REKLAMA

Samotność zabija. Prof. Mączyńska o książce Hertz „wiek samotności”

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-03-20 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Tomasz Stawiszyński witam państwa w magazynie są mocnym kolorem mam nadzieję, że się państwo dobrze mają mimo tej trzeciej fali pandemii są państwo w dobrym zdrowiu, a dla tych z państwa, którzy zapadli na covid albo, których bliscy na tę chorobę zapadli no mam tylko życzenia szybkiego powrotu do zdrowia mam nadzieję, że uda się nam wszystkim jakoś przejść przez kolejną pandemiczną sytuację kryzysową niestety w Polsce to nie wygląda najlepiej państwo na Rozwiń » pewno znają aktualne informacje dotyczące tego jak rozprzestrzenia się koronawirus w naszym kraju mamy współczynnik zakaźności 1 znaj intensywniej szych w Europie na przyrost są rzeczywiście dramatyczna biorąc pod uwagę, że robimy też bardzo mało testów i mało reprezentatywne są te oficjalne dane tak zazwyczaj się mówi, że pięciokrotnie realna sytuacja jest gorsza od tej, którą wskazują statystyki w każdym razie wszystkiego dobrego proszę się trzymać przede wszystkim proszę się szczepić apeluje do państwa, żeby państwo się szczepili także szczepionką AstryZeneki o tym będziemy po godzinie dwunastej rozmawiali z dr. Pawłem Boguszewskim, który przyjrzał się bardzo dokładnie wszystkim danym dotyczącym tej szczepionki mechanizmowi działania wątpliwościom wokół niej no i o tym właśnie co w tej szczepionce astra Zeneca PiS czy będziemy po godzinie dwunastej z Pawłem Boguszewskim znanym państwu świetnie rozmawiali po godzinie trzynastej natomiast będzie z nami dr Piotr Piotrowski filozof, ale też przewodniczący polskiego Towarzystwa astrologii innego mieliśmy rozmawiać o albo masaże takim znamienitym astrologów dawnym, którego dzieła m.in. nakładem pracy Piotra Piotrowskiego się ostatnio buzują w języku polskim natomiast no smutna informacja w czwartek się pojawiła śmierci Jerzego Prokopiuka Jerzy Prokopiuk to tłumaczy przede wszystkim tłumaczy no wielu klasycznych absolutnie dzieł języka niemieckiego człowiek przede wszystkim, który przyswoił polszczyźnie Carla Gustava Junga jako pierwszy tutaj Carla Gustava Junga tłumaczył w głębokim PRL-u jeszcze, ale tłumaczył też Zygmunta frajda Fryderyka Schillera anioła Ślązaka mistrza Eckharta oczek czegoś mnie tłumaczył jeśli można tak powiedzieć też zarazem niezwykle charyzmatyczna postać agnostyk ezoteryka ktoś, kto w rzeczywistości peerelowskiej pomiędzy celą katolicyzmu Harry do marksizmu się poruszał taki fach człowiek nie jest wpisywany żadne szablony niezwykle niezwykle oryginalne w latach dziewięćdziesiątych założyciele redaktor naczelny pisma gnozy PiS właśnie jedynego takiego poważnego pisma poświęconego tradycji ezoterycznej, które wówczas się ukazywało dzisiaj jest także pismo Her mają, które robi Dariusz Seana wraz ze Zbigniewem Łagosz, ale no wówczas w latach dziewięćdziesiątych poza taką pracę popularną to tylko pismo nos było takim periodykiem, który naprawdę poważne tekst doskonale opracowana transakcyjne i redaktor szybko na z zakresu historii idei historii ezoteryki gnozy Alchemii w Polsce publikował na długo moglibyśmy tutaj Jerzy Prokopiuk rozprawiać ja poświęcę mu wtorkowy kwadrans filozofa w całości, a po godzinie trzynastej właśnie z Piotrem Piotrowskim powspominamy trochę Jerzego Prokopiuka także w kontekście różnych jego tekstów dotyczących historii astrologii historii w ogóle nauk ezoterycznych barwna postać niezwykle w wieku 89 lat zmarł w czwartek na dobrze, a już za moment prof. Elżbieta Mączyńska ekonomistka także państwo świetnie znana mam nadzieję z tego programu, bo bywała u nas nieraz bywać jeszcze też na pewno będzie prof. Elżbietą Mączyńską po mówimy o samotności tak tak to dokładnie będzie temat naszej rozmowy będzie punktem wyjścia do tej rozmowy znakomita książka brytyjskiej ekonomistki Nowiny Hertz pt. szalony sen, czyli stulecie samotność no ale najpierw, zanim pojawi się prezes Mączyńska na antenie musi wybrzmieć jeszcze Dzięgiel godzina filozofów, żeby rytuału dopełnić sobotniego to na to jeszcze, żeby go tak w pełni dopełnić w pełni dopełnić tak tak właśnie specjalnie tak powiedziałem to musi jeszcze powiedzieć, że przygotowała ten program oczywiście Katarzyna Murawska wydaje go na miejscu Tomasz Kopka realizuje Daniel Kowalewski, a od godziny dwunastej będzie realizował Szymon Kuliś z nami jest