REKLAMA

Wyzwania Współczesności: Miasta przyszłości

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2021-03-21 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
29:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM mój o 5 Karolina Głowacka przy mikrofonie Tomasz Kopka Szymon Kuliś zapraszamy na drugą godzinę niedzielnego poranka Radia TOK FM teraz nasze cykle wyzwania na nową dekadę trzecią dekadę 2001. wieku wyzwania na najbliższą przyszłość będziemy dyskutować mam nadzieję z dużym udziałem państwa o tym jak urządzić miasta, aby były nowoczesne wygodne czyste i przyjemne być może pandemia z całym swoim dramatem jednak może być jakąś okazją do tego, Rozwiń » żeby trochę przedefiniować to w jaki sposób w miastach funkcjonujemy gorąco państwa zachęcam do dyskusji, jakie są najważniejsze problemy do rozwiązania w polskich miastach co trzeba poprawić w jaki sposób proszę do nas dzwonić 224 czwórki 044 rozpisać niedziela małpa TOK kropkę FM mówiłam to przed informacjami jeszcze powtórzę, bo to jest w pewnym sensie kontynuacja naszego tematu sprzed tygodnia w sobotę rozmawialiśmy w sobotnim poranku rozmawialiśmy o hałasie znajdą państwo rozmowę te w podcastach naszych państwo do nas po rozmowie napisano już ten problem jest poważny pomyśleliśmy, że rozwiniemy sprawę dalej jest z nami pani Magdalena Miller ekspertka zajmująca się urbanistyką architekturą gospodarką przestrzenną autorka bloga Pajenk dzień dobry pani Magdaleno dzień dobry no pan Krzysztof do nas już napisał przyznaje, że w podsumował cały temat, bo powie napisał tak miasto przyszłości powinno opierać na tym by było w nich czysto wzrost mogą masa zieleni drzew dookoła fantastyczne komunikacji publicznej głównie oparta Nisko emisyjne pojazdy najlepiej metro pociągi ścieżki rowerowe wszędzie zakaz wjazdu ciężarówek do miast szerokie chodniki bardzo ważna rzecz z uregulowanym restrykcyjnie przestrzegany ładem dotyczącym reklam przepis prosty tylko jak to wszystko wprowadzić no tak tutaj pan Krzysztof dobrze to dobrze podsumował, ale no jak sama audycja nazywa się w UB zwalnia to właśnie w dokładnie dokładnie miast to wszystko co tutaj zostały zaproponowane bardzo dużym wyzwaniem, bo z 1 strony my sobie tutaj możemy mówić o takich miastach o tym, że tak chcemy, żeby w ten sposób to wszystko wyglądało tylko należy pamiętać, że po pierwsze, zdania są podzielone co do tego mieszkańców co do tego jak to miasto powinno wyglądać po, jeżeli zobaczymy np. po komentarzach co się dzieje w momencie, kiedy zamykamy ulice to okaże się, że już nie wszyscy chcą np. właśnie szerokich chodników niebem zazielenienia tych miast tylko wolę tę przestrzeń gdzieś tam oddawać samochodom z drugiej strony trzeba pamiętać, że jesteśmy osadzeni w przepisach prawa i to co wszystko co powstaje obecnie nasze miasta na to jest wynikiem tego, że mamy konkretne przepisy, które na pewne rzeczy pozwalają na niektóre niekoniecznie no i miasto jest wynikiem nie jest takie trochę konglomeratem takich różnych działań i w związku z tym powstaje to co może i żeby tak się działo jak tutaj w tym komentarzu tutaj się trochę pracy w tym kierunku nam potrzeba, ale oczywiście jest tak trudno się nie zgodzić, że w pewnym sensie tutaj przeciąganie różnych interesów, ale z jakich przyczyn w miastach wielu miast zachodnich na przestrzeni jest bardziej uporządkowana nie ma rozdanych ścieżek przynajmniej tak bardzo jak w Polsce jedno oczywiście tu upraszcza i zależy, gdzie w, którym miejscu jak dzielnice, które miasto można by to na kawałki rozdzielać, ale chyba jednak wszyscy czujemy, że pojedzie trochę zachodniej Europy wygląda to inaczej no i co tam są inne interesy, jakby pani wytłumaczyła nie dokładnie takie same są interesy tylko oni procesy mają już za sobą i i jest także czy to Barcelona czy to pary czy to nawet czy to nawet nowy Jork, które robiły te zmiany, które w tych zmianach bardzo silnie postawiły na te zmiany to one jakby tą walkę już mają za sobą i trochę już się przekonały o tym, że faktycznie to jest taka polityka to jest kierunek, który jest bardzo potrzebny, który po prostu należy dziś wdrażać taką taką silną polityką do tego u nas to ciągle jednak jest to bardzo problematyczne i my się wydaje, że brakuje takiej stanowczości u nas w tym rodzaju takiej polityki jednak grupy tych interesów bardzo krzyczą i tych tych sam samochód docent ręcznych bardzo krzyczą i deweloperów i wszystkich tych, którzy mają interes zabudowywanie naszych miast no i w efekcie mało mało zieleni powstaje w naszych miastach, a w tych innych krajach to po prostu ma to postawiono i zrobiono bardzo intensywne polityki w tym kierunku o o tym jak nowy Jork się zmienia jest nawet cała książka, która nazywa się znamiennie, bo walka o ulice i o tym jak to wszystko przebiegało i właśnie Acta bardzo duże jest takich procesów zmiennych zmieniających światopogląd udowadniających, że to się da tam jest bardzo dużo takich takiego taktycznego Urbani URM Urbani zmusili czegoś co się nazywa takim taką trochę urbanistyką ad-hoc czy np. zamykamy jakąś przestrzeń na weekend albo na 1 dzień patrzymy jak to działa sprawdzamy i udowadniamy, że można inaczej, że to co my oferujemy jako planiści miejscy na to może działać tylko no właśnie na to to jest trochę inne inne myślenie i taka odwaga w tym w tym działań to porozmawiajmy proszę o pewnych konkretnych zagadnieniach zacznijmy może tego hałasu widziałam, że pani również podejmował tematu siebie na blogu, jakie są możliwości ze strony np. samorządu, ale też nas mieszkańców mieszkanek miast, żeby jakoś zmniejszyć zanieczyszczenie hałasem i czy nie jest także, chociaż ten hałas często dotyczy większości z nas to jeszcze sprawa jakoś nie jest nam często uświadomiona, że te trochę przezroczysty dla nas ten hałas uznajemy, że skoro mieszkamy w mieście to głośno być powinno jak pani o tym opowiedziała tak zarówno zanieczyszczenie hałasem, jaki zanieczyszczenie światłem to są takie 2 najważniejsze będą pojęcia w temacie zanieczyszczeń i o ile np. z tym smogiem już trochę zapoznaliśmy uznaliśmy, że faktycznie to jest problem to zanieczyszczenie hałasem światłem to u nas jest ciągle takie trochę nie do końca trochę chcemy wierzyć tymczasem właśnie ten hałas bardzo nas wpływa sprawę, że jesteśmy bardziej zestresowani zdenerwowani no nie możemy się skupić i planowanie przestrzenne dobre planowanie przestrzenne powinna nas przed tym hałasem chronić każda gmina ma coś takiego jak mapy hałasu można sobie tam sprawdzić, jaki jest hałas w książkach w naszym miejscu pracy albo w miejscu zamieszkania i czy te 3 przebywamy w głośnym czy Czechy w otoczeniu i za sposoby zapobiegania radzenia sobie z tym hałasem to jest to jak szereg rzeczy, które po może wykonywać pierwszy od tego, żeby planować tak zawodowe, żeby np. człowiek dziś długo nie przebywał w takich w takich przestrzeniach, bo jednak odwiedź udowodnione jest to, że ten hałas bardzo negatywnie działa na człowieka no i biegły to jest pierwszy pierwsza rzecz, którą gmina może zrobić czy planować z te przestrzenie swoich teren swoich właśnie gmin w ten sposób, żeby na tych terenach, gdzie jest ten hałas złożone np. nie budować, a jeżeli chcemy budować to, żeby np. budować głową i w ten sposób że, żeby np. niebem ulicę, która albo kolej, która jest stosunkowo głośna oddzielać oddzielać się od przestrzeni mieszkania np. zielenią i ta zieleń tutaj pewnie moich wypowiedziach będziesz się przewijać wiele razy, bo ona bardzo duża ważnych ważnych elementów takich, które mogą nas mogą sprawić, że komfort życia w mieście będzie lepszy no i m.in. właśnie jest to walka z hałasem, bo jednak taka zdolność akumulacji tego hałasu w zieleni jest bardzo istotnym elementem, który w, które może poprawiać komfort komfort mieszkania na drogę od zdrowej zieleni tylko jeszcze do nowej pani słowa wydaje się, że kiedyś przygląda propozycje w budżetach partycypacyjnych nie mam statystyk w głowie tylko pamiętam swoje własne przeglądanie tych tych wniosków to kwestie zieleni pojawiają się bardzo często w tym budżet obywatelski ludzie bardzo często mówią o tym, żeby tu skwerek ławeczki, żeby było, gdzie przyjść, żeby było więcej roślin ewentualnie też często powtarzają takie infrastruktury dla dzieci, więc to wydaje się, że to też jakiś Probierz tego, czego my potrzebujemy jako mieszkanka mieszkańcy dokładnie tak i jakby tak, jeżeli można było gdzieś szukać takich map trendów tego co się dzieje u nas w miastach to pewnie byłoby to właśnie takie zrobienie list budżetów obywatelskich i to jak bardzo potrzebujemy też zapotrzebowanie w ludziach tych tych terenów zielonych właśnie, bo one nie są dostarczane przez naszych włodarzy tak samo nie wiem, jeżeli powstaje jakieś nowe osiedle mieszkaniowe to on zazwyczaj ma tam nie wiem 3 drzewka wyglądające jak prawda miotła wbita w ziemie i na tym się kończy w efekcie tak pewnie, bo to gdzieś tam uschnie, więc to bardzo pokazuje to nasze zapotrzebowanie na te na te tereny zieleni to jak my chętnie wycinamy drzewa ze wszystkich rynków ryneczku ulic i zastępujemy betonem no to jest przerażające i pokazuje jak bardzo nie myślimy właśnie przyszłościowo wydaje się, że troszeczkę był trend inny chociażby wiem, że w Warszawie zwrócono uwagę na to, żeby nie wycinać wszystkich trawników trochę bardziej Łąkową pozostawiono TUI ówdzie co pomaga chociażby owadom żyjącym sobie w miastach, więc te zmiany jakież jednak chyba są tak to znaczy to te łąki kwietne to jest jakby coś co faktycznie powstaje tak samo jak wytrzymają powstawać powolutku ogrody deszczowe i tutaj też to jest bardzo istotny element, który powinien pojawić się w naszych miastach tylko, że znów, jakby to jest trochę trochę za mało na to co potrzebujemy po w momencie, kiedy weszło lex Szyszko i zaczęliśmy bo by oczyścić wszystkie działki z drzew na to to jest jakby bo pokazuje to jak bardzo nie rozumiemy tej i tej skali zagrożenia konto to nasze nasze wycinka tutaj prawda nam będzie przysparzać faktycznie na tę te łąki kwietne są są takim krążkiem dobrą zmianę, ale nam potrzeba znacznie znacznie więcej, czego nam potrzeba państwa opinii proszę do nas pisać niedziela małpa TOK kropkę FM, a także zapraszamy do telefonowania 224 czwórki 044 naszym nasza rozmówczyni naszą ekspertką jest Magdalena Miller ekspertka zajmująca się urbanistyką gospodarką przestrzenną autorka bloga pamięć za chwilę do państwa wrócił poranek Radia TOK FM jak mamy się urządzić w miastach na najbliższą dekadę tak, żeby nam wszystkim było wygodnie miło przyjemnie zdrowo bezpiecznie o tym dzisiaj rozmawiamy naszą ekspertką jest Magdalena Miller ekspertka zajmująca się urbanistyką architekturą gospodarką przestrzenną autorka bloga pani dzień dobry jeszcze raz dzień dobry jeszcze raz zadzwonił do nas słuchacza propos hałasu z taką oto opinią, że najbardziej hałasują psy szczekają, a samochody jeżdżą jeździć muszą pozwolę sobie na takie komentarze wydaje mi się, że jest to często dość postawa, którą mamy w Polsce mianowicie wzruszenie ramionami taki stwierdzenie no samochody mają prawo jeździć zawsze wszędzie w dowolnej w zasadzie ilości trochę tak by odczytywała komentarza, jakby pani go widziała podoba mi się to stwierdzenie, że samochody jeżdżą moje dzieci muszą rozumiem, że psy nie muszą czekać, bo to jest to trwa dobra dyskusja musi jednak wydawcy ze słuchaczem, ale to już nie będę państwu przytaczać, ale trwała na czas jakiś jasne tak jakby to wzruszenie ramionami nasze jest bardzo powszechne i niestety mam towarzysze nie jest także, że te samochody muszą jeździć już to jest udowodnione w wielu krajach wielu politykach miejskich nie jest tak i powoli od tego się odchodzi to jest taka idea właśnie odchodzenia od tych samochodów jest bardzo bardzo mocna sfera w trendzie kształtowania naszych miast i pokazywali, że są inne sposoby poruszania się niż samochodem, więc no to zdecydowanie muszę powiedzieć, że jedną z takich najważniejszych trendów w miejskich jest to, że od tych samochodów odchodzi, czego następować samochód innymi środkami transportu, ale też, żeby kształtować nasze miasta taki sposób, żeby to były dzielnice, które są fajny sposób zorganizowane, które w ogóle tego samochodu nie potrzebują to znaczy po prostu tak zorganizowane dzielnice, w których wszystko mamy wszystko jest dostępne w zasięgu normalnego spaceru, a jeżeli czegoś potrzebujemy wyjątkowego nad wtedy właśnie poruszamy się komunikacją miejską rowerem czy idziemy na dłuższy spacer pani Magdalena, ale to przecież mielibyśmy jakieś gwałtowne wzmożenie jeśli chodzi o budowę galerii handlowych mamy teraz wszystko galerii handlowych załatwiamy w no właśnie okazuje się, że te galerie handlowe to też nie jest dobry pomysł to de facto taki wielki betonowy Kloc, do którego chcą się oczywiście ogromny parking to pochłania ogromne ilości energii, bo to musi być wszystko wentylowane jest wygodne pani Magdaleno jest media zostawiamy w nawiasie teraz pandemii wiadomo, jakie sytuacje, ale jednak jedziemy ciuchy kupimy jest supermarket, a jak się zmęczymy to możemy najpierw załatwi wszystkie zakupy potem do kina wrócić do domu nie może pani powiedzieć, że to nie jest wygodne oczywiście, że to jest wygodne tylko, że trzeba pomyśleć czy galeria handlowa jest reprezentacją dobrze działającej ulicy dokładnie w ten sposób powstała nawet chcą nawet specjalnie galerie handlowe są tak zakrzywia jak nasze starówki naszych miast w sensie te gdzieś tam idziemy sobie tą uliczką prawdę nie widzimy końca tylko gdzieś tam zakręca tutaj jest jakaś fontanna tutaj jakieś drzewko tutaj jakaś uliczka to, że większość plam spod, żebym chodziła w kółko po tej galerii handlowej w poszukiwaniu tego sklepu, który nie pamiętam, żeby w lewo czy wprawo ciągu jestem bombardowana kolejnymi promocjami myślę tu po tak jest to znaczy tak to jest to tylko, że to jest właśnie takie odwzorowanie, jakby takiej stare stare struktury miasta takim takiego miasta właśnie, w którym chce chodzić, bo dokładnie tak samo jest nie wiemy jakiś stary włoskich miastach np. gdzie dokładnie taki taki układ tych ulic jest nam po prostu się wtedy chce chodzić i dokładnie chodzi w galeriach handlowych i pomyślmy sobie w ten sposób są kształtowane nasze miasta, ale galeria miałby nie pada nam na głowę w Polsce mamy przez pół roku listopad tylko, że jeżeli nawet w naszym takie takie przejście to na głowę nie pada, więc tak takie sposoby też są dostępne tylko, że to są faktycznym przestrzenie publiczne, a nie przestrzenie prywatne, które udają przestrzenie publiczne, a mówi pani o tym, że można zauważyć ulice projekt tak można już i tak jest tak, bo to jest w ogóle dziś tam taki projekt prekursor galerii handlowych to są właśnie takie ulice handlowe, które zostały zadaszone to powstało, ale mi trochę w stanach też na początku na początku też wszystko tam kształtowało w dwudziestym wieku i dopiero potem do dzisiaj wolu ewoluowało w domy handlowe, a potem w galeriach już w późniejszym okresie, czyli pani mówi, że możemy trochę trochę odwrócić ten trend wrócić do korzeni właśnie konstruować miasta w ten sposób, żeby samochody nie były potrzebne tak, żebyśmy mogli po prostu z spacerem załatwić i pocztę i i odebrać jakąś paczkę czy właśnie pójść do sklepu spożywczego czy kupić ubrania to jest realne, żeby to wszystko dało się robić no właśnie w jakiej przestrzeni ile mamy jak dalekie odległości powinniśmy pokonywać z marszu, jaki to miasto powinno być jak urządzone to jest taka idea miasta dwudziesto minutowego IT jest taksy tak się mówi 20 minut to jest taki obszar, który możemy sobie spokojnie pokonać marszem bez takiego jakiejś tego zmęczenia o i to jest w ogóle te w nazwa tego miasta to jest właśnie idea miasta dwudziesto minutowego i 20 minut są właśnie określone jako taki spokojny spacer co ważne spada kobiety, czyli kogoś, kto ma mniejszy krok niż mężczyzn nitek tak żwawo i tutaj na marginesie jeszcze muszę dodać, że to muszą być miasta, które nie mają barier architektonicznych, czyli nie mają wysokich krawężników nie mają dziś nie wiem dzisiaj 10 przejść przez światła przez gracza czekać bardzo długo nie ma składek nie ma przejść podziemnych tylko właśnie wszystko jest takim spokojnym spacerem pani Katarzyna do nas napisała uważam, że największym problemem naszych miast jest planowanie przestrzeni zabudowa bez ładu zabudowywania każdego skrawka ziemi i dalej wszelkie tereny zielone są zabudowywane korytarze przewietrzania też tereny z domkami jednorodzinnymi zabudowywane są dookoła blokami tereny leśne pola zabudowywane nowe osiedla buduje się bez udogodnień bez zieleni bez dróg szkół przedszkoli itp. pani Katarzyna wymienia tutaj jeszcze wiele innych rzeczy tak wydaje mi się, że co jak co, ale budowę nowych osiedli to można bardzo precyzyjnie jednak przepisami prawnymi regulować jak to wygląda u nas no u nas ja śmieję, że to planowanie przestrzenne u nas w ogóle nie istnieje tak, bo to są właśnie dziś, że plany różne słyszymy o tym, że jest plan zagospodarowania efektywnej po pierwsze, plan zagospodarowania czy pokrycie nasze gminy planami zagospodarowania nie jest obowiązkowe, więc to jest także te gminy, które chcą robić plan co robią, ale nie byłby nie ma tutaj obowiązku bardzo duże rzeczy powstaje jednak na tzw. wuzetka, czyli w warunkach zabudowy, które są zastępują prawdę, że tego planu nie ma i plany też nie, bo nie są dobre jakościowo, bo to też o to chodzi oczywiście wraz z rozwojem naszych miast to robi się coraz więcej, żeby te plany jednak coraz lepiej funkcjonowały, ale jednak one nie są dobre jakościowo planiści, którzy robią, jeżeli stosunki zewnętrzne firmy NATO faktycznie powiedzmy, że są trochę lepsze te plany, ale gdzieś, jeżeli to jakaś mniejsza gmina, która nie ma pieniędzy na to, żeby zapłacić w 2 i temu zbiorowi za to, żeby zrobić zrobiło to plan to jednak nie oszukujmy się też powstanie coś dobrego, więc bardzo często są to plany, które są na zasadzie kopiuj wklej czegoś co już dziś jest jak świat w gminie sąsiedniej najemcy w związku z tym to nie odpowiada naszym potrzebom naj trzeba pamiętać też o tym, że gmina patrzą mówi jedną z części rzeczy, kto stroi się utrzymują to jest podatek od nieruchomości, więc bardziej się opłaca zrobić nowe osiedle i mieć stały dochód w postaci właśnie podatku od nieruchomości nie robić tam park najem w fakcie po prostu się rozbija państwo do nas dzwonią piszą naprawdę nikt nie bardzo za to dziękuję zachęca jeszcze do wrzucania na nowych wątków 224 czwórki 044 niedziela małpa TOK kropkę sami dominuje temat zieleni pan Andrzej z Rzeszowa powiedział nam, że pod jego oknem przy Hetmańskiej w Rzeszowie wycięto drzewo tak szybko, że mieszkańcy nie zdążyli zareagować niektóre drzewa też wycięto przy innych ulicach buduje się sporo parkingów płatnych pod koniec kadencji prezydenta Ferenca tak pan Andrzej z Rzeszowa napisał teraz Rzeszów będzie pilnie obserwowane przez wszystkich, bo jak wiadomo bitwa polityczna pani Zofia z kolei z nowej Huty wmieście mamy większą dostępność do dóbr kultura jeśli chodzi o zieleń dominują parkingi i samochody mają zwracać uwagę na sadzenie krzewów, które są ostoją dla małych ptaszków, które chronią nas przed komarami sprawa zieleń jest dla nas naprawdę bardzo ważna, ale jestem ciekawa czy my możemy pewne tendencje odwrócić na Watson w bloku nie nie zburzymy nie zrobimy tam parku nie jest możliwe, ale np. możemy sobie trochę od betonować jakiejś przestrzeni i jeżeli to jest np. jakaś kostka Bauma w ogóle bardzo łatwo możemy to to zrobić i tam w tym miejscu zrobić sobie taki przykład mini ogrody deszczowe, które będzie ono częścią, bo wspomnienia pani już o tym, ale duże są zaznajomieni jasne ogród deszczowy te taki obrót, które jest trochę więcej niż zwykłym trawnikiem ma taką zdolność do pochłaniania wody trochę lepszą właśnie niż taki zwykły trawnik wszyscy są tam rośliny, które są bez ich funkcjonowanie sprzyja pochłaniania wody i to w momencie, kiedy mamy też duży problem suszą naszym kraju z tym, że jednak mamy kryzys klimatyczny no to są takie takie umie Unii obiekty, które pomagają w zbieraniu wody i w tym że, żeby właśnie w naszej okolicy trochę było bardziej Zielona i zazwyczaj ogród deszczowy wygląda w ten sposób, że to jest taka takie taki ruch niecka jakaś taka, która jest pokryta różnymi roślinami w momencie, kiedy pada deszcz to po prostu w tej przestrzeni zaczyna się zbierać woda im one są po prostu powoli wsiąka, a nie zalewa nam ulicy i nie wiem naszych mieszkań albo prawie, że klimat wolniej niż maszyna tylko kanalizacja przepraszam jest niewydolna pani Magdalena spójrzmy troszeczkę w przyszłość trochę dalej zastanówmy się nad technologiami czy technologie mogą nam pomóc, żeby w ciągu najbliższej dekady właśnie w miastach żyło nam się lepiej widzi pani takie możliwości na to już dzieje, jakby cała idea technologii w mieście związana z 16 jest ktoś mówi ładniej oznacza to po prostu technologia właśnie w naszych miastach i o ile na początku chodziło o to, żeby tylko technologie gdzieś tam funkcjonowały i były dni bardzo dzielnie zastanawiał właśnie wypłaca to komu to tak teraz technologia właśnie powinny służyć mieszkańcom ludziom i powinny być dla nich dostępne i w momencie, kiedy na coraz to ta cyfryzacja coraz bardziej postępuje to jasne jest, toteż będzie występować w naszych miastach do tej pory to są takie rzeczy, których z, których pewnie korzystamy, a nie do końca wiemy, że to jest jakaś technologia w naszym mieście po to, są i jakie wyświetlacze na przystankach, które pokazujące ile minut przyjedzie nam tramwaj albo, że jest jakiś lekarz wypadek i że nie będzie coś co nie przyjeżdża to są i aplikacje, które pokazują, gdzie są korki i jak możemy te korki ominąć to też jest np. możliwość głosowania w budżecie obywatelskim przez internę wiem też planuje się tworzenia aplikacji do prezentowania wolnych miejsc parkingowych normalnie w przestrzeni publicznej to był bardzo ogranicza ruch, bo gdzieś czytałem, że nawet 30% ruchu w centrum Warszawy mogą być krążące samochody w poszukiwaniu miejsca parkingowego dokładnie tak jest i faktycznie i tak chce też już pojawiają, więc na to są takie właśnie rzeczy które, które wykorzystujemy gdzieś tam w naszym codziennym życiu i po zorientowałem się przyznaje, że musimy powoli kończyć panie króciutko poprosić o podsumowanie czy to wszystko da się zrobić czy pandemia może być jakimś takim re setem dla nas, żebyśmy inaczej zaczęli urządzać nasze miasta tak po pandemia została właściwie takie takim respektem i np. trzeba chwalić Kraków to co zrobił za to, że i biegły politykę wdrażania ścieżek rowerowych które, które zostały na bazie odebrania PAS-u samochodowego zrobiona w naszych miastach to ta pokazała, że to się da zrobić ja zachęcam do tego gminy i włodarzy gmin, żeby brali z takiego kryzysu jakoś tutaj jakiś zachętę do tego, żeby to to wdrażać i żeby chętniej patrzyli w przyszłość i trochę dalej niż na swoją 1 kadencję to co co mogą zrobić jak najbardziej te lata to pandemia sprawa może sprawić, że nasze miasta staną się bardziej zorientowane na człowieka zresztą widać nawet jak bardzo teraz, kiedy tak tylko słowem kończąc rzecz, że idąc, widząc jak teraz, kiedy wszystko pozamykane jak bardzo potrzebujemy takich przestrzeni publicznych, które po prostu będzie część jest posiedzieć pani Małgorzata zwrócił uwagę na za mało publicznych toalet co np. ogranicza wyjścia seniorów, którzy właśnie tak napisała planują często ograniczają wyjścia z domu ze względu na braki związane z ławeczkami toaletami takie drobne rzeczy wydaje się mogą zmieniać życie nas wszystkich bardzo dziękuję Magdalena Miller ekspertka zajmująca się urbanistyką autorka bloga pani dziękuję pani za rozmowę dobrej niedzieli dziękuję do widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA