycznie mieliśmy pełne obłożenie reklamowe w trzecim kwartale już także myśmy w tym drugim kwartale dostali mocno w reklamach, ale bardzo szybko się z tego podnieśliśmy natomiast na szczęście co nam się udało to w czasie pandemii bardzo zwiększyliśmy oglądalność naszych kanałów dotarliśmy do nowych widzów dzięki pomocy marketingowej, ale też dzięki temu żali się dzielić towar oczywiście wtedy jak wyglądały zapisy informacyjne, ale filmowa też ten wzrost zanotowały i tak zastosuje się na szczęście utrzymał do dzisiaj nie może już trochę normalnie funkcjonujemy oczywiście mój ostatni tygodnia, ale wzrost przy utrzymuje, więc telewizja nie została poturbowana mocno przez reklamy natomiast no a co jak się rozwiązał z nią serwisy streamingowe szczególnie na świecie tylko pozazdrościć one pozostały minimum 100%, jeżeli chodzi o bazy abonamentów o wielkość przychodów w tej sobą w czasie pandemii na olbrzymi na takich zapewnień bez pandemii budowano przez następne 5 lat, a już mają tak tak jak e-commerce szybko przeszedł parę lat rozwoju dzięki temu, że wszyscy siedzieli gama tak e-commerce jest beneficjentem tej sytuacji serwisy streamingowe szczególnie te największe globalne, czyli mecz z licznej pań le pozostały 100200%, a są olbrzymie Serie, a więc tam wzrost 100% to są miliardy panie prezesie spółka kino Polska to po pierwsze nie sam kanał kino Polska zyska kilka innych kanałów ostatnia naszego portfela dołączył kanał z serialami tureckim mieście w Polsce popularne kiedyś latynoamerykańskich oper mydlanych, które ja zresztą chętnie oglądałem o tym właśnie pojawiły się seriale tureckie teraz trochę rosyjskich nie jestem ciekaw czy popularność tego rodzaju treści kontentu jest rzeczywiście tak, aby kanału skupiony wyłącznie tureckich serialach musi utrzymać na rynku jak w ogóle idea biznesowa z tym co wykazała wypłacone tylko robimy nie tylko na Polskę, bo ona Polskę chodzi, o której kolejności dom był wcześniej robiony na na inne kraje, jeżeli chodzi o Polskę zainteresowania tureckimi serialami jest olbrzymie plany są van, a że ludzie się na forach wymieniają informacjami no głosu to jest fenomen tego osoby z oddziału może ze względu na ryby to musiał porównać do załogi, chociaż to były czasy później rzeczywiście w latach dziewięćdziesiątych szczególnie te brazylijskie seriale w Polsce to fenomen odcinek 10 000, który stał cały czas wiele do dnia przed telewizorami oczywiście to są różne gatunki to co pan wymienił seriale brazylijskiego były dość tania robione rzeczy tak do emocji powiedzmy z Diane rosyjskie ukraińskie tym też dołączył do tej grupy może to są różne kraje są seriale przepiękne zbudowane, jeżeli chodzi o politykę obrazu o jak jest filmowane jest ustawa jest przez używane jak podziwia koszt, ale dosadniej zrobili zawsze dobre ładne filmy natomiast seriale tureckie to znowu jest jakoś światowe no wszyscy kupują serial turecki, dlatego że są dodawane bez żadnych oszczędności mają wielkie budżety widać, że się do tego przyłożył bardzo dziękuję za rozmowę moim gościem był Bogusław Kisielewski prezes spółki kino Polska przyszła pora by zastanowić się nad tym, dlaczego właściwie oglądamy seria nie są one zjawiskiem nowym mieliśmy przecież powieści odcinkach radiowe słuchowiska, a w samej telewizji seriale królują od grubo ponad pół wieku zwróciłem się do prof. Wiesława Gorlice filmoznawca medioznawca ze szkoły wyższej psychologii społecznej by wytłumaczył mi, o co właściwie z tym serialami chodzi i czy możemy mówić o ich złoty jest następna jest dla tych nowa prawda ja już był dla i tak się między złotem, a platyną na cóż z 1 strony jest zaspokojenie normalne zwyczajne głodu hali ogromnie chcemy opowiadać jesteśmy takim środowiskiem, w którym i ploteczki i stwierdzenia, kto jak chce, kiedy o, której mówimy i dużej części seriale mydlanej opery zapewniają nam, że nasza relacja będzie na wieś, że to właśnie my powiemy wcześniej coś, o czym pewnie dowiedzą się nieco później, więc to jest z 1 strony oczywiste z drugiej strony proszę pamiętać, że sytuacja jest taka, że nie dość, że chcemy słuchać to jeszcze chcemy mówić to mówienie jest odzwierciedleniem pewnej sytuacji, w której jesteśmy nadal chcemy mieć idealny dom i jak właśnie o tym mówimy, ale to może okazać się i na ogół okazuje się nieprawdziwe wobec tego, jaki jest w rzeczywistości ta druga wspaniała strona seriali mydlanych oper polega na takim życzeniowym stosunku tak naprawdę to chciałbym uznać za rodziny wyłącznie sytuację, w której jest mama tata dziecka dzieci ten Senat nuklearna rodzina na tymczasem okazuje się, że 30% Polaków na żyję zupełnie inaczej nie tak życzeniowe to znaczy podobna to są dane twarde dane 30% to są Simple jest prawie co trzeci Polak rozwodzi się 20% dzieci to są dzieci z nieformalnych związków przypominają się takie dziewiętnastowieczne określenia na bękarta na najemcy jest to doskonałe ćwiczenie wyobraźni jak to jest, że lubimy inną wersję niż ta, która istnieje z tym, że tu wcale nie chodzi o jakieś wydumane rzeczy ze stanowiło nie to, że Polacy w ten sposób ustawili sobie obowiązki domowe, że mężczyźni tylko 5% to coś tam zmywają naczynia natomiast kobiety ponad 80, ale tę całą resztę zagarniają zmienić w serialu na nie, bo wtedy powiedzą, że to nieprawda z drugiej strony, gdy widzimy taką prawdę NATO mówi zaraz zaraz, ale to trzeba zmienić właśnie seriale balansują między takim stwierdzeniem pewnego faktu, a potrzebą zmiany i te jest też dla nas to chińska PiS rozumiem oglądanie seriali, że u nas w życiu jest bywa różnie, ale w serialu obejrzymy takie życie, jakie chcielibyśmy widzieć jak i S-ka PiS rzeczywisty HH cel jest oczywiście zaprzeczenie bo gdy przypomina sobie Rancza, które lubię oglądać biały oglądać do to mamy tam mnóstwo obserwacji naszych polskich zwyczajnych tak jest Malta takiego mówienia byle się mówi nas z drugiej strony odzwierciedla to jednak w dużej mierze to jacy jesteśmy jakie, jakie głupoty chcemy sobie opowiadać, więc czym to jest tak realistyczne SK PiS panie profesorze, bo w ostatnich latach seriale tak globalne zaczęły mieć budżet porównywalne z wielkimi produkcjami filmowymi na same wielkie produkcje filmowe stały się serialami, bo mamy przykładnie 20 filmów Marvela, które są powiązane ze sobą mamy wydaje się trochę mniej takich filmów, które są zamkniętą dwugodzinną historią przychodzimy oglądamy koniec tych bada również nigdy więcej nie zobaczymy więc, dlaczego tak się dzieje pańskim zdaniem, dlaczego oglądamy ciągle bohaterów, których już tak naprawdę widzieliśmy, dlaczego lubimy coś takiego robić przytoczyć pewną klasyka, że najbardziej lubię filmy, które już widzieliśmy no nie ta nie jest zupełnie tak, bo ceny rzeczywiście oglądać to co widzieliśmy, ale zmienił się sposób naszego odbioru proszę sobie wyobrazić i to wcale nietrudne wyobrażać, bo znam sporo takich sytuacji, w których ogląda się 56 odcinków stanowiących jakąś tam zwartą fabularną całość zerwał się o północy albo całą noc to, żeby obejrzeć jak gdyby przeciwko serialowi gdzieś serial polegał na tym, że po tym, 1 odcinku myśleliśmy co się stanie telewizja jest po to, żeby zastanawiać się na nią rozmawiać w biurze to on ją zastrzelić czy nie to oni się całują czy też nie Otóż skończyliśmy z czymś takim rysy sytuacją, w której powinny być zatrzymania uwagi do następnego dnia albo do następnego tygodnia w zależności od tego jak jak często się pokazywało nie wiemy już chcę teraz w tej chwili i co więcej oni, czyli twórcy wiedzą o tym i Klich hangary są słabsze natomiast no pomagają nam obejrzeć 1212 to jest coś nowego to jest nowa jakość muszę panu powiedzieć, że ja doszedłem do jeszcze gorszej Formuły, bo takie oglądanie cross pomiędzy tak naprawdę to 1 wieczora i północy mogę oglądać 23 z 1 tytułu fragmenty 23 z innego postaci się trochę mieszają, ale to jest duża duża przyjemność przyjemność sprawowania kontroli to nie jest serial decyduje czy ja będę oglądał za 34 dni tylko to jest moja decyzja chcę teraz obejrzeć taki właśnie serial, bo chcę, bo lubię, bo mi odpowiada niż chodzi o stylistykę no właśnie, bo wraz z tymi serwisami giełdy pojawiło się zjawisko biczowania własnych, czyli oglądanie odcinka po odcinku na i tak już pan mówił, że konstrukcja trochę seriali zmieniła, bo i hangary są mniejsze, bo nie musimy o nich rozmawiać przez tydzień kilka chodzi o to, żebyśmy zobaczyli następny odcinek zaraz go łączyli czy w tym zalewie seriali, które teraz mamy na serwisach miód pan widzi jeszcze, jakie np. inne zmiany formalne w konstrukcji fabularnej samych seriali wywołane tym, że po prostu model oglądania się trochę zmieni no cóż, że sprawa jest mimo pozoru banalna najpierw trzeba zachęcić tak jak tory się łowi za żonę dzieci spowodować, że mówi się o tym, że mówi się o tym jak prawdę mówiąc dowiaduje się od moich studentów to jest na okropne, bo co tydzień są 23 wartościowe dobrze zrobione dziełka, które powiedziałbym zbliżają się do jakością to dobry film owych prezentacji, więc ciężkim przyciąga jakość, ale najpierw mamy do czynienia nas cudownymi zachętami niem czy pan zwraca uwagę na to w jaki sposób HBO prezentuje swoje dzieła no to jest majstersztyk właśnie i to co się działo z tekstem i to co z wieloma produkcjami się dzieje na jest tak wyrafinowane tak wspaniała czołówka znakomici aktorzy dodaje tutaj znakomitych aktorów, którzy już w ogóle nie skarżą się, że muszą występować dla kasy no tak telewizja stała się równie prestiżowa co kin tak telewizja seriale stały się równie prestiżowe tak mamy do czynienia z jeszcze jakąś inną formę, bo to już nie jest na pewno telewizja to jest coś takiego jak byśmy nazywali jakością filmową, która jest pokazywane cyklicznie bardzo dziękuję za rozmowę moim gościem był prof. Wiesław Godzic medioznawca filmoznawca SWPS dziękuję bardzo, proszę oglądać seriale seriale można produkować emitować można zarabiać na nich można analizować można je też po prostu oglądać i zrobić z tego sposób na życie mój ostatni gość to Marta bała, że w przeszłości dziennikarka polityczna, a obecnie szefowa serwisu serialowa PL, który sam stworzył z Martą chodziliśmy do 1 liceum, więc nie wykupiliśmy się z rozmową na pan pani to przyszliśmy na tę zaczęła od pytania o to czy oglądania seriali i pisania o nich można wierzyć czy jest to tylko bardzo czasochłonne abi pomysł na stworzenie serwisu tylko o serialach powstał mniej więcej 10 lat temu ja wtedy zrezygnowałam pamięta z pracy w sejmie i serwisie polityczną twardą i w bardzo chciałam przejść na swoje no, a ponieważ wszyscy oglądaliśmy wtedy seriale premium jak mad MEN z Jackiem Bet to but Why wtedy ich jeszcze czysta krew no to sobie pomyślałem, że może coś takiego byśmy otworzyli jeszcze wtedy ze mną był np. Michał Kolanko obecnie w Rzeczpospolitej to było troszkę takie hobby na początku zawsze wiedzieliśmy, że chciałem tego zrobić prędzej czy później projekt komercyjny Wojak na hobbita jest po prostu zbyt czasochłonne no nie zawsze takie fajne, bo jednak oglądam bardzo dużo rzeczy, których nie chcemy oglądać to jak szybko stało się tę działalność, z której można się utrzymać się szybko to bardzo szybko stało się działalność, z której można się utrzymać bardzo szybko przekroczyliśmy pierwsze 100 000 użytkowników pierwsze 200 000500 000 ostatnio w styczniu mieliśmy już 1 000 000 użytkowników Google Analytics także to jakoś idzie da się utrzymać tego i mnie moją mogę akcję składającą się głównie z różnego rodzaju recenzentów, którzy znają się na różnych sieciach tak staramy się dobierać to ile godzin trzeba poświęcać tygodniowo by być na bieżąco serialami, bo z nich przez stres całe mnóstwo oglądanie seriali swój drugi etap tak naprawdę oprócz pisania o nich zarządzania firmą tak dalej pewien amerykański krytyk kiedyś wyliczył, że obejrzał w którymś tam roku nie powinno tras, które auto to było w tym momencie, kiedy Syrię już zaczął być 500 rocznie po prostu wszyscy zaczęli się dzieli dzisiejszych aż tak duża ten krytyk wyliczył, że on widział tym roku ponad 2 pół 1000 odcinków seriali wtedy też zacząć liczyć z siebie i wygląda na to, że rzeczywiście, która jest między 22,51000 odcinków seriali rocznie, czyli jak łatwo policzyć czy szkoły 40 odcinków tygodniowo, czyli tak rzeczywiście cały etat kandydat nim przejdziemy do seriali, które święcą triumfy na świecie to ja może pytane trwa seriale polskie ba i Netflix i polscy nadawcy mocno inwestują czy pani zdaniem mają w ogóle one szansę w konkurencji czas polskiego widza zalewem seriali amerykańskich miałem np. tureckich hiszpańskich tych też mamy sporo w tej brytyjskiej fiaskiem nobliwe seriale tak tak jeszcze raz tak mają szansę jest bardzo duży głód jeśli chodzi o polskie seriale jest bardzo duże zapotrzebowanie, a to jak one oglądają widać chociażby w rankingach w corocznych HBO go gdzie wataha zdarzało się, że przy Ścigała autom poza tym król Belfer Rojst głębi lasu bardzo bardzo popularne tytuły widać jest naprawdę ogromny głód naszej spółki premium, w których jest przedstawiona Polska rzeczywistość udziela się po polsku i generalnie mamy jakieś wrażenie, że Polacy też potrafią na wasze co do tego zalewu, bo na początku wspomniał, że w czasie, kiedy w telewizji był Matt MEN ruszyła gra o tron itd. to były takie prestiżowe seriale, które były domeną kablowe w rodzaju odbija teraz serial jest dużo, więc inwestują nie serwisu stylu Netfliksa apu licznej klasy, która się w Polsce nie ma zrozumiemy, że to dzięki często praca przez polskich widzów jak w tym zalewie w ogóle seriali nawigować czy jakaś tych seriali nie spada kryzys już tak duże nie mam bladego pojęcia jak w tym sensie, więc aplikować chyba należy zacząć od czegoś co po prostu jakością odpowiada naszemu gustowi, a potem jechać dalej nie wiem jak naprawdę nie wiem jak przed wszystkim nie wyobrażam sobie, że pisać o serialach mógłby ktoś, kto zaczął oglądać rok temu 2 lata temu czy 5 lat temu po prostu nie nadrobi już, więc to jest to są właśnie długie godziny spędzane przez 10 lat oglądaniu seriali po to, żeby znać się na tym, choć trochę jestem rzeczywiście bardzo bardzo dużo, a takich tytułów jak strony ja nie sądzę, żeby one się skończyły wraz z Gołotą nokautu jest sygnałem, jaki trafia raz na lato może not KT tak to było takie prawdziwe zjawisko kulturowe i ludzie jednak czekali na tę premierę w niedziele czy poniedziałek tak chyba trudno wyobrazić przy tych kolejna seria właśnie takie czekanie całego fan domu internetowego na torze pojawił się odcinek można było wreszcie skomentować no niekoniecznie odcinek, a ja sobie to nie tylko obraża, ale też po prostu fakt ludzie tak czekają nas będzie, więc myślę, że Wiedźmin jest jakimś kolejnym tytułem, który ma szanse stać nową Kołodko no poza tym skoro już mówiliśmy o licznej pisze no to właśnie dzisiaj plus idzie to właśnie stronę, czyli oglądania seriali co tydzień czekania z odcinka na odcinek dyskutowania przez ten tydzień podkręcania napięcia w jakim jakieś tam budowania atmosfery teorii fanowskich Łanda wiszą chociażby z tygodnia na tydzień masy drogi chrzanowskich i coraz większą oglądalność, a jednocześnie właśnie Disney plus ostatnio po kilkunastu miesiącach działalności przekroczył 100 000 000 użytkowników, którzy płacą za koncepcję wyższe także myślę, że robią coś dobrze wcześniej zrobili to dobrze z tym Galowie już, gdzie po prostu co tydzień ekscytowały się tym co zrobił Lebioda, a przypomnijmy, że dzisiaj tu jest w tym momencie obecny z 50 kilku krajach jeśli się nie tyle jest obecnie na całym świecie w Polsce no jakoś sobie radzimy, bo cóż możemy coś nam pozostało czekamy na legalne wejście myślę, że jeszcze bardziej pójdzie do przodu im, więc będzie seriali Marvela, tym bardziej się będzie rozwijało i tym większe są szanse, że właśnie tam, gdzie powstanie nowa gra jutro zresztą być może jest się demontażowi tylko jeszcze on nie jest dostępne legalnie na całym świecie to jest jedyne co hamuje w tym momencie no bo mamy takie 2 odrębne podejścia serwis streamingowy 1 jak Netflix rzuca seriale w całości można je robić tzw. sędziowanie, czyli po prostu obejrzeć cały sezon naraz spędzić tych 1012 godzin na Jasnej stawia część biją na teren model z politowaniem odcinków co tydzień co 2 tygodnie co tydzień to z 1 strony pobudza dyskusję, bo przez tydzień można spekulować co będzie następnym odcinku snuć teorie na drugą stronę jednak na to zdaje to wszystko od razu tak jak było z Wiedźminem, jakie są z perspektywy widzę wady zalety tego modelu rzucania całych sezonów seriali od razu i nie jest normalnym widzę nie jestem przeciętnym widzę i mogą być właśnie perspektywie mojej perspektywy 5 oczek jest absolutny koszmar to jest fast food w wersji serialowej niestety jakoś serial Netflixa, toteż pastwą coraz częściej jestem zdecydowanie za oglądaniem co tydzień z dawkowaniem sobie tego jakimś szacunkiem do popkultury polegający na tym, że chwilę się jednak nad tym zastanawiamy co właśnie widzieliśmy, a nie tylko pożarami wchodzimy od razu następnego tytułu i też uważam, że będzie szło dźwięk i wrzucanie seriali całymi sezonami naraz jest złe od strony biznesowej myślę, że Netflix się zorientuje, bo czy dzisiaj Tuskowi tak jak robi czym Amazon np. typu PiS zmienił strategię, dlatego że oni chcą, żeby ludzie wracali do serwisu co tydzień płacili cały czas za subskrypcję zamiast posuwać się po miesiącu, kiedy okaże się już niemal do oglądania no nie wiem jakich miał mieszkać z zalet 5 odcinków jest przyjemne fast food jest przyjemny picie hektolitrów szkoły jest przyjemne 5 ty też przyjemny koniec nawet okiem na sam koniec z pytam jest marzec 2020 pierwszego roku 3 seriale proszę wymienić, które warto polecić Warta glany jak mówią wcześniejsze oglądam mniej więcej 40 odcinków tygodniowo to oczywiście mówię o cudzysłów normalnych czasach w tych czasach na bieżąco będą 60 tygodniowo i opis dużo powtórek na tak rozumiem, że produkcja były wstrzymane przez pandemię i i teraz nie ma zbyt wielu nowych rzeczy np. ostatnio kończy AFI w cieniu skandalu z czasem idolem, który wybuch wspaniały serial szkoda, że na taką pracę, jaką ma z powodu tych trików zostały do nas na pytanie cóż mam nadzieję, że serial jednak w tym dniu nie ucierpi w dłuższej perspektywie i czekam na ten Rewers czy Piotr kolejną produkcją i natką zresztą odebrano co polecam myślę, że warto sobie obejrzeć dokument Allen kontra falą, żeby wiedzieć co jest oskarżany audi Allen i dlaczego miarą nie jest kobietą szaloną warto się z tym zapoznać, zwłaszcza jeżeli się fanem filmów Woodyego Allena uczestnik kubeł zimnej wody oglądam na apel TV plus, które też jest ciekawym miejscem, gdzie się powstaje sporo o produkcji jakościowych myślę oglądam tę formę umyka ajent w tej serii sejsmiczne wyścigu kosmicznym takiej alternatywnej wersji wyścigu kosmicznego pomiędzy ZSRR i USA w tej chwili tam są w latach osiemdziesiątych bardzo fajnie się serio i rozwija w tym sezonie jego autorem jest jego naród dziś mur, czyli twórca Mateusz taka taktyka i Sandera zresztą też oczywiście jak ktoś ma jak obejrzeć WandaVision to myślę, że powinien tu to może w tym momencie zakończmy bardzo dziękuję za rozmowę w najgorszym była Marta Wawrzyn twórczyni serwisu serialowa PL dziękuję bardzo, dzięki Marta poleciła państwu kilka nowych seriali, ale przyznała, że sama obecnie spędza dużo czasu na oglądaniu produkcji z lat 90 ja szczerze mówiąc nowymi serialami jestem raczej znudzone, a opłaty subskrypcyjne, które co miesiąc po nasze moje analizy wydatków wpisują się kategorie palenie hajsu nie oceniam jednak nie krytykuję ideę oglądania seriali zachęca jeśli już z innych powodów to pata by mieć, o czym rozmawiać z dalszymi znajomymi, gdy w trakcie spotkania towarzyskiego zapadnie na moment niezręczna cisza cisza nie zapada nigdy w podcaście Puls biznesu, które mogą państwo będzie działać na słuchawkach słuchać regularnie co tydzień wraz z premierą kolejnego odcinka za tydzień spotka się z państwem Marcin Bołtryk, który jako fan motoryzacji zapewne uwielbia zmienników i chciałby mieć fiata 125 po jego goście opowiedzą o technologiach nieco nowszych, bo o autonomii w motoryzacji serdecznie polecam dziękuję za uwagę Marcel Zatoński do usłyszenia program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw i korporacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA
REKLAMA