prof. Elżbieta Mączyńska dzień dobry pani profesor dzień dobry panie redaktorze ja mam nadzieję, że w tym dobrze słyszane, czego nie mogę powiedzieć Warta grzechu, bo jak pan słabo, ale słyszy i boję się, że bardziej będę się domyślać niż słyszeć, więc prosiłabym o mojej stronie wszystko w porządku sprawdziłam, więc prosiłabym o jakąś interwencję, ale na razie na 2 miary miary słyszały bardzo słabo ja chciałabym dawną panią pani wyjęła z panią redaktor pana redaktora kotkę, bo bardzo bym chciała pozdrowić serdecznie, bo była przerwa i nie widzieliśmy się 5 tak myślicie, że mamy okazję do spotkania te rozmowy, tym bardziej że jest to okazja do kapeli dotycząca tej książki, której pan przypomniał problem samotności to jest fundamentalne obecnie problem dla dla świata nie tylko dla pozoru właśnie ja może, przyłączając się do prośby o interwencję może może dziś pani prezes może sobie pod głośni dźwięk w słuchawkach jeśli pani się łączy przestawienia dzika zrobiłem to zdecydowanie zrobiłam i tutaj rozegrała to jest oka dobrze może ja już kolejno udajemy, że ma rozumiem może się uda jakoś zapewnić bardziej, że tak dobrze, choć okej może się uda mam nadzieję, że się uda w trakcie coś zrobić jak nieco na moment się ewentualnie rozłączy, ale to realizująca decyduje, jaką się, ale nie tak komfortowo jak jak to bywało lokal okej rozumiem ja tylko chciałem jeszcze panią za filmować odpowiednio szkoła główna handlowa i polskie Towarzystwo ekonomiczne, żeby znowu dopełnić rytuału i cóż zacznijmy wobec tego może od pytania ogólnego, dlaczego rozmawiamy o książce dotyczącej samotności napisanej przez ekonomistka wydaje się, że akurat to nie jest zupełnie ekonomiczny temat i że samotności to może ewentualnie socjolodzy albo psycholodzy mogliby pisać zresztą takie książki na temat samotności wychodzące spod piór psychologów np. żona Kacza po niestety zmarłego jakiś czas temu były no ale nagle tutaj mamy książkę, którą firmuje ekonomistka, dlaczego ekonomia się interesuje samotnością w ogóle tego zacznie, lecz to jest właśnie fantastyczne, że książkę napisała ekonomistka i on właśnie zwraca uwagę na ekonomiczne następstwa samotności ani prof. Her bazuje na innej definicji samotności niż definicja tradycyjna mamy tradycyjnie rozumiemy samotność jako brak kontaktu z bliskimi czy brak rodziny brak bliskich brak brak przyjaciół natomiast pani prof. Her uwzględnia oczywiście też te tradycyjne aspekty samotności, ale dodaje do tego właśnie aspekty ekonomiczne instytucjonalne i polityczne pokazuje, że samotny człowiek to nawet jak ma przyjaciół może mieć poczucie samotności bezradności wobec np. istniejących przepisów bezradności wobec nie wobec państwa, który zawodzi powie systemu ochrony zdrowia, który zawodzi i wskazuje również, że takie poczucie samotności zagraża demokracji, bo powoduje inną niechęć człowieka albo niezrozumienie nieposzanowanie instytucji, które Demokraci służą brak wiary ich w ich skuteczność siwych funkcjonowanie no ale przede wszystkim pani profesor herb podkreśla, że samotność zabija samotność niż zdrowie, a jeżeli z powodu samotności, gdzie bardziej chorują no to przekłada się co oczywiście na koszty ekonomiczne używa takiego porównania, że samotność jest następstwa sam samotności są tożsame z tym, jakbyśmy wypalali 15 papierosów dzień dzień no poda ponadto po podaje na przykładzie na podstawie bardzo bogatych źródeł informacji jest np. samotność 30% zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci, więc też potężne potężne informacji, a wszystko przykładać się na nasze straty ekonomi no po najcenniejszy potencjał jak występuje w naszym życiu ekonomicznym to jest potencjał wiedzy ludzkiej potencjał kwalifikacji i w związku z tym, jeżeli ten tego potencjału nie możemy należycie wykorzystać no to po prostu tracimy wszyscy, a nie możemy należycie wykorzystać sytuacji, kiedy człowiek ma poczucie samotności jeśli przykłada na jego różnego rodzaju choroby także choroby psychiczne i za ten przekłada się także na jego produktywność wydajność chęć do pracy motywacji działania itd. ja ja zapewne pan skoro pan podjął ten temat zapewne pan zwrócił uwagę panie redaktorze na takiej rekomendacji, jakie tej książce zostały dane przez wybitnych ekonomistów także znanych na naszym polskim gruncie ekonomistów światowych, rekomendując tę książkę jako swego rodzaju no bardzo oryginalne jako oryginalną analizie jako książkę, która ma pełnić wymiar nowatorstwa i to nowatorska w skali globalnej na okładce tej tej książki rekomendacje są zawarte ja przeczytałam tę książkę od deski do teczki i niestety mogę mieć pretensje do autorki poza zabrało mi to całą noc, bo jak już zaczęłam na zasadzie, że tylko przejrzeć to już nie mogłam tej książki odłożyć żałuje, że musiałem pytać w języku angielskim, bo nie ma przykładu polskiego mam nadzieję taki przykład będzie, ale te podjęły na ten temat starania tak, bo w zasadzie jedyną na ten metal jedyną książką, która w, którą bym porównał do tego tekstu zresztą no są pewne oczywiste nawiązania do, bo tych samych badań np. tak dalej to jest właśnie wspomniana przeze mnie książka Johna Kacza po to, był zmarły nie przed kilkoma laty psycholog z uniwersytetu chicagowskiego bardzo wybitny, który tą tematyką samotności się zajmował przez właśnie całe życie i no rzeczywiście te i informacje dotyczące wpływu samotności na zdrowie na długość życia na dobrostan psychiczny to są rzeczy drastyczne, które bardzo często jako zupełnie na mnie przychodzą do głowy, kiedy samotności myślimy, bo myślimy raczej oni w kategoriach pewnej kondycji psychologicznej czy społecznej natomiast, że to ma tak daleko idące skutki dla stanu zdrowia czy długości życia to jest wiedza, która dopiero w tej chwili się przebija do świadomości ja tylko przypomnę, że rozmawiamy o brytyjskiej ekonomisty chce, a to właśnie w wielkiej Brytanii jakiś czas temu powołano ministerstwo samotności, bo okazało się, że problem jest tak dramatyczne, że wymaga no właściwie systemowych rozwiązań panie redaktorze nie tylko w wielkiej Brytanii także w Japonii jak ja bronię i tak jak w Japonii też prawa samotności tak wycia samotności no przejawia się no niesamowicie drastycznie wystarczy powiedzieć, że znaczne duża część Japończyków z coraz więcej takich przypadków, kiedy Japończycy w końcu należą do bogatych społeczeństw, ale np. celowo popełniają drobne wykroczenia jak chociażby drobnych kradzieży w hipermarketach po to, żeby trafić do więzienia, bo więzieniu mają Towarzystwo więzieniu mają dostarczono żywność itd. a to jest to po prostu pokazuje jak bardzo jak bardzo absurdalne występują zjawiska jak bardzo dopuściliśmy do, bo ich występowania, a inną tak tak innym ogólnym tego typu zjawisk jest to, że instytucja nie będę tu podawała nazwy tych do popytu na kryptoreklamę na pewno akurat w takiej instytucji nie chce, aby reklamować jest taki tak tak duże przedsiębiorstwa już w tej chwili Global zaczęło o tym, aby zaczęły się od niewielkiego i wielkich spółek i o tym przedsiębiorstwo dotyczące, który zajmuje się wynajmowaniem przyjaciół wynajmowanie przyjaciółki wynajmujemy przyjaciela poczuł się z nim rozmawiać sama autorka książki wynajęła sobie taką przyjaciółkę potem, żeby pójść do sklepu z kapeluszami i zrobi oczywiście wynajęła jako eksperyment i towarzyszący wpisaniu tej książki no i opisuje to jak wygląda taka taka usługa jak nie pamiętam czy 40USD przez 40 funtów za godzinę po to, żeby właśnie być kimś być kimś którymi, kto mi powie czy w tym kapeluszu dobrze wyglądam źle być kimś kim wypije kawę być kimś kim pójdzie do teatru itd. co opisywane w tej książce drastyczne przykłady osób dobrze sytuowanych, które m.in. analityka z Doliny Krzemowej wiadomo, że w Dolinie Krzemowej zarobki są bardzo wysokie który, który niemalże całe swoje dochody przeznaczał na właśnie wydatki na pozyskiwanie tego typu przyjaciół jest to można powiedzieć, że jest nie zaradny poza czytanie normalną drogą przyjaciół, ale to są zjawiska, które coraz częściej występują wobec tego świadczą o tym jak są symptomem naszego świata który, który kształtujemy ja nie wiem czy pan jest jak wymiar nie, bo to proszę dokończyć, a jeszcze zarażona, więc pan zwrócił uwagę może proszę warto powiedzieć jedno słuchaczom, że jest taki podtytuł tej książki piekł samotności ja chyba ta książka, gdyby była w języku polskim na język Polski tłumaczone operacji należałoby przetłumaczyć era samotności, bo ja już nawet kilku rozmowach przekonałem się jak mówił wiek samotności to pytają czy to jest 8390, a tu chodzi, o ile o kaca jest wiek 2001. jako właśnie wiek, którego podstawowym podstawową cechą jest narastająca samotność i to odzwierciedla podtytuł, który no w dowolnym tłumaczeniu moim to jest mniej więcej taki, że Unia trzymać razem z kim jest jak trzymać razem w świecie, który nas rozdziela nowoczesne technologie sprzyjają temu, żebyśmy byli coraz bardziej od siebie odizolowani samotni no właśnie boja dokładnie do tego chciałem nawiązać, bo mówi pani o tym przykładzie japońskim tam właśnie zresztą nie tylko przyjaciół można wynająć to znaczy osoby, które odgrywają taką rolę, ale także osoby, które odgrywają role członków rodziny np. czyli można mieć córkę, która czy żona, która się pojawia codziennie rano w domu i właściwie spędza z nami czas i odgrywa rolę, jakiej córki, której nigdy nie mieliśmy albo, z którą straciliśmy kontakt ta to są oczywiście usługi obwarowane pewnymi pewnymi regulacjami m.in. związanymi z tym, że nie wchodzi tutaj Grazia żaden dotyk, że tylko mamy do czynienia z osobami, które właśnie wchodzą pewną rolę, ale nie wolno nam ich dotykać tak dalej, ale w Japonii jest to bardzo dobrze rozwijający się przemysł i teraz z 1 strony mamy mamy właśnie ten kontekst związany z oczu autorka również pisze z technologii z technologiami, bo z rozwojem kapitalizmu cyfrowego z, ale także z planowaniem przestrzennym miast no z całą strukturą społeczną, w której funkcjonujemy bardzo to jest wielopoziomowa wielowymiarowa analiza ta, którą ona robi cały bilans, który korzysta na naszej znają naszej samotności i który w tym sensie oczywiście czerpie korzyści z tego, że coraz większą coraz większą samotność popadamy to jest ta trochę upiorna natura kapitalizmu właśnie lekarz upiorne natura kapitalizmu to obecnie określane Pen ta forma kapitalizmu, którą kształtuje kształtują przemiany technologiczne czwarta rewolucja przemysłowa, które już tej z państwem rozmawiałam i to jest kapitalizm inwigilacyjnych w książce pani pani profesor herb jest taki rozdział ja mówię w tej chwili pamięci, ale też albo cyfrowy bata albo czy Verba liczy bić lider bez wad albo Beach, czyli że nieustannie jesteśmy śledzeni nawet o tym nie wiedzą, bo w momencie, kiedy wchodzimy do sieci społecznościowych też jesteśmy też jesteśmy śledzeni i tutaj pojawia się taki syndrom właściwie jak jakiś oksymoron można powiedzieć, że sieci społecznościowe umożliwiają nam być w kontakcie z wieloma osobami z setkami, a nawet tysiącami osób, a mimo to mamy poczucie nie mamy poczucia samotności, a nawet tak jak dowodzi autorka tej książki i to poczucie pod wpływem korzystania z sieci poczucie samotności może może narastać ja zwracam też uwagę na to, że ten w tej książce jest przez to, że tak bardzo jesteśmy skazani albo sami wybieramy ten kontakt cyfrowy o offline nowy online nowe ani offline oby Eko tracimy umiejętność komunikacji bezpośredniej tam podawany w książce takie równo zastraszające przykłady, że młody człowiek sam stwierdza, że po iluś tam z dnia akcji czy godzinach siedzenia w internecie po prostu odczuwał siebie brak umiejętności odczytywania nimi Pilczyckiej mowy ciała, żeby coraz trudniej mu się, że rodzimi komunikować wystarczy powiedzieć, że jeden z uniwersytetów ekonomicznych prowadził też studentów pierwszego roku specjalne zajęcia, które umożliwiają tym studentom no nadrobienie tych zaniedbań, jakie mają w bezpośrednich umiejętnościach bezpośredniego kontaktu z innymi ludźmi to pokazuje jak bardzo pyta to dobrodziejstwo, jakim jest czwarta rewolucja przemysłowa robotyzacja portali racja itd. i jak ma także swoją ciemną stronę jak zresztą każde narzędzie technologia jest narzędziem, ale po, ale narzędzie można wykorzystać prawidłowo lub nieprawidłowa, więc niestety nieprawidłowe posługiwanie się tymi nowymi narzędziami powoduje różnego rodzaju wypaczenia w naszym życiu społecznym gospodarczym groźne w wielu obszarach tym niemniej skoro już pan poruszył kwestie technologiczne to autorka książki wyraźnie podkreśla, że technologia nie jest jedynym winowajcą, że winowajcą są systemy właśnie reformowania tych o tych rozległych czynnikach, które sprzyjają temu procesowi postępującej samotności zachodnich społeczeństw z czego to wynika, jakie są tego źródła w takim szerokim planie nowi tutaj wskazuje m.in. na kilka dziesięcioleci panowania doktryny neoliberalnej, która wg autorki wprowadziła właśnie był do ogromu takich różnego rodzaju deformacji społecznych jak wiadomo w tej doktrynie wszystko oddaje się działaniu wolnego rynku jest fundamentalizm rynkowy na tym polega fundamentalizm rynkowy oczekuję doktrynę neoliberalną autorka przytacza tam, ponieważ zbyt brytyjską, więc zwraca uwagę przede wszystkim na brytyjski zjawiska, ale cytuje Margaret starcie, które jak wiadomo mówiła, że coś takiego eksporcie oni istnieli istnieje tu istnieją tylko pojedyncze osoby i te pojedyncze osoby muszą same siebie zadbać nie oglądając się na nas ani niczyją pomoc ani rodziny ani ani państwa, ale tam jest dość przerażający cytat z przemówienia Margaret Thatcher, która mówi, że ekonomia to nie jest tylko teoria ekonomiczna to jest narzędzie do zmiany naszych serc i Duś to jest przerażające można po brzmi groźnie brzmi groźnie brzmi groźnie, jeżeli nauka jakakolwiek ona zmieniać nasze serca dusze, a zwłaszcza ekonomia no to to brzmi groźnie ja jestem ekonomistką dla mnie to jest wręcz się o obrażające stwierdzenie, jeżeli temu miałaby służyć ekonomia to ja musiałabym ogłosić swoją kapitulację i zerwanie z tym zawodem mam nadzieję że, że tak nie jest, ale rzeczywiście stanę klasyczna ekonomia zwarta doktryna doktryna nie jest nauką, ale przekształciło się wykorzystanie na klasycznej ekonomii to pewne neoliberalną to niestety niestety do tego prowadzi to jest doktryna, która ukierunkowała cały system na taki budzi liczne produkuję wyrzucaj produkty wyrzuca kupuj kupuj zadłuża się kupuj bez względu na następstw, a i dla środowiska dla ludzi Sojusz co profesor też brytyjski prof. Collier określił jako społeczeństwo rottweilerów pani kiedyś oprotestował też by nie, mówiąc że zdecydowanie Izraela jest wspaniały psa Fine fantastycznej to jest kwestia wychowania i oczywistym tutaj z targami etapy to pana stwierdzenie pasuje bo, bo właśnie poprzez odpowiednie podejście do tych nowych technologii możemy kształtować relacje społeczne należycie i na szczęście na szczęście autorka książki pokazuje możliwości zmian możliwości rozwiązań, ale skoro pan pyta czy inne czynniki, które wpływają nie technologiczne gadżety mają one, bo takim, bo takim rozmontowanie New bliskich więzi o przekształceniu struktury społecznej związanym z tym, że takie wielopokoleniowe zintegrowane rodziny się rozpadają to już od dawna mówimy to jest proces, który tam, gdzie właśnie w okolicach rewolucji przemysłowej zaczyna i i kulminuje gdzieś tam powiedzmy dana przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku to to postępuje wtedy bardzo i dwudziesty wiek to już historia takiego konto pisano o tym w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych, że to w sposób niezwykle intensywne ta te więzi społeczne się transformacją rozpadają dzisiaj to jest już taki etap końcowy tego procesu właściwie, ale to zdaje się, że ma właśnie źródła no dalece gdzieś śnie nie aktualna tylko tylko historii można je wskazać chciałabym, żeby pan się nie mylił mówi mówiąca o tym, że to jest etap końcowy z książki, którą omawiamy to to jednak wynika, że wciąż w skali globalnej nie ma pełnej świadomości co do destrukcyjnych skutków samotności świat, iż na rynku to na pewno kierunku narastania tego co prawda no może i 1 się, że warto przyglądać się tym temu do jakiego poziomu dochodzą najbogatszy kraj wielu tejże już cytowany w Japonii też dochodzi do tego, że samotny Japonki czekają na drutach czy na szydełku czapeczki dla robotów, a 1 Japonek zgłosiła się do osiąga duże chcę przekazać samotne bezdzietne rodziny mój cały majątek na rzecz robotyki, która ją obsługiwała, więc to pokazuje to pokazuje taką takie odizolowanie ludzi, a człowiek jest istotą stadną potrzebuje kontaktu z innymi ludźmi, więc ta ta nie nie tylko technologie, ale tak jak pan mówi, że historia cały cały szereg zjawisk i dawnych historycznych do tego prowadzi no tutaj autorka książki zwraca uwagę na właśnie na system społeczny gospodarczy i także na system, w którym zostały właściwie zniwelowane wpływy takich organizacji różnego rodzaju, które nie chronią lub chronią interesy no jak np. związki zakłada ona pokazuje, że to to jest zjawisko niekorzystne dla gospodarki i dla ludzi natomiast charakterystyczne jest to ktoś może powiedzieć no dobrze pan sam mówi, że no było wiele książek o samotności, ale na auto jednak szalenie tak wiele właśnie była była była tak naprawdę jednak zna ja znam 1 taką naprawdę kompleksową rozległą pracą lekką obniżką prawie ekologicznym zgoda dyrektorska w kraju nie tego wcale no właśnie natomiast jest wiele książek psychologicznych socjologicznych, które zahaczają ten problem niedawno u państwa było była dyskusja wokół takiej książki samotny jak Szwed, a więc pojawiają się te książki, ale to są książki ważne potrzebne tylko, że na ogół fragmentaryczne to co odróżnia tę książkę tę książkę, której mówimy to jest właśnie kompleksowe kompleksowe podejście można pomyśleć dobrze pani profesor sobie wymyśliła temat i ten temat drąży, a to to w końcu można potraktować jako sprawę indywidualną marginalną itd. chciałem zwrócić uwagę, że ta książka, która ma ponad 400 stron to samej treści jest tam 200 ileś natomiast ponad 13 są odniesienia przypisy do źródeł pierwotnych do badań do głębokich badań nawet tam czytelnik może znaleźć tabelkę, wg której może przetestować własne poczucie samotności czy za zalicza się do osób samotnych czy nie, bo na uniwersytetach amerykańskich problem samotności jest badanych, ale był dotychczas zbadanych właśnie głównie w warstwie socjologicznej psychologicznej, ale rzadko zahacza o aspekty ekonomiczne, a tutaj pani profesor chętnie tylko ekonomiczne, ale nie polityczny społeczny względy analizuje i sama książka ma ja nie jestem Odry od razu ostrzegam na procencie sprzedaży książki, ale ona jednak pił, bo także badawczego punktu widzenia, bo ta te przypisy projekt taka pokazanie drogi do dalszych analiz sięgania do tych zachęcają do sięgania tych źródeł i te źródła te dane, które podawane w książce to np. że 3030% rośnie ryzyko przedwczesnej śmierci człowieka jeśli żyje w samotności to jest to to jest oparte na konkretnych bardzo szczegółowych badaniach i dlatego warto tę książkę zajrzeli do tej książki przy czym chciałem powiedzieć, że autorka odróżnia samotność ścianą i nie chciano to jest istotne, bo my często chcemy samotności często doceniane walory samotności to, że nie musimy możemy podejmować decyzje bez konsultacji z innymi to, że możemy nasze gospodarstwo prowadzić tak jak nam się podoba to ma swoje ma swoje pozytywne cechy, ale odróżnia właśnie zakres samotności ściany i niechciany w książce głównie chodzi o to, że narasta syndrom właśnie w samotności mieszczan, która zabija pani taki rozdział, który się wręcz nazywa tak właśnie jak powiedziałem samotność zabija tak no to myślę, że jeżeli chodzi o taki krajobraz tego jak to wszystko wygląda dzisiaj to pani resort nakreśliła dosyć kompleksowo natomiast co z rekomendacjami co z tymi możliwymi rozwiązaniami, które potencjalnie mogłyby przeciwdziałać pogłębianiu się tego stanu rzeczy, którym rozmawiamy biorąc pod uwagę, że jak to znowu w kapitalizmie bywa promowanie w cudzysłowie samotności jako zjawiska, które również generuje pewne zyski to znaczy, na którym też można określony sposób zarabiać, że w cudzysłowie promowania samotności też towarzyszą różne narracje, które właśnie tego typu model czy tego typu rozwiązania, które w skali społecznej do samotności prowadzą prezentuje jako niezwykle atrakcyjna style życia albo jako konieczne konsekwencje rozwoju technologicznego et Cetera et Cetera no właśnie tutaj istotne jest, żeby i ta książka czemu sprzyja, żeby rozumieć skrajny indywidualizm to jest właśnie generuje samotność i generuje cierpienie generuje schorzenia tutaj nie można nawiązać do wypowiedzi pana prof. Baumana na temat niechcianej samotności, ale także z te wypowiedzi te oceny to koresponduje bardzo opiniami pani prof. Hertz, że te wypowiedzi pokazują, że na podstawowe podstawowe źródło tego narastania samotności tkwi w samym systemie ekonomiczno-społecznym, bo jeżeli kształtujemy taki system, który dobra publiczne dobro wspólne są marginalizowane na rzecz indywidualnych osiągnięć no co o to zagraża harmonii społecznej, a równocześnie interesy biznesowe sprawiają, że cała ta narracja, której pan mówi i reklama itd. działania ukierunkowane są na to, żeby ludzie jak najwięcej kupowali na konsumpcjonizm jak na kreowanie konsumpcjonizmu w tym zbiorze kultura jednorazowości kupuj wyrzuca kupuj wyrzuca je od dawna pani do naprawy, bo tak są kształtowane i celnej systemy i czasami brak dostępu do punktu napraw itd. i tutaj wiele pamiętam, że 1jedną z książek taki wywiad rzeka z panem profesorem pełnym czytałem książkę nie taki przykład, że do kultury jednorazowości odnosi się także do relacji społecznych do małżeństwa, że małżeństwo też zawieramy na chwilę i traktujemy pan prof. Bauman używa takiego porównania to państwo mówiła jak do marynarki patrzymy na marynarkę ona staje się trochę niemodne zużyta oprócz tego kupujemy nową marynarkę jest to jest dość to są dość okrutne porównania, ale niestety mające potwierdzenia nie życie społeczne relacje społeczne gospodarcze i teraz pan pyta o sposób wyjścia na szczęście i pani autorka książki no, więc ci możliwości zmiany tej sytuacji, ale więcej dzieci te możliwości szeroko to znaczy zarówno poprzez zmianę podejścia do kwestii kształtowania dóbr wspólnych i ich roli państwa tutaj trzeba bardzo uważać, bo państwo nie rozwiąże problemu samotności no wystarczy osiągnąć do tej książki samotnej ekspert tutaj autorką jest pani Katarzyna Tubylewicz zachęcam do lektury tak ciekawa książka i tam wyraźnie pokazane żyć 6 Szwecja i bazuje na takim rozwiązaniu, że źródłem bezpieczeństwa staje się stało się państwo i jego instytucje ani najbliżsi no tak trzecia wyróżnia się tym, że nawet pary mieszkają osobno i to w swej mają w tej chwili problem właśnie w tym skrajnym takim podejściem do samotności, bo za bardzo zawierzyli instytucjom państwa tu musi być znaleziony złoty środek i my sami musimy zadbać o to, żeby nie dopuszczać do rozwijania się syndrom samotności, ale też instytucje system społeczno-gospodarczy musi być ukształtowany tak, żeby bronił interesów no był kształtowany na poprawę jakości życia, a elementem poprawy jakości życia jest właśnie m.in. niedopuszczanie do do tej tego syndromu samotności, który kosztuje miliardy miliardy wciąż jest masa przykładów, jakie są koszty związane właśnie samotnością koszty, jakie ponosi biznes koszty, jakie ponosi państwo koszty, jakie ponosi przede wszystkim sam człowiek samotny na cały system ochrony zdrowia itd. teraz jak my ludzie mamy mniej mamy możliwości przeciwdziałania temu nad sprecyzować prospekt dość proste recepty jeśli te można uznać w ogóle e-recepty, czyli dość takie były takie wskazówki, żebyśmy my sami przed tym się bronili doprowadziliśmy do tego, że nawet jak sama się łapię na tym, że czasami chodzę do do mojego mojego domu, w którym mieszkam to jest blog im jak mówię dzień dobry przypadkowo spotkanej osobie na klatce schodowej to osób bardzo pewno po pewnym czasie odpowiada pani zaskoczona, że w ogóle mówi się dzień dobry, a jest o tym, żeby porozmawiać z sąsiadem czy zaczepić zapytać to prawie mobbing nie mamy jeszcze w tej książce jest ważny jest taki rozdział o miasta, które nasilają samo tak wielki miasta wielki miasta, które są groźne dla ludzi, że autorka podkreśla, że w tych dużych miastach ludzie szybciej, choć nie zatrzymują się trudniej jest o co zapytać itd. więc to też pokazuje, że także jak szerokie podejście analityczne w tej książce jak bardzo autorka nawet analizuje kwestię przestrzennego zagospodarowania kraju mówiąc publika była Julia Antoniak badacze danych, że na to, że ten miał sprawę mega miasta są po prostu okrutne dla ludzi dla ich jakości życia to jest wręcz paradoksalne, że albo o symboliczne, że wielki miasta wiele ludzi tak samo jak wielkie sieci, a my mamy, więc zwiększone poczucie samotności i także nona wyraża nadzieję tym, że pandemia powoduje otrzeźwienie, że pandemia te są wielkie miasta stały się szczególnie silnym i silnymi ośrodkami nie rozszerzania się wirusa u halny jest przez kilkanaście milionów ludzi mieszkańców i takich przy takich przypadków przykłady znacznie więcej, czyli samo przestrzenne zagospodarowanie sprawia, że ludzie stają się coraz bardziej samotni siedzących w swoich klatkach mają poczucie zamknięcia w klatkach i klub gra im się z tego wydobyć już co prawda deweloperzy oferują takie osiedla, gdy tak budowane, żeby ludzie mogli ze sobą rozmawiać nawiązywać kontakty itd. no ale to na razie są początki nie wszyscy akceptują zresztą niektórzy za tym tęsknią inni, bo ja podkreślam, że ważne jest czy chciałbym prosić Jana czynnych ścianach także rozwiązanie tutaj wiele począwszy od systemu społeczno-gospodarczego i instytucji chroniących ludzi poprzez nasze zachowania poprzez przestrzenne zagospodarowanie kraju itd. warto o tym książkę ja bym polecała tę książkę wszystkim głównym kreatorem naszego życia społeczno-gospodarczego politykom parlamentarzystom, żeby nie ulegali tym trendom niestety problemem naszego kraju jest to, że my mamy efekt naśladownictwa także, ale także takiego bezrefleksyjnego bezrefleksyjnie weszliśmy w neoliberalną doktrynę w okresie początków transformacji bezrefleksyjnie naśladujemy różnego rodzaju rozwiązania, a tymczasem model społeczny gospodarczy to nie jest garnitur dla wszystkich musi być garnitur szyty na miarę stosowny do dostosowanych do sytuacji do UE do możliwości tak dalej niestety takie proste bezrefleksyjne naśladownictwo może przynieść więcej szkód niż korzyści także proszę państwa musimy sami zadbać też naszą o to, żebyśmy sami nie czuli się samo i żeby innych wskazywać na samotność no pani notariusz jak to wino tak proszę pani proszę rezerw mówi, że no może zacząć od tego, że spotykaną sąsiadka zapytać o niej słychać nie potrzebuje czegoś może morze albo powiedzieć, że dziś obok jest w klubie osiedlowym jakiś film wyświetlany ziem powiedzieć, żeby nie, że MON można można się zaopiekować dzieckiem czy coś takiego na różnego rodzaju sposoby ja chciałem powiedzieć, że my poprzez naśladownictwo często popełniamy ogromne błędy szkodzące ludziom np. domy starców domy starców jest taki ośrodek nieszczęścia nie powinna być tam starsi powinni powinny to być takie rozwiązania, które obok pozwalającym starszym osobom żyć w środowisku także osób młodych tutaj mogą być ci to już są pierwsze takie rozwiązania, kiedy np. buduje się apartamentowce niestety to są rozwiązania na razie tylko dla bogatszych, gdzie łączy się osoby samotne mają osoby samotne tam wykupują sobie mieszkania, ale mają wspólne powierzchnie w tym domu bloku takie jak kawiarnie restauracje, ale młodzi ludzie też kupują mieszkania i ich starsi nawiązują relacje z młodszymi często oferują swoją opiekę nad dzieci i dziećmi bawią się dziećmi tak dalej to młodzi z kolei otwarci są na pomoc dla tych starszych, ale to brzmi w tej chwili jak bajka o żelaznym wilku i my sami tworzymy takie centra nieszczęścia samotności ja za takie centra nieszczęścia samotności traktuje domy starców nawet te luksusowe, a nie mówiąc już o tym opis gorzej wyposaża musimy powoli czy nawet nie powoli, ale już za chwilę kończyć naszą rozmowę ja tylko jeszcze chciałem się taką konstatacją podzielić, że cóż człowiek, który funkcjonuje w jakiej takiej silnej zintegrowanej strukturze rodzinnej np. kto ma rozległą sieć takich bliskich kontaktów z innymi nie może liczyć na te osoby, bo to też w dużym stopniu na tym polega, że w samotności jesteśmy zdani wyłącznie na siebie nie ma nie mamy nikogo kto, kto może nam pomóc nie mamy też bliskich relacji, bo można mieć oczywiście znajomych bardzo wielu, ale pozostawać samotnym to wszystkie definicje samotności o tym mówią, bo przeciwieństwo samotności wiąże się właśnie z poczuciem pewnej bliskości, dlatego że że można się na kimś oprzeć można kimś polegać nie tylko na sobie no, więc myślę, że ktoś, kto nie funkcjonuje samotny, kto nie funkcjonuje samotnie to nie jest samotne to jest zdecydowanie mniej podatne na rozmaite techniki marketingowe na łowienie frajera, o czym mówią autorzy innej książki kiedyś przez panią profesor rekomendowanej, który tutaj też rozmawialiśmy była Wisła to ludzie, którzy są tak jest to są ludzie, którzy są po prostu mniej podatni na rozmaite techniki perswazyjne bardzo silnie, zwłaszcza właśnie w cyfrowym kapitalizmie obecna no i w tym sensie niestety cała ta machina tak sądzenie mówię tutaj w trybie myślenia spiskowe go, że to jest jakiś ośrodek intencjonalnie tak działające tylko prosty system tak działa, że promuje samotność, ponieważ w ten sposób zyskuje więcej potencjalnych klientów do zmanipulowania ido ido ido do wciągnięcia w to machina konsumpcyjną nowych potencjalnych frajer o tym nie wiemy czy mogę teraz cywilnych frajerów i na jedno zdanie w tej zbadań wynika, że 14 osób zmarłych Szwedów nie miała żadnej rodziny urzędnicy zaabsorbowani są zajęci są poszukiwaniem osób rodziny dla potrzeb podatkowych rannych znam, a oprócz tego zdarza się, że po kilku miesiącach ktoś odkrywa że, że w mieszkaniu ktoś zmarł i są dość przerażające inie dość przerażające sygnały i na pewno cywilizowanym społeczeństwie nie powinno się do tego dopuszczać, a rzeczywiście pan trafił tutaj jednak w dziesiątkę, mówiąc że system to nakręca rzeczywiście człowiek samotny staje się bardzo łatwym do złowienia klientem różnego rodzaju usług i nabywców produktów, których okazuje się, że można można spokojnie się można z nich spokojnie zrezygnować bez szkody, jakie stawiamy kropkę pani profesor tak dziękuję mamy postawić kropkę bardzo serdecznie pani dziękuję prof. Elżbieta Mączyńska ekonomistka szkoła główna handlowa polskie Towarzystwo ekonomiczne, a rozmawialiśmy o książce Nowiny Hertz Sentry Delon i centrum Kamil Krieger i na OLT spółka part miejmy nadzieję, że ta książka się wkrótce po polsku ukaże, a teraz informacja dziękuję pani Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA