REKLAMA

Jak można wykorzystać rzeczywistość wirtualną?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-03-20 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:30 min.
Udostępnij:

Technologia wirtualnej rzeczywistości (VR) jest znana od dawna, ale w ostatnich latach staje się coraz doskonalsza. Gogle z wyświetlaczami i słuchawki pozwalają użytkownikowi przenieść się do wygenerowanego przez komputer świata. Na razie z VR korzystają przede wszystkim miłośnicy gier wideo. Jednak technologia ta ma znacznie większy potencjał. Jak zachowują się ludzie korzystający z wirtualnej rzeczywistości? W jaki sposób VR może pomóc w terapii i rehabilitacji? O tym opowiedzą dr Cezary Biele i Paweł Pasternak.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa w człowieku zadał rozmawiamy dzisiaj w rzeczywistości wirtualnej to nie jest dla nas może zupełnie nowy temat, ale mamy też nowe badania nowe zastosowania pierwszej części goście dr Cezary Biela kierownik laboratorium interaktywnych technologii w ośrodku przetwarzania informacji państwowym Instytucie badawczym dzień dobry dzień dobry państwo zbadaliście pierwsze reakcje osób w kontakcie z wirtualną rzeczywistością to ciekawe Rozwiń » badania tylko zastanawiam się na początku wcześniej nie było takich badań, bo wirtualna rzeczywistość to nie jest tak zupełnie nowa technologia pojęcie ogólnie wirtualnej rzeczywistości istnieją od dłuższego czasu to fakt natomiast w ciągu ostatnich lat nastąpiła dosyć istotna zmiana mianowicie to co my tak naprawdę teraz badamy to określona jest mianem komercyjnej rzeczywistości wirtualnej i ona zasadniczo różni się od wszystkich właśnie badań trzeba prób, które prowadzone wcześniej tym rzeczywiście pozwala człowiekowi znacznie silniej doświadczyć właśnie tego na tego wirtualnego świata to jest związane właśnie z tym, że sama sama technologia pozwala na z 1 strony śledzenia poruszania się człowieka tak jak on rzeczywiście się porusza w tym swoim fizycznym świecie w momencie, kiedy włączam właśnie system dom na rzeczywistość wirtualną do tego wszystkiego dochodzimy kask, w którym są wyświetlacze który, którego położenie również jest pewne świadczonych przez system tak naprawdę tego typu systemy dla szerszej publiczności napoje są dostępne raptem od kilku lat i stąd właśnie pomysł taki, żeby zobaczyć sobie jak jak ludzie będą na tego typu doświadczenia reagować, a jednocześnie nawet jeszcze jakieś badania są czynne są dostępne były wcześniej, bo to jednak dni kilkaset tysięcy szósty, a dostępne to to też nie było takiego jak bardzo bardzo często tego typu badania są bardzo konkretne grupy badane czy nowocześnie są to mówiąc wprost studenckich, którzy dziś są dostępni wasz badaczy, którzy pracują często też nam nauczania natomiast nas interesowało, żeby właśnie spożyć trochę szerzej od strony też czym właśnie wieku osób badanych udało nam się w szeregu właśnie zrealizowanych badań pokazać rzeczywistość wirtualną my zarówno dzieciom, jaki osobom starszym jest oczywiście drogą poszedł z tego co czytałem to to media, czyli takie zanurzenie w wirtualnym świecie jest już na obecnym poziomie technologii dosyć łatwe dla użytkowników do zaakceptowania, bo ci wszyscy użytkownicy, których państwo piszecie generalnie czuli się w tym świecie wirtualnym zanurzeni czy czuli się w nim faktycznie obecni, czyli to złudzenie rzeczywistości jest dosyć pełna tak rzeczywiście tutaj jest jeden z ciekawych efektów, które myśmy obserwowali było to rzeczywiście ludzie nie opowiadają o tym doświadczeniu swoim, że to było Rzońca oglądali czy założone w grali jakąś grę, która była w tej rzeczywistości tylko ta perspektywa przyłącza się od razu na to, że oni się przenosi liczni na osoby odpowiadają właśnie o swoich swoich odczuciach potem biegów man w czasie tych badań prowadziliśmy po prostu też wywiady z ludźmi właśnie, żeby porozmawiać z nimi na temat tych doświadczeń i okazuje się, że właśnie samo stwierdzenie, że ja się przenoszą, gdzie także ja na to nie było także ja oglądałem sobie jakiś tam widok dziękuję ja tam byłem tak dokładnie miał wrażenie, że dziś jestem inny tak, a potem wracam trakcji, zdejmując Chełm ja mam poczucie, że wracam do tego świata rzeczywistego i kilka różnych właśnie takich przerwaliśmy raportów można ze strony osób badanych, że no np. 1 osób taką bardzo ciekawą uwagę powiedział, że to określenie rzeczywistość jest jak najbardziej adekwatne także, kiedy założyć ten sam człowiek ma poczucie że, że jest rzeczywiście w tym ma tym świecie to jest oczywiste, tak więc to jest tak bardzo ciekawe doświadczenia jak dla nas było też było istotne to, że jeszcze wracają właśnie do tej grupy no i kwestii nowości tego doświadczenia, że właśnie nawet dla dla osób, które czy dla dla osób starszych, które miały takiego dużego kontaktu z psem z technologią jak ten efekt jak najbardziej funkcjonował tak być może tam tam oczywiście, bo inne różnice pomiędzy osobami starszymi włączyli natomiast to poczucie właśnie te i miast tego przeniesienia się gdzieś byłoby tak samo bardzo bardzo silne 2 bardzo bardzo mocne emocje właśnie osób badanych wręcz no mieliśmy przypadki wzruszenia płaczu nie ma osób, które po prostu tak się wzruszyła, że dziś się jakieś miejsce, które skarżyły się musiałbym emocjonującym przeniosła z tego co czytałem niektórzy nawet czuli powiew wiatru na twarzy co w ogóle wydaje się zaskakujące, bo akurat tego nie da się symulować da się symulować w tym momencie wirtualnej rzeczywistości obraz dźwięk, więc taka sugestia chyba tak tak no moc ma taką tendencję, żeby sobie dodawać prawda to, czego brakuje, ale jednak jestem warto warto też pamiętać o tym, że wzrok jest jednak tym podstawowym, a kanałem odbierania bodźców przez człowieka jest można powiedzieć nadrzędne wobec wszystkich innych, więc jeśli ja widzę w Chełmie, że jest nad morzem to Moskwa była może spokojnie mieć taką tendencję, żeby sobie gdzieś tam dodać, bo normalnie nomadów dziś pamięć doświadczenie tego, że kiedy jesteśmy nad morzem to to przeważnie są dość dość mocny wiatr to w momencie, kiedy zakładamy kask PR-owy i widzimy to może to gdzieś tam mocno dokłada nam właśnie takie doświadczenie, które nie są symulowanie tak naprawdę wysokim obcasie są nowotworem właśnie umysłu, który gdzieś tam uzupełnia sobie to co widzimy, bo tak naprawdę nie ma powodu sądzić tak nas umacnia powodu sądzić, że to jest nieprawda, bo całe całe miliony lat ewolucji przebiegają w ten sposób, że to co widzę jest rzeczywiste, tak więc w momencie, w którym nakładam tę i to co widzę no nie jest oczywiste no to jak pomóc tego absolutnie, a są też sobie traktuję bardzo łatwo jest oszukać też jak widać w tym, że na oczywiście to technicznie też jak jeszcze sporo sporo brakuje do takiej taki może być wysokiej jakości strony nie grafiki tak dalej oczywiście słuszna bardzo dobrym poziomie, ale nadal tam jeszcze sporo miejsca, żeby podać, ale to akurat absolutnie żadnego znaczenia nie ma, bo już po chwili w ogóle zapominamy, że gdzieś tam może jakieś troszkę ten obraz jest rozmazany może jakoś nie do końca jest taka taka dobra, ale absolutnie nie ma znaczenia to jest po prostu pierwsze kilka chwil, kiedy się zauważa, a później po prostu przechodzimy zupełnie jesteśmy właśnie winnym na winnym miejscu z tego co państwo pisaliście to właśnie z przechodzeniem części z poruszaniem się w tym wirtualnym świecie dorośli mieli pewne problemy nie do końca, bo to dla nich naturalne były zaburzenia równowagi szalał im błędnik ktoś mówi, czyli ta technologia to też nie jest do końca dostosowana do tego jak pojmujemy świat jak my odbieramy tak oczywiście tutaj są kwestie techniczne jak bardzo bardzo istotne jest to, że musi być na jak taka stuprocentowa zgodność jeśli chodzi o czas tak chcę jak mój krok musi być dokładnie to samo zerwane i choć oporu poruszające się obraz, który widzę, bo jeśli tylko takiego przesunięcia to od razu zaczyna to powodować nam jakieś tam problemy ze mną z percepcją natomiast to są zjawiska, które są znane od wielu lat była badana choroba symulatora tzw, czyli właśnie takie doświadczenia cielesne różne nieprzyjemne, które pod tym mogą się pojawić w momencie, w którym korzystamy z symulatorów i one troszeczkę może być to coś podobnego co co występuje w nadmiarze snajperskich miasto się tutaj określa teraz w dużej mierze to nie dokładnie to samo co choroba senatorowi natomiast jest to co jest oczywiście zbliżonego, czyli jest potencjalnie możliwość że, że człowiek będzie nie do końca dobrze reagował jakiś odsetek odsetek osób rocznie to może być silniejsza właściwym jakieś tam grupie natomiast większość osób dosyć dobrze się my angażuje natomiast oczywiście jeśli chodzi o tę oto kwestie poruszane też różnice właśnie między dziećmi, a dorosłymi to na dzieci no momentalnie, jakby naturalnie załapują to, że to wszystko jest studentem świat, który możemy się możemy się poruszać i przy takich grach, w których np. jest możliwość łapania tam przedmiotów to dzieci czasu robią coś takiego, że kiedy ten przed przednią osią, które trzeba w tym przesuwać gdzieś tam przeleci bokiem ona odwracają się łapią bo kiedy oni z tyłu tak jakby zupełnie naturalne jest to, że to jest właśnie obiec fizyczny, który gdzieś tam się przesunął skoro przeleciał obok mnie też mogę odwrócić doznawać, jakby tutaj oczywiście na tym poziomie osób starszych to trochę trudniej przychodzi to sektor związany z tym, że tak można tak można podejrzewać, że większość tych doświadczeń właśnie podczas interakcji z technologią osób starszych to była jednak konsumpcja tak i to konsumpcja takich treści, na które są statyczne nowe części się znać znajdują albo jestem na monitorze taktyce czy na ekranie telewizora poczyna na smartfonie, ale nadal jest to jakaś tam na jakiś tam ekran, który jest dosyć ostateczne i jakość interakcji przeprowadzam dotyka coś tam robi natomiast no konsumuje tak natomiast tutaj rzeczywiście jest doświadczenie całego ciała i też doświadczenie tego środowiska czy ja mogę spokojnie tym tym poruszać jak dzieci naturalnie bardzo łatwo załapują to trzecie państw jednak dla dzieci w podobnym stopniu doświadczenie wirtualnej oczywiste jest akceptowalne via, czyli ta technologia wirtualnej rzeczywistości uzupełnia otaczający świat to nie jest to ryzykowne dla dzieci jest to tak nieostre granice dla tej granicy nie ma, bo takie zanurzenie głębokie w rzeczywistości wirtualnej osoby trzeba jednak jakiegoś punktu widzenia ryzykowne psychologicznego medycznego prawdopodobnie, jakiej rzeczywiście tutaj niebezpieczeństwa w tym mogą istnieć na tym chcemy tę sprawę, że to jest trochę takie rozwinięcie też takiego trendu, który właśnie tych tradycyjnych można powiedzieć ciemne interakcja chce z komputerem ma miejsce, czyli jak tych wszystkich wirtualnych rzeczy toniemy w grach obecnie tak można za za fizyczne pieniądze prawdziwe tak zakupić jakieś tokeny, za które potem w grze obu jest jakiś tam elementy te elementy wirtualne na średnie wirtualny samochód grze wyścigowej taki no ludzie robią czy jak dzieci też są podatne na to, żeby czy to znaczy, że to musi mieć wartość tak natomiast tutaj rzeczywiście dochodzi na dochodzi kwestia tak samo jak i w grze w grze takie tradycyjne może może to gdzieś zabrać myślę zbyt daleko taki jak tutaj niebezpieczeństwo zawsze gdzieś istnieje to fakt to było ciekawe to dzieciom się podobała rzeczywistość wirtualna, bo tam nie ma kontroli rodziców to taki świat dla dzieci niż swobodnej zabawy oczywiście to też jest pewne złudzenie, bo ostatnio ostatecznie to jacyś dorośli ten świat stworzyli, ale może to się z kolei jakiś powód, żeby próbować wykorzystać wirtualną rzeczywistość edukacji skoro jest taka fajna, bo tam nie ma nie ma nadzoru czy też poza nią tego nadzoru nie ma tak na pewno to jest też dobre pole do rozwoju sporu rzeczywiście się robi też jeśli chodzi o edukację wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości tutaj też tak naprawdę chodzi o ten o tym brak ograniczeń to też myślę, że w w dużej mierze chodziło też po prostu o to, że to jest taki świat w miarę w miarę bezpieczny tak świadczeń można robić pewne rzeczy, które normalnie byłyby zbyt zbyt niebezpieczne, a tutaj jakby, zachowując pewną dawkę jednak tych emocji, bo tak jak piszmy to jest właśnie to to poczucie tego przenoszenia i marż itd. ale jednak zachowuje się tą datą pewną dozę bezpieczeństwa jej coś więcej takiego jak w przypadku nie ma oglądania thrillerów czy czy horrorów tak lubimy się państwu ten dreszczyk emocji, ale jednak, siedząc właśnie w hotelu czujemy się bezpiecznie tutaj mamy większe większa możliwość przeżywania właśnie tego wszystkiego natomiast nadal jesteśmy bezpieczni natomiast no warto wspomnieć, że no czasem oświadczenia te PR-owe są zbyt intensywne taki dach oraz naszych badań, które wystąpiły natomiast często zdarza się, że ten realizm jest po prostu tak duży, że ludzie aż no po prostu rezygnują w ogóle SM skorzystania z tego są takie gry właśnie w nawiasie które, które są takimi można być kolorami trochę to jakby poziome stymulacji, które one są w stanie zapewnić dla wielu osób zbyt duży natomiast na nas ogólnie właśnie jako jako badacze mniej w ogóle interesuje kwestia rozrywki, bo to jest takie bardziej oczywiste ma zastosowanie natomiast bardzo interesujące dla nas jest to w jaki sposób można by można by praktycznie właśnie wykorzystać m.in. w edukacji to jakiś tam projekty które, które rozpoczynamy teraz i od teraz w świetle obecnie trwającej pandemii to w ogóle jest dodatkowy bodziec do tego, żeby tego typu rozwiązaniami się zajmować tych praktycznych zastosowaniach porozmawiamy w drugiej części audycji w tej dziękuję mojemu rozmówcy dr Cezary Białek kierownik laboratorium interaktywnych technologii w ośrodku przetwarzania informacji państwowym Instytucie badawczym dziękuję bardzo, boję się wracamy do państwa za moment ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski dzisiaj rozmawiamy o wirtualnej rzeczywistości w tej części moim gościem sprawę Pasternak współtwórca i dyrektor generalny firmy via od ładny dzień dobry dzień dobry kończy w tej części rozmawiamy o praktycznych zastosowaniach wirtualnej rzeczywistości państwa rozwiązanie służy do wspierania leczenia depresji do wspierania rehabilitacji osób po budowę po leczeniu onkologicznym kardiologicznym ostatnio nawet po przechorowaniu covid 19 to w jaki sposób to terapia wirtualnej rzeczywistości w stanie wspierać inne terapie czy rehabilitację, ale chyba głównym problemem osób zmagających się tak ciężkimi chorobami przypadłościami jak uda nam wtedy pan powiedział ciężkie operacje kardiologiczne czy jak w tej chwili rzeczywistość pokazała zmiany neurologiczne, bo o przejściu ciężkiej covida polega na tym, że mają bardzo obniżony nastrój często zdarzają się stany lękowe również rozpoczynają się, jakie symptomy depresyjne i my dostrzegliśmy jako pierwszy oczywiście wiele osób przed nami do tego ten związek między stanem psychicznym pacjenta jego motywacją do dalszej rehabilitacji jego wiarą w ogóle skuteczne jakiekolwiek terapii i wiarą w to, że może w ogóle wyzdrowieć może wrócić do stanu sprzed tego traumatycznego zajścia i tutaj wkraczamy z pewną terapią, zabierając pacjenta do wirtualnej rzeczywistości, zapraszając go na pewno odpowiedź terapeutyczną i dzięki temu rozwiązaniu przywracamy mu wiarę w to, że faktycznie czas rehabilitacja ma sens ma szansę powrócić do pełnego zdrowia budujemy w nim silną motywację do tego, aby aktywniej bardzo poważnie uczestniczą w tym procesie zdrowienia państwu zapobiegać temu co się czasami zdawał pacjentów oni przestają się leczyć stają się rehabilitować porzucają te interwencje medyczne mają pomóc, bo po prostu nie mają motywacji medycyna w Polsce nie tylko w Polsce potrafił się ratować życie w przypadku udarów, ale problem polega na tym, że dość duży odsetek pacjentów, którym życie zostało uratowane opuszczają szpital w przeciągu roku duża część tych osób umiera, a nie powinna, dlatego że fizycznie jest wstanie i rehabilitować się i wraca tak naprawdę tego zdrowia niestety stan psychiczny bardzo często im to uniemożliwia to jest także w placówkach medycznych mimo wielkiego wysiłku mimo wielkich chęci udzielenia tego wsparcia psychologicznego czy psychoterapeutyczne ego jest po prostu niemożliwe w największych szpitalach największe działa w Polsce neurologicznych mamy do czynienia z jednym z 2 fizjoterapeutami, a pacjent jest blisko 100 bądź 200 udzielania takiego wsparcia jest po prostu fizycznie niemożliwe, więc kondycja pacjentów jest faktycznie w stanie bardzo bardzo złym państwo wykorzystujecie zjawisko także totalnej i marzy mi się o tym mówić po części audycji to zanurzenie w wirtualnym świecie dla osób, zakładając okulary do dobija jest tak bliskie rzeczywistości one na tyle nie widzą to jest taka symulacja państwo stosujecie w celu odizolowania pacjenta od warunków szpitalnych jak przeczytałem, czyli chodzi o to, żebyśmy nie mieli tego stresu siedzimy dziś w jakimś gabinecie nie mieli syndrom białego fartucha tylko, żebyśmy poczuli się właśnie oderwani od tej oczywistości to dla nas jest nieprzyjemna zdecydowanie tak siedzieli w gabinecie to co pan powiedział to jest tak naprawdę bardzo niewiele, dlatego że często pacjenci po dach po prostu leżą jedyne co widzą jest biały sufit, dlatego że dużym procencie osoby te są w części sparaliżowane nie mogą się już w pierwszej fazie po udarze i słyszą czasami tylko oczekiwanie np. sąsiada, więc atmosfera cała w tym szpitalu plus to co pan powiedział, czyli symptom białego fartucha wpływa strasznie dla nowego pacjenta i teraz założenie gogli słuchawek faktycznie w ciągu chwili umożliwia pacjentowi znalezienie się zupełnie w innym otoczeniu jest tam stosowane i odpowiednią muzyką pełnymi tekstami terapeutycznymi i przy okazji oczywiście my gramy też obrazem, a który nie jest przypadkowy, bo to za jego tworzenie odpowiadała ogrodu terapeutka, więc wszystkie elementy, które tam się znajdują nie są przypadkowe są specjalnie dobrane tak bardzo pozytywny sposób co z tego pacjenta, a kończąc, jakby kwestia tej animacji tak to jest właśnie to dlatego żeśmy w ogóle wirtualnej rzeczywistości, bo umożliwia faktycznie niemal natychmiastowy sposób absolutna zmiana środowiska, w którym przebywa pacjent, a pewnie będzie proszę wierzyć, że to środowisko naprawdę jest bardzo bardzo niesprzyjająca, kiedy czytałem o tym, że w ogóle są takie badania pokazujące jak odciąganie uwagi czy też jak przenoszenie pacjenta nieco inną rzeczywistość nawet prostymi metodami takimi jak gry zręcznościowe na smartfonie jest w stanie dać efekt przeciwbólowy czy uspokajające, więc rozumiem, że w tej sytuacji państwo po prostu pogłębiać to oderwanie od rzeczywistości, ale właśnie takim celu szlachetnym, czyli takim, który pomaga pacjentowi, bo nie chodzi tutaj to on przestał kontaktować się ze światem rzeczywistym tylko o to, żeby sobie pod nim napierać zdecydowanie tak na początku naszego pomysłu było to, aby go po prostu przenieść z tego środowiska szpitalnego natomiast doszliśmy do przekonania, że nie wystarczy pacjenta zabrać inne lepsze ciekawsze bardziej kolorowe miejsce i odwrócić jego uwagę na chwilę, a my musimy tam dokonać jakiegoś procesu dokonać zmian to, o czym pan mówi jest stosowane na oddziałach onkologicznych to jest odwracanie uwagi od bieżącego ogromnego problemu, jakim mierzą się tam pacjenci natomiast my poszliśmy moim zdaniem co najmniej krok dalej następnym krokiem byłoby zrobienie po prostu gry, która wciąga pacjenta, a my zrobiliśmy coś więcej uznaliśmy że, ponieważ w naszym zespole mamy psychoterapeutę fizjoterapeutę psycholożkę to jesteśmy w stanie stworzyć coś co wykorzystał oczywiście zjawisko totalnej inercji, ale oprócz tego miesza ze sobą dużo treści niesie ze sobą rozwiązania terapeutyczne, które w sposób rzeczywisty jest w stanie temu pacjentowi pomóc miejmy na uwadze, że on tam przebywały krótko mianowicie takie średnie pobyty opowiedzą są dwutygodniowe i my staraliśmy się tak dobrać metodę terapeutyczną, bo ona była skuteczna właśnie w tak krótkim czasie na te rozumiem, że z racji tego to jest terapia, która polega na użyciu urządzenia takiego jak gogle do rzeczywistości wirtualnej i oprogramowania to można by ją prowadzić także zdalnie w domu pacjenta formie telemedycyny pan co z 1 strony tak i w tej chwili w zasadzie, bo szacowanie sytuacją covidową doszli do przekonania w zasadzie to inicjatywa naszych pracowników to też taka ciekawa rzecz, która się zdarzyła przy okazji mianowicie jak się pracuje w jakimś słusznym celu i w momencie, kiedy my wizytował szpitale wiedzieliśmy w jaki sposób faktycznie pomagamy tym pacjentom pracownicy doszli do takiego przekonania w jakim kontekście wspomniał, że my powinniśmy zrobić coś więcej w tej chwili jesteśmy w granicach 75% przygotowani, aby adoptować to aplikacja natomiast miało chcę jeszcze poszerzyć o dodatkową funkcjonalność, aby ona mogła towarzyszyć pacjentom w domu w dniu dzisiejszym jest to niemożliwe, dlatego że aby ta rzeczywistość była naprawdę bardzo rzeczywista to oczekujemy do tego ogromnego komputera czy mocy obliczeniowej, ale jest droga impreza i prawdopodobnie nieosiągalna dla większości pacjentów w warunkach domowych, więc w tej chwili nasza praca to adoptowanie tej aplikacji do tego, aby mogła chodzić na nazwijmy to gorszej klasy sprzęcie, więc jesteśmy jak dostrzegliśmy ten problem jesteśmy w tym i zbliżamy się do szczęśliwego końca mam wrażenie, że w połowie roku może swoją ostatnią jego kwartale będziemy gotowi taką aplikację, aby pacjenci mogli z tego korzystać w warunkach domowych, jeżeli chodzi o samo urządzenie toczona jest państwo własną konstrukcją, bo to generalnie cały czas sprzęt do wirtualnej rzeczywistości jest dosyć drogi stąd jest mało powszechnie korzystają głównie gracze komputerowi to bardziej zamożni ewentualnie właśnie naukowcy badacze, którzy się tym zajmują się pan są nie tyle skonstruowaliśmy, choć można tak powiedzieć, dlatego że komponenty tego urządzenia są powszechnie dostępne na rynku jak panele dotykowe jak karty graficzne procesory itd. tak dalej natomiast wszystko to jest montowane u nas firma na, ponieważ naszej załodze jest też inż. Microsoftu główna architektem systemu on od samego początku do samego końca zbudował coś na kształt takiego portalu wirtualnej rzeczywistości i na świecie w tej chwili są społecznym takim oczywiście można kupić sobie poszczególne elementy tego na rynku i próbować samemu z tego z tego poskładać coś na kształt takiej konsoli natomiast, że to udało w tej chwili nawiązujemy też kontakty w Polsce za granicą z firmami, które wyprodukowały jakoś aplikacja nie mają właśnie takiego portalu nie mają Kataru, a my mamy do zaoferowania możliwość zaimplementowania oczywiście wcześniejsze sprawdzenie czy jest to aplikacja medyczna czy jest zbieżne z naszymi celami przygotowaliśmy tak ten portal, aby on był otwarty na aplikację obce, że tak się w razie chcemy w przyszłości rozwijać właśnie ten produkt taki sposób, aby pacjenci mogli korzystać z wielu aplikacji na naszym urządzeniu Arturo, więc on od samego początku do samego końca u nas zmontowane oczywiście tam zachodzą pewnego rodzaju modyfikacje elektroniczne, dlatego że ten sprzęt wykonaliśmy taki sposób, aby był niezwykle przyjaznych życiu czyli, ponieważ mimo, że ma w sobie bardzo wiele urządzeń kontrolery pochopnie, choć okulary tak dalej uruchamia się 1 przyciskiem w niezwykle intuicyjny łatwy sposób poruszamy się po panelu sterowania i z tą myślą on były u nas konstruowany, kiedy pan mówi o innych aplikacjach to zawsze się rosła pytanie czy są jakoś weryfikowane państwo z tego co widziałem potwierdzali skuteczność swojej terapii za pomocą badań klinicznych badań naukowych tak, że to istotne, ponieważ nawet sama psychoterapia różne odmiany nie do końca są potwierdzone, jeżeli chodzi o skuteczność kliniczną takimi badaniami rzetelnymi stąd takie podejście bez bardzo cennych państwo macie badanie pokazuje czy nie mówicie to po prostu jest cudowna metoda, którą sami wymyśliliście jest ważny element tym samym klucza chcemy się kierować w trakcie doboru partnerów właśnie wczoraj rozmawialiśmy z jednym z takich przyszłych partnerów on również wykonał aplikacja, która trochę w innym zakresie pomaga pacjentom właśnie zakończyli też kwestię badań zaczynają w tej chwili publikować wyniki tych badań ich aplikacja również wyrobem medycznym na tego typu aplikacja chcielibyśmy, aby znalazły się na tym portalu, żeby nie było tak, choć muszę powiedzieć, że na tym samym portalu mamy zamiar też instalować takie aplikacje czysto relaksacyjne, dlatego że nie wszystkie osoby mają symptomy depresji czy też mają jakieś symptomy stresu czy żołnierza jego stan psychiki natomiast po prostu chciałoby się też zrelaksować w takim miejscu w związku z tym określić w tej chwili firma, która gotujemy do wrzątku, a do tego naszego sprzętu, więc będzie też taki moduł poświęcony po prostu relaksacji natomiast, jeżeli mówimy o module czysto medycznych chcielibyśmy, aby wszystkie aplikacje, które tam się znajdą potwierdzenia z badań mamy takie aplikacje rozrywkowe cenowym podobną do suplementu akceptacja mamy aplikacje medyczne, które porównujemy do leków czy sądzi pan, że byłoby dobrze w Polsce były i system certyfikowania takich produktów cyfrowych każdy kij ma 2 końce z 1 strony jak najbardziej po to, abyśmy mieli po prostu zaufanie do tego, żebyśmy wiedzieli, że to z czego korzystamy naprawdę pomaga z drugiej strony Alstom gdzieś tam wewnętrznej przeciwnikiem w ogóle certyfikacji dlatego, że to czasami w przypadku małych firm, które mają fajne pomysły, które zmagają się naprawdę wieloma trudnościami rzuca pomysł przerodzić finalny produkt dochodzą zawsze koszty takiej certyfikacji to są czasami rzeczy, które dyskwalifikują w ogóle możliwość zaistnienia na rynku, więc z 1 strony rozumiem potrzebę certyfikacji, ale z drugiej strony te mamy kość niezgody na to, żeby wszystko polegało jakiś kontroli jesteśmy dorosłymi już posiłek odpowiedzialny za to co robimy, a certyfikację na wsie na wszelkiego rodzaju wyroby z 1 strony zdejmują własną odpowiedzialność przekazują komuś każą nam za to po prostu sowicie płacić akurat sądzę, że certyfikacja w jakim zakresie powinna obowiązywać właśnie o to, żebyśmy nie mieli na rynku tak jak teraz niestety mamy rozwiązań, które są niesprawdzone klinicznie, które mogą być dla pacjenta nawet nie, tyle że nie pomoc nawet czasem wręcz szkodliwe, więc chyba lepiej było, gdyby rynek został uporządkowany, ale stosunki strony nowy rynek, więc pewnie na tę certyfikację trochę poczekamy już mamy w zasadzie certyfikacja prawda, bo to, żebyśmy wprowadzili ten wyrób jako wyrób medyczny no to już po lega certyfikacji to już podlega opłatą wyjaśni mówi o badaniach, a my tak naprawdę być zobligowani do przeprowadzenia tylko jednych ba pan, bo sięgaliśmy po granty Narodowego centrum badań rozwoju ją nałożył na nas też taki obowiązek my zresztą zadeklarowaliśmy przeprowadzenie badań aż właśnie na oddziale były po udarowym robiliśmy to centrum projektach to jest chyba największy w tej chwili szpital neurologiczny jest największą ilością na pacjentów poudarowych, ale Pani Poseł Anna Szczepańska, która była szefową tych badań doszło do przekonania, że w tym samym czasie możemy takie badania przeprowadzać w innych placówkach, żeby zobaczyć przypadkiem ta klamra depresji stresu niepokoju nie dotyczy też innych pacjentów w związku z tym myśmy zrobili właśnie w centrum kardiologicznym robiliśmy też w szpitalu, a z oddziałem pulmonologicznym zresztą w tej chwili nasze urządzenia pomagają pacjentom po covidzie, ale na to wszystko musieliśmy też wydać określone środki zapłacić za właśnie certyfikacja, więc wszystko też to wszystko jest bardzo kosztowna droga dojścia do tego mam wrażenie sama sobie już gwarantuję, że to nie jest zabawka to nie jest gra, która nie tylko nie nie pomaga, ale tak jak pan wcześniej powiedział, że jeszcze może zaskoczyć mam nadzieję, że będzie pomagała będzie pomagała coraz skuteczniej trzymamy kciuki za państwo firmy za pacjentów moim gościem był Paweł Pasternak współtwórca dyrektor generalny firmy wyrzuciła dziękuję bardzo, bardzo dziękuję panu bardzo dziękuję państwu zapraszam jak zwykle w sobotę o godzinie 1420 mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA